Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.866.2025.1.JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.866.2025.1.JK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia faktur mieszkańcom, dokumentujących koszt wykonania przyłączy wodociągowych,

prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z budową przyłączy wodociągowych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

obowiązku wystawienia faktur mieszkańcom, dokumentujących koszt wykonania przyłączy wodociągowych,

prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z budową przyłączy wodociągowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … jest czynnym podatnikiem VAT (dalej: Gmina lub Wnioskodawca). W imieniu Gminy zadania są realizowane przez Urząd Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy, poza Urzędem Gminy, funkcjonują następujące jednostki budżetowe: Przedszkole Samorządowe, Szkoły Podstawowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, wykonujące w imieniu i na rzecz Gminy określone czynności. Ponadto w strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonuje Zakład … w … (dalej: Zakład), tj. gminna jednostka organizacyjna, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego, która prowadzi działalność w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, do których należą m.in.: wydobywanie i uzdatnianie, dostarczanie wody odbiorcom oraz odprowadzanie ścieków, eksploatacja i konserwacja sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, wydawanie warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, eksploatacja ujęć wody oraz oczyszczalni ścieków (dalej: działalność statutowa). W konsekwencji Gmina, za pośrednictwem Zakładu, prowadzi w szczególności działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków - w ramach wykonywania zadań własnych Gminy, do których, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2025 r., poz. 1153.) (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280), z dniem 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy, Jednostek i Zakładu. W związku z tym jednostki oraz Zakład nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.

Gmina … realizuje projekt pod nazwą zadania „…” (dalej: Projekt, Inwestycja). Inwestycja współfinasowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata … w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji …” oraz ze środków własnych Gminy.

W ramach Projektu Gmina realizuje budowę sieci wodociągowej, z miejscowości … do miejscowości … w gminie …, o długości … km wraz z budową trzech przyłączy wodociągowych i budową … przydomowej oczyszczalni ścieków.

Sieć wodociągowa i przydomowa oczyszczalnia ścieków będą finansowane ze środków pochodzących z Projektu oraz ze środków własnych Gminy, przyłącza zaś będą finansowane tylko ze środków własnych Gminy. Inwestycja pn.: „…”, polega na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami oraz budowie przydomowej oczyszczalni ścieków. Zamówienie obejmuje roboty ziemne, instalacyjne, montażowe, elektryczne i odtworzeniowe. Inwestycja współfinasowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji …”, zgodnie z dokumentacją projektową.

Miejscem realizacji Projektu jest woj. …, gmina … - obręb … dz. nr … i … dz. nr …, …, …, …, …, …, …,…, …, ...

Zakres Inwestycji obejmuje:

1.Budowa sieci wodociągowej o długości … metrów bieżących na terenie miejscowości … i … (gmina …), w tym m.in.:

(...)

2.Budowa przyłączy wodociągowych do nieruchomości - … szt., w tym m.in.:

   (...)

3.Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków - … szt., w tym m.in.:

(...)

Data rozpoczęcia realizacji projektu: …r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: … r.

Wartość projektu (informacja z wniosku o dofinansowanie): … zł.

Wydatki kwalifikowalne: … zł.

Dofinansowanie na kwotę: … zł.

Prowadzona przez Gminę (poprzez Zakład) działalność w zakresie dostarczania wody, obsłudze której będzie służyła sieć wodociągowa, polega w szczególności na wykonywaniu - na podstawie umów cywilnoprawnych - odpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw (dalej: transakcje zewnętrzne) - wskazane czynności Gmina (poprzez Zakład) dokumentuje wystawianymi na kontrahentów fakturami VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Do powstałej sieci wodociągowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego tj. ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej i Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych, zostaną podłączone hydranty przeciwpożarowe. Konieczność podłączenia hydrantów P.POŻ. w celu gaszenia ewentualnych pożarów, nałożona jest na Gminę jako obowiązek wynikający z obowiązujących przepisów prawa krajowego. Przy czym zaznaczyć należy, że zużycie wody z hydrantów przeciwpożarowych może w ogóle nie wystąpić, a jeśli wystąpi to będzie marginalne, albowiem straże pożarne korzystają z ogólnodostępnych ujęć wodnych takich jak wolnostojące zbiorniki wodne, które nie należą do zasobów wodnych przeznaczonych do dostarczania wody odbiorcom. W związku z podłączeniem hydrantów przeciwpożarowych do sieci wodociągowej Wnioskodawca będzie monitorował, czy urządzenia te były w danym roku używane w sposób znaczący i mający wpływ na prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. W sytuacji, gdy hydranty przeciwpożarowe zostaną użyte, to Gmina dokona sprawdzenia czy taka okoliczność będzie wymagała zastosowania rocznej korekty odliczeń kosztów związanych z budową wodociągu z miejscowości … do miejscowości …, na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT. Zatem sieć wodociągowa wymieniona w efekcie realizacji Projektu, począwszy od momentu oddania do użytkowania, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w prowadzonej poprzez Zakład działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody, wykonywanych na rzecz odbiorców zewnętrznych - mieszkańców Gminy. Czynności te, zdaniem Gminy, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Z tytułu ich wykonywania Zakład będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy jako sprzedawcy) wykazanym podatkiem należnym i będzie ujmował je w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w scentralizowanym JPK_V7M.

