
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT z tytułu najmu długoterminowego dla swoich podopiecznych.
Uzupełnili go Państwo pismem z 17 czerwca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) (dalej: „Stowarzyszenie” lub „Wnioskodawca”), działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261) oraz postanowień swojego statutu.
Statutową działalnością Stowarzyszenia jest:
1)realizowanie programu kompleksowej pomocy młodzieży oraz osobom dorosłym (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi opartego na doprowadzeniu do powstania i prowadzeniu społeczności wspomaganych mieszkań lub domów stałego pobytu przeznaczonych dla dorosłych osób (...);
2)realizowanie programu budowy społeczności wspomaganych mieszkań lub domów poprzez organizację całości procesu powstawania oraz prowadzenia operacyjnego i funkcjonalnego społeczności mieszkań i domów wspomaganych w celu zapobieżenia wykluczeniu społecznemu i zawodowemu młodzieży oraz osób dorosłych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, przy czym przez osoby niepełnosprawne należy rozumieć osoby zagrożone niepełnosprawnością i osoby niepełnosprawne, posiadające stosowne orzeczenie stwierdzające niepełnosprawność, w tym w szczególności (...) - całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz sprzężonymi niepełnosprawnościami;
3)wspieranie rodzin osób niepełnosprawnych wymienionych w pkt 1-2;
4)działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych osób (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi zagrożonych wykluczeniem społecznym;
5)działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
6)promocja i organizacja wolontariatu.
Co istotne, prowadzenie społeczności mieszkań i domów wspomaganych w celu zapobieżenia wykluczeniu społecznemu i zawodowemu młodzieży oraz osób dorosłych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi ma na celu zapewnienie na zasadzie najmu miejsca całodobowego samodzielnego i niezależnego zamieszkania pod okiem trenerów oraz opiekunów oraz służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia tym osobom.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1)współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami pozarządowymi, działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia, oraz współpracę krajową i zagraniczną z instytucjami i osobami fizycznymi, wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia;
2)prowadzenie działalności informacyjnej, służącej upowszechnianiu wiedzy o metodach i formach pomocy osobom niepełnosprawnym (...) oraz celach Stowarzyszenia;
3)prowadzenie we współpracy z innymi organizacjami szkoleń oraz wykładów dla rodziców osób (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi;
4)pozyskiwanie funduszy na działalność Stowarzyszenia;
5)prowadzenie zbiórek publicznych;
6)organizowanie warsztatów twórczych dla dzieci i młodzieży, szczególnie zajęć plastycznych, muzycznych, teatralnych oraz filmowych;
7)propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej, w szczególności poprzez organizację wyjazdów, warsztatów, prelekcji;
8)organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów;
9)organizowanie imprez kulturalnych;
10)wydawanie książek, czasopism, broszur związanych z celami Stowarzyszenia;
11)finansowe, rzeczowe, informacyjne wspieranie rodzin osób niepełnosprawnych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Y.
Program Budowy Y. z Mieszkaniami Wspomaganymi Stowarzyszenia - budowa domu/domów z mieszkaniami wspomaganymi - realizowana będzie na podstawie ww. statutu oraz w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego Stowarzyszenia (dalej: „Y.” i „Mieszkania Wspomagane”). Program ten ma na celu zapobieżenie wykluczeniu społecznemu i zawodowemu młodzieży oraz osób dorosłych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, dla których dedykowany jest owy program.
Budowa przeprowadzona jest na nieruchomości oddanej Stowarzyszeniu do użytkowania wieczystego przez Gminę Miasto (...) na cele realizacji przedmiotowego Programu na podstawie umowy o użytkowanie wieczyste, zawarte pomiędzy Stowarzyszeniem a Gminą Miasto (...).
Stowarzyszenie w ramach pobytu w Mieszkaniu Wspomaganym zobowiązuje się zapewnić swoim podopiecznym miejsce pobytu (zamieszkania). Budynki, w których znajdują się Mieszkania Wspomagane są kwalifikowane na gruncie według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11, tj. m.in. budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, (dalej: „Usługa główna”).
