
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zamierza Pan rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą 1 sierpnia 2025 r. Głównym przedmiotem działalności będzie świadczenie usług organizacyjno-koordynacyjnych w zakresie zarządzania projektami (project management), świadczonych na rzecz firm z branży IT i gier komputerowych.
Działalność ta będzie prowadzona w ramach kodu PKD 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, jednak charakter świadczonych usług nie będzie miał cech doradztwa strategicznego, zarządzania firmą ani reprezentowania klienta.
Usługi nie będą obejmować wsparcia w podejmowaniu decyzji strategicznych, doradztwa biznesowego, ani czynności zastrzeżonych dla wolnych zawodów. Zakres planowanych zadań będzie dotyczył wyłącznie bieżącej obsługi projektów od strony organizacyjnej, jak opisano poniżej.
Zakres planowanych zadań:
1)Realizacja zadań projektowych.
2)Koordynowanie codziennego przepływu zadań i zapewnienie terminowej realizacji w zespole deweloperskim.
3)Wsparcie członków zespołu w utrzymaniu koncentracji na powierzonych zadaniach i dostarczanych rezultatach.
4)Zarządzanie dynamicznym przebiegiem pracy.
5)Prowadzenie spotkań i rytuałów zespołów zgodnie z metodykami (…).
6)Dostosowywanie kolejności zadań do bieżących potrzeb operacyjnych zespołu.
7)Utrzymanie procesów opartych na (…).
8)Organizowanie i moderowanie (…) bez podejmowania decyzji strategicznych.
9)Wspieranie zespołu w przestrzeganiu ustalonych procesów i narzędzi.
10)Koordynacja zespołów międzydziałowych.
11)Utrzymywanie komunikacji pomiędzy deweloperami, grafikami, (…) i innymi uczestnikami projektu.
12)Przekazywanie informacji o statusach zadań i problemach między członkami zespołu.
13)Wsparcie zespołu i codziennego przywództwa.
14)Pomoc w identyfikacji i usuwaniu przeszkód w pracy zespołu.
15)Wspieranie współpracy i płynnego przebiegu działań bez zaangażowania w ocenę pracowników czy planowanie ich rozwoju.
16)Identyfikacja i ograniczanie ryzyk operacyjnych.
17)Monitorowanie zależności między zadaniami i sygnalizowanie potencjalnych opóźnień lub zagrożeń.
18)Udział w rozwiązywaniu problemów operacyjnych wpływających na wykonanie prac.
19)Monitorowanie i raportowanie postępu prac.
20)Śledzenie realizacji zadań za pomocą wewnętrznych narzędzi zespołowych.
21)Przygotowywanie wewnętrznych raportów i podsumowań dotyczących postępu realizacji i wydajności.
W piśmie z 25 sierpnia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce – mieszka Pan w A, centrum interesów życiowych w Polsce.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, działalność ma charakter usługowy – to świadczenie usług organizacyjno-koordynacyjnych w zarządzaniu projektami.
3.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, nie są to wolne zawody. Brak cech doradztwa strategicznego czy czynności zastrzeżonych.
4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, warunki będą spełnione (limit przychodów < 2 mln euro, brak przeszkód formalnych).
5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do działalności gospodarczej, którą zamierza Pan prowadzić będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, żadne wyłączenia nie znajdą zastosowania.
6.Czy w ustawowym terminie złożył/złoży Pan oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?
Odpowiedź: Tak, złożył Pan oświadczenie do właściwego Urzędu Skarbowego 16 lipca 2025 r.
7.Jak będą sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – usługi, które będzie Pan wykonywał w zakresie zarządzania projektami (project management), świadczone na rzecz firm z branży IT i gier komputerowych, których dotyczy wniosek? Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku, tj. usług w zakresie zarządzania projektami (project management).