W ramach Projektu Gmina realizuje także roboty polegające na wykonaniu … sztuk przyłączy wodociągowych do nieruchomości. Gmina … zawarła w dniu … r. z mieszkańcami porozumienia, w których oświadczyła, że pozyskała środki na realizację inwestycji polegającej na poprawie gospodarki wodno-ściekowej w obrębie … i … w gminie … i w związku z faktem, że warunkiem uzyskania dofinansowania jest m.in. wykonanie przyłączy do nieruchomości znajdujących się na trasie planowanej sieci, w ramach przedmiotowej inwestycji. Gmina sfinansuje wykonanie przyłączy ze środków własnych, a mieszkańcy zobowiązują się do pełnego zwrotu kosztów ich budowy na rzecz Gminy. Dokładny koszt wykonania przyłączy zostanie określony po ich wykonaniu przez wykonawcę Inwestycji. Mieszkańcy zobowiązują się zapłacić koszty wykonania przyłączy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia z Gminy o wysokości tych kosztów, przelewem na rachunek bankowy Gminy wskazany w zawiadomieniu. Koszty wykonania przyłączy wskazane w zawiadomieniu będą podane w kwocie brutto. Wpłaty mieszkańców pokrywać będą w całości wartość przyłączy. Gmina podpisała dwa porozumienia na wybudowanie przyłączy wodociągowych i zwrot pełnych kosztów ich budowy. Podpisała także jedno porozumienie na wybudowanie przyłącza wodociągowego, zwrot pełnych kosztów jego budowy oraz budowę przydomowej oczyszczalni ścieków. W sumie zostaną wykonane … przyłącza. Wykorzystywane towary i usługi związane z budową przyłączy, będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina ma zamiar wystawić mieszkańcom faktury dokumentujące zwrot pełnych kosztów budowy przyłączy. Otrzymana zapłata będzie konsekwencją wykonania świadczenia. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm.) mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko wówczas, gdy usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury mieszkańcom, dokumentującej koszt wykonania przyłączy wodociągowych?

2.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do całkowitego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z budową przyłączy wodociągowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez mieszkańców wpłaty na rzecz Gminy, w związku ze zwrotem pełnych kosztów budowy przyłączy, będą stanowić wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy. Otrzymana zapłata będzie konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie będzie należne za wykonanie tego świadczenia. Wpłaty mieszkańców pokrywać będą w całości wartość przyłączy. Wykonanie przyłączy nie będzie wykonywane przez Gminę w ramach jej zadań statutowych. W tej sytuacji Gmina działa jako czynny podatnik VAT i wykonuje usługę budowy przyłączy na rzecz mieszkańców. Między gminą a mieszkańcami zawarte są umowy cywilnoprawne, określające zakres usługi i odpłatność.

Koszt budowy przyłączy nie może być ponoszony przez Wnioskodawcę, gdyż ciężar ten został przeniesiony przez ustawodawcę na osobę ubiegającą się o przyłączenie do budowanej sieci zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U.2024 r., poz. 757). Gmina działa jako usługodawca, świadczenie jest odpłatne na rzecz konkretnego odbiorcy (mieszkańca). W związku z powyższym Gmina, po otrzymaniu wpłat od mieszkańców, wystawi mieszkańcom faktury dokumentujące zwrot pełnych kosztów budowy przyłączy. Wystawienie faktury jest niezbędne aby uwzględnić zarówno kwotę należną jak i kwotę podatku w ewidencji podatku VAT, a następnie w deklaracji dla tego podatku.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją budowy przyłączy wodociągowych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę (czynnego podatnika VAT) w związku z budową przyłączy, mają związek z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, tj. związanych z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - usługa wykonania przyłączy na podstawie zawartych porozumień, gdzie mieszkańcy zobowiązują się do zwrotu na rzecz Gminy pełnych kosztów budowy tychże przyłączy .

