
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 czerwca 2025 r. (data wpływu 27 czerwca 2025 r.).
Opis stanu faktycznego
A. S.A. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) będzie prowadziła szkolenia zawodowe, w szczególności dotyczące zastosowania specjalistycznego oprogramowania inżynierskiego, wspomagającego projektowanie architektoniczne, mechaniczne, przemysłowe, itp.
Szkolenia są realizowane dla Firm, Uczelni Wyższych, Szkół Zawodowych oraz Urzędów Pracy. Świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe można zakwalifikować jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.
Wnioskodawca jest też zarejestrowany jako organizator szkoleń w Bazie Usług Rozwojowych, otrzymujących dofinansowanie ze środków publicznych na szkolenia zawodowe.
Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Spółka, w związku z rozpoczęciem programów szkoleń dofinansowanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS), zamierza świadczyć usługi szkoleń zawodowych korzystając ze środków publicznych dystrybuowanych przez KFS. Dofinansowanie będzie na poziomie co najmniej 70% wartości usługi. Osoby szkolone (dalej: „Klienci”) opłacać szkolenia będą częściowo poprzez bony emitowane przez Bazę Usług Rozwojowych (prawa o określonym limicie kwotowym i okresie ważności - uprawniające Klienta do skorzystania z usług rozwojowych zamieszczonych w Bazie Usług Rozwojowych), a częściowo z własnych środków („wkład własny”).
Działania szkoleniowe bezpośrednio przyczyniają się do rozwoju kompetencji zawodowych Klientów, stanowią proces kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego z uwzględnieniem wymagań konkretnego pracodawcy lub prowadzonej przez Klienta działalności gospodarczej. Dofinansowanie będzie przyznawane w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (portal Bazy Usług Rozwojowych, który jest również z projektu UE). Klienci nie mogą realizować szkoleń dopóki nie podpiszą umowy z Operatorem Bazy Usług Rozwojowych, który decyduje o przyznaniu dofinansowania. Faktury za usługi szkoleniowe będą wystawiane przez Wnioskodawcę na Klienta, następnie Operator Bazy Usług Rozwojowych dokona zapłaty części faktury finansowanej ze środków publicznych (z KFS) po dopełnieniu formalności wymaganych przez Operatora, w tym zapłaty przez Klienta wkładu własnego. Okres świadczenia usług szkoleniowych świadczonych wobec pojedynczego Klienta może sięgać kilku lat.
Rozliczenie usługi będzie przebiegać w III wariantach:
1)Klient wpłaca wkład własny Operatorowi, Spółka otrzymuje całość płatności za usługę od Operatora po zakończeniu świadczenia usługi.
2)Klient wpłaca całość płatności za usługę Spółce po zakończeniu usługi szkoleniowej, następnie Operator zwraca część kwoty, zgodnie z wartością dofinansowania Klientowi.
3)Klient wpłaca całość płatności za usługę Spółce przed rozpoczęciem świadczenia usługi szkoleniowej, następnie po zakończeniu szkolenia, Operator zwraca część kwoty, zgodnie z wartością dofinansowania Klientowi.
W każdym przypadku dofinansowanie będzie stanowiło minimum 70% wartości szkolenia. Procedura weryfikacyjna: Organizując szkolenia dofinansowane ze środków publicznych Spółka pobiera od każdego szkolonego oświadczenie, w którym Klient potwierdza, że szkolenie ma charakter zawodowy i finansowane jest co najmniej w 70% ze środków publicznych lub zawiera umowy, z których te warunki wynikają.
Ponadto, w przypadku szkoleń realizowanych z Bazy Usług Rozwojowych oświadczenie i umowa o których mowa powyżej zawierają:
- ID wsparcia nadane przez Operatora projektu,
- Nr usługi rozwojowej.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Pkt. 1. Szkolenia zawodowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Są to szkolenia zawodowe, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (stanowią proces kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania).
Pkt. 2. Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący szkolenia, nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) oraz świadczone usługi szkoleniowe nie są objęte ww. akredytacją.
