
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ujęcia w spisie z natury sporządzanym na dzień rozwiązania Spółki projektu architektoniczno-budowlanego, a w konsekwencji jego opodatkowania podatkiem VAT.
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z).
W roku 2024 Spółka zmieniła formę prawną prowadzenia działalności na spółkę jawną w wyniku przekształcenia spółki pod firmą A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (nr KRS: (…)). Z uwagi na fakt, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, dla uproszczenia wywodu Wnioskodawca posługuje się jednolitą terminologią – „Spółka”. Należy jednak zaznaczyć, że na dokumentach i fakturach, o których mowa w dalszej części wniosku, widnieją dane podmiotu sprzed przekształcenia.
Spółka posiada tytuł prawny do niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (...), obejmującej działki o numerach ewidencyjnych: 1, 2, 3 oraz 4, zlokalizowane w obrębie (…) przy ul. (…) (dalej: „Nieruchomość”).
W związku z planowaną inwestycją zabudowy Nieruchomości, Spółka podpisała umowę o wykonanie prac projektowych (dalej: „Umowa”) z Pracownią projektową B. (dalej: „Wykonawca” lub „Biuro projektowe”).
Na mocy § 1 Umowy, Biuro projektowe zobowiązało się do opracowania projektu budowlanego zabudowy Nieruchomości trzema budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi wraz z halami garażowymi.
Na przedmiot Umowy składało się opracowanie:
1) Projektu budowlanego zawierającego:
a) Projekt zagospodarowania terenu wraz z uzgodnieniem przyłączenia do sieci kanalizacji deszczowej, uzgodnieniem z Państwową Inspekcją Sanitarną, uzgodnieniem p.poż.,
b) Projekt budowlany (branża: architektura)
‒ w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę zgodnie z ustawą Prawo budowlane
2)Projektu technicznego zawierającego:
a)Projekt techniczny (branża: konstrukcja),
b)Projekt techniczny (branża: instalacje sanitarne),
c)Projekt techniczny (branża: instalacje elektryczne)
‒ w zakresie niezbędnym do wykonania zgłoszenia rozpoczęcia budowy w (...) Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w (...).
Dodatkowo Wykonawca zobowiązał się do:
1)uzyskania uzgodnień z rzeczoznawcą Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz uzgodnień w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przyłączenia do sieci kanalizacji deszczowej,
2)uzyskania warunków przyłączy wodno-kanalizacyjnych,
3)uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.
Zgodnie z § 4 Umowy, strony ustaliły, że wynagrodzenie z tytułu realizacji Umowy nastąpi w trzech częściach:
- jako zaliczka dla prac projektowych płatna w terminie 2 tygodni od daty podpisania Umowy,
- po złożeniu przez Wykonawcę projektu do Urzędu Miejskiego w (...) w celu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę,
- po uzyskaniu przez Wykonawcę decyzji o pozwoleniu na budowę.
Wykonawca zrealizował umówione świadczenia, przekazał Wnioskodawcy stosowną dokumentację oraz uzyskał wymagane uzgodnienia i akty administracyjne. Dla przejrzystości wywodu, w dalszej części niniejszego wniosku świadczenia wynikające z Umowy określane będą łącznie jako „Projekt” lub „Projekt architektoniczno-budowlany”.
Decyzją z 4 marca 2024 r. nr 1 Prezydent Miasta (…) zatwierdził Projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę (dalej: „Pozwolenie na budowę”). Tym samym zakończono realizację Umowy.
Na fakturach wystawionych przez Biuro projektowe zastosowano stawkę VAT w wysokości 23%. Należy podkreślić, że faktury te nie wskazują symbolu klasyfikacji statystycznej PKWiU, ani kodu Nomenklatury Scalonej (CN). Wnioskodawca odliczył podatek VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych przez Wykonawcę.
Realizacja omawianej inwestycji zabudowy Nieruchomości została wstrzymana na etapie otrzymania Projektu i Pozwolenia na budowę. Podkreślenia wymaga, że nie rozpoczęto robót budowlanych, jak też nie podjęto żadnych działań w zakresie fizycznej zabudowy Nieruchomości.