W przypadku tychże wydatków Gmina jest w stanie w sposób jednoznaczny wyodrębnić i przyporządkować wydatki, wyłącznie do odbiorców zewnętrznych. Wydatki poniesione na wybudowanie przyłączy zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę (ze wskazaniem Gminy jako nabywcy). Gmina … zawarła z mieszkańcami w dniu … r., porozumienie, na podstawie którego oświadczyła, że pozyskała środki na realizację inwestycji polegającej na poprawie gospodarki wodno-ściekowej w obrębie … i … w gminie … i w związku z faktem, że warunkiem uzyskania dofinansowania jest m.in. wykonanie przyłączy do nieruchomości znajdujących się na trasie planowanej sieci, gmina zamierza sfinansować wykonanie przyłączy ze środków własnych, a mieszkańcy zobowiązują się do zwrotu pełnych kosztów ich budowy. Dokładny koszt wykonania przyłączy zostanie określony po ich wykonaniu przez wykonawcę Inwestycji. Koszty wykonania przyłączy wskazane w zawiadomieniu będą podane w kwocie brutto. Mieszkańcy zobowiązują się zapłacić koszty wykonania przyłączy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia z Gminy o wysokości tych kosztów, przelewem na rachunek bankowy Gminy wskazany w zawiadomieniu. Gmina podpisała dwa porozumienia na zwrot kosztów budowy przyłączy i jedno porozumienie na zwrot kosztów budowy przyłącza oraz budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest:

·nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia faktur mieszkańcom, dokumentujących koszt wykonania przyłączy wodociągowych;

·prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z budową przyłączy wodociągowych.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…), w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

I tak, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowoprzedmiotowy. W celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

-ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. takich, które są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii obowiązku dokumentowania fakturami wydatków związanych z budową przyłączy wodociągowych na rzecz mieszkańców.

Wskazali Państwo, że w ramach realizacji Projektu Gmina realizuje roboty polegające na wykonaniu … sztuk przyłączy wodociągowych do nieruchomości mieszkańców na podstawie zawartych porozumień. Gmina sfinansuje wykonanie przyłączy ze środków własnych, a mieszkańcy zobowiązują się do pełnego zwrotu kosztów ich budowy na rzecz Gminy. Dokładny koszt wykonania przyłączy zostanie określony po ich wykonaniu przez wykonawcę Inwestycji. Mieszkańcy zobowiązują się zapłacić koszty wykonania przyłączy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia z Gminy o  wysokości tych kosztów, przelewem na rachunek bankowy Gminy wskazany w zawiadomieniu. Koszty wykonania przyłączy wskazane w zawiadomieniu będą podane w kwocie brutto. Wpłaty mieszkańców pokrywać będą w całości wartość przyłączy. Gmina ma zamiar wystawić mieszkańcom faktury dokumentujące zwrot pełnych kosztów budowy przyłączy. Otrzymana zapłata będzie konsekwencją wykonania świadczenia.

Odnosząc się do kwestii obowiązku wystawienia faktur mieszkańcom dokumentujących wydatki związane z budową przyłączy wodociągowych wskazania wymaga, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub  podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w  pkt  1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak stanowi art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9, art. 113a ust. 1 lub przepisów wydanych na  podstawie art. 82 ust. 3.

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz  art.  106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w  którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Sprzedaż została zdefiniowana w art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez  podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na  rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT, chyba że wystąpią przesłanki wskazane w art. 106b ust. 3 ustawy, tj. nabywca wystąpi w przewidywanym w przepisie terminie z żądaniem wystawienia faktury.

Zatem, nie będą mieć Państwo obowiązku wystawienia faktur dokumentujących wydatki związane z budową przyłączy wodociągowych dokonaną na rzecz mieszkańców, jeśli mieszkańcy nie zażądają ich wystawienia zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 wniosku jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową przyłączy wodociągowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślenia wymaga, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach Projektu Gmina realizuje roboty polegające na wykonaniu … sztuk przyłączy wodociągowych do nieruchomości. Wykorzystywane towary i usługi związane z budową przyłączy, będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabyte towary i usługi związane z budową przyłączy wodociągowych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Państwa Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową przyłączy wodociągowych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z  art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.