
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) na prawach powiatu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 t.j. z późn. zm.) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 107 t.j.) Miasto (…), jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Miasto (…) złożyło wniosek o dofinansowanie projektu grantowego pod tytułem (…) realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, co skutkowało podpisaniem w dniu 31.12.2024 r. umowy nr (…) na dofinansowanie projektu grantowego (…).
Zawarta umowa określa szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonywane będzie przekazywanie, wykorzystanie i rozliczenie dofinansowania oraz rozliczenie wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację Projektu grantowego.
Projekt skierowany jest do mieszkańców (…) osób z niepełnosprawnościami oraz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, nieprowadzących działalności gospodarczej w lokalach mieszkalnych.
Celem projektu jest poprawa jakości życia w szczególności osób z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych i osób starszych potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Wsparcie polegać będzie na refundacji wydatków poniesionych przez mieszkańców Miasta na usunięcie barier architektonicznych i komunikacyjnych w lokalach mieszkalnych. Przystosowanie mieszkania na potrzeby osoby niepełnosprawnej, chorej czy starszej oznacza możliwość poprawy jakości jej życia, ułatwienie wykonywania codziennych czynności, poruszania się po lokalu, łatwego korzystania z kuchni lub łazienki.
Zgodnie z założeniami projektu grantowego głównymi i bezpośrednimi interesariuszami projektu będzie społeczność lokalna – mieszkańcy miasta (…).
Projekt będzie polegał na wsparciu mieszkańców w zakresie przeprowadzenia robót remontowych w (...) lokalach mieszkalnych na terenie miasta (…) wraz z zakupem wyposażenia. Zakres robót remontowych oraz zakup wyposażenia będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb poszczególnych osób i zapewni wolne od barier przestrzenie komunikacyjne i architektoniczne w codziennym funkcjonowaniu tych osób. Realizacja projektu pozwoli osobom z niepełnosprawnościami, chorym i starszym prowadzić samodzielne życie w społeczeństwie wraz z prawem dokonywania wyborów, na równi z innymi osobami.
Projekt obejmuje wsparcie w postaci refundacji części wydatków poniesionych na przystosowanie mieszkań do indywidualnych potrzeb osób spełniających warunki naboru i obejmuje:
a)prace remontowo-instalacyjne,
b)instalację windy (zewnętrzna/wewnętrzna),
c)budowę podjazdu do budynku dla wózków inwalidzkich,
d)dostosowanie wejścia do budynku umożliwiającego swobodę poruszania się osobom z niepełnosprawnościami,
e)budowę pochylni umożliwiającej dostęp do budynku z poziomu terenu,
f)zakup i montaż domofonu przystosowanego technicznie osobom z niepełnosprawnościami,
g)dostosowanie pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych (elementy montowane na stałe),
h)możliwość zakupu wyposażenia (np. łóżko rehabilitacyjne, podnośnik sufitowy, krzesło przyschodowe, schodołazy itp.).
Szczegółowy zakres robót będzie wynikał z indywidualnych potrzeb poszczególnych lokali mieszkalnych Grantobiorców oraz po przeprowadzeniu wizji lokalnej przez inspektora nadzoru.
Całkowity koszt projektu wynosi (…) zł, wkład własny wynosi (….) zł (w tym (…) zł z budżetu Miasta, (…) środki prywatne mieszkańców na roboty objęte projektem).
Wydatki rzeczywiście poniesione wyniosą (…) zł, a wydatki ryczałtowe wyniosą (…) zł i będą rozliczane za pomocą stawki ryczałtowej 5% liczonej od wydatków rzeczywistych.
Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi (…) zł, z czego dofinansowanie na granty wynosi (…) zł.
Maksymalna wysokość dofinansowania (Grantu) jaką może uzyskać Grantobiorca wynosi 85% wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji, które wynoszą (…) zł brutto na mieszkanie, czyli maksymalna wysokość grantu wynosi (…) zł.
Beneficjentem i stroną umowy o dofinansowanie Projektu grantowego jest Miasto (…).
Wprowadzony Zarządzeniem Prezydenta Miasta (…) Regulamin naboru i realizacji projektu grantowego (…) określa procedury realizacji projektu, w tym w szczególności kryteria wyboru Grantobiorców, tryb rozliczenia i wypłacania grantu oraz zakres wymaganej dokumentacji.
Zgodnie z wprowadzonym Regulaminem naboru i realizacji projektu grantowego przez Grantobiorcę rozumie się osobę fizyczną będącą właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości lub najemcą lokalu mieszkalnego położonego na terenie Miasta (…).
