
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie uznania, że planowana Transakcja zbycia składników majątkowych składających się na Działalność A. będzie stanowiła czynność zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy (pytanie nr 1).
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca r. 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie uznania, że planowana Transakcja zbycia składników majątkowych składających się na Działalność A. będzie stanowiła czynność zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy (pytanie nr 1).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania - pismem z 17 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym
1.Zainteresowana będąca stroną postępowania
‒B. sp. z o.o.
2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania
‒C. sp. z o.o.
Opis zdarzenia przyszłego
C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako C.) zamierza nabyć zespół składników majątkowych od B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako B.). C. oraz B. są czynnymi podatnikami VAT.
Na zespół ten składa się sieć autoryzowanych sklepów stacjonarnych (A.) oferujących produkty elektroniczne i (…) oraz akcesoria pod marką A. Poniżej znajduje się dokładny opis tego, co będzie stanowić przedmiot transakcji. Należy przy tym zaznaczyć, że zamiar nabycia, jako zamiar koncentracji, został zgłoszony do (…) (tj. koncentracja z przepisu art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).
C. do tej pory prowadziła działalność gospodarczą obejmującą sprzedaż hurtową elektroniki użytkowej i AGD. Sprzedaż prowadzona była na rynku polskim, na terenie UE, jak również incydentalnie zdarzały się transakcje z podmiotami z krajów z poza UE.
Głównym przedmiotem działalności B. jest z kolei prowadzenie sprzedaży detalicznej i hurtowej w autoryzowanych sklepach stacjonarnych (A.) na terytorium Polski, produktów elektronicznych i AGD oraz akcesoriów pod marką A. Pozostały obszar działalności B. związany jest przede wszystkim z zarządzaniem nieruchomościami co obejmuje pozyskiwanie nieruchomości, organizowanie i zapewnienie finansowania dla nabywanych i posiadanych nieruchomości, administrację nieruchomościami własnymi, zarządzanie umowami najmu i relacjami z podmiotami wynajmującymi nieruchomości, wynajmem nieruchomości.
W ramach planowanej transakcji (dalej Transakcja) zostanie nabyta sieć sklepów A. prowadzonych przez B. na terenie Polski.
Na sieć sklepów A. składa się z 13 sklepów stacjonarnych w następujących lokalizacjach:
a)A. (…),
b)A. (…),
c)A. (…),
d)A. (…),
e)A. (…),
f)A. (…),
g)A. (…),
h)A. (…),
i)A. (…),
j)A. (…),
k)A. (…),
l)A. (…),
m)A. (…).
Sieć sklepów A. stanowi części przedsiębiorstwa B. organizacyjnie i funkcjonalnie przeznaczoną do prowadzenia działalności w zakresie handlu detalicznego oraz hurtowego produktami i akcesoriami marki A. (dalej: „Działalność A.”).
Działalność A. obejmuje w szczególności – przeznaczone do prowadzenia ww. działalności:
a)prawa i obowiązki z umów zawartych z A. (spółką niezależną od B.) w oparciu, o które B. nabywa produkty i akcesoria marki A. oraz jest uprawniona do prowadzenia sieć sklepów A. i korzystania ze znaków towarowych i oznaczeń A.,
b)prawa i obowiązki wynikające z udzielonych rękojmi;
c)prawa i obowiązki z umów najmu powierzchni sklepowych w galeriach handlowych, w których prowadzone są przez B.sklepy z produktami marki A.;
d)środki trwałe i wyposażenie związane z punktami sprzedaży, w tym inwestycje w obcych środkach trwałych;
e)zapasy towarów handlowych, w tym wyposażenie magazynu;
f)stanowiska pracy związane z dystrybucją produktów A. wraz z ich wyposażeniem; obejmujące osoby wykonujące pracę na potrzeby obsługi sklepów stacjonarnych oraz na potrzeby prawidłowego funkcjonowania sklepów stacjonarnych oraz współpracy z A. (w tym pracownicy działu handlowego (…) oraz pracownicy magazynowi);
g)prawa i obowiązki z umów z pracownikami przypisanych do działalności dystrybucyjnej A. (w tym pracownicy działu handlowego (…) oraz pracownicy magazynowi);
-w ramach Transakcji dojdzie do przejścia pracowników na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy;
h)prawa i obowiązki z umów z osobami zaangażowanymi w działalności dystrybucyjną produktów A. na podstawie innych tytułów niż umowa o pracę;
i)samochody w najmie przypisane do pracowników zaangażowanych w działalność dystrybucyjną A.;
j)prawa i obowiązki wynikające z umów outsourcingowych.
