Interpretacja indywidualna – w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w kwestii uznania, że dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) będzie stanowiła sprzedaż terenu niezabudowanego, budowlanego, w rozumieniu ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·kwestii uznania, że dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce (...) będzie stanowiła sprzedaż terenu niezabudowanego, budowlanego, w rozumieniu ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz

·zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy w drodze licytacji ¾ udziału w działce (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnił go Pan pismem z 22 lipca 2025 r. (wpływ 28 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedmiotem zapytania jest przyszła sprzedaż w drodze licytacji publicznej ¾ udziału w działce nr (...) o powierzchni (...) położonej w (...) dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (…).

Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego działka (...) stanowi działkę użytkowaną pod uprawę (...).

Na nieruchomości brak jest budynków, przez działkę przebiega podziemna linia energetyczna średniego napięcia (linia ta biegnie wzdłuż drogi nienależącej do przedmiotowej nieruchomości i wchodzi w obszar działki (...)). W zakończeniu tej linii na działce posadowiony jest słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy. Zgodnie z oświadczeniem Dłużnika podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy stanowią jego własność.

Zgodnie z oświadczeniem Dłużnika podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy zostały posadowione na działce przez właściciela i przyjęte do używania (…) r.

Właściciel miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu/wytworzenia wyżej wymienionych obiektów.

Od (...) do nadal wykorzystuje je do prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność opodatkowana jest stawką podatku VAT 8%.

Po przyjęciu do używania nie ponosił wydatków na ich ulepszenie przewyższających 30% ich wartości początkowej.

Zgodnie z opinią biegłego w zakresach: energetyki, elektroenergetyki, elektrotechniki, instalacji elektrycznych oraz BHP przy urządzeniach, instalacjach i sieciach elektroenergetycznych zleconą przez Dłużnika wyżej wymienione obiekty stanowią budowle w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ze zm. Prawo budowlane.

Właścicielem ¾ udziału w nieruchomości jest (...).

Działka została nabyta w (…) r. dla celów prowadzonej działalności rolnej. Akt notarialny nr (...). W akcie tym nabywca oświadczył, że jest rolnikiem a nabycie następuje w celu powiększenia posiadanego gospodarstwa rolnego. Od zakupu nie przysługiwało nabywcy prawo do odliczenia podatku VAT. Sprzedaż tego gruntu była opodatkowana podatkiem VAT, stawka zwolniona.

(...) r. aktem notarialnym nr (...) Pan (...) przekazał w darowiźnie Panu (...) ¼ udziału w nieruchomości.

Obecnie sprzedaży w drodze licytacji będzie podlegał udział ¾ należący do pana (...). Biegła wyceniła udział w nieruchomości na kwotę (...) zł. Wycena nie uwzględniała własności podziemnej linii energetycznej, słupa z trafostacją oraz słupa oświetleniowego.

Zgodnie z oświadczeniem Dłużnika od (...) r. działka jest wykorzystywana do prowadzenia działalności rolnej. Działalność opodatkowana stawą VAT 8%. Obecnie jest to produkcja trawy w rolkach. Dla celów tej działalności Dłużnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Numer NIP: (...).

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (...) zatwierdzonym Uchwałą nr (...) teren działki (...) ma oznaczenie (...):

·Przeznaczenie podstawowe – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej obejmujące powyżej 50% powierzchni całkowitej budynków na działce budowlanej;

·Przeznaczenie uzupełniające tereny zabudowy usługowej, obejmujące poniżej 50% powierzchni całkowitej budynków na działce budowlanej: dopuszcza się budowę budynków usługowych jako obiektów wolnostojących lub realizowanie lokali użytkowych wbudowanych w budynki mieszkalno-usługowe.

Pytania

1.Czy dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce (...) dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...) będzie stanowiła sprzedaż terenu niezabudowanego budowlanego w rozumieniu ustawy o VAT.

2.W przypadku odpowiedzi negatywnej na pierwsze pytanie i uznanie działki za działkę zabudowaną budowlami w postaci linii energetycznej, słupa z trafostacją oraz słupa oświetleniowego, czy dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce (...) dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...) będzie opodatkowana podatkiem VAT i będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT jako dostawa po upływie okresu dłuższego niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021 r. poz. 685), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy – towarem są rzeczy oraz wszelkie postacie energii. To zatem powoduje, że grunty również stanowią towar. W dalszej kolejności powoduje to, że w przypadku sprzedaży gruntów mamy do czynienia z opodatkowaną czynnością, jaką jest dostawa towarów.