Pkt. 3. Na pytanie: Pomiędzy jakimi podmiotami są zawierane umowy w odniesieniu do opisanych szkoleń zawodowych? Kto zawiera umowy z Operatorem - Państwo jako podmiot szkolący czy wyłącznie Państwa klienci? Czy Państwo zawierają umowy wyłącznie z klientami, wskazali Państwo, że: To zależy od projektu. W regulaminie projektu jest określone czy osoba fizyczna podpisuje umowę z Operatorem projektu czy Operatorem projektu i Dostawcą Usług (umowa trójstronna). Jeśli w projekcie jest zapis oraz w regulaminie projektu o umowie trójstronnej to jest ona podpisywana przez Operatora Projektu - Uczestnika Projektu - Dostawcę Usług.
I opcja:
Uczestnik projektu (osoba fizyczna), a Operator projektu - to tzw. umowa wsparcia, czyli umowa o dofinansowanie i realizację usług rozwojowych. Uczestnik otrzymuje ID wsparcia. A. S.A. nie jest stroną. A. S.A. otrzymuje zgłoszenie uczestnika projektu przez stronę BUR, zapis następuje poprzez wprowadzenie ID wsparcia.
II opcja:
Umowa trójstronna: Uczestnik projektu (osoba fizyczna) i Operator Projektu i Dostawca usługi (A. S.A.).
III opcja:
Dostawca usług (A. S.A.) zawiera umowy wyłącznie z Uczestnikami projektu (klientami - osobami fizycznymi).
Operatorzy projektu nie podpisują z Dostawcami umów, ponieważ nie wyrażają na to zgody.
Wyjątek dotyczy systemu bonowego dla osób fizycznych.
A. S.A. ma podpisane 2 umowy z Operatorem Projektu:
1. Wojewódzki Urząd Pracy w (…) w ramach projektu: „(…)”.
2. Wojewódzki Urząd Pracy w (…) w ramach projektu: „(…)”.
Pkt. 4. Bony pełnią funkcję narzędzia rozliczeniowego między Operatorem a Dostawcą Usług, nie są emitowane przez Bazę Usług Rozwojowych.
Bony nie są aktywowane przez A. S.A., a nadawane przez Operatora projektu oraz Operatora finansowego.
Bony są przyznawane Uczestnikom projektu przez Operatora projektu.
1. Operator projektu przypisuje liczbę bonów według wniosku o dofinansowanie, które składał Uczestnik Projektu. Operator Projektu wylicza poziom dofinansowania i sporządza Umowę wsparcia w systemie bonowym, którą podpisują: Uczestnik projektu i Operator projektu.
2. Operator finansowany przyznaje Uczestnikowi bony w swoim systemie bonowym według umowy wsparcia, którą Uczestnik projektu podpisał z Operatorem Projektu (Uczestnikowi Projektu nadano ID wsparcia).
3. Każdy bon ma określona wartość w PLN.
4. Uczestnik musi wykorzystać i skutecznie rozliczyć bony z Operatorem finansowym w terminie wskazanym w Umowie wsparcia.
5. Uczestnik otrzymuje swój indywidualny identyfikator, tj. ID wsparcia i przy jego użyciu dokonuje zapisu na usługę rozwojową w Bazie Usług Rozwojowych.
6. Operator Finansowy udostępnia Uczestnikowi projektu pulę bonów w Systemie bonów poprzez system Operatora finansowego, np. poprzez zalogowanie się do odpowiedniego/dedykowanego portalu), a A. rezerwuje bony w systemie bonów poprzez system Operatora finansowego, (np. poprzez zalogowanie się do odpowiedniego portalu). Tym samym w systemie Operatora bony przypisuje się do konkretnego Uczestnika i Dostawcy Usług.
7. Po zakończeniu usługi A. składa poprzez system Operatora finansowego dokumenty, które są po stronie Dostawcy Usług. A. wystawia fakturę na dane Uczestnika projektu i również przekazuje Operatorowi finansowemu. Po złożeniu kompletu dokumentacji, Operator finansowy płaci za usługę bezpośrednio do A. na podstawie przekazanej faktury, w formie realizacji zarezerwowanych bonów.
W przypadku systemu bonowego wyjaśniają Państwo pojęcia:
Bon na usługi, zwany dalej bonem - elektroniczny bon (elektroniczny znak legitymacyjny - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), uprawniający Uczestników do skorzystania z Usług dofinansowanych w ramach Projektu realizowanego w systemie bonowym. Każdy uczestnik projektu z europejskim dofinansowaniem ma obowiązek zapisu na usługę rozwojową przez BUR.
