Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.409.2025.2.RST

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2025 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Pana wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania realizowanego świadczenia za dostawę towarów, miejsca opodatkowania świadczenia oraz braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2025 r. przesłanym za pośrednictwem ePUAP. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiot obejmuje m.in. sprzedaż towarów w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Przedmiotowy model sprzedaży polega na tym, że sprzedaż prowadzona jest w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia internetowe na stronie internetowej (www.) z ofertami Wnioskodawcy, przy czym Wnioskodawca nie dysponuje własnym magazynem towarów. Zasób towarowy jest każdorazowo w dyspozycji partnera Wnioskodawcy, gotowego wysłać towar do wskazanego przez Wnioskodawcę odbiorcy.

Model działania Wnioskodawcy zakłada, że:

1.Wnioskodawca posiada zawartą współpracę z kontrahentem mającym swoją siedzibę poza terytorium UE tj. w Chińskiej Republice Ludowej (dalej: „Kontrahent”);

2.Kontrahent posiada w swojej ofercie różnego rodzaju towary. Wnioskodawca wyszukuje w ofercie Kontrahenta określone towary, które następnie są oferowane na stronie internetowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca w tym zakresie pobiera informacje o towarze ze strony internetowej Kontrahenta, a następnie prezentuje informacje o danym towarze na swojej stronie internetowej m.in. tworząc opis towarów w języku angielskim, dokonując edycji graficznej zdjęć towarów itd.;

3.Klientami Wnioskodawcy są osoby fizyczne co do zasady nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania poza terytorium Polski. Klienci składają zamówienia na towary za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy. Klienci przed złożeniem zamówienia akceptują regulamin strony internetowej Wnioskodawcy. Dodatkowo w związku ze złożeniem zamówienia Klienci wskazują dane do dostawy oraz dokonują zapłaty ceny sprzedaży na rachunek bankowy Wnioskodawcy;

4.W ramach organizacji zamówienia Wnioskodawca dokonuje w imieniu i na rzecz klienta, zamówienia towaru u Kontrahenta oraz uiszcza zapłatę za zamówiony przez klienta towar. Wygląda to w ten sposób, że zamówienia klientów (dane transakcyjne i adresowe) są automatycznie przesyłane do Kontrahenta za pośrednictwem wtyczki na stronie internetowej Wnioskodawcy i to Kontrahent zajmuje się dalszą realizacją zamówienia oraz wysyłką towarów do klienta. Towar każdorazowo jest wysyłany do klienta przez Kontrahenta. Kontrahent jest odpowiedzialny za pakowanie i dostarczenie towarów do przewoźnika. Warunki sprzedaży akceptowane przez klienta zawierają postanowienie informujące o wysyłce towaru przez inny niż Wnioskodawca podmiot. Klient nie jest informowany o cenie zakupu towaru od Kontrahenta. Wnioskodawca dokonuje płatności za towar zamówiony przez klienta oraz koszty logistyki środkami wpłaconymi przez klienta;

5.Towar w żadnym przypadku nie trafia do Wnioskodawcy, ale każdorazowo bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi danymi do dostawy. Na żadnym etapie sprzedaży Wnioskodawca nie dysponuje fizycznie towarem, w szczególności Wnioskodawca nie będzie go magazynował, nie będzie występował jako importer towaru, ani nie będzie zobowiązany do uiszczania opłat celno-skarbowych. Towar będzie przesyłamy bezpośrednio z terytorium Chińskiej Republiki Ludowej do końcowego odbiorcy (klienta);

6.Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży. Ewentualny zwrot towaru klient kieruje bezpośrednio do Wnioskodawcy. Klient zgłasza ewentualne reklamacje bezpośrednio do Wnioskodawcy.

Podsumowując powyższe założenia, proces dostawy towaru wygląda w następujący sposób:

1.Klient wybiera towar na stronie internetowej Wnioskodawcy, składa zamówienie, wcześniej akceptując regulamin i dokonujepłatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy;

2.Po zaksięgowaniu wpłaty, Wnioskodawca zamawia towar u Kontrahenta (następuje to w sposób zautomatyzowany poprzez wtyczkę na stronie internetowej Wnioskodawcy), Kontrahent następnie bezpośrednio wysyła towar na adres klienta. Wnioskodawca nie ma fizycznego kontaktu z towarem, który jest dostarczany bezpośrednio od Kontrahenta do klienta. Towary są dostarczane bezpośrednio z terytorium Chińskiej Republiki Ludowej do klientów. W opisanym modelu sprzedażowym udział biorą 3 podmioty Kontrahent z Chin, Wnioskodawca oraz klienci.

Wnioskodawca samodzielnie ustala ceny towarów oferowanych na jego stronie internetowej. Dochodem Wnioskodawcy jest w praktyce wygenerowana marża, czyli różnica w cenie towaru dostępnego na stronie internetowej Wnioskodawcy i cenie, po której towar oferowany jest przez Kontrahenta Wnioskodawcy (uwzględniając koszty logistyki związane z wysyłką towaru do klienta).

