Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług świadczonych przez Panią i zatrudnionych trenerów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pani A (dalej: „Wnioskodawczyni” lub „Podatniczka”) jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od kwietnia 2024 roku. Głównym przedmiotem działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynie jest działalność związana z doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania (PKD 70.20.Z). W marcu 2025 roku Podatniczka rozszerzyła swoją działalność o usługi edukacyjne, poprzez nawiązanie franczyzy z ….. Tym samym przedmiotem jej działalności są również odpowiednio:

  • PKD 85.59.B - Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych,
  • PKD 85.59.D - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • PKD 85.69.Z - Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Należy również wskazać, iż Wnioskodawczyni jest zgłoszona jako czynny podatnik VAT ze względu na świadczone ww. usługi doradcze.

W ramach działalności edukacyjnej, Podatniczka planuje od września 2025 r. prowadzić zajęcia pozalekcyjne dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie (dalej również: kursy rozwoju osobistego). Zajęcia te mają na celu rozwinięcie umiejętności intelektualnych, społecznych i emocjonalnych dzieci. Dotyczą one m.in. takiej tematyki jak: komunikacja, asertywność, odporność psychiczna, kreatywność czy przedsiębiorczość.

Obecnie Wnioskodawczyni nie posiada wpisu do Ewidencji Niepublicznych Placówek Oświatowych i nie osiągnęła jeszcze żadnego przychodu z tytułu działalności edukacyjnej, a do końca sierpnia 2025 r. ma zaplanowane jedynie pojedyncze warsztaty dla dzieci. Natomiast od września 2025 r. planuje rozpocząć ww. regularne kursy edukacyjne dla dzieci.

Należy wskazać, iż zajęcia prowadzone będą w wynajętych salach w szkołach po lekcjach oraz w przedszkolach po godzinach realizacji podstawy programowej na podstawie umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami. Usługi świadczone będą przy współpracy z trenerem na podstawie zawartej umowy zlecenie.

Niemniej jednak, Wnioskodawczyni docelowo chciałaby zatrudniać trenerów na podstawie umowy o pracę. Należy nadmienić, iż Podatniczka nie planuje prowadzić zajęć osobiście, chyba, że wystąpi potrzeba zastępstwa trenera. Wówczas, na podstawie ukończonego szkolenia w zakresie trenera rozwoju osobistego dzieci, przeprowadzonego przez franczyzodawcę, tj. …., będzie w stanie zastąpić nieobecnego trenera. Należy również podkreślić, iż Podatniczka jest w trakcie studiów psychologicznych, co niewątpliwie stanowi wartość dodaną w kontekście rozwoju prowadzonej działalności edukacyjnej.

W tym miejscu należy wskazać, iż Podatniczka zamierza uzyskać wpis do Ewidencji Niepublicznych Placówek Oświatowych. Dzięki temu nabędzie ona status placówki oświatowo-wychowawczej.

Wpis obejmować będzie kształcenie i wychowanie w zakresie właściwego rozwoju społecznego, intelektualnego oraz emocjonalnego dzieci. Celem placówki będzie w szczególności kształcenie dzieci w zakresie komunikacji, asertywności, odporności psychicznej, kreatywności czy przedsiębiorczości. Cele będą realizowane poprzez prowadzenie zajęć (kursów) praktycznych oraz teoretycznych.

Po uzyskaniu przedmiotowego wpisu do ewidencji, Wnioskodawczyni, działając jako niepubliczna placówka oświatowa, prowadzić będzie poprzez zatrudnianych trenerów - zajęcia pozalekcyjne dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie. Umowa na prowadzenie zajęć zawierana będzie zasadniczo z rodzicami dzieci uczestniczących w zajęciach, które mają mieć charakter odpłatny. Odbiorcami usług oraz płatnikami będą rodzice uczestniczących w zajęciach dzieci. Zajęcia te prowadzone będą w wynajętych salach w szkołach po lekcjach oraz w przedszkolach po godzinach realizacji podstawy programowej.

Mając na względzie powyższe, należy wskazać, iż usługi edukacyjne objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie, w szczególności w zakresie komunikacji, asertywności, odporności psychicznej, kreatywności czy przedsiębiorczości będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Usługi objęte zakresem pytań, Wnioskodawczyni świadczyć będzie jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.). Wnioskodawczyni będzie posiadać zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, będą świadczone przez Wnioskodawczynię po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe.

Pytania

1)Czy planowane usługi edukacyjne w ramach prowadzonej niepublicznej placówki oświatowej (po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe), polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie w wynajętych salach, po godzinach obowiązkowego przebywania dzieci w przedszkolu czy szkole, prowadzone przez zatrudnianych trenerów, na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?

