
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie wskazania, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne (pytanie nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie miejsca świadczenia usług przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej (pytanie nr 2);
- prawidłowe w zakresie miejsca świadczenia usług przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (pytanie nr 3);
- nieprawidłowe w zakresie możliwości rozliczania przez Spółkę podatku od wartości dodanej z tytułu świadczonych usług w procedurze unijnej one stop shop (OSS) (pytanie nr 4);
- prawidłowe w zakresie wpływu stosowanej procedury unijnej OSS na możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT (pytanie nr 5).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 23 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący świadczonych usług, określenia miejsca ich świadczenia, możliwości rozliczania podatku w procedurze unijnej oraz możliwości stosowania zwolnienia podmiotowego od podatku, wpłynął 26 lutego 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 16 kwietnia 2025 r. (wpłynęło 24 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 3 lipca 2025 r. (wpłynęło 8 lipca 2025 r.).
Dnia 24 kwietnia 2025 r. Organ pierwszej instancji wydał postanowienie nr 0111-KDIB3-3.4012. 123.2025.2.MAZ o pozostawieniu Państwa wniosku bez rozpatrzenia.
Dnia 12 maja 2025 r. wnieśli Państwo zażalenie na to postanowienie.
Po rozpatrzeniu zażalenia Organ odwoławczy postanowieniem z 16 czerwca 2025 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.123.2025.3.JSU uchylił w całości postanowienie z 24 kwietnia 2025 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.123.2025.2.MAZ i przekazał Państwa sprawę do ponownego rozpatrzenia, z uwzględnieniem informacji wskazanych w uzupełnieniu wniosku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcą jest XXXX Spółka z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Spółka podlega w Rzeczpospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na miejsce osiągania dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Wnioskodawca świadczy usługi udostępniania oprogramowania (dalej również jako: „Bot”), które prowadzi handel kryptowalutami. Bot ten łączy się z portfelem kryptowalutowym klienta i samodzielnie dokonuje transakcji kryptowalutowych poprzez składanie i zamykanie zleceń. Wnioskodawca nie przyjmuje od klienta żadnych aktywów kryptowalutowych ani środków pieniężnych na swoje konta czy portfele. Wszystkie operacje odbywają się wyłącznie na portfelu kryptowalutowym klienta. Bot to oprogramowanie, które automatycznie wykonuje określone zadania bez potrzeby ciągłego nadzoru człowieka. W kontekście handlu kryptowalutami Bot to program, który działa na podstawie zaprogramowanych algorytmów i może automatycznie kupować oraz sprzedawać kryptowaluty na giełdach w imieniu użytkownika. Najprościej mówiąc Bot świadczy usługi automatycznego handlu aktywami kryptowalutowymi, znajdującymi się na własnym portfelu kryptowalutowym użytkownika. Usługi Bota są świadczone poprzez logowanie się klienta na stronie internetowej … oraz późniejszą rejestrację na wskazanej platformie. Dokładny proces zakupu usługi korzystania z Bota wygląda następująco:
A. Rejestracja użytkownika - klient wchodzi na wspomnianą stronę … i wybiera zakładkę „rejestracja”. Podaje imię, nazwisko, adres e- mail, numer telefonu oraz ustala hasło. Platforma wysyła wiadomość e-mail z linkiem potwierdzającym na podany adres. Użytkownik klika w link, aby potwierdzić swój adres e-mail.
B. Weryfikacja - następnie użytkownik przechodzi przez procedurę AML oraz KYC, zgodnie z przyjętą procedurą u Wnioskodawcy.
C. Podpisanie umowy - po dokonaniu skutecznej weryfikacji użytkownika zawierana jest umowa na świadczenie usług (korzystanie z oprogramowania).
D. Konfiguracja konta - użytkownik konfiguruje swoje konto, dodając dodatkowe informacje i ustawienia, takie jak:
1) połączenie konta giełdowego za pomocą klucza API,
2) ustawienia powiadomień i preferencji.
Użytkownik otrzymuje wiadomość powitalną z podstawowymi instrukcjami i wskazówkami dotyczącymi rozpoczęcia pracy. Po wykonaniu tych kroków użytkownik jest gotowy do korzystania z platformy i ustawienia Botów handlowych.
