
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczonych usług polegających na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów i prowadzeniu wieczorów tanecznych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Uzupełnił go Pan pismem z 23 lipca 2025 r. (wpływ 28 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie 90.01. działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych. Jest wykształconym muzykiem – Ukończona Akademia Muzyczna – wydział instrumentalny – trąbka – magister. Działalność Wnioskodawcy polega na wykonywaniu krótkich koncertów, opraw muzycznych dla gości hotelowych, a także Wnioskodawca świadczy usługi dla domów kultury, firm organizujących imprezy, eventy firmowe, agencji muzycznych, restauracji. Aktualnie głównie dla hoteli. Świadczone usługi według opinii Wnioskodawcy są usługami kulturalnymi.
Koncerty w hotelach odbywają się cyklicznie. Za zrealizowane koncerty Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie. Kwota jest ustalona z dyrektorem hotelu lub organizatorem i w zależności od ilości wykonanych koncertów Wnioskodawca wystawia rachunek na koniec miesiąca.
Wnioskodawca bierze udział w koncertach jako artysta wykonawca patrząc na swoje wykształcenie i dyplomy ukończenia uczelni wyższych. Podczas koncertów wykonuje własne improwizacje utworów popularnych, jazzowych, Pop. Każde wykonanie koncertu jest inne – improwizacja to różne koncepcje melodii danej piosenki, którą Wnioskodawca wykonuje na różne sposoby.
Ponadto Wnioskodawca wskazał: Odpowiedzi na pytania Krajowej Informacji Skarbowej
1)Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Nie, nie jest.
2)Czy wieczory taneczne stanowią usługi kulturalne? Proszę wskazać czynniki, które decydują o kulturalnym charakterze tych usług.
Tak, wieczory taneczne, które Wnioskodawca prowadzi, mają charakter usług kulturalnych. Wnioskodawca występuje jako trębacz, wykonując muzykę na żywo do oryginalnych piosenek. Dogrywa do oryginalnych utworów tworząc unikatowe projekty muzyczne na żywo - (live act). Dodatkowo podczas wieczorów tanecznych Wnioskodawca prowadzi szeroko pojętą konferansjerkę, opowiadając gościom hotelowym o danym przeboju, zakreślając historię powstania utworu oraz jak były kiedyś te utwory tworzone, a jak teraz. Przykładem może być grupa ..., która opierała się na muzyce (podkładach) granych przez prawdziwe instrumenty, podczas powstawania aranżu muzycznego były rozpisywane partytury, nuty dla każdego z członków big bandu, orkiestry - ze szczególnym naciskiem na instrumenty dęte, a teraz w większości dominuje (mowa o współczesnych hitach) muzyka mechaniczna - elektroniczna.
Wykonania te mają charakter improwizowany i twórczy - każde jest niepowtarzalne, co odróżnia je od zwykłego odtwarzania muzyki. Działalność Wnioskodawcy wpisuje się w sferę upowszechniania kultury muzycznej i bezpośredniego kontaktu ze sztuką.
Ponadto za każdym razem Wnioskodawca tworzy scenerię tj. nagłośnienie, oświetlenie, dymy. Wszystko w zależności od wydarzenia i ustaleń z organizatorem. Wnioskodawca nadmienia, że wieczory taneczne prowadzi 1 lub 2 w miesiącu, więc stanowią znikomą część jego dochodu - bardziej pasja.
Czynniki decydujące o kulturalnym charakterze koncertów i wieczorów tanecznych:
1.Twórczy charakter występów:
·Koncerty są oparte na improwizacji, a każdorazowe wykonanie jest niepowtarzalne.
·Jako absolwent akademii muzycznej, Wnioskodawca realizuje występy z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności artystycznych.
2.Występy na żywo z udziałem artysty:
·Wnioskodawca gra na trąbce na żywo, łącząc grę z profesjonalnymi podkładami muzycznymi, tworzy na scenie improwizowane covery. Prezentuje muzykę mając pojęcie o historii muzyki.
