Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.431.2025.2.MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.431.2025.2.MR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani pismem z 8 sierpnia 2025 r. (data wpływu) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 września 2025 r., które zostało przesłane zgodnie z właściwością przez Ministerstwo Finansów (data pływu 18 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, którą rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pani usługi polegają na opracowywaniu i tworzeniu dokumentacji tekstowej oraz multimedialnej o charakterze informacyjnym, użytkowym i instruktażowym. Działalność ta nie jest związana z tworzeniem oprogramowania, programowaniem, testowaniem systemów informatycznych ani doradztwem technologicznym.

W ramach działalności tworzy Pani przede wszystkim różnego rodzaju treści w formie dokumentów, np. instrukcje obsługi, opisy procedur, przewodniki użytkownika, dokumenty wewnętrzne, zestawienia danych, treści komunikacyjne czy materiały edukacyjne. Dokumentacja może być przygotowywana w różnych formatach, w tym (...), a także jako materiały wideo (np. nagrania ekranowe z narracją). Zdarza się, że na potrzeby opracowania takich materiałów przeprowadza Pani również wywiady, przygotowuje ankiety lub porządkuje informacje w postaci baz wiedzy, słowników pojęć, jak również tworzy Pani inne materiały o charakterze informacyjno-użytkowym.

Zakres Pani działalności ma charakter redakcyjny, informacyjny i usługowy. Pani celem jest przedstawienie informacji w sposób zrozumiały i przejrzysty dla użytkownika końcowego – pracownika, klienta lub odbiorcy usług. Nie wykonuje Pani czynności związanych z programowaniem, kodowaniem, analizą danych, testowaniem aplikacji ani wdrażaniem rozwiązań informatycznych. Nie tworzy Pani oprogramowania, nie testuje go. Działalność nie ma charakteru doradztwa technicznego.

W związku z powyższym uważa Pani, że świadczone usługi nie mieszczą się w katalogu usług objętych 12% stawką ryczałtu, a jako usługi niewymienione wprost w ustawie, powinny być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzupełnienie I

Świadczone usługi klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 62.90.20.0 – „Usługi związane z pozostałą działalnością w zakresie technologii informatycznych i komputerowych”.

Usługi te nie mają charakteru doradczego ani projektowego, obejmują m.in. opracowywanie i redagowanie treści informacyjnych, objaśniających i użytkowych w formie tekstowej i multimedialnej, takich jak: instrukcje użytkownika, przewodniki i opisy procedur, dokumentacja wewnętrzna, bazy wiedzy, słowniki pojęć, nagrania ekranowe z narracją (...), materiały edukacyjne i komunikacyjne.

Wszystkie te usługi nie mają charakteru doradztwa ani usług informatycznych, a ich celem jest przygotowanie treści zrozumiałych i użytecznych dla odbiorcy końcowego.

Prowadzi Pani dokumentację podatkową w postaci ewidencji przychodów, zgodnie z przepisami dotyczącymi ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wskazała Pani, że złożyła pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W roku poprzedzającym rok 2025, tj. w 2024 roku: prowadziła Pani działalność wyłącznie samodzielnie, jako jednoosobowa działalność gospodarcza, nie uzyskała Pani przychodów przekraczających równowartość 2 000 000 euro.

Nie mają zastosowania w Pani przypadku wyłączenia określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W szczególności: nie prowadzi Pani apteki, nie zajmuje się handlem częściami samochodowymi, nie wytwarza wyrobów akcyzowych, nie prowadzi działalności dla byłego pracodawcy odpowiadającej pracy wykonywanej na etacie, nie przekształcała działalności ze spółki z małżonkiem ani odwrotnie.

Wskazała Pani, że oprócz działalności gospodarczej uzyskuje również dochody z (...).

Powyższe informacje mają na celu uzupełnienie wniosku, tak by możliwe było wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej, że świadczone usługi – jako sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.90.20.0 i nieobjęte wyłączeniami – mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzupełnienie II

W związku z podaniem w uzupełnieniu I grupowania, które nie istnieje w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), poproszono Panią o wskazanie właściwego grupowania PKWiU dla świadczonych usług.

W odpowiedzi na powyższe wskazała Pani, że świadczone usługi klasyfikuje pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Pani zdaniem jest to najbardziej adekwatne grupowanie, ponieważ czynności polegają na opracowywaniu i udostępnianiu dokumentacji oraz materiałów informacyjno-edukacyjnych, które wspierają użytkowników w prawidłowym korzystaniu z aplikacji programowych, nie obejmują natomiast tworzenia ani modyfikowania kodu źródłowego.

