
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 1 wraz ze znajdującym się na niej budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem gospodarczym. Uzupełniła go Pani pismem z 6 sierpnia 2025 r. (wpływ 6 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
Prowadzi Pani JDG od (…) 2020 r. i jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od tego czasu.
Dane Firmy: (…).
Zajmuje się Pani sprzedażą (…).
W (…) 2024 r. (prywatnie) brała Pani udział w licytacji komorniczej, w której udało się Pani wylicytować nieruchomość wraz z zabudową za kwotę (…) zł.
Komornik wystawił do licytacji nieruchomość prywatną dłużnika, w związku z tym nie wystawiał faktury.
Nieruchomość przeszła na Pani własność (…) 2024 r.
Nieruchomość nabyła Pani jako osoba prywatna – (…), w związku z tym nie obniżała ona kwoty podatku należnego.
Ponadto chciałaby Pani zaznaczyć, że nigdy wcześniej nie kupowała i nie sprzedawała nieruchomości na firmę (…), ani też nie robiła Pani takich transakcji prywatnie.
Z tytułu nabycia nieruchomości nie przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Opis nieruchomości /fragment opisu licytacji/: „(…)”.
Numer działki 1; nazwa obrębu: (…); Nazwa gminy: (…).
Z informacji przekazanych Pani przez komornika – oba budynki są trwale związane z gruntem. Budynek mieszkalny i gospodarczy jest użytkowany do tej pory przez pierwotnych właścicieli – czeka Pani na opuszczenie przez nich działki/budynku.
Biorąc pod uwagę fakt, że jest Pani w posiadaniu operatu szacunkowego z dnia (…) 2021 r. i dokumentacji zdjęciowej z tego terminu – uważa Pani, że posesja wraz z domem i budynkiem gospodarczym są zamieszkałe i użytkowane przez pierwotnych właścicieli co najmniej od tego terminu. W związku z powyższym Pani uważa, że odbyło się pierwsze zasiedlenie ww. budynków w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.
Posesja nie została jeszcze Pani przekazana, nie wnosiła Pani na niej żadnych ulepszeń, z Pani informacji wynika, że nikt nie wnosił na tej posesji znaczących ulepszeń przekraczających 30% wartości nieruchomości od czasu sporządzenia operatu szacunkowego. Pani również nie planuje żadnych ulepszeń.
Nie wykorzystywała Pani działki wraz z budynkami do żadnej działalności.
W ostatnich miesiącach pojawiła się osoba, która chciałaby od Pani odkupić tą nieruchomość za kwotę około (…) zł. Nie ma Pani jeszcze umowy przedwstępnej. Osoba zainteresowana zakupem nieruchomości, również chce nabyć tą nieruchomość do majątku prywatnego.
Dowiedziała się podobno o licytacji komorniczej po jej zakończeniu i dlatego szukała nowego właściciela, przynajmniej taką informację Pani przekazała.
Dlatego rozważa Pani sprzedaż od (…) 2025. Czeka Pani jeszcze na aktualizację ksiąg wieczystych w tym zakresie i na niniejszą interpretację.
Nie podejmowała Pani żadnych działań marketingowych, brak ogłoszeń w prasie, internecie, w biurach nieruchomości – nie rozważała Pani sprzedaży tej nieruchomości przed pojawieniem się potencjalnego kupca.
Jest to zdarzenie przyszłe, które Pani rozważa.
Jeśli do sprzedaży nie dojdzie, to rozważa Pani najem prywatny.
Nie udzieliła Pani nikomu pełnomocnictwa (zgód, upoważnień) w celu występowania w Pani imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowej nieruchomości.
Posiada Pani jeszcze dwie nieruchomości, oprócz tej, która jest przedmiotem niniejszego zapytania:
-działkę wraz z budynkiem, w którym Pani mieszka od 2015 – współwłasność małżeńska
-działkę rekreacyjną wraz z budowlą letniskową od 06.2025 – współwłasność małżeńska.
Żadnej z tych nieruchomości nie zamierza Pani sprzedawać.
W piśmie z 6 sierpnia 2025 r. w odpowiedzi na pytania Organu wskazała Pani:
1)Pytanie: W jakim celu nabyła Pani działkę gruntu nr 1 zabudowaną budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i budynkiem gospodarczym, o której mowa w opisie sprawy?
