
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej zwana „Wnioskodawcą”) jest polskim rezydentem podatkowym i zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.) podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej „VAT”), o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne dotyczące działalności w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego i doradztwa inżynieryjnego (PKD 71.12.Z).
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zawiera z klientami (dalej zwanymi „Zleceniodawcami”) umowy, między innymi na świadczenie usług projektowych dotyczących konkretnych inwestycji budowlanych realizowanych przez tych Zleceniodawców.
Głównym przedmiotem usług projektowych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców jest zwykle wykonanie projektu budowlanego dotyczącego konkretnych inwestycji budowlanych oraz sprawowanie nadzoru autorskiego nad tymi projektami i zapewnianie wsparcia technicznego przy realizacji tych inwestycji budowlanych przez Zleceniodawców. W ramach umów projektowych Wnioskodawca często zobowiązany jest także do innych świadczeń, na przykład uzyskania w imieniu Zleceniodawcy odpowiednich: promes, zaświadczeń, zgód lub pozwoleń na budowę.
Typowa umowa o świadczenie usług projektowych zawiera następujące obowiązki Wnioskodawcy:
1.Wykonanie studium wykonalności/ studium wstępnego zagospodarowania działki,
2.Wykonanie koncepcji wielobranżowej inwestycji budowlanej,
3.Wykonanie projektu budowlanego i technicznego dla inwestycji budowlanej,
4.Przeprowadzenie niezbędnych procedur/ uzyskanie decyzji i pozwoleń niezbędnych do wykonania inwestycji budowlanej,
5.Wykonanie projektu wykonawczego inwestycji budowlanej,
6.Sprawowanie wielobranżowego nadzoru autorskiego.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższy zakres umowy o świadczenie usług projektowych jest zakresem przykładowym, a finalne umowy mogą zawierać odmienne zakresy (węższe lub szersze w stosunku do zaprezentowanego powyżej). Wnioskodawca świadcząc usługi projektowe na rzecz Zleceniodawców bazuje każdorazowo na indywidualnych potrzebach danego Zleceniodawcy, co ma następnie odzwierciedlenie w zawieranych umowach. Co więcej, przy wykonaniu każdego projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do uwzględniania obowiązujących przepisów prawnych oraz wymogów dotyczących poszczególnych obiektów budowlanych i elementów infrastruktury, co także może mieć wpływ na zakres danej umowy. W praktyce zdarzają się także takie umowy, w którym Wnioskodawca wykonuje jedynie część wskazanych wyżej prac, na przykład wykonuje jedynie zakres dotyczący przygotowania stadium wykonalności, wykonania koncepcji architektonicznej, lub przygotowania projektu budowlanego, etc.
Zgodnie z typową umową o świadczenie usług projektowych, zawieraną przez Wnioskodawcę ze Zleceniodawcami, usługi projektowe wykonywane są przez Wnioskodawcę zgodnie z harmonogramem podzielonym na fazy (czy też etapy), na przykład:
1.Faza wykonania studium wykonalności/ studium wstępnego zagospodarowania działki,
2.Faza wykonania koncepcji wielobranżowej inwestycji budowlanej,
3.Faza wykonania projektu budowlanego i technicznego dla inwestycji budowlanej,
4.Faza przeprowadzenia niezbędnych procedur/ uzyskania decyzji i pozwoleń niezbędnych do wykonania inwestycji budowlanej,
5.Faza wykonania projektu wykonawczego inwestycji budowlanej.
Powyższy harmonogram jest harmonogramem przykładowym, a faktyczne harmonogramy są uzależnione od konkretnego zakresu danej umowy oraz potrzeb Zleceniodawców w kontekście danej inwestycji budowlanej.
Każda z faz (czy też etap) umowy dotycząca dokumentacji projektowej, na przykład: studium wykonalności, studium wstępnego zagospodarowania działki, projektu budowlanego i technicznego, projektu wykonawczego, etc. wieńczy wykonanie tej dokumentacji i przekazanie jej Zleceniodawcy.
Zgodnie z zapisami typowej umowy zawieranej przez Wnioskodawcę ze Zleceniodawcami, Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie częściowe za realizację poszczególnych faz (etapów) danej umowy, w wysokości uzgodnionej ze Zleceniodawcą i określonej w zawartej umowie.
