Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.703.2025.2.HJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) jest osobą fizyczną prowadzącą we własnym imieniu działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej jako: „Wnioskodawca”) w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej i na podstawie art. 3 ust. 1 z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (dalej jako: „ryczałt”), o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawa o ryczałcie”) i aktualnie podlega opodatkowaniu ryczałtem.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, natomiast przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej (dalej jako: „PKD”) obowiązującej od 1 stycznia 2025 r. pod kodem 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, że:

1)posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie zamierza zmieniać kraju zamieszkania, ani świadczyć usług poza granicami kraju;

2)nie przekroczył i nie przekroczy przychodów w wysokości 2 000 000 euro, a zatem spełnia warunek określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o ryczałcie, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

3)nie mają w stosunku do Niego zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie;

4)nie świadczy i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy;

5)nie prowadzi działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej ani spółki osobowej, tj. spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej;

6)nie uzyskuje innych dochodów poza dochodami (przychodami) z opisanej we wniosku działalności gospodarczej;

7)będzie prowadził ewidencję przychodów, na podstawie której będzie w stanie określić wysokość przychodu z każdego rodzaju usług w przypadku zakwalifikowania przychodów z usług do przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu;

8)nie będzie świadczył usługi na rzecz podmiotu, w którym występuje w roli udziałowca/wspólnika/akcjonariusza/ani członka zarządu/członka organu nadzoru;

9)prowadzona przez Niego działalność gospodarcza nie jest wykonywana w ramach żadnego z wolnych zawodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie;

10)w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie świadczył usług:

a)związanych z zakresem przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, tj. usług firm centralnych (head office);

b)doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70);

c)doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestnictwa w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradztwem w zakresie uprawnień w zarządzaniu firmą, uczestnictwa w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu;

d)doradztwa związanego z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0);

e)doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0);

f)doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0);

g)doradztwa związanego z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0);

h)doradztwa związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałych usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0);

i)zarządzania procesami gospodarczymi (PKWiU 70.22.17.0);

11)nie wyklucza, że będzie świadczyć w przyszłości usługi o innych charakterze i klasyfikacji, jednak zapytanie dotyczy wyłącznie zakresu przedstawionego we wniosku opisu sprawy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nawiązał współpracę z innym podmiotem – spółką (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), KRS: (…), będącą zewnętrznie zarządzającym (dalej jako: „ZASI”) alternatywnej spółki inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych – spółki (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością alternatywna spółka inwestycyjna spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w (…), KRS: (…) (dalej jako: „ASI”).

Na podstawę umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a ZASI, Wnioskodawca świadczy na rzecz ZASI usługi specjalistycznego doradztwa w zakresie koordynacji prac związanych z procesem inwestycyjnym ASI, na które składają się następujące czynności:

1)koordynacja prowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotów, w które ASI powinno inwestować;

2)koordynacja przygotowania stosownych analiz i ich prezentacji Usługobiorcy;

3)koordynacja opracowania strategii inwestycyjnej ASI, w tym aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii inwestycyjnej ASI;

4)przygotowywanie raportów z bieżących postępów prac w zakresie realizacji przez ASI projektu inwestycyjnego;

5)niebędąca doradztwem inwestycyjnym koordynacja opracowywania dokumentacji niezbędnej do uzyskania finansowań;

6)doradztwo w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na realizację przez ASI projektów inwestycyjnych;

7)koordynowanie procesu poszukiwania i naboru potencjalnych inwestorów ASI;

8)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie zarządzania realizacją projektu inwestycyjnego ASI;

9)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie pracy z doradcami prawnymi w sprawie dokumentacji podatkowej i prawnej realizowanych przez ASI projektów inwestycyjnych oraz koordynacją działań doradców prawnych i podatkowych, którzy będą zaangażowani w realizowany przez ASI projekt inwestycyjny w imieniu Usługobiorcy;

10)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo związane z nadzorowaniem i koordynacją przygotowywania wszystkich wymaganych dokumentów, danych i materiałów do badania due diligence, zgodnie z wymogami danego projektu Inwestycyjnego ASI;

11)koordynowanie przygotowywania materiałów umożliwiających ASI sprawowanie nadzoru korporacyjnego nad spółkami portfelowymi w ramach realizowanych projektów inwestycyjnych;

