Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia części podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika oraz współczynnika struktury sprzedaży (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A (zwana dalej Uczelnią lub Wnioskodawcą) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm., dalej jako ustawa PSWiN), aktów wykonawczych wydanych do tej ustawy oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy PSWiN, zgodnie z którym są to:

1.prowadzenie kształcenia na studiach;

2.prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3.prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4.prowadzenie kształcenia doktorantów;

5.kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6.stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a.procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b.kształceniu,

c.prowadzeniu działalności naukowej;

7.wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

8.stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9.upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10.działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę obejmuje zarówno zakres podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak i zakres wyłączony spod jego działania (pozostający poza regulacjami ustawy o VAT), a także czynności zwolnione od tego podatku. Do obszaru niepodlegającego opodatkowaniu VAT (tj. niewchodzącego w zakres ustawy o VAT) zaliczają się w szczególności nieodpłatne działania związane z edukacją oraz prowadzeniem własnych badań naukowych, finansowane ze środków subwencyjnych lub z różnorodnych dotacji celowych. Zakres odpłatnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę obejmuje przede wszystkim usługi edukacyjne, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, jak również świadczenie usług noclegowych na rzecz studentów i doktorantów – również objętych zwolnieniem z tego podatku. Ponadto Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane VAT, takie jak odpłatny wynajem lokali użytkowych, realizacja badań na zlecenie, świadczenie usług noclegowych dla osób spoza grona studentów i doktorantów, a także sprzedaż wydawnictw. Do działalności opodatkowanej należy także tzw. komercjalizacja wyników badań – czyli sprzedaż licencji lub innych form odpłatnego przekazania praw majątkowych do rezultatów badań opracowanych przez Wnioskodawcę.

Możliwość odzyskania podatku VAT została określona na podstawie stosowanego przez Wnioskodawcę prewspółczynnika, którego wartość w roku 2025 wynosi 15%. Oznacza to, że w przypadku wydatków, dla których nie jest możliwe jednoznaczne przypisanie ich do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, 15% podatku naliczonego uznaje się za potencjalnie możliwe do odzyskania. Wskaźnik prewspółczynnika został wyliczony zgodnie z przepisami § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

W zakresie działalności gospodarczej wykonywanej przez Uczelnię (objętej zakresem podatku VAT) mieszczą się zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione przedmiotowo. W sytuacji, kiedy nie jest możliwe jednoznacznie przypisanie wydatków do danego rodzaju czynności, Uczelnia posługuje się wyliczonym w rzetelny i obiektywny sposób wskaźnikiem struktury sprzedaży, który określa w szczególności jaka część wydatków poniesionych na działalność gospodarczą dotyczy czynności zwolnionych przedmiotowo z podatku VAT. Wartość wskaźnika struktury sprzedaży wynosi w roku 2025 26%, co oznacza, że z części wydatków przypisanych do działalności gospodarczej na podstawie prewspółczynnika, 26% dotyczy czynności niezwolnionych przedmiotowo.

Uczelnia planuje realizację projektu pt. „(…)” (dalej jako Projekt), którego źródłem finansowania będzie regionalny program Fundusze Europejskie 2021-2027. Projekt będzie objęty pomocą publiczną w zakresie dotyczącym działalności gospodarczej, a jego beneficjentem będzie A. Zgodnie z warunkami konkursu, przedsięwzięcie zostało uzgodnione w Kontrakcie dla Województwa jako projekt mający kluczowe znaczenie dla realizacji (…) specjalizacji. Dofinansowanie będzie wypłacane w formie zaliczki lub refundacji. Rozliczanie będzie się odbywać na podstawie wniosków o płatność, zgodnie z zatwierdzonym przez Instytucję Pośredniczącą harmonogramem płatności.

Przedmiotem Projektu jest wsparcie następujących laboratoriów badawczych Uczelni poprzez ich doposażenie w niżej wymienioną aparaturę naukowo-badawczą (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne):

(…).

Uczelnia planuje zakupić nie tylko środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (infrastrukturę), ale przewiduje również wydatki związane ze szkoleniami pracowników dot. komercjalizacji, negocjacji, itp. w celu zwiększenia skuteczności transferu technologii na rynek. Powyższa inwestycja ma na celu umożliwienie prowadzenia badań w obrębie następujących dyscyplin naukowych: (…).

Rozbudowa zaplecza badawczego Uczelni o nowoczesną aparaturę umożliwi stworzenie zaawansowanego kompleksu badawczego, który zapewni przedsiębiorstwom z regionu dostęp do najnowszych procedur i technologii badawczych. Dodatkowym celem projektu jest rozwój kompetencji kadry Wnioskodawcy w zakresie efektywnego transferu technologii do gospodarki. Zakupiona infrastruktura będzie służyć przede wszystkim pracom na rzecz przedsiębiorców z całego regionu i do celów naukowych.