Wspólnicy Spółki podjęli decyzję o jej rozwiązaniu. Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Spółka podejmuje czynności zmierzające do zakończenia działalności i złożenia wniosku o wykreślenie Spółki z rejestru przedsiębiorców KRS.
W związku z planowaną likwidacją i koniecznością sporządzenia spisu z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, Spółka powzięła wątpliwość w zakresie konieczności wykazania w tym spisie (a w konsekwencji opodatkowania), pozycji uwzględnionych na koncie 0801 Środki trwałe w budowie, tj. wydatków związanych z opisaną wyżej inwestycją. Na koncie tym widnieją m.in. koszty związane z zakupem Projektu architektoniczno-budowlanego jak również wykonania opinii geotechnicznej z dokumentacją badań podłoża gruntowego Nieruchomości przez C. oraz opłaty za wydanie Pozwolenia na budowę.
Przedmiotem wątpliwości Spółki jest ustalenie, czy świadczenia uzyskane na podstawie Umowy stanowią towary w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz czy mieszczą się w dyspozycji art. 14 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Ze względu na fakt, że w związku z nabyciem Nieruchomości, której zabudowy dotyczy Projekt, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Nieruchomość nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 14 ust. 4 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy Projekt architektoniczno-budowlany, uzyskany przez Spółkę w wyniku realizacji Umowy, stanowi towar w rozumieniu art. 14 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT i tym samym powinien zostać ujęty w spisie z natury sporządzanym na dzień rozwiązania Spółki, a w konsekwencji opodatkowany VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Projekt architektoniczno-budowlany uzyskany przez Spółkę w wyniku realizacji Umowy, nie stanowi towaru w rozumieniu art. 14 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT i tym samym nie powinien zostać ujęty w spisie z natury sporządzanym na dzień rozwiązania Spółki, a w konsekwencji nie powinien być opodatkowany VAT.
Uzasadnienie
W myśl art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.
Zgodnie z art. 14 ust. 4 tej ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Artykuł 14 ustawy o VAT dotyczy wyłącznie towarów (pozostałych w tym przypadku na dzień rozwiązania Spółki), natomiast usługi pozostają poza jego zakresem i nie podlegają opodatkowaniu.
Wobec powyższego konieczne jest ustalenie, czy przedstawiony w opisie stanu faktycznego Projekt wytworzony w wyniku świadczeń wykonanych na podstawie Umowy stanowi na gruncie ustawy o VAT towar, czy też mieści się w definicji świadczenia usług.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez pojęcie rzeczy ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061) rozumie wyłącznie przedmioty materialne. Rzeczami są zarówno ruchomości, jak i nieruchomości.
Towarem w rozumieniu ustawy o VAT jest co do zasady każdy przedmiot materialny, który może być przedmiotem obrotu.
W ślad za A. Bartosiewiczem należy podkreślić, że „na gruncie podatku od towarów i usług znaczenie dla uznania danego przedmiotu za towar mogą mieć wyłącznie przepisy ustawy VAT. Normy innych aktów prawnych, np. przepisy o rachunkowości, nie odgrywają tutaj żadnej roli (zob. także wyrok NSA z 16.07.1997 r., III SA 776/97)
[…] Z uwagi na przesunięcie akcentów z prawnych na ekonomiczne aspekty transakcji należy uznać, że towarem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług powinien być każdy przedmiot materialny mogący być przedmiotem obrotu.
Tak szerokie rozumienie pojęcia towaru spowodowane jest przede wszystkim cechą konstrukcyjną VAT, jako powszechnego podatku od konsumpcji. W ten sposób podatek ma charakter podatku powszechnego przedmiotowo”.
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W świetle powyższego przepisu, przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Sformułowanie to należy rozumieć szeroko, obejmując nim wszelkie transakcje gospodarcze niebędące dostawą towarów.