E. Tworzenie Bota - użytkownik przechodzi do zakładki „zarządzanie botami” i klika przycisk „utwórz bota”. Następnie wypełnia formularz, podając następujące informacje:
1) nazwa bota,
2) wybór pary walutowej (np. BTC/USDT, ETH/USDT),
3) strategia,
4) klucz API do połączenia z kontem giełdowym.
F. Tworzenie klucza API na giełdzie - użytkownik loguje się na swoje konto na platformie giełdowej. Przechodzi do sekcji zarządzania kluczami API i tworzy nowy klucz. Użytkownik konfiguruje uprawnienia dostępu dla klucza API (np. Pozwolenie na przeglądanie salda, składanie zleceń itp.). Użytkownik zapisuje klucz API i klucz tajny w bezpiecznym miejscu.
G. Podłączenie Bota do konta giełdowego - użytkownik wybiera konkretnego Bota, którego chce podłączyć do konta giełdowego. Wprowadza klucz API i klucz tajny (uzyskane z giełdy) w odpowiednie pola na platformie. Platforma sprawdza poprawność wprowadzonego klucza API i klucza tajnego. Platforma weryfikuje nadane uprawnienia dostępu dla klucza API. Platforma wysyła zapytanie do serwera w celu ustanowienia połączenia z kontem giełdowym za pośrednictwem API. Serwer korzysta z klucza API, aby połączyć się z kontem giełdowym użytkownika. Platforma otrzymuje potwierdzenie pomyślnego połączenia.
H. Potwierdzenie i monitorowanie - użytkownik otrzymuje powiadomienie o pomyślnym podłączeniu bota do konta giełdowego. Platforma wyświetla bieżące saldo oraz status połączenia. Platforma stale monitoruje status połączenia i powiadamia użytkownika w przypadku jakichkolwiek problemów.
I. Składanie zlecenia:
- analiza rynku
Bot stale zbiera i analizuje dane rynkowe, takie jak aktualne ceny, wolumeny handlu, trendy oraz inne istotne wskaźniki.
- podejmowanie decyzji
Bot korzysta z wbudowanych algorytmów i strategii, aby podjąć decyzję o złożeniu zlecenia.
- tworzenie zlecenia
Bot przygotowuje zlecenie kupna lub sprzedaży kryptowaluty, określając parametry zlecenia (rodzaj, wolumen, cena itp.).
- przesyłanie zlecenia
Bot przesyła przygotowane zlecenie za pośrednictwem API na giełdę kryptowalut.
- potwierdzenie od giełdy
Giełda potwierdza przyjęcie zlecenia i zwraca unikalny identyfikator zlecenia.
- powiadomienie użytkownika
Platforma informuje użytkownika o złożeniu zlecenia, podając szczegóły takie jak rodzaj zlecenia, wolumen oraz cena.
- śledzenie statusu zlecenia
Bot na bieżąco monitoruje status zlecenia na giełdzie (np. „zrealizowane”, „częściowo zrealizowane”, „oczekuje na realizację” itp.).
- aktualizacja danych
Bot w czasie rzeczywistym aktualizuje informacje o stanie zlecenia i zapisuje je w bazie danych platformy.
- zamykanie zlecenia
Bot podejmuje decyzję o zamknięciu zlecenia w zależności od strategii (np. osiągnięcie docelowej ceny, zmiana warunków rynkowych itp.).
- wysłanie żądania zamknięcia zlecenia
Bot przesyła żądanie zamknięcia zlecenia na giełdę za pośrednictwem API.
- potwierdzenie od giełdy
Giełda potwierdza zamknięcie zlecenia i zwraca informacje o zamknięciu.
- powiadomienie użytkownika
Platforma informuje użytkownika o zamknięciu zlecenia, podając szczegóły dotyczące wyników transakcji (cena, wolumen, zysk/strata).
J. Fiksacja dochodu:
- śledzenie wyników
Bot monitoruje wszystkie zakończone transakcje i na bieżąco zapisuje wyniki handlowe (zysk lub strata).
- ustalenie progu dochodu
Dochód jest fiksowany dopiero po przekroczeniu określonego progu (zysk musi przekroczyć ustaloną wartość).
- analiza dochodu
Platforma analizuje dane dotyczące wszystkich zakończonych transakcji w celu obliczenia całkowitego dochodu.