Wniosek składany przez Grantobiorcę będzie oceniany pod kątem:
a)terminu złożenia dokumentów zgłoszeniowych,
b)kwalifikowalności Grantobiorcy (zgodność z definicją Grantobiorcy, nieprowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, bycie osobą niepełnosprawną lub osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu),
c)kompletności dokumentów zgłoszeniowych,
d)sprawdzenia, czy dokumentacja jest kompletna i prawidłowa, podpisana przez właściciela mieszkania lub upoważnioną osobę/osoby.
Grantobiorcy będą zobowiązani do przedłożenia dokumentów dotyczących prawa do dysponowania nieruchomością (lokalem mieszkalnym) i przedłożenia dokumentacji technicznych dotyczących prac do wykonania w lokalu mieszkalnym.
Procedura aplikowania o granty będzie składać się z poniższych etapów:
1.złożenie wniosku przez Grantobiorcę wraz z dokumentami zgłoszeniowymi wskazanymi w Regulaminie,
2.weryfikacja dokumentów oraz przeprowadzenie wstępnej wizji lokalnej potwierdzającej zasadność likwidacji barier wskazanych we wniosku,
3.wybór Grantobiorców na podstawie kryteriów wskazanych w Regulaminie,
4.przeprowadzenie badania rynku przez Grantobiorcę i wybór najkorzystniejszej oferty rynkowej, zgodnie z procedurą wskazaną w Regulaminie,
5.zawarcie umowy między Grantobiorcą z Grantodawcą o powierzeniu Grantu,
6.zawarcie umowy Grantobiorcy z wybranym przez siebie wykonawcą inwestycji,
7.realizacja inwestycji przez Grantobiorcę oraz dokonanie płatności przez Grantobiorcę za usługi i zakupy objęte projektem,
8.zgłoszenie przez Grantobiorcę gotowości inwestycji do odbioru (wraz z kosztorysem powykonawczym) inspektorowi nadzoru wyznaczonemu przez Miasto (…),
9.dokonanie odbioru inwestycji pod kątem jej prawidłowego montażu oraz weryfikacja kosztorysu powykonawczego przez inspektora nadzoru wyznaczonego przez Grantodawcę,
10.złożenie przez Grantobiorcę (po zakończonej inwestycji oraz dokonaniu płatności na rzecz Wykonawcy) wniosku o płatność wraz z dokumentami wymienionymi w Regulaminie,
11.otrzymanie przez Grantobiorcę grantu (refundacji części poniesionych wydatków) na rachunek bankowy wskazany w umowie o udzielenie grantu niezwłocznie po weryfikacji wniosku o płatność oraz dokumentów, o których mowa w Regulaminie oraz w przypadku uzyskania refundacji projektu grantowego w ramach umowy zawartej pomiędzy Miastem (…) a Instytucją Zarządzającą.
Miasto będzie zawierało umowy z mieszkańcami (…) o powierzenie grantu. W umowach będą wyszczególnione zasady, zadania i zobowiązania obu stron, wartość oraz warunki wypłaty grantu. W zawieranych umowach Miasto będzie występować jako Grantodawca, a mieszkaniec jako Grantobiorca, czyli osoba fizyczna wybrana w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego w ramach realizacji projektu grantowego. Grant zostanie przekazany mieszkańcowi Miasta w formie refundacji poniesionych przez Grantobiorcę wydatków. Wypłata grantu nastąpi przelewem bankowym na rachunek bankowy Grantobiorcy.
Zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o powierzenie grantu odbędzie się poprzez:
- wprowadzenie w umowie o powierzenie grantu zapisów dotyczących zobowiązania Grantobiorcy do zwrotu grantu w przypadku wykorzystania go niezgodnie z celami projektu,
- wprowadzenie w umowie o powierzenie grantu zapisów dotyczących obowiązku poddania się monitoringowi i kontroli grantów wg zasad opisanych w rozdziale 10 Regulaminu przez Grantobiorcę,
- podpisanie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową przez Grantobiorcę.
W ramach projektu nie przewiduje się przeprowadzania postępowań przetargowych. Grantobiorca będzie zobowiązany do przeprowadzenia rozeznania rynku oraz do wyboru najkorzystniejszej oferty, a następnie podpisania umowy z wyłonionym przez siebie wykonawcą.