Opisując szczegółowy zakres prac i ich przedmiot, wskazała Pani, że przygotowuje dokumentację techniczną dla projektów informatycznych, w szczególności: podręczniki użytkownika, instrukcje obsługi, opisy procedur, (...), dokumenty wewnętrzne, materiały edukacyjne i informacyjne, prezentacje, materiały wideo, materiały referencyjne, (...) oraz uporządkowane bazy wiedzy. Dokumentacja dotyczy funkcjonowania aplikacji programowych przeznaczonych dla użytkowników końcowych i jest udostępniana do wykorzystania na komputerach, tabletach i smartfonach. Nie wykonuje Pani czynności programistycznych ani doradztwa w zakresie oprogramowania.

Materiały służą dostarczeniu użytkownikom pełnych informacji i instrukcji niezbędnych do prawidłowego i efektywnego korzystania z aplikacji programowych.

Efektem jest uporządkowana, wiarygodna dokumentacja, która umożliwia prawidłowe korzystanie z oprogramowania oraz ogranicza ryzyko błędów w trakcie jego eksploatacji.

Pytanie

Czy „dochody” uzyskiwane z tytułu świadczenia usług polegających na tworzeniu dokumentacji informacyjnej i objaśniającej w formie tekstowej oraz multimedialnej (takiej jak: instrukcje użytkownika, przewodniki, opisy procedur, dokumentacja wewnętrzna, materiały wideo, bazy wiedzy, słowniki pojęć, ankiety i inne materiały o charakterze informacyjno-użytkowym), w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jako usługi niewymienione wprost w pozostałych przepisach tej ustawy?

Pani stanowisko w sprawie

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa, w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uważa Pani, że Pani działalność gospodarcza polegająca na tworzeniu dokumentacji technicznej i instruktażowej oraz materiałów multimedialnych, które nie obejmują programowania, testowania ani doradztwa technicznego, powinna być opodatkowana ryczałtem według stawki 8,5%.

Wskazała Pani, że usługi mają charakter redakcyjno-informacyjny i nie mieszczą się w wyższych stawkach ryczałtu przewidzianych dla usług programistycznych (12%) czy doradczych (12%). Dokumenty, instrukcje i materiały multimedialne, które Pani tworzy, są formą usług informacyjnych i pomocniczych, co kwalifikuje je do niższej stawki ryczałtu.

Z uwagi na brak elementów doradztwa, kodowania, czynności inżynierskich ani artystycznych, Pani działalność nie ma cech wolnego zawodu, co potwierdzają również interpretacje indywidualne wydawane w podobnych sprawach.

W uzupełnieniu II dodatkowo wskazała Pani, że w Pani ocenie przychody z tej działalności mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 16 sierpnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.495.2024.2.RK, gdzie wskazano, że przychody z usług polegających na opracowywaniu materiałów, szkoleń i instrukcji dotyczących rozwiązań IT (bez doradztwa i programowania) podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionychw art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 tej ustawy:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniemart. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, którą rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wskazała Pani, że w zakresie ww. działalności przygotowuje Pani dokumentację techniczną dla projektów informatycznych, w szczególności: podręczniki użytkownika, instrukcje obsługi, opisy procedur, (...), dokumenty wewnętrzne, materiały edukacyjne i informacyjne, prezentacje, materiały wideo, materiały referencyjne, (...) oraz uporządkowane bazy wiedzy. Dokumentacja dotyczy funkcjonowania aplikacji programowych przeznaczonych dla użytkowników końcowych i jest udostępniana do wykorzystania na komputerach, tabletach i smartfonach. Nie wykonuje Pani czynności programistycznych ani doradztwa w zakresie oprogramowania. Efektem wykonywanych przez Panią czynności jest uporządkowana, wiarygodna dokumentacja, która umożliwia prawidłowe korzystanie z oprogramowania oraz ogranicza ryzyko błędów w trakcie jego eksploatacji. Wskazała Pani, że wszystkie te usługi nie mają charakteru doradztwa ani usług informatycznych, a ich celem jest przygotowanie treści zrozumiałych i użytecznych dla odbiorcy końcowego.

Świadczone przez Panią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka znajdzie zastosowanie wyłącznie w sytuacji, jeżeli w ramach opisanych ww. usług faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b powołanej ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że wskazane przez Panią grupowanie PKWiU dla opisywanych usług jest poprawne. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.