Każde rozliczenie pomiędzy stronami (częściowe lub końcowe) w zakresie przekazywanej przez Wnioskodawcę dokumentacji projektowej, jest poprzedzone procedurą odbioru, uzgodnioną przez Strony w umowie, która to procedura typowo zawiera następujące etapy:
1.Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi przekazuje Zleceniodawcy w formie papierowej lub elektronicznej wyniki swojej pracy Zleceniodawcy, na przykład: studium wykonalności, projekt budowlany i techniczny lub projekt wykonawczy, etc.,
2.Zleceniodawca w terminie uzgodnionym przez strony w umowie dokonuje sprawdzenia przekazanych dokumentów projektowych w zakresie uzgodnionym w umowie,
3.W przypadku, gdy Zleceniodawca nie ma zastrzeżeń lub uwag do przekazanej dokumentacji lub zastrzeżenia i uwagi są nieistotne, podpisany zostaje przez strony protokół odbioru (częściowy lub końcowy), który zgodnie z typową umową zawieraną przez Wnioskodawcę ze Zleceniodawcami jest podstawą do wystawienia przez Wnioskodawcę faktury i do rozliczenia między stronami.
W sytuacji, w której Zleceniodawca zgłasza uwagi lub zastrzeżenia do przekazanej dokumentacji, Wnioskodawca może być zobowiązany do wprowadzenia modyfikacji i/lub poprawek i/lub usunięcia braków lub wad (dalej „Zmiany”). Jeżeli Zmiany wynikają z zaniedbań Wnioskodawcy lub innych okoliczności leżących po stronie Wnioskodawcy, Wykonawcy dodatkowe wynagrodzenie za wprowadzenie zmian do dokumentacji projektowej nie przysługuje.
Po wprowadzeniu zmian do dokumentacji projektowej, Wnioskodawca jest na mocy typowej umowy zobowiązany do przedstawienia dokumentacji do ponownej akceptacji Zleceniobiorcy, która jest warunkiem zawarcia protokołu odbioru oraz następnie wystawienia faktury.
Co istotne, niekiedy konieczne jest wprowadzenie Zmian więcej, niż jeden raz.
Płatności wynagrodzenia Wnioskodawcy dokonywane są każdorazowo na podstawie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę. Do faktur dołączany jest protokół odbioru (częściowego lub końcowego).
Powyżej określona procedura odbiorów i rozliczeń ma także zastosowanie do umów, w których nie przewiduje się faz (etapów), a odbiór prac Wnioskodawcy odbywa się całkowicie po wykonaniu całości prac w ramach umowy.
Pytanie
Czy w okolicznościach przedstawionych stanie faktycznym, gdy Wnioskodawca zobowiązany jest do wprowadzenia Zmian, za moment wykonania dokumentacji projektowej, a tym samym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, należy uznać dzień przekazania Zleceniodawcy dokumentacji projektowej lub jej części, jeżeli dla tej części prac przewidziano zapłatę (przed wprowadzeniem Zmian), czy dzień zawarcia protokołu odbioru (częściowego lub końcowego) dotyczącego tej dokumentacji (lub jej części) pomiędzy Zleceniodawcą a Wnioskodawcą, po wprowadzeniu Zmian?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy za moment wykonania dokumentacji projektowej lub jej części, jeżeli dla tej części prac przewidziano zapłatę, a tym samym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, należy uznać dzień przekazania Zleceniodawcy dokumentacji projektowej (lub jej części) w jej pierwotnej wersji (przed wprowadzeniem Zmian).
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm. dalej zwana „Ustawą o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 Ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f Ustawy o VAT.
Jak stanowi art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Zdaniem Wnioskodawcy, momentem wykonania usługi projektowej, a tym samym momentem powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, jest dzień przekazania Zleceniodawcy efektu danego etapu prac (np. dokumentacji projektowej), nawet jeśli w następstwie tego przekazania konieczne będzie dokonanie modyfikacji i/lub poprawek i/lub usunięcia braków lub wad.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 Ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Kluczowe zatem dla rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego jest określenie, kiedy usługę uznać za wykonaną. Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną, usługę uznaje się za wykonaną, gdy zostanie spełniony główny element świadczenia wynikający z umowy - jest to w przypadku usług wykonywanych przez Wnioskodawcę przekazanie dokumentacji projektowej zgodnie z ustalonym zakresem i specyfikacją.