Analiza wiążących informacji stawkowych wskazuje, że za usługę uznaje się sporządzenie indywidualnego projektu architektonicznego (w tym np. dokumentacji projektowo-kosztorysowej ze specyfikacją robót budowlanych) na potrzeby jego realizacji na konkretnej nieruchomości. Takie usługi klasyfikowane są co do zasady w dziale PKWiU 71 – „Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych”. Stanowisko to potwierdzają m.in.:
- wiążąca informacja stawkowa z 28 kwietnia 2021 r., nr 0112-KDSL1-2.450.1192.2020.3.BR;
- wiążąca informacja stawkowa z 12 lutego 2025 r. nr 0112-KDSL2-2.440.469.2024.5.DS;
- wiążąca informacja stawkowa z 7 marca 2023 r., nr 0112-KDSL2-1.440.271.2022.3.NR.
Należy jednak zaznaczyć, że projekt architektoniczny może być również traktowany na gruncie ustawy o VAT jako towar. Ma to miejsce w przypadku projektów przygotowywanych dla anonimowego, niezidentyfikowanego klienta, które nie są dostosowane do konkretnej nieruchomości. Takie projekty zawierają jedynie standardowe rozwiązania architektoniczne i nie mogą zostać bezpośrednio wykorzystane do uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ wymagają adaptacji do warunków miejscowych. Tego rodzaju świadczenia klasyfikowane są jako towary w ramach Nomenklatury Scalonej CN 4911 – „Pozostałe artykuły drukowane, włącznie z drukowanymi obrazkami i fotografiami”. Potwierdzają to m.in.:
- wiążąca informacja stawkowa z 7 lipca 2020 r., nr 0112-KDSL1-1.450.460.2020.1.AK;
- wiążąca informacja stawkowa z 29 czerwca 2020 r., nr 0112-KDSL2-2.450.544.2020.2.EZ;
- wiążąca informacja stawkowa z 21 maja 2020 r., nr 0112-KDSL2-2.450.120.2020.2.IP.
Projekty, o których mowa powyżej są projektami powtarzalnymi, które mogą być przedmiotem dalszego obrotu. Takich cech z pewnością nie posiada Projekt architektoniczno-budowlany będący przedmiotem niniejszego wniosku.
Projekt został opracowany na indywidualne zamówienie Spółki i stanowi bezpośrednie odzwierciedlenie jej koncepcji inwestycyjnej. Został sporządzony z uwzględnieniem specyficznych uwarunkowań technicznych, przestrzennych i formalnoprawnych Nieruchomości.
Podkreślić należy, że Projekt architektoniczno-budowlany nie może być kwalifikowany jako towar tylko dlatego, że część świadczeń objętych Umową została odwzorowana w postaci fizycznej, tj. w formie dokumentacji papierowej. Zdaniem Spółki dokumentacja ta nie stanowi rzeczy w rozumieniu ustawy o VAT, a jest jedynie nośnikiem świadczenia niematerialnego (kompleksowej usługi projektowej).
Intencją Spółki przy zawieraniu Umowy było uzyskanie indywidualnego projektu zabudowy Nieruchomości oraz stosownych pozwoleń i decyzji administracyjnych umożliwiających realizację inwestycji na Nieruchomości. Zdaniem Wnioskodawcy świadczenia składające się na przedmiot Umowy, stanowią na gruncie ustawy o VAT kompleksową usługę wykonania Projektu i uzyskania Pozwolenia na budowę.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Projekt architektoniczno-budowlany uzyskany w wyniku realizacji Umowy nie stanowi towaru podlegającego ujęciu w spisie z natury, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Na gruncie ustawy, spółka jawna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, jest podatnikiem.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;
3) wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego – w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2022 r. poz. 2500 oraz z 2023 r. poz. 614, 1234 i 1723).
Na mocy art. 14 ust. 2 ustawy:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1.
Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
W myśl art. 14 ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Jak stanowi art. 14 ust. 6 ustawy:
Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Z kolei stosownie do art. 14 ust. 7 ustawy:
Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
W myśl art. 14 ust. 8 ustawy:
Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.
Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.