Powyżej wymienione elementy Działalności A. mają być objęte Transakcją.
Zakresem Transakcji nie będą natomiast objęte prawa i obowiązki z umów ramowych zawartych z instytucjami finansującymi zakup towarów handlowych wykorzystywanych w Działalności A., w tym prawa i obowiązki z umów zawartych z instytucjami finansującymi działalność dystrybucyjną produktów A. W szczególności na C. nie zostaną przeniesione zobowiązania związane z finansowaniem zapasu towarów, w tym zobowiązania kredytowe, jak i zobowiązania w stosunku do innych dostawców towarów i usług, jak przykładowo zobowiązania wobec A. z tytułu zakupu towarów.
Intencją stron Transakcji jest bowiem, aby środki pozyskane przez B. od C. zostały natychmiastowo wykorzystane na bezpośrednie uregulowanie zobowiązań wobec partnerów handlowych, w tym instytucji finansowych, przez B. (tj. to B. ma być podmiotem dokonującym faktycznym spłaty zobowiązań w stosunku do dostawców i usługobiorców).
Strony zakładają, że na C. zostaną przeniesione zobowiązania pracownicze dotyczące pracowników przeniesionych do C. w trybie art. 23¹ Kodeksu Pracy, przy czym intencją jest, aby wynagrodzenia narosłe do dnia Transakcji obciążały B. W konsekwencji wynagrodzenia za ten okres zostaną albo wypłacone jeszcze przed Transakcją przez B., albo B. dokona ich zwrotu na rzecz C., gdyby to już C. jako nowy pracodawca dokonał ich wypłaty.
Na C. nie będą przenoszone środki pieniężne należące do B., w tym środki pieniężne generowane przez Działalność A., z uwagi na fakt, iż C. ma wystarczające własne źródła finansowania, aby po pierwsze sfinansować Transakcję, a następnie finansować bieżącą działalność operacyjną przejętej Działalności A.
Na C. nie będą również przenoszone należności B., w szczególności, wszelkie premie, czy też bonusy wynikające z obrotów wygenerowanych do daty Transakcji przez Działalność A. Te należności zostaną wypłacane do B. po Transakcji (należy jednak podkreślić, że te należności będą naliczane od obrotów wygenerowanych przez B. przed Transakcją).
Na C. nie zostanie również przeniesiona własność nieruchomości biurowych oraz magazynowych, w których prowadzona jest obecnie Działalność A. Strony zakładają, że jeszcze przed Transakcją zawrą w tym zakresie umowy najmu, które efektywnie obowiązywać będą od dnia Transakcji, co umożliwi kontynuowanie działalności w tych nieruchomościach przez C.
Wyodrębnienie finansowe
Należy zaznaczyć, że B. nie przygotowuje odrębnych sprawozdań finansowych dla swojej działalności związanej z Działalnością A. i pozostałej działalności gospodarczej (związanej głównie z zarządzaniem nieruchomościami). B. nie wprowadziła również dedykowanych znaczników kont, czy też tzw. miejsc powstawania kosztów w celu zautomatyzowania procesu wyliczania wyniku księgowego Działalności A. Niemniej, zespół księgowy B., w cyklach kwartalnych, przygotowuje informację zarządczą o wyniku osiąganym przez Działalność A., poprzez ustalenie przychodów i kosztów przypadających na tą działalność. Do przychodów Działalności A. alokowane są m.in. przychody z tytułu sprzedaży towarów handlowych zaś do jej kosztów przypisywane są przede wszystkim koszty pracy pracowników, koszty zakupu od podmiotów zewnętrznych innych usług i towarów na potrzeby prowadzenia działalności dystrybucyjnej, koszty odsetek od finansowania zapasu towarów, amortyzacja środków trwałych, w tym inwestycji w obcych środkach trwałych.
Zarząd do celów wewnętrznych B., np. oceny rentowności pionów na potrzeby premii pracowniczych dokonuje więc rozliczeń wyniku finansowego (przychodów i kosztów) w ramach poszczególnych typów prowadzonej działalności. W ramach informacji zarządczych, B. nie przypisuje jednak do poszczególnych rodzajów działalności aktywów i pasywów, w szczególności nie następuje podział należności, czy też zobowiązań. B. nie prowadzi również odrębnych rachunków bankowych dla poszczególnych rodzajów działalności.