Dodatkowo Stowarzyszenie może (ale nie musi) zapewnić jako dodatkową usługę ww. osobom:
1)pomoc w czynnościach życia codziennego, w tym wsparcie w przygotowywaniu posiłków oraz szkolenie w tym zakresie, (dbałość o czystość osobistą oraz stan zdrowia);
2)pomoc w zaopatrzeniu w środki higieny osobistej, ortopedyczne itp. oraz leki;
3)pomoc w organizacji czasu wolnego oraz komunikacji (transporcie) w zależności od środków finansowych zgromadzonych co miesiąc od mieszkańców Mieszkania Wspomaganego; - dalej „Usługi dodatkowe”.
Głównym i najważniejszym celem Mieszkania Wspomaganego jest stworzenie osobom z niepełnosprawnością warunków do życia możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego, zgodnie z ich wyborem, w poczuciu pełnej integracji ze społeczeństwem, przy niezbędnym wsparciu asystentów lub opiekunów.
Mieszkanie Wspomagane ma być formą pomocy mieszkaniowej i oparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością. Mieszkanie Wspomagane będzie przeznaczone dla osób pełnoletnich niepełnosprawnych lub młodzieży, głównie tych, które utraciły oparcie w domu rodzinnym oraz tych, które gotowe są do samodzielnego i niezależnego życia.
Do Mieszkania Wspomaganego nie będą przyjmowane osoby, które:
a)ze względu na stan zdrowia wymagają stałej opieki lekarskiej lub pielęgniarskiej,
b)zagrażają własnemu życiu i zdrowiu lub życiu innych osób.
Najem oferowany przez Stowarzyszenie w ramach „Y”, będzie zatem dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych przy zapewnieniu niezbędnego im wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i stanowi najem samodzielnych wspomaganych mieszkań (usługa społeczna) dla osób niepełnosprawnych. Umowy najmu zawierane będą w pierwszej kolejności na okres jednego roku, następnie zaplanowane jest ich przedłużanie na czas nieoznaczony, co zapewnić ma mieszkańcom perspektywę zaplanowania długoterminowego użytkowania lokalu, w którym mogą czuć się bezpiecznie i stabilnie. Taki sposób działania podyktowany jest wymogami stawianymi Stowarzyszeniu celem skorzystania z dofinansowania z państwowego funduszu na stworzenie infrastruktury Mieszkań Wspomaganych.
Najem realizowany jest wyłącznie w celach mieszkaniowych. Cel najmu będzie potwierdzany przez oświadczenia najemców, zobowiązujące do używania wynajmowanego lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem mieszkalnym. Mieszkańcy „Y” nie będą prowadzić żadnej działalności gospodarczej w wynajmowanych lokalach. Najem skoncentrowany będzie na zapewnieniu mieszkańcom możliwości realizacji ich życiowych celów w stabilnym i bezpiecznym środowisku, co jednocześnie stanowi misję i cel działalności Stowarzyszenia. Dzięki tej formule najmu, Stowarzyszenie gwarantuje, że każdy aspekt świadczonych usług będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb jego podopiecznych, podkreślając ich priorytet w zakresie zapewnienia godziwego życia i odpowiedniej opieki. Potwierdza to również fakt, że w zakresie relacji pomiędzy współmieszkańcami będą obowiązywać zasady uczestniczenia w prowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego: gotowanie, sprzątanie, pranie itp., świadczenia pomocy współmieszkańcom w czynnościach dnia codziennego oraz dbałość o zdrowie własne oraz współmieszkańców w formie wspólnoty mieszkaniowej. Podkreśla to główny cel mieszkalnictwa wspomaganego jakim jest umożliwienie osobom niepełnosprawnym (podopiecznym Stowarzyszenia) warunków do życia możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego. Najem spełnia zatem kryteria najmu długoterminowego.
Zmiana modelu Stowarzyszenia
W dniu 9 stycznia 2025 r. Stowarzyszenie wystąpiło o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług (znak pisma: 0112-KDIL1-2.4012.17.2025.1.DS). W dniu 24 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS” lub „organ”) uznał stanowisko Stowarzyszenia za nieprawidłowe.