Kontrahent wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę dokumentującą ilość towarów zakupionych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym oraz wysokość należności za wysyłkę towarów do klientów, którymi to kosztami obciążany jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca ewidencjonuje wpłaty od klientów oraz prowadzi ewidencję dotyczącą zamówień.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany do procedury szczególnej IOSS w Polsce.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1.jakie konkretnie towary sprzedaje Pan poprzez swoją stronę internetową, należało wskazać i wymienić;

Wnioskodawca sprzedaje za pośrednictwem swojej strony internetowej przede wszystkim odzież damską i męską, obejmującą m.in. koszule, bluzki, bluzy, spodnie, buty oraz różnego rodzaju akcesoria, takie jak torby, okulary i biżuteria. Oprócz tego w ofercie znajdują się również artykuły do domu, w szczególności przedmioty dekoracyjne i użytkowe, takie jak szklanki i kieliszki, kubki, zestawy sztućców, lampy, czy maty. Część asortymentu stanowią również produkty wykonane z lnu, obejmujące zarówno odzież, jak i dodatki do wnętrz.

2.czy towary oferowane przez Pana na stronie internetowej są towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro;

Towary oferowane przez Wnioskodawcę na stronie internetowej są towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającą równowartości 150 euro.

3.na jakich zasadach odbywa się Pana współpraca z Kontrahentem z Chin, do czego zobowiązane są strony w związku z tą współpracą, należało wyjaśnić okoliczności zdarzenia;

Współpraca Wnioskodawcy i Kontrahenta z Chin została uregulowana umową.

Zobowiązania Kontrahenta wobec Wnioskodawcy:

1.obsługa realizacji zamówienia do klienta Wnioskodawcy tj. Kontrahent po otrzymaniu informacji o zamówieniu jest odpowiedzialny za pakowanie i przekazanie towaru do przewoźnika zajmującego się dostarczeniem towaru do klienta. Kontrahent z Chin organizuje transport (przewoźnika);

2.realizacja formalności związanych z wysyłką towarów z Chin do klienta Wnioskodawcy;

3.zapewnienie Wnioskodawcy dostępu do aplikacji/systemu do obsługi zamówień;

4.raportowanie Wnioskodawcy realizowanych wysyłek.

Zobowiązania Wnioskodawcy wobec Kontrahenta:

1.przesyłanie zamówień oraz ponoszenie odpłatności za towar, a także koszty logistyki;

2.wskazanie Kontrahentowi danych adresowych do wysyłki do klienta Wnioskodawcy.

Zasady współpracy:

1.Wnioskodawca wybiera określone towary z oferty Kontrahenta z Chin i prezentuje je na swojej stronie internetowej. W tym celu pobiera informacje o produktach ze strony kontrahenta, następnie przygotowuje własne opisy towarów (w języku angielskim) oraz dokonuje edycji materiałów graficznych;

2.Klienci Wnioskodawcy składają zamówienia za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy, akceptując jej regulamin oraz podając dane do wysyłki i dokonując płatności na rzecz Wnioskodawcy. Po złożeniu zamówienia przez klienta, informacje transakcyjne oraz adresowe są automatycznie przekazywane do chińskiego Kontrahenta za pomocą dedykowanej wtyczki zintegrowanej ze stroną internetową Wnioskodawcy. Wnioskodawca dokonuje na rzecz Kontrahenta zapłaty za towar oraz ewentualne koszty logistyki.

3.Wszelkie czynności związane z przygotowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów realizuje Kontrahent, który przekazuje przesyłkę bezpośrednio przewoźnikowi (zajmującemu się transportem do kraju docelowego). Towar trafia bezpośrednio od Kontrahenta z Chin do końcowego klienta. Wnioskodawca nie ma fizycznego kontaktu z towarem, nie magazynuje go;

4.Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec klienta z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży oraz za wady towaru. Klient kieruje ewentualne reklamacje oraz zgłoszenia dotyczące zwrotu towaru bezpośrednio do Wnioskodawcy.

4.w jaki sposób nawiązał Pan współpracę z Kontrahentem? Czy współpraca nawiązywana jest bezpośrednio z Kontrahentem czy poprzez portal (...) bądź inny podobny portal, należało opisać okoliczności zdarzenia;

Wnioskodawca nie zawarł współpracy z Kontrahentem poprzez (...). Wnioskodawca uzyskał kontakt do Kontrahenta poprzez posiadane znajomości, a następie współpracę z Kontrahentem ustalił i zawarł korzystając ze środków porozumienia się na odległość. Wnioskodawca zawarł współpracę bezpośrednio z Kontrahentem (Wnioskodawca oraz Kontrahent zawarli umowę). W kontekście zamówień składanych na towar do Kontrahenta, Wnioskodawca nie wykorzystuje w tym zakresie portalu (...), czy innego podobnego portalu marketplace tj. platformy sprzedażowej. Wnioskodawca w celu przekazania Kontrahentowi zamówienia wykorzystuje oprogramowanie (wtyczkę) udostępnione przez Kontrahenta, które jest zintegrowane ze sklepem (stroną internetową) Wnioskodawcy, co pozwala zautomatyzować proces realizacji zamówienia (poprzez usprawnienie wymiany informacji między Wnioskodawcą a Kontrahentem).