Wyodrębnienie organizacyjne
Wyodrębnienie Działalności A. nie nastąpiło na podstawie formalne uchwały, czy też zarządzenia (w szczególności nie przyjęto uchwały zawierającej oświadczenie o wyodrębnieniu jednostek biznesowych, opis działalności tych jednostek, czy też zasady przyporządkowania materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa wraz ze zobowiązaniami do poszczególnych jednostek biznesowych). Również w strukturze organizacyjnej B. nie wyodrębniono poszczególnych rodzajów działalności w postaci działów, oddziałów, czy też departamentów. B. identyfikuje jednak, stanowiska pracy przypisane do Działalności A., w szczególności dla potrzeb zarządczych dokonuje wewnętrznej alokacji pracowników do Działalności A.. W B. istnieje bowiem przyjęta przez zarząd spółki struktura zatrudnienia, która przypisuje pracowników do konkretnych funkcji. Pracownicy pracujący w salonach A. pracują tylko tam. Jednocześnie do Działalności A. są przypisywani wewnętrznie pracownicy działu handlowego B2B oraz pracownicy magazynowi.
Pracownicy zespołów administracyjnych (głównie księgowość i sekretariat w centrali B.) wykonują pracę na rzecz całej spółki B., nie zaś na rzecz konkretnego działu. Zakresem Transakcji nie będą objęci powyżsi pracownicy administracyjni. Należy jednak zaznaczyć, że ci pracownicy nie są kluczowi dla funkcjonowania salonów A. i prowadzą jedynie czynności wsparcia administracyjno-księgowego.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Do zadań Działalności A. należą zadania związane z prowadzoną podstawową działalnością B. w zakresie dystrybucji produktów A.
Do zadań pozostałej części B. należą przede wszystkim zadania związane z prowadzoną działalnością Spółki w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Działalność A. realizuje założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych (opisanych we wniosku) oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych działalności. Działalność A. jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do tej działalności wykorzystywany przez zespół pracowników, realizujących zadania przypisane do tej działalności, odpowiadający za podstawową działalność B., stanowi w ramach B. spójną funkcjonalnie całość.
Należy dodać, że C. będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez B.w zakresie prowadzenia salonów A. przy pomocy wszystkich wymienionych we wniosku składników majątkowych będących przedmiotem sprzedaży, posiadanych już zasobów własnych, w tym zasobów finansowych, zawartych umów najmu oraz pracowników przeniesionych do C. w trybie art. 23¹ Kodeksu Pracy.
Należy bowiem jeszcze raz podkreślić, iż C. jeszcze przed Transakcją zaangażowana była w prowadzenie analogicznej działalność dla innych marek.
W konsekwencji C. dysponuje wystarczającymi zasobami, aby bez podejmowania dodatkowych działań, oprócz działań wynikających ze zwykłej, bieżącej działalności spółki (administracja, zamawianie dostaw, zatrudnianie pracowników, zlecanie usług, zakup i sprzedaż towarów, złożenie nowych gwarancji bankowych), kontynuować Działalność A. w oparciu o przejęte składniki będące przedmiotem Transakcji.
Przedmiot Transakcji po jego nabyciu będzie wykorzystywany przez C. do czynności opodatkowanych VAT (tj. prowadzenia działalności dystrybucyjnej produktów A.).
Pytania
1.Czy przedstawiony opis składników składających się na Działalność A. można potraktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji uznać, że sprzedaż takiego zespołu składników majątkowych nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy?
2.Czy w przypadku uznania stanowiska przedstawionego w pytaniu nr 1 za nieprawidłowe, C. będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wynagrodzenie za nabycie Działalności A.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych, składniki materialne i niematerialne tworzące Działalność A., które zostaną sprzedane do C. będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji sprzedaż takiego zespołu składników majątkowych nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy.
2. W przypadku uznania stanowiska przedstawionego w pytaniu nr 1 za nieprawidłowe, C. będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wynagrodzenie za nabycie Działalności A..
UZASADNIENIE
Ad 1
ZCP na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług
Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Pod pojęciem towarów, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
To oznacza, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, każda forma zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest uznawana za czynność, która nie podlega temu podatkowi, ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Dla oceny dopuszczalności zakwalifikowania składników majątku jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa niezbędne jest w pierwszej kolejności odwołanie się do definicji samego przedsiębiorstwa, którą statuuje art. 55¹ ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: „k.c.”). Ustawa o VAT nie zawiera, bowiem definicji przedsiębiorstwa.