Odpowiedź: Cel – ulokowanie prywatnych oszczędności.
2)Pytanie: W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie przez Panią ww. zabudowanej działki gruntu nr 1?
Odpowiedź: Nabycie przez Panią nieruchomości zostało udokumentowane:
-Postanowienie Sądu Rejonowego w (…)
-Aktualna treść Księgi Wieczystej nr (…) (zmienione od ...2025) w której obecnie widnieje jako jedyny właściciel.
3)Pytanie: Czy nabycie ww. zabudowanej działki gruntu nr 1 nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Odpowiedź: Nie. Czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
4)Pytanie: W jaki sposób wykorzystuje Pani zabudowaną działkę gruntu nr 1 od momentu nabycia?
Odpowiedź: Dnia (...) 2025 r. podpisała Pani umowę wynajmu okazjonalnego (najem prywatny), który rozpoczyna się od (…) 2025 r. Najem dotyczy całej nieruchomości – gruntu oraz obu budynków.
Przed tą datą nie wykorzystywała Pani tej nieruchomości.
5)W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że (…) .
proszę wskazać:
a)Czy ww. budynki stanowią budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)?
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
b)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków a momentem planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
c)W jaki sposób wykorzystuje/będzie Pani wykorzystywała ww. budynki od momentu nabycia?
d)Czy wykorzystuje/będzie Pani wykorzystywała ww. budynki wyłącznie w celach osobistych? Jeśli tak, to proszę wskazać jakim konkretnie celom osobistym służą/będą służyły?
e)Czy ww. budynki wykorzystywane są przez Panią wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywany jest/był każdy ww. budynek, wykonuje Pani – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Odpowiedź:
a)Tak, stanowią budynek. Oba budynki zbudowane na działce 1 są trwale związane z gruntem, z wydzieloną przestrzenią za pomocą przegród budowlanych, posiadają fundament oraz dach. W związku z tym są zgodne z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).
b)Tak, zgodnie z poniższą tabelą, pierwsze zasiedlenie budynków odbyło się więcej niż dwa lata temu.
|
Budynek mieszkalny |
Budynek gospodarczy |
|
|
Roku budowy |
Do 1997 (p.p. oświadczenie poprzednich właścicieli) |
Do 2005 (p.p. oświadczenie poprzednich właścicieli) |
|
Zasiedlenie przez pierwotnych właścicieli |
Od 1997 (p.p. oświadczenie poprzednich właścicieli) |
Od 2005 (p.p. oświadczenie poprzednich właścicieli) |
|
Przesądzenie prawa własności na moją osobę |
3.10.2024 (p.p. postanowienie sądu) |
|
|
Zmiana właściciela w Elektronicznych Księgach Wieczystych |
26.06.2025 (p.p. elektroniczny ewidencja) |
|
|
Umowa najmu |
Podpisanie 31.07.2025, okres wynajmu od 1.08.2025 (p.p. umowa najmu) |
|
Analizując powyższą tabelkę, uważa Pani, że pierwsze zasiedlenie tych budynków odbyło się przez pierwszych właścicieli, zanim nieruchomość przeszła na Pani własność.
Dziś jest to 28 lat dla budynku mieszkalnego i 20 lat dla budynku gospodarczego. Dlatego określa to Pani jako okres dłuższy niż 2 lata.
c)(…) 2025 podpisała Pani umowę wynajmu okazjonalnego (najem prywatny), który rozpoczyna się od (…) 2025 r. Najem dotyczy całej nieruchomości – gruntu oraz obu budynków. Przed tą datą nie wykorzystywała Pani tej nieruchomości.
d)Nabyła Pani nieruchomość w celu ulokowania Pani prywatnych oszczędności. Obecnie zdecydowała się Pani wynająć tą nieruchomość w formie najmu prywatnego.
e)Tak, obecnie wynajmuję całą nieruchomość wyłącznie na cele mieszkaniowe. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. (zwolnienie z podatku VAT – najem długoterminowy). Umowa najmu została podpisana (…) 2025, a obowiązuje od (…) 2025 r.
6)Pytanie: Czy zamierza Pani zawrzeć umowę przedwstępną sprzedaży przedmiotowej zabudowanej nieruchomości? Jeżeli tak, to proszę jednoznacznie wskazać (…):
Odpowiedź: Nie zawarła Pani umowy przedwstępnej i nie zamierza zawrzeć takiego dokumentu.