Wobec powyższego faktury dokumentujące prace remontowo-budowlane i zakup niezbędnego wyposażenia będą wystawione na Grantobiorców. Grantobiorcy będą opłacać faktury dokumentujące nabyte usługi i wyposażanie. Faktury wraz z potwierdzeniem ich opłacenia Grantobiorcy będą przedkładać w Urzędzie Miejskim celem refundacji poniesionych kosztów zgodnie z zawartą umową o grant.
Wszyscy Grantobiorcy biorący udział w projekcie będą podlegać kontroli. Z każdej kontroli zostanie opracowany dokument podsumowujący czynności kontrolne zawierający co najmniej: informację, kiedy kontrola się odbyła, kto ją przeprowadził i jaki był jej wynik. W przypadku zmiany właściciela nieruchomości wszelkie prawa i obowiązki określone w umowie o powierzenie grantu przechodzą na nowego właściciela, w tym również konieczność poddania się czynnościom kontrolnym i monitorującym.
Po zrealizowaniu przez Grantobiorcę inwestycji i odbiorze inwestycji ze strony Miasta oraz opłaceniu faktury/rachunku wystawionego przez Wykonawcę, Grantobiorca składa do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w (…) (podległej Miastu jednostki budżetowej) wniosek o płatność wraz z dokumentami wskazanymi w Regulaminie, celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu (refundacji) zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu.
Rodzaj dokumentów, jakie Grantobiorca musi przedłożyć, celem rozliczenia umowy o powierzenie grantu wraz z wnioskiem o płatność (zgodnie z postanowieniami umowy o powierzenie grantu) to:
a)kopie/kopia poprawnie wystawionej i zapłaconej (potwierdzenie zapłaty) faktury VAT/rachunku wystawionego przez Wykonawcę,
b)kopia protokołu odbioru, podpisanego przez Grantobiorcę, Inspektora nadzoru inwestorskiego oraz Wykonawcę,
c)kopia aneksu do umowy Grantobiorcy z Wykonawcą (jeśli dotyczy),
d)kopia kosztorysu powykonawczego,
e)oryginały oświadczeń podpisanych przez Grantobiorcę w zakresie:
- poniesienia wydatków w sposób oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- braku wystąpienia podwójnego dofinansowania wydatków.
Grantodawca (Miasto) przed przekazaniem środków do Grantobiorcy, zweryfikuje przedłożone przez Grantobiorcę dokumenty pod kątem sprawdzenia: czy produkty, które zostaną objęte wsparciem zostały dostarczone Grantobiorcy, usługi i prace budowlane zostały zrealizowane oraz czy wydatki deklarowane przez Grantobiorcę zostały poniesione. Granty przekazywane Grantobiorcom będą wyłącznie w formie refundacji poniesionych wydatków. Grantodawca będzie przekazywał środki finansowe na rachunek bankowy wskazany przez Grantobiorcę w umowie o powierzenie grantu w terminie 30 dni po otrzymaniu refundacji ze strony Urzędu Marszałkowskiego.
Nie będzie możliwości zmiany przeznaczenia grantu określonego w umowie o powierzenie grantu.
Grantobiorca jest zobowiązany do przechowywania oryginałów dokumentów tj. faktur/rachunków, potwierdzenia zapłaty za fakturę/rachunek, protokół odbioru robót dostaw/usług (oraz inne dokumenty potwierdzające wykonanie zadania lub jego części) przez cały okres trwałości projektu.
Majątek wytworzony w ramach projektu będzie własnością Grantobiorcy (osób fizycznych) i będzie wykorzystywany zgodnie z celami, do których będzie realizowany.
Grantobiorca zobowiązany jest do wykazania (w stosunku do Grantodawcy), iż dokonane wydatki kwalifikowane zostały przez niego poniesione w sposób oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
W związku z udziałem w przedmiotowym projekcie Miasto nie będzie pobierało żadnych dodatkowych opłat od Grantobiorców. Nadzór inwestorski nad projektem będzie pełnić w ramach dodatkowych obowiązków służbowych pracownik Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w (…).
Miasto (…) zawarło z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w (…) (MOPR) porozumienie o współpracy w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, jako jednostka budżetowa Miasta, będzie odpowiedzialny za przyjmowanie wniosków, ich weryfikację pod kątem formalnym i merytorycznym oraz sporządzenie listy rankingowej Grantobiorców. Po zweryfikowaniu i przygotowaniu dokumentów do umowy z Grantobiorcami MOPR przekaże je Miastu (…), które będzie zawierać umowy z Grantobiorcami.