5.czy zawarł Pan umowę z Kontrahentem w zakresie oferowania za pośrednictwem strony internetowej towarów dostarczanych z Chin, jeśli tak należało wskazać jakie uzgodnienia odnośnie wynagrodzenia dla Pana wynikają z tej umowy;

Wnioskodawca oraz Kontrahent zawarli umowę regulującą ich współpracę. Przedmiotem umowy nie jest oferowanie przez Wnioskodawcę za pośrednictwem strony internetowej towarów dostarczanych z Chin (towarów Kontrahenta). Wnioskodawca posiada zgodę Kontrahenta na sprzedaż jego produktów i wykorzystywanie zdjęć. Zawarta przez Wnioskodawcę i Kontrahenta umowa to umowa o współpracę w zakresie dropshippingu tj. ramowa umowa w zakresie sprzedaży towarów z realizacją wysyłki przez Kontrahenta. Umowa nie przewiduje jakichkolwiek uzgodnień odnośnie wynagrodzenia Wnioskodawcy.

6.w jaki sposób składa Pan zamówienie na towary u Kontrahenta? Czy zamawia Pan towar poprzez platformę sprzedażową czy w inny - jaki sposób? Jeśli składa Pan zamówienie na platformie sprzedażowej to czy dokonuje Pan zamówienia posługując się danymi firmy, a oprócz tego wskazuje dane adresowe klienta do wysyłki towaru;

W kontekście zamówień składanych na towar do Kontrahenta, Wnioskodawca nie wykorzystuje w tym zakresie portalu (...), czy innego podobnego portalu marketplace tj. platformy sprzedażowej. W celu zamówienia towaru Wnioskodawca wykorzystuje oprogramowanie (wtyczkę) udostępnione przez Kontrahenta, które jest zintegrowane ze sklepem (stroną internetową) Wnioskodawcy, co pozwala zautomatyzować proces realizacji zamówień (poprzez usprawnienie wymiany informacji między Wnioskodawcą a Kontrahentem). W wyżej wymieniony sposób Kontrahent pozyskuje dane o realizowanym zamówieniu tj. Kontrahent otrzymuje informację o zamówionym towarze oraz danych zamawiającego (klienta Wnioskodawcy).

Poza współpracą z Kontrahentem z Chin Wnioskodawca w sporadycznych przypadkach zamawia towar również od innych dostawców z Chin. Wnioskodawca wykorzystuje w tym zakresie platformę (...). Wnioskodawca posługuje się wówczas wyłącznie danymi adresowymi klienta do wysyłki towaru.

7.czy Kontrahent ma świadomość, że Pana firma nie jest ostatecznym nabywcą towarów, należało wyjaśnić;

Kontrahent ma świadomość, że Wnioskodawca nie jest ostatecznym nabywcą towarów. Podobnie jeżeli Wnioskodawca zamawia towar również od innych dostawców z Chin tj. przedmiotowi dostawcy również mają świadomość, że Wnioskodawca nie jest ostatecznym nabywcą towarów.

8.czyposiada Pan konto na portalu aukcyjnym np. (...) lub innej platformie sprzedażowej za pomocą której dokonuje Pan zamówienia towarów, należało wyjaśnić;

W kontekście zamówień składanych na towar do Kontrahenta, Wnioskodawca nie wykorzystuje w tym zakresie portalu (...), czy innego podobnego portalu marketplace (platformy sprzedażowej). Wnioskodawca wykorzystuje w tym zakresie oprogramowanie (wtyczkę) udostępnione przez Kontrahenta, które jest zintegrowane ze sklepem (stroną internetową) Wnioskodawcy, co pozwala zautomatyzować proces realizacji zamówienia (poprzez usprawnienie wymiany informacji między Wnioskodawcą a Kontrahentem). Korzystanie z wtyczki udostępnionej przez Kontrahenta nie wymaga rejestracji konta.

Natomiast Wnioskodawca posiada konto na portalu (...). Wnioskodawca w sporadycznych przypadkach zamawia towar również od innych dostawców z Chin. Wnioskodawca wykorzystuje w tym zakresie platformę (...). Wnioskodawca posługuje się wówczas wyłącznie danymi adresowymi klienta do wysyłki towaru.