- fiksacja dochodu
Gdy całkowity dochód przekracza próg, platforma rejestruje dochód i rozpoczyna proces jego podziału.
- powiadomienie użytkownika
Użytkownik otrzymuje powiadomienie 0 fiksacji dochodu, zawierające szczegóły dotyczące osiągniętego dochodu.
- podział dochodu
Platforma określa udziały dochodu do podziału między klienta a platformę, zgodnie z warunkami określonymi w umowie (np. 50% dla klienta, 50% dla platformy).
- powiadomienie o płatności
Platforma informuje klienta o konieczności dokonania płatności części należnej platformie. Powiadomienie zawiera informacje o kwocie, terminie oraz sposobach dokonania płatności
- dokonanie płatności
Klient realizuje płatność na rzecz platformy.
- potwierdzenie płatności
Platforma potwierdza otrzymanie płatności i powiadamia klienta.
- monitorowanie terminowości
Platforma monitoruje, czy płatność została dokonana w ustalonym terminie.
- powiadomienie o opóźnieniu
Jeśli płatność nie zostanie dokonana w terminie, klient otrzymuje powiadomienie o opóźnieniu.
- zawieszenie pracy Bota
Jeśli płatność nie zostanie zrealizowana w ciągu miesiąca od powiadomienia o fiksacji dochodu, praca bota zostaje wstrzymana do momentu uregulowania płatności.
Podsumowując powyższe - Bot wykonuje funkcje automatycznego otwierania i zamykania zleceń na giełdzie kryptowalut w celu osiągnięcia zysku. Zysk generowany jest na osobistym portfelu kryptowalutowym klienta, a następnie ręcznie rozdzielany przez klienta poprzez dokonanie przelewu należnej Państwu części na firmowy portfel kryptowalutowy. Dodatkowo wskazać należy, że usługa Bota jest realizowana za pomocą Internetu. Usługa jest w pełni zautomatyzowana, to znaczy, że nie jest wymagany udział człowieka w podejmowaniu czynności przez Bota. Oprogramowanie nie mogłoby działać bez technologii informatycznej. Bot działa w trybie non-stop, całodobowo, bez dni wolnych - platforma zapewnia funkcjonalność przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.
W uzupełnieniu wniosku z 16 kwietnia 2025 r. podali Państwo następujące informacje:
1. Usługi są świadczone konsumentom, którzy nie są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT.
2. Zdaniem Spółki, względem usług świadczonych przez Spółkę nie zachodzą wyłączenia określone w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011,
3. Nie - odpowiedzieli Państwo na następujące pytanie Organu: czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej również w innym państwie członkowskim niż Polska?
4. Nie przekroczyła - odpowiedzieli Państwo na następujące pytanie Organu: czy suma całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych przez Spółkę na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w art. 28k ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł?
5. Spółka ma zamiar skorzystać z procedury unijnej, o której mowa w pytaniu, jednakże ze względu na nieosiągnięcie jeszcze limitów kwotowych, o których mowa w przepisach właściwych dla procedury VAT-OSS, Spółka nie złożyła stosownego wniosku (zgłoszenia informującego). [Organ zapytał: czy korzystają Państwo lub zamierzają skorzystać z procedury unijnej w rozumieniu art. 130a pkt 3 i w związku z tym złożyli lub złożą Państwo zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b ustawy o VAT oraz rozliczania świadczenia usług w ww. procedurze?]
W uzupełnieniu wniosku z 3 lipca 2025 r. podali Państwo następujące informacje:
1. Wnioskodawca nie składał zawiadomienia o takim wyborze do naczelnika urzędu skarbowego - dlatego też nie wskazywał jako miejsce świadczenia usług miejsca, w którym konsumenci posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
[Powyższa informacja stanowi odpowiedź na następujące pytanie Organu: czy wskazali Państwo jako miejsce świadczenia usług miejsce, w którym konsumenci (podmioty nie będące podatnikami) posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, składając zawiadomienie o takim wyborze do naczelnika urzędu skarbowego?]
2. Wnioskodawca wskazuje, że co usług będących przedmiotem wniosku nie zachodzą wyłączenia, o których mowa a w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Pytania
1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
2. Czy miejscem świadczenia usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, będzie państwo Unii Europejskiej, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?