Zgodnie z k.c. przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
‒oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
‒własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
‒prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
‒wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
‒koncesje, licencje i zezwolenia;
‒patenty i inne prawa własności przemysłowej;
‒majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
‒tajemnice przedsiębiorstwa;
‒księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Powyższa definicja wskazuje na postrzeganie przedsiębiorstwa w ujęciu przedmiotowym jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej. Podobne wymogi do zaprezentowanych powyżej są odnoszone również do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), o którym mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.
Przez ZCP w świetle ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Powołana powyżej definicja ZCP zawarta w ustawie o VAT wskazuje na:
1.wymóg wyodrębnienia w istniejącym przedsiębiorstwie zespołu składników materialnych i niematerialnych jednocześnie nie wskazując, jaki poziom wyodrębnienia ma na myśli ustawodawca. Wskazówką jest jedynie to, że ww. zespół wyodrębnionych składników ma być na tyle samodzielny, aby mógł potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo i samodzielnie realizować zadania,
2.konieczność przeprowadzenia analizy pod kątem wyodrębnienia zespołu składników, o którym mowa w pkt 1 na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej w istniejącym przedsiębiorstwie.
Tym samym na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do uznania danego zespołu składników majątkowych za ZCP to: wyodrębnienie funkcjonalne, organizacyjne i finansowe. Ponieważ jednak ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie ww. przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie do każdej z tych przesłanek osobno.
Wyodrębnienie funkcjonalne
W kontekście wyodrębnienia funkcjonalnego, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest więc wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z 25 kwietnia 2022 r. nr 0111-KDIB3-3.4012.4.2022.4.MAZ wskazał, że:
„(...) Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (...)”.
Podobne podejście prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in. w wyroku z 24 listopada 2016 r. (sygn. akt. I FSK 1316/15) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał:
„(...) Okoliczność, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej należy rozumieć w ten sposób, że w kształcie, w jakim zespół ten jest zbywany, może on wykonywać określone zadania gospodarcze. Innymi słowy, realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, owa "niezależność prowadzenia działalności gospodarczej" powinna być, więc rozumiana w ten sposób, że "zespół składników majątkowych" posiada zdolność do prowadzenia takiej działalności w sytuacji, gdy stanowi konglomerat, który sam w sobie, bez uzupełniania go o dodatkowe elementy (po nabyciu i włączeniu do przedsiębiorstwa nabywcy) zdolny jest do prowadzenia działalności. W takiej sytuacji można go uznać za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa (...)”.
Do zadań Działalności A. należą zadania związane z prowadzoną podstawową działalnością B. w zakresie dystrybucji produktów A..
Do zadań pozostałej części B.należą zadania związane z prowadzoną działalnością Spółki w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Obie działalności są w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych (opisanych we wniosku) oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych działalności. Działalność A. jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do tej działalności wykorzystywany przez zespół pracowników, realizujących zadania przypisane do tej działalności, odpowiadający za podstawową działalność B., stanowi w ramach B. spójną funkcjonalnie całość. Obiektywnie, każda osoba, która przejmie umowę najmu na prowadzenie sklepu w danej galerii handlowej, wraz z wyposażeniem, zapasami towarów oraz personelem do obsługi mogłaby swobodnie prowadzić działalność handlową w tej lokalizacji, nawet jeżeli nie korzystałaby z jakiegokolwiek wsparcia administracyjnego. W konsekwencji Działalność A. powinna być uznana za zdolną do realizacji założonych celów gospodarczych.
Należy dodać, że C. będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez B. w zakresie prowadzenia salonów A. przy pomocy wszystkich wymienionych we wniosku składników majątkowych będących przedmiotem sprzedaży.
Należy więc uznać, że C. będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o wszystkie składniki będące przedmiotem sprzedaży bez konieczności podejmowania dodatkowych działań, oprócz działań wynikających ze zwykłej, bieżącej działalności spółki (administracja, zamawianie dostaw, zatrudnianie pracowników, zlecanie usług, zakup i sprzedaż towarów, złożenie nowych gwarancji bankowych).
Mając pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że wyodrębnienie funkcjonalne Działalności A. istnieje w B.