2)Czy planowane usługi edukacyjne w ramach prowadzonej niepublicznej placówki oświatowej (po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe), polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie w wynajętych salach, po godzinach obowiązkowego przebywania dzieci w przedszkolu czy szkole, prowadzone przez Wnioskodawczynię osobiście - właściciela niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej (posiada kwalifikacje trenera rozwoju osobistego dzieci i jest w trakcie studiów psychologicznych) na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawczyni, planowane usługi edukacyjne w ramach prowadzonej niepublicznej placówki oświatowej (po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy – Prawo oświatowe), polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie w wynajętych salach, po godzinach obowiązkowego przebywania dzieci w przedszkolu czy szkole, prowadzone przez zatrudnianych trenerów, na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawczyni, planowane usługi edukacyjne w ramach prowadzonej niepublicznej placówki oświatowej (po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy – Prawo oświatowe), polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie w wynajętych salach, po godzinach obowiązkowego przebywania dzieci w przedszkolu czy szkole, prowadzone przez Wnioskodawczynię osobiście - właściciela niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej (posiada kwalifikacje trenera rozwoju osobistego dzieci i jest w trakcie studiów psychologicznych) na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Realizowane przez Wnioskodawczynię usługi będą miały na celu kształcenie i wychowanie dzieci pod kątem właściwego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego.

Ponadto, Podatniczka będzie posiadała zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Potwierdzeniem stanowiska Podatniczki są m.in. interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.244.2020.2.ŻR oraz interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.932.2022.1.MH.

Mając na względzie powyższe, wymaga podkreślenia, iż usługi objęte zakresem pytań, Wnioskodawczyni świadczyć będzie jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wnioskodawczyni będzie bowiem posiadać zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu ww. zajęć, będą świadczone przez Wnioskodawczynię po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy – Prawo oświatowe. Ponadto usługi objęte zakresem wniosku, będą objęte ww. wpisem. Skoro zatem Wnioskodawczyni zamierza spełnić przesłankę do uznania jej za jednostkę objętą system oświaty, to tym samym Wnioskodawczyni będzie spełniać przesłankę podmiotową wynikającą z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla zwolnienia świadczonych usług.

Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

W opisie sprawy Wnioskodawczyni wskazała, że usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że usługi polegające na prowadzeniu ww. zajęć, które jak wskazała Wnioskodawczyni, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy i które Podatniczka zamierza świadczyć jako podmiot objęty przepisami ustawy - Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W związku z powyższym planowane usługi edukacyjne w ramach prowadzonej niepublicznej placówki oświatowej (po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe), polegające na prowadzeniu zajęć dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat rozwijające umiejętności społeczne oraz kompetencje miękkie w wynajętych salach, po godzinach obowiązkowego przebywania dzieci w przedszkolu czy szkole zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, w ramach zajęć dodatkowych, w wynajętych salach, po godzinach obowiązkowego przebywania dzieci w przedszkolu czy szkole, za pośrednictwem trenera, a w wyjątkowych sytuacjach osobiście przez Wnioskodawczynię, na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2025 r., poz. 1043):

System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje:

1) przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2) szkoły:

a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

c) artystyczne;

3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4) placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

5) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9) placówki doskonalenia nauczycieli;

10) biblioteki pedagogiczne;

11) kolegia pracowników służb społecznych.

Według art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Jak wskazano wyżej, z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi, które zamierza Pani świadczyć, będą zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest zatem stwierdzenie:

1.czy będą świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty oraz

2.czy będą to usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż usługi objęte zakresem pytań, będzie Pani świadczyć jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Będzie Pani posiadała zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, będą świadczone przez Panią po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe.

Skoro zatem będzie Pani świadczyła usługi jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, a zatrudnieni trenerzy będą świadczyli usługi w ramach prowadzonej przez Panią jednostki objętej system oświaty, to tym samym, spełni Pani przesłankę podmiotową wynikającą z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla zwolnienia usług świadczonych przez Panią i przez trenerów.

Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

W opisie sprawy wskazała Pani, że usługi edukacyjne objęte zakresem wniosku będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzenia wymaga, że usługi objęte zakresem pytań, które jak Pani wskazała, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy i które zamierza Pani świadczyć jako podmiot objęty przepisami ustawy Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy objęte będą zarówno planowane usługi edukacyjne prowadzone przez zatrudnianych przez Panią trenerów, jak i świadczone przez Panią osobiście.

Tym samym Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.