Baza Usług Rozwojowych (BUR) - to ogólnopolska platforma internetowa (https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl), która umożliwia dostęp do dofinansowanych usług rozwojowych, w tym szkoleń, zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. BUR w szczególności umożliwia prowadzenie, na podstawie art. 6aa ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 462 ze zm.) rejestru podmiotów zapewniających należyte świadczenie usług rozwojowych, współfinansowanych ze środków unijnych - m.in. EFS i KPO. Pośredniczy między firmami szkoleniowymi a uczestnikami szkoleń. Z dofinansowanych usług szkoleniowych mogą korzystać osoby dorosłe, które chcą się uczyć i rozwijać, na szkolenia mogą dzięki BUR otrzymać dofinansowanie europejskie w wysokości co najmniej 80%. Szczegółowe zasady funkcjonowania BUR określa rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe (Dz. U. poz. 1686).
Operator - podmiot odpowiedzialny za realizację projektu i dystrybucję wsparcia na rzecz Uczestników Projektu [np.: Wojewódzki Urząd Pracy w (…), Agencja (…)], w tym w szczególności za rekrutację Uczestników do Projektu, pomoc w wyborze odpowiedniej usługi rozwojowej oraz za zawieranie i rozliczanie umów wsparcia zawartych z Uczestnikami Projektu. Operatorem jest Operator finansowy - należy przez to rozumieć podmiot świadczący usługi emisji, dystrybucji oraz rozliczania elektronicznych bonów na zlecenie danego Operatora projektu w systemie bonowym.
Umowa wsparcia - umowa zawierana pomiędzy Operatorem a Uczestnikiem Projektu określająca warunki dofinansowania, realizacji i rozliczania usług rozwojowych.
Regulamin projektu - zbiór zasad i wytycznych, które określają sposób realizacji projektu w zakresie rekrutacji oraz uczestnictwa w projekcie dofinansowanym.
Dostawca Usług - podmiot świadczący Usługi szkoleniowe, który świadczy Usługi rozwojowe i dokonuje rejestracji w BUR, tutaj A. S.A.
Dofinansowanie - należy przez to rozumieć środki publiczne, z których częściowo finansowany jest zakup Usług z wykorzystaniem bonów.
Bony mają zastosowanie tylko w I wariancie: Uczestnik projektu (Klient) wpłaca wkład własny Operatorowi, A. S.A. otrzymuje całość płatności za usługę od Operatora po zakończeniu świadczenia usługi szkoleniowej.
Pkt. 5. W każdym z przedstawionych we wniosku wariantów rozliczeniowych 1-3 Wnioskodawca posiada/będzie posiadać dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że szkolenia są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), tj.:
- oświadczenie Klienta, jako odrębny dokument lub zapis w umowie z Klientem, że szkolenie jest finansowane ze środków publicznych [dokumenty zawierają również ID klienta],
- umowę z operatorem (przedkładana Państwu do wglądu lub jej kopia, gdy uczestnik wyrazi zgodę na skopiowanie),
- ID klienta, ID szkolenia, regulamin projektu (publiczne informacje mieszczą się na stronie projektu i BUR).
Pytanie oznaczone we wniosku numerem 1
Czy Spółka w każdym z przedstawionych wariantów 1-3 będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm., dalej „Rozporządzenie”) jeśli usługi świadczone mają charakter kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jednocześnie według § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zdaniem Wnioskodawcy, różnica w zakresie wykładni obu tych przepisów skupia się na dwóch elementach, tj. inny procentowy stopień sfinansowania oraz w przypadku przepisów wynikających z ustawy usługi inne niż w pkt 26.
W sprawie opisanego we wniosku stanu faktycznego zastosowanie znajdzie przepis Rozporządzenia. Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 77 str. 1 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem - usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Wnioskodawca będzie świadczył usługi kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego, spełniające definicję wskazaną w Dyrektywie 2006/112/WE, zatem może skorzystać z preferencji wskazanej § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe o charakterze opisanym w stanie faktycznym będą mogły korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, jeśli finansowane są ze środków publicznych w co najmniej 70% (zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia). Przy czym bez znaczenia dla zastosowania stawki zwolnionej jest sposób rozliczenia usługi, podmiot przekazujący płatność czy też termin rozliczenia dotacji. Przepisy ani ustawy o VAT ani Rozporządzenia nie warunkują korzystania ze zwolnień przedmiotowych od wskazanych powyżej przesłanek. Jedynym warunkiem jest procentowy udział środków finansowych publicznych w całkowitej wartości usługi. Z przedstawionego stanu faktycznego jednoznacznie wynika kto jest beneficjentem szkolenia, jaki jest jego charakter, a także kto i w jakiej proporcji ponosi ciężar ekonomiczny samej usługi. Spółka wykazała zatem, że rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Tożsame stanowisko przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 października 2017 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.268.2017.2.AD. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w każdym z przedstawionych wariantów I-III Spółka będzie mogła zastosować zwolnienie przedmiotowe w podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z kolei, jak wynika z treści art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
W tym kontekście wskazania wymaga - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.