Natomiast, zgodnie z art. 18 ustawy organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością Dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy – zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

O opodatkowaniu sprzedaży (dostawy) działki decydują zatem zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Jeśli więc Plan („MPZP”) przewiduje przeznaczenie gruntu pod zabudowę, to sprzedaż takiej działki będzie opodatkowana podatkiem VAT. To samo będzie miało miejsce wówczas kiedy w przypadku braku MPZP w zakresie danej działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym pomimo, iż na terenie działki znajduje się podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy, przedmiotowe elementy nie powinny wpływać na charakter nieruchomości, ze względu na fakt, iż decydujące znaczenie przy interpretacji pojęć użytych w ustawie o podatku VAT ma bowiem walor i skutki ekonomiczne danej czynności opodatkowanej, a nie jego definicja w innej ustawie. Celem ekonomicznym dostawy jest sprzedaż gruntu, a nie słupa oświetleniowego z urządzeniami służącymi do jego działania.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie zasadniczym celem sprzedaży będzie grunt przeznaczony pod zabudowę. Celem potencjalnego nabywcy też będzie zakup terenu przeznaczonego pod zabudowę a nie budowli posadowionej na działce. Zgodny zamiar i cel stron obejmować będą dostawę gruntu budowlanego.

Wskazać należy, że naniesienia w postaci wyżej wymienionych elementów prezentują nieznaczącą wartość ekonomiczną.

Zdaniem Wnioskodawcy nie znajduje zatem uzasadnienia ekonomicznego czy logicznego traktowanie dostawy gruntów z takimi naniesieniami jako dostawę budowli lub ich części i w ramach tego korzystanie ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT. Nabywca zakupuje bowiem grunt, na którym marginalne znaczenie mają obiekty liniowe, a działkę uznać należy za niezabudowaną. Dokonując transakcji nie można całkowicie pomijać intencji stron, która w tym przypadku nie może być uznana za nabycie słupa energetycznego bądź lampy oświetleniowej.

Wnioskodawca wskazuje, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie zwracał uwagę na ekonomiczny sens transakcji, wskazując, że kryteria ekonomiczne mają decydujące znaczenie dla określenia prawidłowych skutków w zakresie podatku VAT dla danego zdarzenia gospodarczego (vide sprawy C-185/01 Auto Tease Holland B.V., C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financien). Istotne jest więc to, co jest sensem ekonomicznym transakcji dostawy działki niezabudowanej.

Wnioskodawca podkreśla, że w krajowym orzecznictwie przyjmuje się również, że w przypadku, gdy na danym gruncie istnieją budowle typu właśnie utwardzenie, parking, podjazd (utwardzony), ogrodzenie, które zajmują stosunkowo małą część gruntu, zaś ich wartość jest stosunkowo niewielka.

Przykładowo w wyroku z 17 kwietnia 2012 r., sygn. I FSK 918/11 NSA stwierdził: „sprzedaż działki gruntu, ogrodzonej siatką na słupkach betonowych z oczywistych względów nie można traktować jako dostawy budowli w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Sensem ekonomicznym tej czynności jest przecież sprzedaż gruntu, a nie ogrodzenia. Siatka ogrodzeniowa, jak trafnie zauważył Sąd pierwszej instancji, nie pełni samodzielnych funkcji budowlanych. Jej celem jest wydzielenie granic działki i jej zabezpieczenie”. NSA w wyroku stwierdził, że o tym, czy mamy do czynienia z dostawą budowli decydują nie względy formalne, tylko to, czy rzeczywiście w okolicznościach danej sprawy przedmiotem obrotu była właśnie budowla. W efekcie, skoro znajdujące się na działce elementy w postaci chodnika publicznego, ogrodzenia i słupa elektrycznego nie mają znaczenia dla transakcji dostawy działki, zaś Kupujący motywowany jest nabyciem działki niezabudowanej, należy przyjąć, że przedmiotowe elementy nie mają wpływu na charakter Nieruchomości, a zatem przedmiotem dostawy jest sprzedaż nieruchomości niezabudowanej.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku TSUE z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 przedstawia się następująco:

Planowana transakcja sprzedaży ¾ udziału prawa własności nieruchomości (działka (...)) która objęta jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i jej podstawowe przeznaczenie to: „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej” winna być potraktowana jako sprzedaż terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

Pana stanowisko do pytania nr 2

W przypadku uznania, że przedmiot planowanej sprzedaży zostanie zakwalifikowany jako teren zabudowany budowlami w postaci stacji linii energetycznej, słupa z trafostacją oraz słupa oświetleniowego, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT jako dostawa po upływie okresu dłuższego niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku: dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W opisywanym przypadku doszło do pierwszego zasiedlenia budowli (...) r. kiedy to została zakończona ich budowa i Dłużnik przyjął budowle do używania w prowadzonej działalności. Po tym dniu nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Nie doszło wiec do kolejnego pierwszego zasiedlenia. Ponieważ od (...) r. minął okres dłuższy niż 2 lata dostawa będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe w kwestii uznania, że dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) będzie stanowiła sprzedaż terenu niezabudowanego, budowlanego, w rozumieniu ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2025 r. poz. 132 i 620) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów..

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów, to komornik jest zobowiązany do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika.

Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przy czym jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasność nieruchomości), stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11.

Kwestia współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej: Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 195 Kodeksu cywilnego:

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).

Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Jak wynika z art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego:

Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.

W myśl art. 198 Kodeksu cywilnego:

Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

Podkreślić więc należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela, a rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami grunty, jak i budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizowana sprawa dotyczy majątku Dłużnika, który był wykorzystywany do prowadzenia Jego działalności rolnej.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić że dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła bowiem towaru w rozumieniu ustawy, tj. stanowiącego składnik majątkowy przedsiębiorstwa Dłużnika oraz dokonana będzie przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 cyt. ustawy:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji, w przypadku nieruchomości gruntowych niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza ww. plan miejscowy, wskazując czy teren jest budowlany, czy też szerzej – przeznaczony pod zabudowę.

Z kolei ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Wskazania wymaga, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 47 § 1, 2 i 3 Kodeksu Cywilnego:

§ 1. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

§ 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

§ 3. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Na podstawie art. 48 Kodeksu Cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym,

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (...)) zamierza sprzedać w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...), którego Właścicielem jest (...). Działka jest wykorzystywana do prowadzenia działalności rolnej. Działalność jest opodatkowana stawką VAT 8%. Obecnie jest to produkcja trawy w rolkach. Dla celów tej działalności Dłużnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przez działkę przebiega podziemna linia energetyczna średniego napięcia (linia ta biegnie wzdłuż drogi nienależącej do przedmiotowej nieruchomości i wchodzi w obszar działki (...)). W zakończeniu tej linii na działce posadowiony jest słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy. W opisie sprawy wskazał Pan, że zgodnie z oświadczeniem Dłużnika podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy stanowią jego własność. Dłużnik również oświadczył, że podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy zostały posadowione na działce przez właściciela i przyjęte do (...) r. i od tego momentu do chwili obecnej wykorzystuje je do prowadzonej działalności gospodarczej. Po przyjęciu do używania nie ponosił wydatków na ich ulepszenie przewyższających 30% ich wartości początkowej. Zgodnie z opinią biegłego w zakresach: energetyki, elektroenergetyki, elektrotechniki, instalacji elektrycznych oraz BHP przy urządzeniach, instalacjach i sieciach elektroenergetycznych zleconą przez Dłużnika wyżej wymienione obiekty stanowią budowle w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo budowlane. Sprzedaży w drodze licytacji będzie podlegało ¾ udziału należącego do Pana (...). W opisie sprawy, wskazano również, że naniesienia w postaci wyżej wymienionych elementów prezentują nieznaczącą wartość ekonomiczną.

Pana wątpliwości w pytaniu nr 1 dotyczą, czy dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) będzie stanowiła sprzedaż terenu niezabudowanego.

Jak wynika z wniosku, przedmiotem postępowania egzekucyjnego będzie dostawa ¾ udziału w działce nr (...) należącego do Dłużnika na której znajdują się należące do Dłużnika budowle – podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy – w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego i które będą przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej, gdyż stanowią one część składową nieruchomości. Zatem działka nie stanowi terenu niezabudowanego, w stosunku do dostawy którego mogłoby znaleźć zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, że podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy, które są budowlami mają nieznaczną wartość ekonomiczną w stosunku do gruntu. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, przewidują zwolnienie od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części bez względu na ich wartość.

Sprzedaż licytacyjna nieruchomości opisanej we wniosku powinna być oceniana jako dostawa budowli (podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy), do której może znaleźć zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że w odniesieniu do dostawy w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) nie będzie mógł mieć zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ grunt będący przedmiotem dostawy jest terenem zabudowanym.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Kolejne Pana wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy w drodze licytacji ¾ udziału w działce (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W związku z powyższym, w przypadku dostawy zabudowanej działki, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy i kiedy względem budowli znajdujących się na ww. działce doszło do pierwszego zasiedlenia.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy, podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy zostały posadowione na działce przez Właściciela i przyjęte do używania (...) r. oraz po przyjęciu do używania nie ponosił On wydatków na ich ulepszenie przewyższających 30% ich wartości początkowej.

Analizując przedstawione przez Pana informacje w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie dostawa budowli znajdujących się na działce, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż – jak wynika z opisu sprawy –budowle zostały przyjęte do używania (...) r. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budowli a ich dostawą upłynie okres co najmniej 2 lat.

W konsekwencji należy stwierdzić, że dla dostawy znajdujących się na działce budowli, będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, również dostawa gruntu na którym ww. budowle są posadowione będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że dostawa w drodze licytacji ¾ udziału w działce nr (...) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wobec tego ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że „Zgodnie z oświadczeniem Dłużnika podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy stanowią jego własność. Zgodnie z oświadczeniem Dłużnika podziemna linia energetyczna, słup z trafostacją oraz słup oświetleniowy zostały posadowione na działce przez właściciela i przyjęte do używania (...) r.”. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Pana wyroków sądu, tut. Organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanych pytań. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone.

Należy również zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana i nie wywołuje skutków podatkowych pozostałego Współwłaściciela.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.