Wyodrębnienie organizacyjne
Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Prowadzona przez B. działalność gospodarcza składa się z dwóch niezależnych od siebie rodzajów działalności, tj. Działalności A. oraz pozostałej działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami. Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych, niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne Działalności A. oraz pozostałej działalności zostało potwierdzone uszeregowaniem pracowników i przypisaniem ich do poszczególnych działalności. Co więcej, sam fakt istnienia sklepów w odrębnych lokalizacjach sprawia, że ta działalność organizacyjne jest wydzielona.
Wyodrębnienie organizacyjne sprowadza się do odmiennego przedmiotu działalności obu zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach jednej działalności gospodarczej. Na wyodrębnienie organizacyjne wskazuje odmienny charakter prowadzonych działalności, w szczególności zupełnie różne, nie związane ze sobą rodzaje przychodów z obu rodzajów działalności uzyskiwanych obecnie w ramach prowadzonego jednego przedsiębiorstwa.
Mając pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wyodrębnienie organizacyjne Działalności A. istnieje w B.
Wyodrębnienie finansowe
Jak wskazano w stanie faktycznym B. nie przygotowuje odrębnych sprawozdań finansowych dla swojej działalności związanej z Działalnością A. i pozostałej działalności gospodarczej (związanej głównie z zarządzaniem nieruchomościami). Niemniej organizacja rachunkowości finansowej pozwala na wyodrębnienie przychodów i związanych z tą działalnością kosztów. Zarząd do celów wewnętrznych B., np. oceny rentowności pionów na potrzeby premii pracowniczych dokonuje rozliczeń wyniku finansowego (przychodów i kosztów) w ramach poszczególnych obszarów działalności.
Biorąc pod uwagę powyższe, wyodrębnienie finansowe Działalności A. istnieje w B..
Każdorazowo dokonując oceny, czy przedmiotem zbycia jest ZCP czy nie, konieczna jest analiza, czy dany zespół aktywów, który jest przedmiotem zbycia, pozwala na prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej, do której służy, a więc czy w kształcie, w jakim jest zbywany, może wykonywać samodzielnie określone zadania gospodarcze. Aby więc mówić o ZCP na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki (m.in. interpretacja Dyrektora z 25 kwietnia 2022 r. nr 0111-KDIB3-3.4012.4.2022.4.MAZ):
„1. Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, 2. Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; 3. Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych; 4. Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze (...)”.
Niespełnienie choćby jednej z powyższych przesłanek oznacza, że nie dochodzi do zbycia ZCP, a do sprzedaży poszczególnych składników majątku.
Zdaniem Zainteresowanych, wszystkie warunki uznania przenoszonego zespołu aktywów zostały spełnione.
Składniki materialne i niematerialne tworzące Działalność A., które zostaną sprzedane do C. będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, do sprzedaży takiego zespołu składników majątkowych zastosowanie znajdzie art. 6 pkt 1 ww. ustawy, tj. transakcja nie będzie podlegała pod ustawę o podatku od towarów i usług.
Ad 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy przy tym zaznaczyć, iż powyższe uwarunkowane jest niezaistnieniem m.in. przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy o VAT.
Stosowanie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Okoliczności opisu sprawy wskazują, że C. na dzień dokonania Transakcji będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, po nabyciu Działalności A. intencją C. jest zaś wykorzystanie przedmiotu Transakcji do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W przypadku uznania stanowiska przedstawionego w pytaniu nr 1 za nieprawidłowe, planowana Transakcja, nie będzie stanowiła transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Ponadto, dostawa elementów Działalności A. nie będzie zwolniona z VAT. W rozważanym zdarzeniu przyszłym u C. nie znajdzie zatem zastosowania cytowane wyłączenie prawa do odliczenia zawarte w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
W konsekwencji C. będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Wynagrodzenie za przeniesienie Działalności A..
W szczególności należy wskazać, że ta część wynagrodzenia, która wynikać będzie z gotowości B.do przeniesienia Działalności A., stanowić będzie wynagrodzenie za usługę podlegającą VAT. Podobnie, ta część wynagrodzenia, która przypisana będzie do przeniesienia umów najmu również stanowić będzie wynagrodzenie za usługę podlegającą VAT w postaci przeniesienia umów najmu i nakładów stanowiących inwestycję w obcym środku trwałym. Z kolei za dostawę towarów podlegającą VAT należałoby wówczas uznać dostawę wyposażenia/środków trwałych w poszczególnych sklepach oraz zapasów towarów handlowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja zbycia składników majątkowych składających się na Działalność A. będzie stanowiła czynność zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy (pytanie nr 1).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach, których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy lub przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego uwzględnić należy następujące okoliczności:
1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach, gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.
Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to, jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że:
„celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów”.
TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że:
„celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego”.
Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że:
„jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy”.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.
Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Z okoliczności wskazanych przez Państwa wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzą Państwo działalność w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej w autoryzowanych sklepach stacjonarnych produktów elektronicznych i AGD oraz akcesoriów pod marką A.. Pozostały zakres Państwa działalności koncentruje się m.in. na zarządzaniu nieruchomościami.
Przedmiotem transakcji na rzecz Spółki C. sp. z o.o. będzie sieć sklepów A. (…) – Działalność A., na którą składa się 13 stacjonarnych punktów sprzedaży w różnych lokalizacjach. Przedmiotowa sieć jest dedykowana do prowadzenia działalności związanej z handlem detalicznym i hurtowym artykułami i akcesoriami marki A. Działalność A. obejmuje w szczególności:
a)prawa i obowiązki z umów zawartych z A. (spółką niezależną od B.) w oparciu, o które B. nabywa produkty i akcesoria marki A. oraz jest uprawniona do prowadzenia sieć sklepów A. i korzystania ze znaków towarowych i oznaczeń A.,
b)prawa i obowiązki wynikające z udzielonych rękojmi;
c)prawa i obowiązki z umów najmu powierzchni sklepowych w galeriach handlowych, w których prowadzone są przez B. sklepy z produktami marki A.;
d)środki trwałe i wyposażenie związane z punktami sprzedaży, w tym inwestycje w obcych środkach trwałych;
e)zapasy towarów handlowych, w tym wyposażenie magazynu;
f)stanowiska pracy związane z dystrybucją produktów A. wraz z ich wyposażeniem; obejmujące osoby wykonujące pracę na potrzeby obsługi sklepów stacjonarnych oraz na potrzeby prawidłowego funkcjonowania sklepów stacjonarnych oraz współpracy z A. (w tym pracownicy działu handlowego (…) oraz pracownicy magazynowi);
g)prawa i obowiązki z umów z pracownikami przypisanych do działalności dystrybucyjnej A. (w tym pracownicy działu handlowego (…) oraz pracownicy magazynowi);
h)prawa i obowiązki z umów z osobami zaangażowanymi w działalności dystrybucyjną produktów A. na podstawie innych tytułów niż umowa o pracę;
i)samochody w najmie przypisane do pracowników zaangażowanych w działalność dystrybucyjną A.;
j)prawa i obowiązki wynikające z umów outsourcingowych.
Wymienione wyżej składniki Działalności A. będą objęte transakcją zbycia na rzecz Spółki C. sp. z o.o. W ramach transakcji dojdzie do przejścia pracowników na podstawie art. 23¹ którzy są częścią Działalności A., jak również związanych z nimi zobowiązań pracowniczych.
Dodatkowo wskazali Państwo, że:
-przedmiotem transakcji nie będą objęte prawa i obowiązki z umów ramowych zawartych z instytucjami finansującymi zakup towarów handlowych, w tym prawa i obowiązki z umów zawartych z instytucjami finansującymi działalność dystrybucyjną,
-nie zostaną również przeniesione zobowiązania związane z finansowaniem zapasów towarów, w tym zobowiązania kredytowe, jak i zobowiązania w stosunku do innych dostawców,
-na C. sp. z o.o. nie zostaną przeniesione środki pieniężne, w tym środki pieniężne generowane przez Działalność A. z uwagi na to, że C. dysponuje wystarczającymi środkami finansowymi, aby móc zapewnić finansowanie dla bieżącej działalności operacyjnej,
-w ramach transakcji nie zostaną przeniesione należności, zwłaszcza wszelkie premie czy bonusy związane z obrotami osiągniętymi do momentu transakcji przez Działalność A.,
-na C. nie będzie także przeniesiona własność nieruchomości biurowych oraz magazynowych, w których prowadzona jest obecnie Działalność A. (w tej kwestii planują Państwo, przed dokonaniem transakcji podpiszą umowy najmu),
-nie przygotowują Państwo odrębnych sprawozdań finansowych dla Działalności A., a także działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami, jednak Państwa zespół księgowy w cyklach kwartalnych opracowuje informację zarządczą o wyniku osiąganym przez Działalność A., poprzez ustalenie przychodów i kosztów przypadających na tą działalność. Do przychodów Działalności A. alokowane są m.in. przychody z tytułu sprzedaży towarów handlowych zaś do jej kosztów przypisywane są przede wszystkim koszty pracy pracowników, koszty zakupu od podmiotów zewnętrznych innych usług i towarów na potrzeby prowadzenia działalności dystrybucyjnej, koszty odsetek od finansowania zapasu towarów, amortyzacja środków trwałych, w tym inwestycji w obcych środkach trwałych,
-Zarząd do celów wewnętrznych dokonuje rozliczeń, tj. oceny rentowności pionów na potrzeby premii w ramach poszczególnych typów prowadzonej działalności,