W ww. wniosku Stowarzyszenie zwróciło się m.in. z pytaniem czy Usługi wykonywane przez Stowarzyszenie stanowią usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe w rozumieniu ustawy o VAT. DKIS uznał we wniosku, iż najem spełnia kryteria najmu długoterminowego, przy czym organ nie zgodził się ze stanowiskiem Stowarzyszenia, iż najem ten będzie wyłącznie na cele mieszkaniowe.
W poprzednim modelu działalności - opisanym w ww. wniosku (0112-KDIL1-2.4012.17.2025.1.DS) warunkiem skorzystania z Usługi głównej (najmu) niezbędne było korzystanie również z Usług dodatkowych. Oznaczało to, iż najem oraz usługi dodatkowe stanowiły de facto jedną, kompleksową usługę. Stowarzyszenie nie przewidywało wówczas możliwości rozdzielenia tego rodzaju usług.
W wyniku analizy potrzeb podopiecznych oraz dotychczasowych doświadczeń, Stowarzyszenie dokonało zmiany przyjętego modelu biznesowego. Ustalono bowiem, że duża część osób która korzystać będzie z Y. (podopieczni Stowarzyszenia), korzystać będzie wyłącznie z usługi najmu lokali mieszkalnych (Usługi głównej), a jedynie część podopiecznych wymagać może świadczenia Usług dodatkowych.
Stąd usługa najmu długoterminowego została wyodrębniona jako Usługa główna, prowadzona i dokumentowana oddzielnie od Usług dodatkowych. Podobnie Usługi dodatkowe będą dokumentowane jako odrębne świadczenie.
Rozdzielenie usług tj. Usługi głównej i Usług dodatkowych zostanie dokonane zarówno organizacyjnie, jak i statutowo (odpowiednie postanowienia statutu Stowarzyszenia), co ma na celu wskazanie na ich odrębności pod względem ekonomicznym oraz funkcjonalnym. W kontekście ewidencji księgowej, usługi te są traktowane odrębnie, co znajduje odzwierciedlenie np. w przypisaniu poszczególnym usługom odrębnej bazy kosztowej (odrębnych kosztów bezpośrednich i pośrednich).
Końcowo Stowarzyszenie zwraca uwagę, że umowy najmu zawierane będą na okres długoterminowy (na początek - na rok, z możliwością przedłużenia na czas nieoznaczony). Ponadto, jak już zostało wskazane w wydanej na rzecz Stowarzyszenia interpretacji indywidualnej (0112-KDIL1-2.4012.17.2025.1.DS), organ sam potwierdził, iż opisana działalność Stowarzyszenia w zakresie najmu spełnia kryteria najmu długoterminowego.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:
1)Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) dla świadczonej przez Państwa usługi długoterminowego najmu na rzecz osób niepełnosprawnych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi?
Odpowiedź: Dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi długoterminowego najmu na rzecz osób niepełnosprawnych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi właściwym powinno być PKWiU 68.20.11.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.
2)Czy najem mieszkań wiąże się z przeniesieniem ośrodka życia najemcy/najemców?
Odpowiedź: Tak, najem mieszkań wiąże się z przeniesieniem ośrodka życia najemcy/najemców.
3)Czy będą Państwo zawierali odrębne umowy na najem i usługi dodatkowe?
Odpowiedź: Tak, Stowarzyszenie będzie zawierać odrębne umowy na najem mieszkań, a odrębne na usługi dodatkowe. Umowy na usługi najmu będą zawierane z każdym z podopiecznych. Usługi dodatkowe będą zawierane wyłącznie dla tych mieszkańców, którzy będą nimi zainteresowani.
4)Jak będzie kalkulowane wynagrodzenie za usługę najmu i usługi dodatkowe?