Odpowiedź: Usługi klasyfikuje Pan jako PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
8.Jakie dokładnie czynności będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług organizacyjno-koordynacyjnych w zakresie zarządzania projektami (project management), świadczonych na rzecz firm z branży IT i gier komputerowych, których dotyczy złożony wniosek?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z 21 wymienionych przez Pana czynności, czyli wskazanie:
1)na czym konkretnie będą polegały wymienione przez Pana czynności?
2)czego będą dotyczyły?
3)jaki będzie ich zakres?
4)co będzie ich efektem?
Odpowiedź:
Zakres planowanych zadań:
1)Realizacja zadań projektowych.
·Wykonywanie konkretnych zadań wynikających z planu projektu.
·Dotyczy bieżącej obsługi działań zespołu IT/gaming.
Zakres: monitorowanie realizacji, przydzielanie zadań, kontrola terminów.
Efekt: terminowe wykonanie elementów projektu.
2)Koordynowanie codziennego przepływu zadań i zapewnienie terminowej realizacji w zespole deweloperskim.
·Organizacja i nadzorowanie kolejności wykonywania zadań w zespole.
·Dotyczy wszystkich członków zespołu deweloperskiego i współpracowników projektowych.
Zakres: planowanie codziennych priorytetów, synchronizacja z członkami zespołu.
Efekt: płynny przebieg prac, brak zaległości i opóźnień.
3)Wsparcie członków zespołu w utrzymaniu koncentracji na powierzonych zadaniach i dostarczanych rezultatach.
·Pomoc w skupieniu się na powierzonych zadaniach.
·Dotyczy wszystkich aktywnych członków zespołu.
Zakres: przypomnienia o priorytetach, moderacja spotkań statusowych.
Efekt: wyższa produktywność i jakość realizacji zadań.
4)Zarządzanie dynamicznym przebiegiem pracy.
·Monitorowanie postępu i bieżące dostosowywanie działań zespołu.
·Dotyczy wszystkich projektów w trakcie realizacji.
Zakres: identyfikacja problemów, szybkie reagowanie na zmiany.
Efekt: minimalizacja ryzyka opóźnień i zakłóceń w projekcie.
5)Prowadzenie spotkań i rytuałów zespołów zgodnie z metodykami (…).
·Organizowanie i moderowanie (…).
·Dotyczy wszystkich członków zespołu i interesariuszy projektu.
Zakres: przygotowanie agendy, moderowanie dyskusji, zbieranie decyzji.
Efekt: jasność priorytetów, komunikacja w zespole, zachowanie rytuałów (…).
6)Dostosowywanie kolejności zadań do bieżących potrzeb operacyjnych zespołu.
·Modyfikacja priorytetów w harmonogramie zadań.
·Dotyczy wszystkich aktualnych zadań w projekcie.
Zakres: zmiana kolejności zadań w narzędziach zarządzania projektami.
Efekt: efektywne wykorzystanie zasobów i czasu zespołu.
7)Utrzymanie procesów opartych na (…).
·Nadzór nad przestrzeganiem ustalonych procedur.
·Dotyczy całego zespołu projektowego.
Zakres: kontrola realizacji sprintów, backlogu i procesów.
Efekt: konsekwentne stosowanie metodologii (…).
8)Organizowanie i moderowanie (…) bez podejmowania decyzji strategicznych.
·Prowadzenie spotkań zgodnie z metodyką, bez podejmowania decyzji strategicznych.
·Dotyczy członków zespołu projektowego.
Zakres: przygotowanie, moderacja, notowanie wniosków i zadań.
Efekt: zespół pracuje zgodnie z ustalonymi rytuałami, brak ingerencji w decyzje strategiczne.
9)Wspieranie zespołu w przestrzeganiu ustalonych procesów i narzędzi.
·Pomoc w korzystaniu z narzędzi projektowych i procedur.
·Dotyczy deweloperów, (…), grafików.
Zakres: szkolenie, przypomnienia, weryfikacja użycia narzędzi.
Efekt: poprawne stosowanie procedur i narzędzi projektowych.