Właścicielem efektów Projektu (zarówno w trakcie jak i po zakończeniu) będzie Wnioskodawca, który będzie mógł bezpośrednio z nich korzystać, w tym przede wszystkim pracownicy badawczo-naukowi Uczelni (np. włączenie doktorantów czy studenckich kół naukowych do prac badawczych realizowanych z wykorzystaniem zakupionej w ramach projektu infrastruktury). Infrastruktura zostanie również udostępniona zainteresowanym użytkownikom spoza Uczelni (przedsiębiorcom) w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady, zgodnie z przyjętym regulaminem oraz cennikiem.

Wykorzystanie aparatury (efektów Projektu) w ramach działalności innej niż gospodarcza będzie odbywać się nieodpłatnie, natomiast korzystanie z aparatury w ramach działalności gospodarczej (np. do prac zleconych z przemysłu, najmu urządzeń, świadczenia usług na rzecz przedsiębiorstw) będzie mieć charakter odpłatny, dzięki czemu Projekt będzie generować przychód.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją Projektu oraz efekty Projektu będą zatem wykorzystywane zarówno do czynności nieobjętych podatkiem od towarów i usług, jak i tych opodatkowanych, w zakres których wchodzą m.in. najem, odpłatne prace badawcze, komercjalizacja prac badawczych, reklama, sponsoring czy sprzedaż wydawnictw oraz do czynności zwolnionych przedmiotowo, do których odnosi się art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Pytania

1.Czy Uczelni przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym Projektu?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, w związku z wykorzystaniem nabytych towarów i usług zarówno do celów opodatkowanych, zwolnionych, jak i nieobjętych VAT, czy właściwe będzie skorzystanie ze wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego prewspółczynnika oraz współczynnika struktury sprzedaży do ustalenia części podatku podlegającej odliczeniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Efekty Projektu, należące do Wnioskodawcy, będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, zwolnionej, jak i niepodlegającej VAT, co umożliwia częściowe odliczenie podatku VAT. Z uwagi na brak możliwości jednoznacznego przypisania wydatków do konkretnego rodzaju działalności, odliczenia należy dokonać na podstawie ustalonego dla Uczelni prewspółczynnika, określającego udział wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Następnie, z tej części, przy zastosowaniu wskaźnika struktury sprzedaży, należy wyodrębnić wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi. Stopniowe zastosowanie prewspółczynnika i wskaźnika sprzedaży pozwoli ustalić, jaka część wydatków kwalifikuje się do odliczenia VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego przysługuje wyłącznie w sytuacji spełnienia określonych warunków – przede wszystkim, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do realizacji czynności podlegających opodatkowaniu, czyli takich, które skutkują powstaniem podatku należnego. W konsekwencji, pełne odliczenie podatku naliczonego możliwe jest jedynie w odniesieniu do tych zakupów, które służą wyłącznie działalności opodatkowanej VAT. Zasada ta wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego w przypadku wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania lub znajdującymi się poza zakresem ustawy o VAT, tj. niewykorzystywanymi do działalności opodatkowanej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku Uczelni, działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań). Przez cele inne niż działalność gospodarcza należy rozumieć obszary aktywności danego podmiotu, które nie mają charakteru działalności gospodarczej. Przykładem może być wykonywanie zadań w ramach funkcji organu władzy publicznej lub nieodpłatna działalność jednostki sektora finansów publicznych, realizowana zgodnie z jej ustawowym powołaniem. W przypadku Uczelni, sfera ta obejmuje przede wszystkim nieodpłatne działania w zakresie kształcenia oraz prowadzenie własnych badań naukowych finansowanych z subwencji, a także (w uzasadnionych przypadkach) z innych form dofinansowania celowego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W związku z delegacją ustawową wynikającą z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT oraz na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999) w 2025 r. proporcja ta została dla Uczelni określona na 15%. Aby jednak Wnioskodawcy przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca pozostanie właścicielem rezultatów Projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po jego zakończeniu. Efekty Projektu będą wykorzystywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę, w szczególności przez pracowników naukowo-badawczych Uczelni. Jednocześnie przewidziano możliwość udostępniania infrastruktury podmiotom zewnętrznym – w tym przedsiębiorcom. W przypadku wykorzystania aparatury w ramach działalności niegospodarczej, takiej jak statutowa działalność badawcza lub dydaktyczna, dostęp będzie nieodpłatny. Natomiast świadczenie usług w ramach działalności gospodarczej, w tym realizacja prac zleconych przez przemysł, najem aparatury lub świadczenie usług na rzecz przedsiębiorstw, będzie miało charakter odpłatny, co pozwoli na generowanie przychodów w związku z Projektem.