Podejście to znajduje uzasadnienie w zasadzie swobody umów wyrażonej np. w art. 353 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1740), z którego wynika, że „strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego".
Należy zauważyć, że samego momentu wykonania usługi nie można utożsamiać z momentem podpisania protokołu odbioru lub innego równorzędnego dokumentu przez usługobiorcę, jej wykonanie zależne jest od dokonania określonych czynności składających się na tę usługę, a nie od akceptacji efektu tych czynności przez zleceniodawcę.
Postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów odbiorczych) mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.
Zgodnie z Ustawą o VAT, dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania. Wykonanie usługi, zdaniem Wnioskodawcy, następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę projektową, przekazania dokumentacji kontrahentowi oraz wezwania go do odbioru wykonanej usługi.
Samo podpisanie protokołu odbiorczego przez usługobiorcę stanowi jedynie potwierdzenie wykonania tej usługi.
Zatem odnosząc przytoczone przepisy prawa do przedstawionego w opisie sprawy stanu faktycznego, stwierdzić należy, że usługi projektowe uznać należy za wykonane w momencie przekazania dokumentacji projektowej zleceniodawcy, a nie w momencie zawarcia przez strony protokołu odbioru. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, gdy dokumentacja projektowa jest następnie przedmiotem modyfikacji i/lub poprawek i/lub wymaga usunięcia braków lub wad.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 listopada 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.519.2024.1.RK, w której wskazano, że „[...] wykonanie dokumentacji projektowej lub jej części (etapu) następuje w momencie zakończenia czynności stanowiących przedmiot umowy, do których byli Państwo zobowiązani, czyli w momencie przekazania Zamawiającemu dokumentacji projektowej - lub jej części. Co istotne, przyjęcie czy zaakceptowanie projektu przez Zamawiającego pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego. Na moment powstania obowiązku podatkowego nie mogą wpłynąć również uwagi do projektu zgłoszone przez Zamawiającego i dokonywanie przez Państwa poprawek.[...]”
Stanowisko to zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.24.2021.1.IK, w której podkreślono, że „[…] W odniesieniu do usług projektowych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, które identyfikować należy w dacie wykonania przedmiotowych usług, w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, za moment wykonania usługi projektowej należy uznać dzień, w którym w związku z faktycznym wykonaniem całości dokumentacji projektowej określonej umową, Wnioskodawca przekazuje tę dokumentację kontrahentowi. Należy zauważyć, że przepisy nie wymagają dla powstania obowiązku podatkowego, aby odbiór usług był dokonywany na podstawie protokołów odbiorczych. Natomiast postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów odbiorczych) mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości. […]”.
W tym miejscu można odnieść się również do stanowiska zaprezentowanego w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 2 maja 2019 r., w sprawie C-224/18, dotyczącej momentu wykonania usług budowlanych. TSUE uznał, że w przypadku usług budowlanych, których odbiór jest elementem kontraktowym wynikającym z branżowych standardów, momentem wykonania usługi może być podpisanie protokołu odbioru. Niemniej jednak podkreślić należy, że powyższe rozstrzygnięcie dotyczyło usług o odmiennym charakterze niż usługi projektowe. W przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę, mających charakter intelektualny i niematerialny, istotne jest faktyczne przekazanie projektu Zleceniodawcy - niezależnie od późniejszych korekt czy akceptacji formalnej – ponieważ to ono stanowi moment wykonania usługi i powinno wyznaczać moment powstania obowiązku podatkowego.
Wnioskodawca realizuje usługę polegającą na przygotowaniu dokumentacji projektowej dla określonej inwestycji. Z chwilą przekazania dokumentacji Zleceniodawcy dochodzi do wykonania świadczenia, co spełnia warunek uznania usługi za wykonaną na gruncie VAT. Ewentualne korekty, które mogą nastąpić po przekazaniu projektu są naturalnym elementem procesu uzgodnienia dokumentacji i nie mają wpływu na moment jej wykonania.
Dla potwierdzenia powyższej tezy można przywołać również interpretację ogólną Ministra Finansów z 5 kwietnia 2016 r., sygn. PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141, zgodnie z którą, za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej należy przyjąć datę faktycznego wykonania usługi, tj. dzień, w którym - w związku z wykonaniem określonej umową usługi lub jej części (jeżeli usługa jest przyjmowana częściowo) doszło do faktycznego zakończenia prac lub ich części - wykonawca zgłasza je do odbioru (w opinii wykonawcy usługi lub ich część są gotowe do ich przyjęcia przez nabywcę usługi).