Odpowiedź: Wynagrodzenie za usługę najmu i usługi dodatkowe będzie kalkulowane w oparciu o metodę kosztową. Oznacza to, że w pierwszej kolejności Stowarzyszenie określi dwie odrębne bazy kosztowe: odrębnie dla usługi najmu, odrębnie dla usług dodatkowych. Baza kosztowa będzie składać się z kosztów bezpośrednich związanych z daną usługą oraz kosztów pośrednich. Koszty pośrednie będą co do zasady alokowane pomiędzy usługą najmu, a usługami dodatkowymi według klucza przychodowego, chyba, że inny klucz alokacji okaże się w momencie kalkulacji bardziej reprezentatywny i ekonomicznie uzasadniony.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego (Y jest obecnie w budowie), stąd nie jest w tym momencie możliwe wskazanie wszystkich kosztów bezpośrednich i pośrednich jakie będzie ponosić Stowarzyszenie oraz określić rodzaj zastosowanego klucza alokacji.
Niemniej przykładowo kosztem bezpośrednim związanym z:
usługą najmu: będzie koszt nabycia łóżka do spania do prywatnego pokoju osoby niepełnosprawnej, koszt sprzątania powierzchni wspólnych, koszt zarządzania budynkiem;
usługami dodatkowymi: będzie koszt leków nabytych przez Stowarzyszenie dla osoby niepełnosprawnej, dodatkowa rehabilitacja fizyczna oraz psychoterapeutyczna, koszty uczestnictwa w zajęciach dodatkowych dla zainteresowanych.
Z kolei kosztem pośrednim będzie np. koszt amortyzacji Y, w którym świadczone będą zarówno usługi najmu jak i usługi dodatkowe.
5)Jakie świadczenia wchodzą w skład usługi wynajmu długoterminowego o które Państwo pytacie? Czy w skład tych świadczeń wchodzi np. wsparcie w codziennym funkcjonowaniu?
Odpowiedź: W skład usługi wynajmu długoterminowego zalicza się wyłącznie możliwość zapewnienia niepełnosprawnym podopiecznym miejsca pobytu (zamieszkania). W skład tych świadczeń nie wchodzi np. wsparcie w codziennym funkcjonowaniu.
6)Z kim będą zawierane usługi najmu długoterminowego i usługi najmu długoterminowego razem z usługami dodatkowymi.
Odpowiedź: Zarówno umowy na usługi najmu długoterminowego jak i umowy na usługi dodatkowe zasadniczo będą zawierane bezpośrednio z osobami fizycznymi korzystającymi z tych usług tj. niepełnosprawnymi podopiecznymi Stowarzyszenia.
Natomiast w przypadku gdy polskie prawo, z uwagi na stan zdrowia podopiecznego nie pozwala na bezpośrednie zawarcie umowy z taką osobą (np. upośledzenie umysłowe), to w takim przypadku umowę - w imieniu podopiecznego - będzie zawierać jego opiekun faktyczny (również osoba fizyczna). W większości przypadków rodzice upośledzonych podopiecznych będą pełnić rolę opiekuna faktycznego.
Przy czym bez względu na fakt, czy umowa będzie zawierana bezpośrednio przez podopiecznego czy jej prawnego przedstawiciela, jedynym i bezpośrednim beneficjentem usługi najmu długoterminowego, jak i usług dodatkowych, będzie niepełnosprawny podopieczny Stowarzyszenia (osoba fizyczna).
Nie będą natomiast zawierane umowy na usługi najmu długoterminowego razem z usługami dodatkowymi (jako jedna umowa).
Pytanie
Czy wynajem długoterminowy (Usługa główna) świadczony przez Stowarzyszenie, stanowi usługę zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy wynajem długoterminowy lokali mieszkalnych (Usługa główna), świadczony przez Stowarzyszenie, stanowi usługę mieszkaniową zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata (opłata, płatność), co wynika wprost z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT: Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z analizy przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną - co do zasady - w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. świadczenie wzajemne).
Jednakże określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podatnik. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 113 ust. 1 ustawy o VAT: Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Jednocześnie, na mocy art. 113 ust. 5 ustawy o VAT: Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261). Na podstawie statutu oraz w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego będzie realizować Program Budowy Y. z Mieszkaniami Wspomaganymi Stowarzyszenia - budowa domu/domów z mieszkaniami wspomaganymi. W ramach pobytu w Mieszkaniu Wspomaganym Stowarzyszenie zobowiązuje się do zapewnienia swoim podopiecznym miejsca pobytu (zamieszkania). Umowy najmu zawierane będą w pierwszej kolejności na okres jednego roku, następnie będą one przedłużane na okres nieoznaczony. Najem spełnia kryteria najmu długoterminowego.
