Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony 22 oraz 29 września 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 6 września 2023 roku pod firmą X, prowadzoną pod adresem ul. A1 w B, zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 - dalej: ustawa o PIT).

Jednoosobowa działalność gospodarcza opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od 2024 roku.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej osobiście działalności gospodarczej, świadczy kompleksowe usługi księgowe, obejmujące szeroki zakres dziedzin usług księgowych. Specjalizuje się w szczególności w następujących obszarach:

-prowadzenie ksiąg rachunkowych – ewidencjonowanie wszystkich operacji gospodarczych firmy zgodnie z obowiązującymi przepisami,

-obsługa rozliczeń podatkowych – sporządzanie i składanie deklaracji (np. VAT, CIT, PIT) oraz obliczanie należnych podatków,

-prowadzenie ewidencji kadrowo-płacowej – przygotowywanie list płac, wyliczanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek ZUS i podatku dochodowego pracowników,

-reprezentowanie klienta przed urzędami – kontakt z urzędami skarbowymi, ZUS, GUS czy innymi instytucjami w imieniu klienta,

-sporządzanie sprawozdań finansowych – przygotowywanie bilansów, rachunku zysków i strat oraz innych raportów wymaganych prawem,

-kontrola dokumentów księgowych – sprawdzanie poprawności faktur, umów i innych dowodów księgowych,

-obsługa JPK (Jednolity Plik Kontrolny) – przygotowywanie i przesyłanie wymaganych struktur plików do urzędu skarbowego.

Działalność Wnioskodawcy koncentruje się na dostarczaniu rzetelnych i profesjonalnych usług księgowych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów.

W roku 2025 Wnioskodawca jako formę opodatkowania kontynuuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 15% stawką ryczałtu, poczynając od 2024 r. W tym celu w 2024 roku Wnioskodawca złożył naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy cywilnoprawnej (tj. umowy o świadczenie usług B2B) podwykonawcę, którego usługi są tożsame ze świadczonymi przez Wnioskodawcę. Podwykonawca świadczy usługi w tożsamym zakresie jak Wnioskodawca, na rzecz klientów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca spełnia przesłanki określone w art. 6 ust. 4 pkt. 1 ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Uzupełnienie wniosku

Świadczone usługi Wnioskodawca kwalifikuje pod grupowanie PKWiU 69.20.2 – usługi rachunkowo-księgowe. Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że dla niniejszej klasyfikacji właściwe są dwie stawki podatku, tj. 17% oraz 15%, a wyróżnikiem jest to, czy są one wykonywane w ramach wolnego zawodu czy też nie.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, w której przychody są opodatkowane różnymi stawkami – zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca na podstawie umowy o świadczenie usług, która to wedle ustawy Kodeks cywilny rozumiana jest jako umowa cywilnoprawna – tożsama z umową zlecenie, zatrudnia innego przedsiębiorcę. Zgodnie z Kodeksem cywilnym do umów między przedsiębiorcami zastosowanie mają właśnie przepisy o zleceniu. W ramach umowy zlecenia księgowy będzie wykonywał czynności związane z istotą zawodu księgowego, obejmujące m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych, ewidencji podatkowych, sporządzanie deklaracji i sprawozdań finansowych oraz inne zadania mieszczące się w zakresie obowiązków księgowego.

Wnioskodawca wskazał, że organ, w ramach przysługujących mu uprawnień interpretacyjnych, powinien przesądzić, czy opisany we wniosku stan faktyczny spełnia przesłanki określone w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pośrednią odpowiedź daje informacja, że Wnioskodawca zatrudnia inną księgową – na podstawie umowy zlecenie. Wnioskodawca nie wie, czy taki stosunek jest wystarczający do uznania, że nie świadczy usług w ramach wolnego zawodu, jakiekolwiek – jego zdaniem – zatrudnienie osoby wykonującej zawód co do istoty, tak jak to ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, niezależnie od formy zatrudnienia, sprawia, że świadczone przez niego usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu.

Do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, tj. zlecenie świadczeń na podstawie umowy B2B podwykonawcy na przedstawiony w stanie faktycznym zakres, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 15%?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT). Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie.

Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).

W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowniu PKWiU 69.20.2 – Usługi rachunkowo-księgowe oraz 69.20.29.0 – Pozostałe usługi rachunkowo-księgowe. Ze względu na ilość obowiązków, Wnioskodawca zdecydował zatrudnić na podstawie umowy o świadczenie usług podwykonawcę, który odciąży go w bieżącej pracy przechowywania dokumentacji oraz rozliczaniu bieżących klientów, co niewątpliwie jest związane z istotą zawodu. Zasadniczo zakres czynności wykonywanych przez podwykonawcę na rzecz klientów Wnioskodawcy jest analogiczny, jak tych wykonywanych przez Wnioskodawcę samodzielnie.