9.czy w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji ma Pan prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży);

Przedmiotem nabycia przez klientów są konkretne towary oferowane na stronie internetowej Wnioskodawcy. Wynika to z tego, że Wnioskodawca wyszukuje i samodzielnie decyduje jakie towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na jego stronie internetowej. Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został już zamieszczony na stronie Wnioskodawcy. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie. Dodatkowo Kontrahent z Chin (wyjątkowo inni chińscy dostawcy – jeżeli Wnioskodawca nie korzysta z Kontrahenta) nie ingerują w opisy towarów na stronie Wnioskodawcy, ani nie dokonują żadnych zmian. Za opis towarów zamieszczony na stronie odpowiada wyłącznie Wnioskodawca. Klient po zakupie wpłaca pieniądze Wnioskodawcy. Jednocześnie wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy nie wynika z uzgodnień zawartych z Kontrahentem (wyjątkowo innymi chińskimi sprzedawcami). Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że posiada prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, co wynika z tego, że posiada on bowiem praktyczną możliwość dysponowania towarami oferowanymi na stronie internetowej (możliwość oferowania towarów do sprzedaży).

Fizycznie jednak towar nigdy nie jest w posiadaniu Wnioskodawcy i nie trafia do niego. Towar jest wysyłany przez chińskiego Kontrahenta bezpośrednio do klienta.

Efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy). Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego produktu. Wnioskodawca przenosi na klienta prawo do rozporządzania towarem już w chwili złożenia zamówienia u Kontrahenta (wyjątkowo innego chińskiego dostawcy).

10.kto decyduje jakie towary są oferowane przez Pana na stronie internetowej;

O tym jakie towary oferowane są na stronie internetowej Wnioskodawcy decyduje wyłącznie Wnioskodawca.

11.czy klienci zlecają Panu jakie konkretne towary chcieliby nabyć, czy też klienci mogą zakupić towar który został już zamieszczony na Pana stronie internetowej;

Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronie Wnioskodawcy. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie.

12.czy Kontrahent ma prawo dokonywania zmian w opisie towarów zamieszczonych na Pana stronie internetowej lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na stronie internetowej;

Kontrahent nie ma prawa dokonywania zmian w opisie towarów zamieszczonych na stronie internetowej Wnioskodawcy lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towar towaru na stronie internetowej. Za opis towarów zamieszczony na stronie odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.

13.czy nabycie towaru na serwisach aukcyjnych odbywa się z wykorzystaniem konta/rachunku bankowego Pana firmy;

Tak, nabycie towaru od Kontrahenta (wyjątkowo innego sprzedawcy z (...) – jeżeli Wnioskodawca nie korzysta z Kontrahenta) odbywa się z wykorzystaniem konta Wnioskodawcy (np. poprzez konto (...) Wnioskodawcy powiązane z jego rachunkiem bankowym).

14.czy wysokość wynagrodzenia dla Pana wynika z uzgodnień zawartych z Kontrahentem, czy Kontrahent ma jakiś wpływ na wysokość Pana wynagrodzenia, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;

Wnioskodawca nie uzyskuje wynagrodzenia od Kontrahenta. Wnioskodawca „zarabia” na zrealizowanej marży tj. różnicy kwoty, którą klient wpłaca na rzecz Wnioskodawcy oraz kwoty płaconej przez Wnioskodawcę do Kontrahenta z Chin (wyjątkowo innego chińskiego sprzedawcy – gdy Wnioskodawca nie korzysta z Kontrahenta). Nie jest to więc „wynagrodzenie” rozumiane jako zapłata za wykonanie jakichkolwiek czynności. Jest to marża (zysk) Wnioskodawcy zrealizowana na danym zamówieniu.

Zatem, wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy nie wynika z uzgodnień zawartych z Kontrahentem (wyjątkowo innym chińskim sprzedawcą – gdy Wnioskodawca nie korzysta z Kontrahenta).

15.w jaki sposób dokumentuje Pan sprzedaż dokonaną na rzecz klientów, jaki rodzaj świadczenia jest wykazywany na dokumencie sprzedaży;

Sprzedaż towarów dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych nie jest dokumentowana fakturami, ani rejestrowana za pomocą kas ewidencjonujących. Natomiast sprzedaż dokonana na rzecz klientów będących podatnikami podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze podlega udokumentowaniu fakturą. Jeżeli Wnioskodawca będzie zobowiązany wystawić fakturę, wówczas w dokumencie będzie wykazana nazwa konkretnego towaru zakupionego przez klienta.

Jednocześnie, niezależnie od powyższego po złożeniu zamówienia, klient natychmiastowo otrzymuje na maila potwierdzenie złożonego zamówienia ze wszystkimi danymi i niezbędnymi informacjami odnośnie zamówienia.

