Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina … posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu sprzedaży wody, poboru opłat za ścieki, sprzedaży energii cieplnej, oraz wynajmu i dzierżawy.

Gmina jest właścicielem budynku, w którym mieści się oddział przedszkolny przy Szkole Podstawowej im. … w …. Oddział przedszkolny (przedszkole), wykonuje wyłącznie zadania własne w zakresie wczesnej edukacji oraz opieki nad dziećmi.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy … i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT - obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach VAT Gminy.

W strukturze Gminy … funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

1.Urząd Gminy …,

2.Zespół Administracyjny Szkół w … (ZASz),

3.Ośrodek Opieki Społecznej w … (OPS),

4.Szkoła Podstawowa im. … w …,

5.Szkoła Podstawowa im. … w …,

6.Szkoła Podstawowa im. … w …,

7.Szkoła Podstawowa w ….

Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, z późn. zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).

Gmina wykonuje swoje zadania przy pomocy jednostek organizacyjnych - będących jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.). Jedną z takich jednostek jest Szkoła Podstawowa im. … w …, w ramach której działa Oddział Przedszkola. Szkoła Podstawowa w … jest „szkołą” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.), a więc jednostką tworzącą system oświaty. Podstawowym celem działalności Szkoły jest działalność oświatowa polegająca w szczególności na realizacji celów, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Szkoła Podstawowa w … jest jednostką organizacyjną Gminy, która nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej oraz która jest objęta centralizacją VAT (wraz z którą Gmina wspólnie rozlicza VAT). Szkoła Podstawowa w … to również „jednostka budżetowa” w rozumieniu § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999). Szkoła Podstawowa w … wraz z oddziałem przedszkolnym jest zlokalizowana w budynku będącym własnością Gminy …. Szkoła Podstawowa w … dysponuje nieruchomością w ramach trwałego zarządu.

Na potrzeby edukacyjne oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej w …, Gmina podjęła się realizacji projektu.

W 2025 realizowany będzie projekt - „…”. Głównym celem projektu jest (...). Obowiązkiem Gminy jest zapewnienie dla wszystkich chętnych dzieci opieki przedszkolnej. Poprzez realizację projektu Gmina chce zwiększyć liczbę dostępnych miejsc w przedszkolu o co najmniej 15%, tj. do 29 miejsc. Działania zostaną podjęte w celu zapewnienia wysokiej jakości kształcenia dzieci uczęszczających do placówki.

Realizacja tego zamierzenia przyczyni się do podniesienia jakości usług edukacyjnych, zwiększenia liczby dzieci ze specjalnymi potrzebami objętych kształceniem w placówkach ogólnodostępnych oraz zmniejszenia różnic terytorialnych w dostępie do edukacji. Projekt ma również na celu wsparcie rodziców, zwłaszcza w kontekście łączenia życia zawodowego z rodzinnym, co pozytywnie wpłynie na ich sytuację na rynku pracy. Wszystkie założenia projektu tworzą spójną całość, odpowiadającą na realne potrzeby interesariuszy oraz skutecznie rozwiązującą zidentyfikowane problemy.

Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości usług sprzyjających włączeniu społecznemu w zakresie kształcenia, szkoleń i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój łatwo dostępnej infrastruktury nastąpi poprzez zakup wyposażenia (m.in. meble, pomoce dydaktyczne w tym pomoce dydaktyczne dla osób niepełnosprawnych) dla oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej im. … w ….

Realizacja dostaw będących przedmiotem projektu zagwarantuje wysoką jakość kształcenia dla dzieci. Także pomoce dydaktyczne planowane do zakupienia będą uwzględniać potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami.

W ramach zadania zostaną zakupione:

1)       (...)

Ponadto w ramach kosztów pośrednich finansowane będą działania związane z zarządzaniem, obsługą finansowo księgową, monitoringiem i promocją projektu. Zarządzanie projektem zostanie powierzone ekspertowi zewnętrznemu. W ramach zadania zaplanowano również działania informacyjne i promocyjne związane z promocją projektu, tj. aktywność w mediach społecznościowych, zamieszczanie istotnych informacji związanych z procesem realizacji projektu na stronie internetowej Gminy.

Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027, Osi Priorytetowej 7 - Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych, Działania 7.1 - Infrastruktura przedszkolna, do kwoty … zł. Gmina … w dniu 28.05.2025r. r. podpisała umowę o dofinansowanie z Województwem … Nr ….

Wartość brutto planowanych wydatków związanych z projektem wyniesie ok. … zł, wartość brutto zakupionego wyposażenia wyniesie ok. … zł.

Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

1)zakup wyposażenia na potrzeby nauczycieli i dzieci, w tym z niepełnosprawnościami,

2)opracowanie studium wykonalności,

3)zarządzenie projektem oraz promocję projektu i koszty pośrednie.