Przywołany powyżej art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, nakazując, w sytuacji wskazanej w tym przepisie, opodatkowanie towarów, różnicuje je na towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Zatem towary te podzielono na takie, które zostały wytworzone przez podatnika oraz takie, które zostały przez niego nabyte. W obu tych grupach mogą mieścić się towary, które stanowią tzw. środki obrotowe, jak towary handlowe, surowce oraz towary, które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych. Aby towary podlegały ujawnieniu w spisie z natury, muszą stanowić składnik majątku likwidowanej spółki.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W związku z planowaną inwestycją zabudowy Nieruchomości, Spółka podpisała umowę o wykonanie prac projektowych z Pracownią projektową. Wykonawca zrealizował umówione świadczenia, przekazał Państwu stosowną dokumentację oraz uzyskał wymagane uzgodnienia i akty administracyjne. Spółka odliczyła podatek VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych przez Wykonawcę. Wspólnicy Spółki podjęli decyzję o jej rozwiązaniu. Obecnie, Spółka podejmuje czynności zmierzające do zakończenia działalności i złożenia wniosku o wykreślenie Spółki z rejestru przedsiębiorców KRS.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w przypadku likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r., Spółka będzie zobowiązana Projekt architektoniczno-budowlany ująć w spisie towarów z natury sporządzanym na moment likwidacji działalności gospodarczej oraz będzie miała obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług tego Projektu.
Obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 14 ustawy dotyczy jedynie towarów, które po nabyciu/wytworzeniu nie zostały odsprzedane i w stosunku, do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast nie dotyczy nabytych usług, nawet, jeżeli podatnik odliczył podatek VAT w związku z ich nabyciem.
Tym samym w niniejszej sprawie istotne jest określenie z jaką transakcją mamy do czynienia w chwili nabycia, tzn. czy nabyli Państwo usługę sporządzenia Projektu architektoniczno-budowlanego, czy też towar – Projekt architektoniczno-budowlany.
Umowa z biurem projektowych została zawarta przez Państwa na wykonanie Projektu. Wykonanie projektu wymagało opracowania:
1)Projektu budowlanego zawierającego:
a. Projekt zagospodarowania terenu wraz z uzgodnieniem przyłączenia do sieci kanalizacji deszczowej, uzgodnieniem z Państwową Inspekcją Sanitarną, uzgodnieniem p.poż.,
b. Projekt budowlany (branża: architektura)
- w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę zgodnie z ustawą Prawo budowlane
2)Projektu technicznego zawierającego:
a. Projekt techniczny (branża: konstrukcja),
b. Projekt techniczny (branża: instalacje sanitarne),
c. Projekt techniczny (branża: instalacje elektryczne)
- w zakresie niezbędnym do wykonania zgłoszenia rozpoczęcia budowy w (...) Inspektoracie Nadzoru Budowlanego umowa z biurem projektowych została zawarta przez Państwa na wykonanie Projektu.
Co istotne, Projekt został wykonany na indywidualne zamówienie Spółki i stanowił bezpośrednie odzwierciedlanie jej koncepcji inwestycyjnej, uwzględniającej uwarunkowania techniczne, przestrzenne i formalnoprawne Nieruchomości.
Skoro projekt był zamówiony przez Spółkę i oparty został na jej koncepcji, należy uznać, że Spółka nabyła od biura projektowego usługę, pomimo tego, że finalnym produktem jest produkt sporządzony w formie materialnej. Czynności wykonane przez biuro projektowe składające się na wykonanie Projektu architektoniczno-budowlanego są ze sobą ściśle powiązane. Wszystkie elementy składają się na jedną całość - zamówiony przez Państwa, konkretny projekt, umożliwiający realizację inwestycji w związku z Państwa koncepcją. W związku z tym, zamówione przez Państwa świadczenie - wykonanie projektu budowlanego - należy traktować jako świadczenie (usługę) kompleksowe.
W tym miejscu należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonywaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.
W związku z powyższym, stwierdzić należy, że w opisanych okolicznościach nabyli Państwo usługę polegającą na opracowaniu projektu budowlanego. Zatem, ww. świadczenie nie spełnia definicji towaru wynikającej z art. 2 pkt 6 ustawy.
W konsekwencji, nie mają Państwo obowiązku sporządzenia spisu z natury przewidzianego w art. 14 ustawy, w odniesieniu do nabytej usługi polegającej na sporządzeniu Projektu architektoniczno-budowalnego zrealizowanego na Państwa indywidualne zamówienie.
Zatem Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