16.który podmiot występuje w opisanej transakcji jako importer towarów, kto rozlicza podatek z tego tytułu;

Wnioskodawca nie pełni roli importera. Towar jak wskazano we wniosku nigdy nie trafia do Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza, że klient ewentualnie Kontrahent z Chin (wyjątkowo inny chiński dostawca albo platforma (...) – dot. sytuacji, gdy towar nie jest zamawiany u Kontrahenta z Chin) może korzystać z usług przedstawiciela, własnej agencji celnej lub współpracuje z agencją celną. W sytuacji w której VAT nie zostaje odprowadzony przez Kontrahenta (wyjątkowo innego chińskiego dostawcę albo platformę (...) – dot. sytuacji, gdy towar nie jest zamawiany u Kontrahenta z Chin) to klient jako importer jest zobowiązany do jego zapłaty przy odprawie celnej tego towaru.

Według wiedzy posiadanej przez Wnioskodawcę, importerem towaru w przedstawionych okolicznościach jest ostateczny klient (konsument).

Natomiast to, czy podatek jest faktycznie odprowadzany przez Kontrahenta (wyjątkowo innego chińskiego dostawcę albo platformę (...) w sytuacji, gdy towar nie jest zamawiany u Kontrahenta z Chin), albo przez samego klienta jako importera jest poza wiedzą Wnioskodawcy.

17.w którym państwie odbywa się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest państwem importu i czy państwo importu jest państwem przeznaczenia tj. państwem w którym dokonuje Pan dostawy towarów na rzecz klientów;

Klienci Wnioskodawcy zamieszkują na terytorium państw trzecich tj. są to osoby spoza Polski oraz spoza terytorium Unii Europejskiej. Żaden zatem z krajów Unii Europejskiej nie jest państwem importu oraz przeznaczenia. Natomiast jak już wyżej wskazano według wiedzy posiadanej przez Wnioskodawcę, importerem towaru w przedstawionych okolicznościach jest ostateczny klient (konsument).

18.kto dokonuje transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest organizowany - czy Kontrahent dokonuje transportu, czy robi to podmiot trzeci działający na jego rzecz, kto ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;

Transport towarów do klientów organizowany jest wyłącznie przez Kontrahenta z Chin, który odpowiada za realizację wysyłki towarów bezpośrednio do klientów Wnioskodawcy. Zgodnie z postanowieniami umowy, to właśnie Kontrahent odpowiada wobec Wnioskodawcy za dostarczenie towaru do klienta Wnioskodawcy. Organizacja transportu oraz wszystkie związane z tym formalności należą zatem do obowiązków Kontrahenta. Kontrahent może korzystać z usług podmiotów trzecich (np. firm przewozowych) działających na jego zlecenie. Wnioskodawca nie uczestniczy w realizacji transportu.

Wyjątkowo jeżeli towar zamawiany jest przez Wnioskodawcę od innego chińskiego dostawcy (gdy Wnioskodawca nie korzysta z Kontrahenta) – opisane powyżej obowiązki obciążają tego dostawcę.

19.czy w prowadzonej obecnie działalności gospodarczej jest Pan zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej, jeśli tak to należało wskazać z jakiego tytułu;

W prowadzonej obecnie działalności gospodarczej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej.

20.w jaki sposób klienci reklamują uszkodzony towar? W jaki sposób odbywa się rozpatrzenie tej reklamacji. Czy klient składa reklamację na uszkodzony towar do Pana? -należało krótko opisać ten proces;

Klienci Wnioskodawcy mogą reklamować uszkodzony towar. Proces reklamacji, wymiany towaru, czy zwrotu środków obsługuje Wnioskodawca. To Wnioskodawca jest stroną umowy sprzedaży względem klientów. Klient składa reklamację na uszkodzony towar u Wnioskodawcy i to Wnioskodawca rozpatruje tą reklamację. Wnioskodawca ocenia zasadność reklamacji. Jeżeli konieczna jest wymiana towaru na nowy Wnioskodawca kontaktuje się z Kontrahentem z Chin (wyjątkowo innym dostawcą z Chin – w przypadku, gdy Wnioskodawca nie korzysta z Kontrahenta) w zakresie wysyłki nowego towaru, albo dokonuje zwrotu środków.

21.kto jest stroną odstąpienia w przypadku odstąpienia klienta od umowy zawartej na odległość, czy jest to Pana firma czy Kontrahent? W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość to czy zobowiązany jest Pan do zwrotu ewentualnie zapłaconej kwoty przez klienta z tytułu zakupu towaru, jeśli nie to należy wskazać kto dokonuje zwrotu tej kwoty i w jaki sposób to się odbywa– należało krótko opisać okoliczności zdarzenia.

Stroną odstąpienia w przypadku odstąpienie klienta od umowy jest Wnioskodawca. W przypadku odstąpienia od umowy przez klienta to Wnioskodawca jest zobowiązany i dokonuje zwrotu zapłaconej przez klienta kwoty z tytułu zakupu towaru. Zwrot środków do klienta następuje poprzez (...) - własny system obsługi płatności stworzony przez (...) (dostawcę usługi sklepu internetowego – strony internetowej ze sklepem Wnioskodawcy), albo dokonywany jest przez konto Wnioskodawcy w (...) połączone z jego rachunkiem bankowym.