10)Koordynacja zespołów międzydziałowych.
·Synchronizacja działań zespołów z różnych działów.
·Dotyczy deweloperów, (…), grafików, testerów.
Zakres: komunikacja międzydziałowa, rozwiązywanie konfliktów zadań.
Efekt: harmonijny przepływ pracy między działami.
11)Utrzymywanie komunikacji pomiędzy deweloperami, grafikami, (…) i innymi uczestnikami projektu.
·Przekazywanie informacji między członkami zespołu.
·Dotyczy wszystkich uczestników projektu.
Zakres: mail, chat, spotkania statusowe.
Efekt: wszyscy mają aktualne informacje o stanie projektu.
12)Przekazywanie informacji o statusach zadań i problemach między członkami zespołu.
·Raportowanie postępu prac i zgłaszanie problemów.
·Dotyczy zespołu i kierownictwa projektu.
Zakres: codzienny update statusu zadań.
Efekt: przejrzystość postępu prac, wczesne reagowanie na problemy.
13)Wsparcie zespołu i codziennego przywództwa.
·Pomoc w organizacji dnia pracy zespołu.
·Dotyczy wszystkich członków zespołu projektowego.
Zakres: przypominanie o zadaniach, moderowanie pracy zespołu.
Efekt: płynna realizacja zadań, lepsza organizacja.
14)Pomoc w identyfikacji i usuwaniu przeszkód w pracy zespołu.
·Wskazywanie i rozwiązywanie problemów operacyjnych.
·Dotyczy całego zespołu.
Zakres: identyfikacja blokad, proponowanie rozwiązań.
Efekt: minimalizacja ryzyk opóźnień.
15)Wspieranie współpracy i płynnego przebiegu działań bez zaangażowania w ocenę pracowników czy planowanie ich rozwoju.
·Koordynacja współpracy między członkami zespołu.
·Dotyczy zespołu projektowego.
Zakres: przypomnienia, moderacja dyskusji, usuwanie nieporozumień.
Efekt: lepsza efektywność zespołu.
16)Identyfikacja i ograniczanie ryzyk operacyjnych.
·Analiza zagrożeń w realizacji projektu.
·Dotyczy wszystkich bieżących zadań.
Zakres: monitorowanie zależności zadań, identyfikacja opóźnień.
Efekt: ograniczenie ryzyka wystąpienia problemów w projekcie.
17)Monitorowanie zależności między zadaniami i sygnalizowanie potencjalnych opóźnień lub zagrożeń.
·Sprawdzanie kolejności i zależności między zadaniami.
·Dotyczy wszystkich zadań projektowych.
Zakres: narzędzia do zarządzania projektem, diagramy zależności.
Efekt: przewidywanie opóźnień, płynna realizacja.
18)Udział w rozwiązywaniu problemów operacyjnych wpływających na wykonanie prac.
·Pomoc w reagowaniu na bieżące trudności.
·Dotyczy zespołu i projektu.
Zakres: identyfikacja problemu, proponowanie rozwiązań.
Efekt: szybkie usunięcie przeszkód.
19)Monitorowanie i raportowanie postępu prac.
·Śledzenie realizacji zadań i raportowanie kierownictwu.
·Dotyczy wszystkich działań projektowych.
Zakres: raporty dzienne, tygodniowe, statusy w systemie.
Efekt: przejrzystość i kontrola postępów.
20)Śledzenie realizacji zadań za pomocą wewnętrznych narzędzi zespołowych.
·Korzystanie z narzędzi takich jak (…).
·Dotyczy wszystkich projektów i zespołów.
Zakres: aktualizacja statusów, komentarze, przypomnienia.
Efekt: aktualne dane o stanie projektu, brak opóźnień.
21)Przygotowywanie wewnętrznych raportów i podsumowań dotyczących postępu realizacji i wydajności.
·Tworzenie raportów dotyczących postępu prac i wydajności.
·Dotyczy kierownictwa projektu i zespołu.
