Ryczałt ewidencjonowany. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.894.2022.1.MW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.894.2022.1.MW

Temat interpretacji

Ryczałt ewidencjonowany.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 15 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 27 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca wraz z trzema wspólnikami założyli w 1997 r. spółkę cywilną. Wspólnicy spółki cywilnej zajmowali się prowadzeniem stacji kontroli pojazdów. Ze względu na wiek (m.in.: 67 lat, 65 lat, 74 lata) zamierzają zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej z końcem 2022 r. i przenieść nieruchomość, będącą składnikiem wykorzystywanym do działalności spółki cywilnej, do majątków prywatnych wspólników tej spółki.

Następnie nieruchomość będzie wynajmowana podmiotowi trzeciemu, który będzie za pomocą tej nieruchomości prowadzić działalność gospodarczą.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, będąc współwłaścicielem nieruchomości komercyjnej, lecz nie prowadzący działalności gospodarczej, może skorzystać z prawa do opodatkowania przychodu z najmu tej nieruchomości ryczałtem 8,5% (po przekroczeniu 100 000 zł – 12,5%), co oznacza, że w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie uznany za podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – może on skorzystać z prawa do opodatkowania przychodu z najmu swoich nieruchomości ryczałtem 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, biorąc pod uwagę to, że jedyne czynności związane z najmem tej nieruchomości będą sprowadzać się do wystawiania faktur z tego tytułu – będzie to „działalność bierna”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 (Dz. U. Nr 144, poz. 930, dalej: ustawa o ryczałcie), osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym definiuje jedno ze źródeł przychodów z następujących czynności prawnych: najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o ryczałcie, ryczałt do świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1) stosuje się ryczałt w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że przychód osiągany przez podatnika z najmu nieruchomości może zostać według jego wyboru opodatkowany ryczałtem w wysokości 8,5%/12,5%, o ile najem nie jest prowadzony w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tego podatnika.

A zatem dla określenia, czy uprawnienie do zastosowania ryczałtu przysługuje Wnioskodawcy, niezbędne jest ustalenie, czy najem nieruchomości będzie wykonywany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W tym miejscu trzeba wskazać, iż ustawa o ryczałcie nie definiuje bezpośrednio pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie odsyła do definicji zawartej w ustawie PIT.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy PIT przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową:

a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT stanowi, że źródłami przychodów są najem, podnajem dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy PIT za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się także przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Podsumowując przywołane powyżej przepisy ustawy PIT, należy stwierdzić, iż przychód z najmu nieruchomości stanowi odrębne źródło przychodu od pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli podatnik nie prowadzi działalności w zakresie najmu nieruchomości oraz nieruchomość będąca przedmiotem najmu nie jest związana z innym rodzajem działalności gospodarczej podatnika. W takim przypadku podatnik może wg swojego wyboru opodatkować przychód z najmu ryczałtem określonym w ustawie o ryczałcie. Tak też stwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 28 listopada 2011 r., sygn. IPTPB1/415-163/11-2/MD:

(...) Skoro wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmu, a lokale mieszkalne, które są przedmiotem najmu nie są składnikami majątku związanymi z działalnością gospodarczą, to przychody uzyskane z najmu lokali mieszkalnych, stanowią źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, zgodnie z wolą wnioskodawcy, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

Przenosząc powyższe wywody do przedstawionego stanu faktycznego, można stwierdzić, że oddanie przez Wnioskodawcę w najem nieruchomości (w tym komercyjnych), także udziału w nieruchomości i nie będzie stanowiło pozarolniczej działalności gospodarczej i Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z opodatkowania przychodu ryczałtem w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł. Konkluzja taka wynika po pierwsze z faktu, że Wnioskodawca nie będzie prowadził odrębnej działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości. Po drugie, nieruchomości będące przedmiotem najmu nie będą związane z działalnością gospodarczą podatnika, gdyż jak wskazano we wniosku wspólnicy spółki cywilnej zlikwidują tę spółkę, co będzie równoznaczne z zaprzestaniem wykonywania działalności przez Wnioskodawcę. Nieruchomość będzie jedynie składnikiem majątku pozostałym po spółce, który będzie źródłem przychodów biernych, bez jakiegokolwiek zaangażowania Wnioskodawcy w działalność związaną z najmem, poza podpisaniem umowy najmu oraz okresowym wystawianiu faktur (rachunków). Także organy podatkowe wskazują, iż likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika umożliwia zastosowanie ryczałtu do przychodów z najmu nieruchomości, gdyż ze względu na fakt likwidacji tej działalności przedmiotem najmu są już składniki majątku niezwiązane z działalnością gospodarczą podatnika.

W tym zakresie Wnioskodawca pragnie wskazać na interpretacje indywidualne:

-Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 stycznia 2012 r., sygn. ILPB1/415-1225/11-2/AMN;

-Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2011 r., sygn. IPPB1/415-1143/10-2/EC;

-Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2011 r., sygn. IPPB1/415-115/11-4/EC.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwać uprawnienie do opodatkowania ryczałtem 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodu z tytułu najmu nieruchomości, gdyż wskazane nieruchomości nie będą składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy ani też Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

·pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,

·pkt 6 – najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać na podstawie wyżej powołanego art. 11 tej ustawy.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540).

Jak stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Z wniosku wynika, że wraz z trzema wspólnikami założył Pan w 1997 roku spółkę cywilną, która zajmowała się prowadzeniem stacji kontroli pojazdów. Ze względu na swój wiek, wspólnicy zamierzają zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej z końcem 2022 roku i przenieść nieruchomość, będącą składnikiem wykorzystywanym do działalności spółki cywilnej, do majątków prywatnych wspólników (w tym Pana) tej spółki i następnie wynajmować tę nieruchomość podmiotowi trzeciemu, który będzie za pomocą tej nieruchomości prowadzić działalność gospodarczą.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy i powołanych przepisów stwierdzam, że wskazana nieruchomość nie będzie składnikiem majątku związanym z Pana działalnością gospodarczą oraz nie będzie Pan prowadził działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości. Dlatego też będzie Panu przysługiwać uprawnienie do opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu najmu nieruchomości ryczałtem 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – jako współwłaściciel nieruchomości komercyjnej, nieprowadzący działalności gospodarczej, może Pan skorzystać z prawa do opodatkowania przychodów z najmu tej nieruchomości ryczałtem 8,5% (po przekroczeniu 100 000 zł – 12,5%), co oznacza, że w konsekwencji nie będzie Pan uznany za podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe z uwagi na błędną podstawę prawną. W Pana sprawie znajduje bowiem zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. d tej ustawy.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).