Tym samym dochodzić będzie do świadczenia czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przez podmiot będący podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Niektóre obszary działalności gospodarczej prowadzonej przez Uczelnię mogą jednak korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT. Przepis wskazuje, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z tego względu pewna część wydatków poniesionych na realizację Projektu dotyczyć będzie działalności gospodarczej, jednak zwolnionej z podatku. Jak stanowi art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na brak możliwości jednoznacznego przypisania części wydatków służących działalności gospodarczej Uczelni do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych przedmiotowo, zastosowanie znajdzie wyliczony na rok 2025 wskaźnik struktury sprzedaży, który w obiektywny sposób określa, jaki odsetek wydatków (w części dotyczącej działalności gospodarczej objętej VAT) służy celom działalności opodatkowanej albo zwolnionej.

Podsumowując, zarówno wydatki ponoszone w ramach realizacji Projektu, jak i jego efekty, będą wykorzystywane do celów związanych z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (np. włączenie doktorantów czy studenckich kół naukowych do prac badawczych realizowanych z wykorzystaniem zakupionej w ramach projektu infrastruktury B+R), jak również do czynności podlegających opodatkowaniu, takich jak odpłatny najem, realizacja prac badawczych na zlecenie, komercjalizacja wyników badań, świadczenie usług promocyjnych (reklama, sponsoring), czy sprzedaż wydawnictw oraz do czynności zwolnionych przedmiotowo.

Uczelni znane są stanowiska Dyrektora KIS wydane w zbliżonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, które potwierdzały przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko, zgodnie z którym część podatku VAT podlegającego odliczeniu w związku z wydatkami, które służą celom działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT wylicza się z zastosowaniem właściwych wskaźników/prewspółczynników. Dla przykładu, jak wskazano w interpretacji indywidualnej z 12 maja 2025 r. (0112-KDIL3.4012.158.2025.2.MBN): „Z uwagi jednak na okoliczność, iż – jak Państwo wskazali – nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem i nie będą Państwo w stanie miarodajnie przypisać poniesionych wydatków tylko do jednej z działalności, tj. wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT bądź wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, to w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy”.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ramach realizacji projektu pt. „(…)” Uczelnia dokona nabycia towarów i usług. Należące do Wnioskodawcy efekty Projektu będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych jak i nieobjętych zakresem VAT. Możliwe będzie zatem dokonanie odliczenia części podatku VAT. Ze względu na brak możliwości jednoznacznego przypisania poszczególnych wydatków do danego rodzaju działalności, odliczenia podatku VAT należy dokonać z zastosowaniem ustalonego dla Uczelni prewspółczynnika wskazującego jaka część wydatków dotyczyć będzie działalności gospodarczej. Z tej części, przy zastosowaniu wskaźnika struktury sprzedaży, należy następnie wyodrębnić, jaki odsetek wydatków związany jest z czynnościami opodatkowanymi. Stopniowe pomniejszenie – najpierw o prewspółczynnik, a następnie o wskaźnik struktury sprzedaży – wskaże, jaka część wydatków poniesionych na realizację Projektu będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W oparciu art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Stosownie do art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Stosownie do § 6 rozporządzenia:

W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/A+F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F – sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

eksportu towarów,

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji powinno być interpretowane tak, jak w przypadku art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Obrót powinien być rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług pomniejszona o VAT. Obrót ten będzie – dla celów określenia proporcji – powiększany o otrzymane przychody z innej niż gospodarcza działalności.

Stosownie do § 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Jak wynika z treści powołanych powyżej przepisów art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ww. przepis wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.

Z treści wniosku wynika, że są Państwo uczelnią publiczną – zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwa zrealizować Projekt polegający na doposażeniu laboratoriów w aparaturę. Zakupy dokonywane w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie mają Państwo możliwości jednoznacznego przypisania poszczególnych wydatków do danego rodzaju działalności.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia części podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika oraz współczynnika struktury sprzedaży (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2).

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie będzie możliwe, a wydatki będą służyły zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Jak wynika z okoliczności sprawy, efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu będą wykorzystywane przez Państwa do czynności mieszanych, tj. opodatkowanych VAT i zwolnionych z opodatkowania VAT realizowanych w ramach działalności gospodarczej oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT realizowanych w ramach działalności innej niż gospodarcza. Nie są Państwo w stanie dokonać przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w sytuacji gdy poniesione w związku z realizacją ww. Projektu wydatki będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione od podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu) i nie będą mieli Państwo możliwości ich przypisania w całości do działalności gospodarczej, to w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej będą Państwo zobowiązani do stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z uwzględnieniem § 6 rozporządzenia.

Ponadto z uwagi na to, że wydatki związane z realizacją ww. Projektu będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, i nie będą mieli Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będą Państwo zobowiązani również do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, obliczonego zgodnie z metodologią wskazaną w § 6 rozporządzenia, a następnie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko uznałem jako prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.