Pytania

1.Czy sprzedaż opisana w stanie faktycznym stanowi odpłatną dostawę towarów?

2.Czy sprzedaż opisana w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?

3.W jaki sposób Wnioskodawca powinien w opisanym stanie faktycznym dokumentować sprzedaż na rzecz klientów, w szczególności czy ma obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym sprzedaż:

1.stanowi odpłatną dostawę towarów.

2.nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce;

3.na rzecz klientów indywidualnych nie podlega udokumentowaniu fakturą oraz ewidencjonowaniu przy użyciu kasy rejestrującej. Sprzedaż dokonana na rzecz klientów będących podatnikami podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze podlega udokumentowaniu fakturą.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności dokonywane na rzecz klientów wypełnianą zmamiona handlu towarem. Efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci towaru prezentowanego na stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy). To Wnioskodawca wyszukuje i decyduje jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronie internetowej. Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, klient może zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronie internetowej Wnioskodawcy. Klienci Wnioskodawcy nie mają wpływu na wartość (cenę) kupowanego towaru, nie decydują też o wyborze oferty i podmiotu, od którego zamierzają nabyć towar. O wyborze sprzedawcy oraz cenie towaru wystawionego na własnej stronie internetowej decyduje wyłącznie Wnioskodawca.

Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego towaru. Zatem fakt przedstawienia klientom regulaminu, czy faktyczny charakter roli w Wnioskodawcy jako swego rodzaju pośrednika dokonującego w imieniu i na rzecz klienta zamówienia towaru, pozostają bez znaczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT. Przepisy dotyczące VAT nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zatem stwierdzić, że w przypadku, w którym Wnioskodawca dokonuje zamówienia towaru na rzecz klientów, dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2

W ślad za stanowiskiem przyjętym w uzasadnieniu do pytania pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy w celu prawidłowego ustalenia miejsca opodatkowania zastosować należy przepisy dotyczące dostawy towarów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:

a.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

b.eksport towarów;

c.import towarów na terytorium kraju;

d.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

e.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepisy ustawy o VAT wyrażają tzw. zasadę terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (art. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany do procedury szczególnej IOSS i nie będzie dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. To na odbiorcy końcowym (kliencie) spoczywać będzie obowiązek wypełnienia formalności celnych związanych z importem towaru.

Aby ustalić miejsce opodatkowania, konieczna jest analiza przepisów art. 22 ustawy o VAT, które określają miejsce dostawy towarów. W opinii Wnioskodawcy, przepisy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c, nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Wnioskodawcy nie jest zarejestrowany w szczególnej procedurze IOSS.

Co więcej, Wnioskodawca uważa, że nie będzie miał zastosowania art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, mający zastosowania do transakcji łańcuchowych, w myśl którego, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów. Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw na rzecz importera towarów, tj. klienta końcowego. Przed dokonaniem importu towar nie zostanie dopuszczony do obrotu jako towar wspólnotowy podlegający konsumpcji. Ponadto, wypełnienie formalności celnych związanych z importem towarów spoczywać będzie na kliencie (ostatecznym odbiorcy). Klient i jednocześnie importer towarów, nabywać będzie przedmiotowe towary od Wnioskodawcy, z tym, że towary trafią bezpośrednio z kraju trzeciego (Chińska Republika Ludowa). Odrzucić należy zatem możliwość zastosowania w przedstawionym stanie przyszłym art. 22 ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten odnosi się do dostaw dokonanych przez importera. W żadnym wypadku nie można w oparciu o jego treść czynić ustalenia w zakresie miejsca świadczenia dostaw na wcześniejszych etapach przed importerem.

W takim przypadku miejsce dostawy towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, który jest równocześnie importerem tych towarów, należy ustalać zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako dokonane i opodatkowane w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli na terytorium państwa trzeciego. Tym samym dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Ad 3

Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, przepisy rozdziału 1 działu XI "Dokumentacja" stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.państwa trzeciego.

Z powołanego art. 106a pkt 2 lit. b ww. ustawy wynika, że przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się m.in. do dostawy towarów dokonywanych przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju - w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego. W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, kiedy obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 - wówczas podatnik jest obowiązany wystawić fakturę - na żądanie nabywcy towaru.

Zatem mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy (dostawa nie będzie podlegała VAT w Polsce) należy uznać, że w przypadku transakcji dokonywanych w ramach opisanego modelu na rzecz klienta indywidualnego, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury. Jeżeli jednak taka dostawa zostanie udokumentowana fakturą, wówczas nie powinna ona wskazywać stawki ani kwoty podatku. W pozycji „stawka podatku” Wnioskodawca może wpisać oznaczenie „NP” (nie podlega opodatkowaniu).

Jednocześnie, z uwagi na to, że obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, dostawy towarów dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorców indywidualnych z miejscem zamieszkania poza terytorium kraju, dla których jednocześnie miejscem świadczenia (opodatkowania) nie jest terytorium kraju, nie będą podlegały wynikającemu z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w Polsce.