·Publiczność ma bezpośredni kontakt z wykonawcą i autentycznym przeżyciem artystycznym. Muzyka Mechaniczna połączona z muzyką na żywo improwizowana.
3)Czy wykonując koncerty i prowadząc wieczory taneczne, o których mowa we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku, świadczy je Pan jako indywidualny twórca, bądź artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
Tak, według wykształcenia Wnioskodawcy i według jego opinii jest artystą wykonawcą w rozumieniu ww. ustawy. Jako Absolwent Akademii Muzycznej w klasie trąbki z wykształceniem magistra co cechuje Wnioskodawcę wiedzą na temat muzyki, jej historii, instrumentacji, Wnioskodawca wykonuje osobiście improwizowane utwory muzyczne na żywo, co kwalifikuje Wnioskodawcę jako twórcę i artystę wykonawcę. Każdy występ Wnioskodawcy ma charakter autorski, oparty na wiedzy Wnioskodawcy, doświadczeniu i talencie, co sprawia, że tworzy unikalne wykonania muzyczne. Dotyczy to zarówno prowadzenia koncertów jako muzyk instrumentalista jak i prezenter muzyczny (Dj konferansjer). Według Wnioskodawcy tylko osoba kompetentna z wykształceniem muzycznym, wiedzą ogólną, historią muzyki jest w stanie umiejętnie przedstawić publiczności i dobrać repertuar tak, aby wieczór był muzycznie szyty na miarę.
Według opinii Wnioskodawcy, a podkreśla, że jest muzykiem w odpowiedzi na pytanie, czy wykonując koncerty i prowadząc wieczory taneczne, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca świadczy je jako indywidualny twórca - artysta bądź artysta wykonawca w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2509), Wnioskodawca uprzejmie wyjaśnia, co następuje:
I.Koncerty
Koncerty realizowane przez Wnioskodawcę mają charakter artystyczny i są wykonywane osobiście - jako instrumentalista - artysta wykonawca, zgodnie z art. 85 ust. 2 ww. ustawy. Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki zawarte w definicji:
1.Wnioskodawca jest absolwentem akademii muzycznej w klasie trąbki - posiada formalne wykształcenie kierunkowe i umiejętności zawodowe w zakresie sztuki muzycznej.
2.W trakcie koncertów Wnioskodawca gra na trąbce na żywo, wykorzystując przygotowane podkłady jako akompaniament, gra także z podkładami fortepianowymi, które nagrywa jemu żona w domu na fortepianie przy użyciu rejestratora cyfrowego. Żona również jest absolwentką Akademii Muzycznej. Każde wykonanie ma cechy twórcze - w tym improwizację, własną interpretację, świadome kształtowanie ekspresji, dynamiki, frazy i barwy.
3.Koncerty nie są mechanicznym odtworzeniem muzyki, lecz twórczym działaniem artystycznym, będącym efektem osobistej kreacji i wykonania utworu muzycznego.
4.Wnioskodawca działa osobiście - jako niezależny artysta, bez udziału agencji czy zespołu. Jest Firmą samą w sobie, ... Agencja Muzyczna.
Zatem koncerty, które wykonuje Wnioskodawca, są usługami artystycznymi i kulturalnymi, świadczonymi przez artystę wykonawcę w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, i korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.
II.Wieczory taneczne
Wieczory taneczne, które Wnioskodawca prowadzi, również mają charakter artystyczny, ponieważ:
1.Są prowadzone w formie muzycznych występów na żywo – Wnioskodawca gra na trąbce do oryginalnych piosenek, nadając każdemu utworowi unikalną interpretację. Tworzy duet z oryginałem co nadaje niepowtarzalny charakter live actom Wnioskodawcy.
2.Wnioskodawca twórczo kształtuje przebieg muzyczny wieczoru - dobiera repertuar, tempo, nastrój, dynamikę oraz sposób wykonania utworów tak, by stworzyć całość o spójnym charakterze artystycznym i estetycznym.
