
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 9 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismami z 5 października 2025 r. (wpływ 5 października 2025 r.) oraz 10 października 2025 r. (wpływ 10 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…), adres zamieszkania (…), Polska, NIP: (…). Wnioskodawca posiada rezydencję podatkową w Polsce, gdzie jest jego centrum interesów gospodarczych i osobistych i w Polsce posiada nieograniczony obowiązek podatkowy. Od 2022 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, gdzie przeważającą jego działalność gospodarczą w myśl PKD 62.10.B stanowi Pozostała działalność w zakresie programowania.
W ramach zawartej przez Wnioskodawcę umowy z kontrahentem zagranicznym, będzie dla niego świadczył usługi polegające na:
1.Reprezentowaniu interesów społeczności deweloperów wewnątrz spółki oraz promowaniu technologii Zleceniodawcy wśród programistów, co w praktyce polega na prowadzeniu szkoleń z nowych rozwiązań wprowadzanych przez Zleceniodawcę i pokazywaniu w jaki sposób należy je implementować.
W opinii Wnioskodawcy, usługi te należy klasyfikować jako PKWiU 85.59.1 – „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
2.Tworzeniu i utrzymywaniu treści technicznych.
W opinii Wnioskodawcy, usługi te należy klasyfikować jako PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
3.Współpracy ze społecznością deweloperską oraz koordynacją wewnętrznych działań zespołów Zleceniodawcy. Usługi te polegają na tworzeniu koncepcji wdrażania nowych rozwiązań dla zespołów informatyków.
W opinii Wnioskodawcy, usługi te należy klasyfikować jako PKWiU 70.22.17.0 „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi”.
4.Wspieraniu i rozwijaniu systemu Zleceniodawcy. Szczegółowo usługi polegają na: Analizie systemowej: Przeprowadzaniu analizy istniejących systemów informatycznych w celu identyfikacji ich mocnych i słabych stron, problemów wydajnościowych, oraz możliwości optymalizacji oraz projektowaniu architektury rozwiązań: Opracowywaniu koncepcji i szczegółowych planów architektury systemów informatycznych, które spełniają określone wymagania biznesowe i techniczne.
W opinii Wnioskodawcy, usługi te należy klasyfikować jako PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
5.Analizie trendów technologicznych i działań konkurencji.
W opinii Wnioskodawcy, usługi te należy klasyfikować jako PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Są to bowiem usługi wymagające profesjonalnej wiedzy, a jednocześnie tego rodzaju analizy nie są sklasyfikowane w punktach art. 12 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o ryczałcie.
W pismach z 5 i 10 października 2025 r., doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie:
1.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Rozlicza Pan swoją działalność na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, jest to działalność usługowa w rozumieniu wspomnianej ustawy.
3.Czy usługi wskazane we wniosku świadczone na rzecz zagranicznego kontrahenta są wykonywane przez Pana w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę? Jeśli usługi są wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę, to, czy działalność gospodarcza w tym państwie jest prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem?
Odpowiedź: Wykonywane są przez Pana w Polsce.
4.Czy świadczy Pan usługi będące przedmiotem wniosku w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, świadczone przez Pana usługi nie są usługami wykonywanymi w ramach wolnego zawodu w rozumieniu wspomnianej ustawy.
5.Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku?
Proszę o szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie usług, które Pan świadczy:
1)Reprezentowanie interesów społeczności deweloperów wewnątrz spółki oraz promowanie technologii Zleceniodawcy wśród programistów, co w praktyce polega na prowadzeniu szkoleń z nowych rozwiązań wprowadzanych przez Zleceniodawcę i pokazywaniu w jaki sposób należy je implementować.
2)Tworzenie i utrzymywanie treści technicznych.
3)Współpraca ze społecznością deweloperską oraz koordynacja wewnętrznych działań zespołów Zleceniodawcy.
4)Wspieranie i rozwijanie systemu Zleceniodawcy.
5)Analiza trendów technologicznych i działań konkurencji,
tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana usługi?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do wymienionych w pkt 1-5 przez Pana usług.