Zestawienie planowanych wydatków związanych z realizacją projektu i źródła ich finansowania przedstawia się następująco: (...)

Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty 100% - wyniosą … zł) w realizowanym projekcie przedstawia się następująco:

-           dofinansowanie - 8 5% (kwota … zł),

-           wkład własny Gminy - 15% (… zł).

Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowalny w całości.

Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach projektu. Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne zadanie (poprawę dostępności infrastruktury edukacyjnej w gminie …), nie będzie możliwe ich przeznaczone na ogólną działalność Gminy. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi. Dofinansowanie z Programu nastąpi po zakończeniu realizacji zadania lub jego wydzielonego etapu. Dotychczas Gmina nie otrzymała dofinansowania. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Pozyskane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy” tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…”. Otrzymane przez Gminę … dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują wydatki związane z zakupem wyposażenia przedszkola oraz wydatki pośrednie.

Projekt jest realizowany przez Gminę …. Oznacza to, że nabywcą towarów i usług związanych z Projektem jest Gmina (jako podatnik VAT). Po ostatecznym zrealizowaniu Projektu powstałe efekty rzeczowe zostaną, z punktu widzenia księgowego, przekazane do Szkoły i będą stanowić składniki majątkowe Szkoły w ….

Rozliczenie wynagrodzenia poszczególnych wykonawców nastąpi jedną fakturą końcową. Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Gminę …, na fakturach będzie wykazany podatek VAT.

Zrealizowany projekt ma służyć przede wszystkim zadaniom własnym Gminy - edukacja i opieka nad dziećmi. Zakupiony sprzęt i usługi będą przeznaczone wyłącznie do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej, tj. z wykonywaniem zadań oświatowych. Efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane przez Szkołę - oddział przedszkolny do wykonywania głównej działalności Szkoły (działalność oświatowa i edukacyjna). Zakupiony sprzęt nie będzie podlegał wynajmowi czy dzierżawie na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zgodnie z założeniami, efekty rzeczowe projektu nie mają służyć i nie będą wykorzystywane przez Szkołę/Przedszkole do działalności gospodarczej, czyli wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów.

Gmina za pośrednictwem Przedszkola przede wszystkim prowadzi działalność publicznoprawną w zakresie edukacji, o której mowa w ustawie o samorządzie gminnym.

Szkoła Podstawowa/przedszkole w … - wykonuje czynności:

-niepodlegające (nauczanie i opieka nad dziećmi),

-opodatkowane podatkiem VAT: refakturowanie wody i ścieków.

Wartość prewspółczynnika wstępnego Szkoły na rok 2025 wynosi - 0,32%. Szkoła w … obecnie nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego. Gmina po realizacji zadania nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych - obiekt Szkoły ma charakter użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Efekty projektu Gmina wykorzystywać będzie do nieodpłatnych usług edukacyjnych, które należą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedszkole będzie wykorzystywało zakupione towary i usługi w ramach realizowanego zadania wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupione wyposażenie służyć będzie wszystkim wychowankom przedszkola zgodnie z potrzebami wyłącznie do celów dydaktycznych - w tym przyrodniczych, ekologicznych, matematycznych, badawczych, eksperymentalnych.

Poniesione wydatki będą stanowić nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Łączne wydatki ponoszone w związku z projektem wyniosą powyżej 15 tys. zł, natomiast na poszczególne elementy wyposażenia wynoszą od 100 zł do 19 000,00 zł.

Obecnie projekt jest na etapie przygotowania postępowania o zamówienie publiczne (w trybie konkurencyjnym - wartość poniżej 130 tys. zł) i nie zostały zawarte jeszcze umowy z wykonawcami.

Do szczegółowych obowiązków Gminy … przy realizacji projektu należy:

1)wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych dostawców wyposażenia,

2)zawarcie umów z wykonawcami,

3)regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców,

4)dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.

Wydatki związane z projektem zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę … z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Na fakturach Gmina … oznaczona będzie jako nabywca towarów i usług.

Gmina dotychczas otrzymała jedną fakturę w miesiącu czerwcu 2025 r. (z dnia 03.06.2025 r., na kwotę 12 000,00 zł brutto/10 800,00 zł netto, VAT 2 243,90 zł) za studium wykonalności. Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego z powyższej faktury uznając, że nie ma prawa do odliczenia, gdyż wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Gmina od początku realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem udostępniania wyposażenia nieodpłatnie na rzecz uczniów.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu „…” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego). Realizowane w ramach Projektu „…” będzie wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT. Gmina nie wykorzysta efektów realizowanego projektu do czynności opodatkowanych VAT. Zakupiony sprzęt (wyposażenie) będą przeznaczone wyłącznie do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej, tj. z wykonywaniem zadań oświatowych.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku Gminy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, po zrealizowaniu projektu „…”, wyposażenie będzie służyło do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również status Gminy … jako podatnika podatku od towarów i usług. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym w opisanym przypadku Gmina … ma na celu przede wszystkim zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które należą do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Zdaniem Gminy, nie ma ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację Projektu nie są związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT i wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej.