3.Wnioskodawca posiada wykształcenie muzyczne i doświadczenie sceniczne, które umożliwia jemu świadome kreowanie artystycznego klimatu wieczoru - nie jest to „rozrywka” w sensie dyskotekowym, lecz forma artystycznego muzykowania dostępnego szerokiej publiczności.
4.Tak jak w przypadku koncertów, Wnioskodawca działa jako instrumentalista - artysta wykonawca. Każdy występ wymaga obecności artysty i jego aktywnego udziału - jest to działalność wykonawcza, nieodtwarzalna przez urządzenia mechaniczne. Podczas wieczoru tanecznego Wnioskodawca ściśle prowadzi dialog z publicznością, opowiada o utworach, które serwuje, dodatkowo nakreśla ich historię. Każdy występ w formie wieczoru tanecznego jest przygotowany pod kątem realizacji dźwięku tj. nagłośnienie, odsłuchy, oświetlenie czy też dymy, mikrofony.
Dlatego również według skromnego zdania Wnioskodawcy wieczory taneczne mają charakter usług kulturalnych świadczonych przez artystę wykonawcę, zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a tym samym korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.
4)Czy wykonywane przez Pana koncerty i prowadzone wieczory taneczne przyczyniają się do upowszechniania dorobku kulturalnego?
Tak, działalność Wnioskodawcy przyczynia się do upowszechniania dorobku kulturalnego poprzez wykonywanie muzyki na żywo, zarówno klasycznej, jak i rozrywkowej, oraz poprzez artystyczną interpretację i improwizację. Koncerty te umożliwiają szerokiemu gronu odbiorców bezpośredni kontakt ze sztuką muzyczną. Goście hotelowi, goście w restauracjach nie tylko spędzają miło czas (bo taki cel ma osoba zatrudniająca Wnioskodawcę), natomiast celem nie tylko zarobkowym Wnioskodawcy jest propagowanie sztuki, brzmienia trąbki, uwrażliwienia gości na inny gatunek muzyki - nie tylko ten elektroniczny jaki w większości teraz dominuje. Jaką radość sprawia jak rodzice z dziećmi podchodzą i proszą o wytłumaczenie zasady działania instrumentu, jak powstaje dźwięk, a nawet jak nazywa się ten instrument. Dlatego jak najbardziej Wnioskodawca odpowiada tak - Upowszechnia kulturę, upowszechnia brzmienia tego pięknego instrumentu, oraz poprzez swoje wykonania promuje prawdziwą muzykę. Może już ktoś kto usłyszał Wnioskodawcę, zainspirował się jego koncertem uczy się już grać?
Koncertowe upowszechnianie dorobku kulturalnego:
Tak - koncerty, które Wnioskodawca realizuje, mają istotny wpływ na upowszechnianie dorobku kulturalnego, według Wnioskodawcy, ponieważ:
1.Prezentuje żywą muzykę wykonywaną na żywo na trąbce - instrumencie głęboko osadzonym w tradycji muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej.
·W repertuarze pojawiają się utwory zarówno polskie, jak i międzynarodowe – w aranżacjach artystycznych, wzbogaconych improwizacją, która wymaga najwyższych umiejętności technicznych jak i wiedzy z zakresu harmonii muzyki i form muzycznych.
2.Wnioskodawca jako profesjonalny muzyk z wykształceniem akademickim, interpretuje utwory z dbałością o wartości estetyczne i kulturowe.
·Nie są to mechaniczne odtworzenia nagrań, lecz autorskie wykonania bazujące na wiedzy Wnioskodawcy z zakresu historii i analizy muzyki. Wnioskodawca działa na podkładach ogólnodostępnych, do których dołącza swoją improwizację, co staje się wyjątkowe jak i z podkładem fortepianowym, które nagrywa jemu żona.
3.Wnioskodawca występuje w przestrzeniach ogólnodostępnych - takich jak hotele, gdzie z koncertów korzysta szeroka i zróżnicowana publiczność, w tym liczni goście zagraniczni, którzy mają możliwość posłuchać wykształconych wirtuozów z Polski grających na instrumencie.