3. Czy miejscem świadczenia usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim, będzie państwo trzecie, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?
4. Czy Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej one stop shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT?
5. Czy stosowanie przez Spółkę procedury unijnej OSS, o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT wyłącza stosowanie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Przepis rozporządzenia stanowi natomiast, że do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka. A ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Powyższe - zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. (dalej jako: „Rozporządzenie 282/2011”) obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011, ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt cd i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q) (uchylone);
r) (uchylone);
s) (uchylone);
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Zważając na powyższe stwierdzić należy, że z usługą elektroniczną mamy do czynienia przy spełnieniu łącznie poniższych warunków:
1. usługa jest realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
2. świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
3. jej wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
4. nie zachodzą względem usługi wyłączenia określone w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011.
Podobnie WSA w Krakowie: [do] „usług świadczonych drogą elektroniczną”, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe”. (wyrok WSA w Krakowie z 7.09.2015 r., I SA/Kr 1017/15, Lex nr 1938966).
Dodatkowo wskazać należy, że w procesie świadczenia usługi elektronicznej przynajmniej pewien etap (a najlepiej cały) musi odbywać się automatycznie, czyli bez udziału człowieka po drugiej stronie, oraz na odległość (czyli zdalnie). Pozwala to odróżnić usługę elektroniczną od usługi świadczonej w sposób tradycyjny - manualny, osobisty. Oczywiście nie wszystkie usługi oferowane za pośrednictwem dróg elektronicznych stanowią usługi elektroniczne, zwłaszcza, gdy są to usługi jedynie ogłaszana i zamawiane tą drogą, a faktyczna realizacja przebiega w sposób manualny, bez automatyzacji za pomocą technologii informacyjnych.
Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie powyżej przedstawione przesłanki mają zastosowanie względem usług świadczonych w ramach platformy. Wnioskodawca w tym miejscu raz jeszcze wskazuje, że usługi są świadczone za pomocą Internetu, a sama platforma zapewnia funkcjonalność przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Dodatkowo korzystanie z platformy jest zautomatyzowane i nie wymaga interakcji z człowiekiem. Usługi generowane są automatycznie przez komputer i przesyłane przez Internet. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki negatywne, określone w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone za pośrednictwem platformy będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT.
Ad 2.
W przypadku konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia usług na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy VAT będzie państwo Unii Europejskiej, w którym konsument ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. W przypadku uznania, że usługi świadczone w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, to miejscem świadczenia usług będzie stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu konsumenta.
Ad 3.
W przypadku konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej), miejscem świadczenia usług na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy VAT będzie państwo trzecie, w którym konsument ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Jak powyżej, zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Wobec stanowiska Wnioskodawcy, wedle którego usługi świadczone w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług będzie stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu konsumenta.
Ad 4.
Zgodnie z art. 130b ust. 1 ustawy VAT, podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 130a pkt 3 ustawy VAT, przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.
Zgodnie z treścią art. 130a pkt 1a [ustawy VAT], ilekroć mowa o usługach, w zakresie przepisów dotyczących unijnej procedury dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług, rozumie się przez to usługi świadczonego na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji.
Natomiast zgodnie z art. 130a pkt 2 lit. c [ustawy VAT], ilekroć mowa o podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium unii europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT.
Zdaniem Spółki, Spółka będzie spełniać wymogi zastosowania procedury unijnej OSS w odniesieniu do usług świadczonych za pośrednictwem platformy na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, ponieważ:
1. w ślad za art. 130a pkt 1a ustawy VAT, Spółka świadczyć będzie usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji - jak wynika ze stanowiska Spółki zaprezentowanego w odpowiedzi na pytanie [nr] 2,
2. w ślad za art. 130a pkt 2 lit. c ustawy VAT, Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, ale nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczyć będzie usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT.
Ad 5.