7)Pytanie: Czy w związku z planowaną sprzedażą zabudowanej nieruchomości udzieli Pani pełnomocnictw (zgód, upoważnień) w celu występowania w Pani imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowej nieruchomości? Jeżeli tak, to należy podać (…):
Odpowiedź: Nie udzieliła Pani nikomu pełnomocnictwa, zgód i upoważnień.
Pytanie
Czy można sprzedać nieruchomość, która uprzednio została nabyta do majątku prywatnego wraz z budynkiem mieszkalnym i gospodarczym korzystając za zwolnienia z podatku VAT?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pani, że skoro:
-pierwsze zasiedlenie omawianej nieruchomości przez pierwszych właścicieli odbyło się wcześniej niż 2 lata, zanim przeszła ona na Pani własność,
-nieruchomość przeszła na Pani własność w drodze licytacji komorniczej (zakup prywatny),
-nie odliczyła Pani podatku VAT - ponieważ nie było faktury, a nieruchomość w całości (działka wraz z budynkami mieszkalnym i gospodarczym) została nabyta do majątku prywatnego,
-nie były wnoszone do nieruchomości żadne ulepszenia,
-nieruchomość jest obecnie wynajmowana przez Panią w formie wynajmu długoterminowego, wyłącznie na cele mieszkaniowe w związku z tym czynność ta podlega zwolnieniu z podatku VAT,
to, Pani zdaniem, może ją Pani sprzedać w okresie krótszym niż dwa lata od daty nabycia korzystając ze zwolnienia z podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Na podstawie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z dnia 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE” :
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE wskazano:
Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.
W myśl art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE:
Do celów ust. 1 lit. b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.
Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE:
Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.
Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2020 r. i jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W (…) 2024 r. (prywatnie) brała Pani udział w licytacji komorniczej, w której wylicytowała Pani nieruchomość – działkę gruntu nr 1 zabudowaną budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i budynkiem gospodarczym. Nieruchomość nabyła Pani w celu ulokowania prywatnych oszczędności. Nabycie ww. nieruchomości nie było udokumentowane fakturą i nie przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość przeszła na Pani własność (…) 2024 r. Z okoliczności sprawy wynika, że nastąpiło pierwsze zasiedlenie obu budynków i od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
W ostatnich miesiącach pojawiła się osoba, która chciałaby od Pani odkupić nieruchomość. Nie zawarła Pani umowy przedwstępnej z potencjalnym nabywcą i nie zamierza Pani zawrzeć takiej umowy oraz nie udzieliła Pani pełnomocnictwa w celu występowania w Pani imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowej nieruchomości. Nie podejmowała Pani żadnych działań marketingowych, brak ogłoszeń w prasie, internecie, w biurach nieruchomości – nie rozważała Pani sprzedaży tej nieruchomości przed pojawieniem się potencjalnego kupca.
(…) 2025 r. podpisała Pani umowę wynajmu okazjonalnego, który rozpoczyna się od (…) 2025 r. Najem dotyczy całej nieruchomości – gruntu oraz obu budynków. Przed tą datą nie wykorzystywała Pani tej nieruchomości do żadnej działalności.
Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.
Zatem najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
W tym kontekście zauważyć należy, że najem ww. zabudowanej nieruchomości spowodował, że straciła ona charakter majątku prywatnego, a ww. nieruchomość nie była wykorzystywana przez Panią w całym okresie jej posiadania wyłącznie w ramach majątku osobistego.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż przez Panią ww. nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, będzie zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, dostawą dokonywaną przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że w związku ze sprzedażą ww. nieruchomości będzie Pani działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym, czynność sprzedaży ww. nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w tym artykule.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).
I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż budynków znajdujących się na ww. nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jak wynika z okoliczności sprawy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków minął okres co najmniej 2 lat oraz nie ponosiła Pani wydatków na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. budynków.
Zatem w odniesieniu do budynków znajdujących się na ww. nieruchomości zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż gruntu, na którym znajdują się ww. budynki (mieszkalny oraz gospodarczy), korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Podsumowując, stwierdzam, że sprzedaż przez Panią ww. nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
W związku z tym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