Powyższe zdaniem Wnioskodawcy znajduje zastosowanie także do prac projektowych. Tym samym akceptacja przez zleceniodawcę, w tym podpisanie protokołu odbioru, nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego, który przypada na moment zakończenia prac lub danego etapu prac.
Na koniec należy jeszcze podkreślić, że powyższe wnioskowanie ma także zastosowanie do prac odbieranych częściowo, w tym etapami, jeżeli dla tej części prac przewidziano zapłatę.
Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy za moment wykonania dokumentacji projektowej lub jej części, jeżeli dla tej części prac przewidziano zapłatę, a tym samym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, należy uznać dzień przekazania Zleceniodawcy dokumentacji projektowej (lub jej części) w jej pierwotnej wersji (przed wprowadzeniem Zmian).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
Jak stanowi art. 19a ust. 2 ustawy,
W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
W myśl art. 19a ust. 8 ustawy,
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej faktycznie kwoty.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności zawierają Państwo z klientami umowy, między innymi na świadczenie usług projektowych dotyczących konkretnych inwestycji budowlanych realizowanych przez tych Zleceniodawców. Głównym przedmiotem usług projektowych świadczonych przez Państwa na rzecz Zleceniodawców jest zwykle wykonanie projektu budowlanego dotyczącego konkretnych inwestycji budowlanych oraz sprawowanie nadzoru autorskiego nad tymi projektami i zapewnianie wsparcia technicznego przy realizacji tych inwestycji budowlanych przez Zleceniodawców. W ramach umów projektowych Wnioskodawca często zobowiązany jest także do innych świadczeń, na przykład uzyskania w imieniu Zleceniodawcy odpowiednich: promes, zaświadczeń, zgód lub pozwoleń na budowę. Każda z faz (czy też etap) umowy dotycząca dokumentacji projektowej, na przykład: studium wykonalności, studium wstępnego zagospodarowania działki, projektu budowlanego i technicznego, projektu wykonawczego, etc. wieńczy wykonanie tej dokumentacji i przekazanie jej Zleceniodawcy. Zgodnie z zapisami typowej umowy zawieranej przez Państwa ze Zleceniodawcami, przysługuje Państwu wynagrodzenie częściowe za realizację poszczególnych faz (etapów) danej umowy, w wysokości uzgodnionej ze Zleceniodawcą i określonej w zawartej umowie.
Każde rozliczenie pomiędzy stronami (częściowe lub końcowe) w zakresie przekazywanej przez Państwa dokumentacji projektowej, jest poprzedzone procedurą odbioru, uzgodnioną przez Strony w umowie, która to procedura typowo zawiera następujące etapy:
1.w ramach świadczonej usługi przekazują Państwo Zleceniodawcy w formie papierowej lub elektronicznej wyniki swojej pracy Zleceniodawcy, na przykład: studium wykonalności, projekt budowlany i techniczny lub projekt wykonawczy, etc.,
2.Zleceniodawca w terminie uzgodnionym przez strony w umowie dokonuje sprawdzenia przekazanych dokumentów projektowych w zakresie uzgodnionym w umowie,
3.W przypadku, gdy Zleceniodawca nie ma zastrzeżeń lub uwag do przekazanej dokumentacji lub zastrzeżenia i uwagi są nieistotne, podpisany zostaje przez strony protokół odbioru (częściowy lub końcowy), który zgodnie z typową umową zawieraną przez Wnioskodawcę ze Zleceniodawcami jest podstawą do wystawienia przez Wnioskodawcę faktury i do rozliczenia między stronami.
W sytuacji, w której Zleceniodawca zgłasza uwagi lub zastrzeżenia do przekazanej dokumentacji, mogą być Państwo zobowiązani do wprowadzenia modyfikacji i/lub poprawek i/lub usunięcia braków lub wad. Płatności wynagrodzenia dokonywane są każdorazowo na podstawie faktur wystawionych przez Państwa. Do faktur dołączany jest protokół odbioru (częściowego lub końcowego).