-nie przypisują Państwo do poszczególnych rodzajów działalności aktywów i pasywów, w szczególności nie następuje podział należności czy zobowiązań a także nie prowadzą Państwo również odrębnych rachunków bankowych,
-Działalność A. nie została w Państwa przedsiębiorstwie wyodrębniona na podstawie uchwały, czy też zarządzenia a także nie wyodrębniono poszczególnych rodzajów działalności w postaci działów, oddziałów czy też departamentów,
-stanowiska pracy przypisane do Działalności A. identyfikują Państwo dla potrzeb zarządczych na podstawie wewnętrznej alokacji pracowników (poprzez strukturę zatrudnienia, która umożliwia przypisanie pracowników do konkretnych funkcji Działalności A.). Do zadań Działalności A. należą obowiązki związane z realizacją Państwa działalności w obszarze dystrybucji produktów (…),
-Działalność A. realizuje założone zadania gospodarcze przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników,
-Działalność A. jest funkcjonalnie spójna i stanowi zespół składników majątkowych realizujący określone zadania gospodarcze w Państwa przedsiębiorstwie.
C. będzie za pomocą nabytych składników majątkowych kontynuowała Działalność A. dotychczas prowadzoną w Państwa przedsiębiorstwie, a nabyte składniki majątkowe będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych VAT związanych z prowadzeniem działalności w zakresie dystrybucji produktów A. Zgodnie z Państwa wskazanie C. dysponuje wystarczającymi zasobami, aby bez podejmowania dodatkowych działań w oparciu o przyjęte składniki majątkowe prowadzić ww. Działalność.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy planowana przez Państwa Transakcja zbycia składników majątkowych związanych z Działalnością A. będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Odnosząc się do tych wątpliwości należy zauważyć, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Przy czym, jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy – muszą one stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u Zbywcy. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
W świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego mienia, musi ono obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Analiza przedstawionego opisu, który zaprezentowali Państwo we wniosku, prowadzi do wniosku, że składniki majątkowe służące do prowadzenia Działalności A. będą stanowić na dzień sprzedaży zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, gdyż odznaczać się będą odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jak wynika bowiem z opisu zdarzenia przyszłego, Działalność A. funkcjonuje w ramach Państwa przedsiębiorstwa w oparciu o 13 sklepów stacjonarnych prowadzonych w różnych lokalizacjach. Sieć sklepów stanowi część Państwa przedsiębiorstwa organizacyjnie i funkcjonalnie przeznaczona do realizacji zadań związanych z prowadzeniem działalności w zakresie dystrybucji produktów A. Działalność A. w oparciu o składniki majątkowe wykonuje powierzone jej zadania, przy aktywnym udziale pracowników. Wprawdzie Działalność A. nie została formalnie wyodrębniona w Państwa strukturze organizacyjnej (nie nastąpiło wyodrębnienie na podstawie uchwały, czy w postaci działów, oddziałów), jednak działalność prowadzona przez Państwa obejmuje dwa odrębne rodzaje działalności, tj. jedna dotyczy Działalności A., druga natomiast związana jest m.in. z zarządzaniem nieruchomościami. Każda z tych działalności dysponuje osobnym zespołem składników materialnych, niezbędnym do realizacji określonych zadań gospodarczych. Stanowiska pracy przypisane do Działalności A. identyfikują Państwo dla potrzeb zarządczych na podstawie wewnętrznej alokacji pracowników (poprzez strukturę zatrudnienia, która umożliwia przypisanie pracowników do konkretnych funkcji związanych z Działalnością A.).W świetle powyższego należy uznać, że w ramach planowanej transakcji sprzedaży składników majątkowych do C. Działalność A. będzie spełniać warunek wyodrębnienia organizacyjnego przewidzianego dla uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
W analizowanej sprawie warunek wyodrębnienia finansowego będzie wypełniony, ponieważ chociaż nie prowadzą Państwo odrębnych sprawozdań finansowych, czy też odrębnych kont w odniesieniu do Działalności A., to jednak istnieje zespół księgowy, który przygotowuje informację zarządczą o wynikach osiąganych przez Działalność A., poprzez ustalenie przychodów i kosztów przypadających na Działalność A. Wskazali Państwo, że do przychodów Działalności A. alokowane są m.in.: przychody z tytułu sprzedaży towarów handlowych, zaś do kosztów przypisane będą koszty pracy pracowników, koszty zakupu od podmiotów zewnętrznych, koszty odsetek, amortyzacja środków trwałych. W celu dokonania wewnętrznych analiz, np. oceny rentowności pionów przyznawania premii pracowników przeprowadzają Państwo rozliczenia finansowe, obejmujące przychody i koszty związane z różnymi rodzajami prowadzonej działalności.