·Szczególne znaczenie ma obecność gości niemieckich i innych turystów zagranicznych - dla których kontakt z muzyką Wnioskodawcy stanowi formę spotkania z polską kulturą wykonawczą. Wnioskodawca gra również piękne polskie utwory, z repertuaru naszych wspaniałych polskich wokalistów tj. ..., ..., ..., ... i wiele innych.
4.Koncerty Wnioskodawcy tworzą okazję do doświadczania kultury muzycznej „tu i teraz”, co sprzyja jej promocji oraz wzmacnianiu obecności kultury polskiej w przestrzeni publicznej.
Wieczory taneczne jako upowszechnianie dorobku kultury:
Tak, wieczory taneczne, które Wnioskodawca prowadzi w hotelach według jego opinii, a nadmienia, że jest muzykiem i nie ma najmniejszego doświadczenia w pisaniu tak precyzyjnych interpretacji, przyczyniają się do upowszechniania dorobku kulturalnego, zarówno w aspekcie wykonawczym, jak i edukacyjnym.
Występy Wnioskodawcy mają charakter znacznie wykraczający poza typowe rozrywkowe „puszczanie muzyki”:
1.Jako absolwent Akademii Muzycznej Wnioskodawca posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu historii muzyki, analizy dzieła muzycznego i interpretacji. To pozwala Wnioskodawcy świadomie dobierać repertuar i prezentować utwory w sposób spójny z ich kontekstem kulturowym.
2.Podczas wieczorów tanecznych Wnioskodawca nie tylko gra na żywo na trąbce, ale także:
·samodzielnie rozstawia scenę, nagłośnienie, oświetlenie, co tworzy profesjonalne warunki odbioru muzyki na żywo;
·prowadzi narrację (konferansjerkę) - opowiada o wykonywanych utworach, przybliża ich historię, autorów, styl i epokę, co ma charakter edukacyjny i popularyzatorski.
3.Występy Wnioskodawcy angażują publiczność (gości hotelowych) w aktywny odbiór kultury muzycznej - uczestnicy nie tylko tańczą, ale słuchają interpretacji i narracji Wnioskodawcy, dzięki czemu wieczór zyskuje wymiar nie tylko rozrywkowy, ale i kulturotwórczy.
4.Taka forma wieczoru tanecznego realizuje funkcję kultury żywej - prezentowane utwory zyskują nowe życie poprzez wykonanie Wnioskodawcy, a odbiorcy mają bezpośredni kontakt z ich brzmieniem, kontekstem i historią.
5.Dodatkowo, w hotelach przebywa wielu gości zagranicznych (w tym niemieckich), co sprawia, że wieczory te są również formą promocji polskiej kultury wykonawczej i muzycznej na forum międzynarodowym.
W odróżnieniu od większości prezenterów muzycznych, którzy ograniczają się do odtworzenia nagrań, działalność Wnioskodawcy ma charakter artystyczno-kulturalny i edukacyjny - co jednoznacznie wpisuje się w pojęcie upowszechniania dorobku kulturalnego, o którym mowa w przepisach dotyczących zwolnień z VAT oraz interpretacji artystycznej.
5)Czy w wyniku zrealizowania koncertów i wieczorów tanecznych, objętych zakresem pytania zadanego we wniosku, powstaje „utwór” w rozumieniu art. 1 ust. 1 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
Koncerty Muzyczne:
Tak, według Wnioskodawcy każde jego wykonanie muzyczne stanowi utwór w rozumieniu art. 1 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze.
Improwizacje, które Wnioskodawca wykonuje, mają cechy utworu - są oryginalne, niepowtarzalne i stworzone przez Wnioskodawcę jako artystę wykonawcę. Wnioskodawca może włączyć podkład do utworu ..., a zaimprowizować całkowicie inną melodię. Improwizacja czyli wyobraźnia muzyczno-dźwiękowa nie ma tutaj granic.
Trąbka tak jak wokal jest instrumentem melodycznym - gra tylko melodie - dlatego melodia jest tu formą utworu. Powstaje nowa melodia, która nadaje całkowicie nowy charakter.