W wyroku TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV Trybunał stwierdził, że:
Pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że:
- będą Państwo prowadzić szkolenia zawodowe, w szczególności dotyczące zastosowania specjalistycznego oprogramowania inżynierskiego, wspomagającego projektowanie architektoniczne, mechaniczne, przemysłowe itp.;
- szkolenia są realizowane dla firm, uczelni wyższych, szkół zawodowych oraz urzędów pracy;
- są Państwo zarejestrowani jako organizatorzy szkoleń w Bazie Usług Rozwojowych, otrzymujących dofinansowanie ze środków publicznych na szkolenia zawodowe;
- w związku z rozpoczęciem programów szkoleń dofinansowanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS), zamierzają Państwo świadczyć usługi szkoleń zawodowych korzystając ze środków publicznych dystrybuowanych przez KFS, a dofinansowanie będzie na poziomie co najmniej 70% wartości usługi.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w każdym z przedstawionych wariantów 1-3 będą Państwo mogli zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, jeśli usługi świadczone mają charakter kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.
Przechodząc do oceny, czy przeprowadzone usługi szkoleniowe są zwolnione od podatku należy wskazać, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego. Ponadto, nie są Państwo uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym. Zatem świadczone usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z kolei, dla uznania czy usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Kierując się wskazówkami wcześniej powołanego rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.
Usługi szkoleniowe będą więc stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, w myśl powyższych przepisów, gdy w zamierzeniu mają prowadzić do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w kursach oraz mają na celu ich szeroko pojęty rozwój zawodowy.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz dokonaną analizę przepisów należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe świadczone przez Państwa stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, szkolenia zawodowe dotyczą zastosowania specjalistycznego oprogramowania inżynierskiego, wspomagającego projektowanie architektoniczne, mechaniczne, przemysłowe itp. Szkolenia są realizowane dla firm, uczelni wyższych, szkół zawodowych oraz urzędów pracy. Działania szkoleniowe bezpośrednio przyczyniają się do rozwoju kompetencji zawodowych Państwa klientów, stanowią proces kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego z uwzględnieniem wymagań konkretnego pracodawcy lub prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:
- formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych uregulowań,
- na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
- szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2023 r. poz. 225 i 412);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: (…);
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
Jak wynika z treści wniosku, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Klienci opłacać będą szkolenia częściowo poprzez bony emitowane przez Bazę Usług Rozwojowych (prawa o określonym limicie kwotowym i okresie ważności - uprawniające Klienta do skorzystania z usług rozwojowych zamieszczonych w Bazie Usług Rozwojowych), a częściowo z własnych środków. Klienci nie mogą realizować szkoleń dopóki nie podpiszą umowy z Operatorem Bazy Usług Rozwojowych, który decyduje o przyznaniu dofinansowania.