Odpowiedź:
1)Usługa ta polega na prowadzeniu szkoleń z nowych rozwiązań wprowadzanych przez Zleceniodawcę i pokazywaniu w jaki sposób należy je implementować. Są to szkolenia z zakresu nowych rozwiązań IT. Efektem jest przeszkolenie/transfer wiedzy.
2)Usługa ta polega na tworzeniu przykładowego sample code, czyli tworzeniu kodu, który nie jest do użytku, ale ma on charakter przykładowy i nie jest przeznaczony na cele komercyjne. Efektem tych usług jest również przekazanie wiedzy w zakresie kodowania na przykładzie zastosowania rozwiązania w sample code.
3)Usługa ta polega na przygotowaniu prezentacji i przeprowadzeniu szkolenia z konkretnego zagadnienia. Efektem jest przeszkolenie/transfer wiedzy.
4)Usługa ta polega na analizie systemowej, czyli przeprowadzaniu analizy istniejących systemów informatycznych w celu identyfikacji ich mocnych i słabych stron, problemów wydajnościowych, oraz możliwości optymalizacji oraz projektowaniu architektury rozwiązań. Dalej prowadzi to do opracowywania koncepcji i szczegółowych planów architektury systemów informatycznych, które spełniają określone wymagania biznesowe i techniczne. Efektem jest szczegółowa analiza systemu oraz koncepcja rozwiązania konkretnych problemów.
5)Niniejsza usługa polega na śledzeniu i wyszukiwaniu trendów na rynku, tj. jakie rozwiązania są do konkretnych problemów na rynku stosowane.
6.Czy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Odpowiedź: Pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 należy sklasyfikować usługi opisane w pkt 5.2. – usługi opisane w ww. klasyfikowane wg. PKWiU 62.02.30.0 należy uznać za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
7.Czy w związku ze świadczeniem usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?
8.Czy w ramach wykonywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 świadczy Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem?
Odpowiedź: Ad 7. i Ad 8. Żadne z usług świadczonych przez Pana nie są usługami head office, czy doradztwem związanym z zarządzeniem.
9.Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?
Odpowiedź: Tak, są to usługi tego rodzaju.
10.Czy wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:
-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),
-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca poznaje nowe rozwiązania, np. kody, a następnie prowadzi szkolenia z ich wdrażania i stosowania.
11.Czy na fakturach wystawionych na rzecz Pana kontrahenta wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną usługę?
Odpowiedź: Tak, takie rozróżnienie jest stosowane.
12.Czy za opisane przez Pana usługi kontrahent płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych usług?
Odpowiedź: Na podstawie rozliczenia, gdzie jest wskazana proporcja, jakie usługi były wykonane, zleceniodawca płaci przelew będący sumę poszczególnych pozycji.
13.W jaki sposób jest kalkulowane wynagrodzenie za wykonywane na rzecz kontrahenta usługi?
Odpowiedź: Wynagrodzenie ma formę ryczałtu, a w poszczególnych miesiącach różne są proporcje świadczonych poszczególnych usług, tj. np. w jednym miesiącu są świadczone usługi z punktu 5.1 stanowią 100% ryczałtu, w innym usługi z punktu 5.1 stanowią 80% wartości ryczałtu, a 5.2 20% wartości ryczałtu.
14.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Tak, taka ewidencja jest prowadzona.
Pytanie
Czy usługi opisane w stanie faktycznym są opodatkowane stawkami, jak niżej:
Ad 1. 8,5%; Ad 2. 12%; Ad 3. 8,5%; Ad 4. 12%; Ad 5. 8,5%.
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Tak, właściwą stawką jest 8,5%, co znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 26 stycznia 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.852.2023.2.RK.
Reasumując, przychód uzyskiwany z tytułu usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 85.59.1 może Pan opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako przychód ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ad 2.
Tak, stawką właściwą jest 12%, co wynika z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.
Ad 3.