W konsekwencji sprzedaż towarów dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych nie będzie musiała być dokumentowana fakturami, ani rejestrowana za pomocą kas ewidencjonujących.

Natomiast sprzedaż dokonana na rzecz klientów będących podatnikami podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze będzie podlegała udokumentowaniu fakturą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:

przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w  art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiot obejmuje m.in. sprzedaż towarów w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Sprzedaż prowadzona jest w formie pośrednictwa handlowego poprzez stronę internetową z ofertami Wnioskodawcy. Wnioskodawca sprzedaje za pośrednictwem swojej strony internetowej przede wszystkim odzież damską i męską, różnego rodzaju akcesoria, artykuły do domu jak i dodatki do wnętrz.

Model działania Wnioskodawcy zakłada, że:

1.Wnioskodawca zawarł współpracę z Kontrahentem mającym swoją siedzibę poza terytorium UE tj. w Chińskiej Republice Ludowej. Wnioskodawca wyszukuje w ofercie Kontrahenta określone towary, pobiera informacje o towarze, a następnie prezentuje towar na swojej stronie internetowej.

2.Klientami Wnioskodawcy są osoby fizyczne co do zasady nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania poza terytorium Polski. Klienci składają zamówienia na towary za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy i dokonują zapłaty na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

3.W ramach organizacji zamówienia Wnioskodawca dokonuje zamówienia towaru u Kontrahenta oraz uiszcza zapłatę za zamówiony przez klienta towar. Zamówienia klientów (dane transakcyjne i adresowe) są automatycznie przesyłane do Kontrahenta za pośrednictwem wtyczki na stronie internetowej Wnioskodawcy i to Kontrahent zajmuje się dalszą realizacją zamówienia oraz wysyłką towarów do klienta. Wnioskodawca dokonuje płatności za towar zamówiony przez klienta oraz koszty logistyki środkami wpłaconymi przez klienta.

4.Towar nie trafia do Wnioskodawcy, ale każdorazowo bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi danymi do dostawy. Towar będzie przesyłamy bezpośrednio z terytorium Chińskiej Republiki Ludowej do końcowego odbiorcy (klienta).

Wnioskodawca nawiązał współpracę z Kontrahentem korzystając ze środków porozumienia się na odległość. Ponadto Wnioskodawca oraz Kontrahent zawarli umowę regulującą ich współpracę tj. ramową umowę w zakresie sprzedaży towarów z realizacją wysyłki przez Kontrahenta. Umowa nie przewiduje jakichkolwiek uzgodnień odnośnie wynagrodzenia Wnioskodawcy. Poza współpracą z Kontrahentem z Chin Wnioskodawca w sporadycznych przypadkach zamawia towar również od innych dostawców z Chin. Wnioskodawca wykorzystuje w tym zakresie platformę (...).

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia:

1.czy sprzedaż opisana w stanie faktycznym stanowi odpłatną dostawę towarów (pytanie nr 1);

2.czy sprzedaż opisana w stanie faktycznym wniosku podlega opodatkowaniu VAT w Polsce (pytanie nr 2);

3.w jaki sposób Wnioskodawca powinien w opisanym stanie faktycznym dokumentować sprzedaż na rzecz klientów, w szczególności czy ma obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej (pytanie nr 3).

Mając na uwadze Pana wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 1 wskazać należy, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Transakcja opisana we wniosku wpisuje się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności wypełniają znamiona handlu towarami. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez klientów są konkretne towary oferowane na Pana stronie internetowej, zatem posiada Pan władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to Pan wyszukuje i samodzielnie decyduje jakie towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na Pana stronie internetowej. Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został już zamieszczony na Pana stronie. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie. Dodatkowo Kontrahent (lub chińscy dostawcy jeśli Wnioskodawca nie współpracuje z Kontrahentem) nie ma prawa dokonywania zmian w opisie towarów zamieszczonych na stronie internetowej Wnioskodawcy lub jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na stronie. Za opis towarów zamieszczony na stronie odpowiada wyłącznie Wnioskodawca. Co także istotne, Klient po zakupie wpłaca pieniądze bezpośrednio na konto Wnioskodawcy. Ponadto wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy nie wynika z uzgodnień zawartych z Kontrahentem lub innymi chińskimi dostawcami. Dodatkowo obsługuje Pan proces reklamacji, wymiany towaru czy zwrotu środków i jest stroną w przypadku odstąpienia klienta od umowy. Wnioskodawca jest stroną umowy sprzedaży względem klientów i to do Pana klienci składają reklamację, a Pan ją rozpatruje. Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, że choć nie ma Pan fizycznego kontaktu z towarem, który jest dostarczany bezpośrednio od sprzedawcy do klienta, co jednak istotne, jak Pan wskazał we wniosku, posiada Pan prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, ponieważ posiada Pan praktyczną możliwość dysponowania towarami oferowanymi na stronie internetowej i możliwość oferowania towarów do sprzedaży. Tym samym przenosi Pan prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i tym samym transakcja realizowana przez Pana wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast mając na uwadze wątpliwości Wnioskodawcy odnoszące się do miejsca opodatkowania sprzedaży opisanej w stanie faktycznym wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:

2. w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

2a. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.