Tak, w określonych przypadkach - zwłaszcza gdy dochodzi do improwizacji muzycznej – w wyniku koncertu lub wieczoru tanecznego może powstać nowy utwór muzyczny w rozumieniu art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy:
„Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci”.
Dlaczego improwizacje Wnioskodawcy można uznać za utwór?
1.Improwizacje są efektem indywidualnej działalności twórczej Wnioskodawcy - jako artysta instrumentalista nie wykonuje zapisu nutowego utworu, lecz tworzy własną melodię w czasie rzeczywistym, opierając się na harmonii istniejącego podkładu.
2.Każda improwizacja jest niepowtarzalna i nie da się jej z góry przewidzieć – ma zatem indywidualny charakter, co stanowi jeden z kluczowych elementów definicji „utworu” w świetle prawa autorskiego.
3.Nawet jeśli podkład (np. do „...” ...) pochodzi z gotowego nagrania, to warstwa melodyczna Wnioskodawcy, stworzona na żywo, jest autorskim dodatkiem, który może być traktowany jako nowy utwór muzyczny - a co najmniej jako twórcza aranżacja.
4.Co więcej, twórczość muzyczna nie wymaga zapisu nutowego, aby mogła być chroniona prawem autorskim - wystarczy, że jest utrwalona lub możliwa do utrwalenia, np. przez nagranie audio lub obecność świadków (publiczności).
Podsumowanie:
W przypadku koncertów i wieczorów tanecznych, w których Wnioskodawca wykonuje improwizacje muzyczne, dochodzi do powstania nowych przejawów działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Są to:
·nowe utwory muzyczne (improwizacje),
·lub twórcze opracowania istniejących utworów (aranżacje).
W związku z tym uzasadnione jest stanowisko, że w wyniku działalności artystycznej Wnioskodawcy powstają utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wieczory Taneczne:
W odpowiedzi na pytanie, czy podczas wieczorów tanecznych, w których Wnioskodawca wykonuje improwizacje do istniejących piosenek, powstaje utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Wnioskodawca uprzejmie wyjaśnia, co następuje:
Tak. Nawet w kontekście wieczorów tanecznych, w których Wnioskodawca wykonuje utwory znane publiczności (np. oryginalne piosenki), dogrywając do nich własne improwizacje instrumentalne - powstają nowe przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze, które mogą być uznane za utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Uzasadnienie:
1.Improwizacja na żywo do istniejącego utworu muzycznego - np. granie własnych fraz, wariacji, ozdobników lub nawet alternatywnej melodii do oryginalnego podkładu - ma charakter twórczy i indywidualny.
2.Choć utwór bazowy jest już znany (np. piosenka ...), to wkład Wnioskodawcy jako instrumentalisty tworzy nową warstwę muzyczną, która:
·nie pochodzi z oryginału,
·jest efektem jego kreatywności,
·jest niepowtarzalna - tworzona na żywo,
·kształtuje ostateczny efekt artystyczny danego wykonania.
3.Taki wkład twórczy może być uznany za odrębny utwór (jeśli stanowi nową całość muzyczną), albo za twórcze opracowanie istniejącego utworu (aranżację), chronione jako tzw. utwór zależny (art. 2 ust. 1 ustawy o prawie autorskim).
4.Fakt, że występ odbywa się podczas wieczoru tanecznego w hotelu, nie wyklucza twórczego charakteru wykonania. Przeciwnie - dzięki improwizacji, aktywnej grze na żywo i interakcji z publicznością, wieczór zyskuje wymiar artystyczny, a nie tylko rozrywkowy.
5.Wnioskodawca nie jestem jedynie „odtwarzaczem muzyki”, lecz aktywnym artystą wykonawcą, który interpretuje, wzbogaca i przekształca muzykę w czasie rzeczywistym, nadając jej nową jakość.
Wniosek:
W związku z powyższym, również w ramach wieczorów tanecznych, w których Wnioskodawca dogrywa własne improwizacje instrumentalne do istniejących piosenek, dochodzi do powstania nowych utworów muzycznych lub twórczych opracowań. Wnioskodawca działa więc jako indywidualny twórca i artysta wykonawca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, a działalność Wnioskodawcy ma charakter twórczy i kulturalny.