Powyższe stanowisko potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

-           z dnia 24 czerwca 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.383.2025.1.MC:

„dzięki realizacji projektu zwiększa się możliwości edukacyjne uczniów szkół podstawowych w (...) i daje możliwość większego rozwoju. Korzystanie przez uczniów z zakupionego sprzętu będzie wyłącznie nieodpłatne. Zakupiony sprzęt i usługi będą przeznaczone wyłącznie do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej, tj. z wykonywaniem zadań oświatowych. Zakupiony sprzęt nie będzie podlegał wynajmowi czy dzierżawie na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Tym samym nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy”;

-           z dnia 05 czerwca 2025 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.258.2025.2.AS:

„Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - omawiany projekt będzie wykonany w ramach realizacji Państwa zadań własnych, a ponadto efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących wydatków na przedstawione przedsięwzięcie”;

-           z dnia 02 czerwca 2025 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.280.2025.1.KFK:

„zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Projekt związany jest wyłącznie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów w związku z realizowanym Projektem. Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowego projektu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego. Podsumowując stwierdzam, że Gminie (...) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu”;

-           z dnia 14 lutego 2025 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.787.2024.2.KFK:

„Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wynika z okoliczności sprawy, nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. Projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. W opisie sprawy wskazali Państwo, że efekty rzeczowe Projektu (w tym przede wszystkim Budynek oraz zakupione wyposażenie) nie mają służyć i nie będą wykorzystywane przez szkołę do działań wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów, w szczególności w zakresie odpłatnego udostępnienia całości lub części Budynku lub realizacji przez szkołę odpłatnej działalności usługowej. Projekt jest realizowany w celu umożliwienia szkole wykonywania jej podstawowego zadania, a więc realizacji celów oświatowych i wykonywania w ten sposób zadania publicznego nałożonego na Powiat w zakresie edukacji publicznej. Celem Powiatu nie jest realizacja Projektu w celach komercyjnych, nie występuje zamiar prowadzenia przez Powiat - za pośrednictwem szkoły i przy wykorzystaniu efektów rzeczowych Projektu, w tym zwłaszcza Budynku - działalności gospodarczej. W analizowanej sprawie nie są/nie będą zatem spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z realizacją Projektu nie działają/nie będą Państwo działali jako podatnik podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację Projektu nie mają/nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakupy te są/będą związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podsumowując stwierdzam, że w analizowanej sprawie nie mają/nie będą mieli Państwo jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją Projektu”;

-           z dnia 14 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1021.2024.1.MK:

„jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - przedmiotowy projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;

- z dnia 20 września 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.598.2024.2.JM

„przedszkole będzie wykorzystywało zakupione towary i usługi w ramach realizowanego zadania wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: („...”) w ramach konkursu („...”), ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;

-           z dnia 20 marca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.112.2024.2.IK:

„W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do zakupów dokonanych w ramach realizacji opisanej we wniosku inwestycji nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. inwestycją. Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;

-           z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.19.2024.2.AK:

„W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - Gmina z tytułu użytkowania przez dzieci przebudowanej i doposażonej infrastruktury nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów, a rodzice uczęszczających dzieci nie będą uiszczać opłat za uczęszczanie do przedszkola. Przebudowywaną infrastrukturę przedszkolną w ramach wyżej wymienionego projektu, Gmina wykorzystywać będzie do nieodpłatnych usług edukacyjnych, które należą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gmina nie będzie miała - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, ani prawa do jego zwrotu - zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy”;

- z dnia 24 kwietnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.250.2023.1.AR:

„Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy przypomnieć, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie jak wynika z jej opisu warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Treść wniosku wskazuje bowiem, że nabywane w związku z projektem towary i usługi nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych”;

Gminie …, nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących projektu „…: z tego względu, że Gmina podejmując działania zmierzające do realizacji zadania, efekty tych prac udostępni do czynności niepodlegających podatkowi VAT (edukacja). Tym samym nie będzie związku z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z realizowanym przez Gminę projektem, warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione. Zdaniem Gminy, nie ma ona możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu „…”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali - zakupiony sprzęt i usługi będą przeznaczone wyłącznie do czynności nieodpłatnych związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej, tj. z wykonywaniem zadań oświatowych. Efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do wykonywania głównej działalności Szkoły (działalność oświatowa i edukacyjna). Zakupiony sprzęt nie będzie podlegał wynajmowi czy dzierżawie na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ mienie powstałe w ramach projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co  oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.