Należy również uznać, że spełniony będzie warunek wyodrębnienia funkcjonalnego Działalności A. Z treści wniosku wynika, że zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami majątku, który w ramach planowanej transakcji pozwoli na zachowanie ciągłości Działalności A. Działalność A. przy pomocy 13 sklepów zlokalizowanych w innych lokalizacjach jest prowadzona spójnie i funkcjonuje jako całość w Państwa przedsiębiorstwie. Do zadań Działalności A. należą obowiązki związane z realizacją Państwa działalności w obszarze dystrybucji produktów A. Działalność A. realizuje założone zadania gospodarcze przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników.
Z wniosku wynika także, że C. będzie podmiotem, który po planowanej transakcji sprzedaży będzie kontynuował Działalność A. i dysponował wytaczającymi zasobami w celu jej prowadzenia. C. nie będzie podnajmował dodatkowych działań w celu jej kontynuacji.
Co ważne, w ramach planowanej transakcji nastąpi przejęcie pracowników w trybie art. 23¹ Kodeksu pracy, w tym zasobów finansowych oraz zawartych umów najmu. Do C. zostaną przekazane również zobowiązania pracownicze dotyczące pracowników, którzy zostaną przeniesieni.
Pomimo, że na dzień planowanej transakcji nie zostaną przeniesione zobowiązania związane z finansowaniem zapasów, w tym zobowiązania kredytowej, jak i zobowiązania w stosunku do innych dostawców, to ich wyłączenie nie wpłynie negatywnie na możliwość kontynuacji Działalności A. w oparciu o przejęte składniki majątkowe przez C.. Działalność A. będzie posiadała potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.
Należy w tym miejscu wskazać, że nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich elementów wchodzących w skład standardowych elementów typowych dla transakcji dotyczących zbycia przedsiębiorstwa czy ZCP, ważne, aby nabywca mógł kontynuować działalność gospodarczą w oparciu o składniki materialne i niematerialne będące przedmiotem transakcji - co będzie miało miejsce w opisanym przypadku. Jak wynika z wniosku, C. będzie miała możliwość kontynuowania Działalności A. w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji i będzie tę działalność kontynuowała.
Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy uznać należy, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością A. będzie cechował się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym oraz będzie posiadał zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo.
Reasumując, na dzień dokonania planowanej transakcji sprzedaży, Działalność A. stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym czynność jej sprzedaży do Spółki C. będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.
Dodatkowo, oczekiwali Państwo odpowiedzi na pytanie nr 2, tj. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wynagrodzenie w związku z nabyciem Działalności A. jedynie w sytuacji, gdy Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznam za nieprawidłowe. Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie, tj. uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe odstąpiłem od odpowiedzi na pytanie nr 2 zadane w złożonym wniosku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W tym miejscu wskazujemy, że Państwa wniosek wypełnia znamiona wniosku wspólnego, gdyż przedstawiony we wniosku problem dotyczy sfery opodatkowania lub ewentualnego opodatkowania Zainteresowanych uczestniczących w tym samym zdarzeniu przyszłym pomimo uznania, że planowana transakcja sprzedaży Działalności A. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym czynność jej sprzedaży do Spółki C. będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
B. sp. z o.o. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