12)koordynowanie i nadzór nad procesem zakończenia projektu inwestycyjnego przez ASI poprzez wyjście ASI z poszczególnych inwestycji poprzez np. zbycie przez ASI udziałów lub akcji danej spółki portfelowej;

13)wsparcie przy kontraktowaniu ZASI z potencjalnymi inwestorami ASI,

14)przeprowadzanie niezbędnych analiz rynku;

15)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie prezentacji projektu inwestycyjnego ASI docelowym inwestorom;

16)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju projektów inwestycyjnych ASI;

17)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących efektywność inwestycyjną ASI.

Wnioskodawca wskazuje, że nie jest udziałowcem ani członkiem organów ZASI.

Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył na rzecz ZASI usług zarządczych, a opisywane we wniosku usługi nie są i nie będą świadczone na podstawie kontraktu managerskiego i nie będą dotyczyły zarządzania przedsiębiorstwem ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów, a ich zakres nie będzie zawierał obowiązków podobnych do wykonywania zarządu.

Dodatkowo, zgodnie z umową, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz ZASI w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, samodzielnie ponosząc odpowiedzialność wobec podmiotów trzecich za swoje działania, nie podlegając kierownictwu ZASI, działając samodzielnie i niezależnie z zachowaniem swobody organizacyjnej, z uwzględnieniem bieżącego zapotrzebowania ZASI na usługi, z uwzględnieniem uzasadnionych i uznanych przez Niego za konieczne wskazówek i zaleceń zgłaszanych przez ZASI, co do zgłoszonego zapotrzebowania na Usługi. Nie uchybia to obowiązkowi Usługodawcy do świadczenia Usług zgodnie ze sposobem ich wykonania wskazanym przez ZASI, wynikającym ze stosowanego w tym zakresie odpowiednio przepisu art. 737 Kodeksu cywilnego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą stanowić zespół powiązanych ze sobą czynności, których zakres oraz cel jest istotny i specyficzny dla procesu zarządzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym – będą się odnosić do prawidłowego funkcjonowania tego funduszu, realizowania założonej działalności gospodarczej oraz do kluczowych elementów aktywności funduszu w ramach podejmowanego procesu inwestycyjnego – co za tym idzie, nie będą to usługi tożsame z zakresem zarządzania podmiotem gospodarczym znanym z regulacji Kodeksu spółek handlowych.

Czynności świadczone na rzecz ZASI są czynnościami związanymi bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych przez ASI, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsięwzięciach ASI. Przy czym nie są to stricte usługi zarządzania, a usługi doradczo-nadzorczo-koordynacyjne, gdzie decyzyjność leży po stronie klienta. Usługi te nie dotyczą i nie będą dotyczyć również działalności firm centralnych (head office). Wnioskodawca podkreśla, że odpowiedzialność za każdy projekt inwestycyjny ASI ponosi zleceniodawca jako podmiot zarządzający ASI, natomiast na Wnioskodawcy jako podwykonawcy ciąży ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą i będzie ponosił odpowiedzialność za wykonane czynności wobec zleceniodawcy, tj. ZASI.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie świadczył ww. opisane usługi także dla innych podmiotów będących zewnętrznie zarządzającym alternatywnej spółki inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych i w których nie będzie udziałowcem/wspólnikiem/akcjonariuszem/członkiem zarządu lub organu nadzoru.

Świadczone przez Wnioskodawcę czynności na rzecz ZASI, zdaniem Wnioskodawcy, są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (dalej jako: „PKWiU”) pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższa klasyfikacja w ramach PKWiU została dokonana samodzielnie przez Wnioskodawcę i nie dysponuje On klasyfikacją wydaną w tym zakresie przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur właściwego urzędu statystycznego, jednakże przyjęta przez Wnioskodawcę klasyfikacja znajduje uzasadnienie w interpretacjach Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego nr: (...)

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, że czynności wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (dalej jako: „Wniosek”) w pkt 1)-17) opisu stanu faktycznego składają się na usługi specjalistycznego doradztwa w zakresie koordynacji prac związanych z procesem inwestycyjnym wskazanej we wniosku alternatywnej spółki inwestycyjnej (dalej jako: „ASI”).