Stosowanie procedury OSS nie ma wpływu na prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, ponieważ sprzedaży na rzecz konsumentów w UE w ramach procedury VAT OSS nie wliczamy do limitu sprzedaży dla celów zwolnienia podmiotowego z VAT.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy VAT: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy VAT, poprzez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
W przypadku uznania, że usługi świadczone w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT, to miejscem świadczenia usług będzie stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu konsumenta. W związku z zastosowaniem procedury OSS, miejscem świadczenia usług nie będzie terytorium RP. W związku z powyższym stwierdzić należy, że do wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, spółka nie powinna wliczać kwoty uzyskanej ze sprzedaży na rzecz konsumentów w UE w ramach procedury OSS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie wskazania, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne (pytanie nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie miejsca świadczenia usług przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej (pytanie nr 2);
- prawidłowe w zakresie miejsca świadczenia usług przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (pytanie nr 3);
- nieprawidłowe w zakresie możliwości rozliczania przez Spółkę podatku od wartości dodanej z tytułu świadczonych usług w procedurze unijnej one stop shop (OSS) (pytanie nr 4);
- prawidłowe w zakresie wpływu stosowanej procedury unijnej OSS na możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT (pytanie nr 5).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak wskazano w art. 2 pkt 4 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W świetle art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przepis art. 2 pkt 26 ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Jak stanowi art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona; Dz.Urz. UE. L 2011 Nr 77, str. 1; dalej jako: „rozporządzenie 282/2011”):
1. Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
2. Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
3. Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q) (uchylona)
r) (uchylona)
s) (uchylona)
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel [...].
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 […].
W myśl art. 28a
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Stosownie do art. 28c ust. 1 ustawy o VAT:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h-28n.
Jak wskazano w art. 28k ustawy:
1. Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2) usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3) suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
3. Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 2 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis ust. 1 stosuje się począwszy od usługi, w związku ze świadczeniem której przekroczono tę kwotę.
4. Podatnik, do którego ma zastosowanie przepis ust. 2, może wskazać jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w ust. 1. Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wskazuje miejsce świadczenia usług przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, podatnik nie może zmienić miejsca świadczenia usług wcześniej niż po upływie 2 kolejnych lat, licząc od dnia wykonania pierwszej usługi, dla której miejsce świadczenia zostało określone zgodnie z ust. 1.
6. Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, może ponownie określić miejsce świadczenia usług zgodnie z ust. 2, po uprzednim zawiadomieniu o rezygnacji z dokonanego wyboru, o którym mowa w ust. 4, przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje z określania miejsca świadczenia usług zgodnie z ust. 1, na zasadach określonych w art. 28p.
Jak stanowi art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
W art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy wskazano, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu.
W myśl art. 130a ustawy:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) VAT - rozumie się przez to podatek i podatek od wartości dodanej;
1a) usługach - rozumie się przez to usługi świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji;
2) podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:
a) dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub
b) ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub
c) posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a;
2a) państwie członkowskim konsumpcji - rozumie się przez to:
a) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,
b) w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,
c) w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług;
2b) państwie członkowskim identyfikacji - rozumie się przez to państwo członkowskie:
a) w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo
b) w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo
c) w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo
d) rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej;
3) procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.
Stosownie do art. 130b ust. 1 ustawy
Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.
Jak stanowi art. 130d ust. 1 ustawy:
Podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani prowadzić w postaci elektronicznej ewidencję transakcji objętych procedurą unijną, zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 63c rozporządzenia 282/2011.
Państwa wątpliwości dotyczą:
- wskazania, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy (pytanie nr 1);
- wskazania miejsca świadczenia usług przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej lub w państwie trzecim (pytania nr 2 i 3);
- możliwości rozliczania przez Spółkę podatku od wartości dodanej z tytułu świadczonych usług za pośrednictwem serwisu, na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, w procedurze unijnej one stop shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT (pytanie nr 4);
- wpływu stosowanej przez Spółkę procedury unijnej OSS na możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT (pytanie nr 5).