6)Czy wykonując koncerty i prowadząc wieczory taneczne, świadczy Pan usługi wymienione w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie konkretnie usługi wskazane w art. 43 ust. 19 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, Pan świadczy?
Dotyczy art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz ust. 19 ustawy o VAT, niniejszym Wnioskodawca wyjaśnia, że jako wykonawca świadczy usługi, które mieszczą się w katalogu działalności objętej zwolnieniem z VAT, jako:
A.Koncerty trąbkowe (solo do podkładów/karaoke)
1.Charakter działalności:
Koncerty mają charakter artystyczny – Wnioskodawca gra na żywo na trąbce do przygotowanych podkładów muzycznych. Każde wykonanie ma cechy niepowtarzalności - zawiera improwizację oraz własną interpretację muzyczną.
2.Zakres twórczości i wykonawstwa:
Jako absolwent Akademii Muzycznej Wnioskodawca realizuje działalność twórczą i wykonawczą w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT - koncerty stanowią przejaw działalności artystycznej i mieszczą się w katalogu usług zwolnionych z VAT.
3.Kwalifikacja:
Koncerty należy uznać za usługi w zakresie przedstawień i imprez w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, o których mowa w art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a ww. ustawy.
Wieczory taneczne
Wieczory taneczne prowadzone w hotelach
1.Charakter działalności:
Wieczory taneczne Wnioskodawca prowadzi osobiście jako artysta-muzyk, wykonując utwory na żywo z trąbką, z użyciem podkładów muzycznych, nagłośnienia i oświetlenia. Występy są wzbogacone o konferansjerkę i opowieści o utworach, co daje im walor edukacyjny i kulturalny. Dodatkowo, Wnioskodawca wykonuje autorskie improwizacje do znanych utworów, co czyni występy twórczymi i unikalnymi.
2.Zakres twórczości i wykonawstwa:
Wieczory taneczne mają charakter imprez artystycznych, opartych na żywym kontakcie z publicznością, zawierają elementy twórczości (improwizacja) i wykonawstwa artystycznego (gra na trąbce). Wnioskodawca pełni rolę zarówno wykonawcy, jak i prowadzącego.
3.Kwalifikacja:
Działalność ta również mieści się w zakresie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a w związku z ust. 19 ustawy o VAT - jako imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, korzystające ze zwolnienia z VAT.
Wniosek końcowy:
Zarówno koncerty, jak i prowadzone przez Wnioskodawcę wieczory taneczne wypełniają przesłanki do zakwalifikowania jako usługi objęte zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 w związku z ust. 19 ustawy o VAT, ponieważ są usługami w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego.
7)Czy w związku z wykonywaniem koncertów i prowadzeniem wieczorów tanecznych przysługuje Panu wynagrodzenie w formie honorarium?
W języku potocznym i kulturalnym „honorarium” oznacza zapłatę za pracę twórczą lub artystyczną - i w takim znaczeniu jak najbardziej Wnioskodawca może tak to określić:
·świadczenie ma charakter twórczy (np. improwizowany koncert, gra na żywo, dialogi z publicznością, konferansjerka, przygotowanie sceniczne - przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia),
·Wnioskodawca jest artystą wykonawcą z wykształceniem muzycznym wyższym (co w jego przypadku ma zastosowanie),
·nie sprzedaje towarów, lecz usługi artystyczne,
·zapłata nie zależy od ilości wykonanej pracy, ale ma formę ryczałt za występ/wydarzenie - czyli cyklicznie co tydzień w dane miejsce Wnioskodawca przyjeżdża i wykonuje koncert za ustaloną kwotę z właścicielem kawiarni bądź też dyrektorem hotelu.
Więc na podstawie Wnioskodawcy wykształcenia, wiedzy Wnioskodawca może odpowiedzieć – Tak, wynagrodzenie za jego występy artystyczne przybiera formę honorarium, wypłacanego za każdy występ jako zapłatę za działalność twórczą i wykonawczą.