Czynności świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz wskazanej we Wniosku spółki będącej zewnętrznie zarządzającym ASI (dalej jako: „ZASI”) są czynnościami związanymi bezpośrednio z zarządzaniem działaniami projektowymi ASI, odnoszącymi się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsięwzięciach ASI. Przy czym, nie są to stricte usługi zarządzania, a usługi nadzorczo-koordynacyjne, gdzie decyzyjność leży po stronie klienta. Usługi te nie dotyczą i nie będą dotyczyć również działalności firm centralnych (head office).

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), ugrupowanie 70.22 20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych obejmuje:

  • usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
  • usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
  • usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu,

natomiast nie obejmuje usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca wyjaśnia, ze:

1)czynność polegająca na: koordynacji prowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotów, w które ASI powinno inwestować - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

2)czynność polegająca na: koordynacji przygotowania stosownych analiz i ich prezentacji Usługobiorcy - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

3)czynność polegająca na: koordynacji opracowania strategii inwestycyjnej ASI, w tym aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii inwestycyjnej ASI - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

4)czynność polegająca na: przygotowywaniu raportów z bieżących postępów prac w zakresie realizacji przez ASI projektu inwestycyjnego - jest usługą zarządzania projektami;

5)czynność polegająca na: niebędącej doradztwem inwestycyjnym koordynacji opracowywania dokumentacji niezbędnej do uzyskania finansować - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

6)czynność polegająca na: doradztwie w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na realizację przez ASI projektów inwestycyjnych - jest usługą zarządzania projektami;

7)czynność polegająca na koordynowaniu procesu poszukiwania i naboru potencjalnych inwestorów ASI - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

8)czynności polegające na: niebędącym doradztwem inwestycyjnym doradztwie w zakresie zarządzania realizacją projektu inwestycyjnego ASI - jest usługą zarządzania projektami;

9)czynności polegające na niebędącym doradztwem inwestycyjnym doradztwie w zakresie pracy z doradcami prawnymi w sprawie dokumentacji podatkowej i prawnej realizowanych przez ASI projektów inwestycyjnych oraz koordynacją działań doradców prawnych i podatkowych, którzy będą zaangażowani w realizowany przez ASI projekt inwestycyjny w imieniu Usługobiorcy jest usługą zarządzania projektami;

10)czynność polegająca na niebędącym doradztwem inwestycyjnym doradztwie związanym z nadzorowaniem i koordynacją przygotowywania wszystkich wymaganych dokumentów, danych i materiałów do badania due diligence, zgodnie z wymogami danego projektu inwestycyjnego ASI - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

11)czynność polegająca na: koordynowaniu przygotowywania materiałów umożliwiających ASI sprawowanie nadzoru korporacyjnego nad spółkami portfelowymi w ramach realizowanych projektów inwestycyjnych - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

12)czynność polegająca na: koordynowaniu i nadzorze nad procesem zakończeń a projektu inwestycyjnego przez ASI poprzez wyjście ASI z poszczególnych inwestycji poprzez, np. zbycie przez ASI udziałów lub akcji danej spółki portfelowej - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

13)czynność polegająca na: wsparciu przy kontraktowaniu ZASI z potencjalnymi inwestorami ASI - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

14)czynność polegająca na: przeprowadzaniu niezbędnych analiz rynku - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

15)czynność polegająca na: niebędącym doradztwem inwestycyjnym doradztwie w zakresie prezentacji projektu inwestycyjnego ASI docelowym inwestorom - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

16)czynność polegająca na: niebędącym doradztwem inwestycyjnym doradztwie w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju projektów inwestycyjnych ASI - jest usługą koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

17)czynność polegająca na: niebędącym doradztwem inwestycyjnym doradztwie w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących efektywność inwestycyjną ASI - jest usługą zarządzania projektami.

Wnioskodawca wyjaśnił, że dokonując klasyfikacji wykonywanej usługi specjalistycznego doradztwa w zakresie koordynacji prac związanych z procesem inwestycyjnym ASI, na które składają się czynności wskazane w pkt 1)-17) opisu stanu faktycznego, kierował się wydanymi przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej jako: „Ośrodek Klasyfikacji”) interpretacjami dotyczącymi analogicznych usług nr: (...)