Ponadto MOPR zobowiązany zostanie do promowania projektu wśród lokalnej społeczności oraz w mediach, celem zwiększenia zainteresowania projektem. Z tytułu obsługi projektu jako partner Miasta MOPR otrzyma środki w postaci 5% rzeczywistych kosztów projektu tj. kwotę (…) zł.
Otrzymane środki stanowią kwotę ryczałtową, która stanowi koszt pośredni projektu i jest związana z personelem zaangażowanym w zarządzaniu i obsługą projektu wykonującym czynności związane z koordynowaniem projektu, monitorowaniem, prowadzeniem naboru Grantobiorców oraz promocją projektu.
Miasto nie będzie osiągać z tytułu realizacji projektu jakichkolwiek dochodów, ani zawierać umów na wykonanie jakichkolwiek prac w ramach zadania, oprócz umów o powierzenie grantu.
Miasto jako beneficjent projektu grantowego będzie jedynie zawierać umowy z mieszkańcami miasta – Grantobiorcami, którzy zakwalifikowali się do projektu oraz przekazywać kwoty dofinansowania w formie refundacji poniesionych wydatków przez mieszkańca miasta. Nabyty przez Grantobiorców majątek będzie własnością Grantobiorcy.
Wszystkie czynności związane z wyborem wykonawcy inwestycji, zakupem i montażem zakupionych usług i wyposażenia będą po stronie Grantobiorcy (mieszkańca miasta).
Miasto będzie weryfikować rozliczenia poniesionych wydatków przez mieszkańców uczestniczących w projekcie oraz przekazywać grant (dofinansowanie) na rzecz Grantobiorcy otrzymany od Instytucji Zarządzającej.
Reasumując Miasto nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz mieszkańców (Grantobiorców).
Miasto w tym zakresie będzie działało jako organ władzy publicznej, a otrzymane środki na realizację przedmiotowego projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Miastu (…), jako Grantodawcy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu grantowego pn. (…) realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta, z faktur dokumentujących remont pomieszczeń i zakup niezbędnego wyposażenia na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Miasto (…), jako podatnik VAT nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu pn. (…), ponieważ udzielone przez Miasto dofinansowanie mieszkańcom w postaci refundacji poniesionych wydatków dotyczących prac remontowo-budowlanych oraz wyposażenia na rzecz osób potrzebujących wsparcia, nie będzie stanowić dopłaty do ceny. Miasto nie wejdzie w rolę inwestora, wobec czego nie będzie świadczyć usług, ani dostarczać towaru mieszkańcom. Miasto będzie jedynie przekazywać środki pieniężne (w postaci refundacji poniesionych wydatków) na rzecz mieszkańców, co nie stanowi świadczenia usług i nie jest dopłatą do ceny.
Realizacja projektu stanowić będzie realizację zadań własnych Miasta z zakresu pomocy społecznej i wspierania rodziny.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku gdy nabyte towary i usługi nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz niepodlegające podatkowi VAT) to zgodnie z art. 86 ust. 1 nie ma możliwości dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które maja charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych oraz wykorzystują nabyty towar do działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W myśl art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Przy realizacji przedmiotowego projektu Miasto nie będzie inwestorem, nie będzie również stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcą. Miasto w ramach realizacji projektu nie będzie wykonywać żadnych czynności na rzecz mieszkańców w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Inwestycja będzie realizowana jako projekt grantowy w ramach, którego Miasto będzie Grantodawcą, natomiast mieszkańcy biorący udział w projekcie będą Grantobiorcami.
Majątek zakupiony i wytworzony w ramach przedmiotowego projektu będzie własnością mieszkańców Miasta, którzy jako Grantobiorcy złożyli stosowny wniosek i uzyskali dofinansowanie -grant w przedmiotowym projekcie. Miasto w żaden sposób nie wykorzysta nabytego z projektu majątki, ponieważ nie będzie stroną umowy z wykonawcami inwestycji, a faktury wystawione będą na osoby fizyczne biorące udział w projekcie.
Reasumując Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabywanych przez mieszkańców towarów i usług w ramach realizacji projektu, z uwagi na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Wobec powyższego Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu grantowego pod nazwą (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy brzmi:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6, pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (pkt 6) oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (pkt 6a).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Miasto nie będzie osiągać z tytułu realizacji projektu jakichkolwiek dochodów, ani zawierać umów na wykonanie jakichkolwiek prac w ramach zadania, oprócz umów o powierzenie grantu. Miasto nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz mieszkańców (Grantobiorców). Miasto w tym zakresie będzie działało jako organ władzy publicznej, a otrzymane środki na realizację przedmiotowego projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwać Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