Zakres: raporty podsumowujące sprinty, wydajność zespołu.
Efekt: informacja dla zarządu i zespołu o stanie projektu, umożliwia poprawę procesów.
9.Czy będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Nie świadczy Pan usług head office, doradczych (ex 70), prawniczych, księgowych itd.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w ramach planowanej działalności gospodarczej prowadzonej od 1 sierpnia 2025 r., możliwe będzie stosowanie stawki ryczałtu 8,5% od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przedstawiony zakres działań nie stanowi usług doradczych ani działalności podobnej do wolnych zawodów. Mają one charakter operacyjno-organizacyjny, niewiążący się z odpowiedzialnością za decyzje strategiczne ani planowanie biznesowe. Dlatego działalność ta kwalifikuje się do opodatkowania ryczałtem 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że zamierza Pan rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej od 1 sierpnia 2025 r. Głównym przedmiotem działalności będzie świadczenie usług organizacyjno-koordynacyjnych w zakresie zarządzania projektami (project management), świadczonych na rzecz firm z branży IT i gier komputerowych. Charakter świadczonych usług nie będzie miał cech doradztwa strategicznego, zarządzania firmą ani reprezentowania klienta. Usługi nie będą obejmować wsparcia w podejmowaniu decyzji strategicznych, doradztwa biznesowego, ani czynności zastrzeżonych dla wolnych zawodów. Zakres planowanych zadań będzie dotyczył wyłącznie bieżącej obsługi projektów od strony organizacyjnej, jak opisano poniżej. Zakres planowanych zadań:
1)Realizacja zadań projektowych.
2)Koordynowanie codziennego przepływu zadań i zapewnienie terminowej realizacji w zespole deweloperskim.
3)Wsparcie członków zespołu w utrzymaniu koncentracji na powierzonych zadaniach i dostarczanych rezultatach.
4)Zarządzanie dynamicznym przebiegiem pracy.
5)Prowadzenie spotkań i rytuałów zespołów zgodnie z metodykami (…).
6)Dostosowywanie kolejności zadań do bieżących potrzeb operacyjnych zespołu.
7)Utrzymanie procesów opartych na (…).
8)Organizowanie i moderowanie (…) bez podejmowania decyzji strategicznych.
9)Wspieranie zespołu w przestrzeganiu ustalonych procesów i narzędzi.
10)Koordynacja zespołów międzydziałowych.
11)Utrzymywanie komunikacji pomiędzy deweloperami, grafikami, (…) i innymi uczestnikami projektu.
12)Przekazywanie informacji o statusach zadań i problemach między członkami zespołu.
13)Wsparcie zespołu i codziennego przywództwa.
14)Pomoc w identyfikacji i usuwaniu przeszkód w pracy zespołu.
15)Wspieranie współpracy i płynnego przebiegu działań bez zaangażowania w ocenę pracowników czy planowanie ich rozwoju.
16)Identyfikacja i ograniczanie ryzyk operacyjnych.
17)Monitorowanie zależności między zadaniami i sygnalizowanie potencjalnych opóźnień lub zagrożeń.
18)Udział w rozwiązywaniu problemów operacyjnych wpływających na wykonanie prac.
19)Monitorowanie i raportowanie postępu prac.
20)Śledzenie realizacji zadań za pomocą wewnętrznych narzędzi zespołowych.
21)Przygotowywanie wewnętrznych raportów i podsumowań dotyczących postępu realizacji i wydajności.
Usługi, które będzie Pan wykonywał w zakresie zarządzania projektami (project management), świadczone na rzecz firm z branży IT i gier komputerowych, których dotyczy wniosek klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu. Prowadzona przez Pana działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Złożył Pan oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do właściwego Urzędu Skarbowego 16 lipca 2025 r.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, które będzie Pan wykonywał w zakresie zarządzania projektami (project management), świadczonych na rzecz firm z branży IT i gier komputerowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