Zgodnie z ww. interpretacjami Ośrodka Klasyfikacji, usługi obejmujące:

1)doradztwo w zakresie koordynacji prac związanych z procesem inwestycyjnym ASI, w tym koordynacja prowadzenia wstępnych weryfikacji spółek, w które ASI może inwestować, koordynacja przygotowywania stosownych analiz i ich prezentacji ZASI;

2)koordynowanie opracowania strategii inwestycyjnej ASI;

3)aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii inwestycyjnej ASI;

4)przygotowywanie raportów z bieżących postępów prac w zakresie realizacji przez ASI projektu inwestycyjnego;

5)koordynacja opracowywania dokumentacji niezbędnej do uzyskiwania finansowań (przy czym nie są to usługi doradztwa inwestycyjnego);

6)doradztwo w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej, oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na realizację przez ASI projektów inwestycyjnych;

7)koordynowania procesu poszukiwania i naboru potencjalnych inwestorów ASI;

8)doradztwo w zakresie sporządzania oceny i zarządzania ryzykiem związanym z realizacją danego projektu inwestycyjnego ASI;

9)doradztwo w zakresie zarządzania realizacją projektu inwestycyjnego ASI;

10)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z pracą z doradcami prawnymi w sprawie dokumentacji podatkowej i prawnej realizowanych przez ASI projektów inwestycyjnych oraz koordynacja działań doradców prawnych i podatkowych, którzy będą zaangażowani w realizowany przez ASI projekt inwestycyjny w imieniu zleceniodawców, tj. ZASI I lub ZASI II;

11)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nadzorowaniem i koordynacją przygotowywania wszystkich wymaganych dokumentów, danych i materiałów do due diligence zgodnie z wymogami danego projektu inwestycyjnego ASI;

12)koordynowanie przygotowywania materiałów umożliwiających ASI sprawowanie nadzoru korporacyjnego nad spółkami portfelowymi w ramach realizowanych projektów inwestycyjnych;

13)koordynowanie i nadzór nad procesem zakończenia projektu inwestycyjnego przez ASI poprzez wyjście ASI z poszczególnych spółek, poprzez np. zbycie przez ASI udziałów lub akcji danej spółki portfelowej;

14)wsparcie przy kontaktowaniu ZASI z potencjalnymi inwestorami ASI;

15)przeprowadzania niezbędnych analiz rynku;

16)doradztwa w zakresie prezentacji projektu inwestycyjnego ASI docelowym inwestorom;

17)dokonywanie wycen projektów inwestycyjnych ASI;

18)doradztwo w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju projektów inwestycyjnych ASI;

19)doradztwo w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących efektywność inwestycyjną ASI;

mieszczą się w ugrupowaniu 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że 18 sierpnia 2025 r. wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego w ramach PKWiU dla czynności wymienionych w pkt 1)-17) opisu stanu faktycznego, jednakże na moment złożenia wniosku nie uzyskał interpretacji Ośrodka Klasyfikacji.

W ramach zarządzania, ZASI będzie realizować na rzecz ASI czynności o charakterze kompleksowym, zarządczym, administracyjno-organizacyjnym oraz doradczym polegające w szczególności na:

  • zarządzaniu portfelami inwestycyjnymi;
  • zarządzaniu ryzykiem;
  • wykonywaniu na rzecz ASI czynności administracyjnych;
  • podejmowaniu decyzji odnośnie polityk oraz procedur w zakresie procesów inwestycyjnych podejmowanych w ramach ASI;
  • podejmowaniu decyzji zarządczych, mających na celu optymalizację ryzyk inwestycyjnych;
  • sourcingu, selekcji oraz ocenie projektów i podmiotów do inwestycji;
  • zarządzaniu procesem due diligence technologicznego w oparciu o zespół ekspercki;
  • mentoringu w procesie preakceleracji;
  • strukturyzacji inwestycji;
  • udziale i reprezentowaniu ASI w negocjacjach dotyczących inwestycji;
  • podejmowaniu decyzji w przedmiocie inwestycji i wyjść inwestycyjnych;
  • zarządzaniu projektami;
  • opracowywaniu strategii wyjść z inwestycji;
  • doborze odpowiedniej strategii budowy wartości spółek portfelowych;
  • strukturyzacji biznesu spółek portfelowych pod kątem wybranej strategii wyjścia;
  • poszukiwaniu podmiotów zainteresowanych inwestycją kapitału na potrzeby kolejnych rund finansowania spółek portfelowych;
  • monitoringu projektów i spółek, które nie zostały rekomendowane przez komitet inwestycyjny do inwestycji;
  • działaniach marketingowych i public relations ASI.