Przywołane powyżej przepisy wskazują, że warunkiem koniecznym do uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Jednak nie jest to warunek wystarczający, a istotne jest, aby świadczone usługi odznaczały się następującymi cechami:
- ich realizacja odbywa się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
- ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
- nie są one objęte wyłączeniami wskazanymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Wnioskodawca podał, że świadczy usługi udostępniania oprogramowania (określone także jako: „Bot”), pozwalającego na prowadzenie handlu kryptowalutami. Bot to oprogramowanie, które automatycznie wykonuje określone zadania bez potrzeby ciągłego nadzoru człowieka, działa na podstawie zaprogramowanych algorytmów i może automatycznie kupować oraz sprzedawać kryptowaluty na giełdach w imieniu użytkownika. Bot świadczy usługi automatycznego handlu aktywami kryptowalutowymi znajdującymi się na własnym portfelu użytkownika. Bot łączy się z portfelem kryptowalutowym klienta i samodzielnie dokonuje transakcji kryptowalutowych przez składanie i zamykanie zleceń. Wnioskodawca nie przyjmuje od klienta żadnych aktywów kryptowalutowych ani środków pieniężnych na swoje konta czy portfele. Wszystkie operacje odbywają się wyłącznie na portfelu kryptowalutowym klienta. Usługi Bota są świadczone poprzez logowanie się klienta na wskazanej stronie internetowej oraz późniejszą rejestrację na wskazanej platformie. Usługa Bota jest realizowana za pomocą Internetu. Usługa jest w pełni zautomatyzowana, nie jest wymagany udział człowieka w podejmowaniu czynności przez Bota. Oprogramowanie nie mogłoby działać bez technologii informatycznej. Bot działa w trybie non-stop, całodobowo, bez dni wolnych - platforma zapewnia funkcjonalność przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika więc, że świadczenie przez Państwa usług odbywa się w sposób zautomatyzowany, za pomocą Internetu, a udział człowieka jest niewielki (używane oprogramowanie wykonuje automatycznie określone zadania). Do tego świadczone usługi nie są objęte wyłączeniem wymienionym w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011. Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy uznać, że usługi świadczone przez Spółkę w ramach opisanej platformy handlu kryptowalutami, stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Przepis art. 28c ust. 1 ustawy stanowi zasadę ogólna dla określenia miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, wskazując, że jest to miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zasada ta ma zastosowanie wówczas gdy przepisy szczególne, o których mowa w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy, nie przewidują innych sposobów ustalania miejsca świadczenia.
Jednym z wyjątków od zasady wyrażonej w art. 28c ust. 1 ustawy są usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy. W przypadku usług elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejsce świadczenia, co do zasady, należy ustalić w oparciu o regulacje szczególne wynikające z art. 28k ustawy. Zatem zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Przepis art. 28k ust. 1 ustawy znajduje zastosowanie wówczas, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy, bądź w przypadku, gdy mimo spełnienia warunków, o których mowa w art. 28k ust. 2 stawy, usługodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie, wskazujące jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w art. 28k ust. 1 ustawy. Wynika to z art. 28k ust. 4 ustawy i dotyczy.
Wskazali Państwo, że siedziba działalności Spółki znajduje się wyłącznie na terytorium Polski - nie posiadają Państwo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim niż polska. Usługi świadczone są przez Spółkę konsumentom, którzy nie są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. Podali Państwo również, że suma całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz konsumentów mających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie członkowskim (podmiotów nie będących podatnikami, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy), nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym równowartości wyrażonej w euro kwoty 42 000 zł. Ponadto w przedstawionym przez Spółkę opisie stanu faktycznego podali Państwo informację, że nie wskazali jako miejsce świadczonych usług miejsca, w którym konsumenci posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Zatem z przedstawionych przez Spółkę okoliczności sprawy (wskazanych powyżej) wynika, że będą spełnione łącznie warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy. W konsekwencji nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy (posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej), miejscem ich świadczenia będzie Polska, czyli miejsce, w którym Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej, co wynika z zasady ogólnej wyrażonej w art. 28c ust. 1 ustawy. Przy czym w przypadku przekroczenia przez Spółkę w trakcie roku podatkowego limitu, o którym mowa w art. 28k ust. 2 pkt 3 ustawy, przepis art. 28k ust. 1 ustawy stosuje się począwszy od usługi, w związku ze świadczeniem której przekroczono tę kwotę.
Jak bowiem wynika z powołanych przepisów, miejsce świadczenia na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy ustala się wówczas, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy. Przy czym nawet w przypadku spełnienia warunków, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy, usługodawca może złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28k ust. 4 ustawy, wskazując jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w art. 28k ust. 1 ustawy.
Zatem w przypadku usług świadczonych przez Spółkę w ramach opisanej platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia tych usług - zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, gdzie Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.