Dodatkowo na względzie należy mieć charakterystykę świadczeń Wnioskodawcy. Pojęciami, jakimi operuje w codziennym życiu, mogłyby sprawiać problem osobie niebędącej związanej z zawodem księgowej. Fakt ten potwierdza tylko istotę świadczeń nabywanych od zleceniobiorcy, które są ściśle związane ze świadczeniem usług księgowo-rachunkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o ryczałcie, prawo do skorzystania z 15% stawki mają przedsiębiorcy, którzy świadczą swoje usługi w innych ramach niż wolnego zawodu. Wedle ustawodawcy o sytuacji tej mówimy, gdy działalność ta wykonywana jest:

1. bez tytułu zawodowego

2. z tytułem zawodowym, w ramach której to działalności osoby zatrudnione związane były wyłącznie z istotą zawodu księgowego.

Zawód księgowego tymczasem nie ma już formalnego tytułu zawodowego, który uprawniałby do jego wykonywania – zatem kluczowe znaczenie powinien mieć faktyczny zakres świadczonych usług. Ustawodawca na jedną z form zatrudnienia wskazuje umowę zlecenie, która to na gruncie cywilnym jest traktowana jak umowa o świadczenie usług (B2B), zgodnie z tym należy przyjąć analogię, że nabywając świadczenie od innego podmiotu usług rachunkowo-księgowych powyższa przesłanka została spełniona.

W indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 14 maja 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD Dyrektor Krajowej Infomracji Skarbowej wskazał:

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi prawne przy współudziale innych osób wspomagających go w świadczeniu usług prawnych, tj. zamierza zatrudniać innych prawników w ramach umów cywilnoprawnych. Uznać zatem należy, że usługi te nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, a zatem zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy Wnioskodawca może opodatkować uzyskiwane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 15%.

Chociaż powyższa interpretacja dotyczyła zawodów prawnych, to przepisy dotyczące wolnych zawodów są identyczne dla wszystkich grup zawodowych, mieszczących się w tej kategorii. Tożsame stanowisko Dyrektor KIS przyjął w indywidualnych interpretacjach o sygn.:

-0115-KDST2-2.4011.297.2023.1.KK, z dnia 23 sierpnia 2023 r.,

-0113-KDIPT2-1.4011.60.2022.1.ISL, z dnia 18 marca 2022 r.,

-0113-KDIPT2-1.4011.1188.2021.1 .MM, z dnia 24 lutego 2022 r.

Zgodnie z zasadą a simili, ustawodawca wskazuje w art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. I ustawy o ryczałcie wszystkie zawody wolne, wobec czego tożsame rozstrzygnięcie sprawy będzie dla usług rachunkowo-księgowych. Na podstawie wskazanych przepisów prawa oraz opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę będzie miała charakter usługowy i obejmie usługi sklasyfikowane w PKWiU pod kodami: 69.20.1 oraz 69.20.29.0. W odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie znajdą zastosowania negatywne przesłanki określone w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ nie będą one wykluczały możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowo, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, kluczowym kryterium uznania danej działalności za wolny zawód, jest jej osobiste wykonywanie bez zatrudniania osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło lub innych umów o podobnym charakterze, które wykonują czynności związane z istotą zawodu. Ponieważ jednak, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca świadczy usługi księgowo-rachunkowe przy wsparciu innych osób – zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, działalność ta nie będzie kwalifikowana jako wykonywanie wolnego zawodu. W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I ustawy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy księgowy wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej osobiście działalności gospodarczej, świadczy Pani kompleksowe usługi księgowe obejmujące szeroki zakres dziedzin usług księgowych. Zatrudnia Pani na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. umowy o świadczenie usług B2B podwykonawcę, którego usługi są tożsame ze świadczonymi przez Panią. Podwykonawca wykonuje czynności związane z istotą zawodu księgowego, obejmujące m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych, ewidencji podatkowych, sporządzanie deklaracji i sprawozdań finansowych oraz inne zadania mieszczące się w zakresie obowiązków księgowego. Wskazała Pani, że stanowiące przedmiot zapytania usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 69.20.2 – Usługi rachunkowo-księgowe.

Przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług, które Pani świadczy. Wskazała Pani, że podwykonawca świadczy usługi w tożsamym zakresie, jak Pani, czyli usługi księgowe. Zatrudnienie księgowego na podstawie opisanej umowy cywilnoprawnej, w okolicznościach faktycznych analizowanej, sprawy odpowiada zatrudnieniu osoby wykonującej czynności związane z istotą usług świadczonych przez Panią.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić trzeba, że świadczone usługi księgowe w opisanych okolicznościach sprawy nie wypełniają przesłanek wolnego zawodu w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zatem przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 69.90.2 podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpreacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.