2b. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

2c. w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.

2d. przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:

w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

1.pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

2.ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:

1.poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2.następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 3b ustawy:

przepisy ust. 2-2d nie mają zastosowania do dostaw towarów, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.

Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).

Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:

miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jak wynika z opisu sprawy klienci (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania poza terytorium Polski) zamawiają towar od Wnioskodawcy na prowadzonej przez niego stronie internetowej. Jednak Wnioskodawca w chwili przyjęcia zamówienia nie posiada danego towaru i przekazuje zamówienie Kontrahentowi za pomocą oprogramowania, które jest zintegrowane ze stroną internetową Wnioskodawcy. Wnioskodawca przekazuje więc zamówienie Kontrahentowi i zleca też wysłanie towaru bezpośrednio na adres klienta. Zatem w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są trzy następujące podmioty: Kontrahent, Wnioskodawca oraz ostateczni Klienci. Wnioskodawca przekazuje zamówienie na towar Kontrahentowi za pośrednictwem oprogramowania, a towar wysyłany jest bezpośrednio z Chin do ostatecznych klientów posiadających miejsce zamieszkania na terytorium państw trzecich. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (Kontrahenta) dokonującego sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy (B2B), a Wnioskodawcą dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta (B2C), a więc jest to relacja B2B2C.

Odnosząc się do Pana wątpliwości zawartych w pytaniu nr 2 należy stwierdzić, że miejscem dostawy towarów, które nabywa Pan od chińskiego Kontrahenta a następnie sprzedaje ostatecznym klientom z terytorium państw trzecich – stosownie do regulacji art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu. Zatem w analizowanym przypadku miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Pana na rzecz klienta jest terytorium Chin. Oznacza to, że dostawa towarów dokonana przez Pana na rzecz ostatecznych klientów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.

W konsekwencji Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także ustalenia czy w opisanym stanie faktycznym powinien Pan dokumentować sprzedaż na rzecz klientów, w szczególności czy ma obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości wskazać należy, że w myśl art. 106a pkt 1 i 2 ustawy przepisy niniejszego rozdziału, stosuje się do:

1.sprzedaży, z wyjątkiem:

a.przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,

b.czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;

2.dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.państwa trzeciego.

Z kolei w myśl art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b.czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c.dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a. czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b. czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a.  otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a. przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Zasady dotyczące wystawiania faktur zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy faktura powinna zawierać:

1.datę wystawienia;

2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13.sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.kwotę należności ogółem (…).

W niniejszej interpretacji wskazałem, że miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonanej przez Pana na rzecz klientów z krajów trzecich jest terytorium Chin, a zatem do tych transakcji zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące w miejscu opodatkowania transakcji tj. w kraju trzecim (Chinach).

W odniesieniu do dokumentowania sprzedaży dokonanej na rzecz konsumentów na ich żądanie Wnioskodawca może wystawić fakturę, zgodnie z cyt. powyżej art. 106b ust. 3 ustawy. Przy czym faktura taka wystawiona w świetle ww. przepisu nie będzie zawierać stawki podatku VAT.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na art. 106a pkt 2 lit. b ustawy, z którego wynika, że przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się m.in. do dostawy towarów dokonywanych przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju - w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego. Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem bez wykazywania stawki podatku VAT. Sprzedaż ta bowiem podlega opodatkowaniu stawką właściwą w kraju dostawy tj. w Chinach.

Tym samym, dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż na rzecz klientów będących podatnikami podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze podlega udokumentowaniu fakturą.

Odnośnie zaś obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej należy wskazać, że w myśl art. 111 ust. 1 ustawy:

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy:

podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1.wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a.w postaci papierowej lub

b.za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;

2.dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;

3.udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;

4.poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;

5.(uchylony)

6.przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217);

7.stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;

8.dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;

9.prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;

10.(uchylony)

11.poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;

12.zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;

13.zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.

Cytowany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W analizowanej sytuacji, mimo że Wnioskodawca dokonuje co do zasady transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to czynności opisane w stanie faktycznym nie podlegają rejestracji za pomocą kas rejestrujących. Powyższe wynika z faktu, że miejscem świadczenia (opodatkowania) dokonywanych dostaw nie jest terytorium Polski tylko kraj trzeci tj. Chiny. Przez sprzedaż, jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w przypadku transakcji opisanych we wniosku wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdzie miejscem świadczenia i opodatkowania tej dostawy nie jest terytorium Polski, Wnioskodawca nie musi dokumentować sprzedaży fakturami, ani ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.