Na postawie art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061, ze zm.), dalej: „k.c.”: § 1. Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. § 2. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Natomiast zgodnie z art. 693 k.c.: § 1. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. § 2. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Najem/dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego/wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy/dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Co do zasady, oddanie nieruchomości w najem/dzierżawę stanowi czynność odpłatną i podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT: Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693).
W świetle art. 43 ust. 20 ustawy o VAT: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.
Zwolnienie od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT - usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, odzwierciedla zwolnienie przewidziane w art. 135 ust. 1 lit. l) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W oparciu o ten przepis: Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dzierżawę i wynajem nieruchomości.
Wprowadzając to zwolnienie ustawodawca krajowy wyłączył ze zwolnienia wynajem i dzierżawę nieruchomości na cele inne niż mieszkaniowe, korzystając w ten sposób z uprawnienia określonego w art. 135 ust. 2 zdanie ostatnie powyższej Dyrektywy, które mówi, że: (…). Państwa członkowskie mogą przewidzieć dodatkowe wyłączenia dotyczące zakresu stosowania zwolnienia przewidzianego w ust. 1 lit. l).
Należy przy tym zwrócić uwagę, iż zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT dla wynajmu/wydzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym, stanowi wyjątek od zasady ogólnej, jaką jest opodatkowanie sprzedaży. W związku z tym powinno być interpretowane ściśle i w żadnym razie nie powinno one być interpretowane w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu zastosowania zwolnienia.
W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie będzie wynajmowało Mieszkania Wspomagane na własny rachunek (w zawieranych umowach najmu będzie występować jako wynajmujący) zaś budynek, w którym znajdować się będą Mieszkania Wspomagane będzie kwalifikowany na gruncie według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) do działu 11, tj. m.in. jako budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112.
W art. 2 pkt 12 ustawy o VAT zawarto definicję obiektów budownictwa mieszkalnego, przez co należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, tj. m.in. budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112.
Tym samym, wynajmowane przez Stowarzyszenie Mieszkania Wspomagane należy uznać za nieruchomości o charakterze mieszkalnym zgodnie z ustawą o VAT.
Co więcej, cel najmu będzie potwierdzany przez oświadczenia najemców, zobowiązujące do używania wynajmowanego lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem mieszkalnym. Mieszkańcy „Y” nie będą prowadzić żadnej działalności gospodarczej w wynajmowanych lokalach. Całość najmu skoncentrowana będzie na zapewnieniu mieszkańcom możliwości realizacji ich życiowych celów w stabilnym i bezpiecznym środowisku, co stanowi misję i cel działalności Stowarzyszenia.
Należy więc uznać, że Stowarzyszenie poprzez Mieszkania Wspomagane będące przedmiotem najmu (Usługi głównej) będzie zaspokajać potrzeby mieszkaniowe. Stowarzyszenie będzie w stanie zweryfikować, w jaki sposób dany obiekt będzie wykorzystywany, tj. w szczególności, że będzie on wykorzystywany wyłącznie w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.
Powyższe wypełnia, zdaniem Stowarzyszenia, przesłankę w zakresie realizacji najmu wyłącznie w celach mieszkaniowych.
Co więcej, Stowarzyszenie dokonało docelowo zmiany swojego modelu biznesowego. W nowym modelu usługa najmu długoterminowego, stanowiąca Usługę główną, została wyodrębniona od Usług dodatkowych, które to Usługi dodatkowe mogą lecz nie muszą być zapewnione przez Stowarzyszenie - z analizy potrzeb podopiecznych Stowarzyszenia wynika, iż tylko część z nich może wymagać świadczenia Usług dodatkowych. Tym samym Usługi dodatkowe nie powinny wpływać na kwalifikację podatkową odrębnego, niezależnego świadczenia (Usługi głównej).