Tak, właściwą stawką jest 8,5%. Znajduje to swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 15 maja 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.233.2025.2.KKO.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody osiągane z tytułu świadczenia usług zarządzania procesami gospodarczymi (PKWiU 70.22.17) oraz pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.2), które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ad 4.
Tak, stawką właściwą jest 12%, co wynika z literalnego brzmienia art.12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.
Ad 5.
Tak, właściwą stawką jest 8,5%. Znajduje to swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS – przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 74.90.12.0 oraz 74.90.20.0 może Pan opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, na podstawie art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g [w brzmieniu obwiązującym do 31.12.2024 r.: z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f ], w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4.-7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu sprawy wynika, że od 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach zawartej przez Pana umowy z kontrahentem zagranicznym, będzie świadczył Pan dla niego usługi, które zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu wniosku, polegające na:
1.Reprezentowaniu interesów społeczności deweloperów wewnątrz spółki oraz promowaniu technologii Zleceniodawcy wśród programistów, co w praktyce polega na prowadzeniu szkoleń z nowych rozwiązań wprowadzanych przez Zleceniodawcę i pokazywaniu w jaki sposób należy je implementować. Usługi te są sklasyfikowane jako PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
2.Tworzeniu i utrzymywaniu treści technicznych, które są sklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
3.Współpracy ze społecznością deweloperską oraz koordynacją wewnętrznych działań zespołów Zleceniodawcy. Usługi te polegają na tworzeniu koncepcji wdrażania nowych rozwiązań dla zespołów informatyków i sklasyfikowane są jako PKWiU 70.22.17.0 „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi”.
4.Wspieraniu i rozwijaniu systemu Zleceniodawcy. Szczegółowo usługi polegają na: Analizie systemowej: Przeprowadzanie analizy istniejących systemów informatycznych w celu identyfikacji ich mocnych i słabych stron, problemów wydajnościowych, oraz możliwości optymalizacji oraz projektowaniu architektury rozwiązań: Opracowywanie koncepcji i szczegółowych planów architektury systemów informatycznych, które spełniają określone wymagania biznesowe i techniczne. Usługi te są sklasyfikowane jako PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
5.Analizie trendów technologicznych i działań konkurencji, które są sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Rozlicza Pan swoją działalność na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi wskazane przez Pana we wniosku świadczone na rzecz zagranicznego kontrahenta są wykonywane przez Pana w Polsce i nie są usługami wykonywanymi w ramach wolnego zawodu. Żadne z usług świadczonych przez Pana nie są usługami head office, czy doradztwem związanym z zarządzeniem. Świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci. Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, są związane z oprogramowaniem – poznaje Pan nowe rozwiązania, np. kody, a następnie prowadzi szkolenia z ich wdrażania i stosowania. Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – Pana zdaniem – należy uznać za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Na fakturach wystawionych na rzecz Pana kontrahenta stosuje Pan rozróżnienie mające na celu wyodrębnienie Pana wynagrodzenia za każdą poszczególną usługę. Na pytanie, czy za opisane przez Pana usługi kontrahent płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych usług, wskazał Pan, że na podstawie rozliczenia, gdzie jest wskazana proporcja, jakie usługi były wykonane, zleceniodawca płaci przelew będący sumę poszczególnych pozycji. Pana wynagrodzenie ma formę ryczałtu, a w poszczególnych miesiącach różne są proporcje świadczonych poszczególnych usług, tj. np. w jednym miesiącu są świadczone usługi z punktu 5.1, które stanowią 100% ryczałtu, w innym usługi z punktu 5.1 stanowią 80% wartości ryczałtu, a 5.2 20% wartości ryczałtu. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie.
Dokonując analizy poszczególnych usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
·pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
·PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
·PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU z 2015 r. wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem. Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Z kolei „doradztwo” to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 – dalej NSJP). „Zarządzanie” natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242).