Natomiast w przypadku usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem opisanej platformy, na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim, miejscem ich świadczenia jest terytorium państwa trzeciego, w którym ten konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. W tym wypadku bowiem - dla określenia miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem - zastosowanie znajdzie przepis art. 28k ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Przepisy art. 130a-130d, zawarte w Rozdziale 6a ustawy o VAT, regulują kwestię procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług. Przepisy te wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS), obejmującej swym zakresem:
- świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby firmy;
- świadczenie pozostałych usług transgranicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby firmy;
- WSTO - wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (sprzedaż wysyłkowa);
- WSTO oraz niektóre dostawy krajowe wspomagane/ułatwiane przez operatorów interfejsów elektronicznych (elektroniczne platformy handlowe), którzy zostają w tym wypadku uznani za sprzedawców.
Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:
- elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;
- deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;
- współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.
Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. świadczący usługi elektroniczne, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych transakcji objętych VAT OSS, zapłacony w kraju rejestracji do procedury VAT OSS, zostaje podzielony i przekazany państwom UE konsumpcji. Korzystanie z tej procedury ma charakter fakultatywny.
W art. 130a ustawy został zawarty katalog pojęć, wraz z ich definicją, właściwych do stosowania w ramach procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług. W art. 130a pkt 1a ustawy znalazła się definicja określenia „usługa”, rozumianego jako usługi świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji.
Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 4 należy mieć na uwadze zarówno przedstawiony opis stanu faktycznego, jak i ocenę stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2, które Organ uzna za nieprawidłowe. Z opisu stanu faktycznego wynika, że w przypadku usług świadczonych przez Spółkę w ramach opisanej platformy na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia tych usług - zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, gdzie Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej. Jak bowiem dowiódł Organ, będą spełnione łącznie warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy, co oznacza, że nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 ustawy o VAT. Miejscem świadczenia opisanych przez Spółkę usług nie jest więc miejsce, gdzie konsument, który nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej. Oznacza to zatem, że usługi świadczone przez Spółkę na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej nie spełniają definicji pojęcia „usługa” w myśl art. 130a pkt 1a ustawy. Miejscem świadczenia nie jest bowiem terytorium państwa członkowskiego konsumpcji (państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług, o czym stanowi art. 130a pkt 2a lit. c ustawy), lecz terytorium kraju, czyli miejsce, w którym Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej. W przedstawionych bowiem okolicznościach stanu faktycznego, miejsce świadczenia usług jest wyznaczane zgodnie z art. 28c ust. 1, w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy, a nie - jak w swoim stanowisku podała Spółka - zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy.
Skoro więc usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach opisanego serwisu (platformy) nie są - z uwagi na miejsce ich świadczenia na terytorium kraju, a nie na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji - usługami, o których mowa w art. 130a pkt 1a ustawy, to do tych usług nie znajdzie zastosowania procedura unijna One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy. Zatem Spółka nie będzie mogła rozliczać podatku od wartości dodanej z tytułu świadczonych usług we wskazanej procedurze unijnej (OSS), ponieważ do tych usług nie ma zastosowania ta procedura, co wynika z art. 130b ust. 1 ustawy. Procedura unijna ma zastosowanie m.in. do każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, a nie terytorium kraju.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należy uznać za nieprawidłowe.
Określenie „procedura unijna” zawarte zostało w art. 130a pkt 3 ustawy i rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. W przypadku usług rozliczanych w procedurze unijnej miejscem ich świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji. Oznacza to, że miejscem opodatkowania tych usług będzie terytorium państwa członkowskiego konsumpcji. Z uwagi na terytorialny charakter podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlegają wyłącznie odpłatnie świadczone usługi na terytorium kraju. Tak więc w sytuacji, gdy miejscem opodatkowania usług rozliczanych w ramach procedury unijnej jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, a nie terytorium kraju, wysokość świadczonych usług nie będzie wliczana do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy.
Zatem w sytuacji, gdy Spółka złoży stosowne zgłoszenie informujące o stosowaniu procedury unijnej (OSS), spełniając wszystkie warunki do jej stosowania, a miejscem świadczenia usług będzie terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, nie będzie to miało wpływu na prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy VAT. Sprzedaż realizowana w ramach procedury OSS nie będzie wliczana do limitu sprzedaży, uprawniającego do stosowania zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