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy za moment wykonania dokumentacji projektowej, a tym samym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, należy uznać dzień przekazania Zleceniodawcy dokumentacji projektowej lub jej części, jeżeli dla tej części prac przewidziano zapłatę (przed wprowadzeniem Zmian), czy dzień zawarcia protokołu odbioru (częściowego lub końcowego) dotyczącego tej dokumentacji (lub jej części) pomiędzy Zleceniodawcą a Wnioskodawcą, po wprowadzeniu Zmian.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi. Oznacza to, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Natomiast w odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, o których mowa w ust. 2 powołanego artykułu, należy wskazać, że obowiązek podatkowy – w przypadku wykonania usługi częściowej – powstaje właśnie w tej części. Usługę przyjmowaną częściowo (określoną część podzielnej w sensie gospodarczym usługi) uważa się za wykonaną w odniesieniu do tej części usługi, dla której to określono zapłatę.
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.
Jak stanowi art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U z 2024 r. poz. 1061 ze zm.),
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego.
Z zasady tej wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Podkreślić należy jednak, że ustalenie zakresu świadczonej usługi i w konsekwencji momentu jej wykonania powinno następować w sposób obiektywny. Oznacza to, że postanowienia umowne w tej kwestii niewątpliwie są istotne, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na charakter i specyfikę danego świadczenia, by zapobiec możliwości nieuzasadnionego przesuwania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zatem ewentualne postanowienia umowne o uznaniu usługi za wykonaną pozostają bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego od towarów i usług.
Należy zauważyć, że przepisy, nie wymagają dla powstania obowiązku podatkowego, aby odbiór usług był dokonywany na podstawie protokołów odbiorczych. Natomiast, postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów odbiorczych) mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.
Zgodnie z ustawą dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania.
„Wykonanie usługi” następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę projektową oraz zgłoszenie tego faktu Zamawiającemu, z wezwaniem go do odbioru wykonanej usługi. Podpisanie protokołu odbiorczego przez Zamawiającego stanowi jedynie potwierdzenie wykonania tej usługi.
Biorąc pod uwagę powyższe i mając na względzie, że ustawodawca nie przewidział dla usług projektowych szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi projektowej powstaje na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania usługi.
Za datę wykonania usługi projektowej należy przyjąć datę jej faktycznego wykonania przez Państwa na rzecz Zamawiającego. W przypadku, gdy usługa projektowa jest przyjmowana (wykonana) w całości, za moment wykonania tej usługi należy uznać dzień, w którym w związku z faktycznym wykonaniem całości dokumentacji projektowej określonej umową, przekażą Państwo tę dokumentację Zamawiającemu.
Przy czym, w myśl art. 19a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę. Zatem, w przypadku gdy umowa przewiduje częściowe przyjmowanie (wykonanie) usługi projektowej i – co szczególnie istotne - za wykonanie każdej części usługi jest określona w umowie zapłata, wówczas usługę projektową należy uznać również za wykonaną w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę, co będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu wykonania tej części usługi.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji wykonanie dokumentacji projektowej lub jej części (etapu) następuje w momencie zakończenia czynności stanowiących przedmiot umowy, do których byli Państwo zobowiązani, czyli w momencie przekazania Zamawiającemu dokumentacji projektowej – lub jej części. Co istotne, przyjęcie czy zaakceptowanie projektu przez Zamawiającego pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego. Na moment powstania obowiązku podatkowego nie mogą wpłynąć również uwagi do projektu zgłoszone przez Zamawiającego i dokonywanie przez Państwa poprawek. Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem umowy podpisanej z Zamawiającym było wykonanie dokumentacji projektowej. Ponadto z opisu wynika, że do przekazanej dokumentacji Zamawiający może ale nie musi zgłosić wady i usterki. Zatem mogą wystąpić sytuacje, że Zamawiający nie zgłosi żadnych zastrzeżeń. Przekazana dokumentacja projektowa powinna być więc co do zasady ostateczną. Stąd proces weryfikacji i dokonywanych poprawek nie może przedłużać momentu powstania obowiązku podatkowego. Nie można zatem uznać, że usługa projektowa została wykonana dopiero w dniu przekazania Zamawiającemu dokumentacji projektowej po wprowadzeniu zmian.
W konsekwencji stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczonej przez Państwa usługi projektowej powstaje stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy, z chwilą wykonania usługi projektowej. W sytuacji wykonania części (etapu) dokumentacji projektowej, obowiązek podatkowy z tytułu wykonywanej przez Państwa dokumentacji projektowej powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, czyli z momentem wykonania przez Państwa części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