Część zadań, składających się na czynność zarządzania ASI, ZASI będzie wykonywać wspólnie lub za pośrednictwem Wnioskodawcy. Co istotne ZASI nie jest w stanie samodzielnie świadczyć usług w zakresie koniecznym do skutecznego i zgodnego z przepisami zarządzania odpowiednio ASI bez nabywania stosownych usług od Wnioskodawcy.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz ZASI będą wchodzić w zakres usług wspierających specjalistyczne zarządzanie funduszem inwestycyjnym poprzez zarządzanie projektami inwestycyjnymi ASI, a także będą prowadzić do zapewnienia wsparcia w bieżących czynnościach administracyjnych realizowanych w interesie ASI.

Wnioskodawca wskazuje, że:

1)koordynacja prowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotów, w które ASI powinno inwestować:

  •   polega na koordynacji dokonania wstępnej weryfikacji danych podmiotów, w zakresie możliwości zainwestowania przez ASI w dany podmiot, w szczególności pod względem spełnienia przez dany pomiot warunków wynikających z Polityki Inwestycyjnej;
  • w efekcie ZASI uzyskuje informacje dotyczące podmiotów, w które może inwestować za pośrednictwem ASI zgodnie z Polityką Inwestycyjną oraz realizuje czynności z zakresu sourcingu, selekcji oraz oceny projektów i podmiotów do inwestycji;

2)koordynacja przygotowania stosownych analiz i ich prezentacji Usługobiorcy:

  • polega na dokonywaniu analiz umożliwiających ZASI realizację czynności z zakresu podejmowania decyzji zarządczych, mających na celu optymalizację ryzyk inwestycyjnych oraz ich prezentacji;
  • w efekcie ZASI otrzymuje analizy, w oparciu o które realizuje czynności z zakresu podejmowania decyzji zarządczych, mających na celu optymalizację ryzyk inwestycyjnych;

3)koordynacja opracowania strategii inwestycyjnej ASI, w tym aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii inwestycyjnej ASI:

  •   polega na koordynowaniu opracowania na rzecz ZASI strategii inwestycyjnej ASI w sposób zgody z Polityką Inwestycyjną, w tym aranżowaniu w tym celu spotkań z Członkami Kluczowego Personelu;
  • w efekcie ZASI ustala dostosowany do ASI i Polityki Inwestycyjnej plan działania określający sposób prowadzenia przez ZASI, a pośrednio przez ASI działalności inwestycyjnej w ramach realizowania czynności z zakresu zarządzania portfelami inwestycyjnymi;

4)przygotowywanie raportów z bieżących postępów prac w zakresie realizacji przez ASI projektu inwestycyjnego:

  • polega na bieżącym raportowaniu ZASI postępów w zakresie realizacji przez ASI danego projektu Inwestycyjnego;
  • w efekcie ZASI otrzymuje szczegółowe informacje na jakim etapie znajduje się dany projekt inwestycyjny ASI, co umożliwia ZASI zarządzanie ASI i podejmowanie przez ZASI decyzji odnośne polityk oraz procedur w zakresie procesów inwestycyjnych podejmowanych w ramach ASI;

5)niebędąca doradztwem inwestycyjnym koordynacja opracowywania dokumentacji niezbędnej do uzyskania finansowań:

  • polega na koordynacji sporządzania dokumentów niezbędnych do otrzymania przez ASI finansowania;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w realizacji na rzecz ASI czynności z zakresu poszukiwania podmiotów zainteresowanych inwestycją kapitału na potrzeby kolejnych rund finansowania spółek portfelowych;

6)doradztwo w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na realizację przez ASI projektów inwestycyjnych:

  • polega na doradztwie ZASI w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na realizację przez ASI projektów inwestycyjnych;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w realizacji na rzecz ASI czynności administracyjnych w zakresie realizowanych przez ASI projektów inwestycyjnych;

7)koordynowanie procesu poszukiwania i naboru potencjalnych inwestorów ASI:

  • polega na koordynacji poszukiwania i naboru podmiotów zainteresowanych inwestycją w ASI;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w zakresie realizacji na rzecz ASI poszukiwania podmiotów zainteresowanych inwestycją kapitału na potrzeby kolejnych rund finansowania spółek portfelowych;

8)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie zarządzania realizacją projektu inwestycyjnego ASI:

  • polega na doradztwie na rzecz ASI w zakresie zarządzania realizacją danego projektu Inwestycyjnego ASI;
  • w efekcie ZASI realizuje na rzecz ASI czynności z zakresu zarządzania portfelami inwestycyjnymi, zarządzania projektami ASI, doboru odpowiedniej strategii budowy wartości spółek portfelowych oraz podejmowania przez ZASI decyzji w przedmiocie wyjść z danych inwestycji;

9)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie pracy z doradcami prawnymi w sprawie dokumentacji podatkowej i prawnej realizowanych przez ASI projektów inwestycyjnych oraz koordynacja działań doradców prawnych i podatkowych, którzy będą zaangażowani w realizowany przez ASI projekt inwestycyjny w imieniu Usługobiorcy:

  • polega na doradztwie na rzecz ZASI w zakresie pracy z doradcami prawnymi w sprawie dokumentacji podatkowej i prawnej realizowanych przez ASI projektów inwestycyjnych oraz koordynacji działań doradców prawnych i podatkowych zaangażowanych w realizowane przez ASI projekty inwestycyjne;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w zakresie zarządzania projektami inwersyjnymi ASI we wskazanym zakresie;

10)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo związane z nadzorowaniem i koordynacją przygotowywania wszystkich wymaganych dokumentów, danych i materiałów do badania due diligence, zgodnie z wymogami danego projektu inwestycyjnego ASI:

  • polega na doradztwie w zakresie nadzoru i koordynacji w przeprowadzaniu badania due diligence podczas naboru do danej inwestycji ASI;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi ASI;

11)koordynowanie przygotowywania materiałów umożliwiających ASI sprawowanie nadzoru korporacyjnego nad spółkami portfelowymi w ramach realizowanych projektów inwestycyjnych:

  • polega na koordynacji sprawowania przez ZASI nadzoru korporacyjnego nad daną spółką portfelową poprzez przygotowanie materiałów umożliwiających ZASI systematyczne monitorowanie i kontrolę działalności spółek, w które zainwestowała ASI;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w zakresie zapewnienia zgodności działań spółek portfelowych z celami inwestycyjnymi;

12)koordynowanie i nadzór nad procesem zakończenia projektu inwestycyjnego przez ASI poprzez wyjście ASI z poszczególnych inwestycji poprzez np. zbycie przez ASI udziałów lub akcji danej spółki portfelowej:

  • polega na koordynacji i nadzorze zakończenia przez ASI realizacji danego projektu inwestycyjnego;
  • w efekcie dany projekt inwestycyjny ASI ulega zakończeniu;

13)wspieranie przy kontraktowaniu ZASI z potencjalnymi inwestorami ASI:

  • polega na udzielaniu ZASI wsparcia w procesie naboru nowych inwestorów ASI;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w realizacji na rzecz ASI czynności z zakresu poszukiwania podmiotów zainteresowanych inwestycją kapitału na potrzeby kolejnych rund finansowania spółek portfelowych;

14)przeprowadzanie niezbędnych analiz rynku:

  • polega na przeprowadzaniu analiz rynku, na podstawie których ZASI podejmuje decyzje odnośnie polityk oraz procedur w zakresie procesów inwestycyjnych podejmowanych w ramach ASI oraz decyzje zarządcze mające na celu na celu optymalizację ryzyk inwestycyjnych;

15)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie prezentacji projektu inwestycyjnego ASI docelowym inwestorom:

  • polega na doradztwie na rzecz ZASI w zakresie prezentacji projektu inwestycyjnego ASI docelowym inwestorom;
  • w efekcie ZASI otrzymuje wsparcie w realizacji na rzecz ASI czynności z zakresu poszukiwania podmiotów zainteresowanych inwestycją kapitału na potrzeby kolejnych rund finansowania spółek portfelowych;