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, natomiast w przypadku PKWiU ex 62.02 – z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Wskazał Pan bowiem, że świadczy Pan usługi polegające na analizie systemowej, czyli przeprowadzaniu analizy istniejących systemów informatycznych w celu identyfikacji ich mocnych i słabych stron, problemów wydajnościowych, oraz możliwości optymalizacji oraz projektowaniu architektury rozwiązań. Dalej prowadzi to do opracowywania koncepcji i szczegółowych planów architektury systemów informatycznych, które spełniają określone wymagania biznesowe i techniczne. Efektem jest szczegółowa analiza systemu oraz koncepcja rozwiązania konkretnych problemów. Na związek z oprogramowaniem przemawia fakt, że poznaje Pan nowe rozwiązania, np. kody, a następnie prowadzi szkolenia z ich wdrażania i stosowania.
Zatem, opis świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych do PKWiU 62.01.12.0 potwierdza, że Pana działania niewątpliwie są związane z oprogramowaniem i dotyczą usług projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.
Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, a także wskazanej klasyfikacji, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, tj. usługi wspierania i rozwoju systemu Zleceniodawcy, które w Pana opinii, należy sklasyfikować do grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, mają związek z oprogramowaniem.
Reasumując, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczy Pan także usługi tworzenia i utrzymania treści technicznych, które sklasyfikowane są wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Usługi te polegają na tworzeniu przykładowego sample code, czyli tworzeniu kodu, który nie jest do użytku, ale ma on charakter przykładowy i nie jest przeznaczony na cele komercyjne. Efektem tych usług jest również przekazanie wiedzy w zakresie kodowania na przykładzie zastosowania rozwiązania w sample code.
Wskazał Pan w uzupełnieniu wniosku, że powyższe usługi należy uznać za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:
-62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-62.02.20.0 –Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
-62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Odnosząc się do powyższego wskazuję, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.02) oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, są opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych w grupowaniu 62.02.30.0, tj. „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei, w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług polegających na analizie trendów technologicznych i działań konkurencji sklasyfikowanych w PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z uwagi na powyższe oraz powołane uprzednio przepisy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług polegających na analizie trendów technologicznych i działań konkurencji objętych grupowaniem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Następnie, w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług polegających na reprezentowaniu interesów społeczności deweloperów wewnątrz spółki oraz promowaniu technologii Zleceniodawcy wśród programistów, co w praktyce polega na prowadzeniu szkoleń z nowych rozwiązań wprowadzanych przez Zleceniodawcę i pokazywaniu w jaki sposób należy je implementować, sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” zaznaczyć należy, że ustawodawca wprost wskazał w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Zatem, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług polegających na reprezentowaniu interesów społeczności deweloperów wewnątrz spółki oraz promowaniu technologii Zleceniodawcy wśród programistów objętych grupowaniem PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przechodząc natomiast do ustalenia stawki ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.17.0 „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi” wskazuję, że w odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto wskazuję, że do kategorii 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem – (co do zasady opodatkowane 15% stawką ryczałtu) zalicza się następujące podkategorie:
-70.22.11.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;
-70.22.12.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;
-70.22.13.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
-70.22.14.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;
-70.22.15.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją;
-70.22.16.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem;
-70.22.17.0Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
Zauważyć należy, że na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, umieszczenie symbolu „ex” przy PKWiU Dział 70, nie wyklucza możliwości świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem w przypadku PKWiU 70.22.17.0, z uwagi na samą nazwę tego grupowania (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) zwłaszcza, że usługi zaliczone do grupowania PKWiU 70.22.17.0 zawierają się w kategorii PKWiU 70.22.1 (Usługi doradztwa związane z zarządzaniem). Istotnym dla prawidłowego określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest aby świadczone usługi faktycznie były lub nie były usługami doradztwa związanymi z zarządzeniem, niezależnie od symbolu danego grupowania, do którego zostały one zgodnie z PKWiU zaklasyfikowane.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczone przez Pana usługi nie są usługami firm centralnych typu (head office), ani usługami doradztwa z działu PKWiU (ex 70) oraz usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody osiągane z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.17 „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi”, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zastrzec jednak należy, że gdyby wykonywane usługi były usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wówczas przychody podlegałyby opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.17.0. „Usługi zarządzania procesami gospodarczymi” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wskazuję, że powyższe stawki mają zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