Mając na uwadze powyższe, a w szczególności fakt, że:
1)Stowarzyszenie będzie wynajmowało Mieszkania Wspomagane na własny rachunek (w zawieranych umowach najmu będzie występować jako wynajmujący);
2)budynek, w którym znajdować się będą Mieszkania Wspomagane będzie kwalifikowany na gruncie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) do działu 11, tj. m.in. jako budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112;
3)cel najmu będzie potwierdzany przez oświadczenia najemców, zobowiązujące do używania wynajmowanego lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem mieszkalnym;
4)Usługa główna będzie oddzielnym świadczeniem od Usług dodatkowych - tylko część podopiecznych Stowarzyszenia będzie korzystało z Usług dodatkowych, pozostali podopieczni korzystać będą wyłącznie z Usługi głównej;
5)Organ w poprzednio wydanej interpretacji uznał, że opisany najem stanowi najem długoterminowy w rozumieniu ustawy o VAT;
w ocenie Stowarzyszenia, Usługa główna wykonywana przez Stowarzyszenie stanowi usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, w rozumieniu ustawy o VAT, zwolniona od VAT na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które
nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z analizy przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną - co do zasady - w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. świadczenie wzajemne).
Jednakże określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podatnik.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że działają Państwo na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) oraz postanowień swojego statutu. Na podstawie ww. statutu oraz w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego będą Państwo realizować Program Budowy Y. z Mieszkaniami Wspomaganymi Stowarzyszenia - budowa domu/domów z mieszkaniami wspomaganymi. W ramach pobytu w Mieszkaniu Wspomaganym zobowiązują się Państwo zapewnić swoim podopiecznym miejsce pobytu (zamieszkania). Prowadzenie społeczności mieszkań i domów wspomaganych w celu zapobieżenia wykluczeniu społecznemu i zawodowemu młodzieży oraz osób dorosłych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi ma na celu zapewnienie na zasadzie najmu miejsca całodobowego samodzielnego i niezależnego zamieszkania pod okiem trenerów oraz opiekunów oraz służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia tym osobom. Głównym i najważniejszym celem Mieszkania Wspomaganego jest stworzenie osobom z niepełnosprawnościami warunków do życia możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego, zgodnie z ich wyborem, w poczuciu pełnej integracji ze społeczeństwem, przy niezbędnym wsparciu asystentów lub opiekunów. Mieszkanie Wspomagane ma być formą pomocy mieszkaniowej i oparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością. Mieszkanie Wspomagane będzie przeznaczone dla osób pełnoletnich niepełnosprawnych lub młodzieży, głównie tych, które utraciły oparcie w domu rodzinnym oraz tych, które gotowe są do samodzielnego i niezależnego życia. Do Mieszkania Wspomaganego nie będą przyjmowane osoby, które ze względu na stan zdrowia wymagają stałej opieki lekarskiej lub pielęgniarskiej, zagrażają własnemu życiu i zdrowiu lub życiu innych osób.
Dodatkowo Stowarzyszenie może, ale nie musi zapewnić jako dodatkową usługę ww. osobom: pomoc w czynnościach życia codziennego, w tym wsparcie w przygotowywaniu posiłków oraz szkolenie w tym zakresie, (dbałość o czystość osobistą oraz stan zdrowia), pomoc w zaopatrzeniu w środki higieny osobistej, ortopedyczne itp. oraz leki, pomoc w organizacji czasu wolnego oraz komunikacji (transporcie) w zależności od środków finansowych zgromadzonych co miesiąc od mieszkańców Mieszkania Wspomaganego. Usługa najmu długoterminowego została wyodrębniona jako Usługa główna, prowadzona i dokumentowana oddzielnie od Usług dodatkowych. Podobnie usługi dodatkowe będą dokumentowane jako odrębne świadczenia. Rozdzielenie usług zostanie dokonane zarówno organizacyjnie, jak i statutowo. W ewidencji księgowej, usługi te są traktowane odrębnie. Umowy najmu będą zawierane z każdym podopiecznym. Natomiast usługi dodatkowe będą zawierane wyłącznie dla mieszkańców zainteresowanych.
Państwa wątpliwości dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy dla świadczonych usług wynajmu długoterminowego.