16)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju projektów inwestycyjnych ASI:

  • polega na doradztwie na rzecz ZASI w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju projektów inwestycyjnych ASI;
  • w efekcie ZASI realizuje na rzecz ASI czynności zakresu zarządzania projektami inwestycyjnymi;

17)niebędące doradztwem inwestycyjnym doradztwo w zakresie wdrażania nowych rozwiązań maksymalizujących efektywność inwestycyjną ASI:

  • polega na doradztwie na rzecz ZASI w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi ZASI poprzez wdrażanie nowych rozwiązań;
  • w efekcie ZASI realizuje na rzecz ASI czynności z zakresu zarządzania projektami inwestycyjnymi oraz otrzymuje wsparcie w zakresie podejmowania decyzji odnośnie polityk oraz procedur w zakresie procesów inwestycyjnych podejmowanych w ramach ASI.

Projekty inwestycyjne ASI są realizowane zgodnie z Polityką Inwestycyjną przyjętą uchwałą zarządu ZASI i spełniającą wymagania określone przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zgodnie z przyjętą przez ZASI Polityką Inwestycyjną, ZASI za pośrednictwem ASI:

1)może inwestować poprzez nabywanie następujących kategorii instrumentów i praw majątkowych Spółek Portfelowych („Instrumenty”):

  •   akcje lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością („Instrumenty Udziałowe”);
  • instrumenty quasi-kapitałowe, o których mowa w art. 2 pkt 66 rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, takie jak pożyczki konwertowane lub instrumenty typu safe lub ich odpowiedniki w jurysdykcjach zagranicznych („Inne Instrumenty”);

2)w ramach zarządzania płynnością finansową może alokować środki pieniężne w instrumenty rynku pieniężnego oraz depozyty bankowe;

3)przy uwzględnieniu celu inwestycyjnego oraz na zasadach rynkowych może udzielać pożyczek.

Prowadząc działalność inwestycyjną ASI, ZASI będzie skupiać się na Spółkach Portfelowych działających, w szczególności, choć niewyłącznie w następujących branżach:

1)sztuczna inteligencja – zdolność systemów komputerowych do wykonywania zadań wymagających inteligencji ludzkiej, takich jak rozumowanie, rozwiązywanie problemów, uczenie się oraz przetwarzanie języka naturalnego,

2)podstawie analizy danych i algorytmów,

3)Internet Rzeczy – sieć urządzeń, maszyn i przedmiotów codziennego użytku, które są połączone z Internetem i wymieniają dane w celu automatyzacji procesów oraz zwiększenia efektywności operacyjnej,

4)Infrastruktura informacyjna – zbiór zasobów technologicznych, w tym sprzętu, oprogramowania i sieci, umożliwiających gromadzenie, przetwarzanie, przechowywanie oraz dystrybucję informacji w organizacji lub społeczeństwie,

5)Big Data – zbiory danych o dużej objętości, różnorodnej strukturze i szybkim tempie generowania, które wymagają zaawansowanych metod analitycznych w celu wydobycia użytecznych informacji i wspomagania podejmowania decyzji,

6)Cyberbezpieczeństwo – zbiór praktyk, technologii i procedur mających na celu ochronę systemów komputerowych, sieci oraz danych przed atakami, nieautoryzowanym dostępem i innymi zagrożeniami cyfrowymi,

7)CleanTech – technologie i innowacje mające na celu ochronę środowiska, zrównoważony rozwój oraz efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych, w tym odnawialne źródła energii, technologie redukcji emisji oraz rozwiązania minimalizujące wpływ na ekosystem,

8)Elektronika – dziedzina nauki i inżynierii zajmująca się projektowaniem i zastosowaniem urządzeń oraz systemów elektronicznych, takich jak półprzewodniki, układy scalone i urządzenia komunikacyjne,

9)innowacje pozytywnego wpływu – nowatorskie rozwiązania i technologie, które mają na celu generowanie korzyści społecznych, ekonomicznych i środowiskowych, przyczyniając się do poprawy jakości życia i zrównoważonego rozwoju.