Rozliczenia świadczonych usług przebiega w trzech wariantach. W pierwszym wariancie Klient wpłaca wkład własny Operatorowi, a Państwo otrzymują całość płatności za usługę od Operatora po zakończeniu świadczenia usługi. Umowa wsparcia, czyli umowa o dofinansowanie i realizację usług rozwojowych zawierana jest pomiędzy uczestnikiem projektu (osobą fizyczną), a Operatorem projektu. Uczestnik otrzymuje ID wsparcia. Otrzymują Państwo zgłoszenie uczestnika projektu przez stronę BUR, a zapis następuje poprzez wprowadzenie ID wsparcia. Wyłącznie w tym wariancie mają zastosowanie bony. Bony pełnią funkcję narzędzia rozliczeniowego między Operatorem a Dostawcą Usług, nie są emitowane przez Bazę Usług Rozwojowych. Bony nie są przez Państwa aktywowane, a nadawane przez Operatora projektu oraz Operatora finansowego. Operator projektu przypisuje liczbę bonów według wniosku o dofinansowanie, które składał Uczestnik Projektu. Operator Projektu wylicza poziom dofinansowania i sporządza Umowę wsparcia w systemie bonowym, którą podpisują: Uczestnik projektu i Operator projektu. Operator finansowany przyznaje Uczestnikowi bony w swoim systemie bonowym według umowy wsparcia, którą Uczestnik projektu podpisał z Operatorem Projektu (Uczestnikowi Projektu nadano ID wsparcia). Każdy bon ma określoną wartość w PLN. Uczestnik musi wykorzystać i skutecznie rozliczyć bony z Operatorem finansowym w terminie wskazanym w Umowie wsparcia. Uczestnik otrzymuje swój indywidualny identyfikator, tj. ID wsparcia i przy jego użyciu dokonuje zapisu na usługę rozwojową w Bazie Usług Rozwojowych. Operator Finansowy udostępnienia Uczestnikowi projektu pulę bonów w Systemie bonów poprzez system Operatora finansowego, a Państwo rezerwują bony w systemie. Tym samym w systemie Operatora bony przypisuje się do konkretnego Uczestnika i Dostawcy Usług. Po zakończeniu usługi składają Państwo poprzez system Operatora finansowego dokumenty, które są po stronie Dostawcy Usług. Wystawiają Państwo fakturę na dane Uczestnika projektu i również przekazują Operatorowi finansowemu. Po złożeniu kompletu dokumentacji, Operator finansowy płaci za usługę bezpośrednio Państwu, na podstawie przekazanej faktury, w formie realizacji zarezerwowanych bonów.
W drugim wariancie klient wpłaca całość płatności za usługę Państwu po zakończeniu usługi szkoleniowej, a następnie Operator zwraca część kwoty zgodnie z wartością dofinansowania klientowi. W wariancie tym podpisywana jest umowa trójstronna, pomiędzy uczestnikiem projektu (osobą fizyczną), Operatorem projektu i Państwem jako Dostawcą usługi.
Z kolei w trzecim wariancie, klient wpłaca całość płatności za usługę Państwu przed rozpoczęciem świadczenia usługi szkoleniowej, a następnie po zakończeniu szkolenia Operator zwraca część kwoty, zgodnie z wartością dofinansowania klientowi. W wariancie tym, jako Dostawcy usług zawierają Państwo umowy wyłącznie z Uczestnikami projektu (klientami - osobami fizycznymi).
Operatorzy nie podpisują z Dostawcami umów. Wyjątek dotyczy systemu bonowego dla osób fizycznych. Podpisali Państwo dwie umowy z Operatorem Projektu, tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy w (…) w ramach projektu: „(…)” oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy w (…) w ramach projektu: „(…)”.
Wskazać należy, że na prawo do powyższego zwolnienia od podatku od towarów i usług nie ma wpływu sposób rozliczenia finansowego (wariantów rozliczeniowych 1-3) opisanych we wniosku, jednakże usługi te muszą być faktycznie finansowane ze środków publicznych, a Wnioskodawca musi posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą takie źródło finansowania tych usług.
Jednocześnie nie ma znaczenia kto w przedmiotowej sprawie będzie płatnikiem w odniesieniu do świadczonych usług szkoleniowych. W każdym bowiem przypadku usługi są wykonane zgodnie z zawartymi umowami na rzecz klienta a płatności uiszczane są na Państwa rzecz, przy czym przedmiotem zapytania są wyłącznie usługi finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Należy również wskazać, że fakt kiedy klient otrzymuje zwrot dofinansowania nie ma wpływu na zastosowanie zwolnienia. Istotne jest bowiem, że przedmiotowe usługi szkoleniowe są faktycznie finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.
Reasumując wskazać należy, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe spełniać będą definicję usług kształcenia zawodowego, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Działania szkoleniowe bezpośrednio przyczyniają się do rozwoju kompetencji zawodowych klientów, stanowią proces kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego z uwzględnieniem wymagań konkretnego pracodawcy lub prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej.
Ponadto, wskazali Państwo, ze w każdym z przedstawionych wariantów rozliczeniowych 1-3 posiadają/posiadać będą dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że szkolenia są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
Tym samym, jeśli posiadają Państwo stosowną dokumentację potwierdzającą, że wynagrodzenie za usługi szkoleniowe będzie opłacane ze środków publicznych w wysokości 70%, znajdzie zastosowanie zwolnienie o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