Na postawie art. 659 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej „Kodeksem cywilnym”:
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Natomiast zgodnie z art. 693 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Z powyższych zapisów wynika, że najem/dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego/wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy/dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że - co do zasady - oddanie nieruchomości w najem/dzierżawę stanowi czynność odpłatną i podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2024 r. poz. 1440 i 1635);
W świetle art. 43 ust. 20 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.
Zwolnienie od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy - usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, odzwierciedla zwolnienie przewidziane w art. 135 ust. 1 lit. l) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W oparciu o ten przepis:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje dzierżawę i wynajem nieruchomości.
Wprowadzając to zwolnienie ustawodawca krajowy wyłączył ze zwolnienia wynajem i dzierżawę nieruchomości na cele inne niż mieszkaniowe, korzystając w ten sposób z uprawnienia określonego w art. 135 ust. 2 zdanie ostatnie powyższej Dyrektywy, które mówi, że:
(…). Państwa członkowskie mogą przewidzieć dodatkowe wyłączenia dotyczące zakresu stosowania zwolnienia przewidzianego w ust. 1 lit. l).
Należy przy tym zwrócić uwagę, iż zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy dla wynajmu/wydzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym, stanowi wyjątek od zasady ogólnej, jaką jest opodatkowanie sprzedaży. W związku z tym powinno być interpretowane ściśle i w żadnym razie nie powinno one być interpretowane w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu zastosowania zwolnienia.
W przedmiotowej sprawie kluczowe znaczenie ma zatem ocena, czy wynajmują lub wydzierżawiają Państwo nieruchomości wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Jak Państwo wskazali w opisie sprawy najem oferowany przez Państwa w ramach „Y”, będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych przy zapewnieniu niezbędnego im wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i stanowi najem samodzielnych wspomaganych mieszkań dla osób niepełnosprawnych. Umowy najmu zawierane będą na okres długoterminowy, najpierw na rok, z możliwością przedłużenia na czas nieoznaczony. Usługi najmu będą zawierane bezpośrednio z osobami fizycznymi korzystającymi z tych usług tj. niepełnosprawnymi podopiecznymi Stowarzyszenia. Natomiast gdy stan zdrowia podopiecznego nie pozwala na bezpośrednie zawarcie umowy z taką osobą (np. upośledzenie umysłowe), to w takim przypadku umowę - w imieniu podopiecznego - będzie zawierać jako opiekun faktyczny (również osoba fizyczna). Umowy za usługi najmu mieszkań nie będą zawierane w ramach jednej umowy z usługami dodatkowymi, będą zawierane odrębnie od tych usług.
Najem realizowany będzie wyłącznie w celach mieszkaniowych, zapewniający niepełnosprawnym podopiecznym miejsce pobytu (zamieszkania). Cel najmu będzie potwierdzany przez oświadczenia najemców, zobowiązujące do używania wynajmowanego lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem mieszkalnym. Mieszkańcy nie będą prowadzić żadnej działalności gospodarczej w wynajmowanych lokalach. Najem skoncentrowany będzie na zapewnieniu mieszkańcom możliwości realizacji ich życiowych celów w stabilnym i bezpiecznym środowisku. Ponadto najem mieszkań będzie wiązał się z przeniesieniem ośrodka życia najemcy/najemców. Wynagrodzenie za usługi najmu będzie kalkulowane w oparciu o metodę kosztową. Bezpośrednim kosztem związanym z usługą najmu będzie np. koszt nabycia łóżka do spania do prywatnego pokoju osoby niepełnosprawnej, koszt sprzątania powierzchni wspólnych, koszt zarządzania budynkiem.
Wskazali Państwo, że dla świadczonej przez Państwa usługi najmu długoterminowego na rzecz osób niepełnosprawnych (...) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi symbol PKWiU to 68.20.11.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.
Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Państwa wątpliwość należy stwierdzić, że - na gruncie niniejszej sprawy - zostaną spełnione wyżej opisane przesłanki, tak więc świadczona przez Państwa usługa najmu długoterminowego Mieszkań Wspomaganych swoim niepełnosprawnym podopiecznym wyłącznie na ich cele mieszkaniowe, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usługi najmu długoterminowego dla swoich niepełnosprawnych podopiecznych. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem i stanowiskiem (np. opodatkowanie usług dodatkowych) nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