Pytanie

Czy usługi wskazane w opisanym stanie faktycznym i sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, świadczone na rzecz ZASI będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi, wskazane w opisie wniosku, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843; dalej: „ustawa o ryczałcie″).

Na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, zakresem ustawy objęte są przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przedmiotem opodatkowania ryczałtem są przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.).

Dodatkowo należy wskazać, że wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. m.in.: jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Podatnik nie może również opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki opisane w art. 8 ustawy o ryczałcie. Z kolei, z analizy wskazanych w opisie stanu faktycznego przedmiotów działalności gospodarczej Wnioskodawcy wynika, że świadczone przez Niego usługi nie zostały objęte opisanym wyżej wyłączeniem.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wskazać, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 8,5%/12,5%, 8,5%, 5,5%,3 % oraz 2%.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy zatem wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka 8,5% ryczałtu ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej innej niż wymieniona w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ustawy o ryczałcie.

Z kolei na gruncie ustawy o ryczałcie, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, z wyłączeniem działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

W kontekście powyższego znaczenie ma również art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, zgodnie z którym stawka ryczałtu dla usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, wynosi 15%.

W tym miejscu należy wskazać, że ilekroć w ustawie o ryczałcie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie). Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Należy stwierdzić, że dział 70 PKWiU na potrzeby stosowania 15% stawki ryczałtu, poprzez użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex”, został zawężony do „usług doradztwa związanych z zarządzaniem″, a więc do usług zgrupowanych w dziale 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem obejmującym:

70.22.11.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

70.22.12.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

70.22.13.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

70.22.14.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

70.22.15.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją,

70.22.16.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

70.22.17.0 – Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.

Podkreślenia wymaga, że gdyby intencją ustawodawcy było objęcie stawką 15% wszystkich usług zawartych w Dziale 70 PKWiU, to nie zamieściłby przy tych usługach określenia „ex” oraz nie zdecydowałby się na wskazanie, że dotyczy to tylko „usług doradztwa związanych z zarządzaniem″. Gdyby wolą ustawodawcy było objęcie stawką 15% całego Działu 70 PKWiU, zrobiłby to, tak jak np. zrobił to w przypadku usług kulturalnych i rozrywkowych, gdzie znajduje się odwołanie do całego Działu 90 PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi mieszczą się w symbolu PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Z uwagi na fakt, że żadna ze stawek nie została przyporządkowana do kodu PKWiU właściwego dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę, to w przypadku świadczenia usług opisanych we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie stawka odpowiednia dla działalności usługowej tj. 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Analogiczne stanowisko, że w przypadku braku przyporządkowania danego kodu PKWiU do stawki ryczałtu wskazanej w art. 12 ustawy o ryczałcie, zastosowanie ma stawka ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy o ryczałcie, tj. 8,5% zostało zawarte we wskazanych niżej interpretacjach indywidualnych:

z 16 listopada 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.786.2022.3.RK,

z 17 listopada 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.531.2022.2.MK,

z 2 marca 2023 r. Nr 0114-KDIP3-24011.1210.2022.2.MT.

Z kolei stanowisko w zakresie, że do świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowanych w ramach PKWiU 70.22.20.0 ma zastosowanie stawka 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:

z 25 października 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.369.2024.2.MS,

z 21 lutego 2024 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.1210.2022.2.MT,

z 13 lipca 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.358.2022.2.WS,

z 4 kwietnia 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS,

z 16 czerwca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.421.2025.2.KKO,

z 17 lipca 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.300.2025 2.KK,

z 24 stycznia 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.507.2024.2.KK,

z 12 czerwca 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS.

Warto jednak podkreślić, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% będzie miała zastosowanie pod warunkiem, że Wnioskodawca nie osiągnie przychodu, dla którego byłaby właściwa inna stawka. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik uzyskuje przychody, które są opodatkowane rożnymi stawkami ryczałtu, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku nieprowadzenia ewidencji w opisany sposób, ryczałt wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, dla których zastosowanie stawka wyższa niż 8,5% - ryczałt oblicza się z wykorzystaniem wyższej stawki.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi wskazane w opisie wniosku, sklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0, będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 72.22.20.0, gdyż tylko one były przedmiotem zapytania). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.