Zasady wynagradzania twórców i artystów
Zgodnie z praktyką branżową i definicją honorarium - jest to wynagrodzenie przysługujące twórcy, wykonawcy lub osobie wykonującej działalność o charakterze niematerialnym, artystycznym lub naukowym. W przypadku Wnioskodawcy wynagrodzenie to należy traktować jako honorarium artystyczne, a nie zapłatę za „zwykłą usługę rozrywkową”.
Brak powtarzalności świadczenia
Każde wydarzenie ma indywidualny i niepowtarzalny przebieg - repertuar, interpretacja, styl prowadzenia wieczoru, improwizacje oraz kontakt z publicznością są inne w zależności od miejsca i charakteru imprezy. Tym samym Wnioskodawca nie świadczy usług w sposób zautomatyzowany lub schematyczny, lecz wnosi wkład twórczy i artystyczny.
Zgodność z praktyką podatkową i orzecznictwem
Wynagrodzenie artystów wykonawców, muzyków, prowadzących koncerty i wydarzenia artystyczne - zwłaszcza jeśli są to osoby z wykształceniem kierunkowym i autorską interpretacją - kwalifikowane jest przez organy podatkowe jako honorarium, a nie klasyczne wynagrodzenie usługowe.
Oczywiście wszystkie te odpowiedzi są według Wnioskodawcy interpretowane i nie bierze za nie odpowiedzialności. Wnioskodawca liczy na pomoc ze strony Organu i pomoc w dalszym wykonywaniu jego działalności na tych samych zasadach.
Wnioskodawca nie zgłosił się do VAT, ponieważ twierdzi tak jak wyżej opisuje - że jest zwolniony.
Pytanie
Czy opisane usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, ww. działalność obecnie sklasyfikowana pod nr 90.01.z (usługi artystów wykonawców) jest zwolniona z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Wnioskodawca jest podmiotem (artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Z kolei na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu:
a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
Warunkiem zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.
W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. n) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.
Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).
Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.
W sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, np. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87):
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Analizując możliwość zwolnienia świadczonych usług należy wskazać, że art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.), do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy stanowi, że:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W myśl art. 1 ust. 2 pkt 7, pkt 8 i pkt 9 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
7)muzyczne i słowno-muzyczne,
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
9)audiowizualne (w tym filmowe).
Według art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka.
Aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:
-mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
-stanowić przejaw działalności twórczej,
-posiadać indywidualny charakter.
Jak stanowi art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Na mocy art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Artyście wykonawcy przysługuje, w granicach określonych przepisami ustawy, wyłączne prawo do:
1)ochrony dóbr osobistych, w szczególności w zakresie:
a)wskazywania go jako wykonawcy, z wyłączeniem przypadków, gdy pominięcie jest zwyczajowo przyjęte,
b)decydowania o sposobie oznaczenia wykonawcy, w tym zachowania anonimowości albo posłużenia się pseudonimem,
c)sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię;
2)korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego na następujących polach eksploatacji:
a)w zakresie utrwalania i zwielokrotniania - wytwarzania określoną techniką egzemplarzy artystycznego wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
b)w zakresie obrotu egzemplarzami, na których artystyczne wykonanie utrwalono - wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy,
c)w zakresie rozpowszechniania artystycznego wykonania w sposób inny niż określony w lit. b - nadawania, reemitowania oraz odtwarzania, chyba że są one dokonywane za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza, a także publicznego udostępniania utrwalenia artystycznego wykonania w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
Z treści ww. przepisów można zatem wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.
W myśl art. 86 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Artyście wykonawcy służy prawo do wynagrodzenia za korzystanie z artystycznego wykonania lub za rozporządzanie prawami do takiego wykonania określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych. Nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest Pan absolwentem akademii muzycznej w klasie trąbki - posiada Pan formalne wykształcenie kierunkowe i umiejętności zawodowe w zakresie sztuki muzycznej. Działalność Pana polega na wykonywaniu krótkich koncertów, opraw muzycznych dla gości hotelowych, a także świadczy Pan usługi dla domów kultury, firm organizujących imprezy, eventy firmowe, agencji muzycznych, restauracji. Wykonując koncerty i prowadząc wieczory taneczne świadczy je Pan jako indywidualny twórca - artysta bądź artysta wykonawca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Każde wydarzenie ma indywidualny i niepowtarzalny przebieg - repertuar, interpretacja, styl prowadzenia wieczoru, improwizacje oraz kontakt z publicznością są inne w zależności od miejsca i charakteru imprezy. Nie świadczy Pan usług w sposób zautomatyzowany lub schematyczny, lecz wnosi wkład twórczy i artystyczny. Koncerty i wieczory taneczne, które Pan prowadzi, mają charakter usług kulturalnych. Wykonuje Pan osobiście improwizowane utwory muzyczne na żywo. Występy są wzbogacone o konferansjerkę i opowieści o utworach, co daje im walor edukacyjny i kulturalny. Ponadto za każdym razem tworzy Pan scenerię tj. nagłośnienie, oświetlenie, dymy. Każdy występ Pana ma charakter autorski, oparty na Pana wiedzy, doświadczeniu i talencie, co sprawia, że tworzy Pan unikalne wykonania muzyczne. Dotyczy to zarówno prowadzenia koncertów jako muzyk instrumentalista jak i prezenter muzyczny (Dj konferansjer). Działalność Pana przyczynia się do upowszechniania dorobku kulturalnego poprzez wykonywanie muzyki na żywo oraz poprzez artystyczną interpretację i improwizację. Koncerty oraz wieczory taneczne, które Pan realizuje, mają istotny wpływ na upowszechnianie dorobku kulturalnego. Podczas wieczorów tanecznych nie tylko gra Pan na żywo na trąbce, ale także samodzielnie rozstawia scenę, nagłośnienie, oświetlenie, prowadzi narrację (konferansjerkę) - opowiada o wykonywanych utworach, przybliża ich historię, autorów, styl i epokę.
Każde wykonanie koncertu muzycznego stanowi utwór w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ponieważ jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Improwizacje, które Pan wykonuje, mają cechy utworu - są oryginalne, niepowtarzalne i stworzone przez Pana jako artystę wykonawcę. W kontekście wieczorów tanecznych, w których wykonuje Pan utwory znane publiczności, dogrywając do nich własne improwizacje instrumentalne - powstają nowe przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze, które mogą być uznane za utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W przypadku koncertów i wieczorów tanecznych, w których wykonuje Pan improwizacje muzyczne, dochodzi do powstania nowych przejawów działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Są to: nowe utwory muzyczne (improwizacje) lub twórcze opracowania istniejących utworów (aranżacje).
Wynagrodzenie za występy artystyczne przybiera formę honorarium, wypłacanego za każdy występ jako zapłatę za działalność twórczą i wykonawczą.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w okolicznościach sprawy, w ramach świadczonych usług opisanych we wniosku podejmuje Pan szereg czynności, które prowadzą do realizacji jednego celu, tj. wystawienia przedstawień artystycznych w postaci koncertów i prowadzenia wieczorów tanecznych, które stanowią usługi kulturalne. Wykonywane przez Pana usługi przyczyniają się do upowszechniania dorobku kulturalnego. W wyniku realizacji koncertów i wieczorów tanecznych powstają „utwory” w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ponadto- jak Pan wskazał – opisane usługi świadczy Pan jako indywidualny twórca - artysta bądź artysta wykonawca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, za których wykonanie otrzymuje Pan wynagrodzenie w formie honorarium. Z okoliczności sprawy wynika, że świadcząc ww. usługi nie wykonuje Pan usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Pana usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów i prowadzeniu wieczorów tanecznych stanowią usługi kulturalne, do których nie znajduje zastosowania art. 43 ust. 19 ustawy, a które świadczy Pan jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, otrzymując wynagrodzenie w formie honorarium, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.
A zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Pana. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.
Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
