
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie świadczonych usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem z 3 czerwca 2025 r. (data wpływu 4 czerwca 2025 r.) oraz z 24 czerwca 2025 r. (data wpływu 30 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w piśmie z 3 czerwca 2025 r.)
Wnioskodawca, czyli A., prowadzi (…) „(…)” - świadczy usługi edukacyjno-wychowawcze skierowane wyłącznie do dzieci i młodzieży.
Planowana jest zmiana modelu współpracy A. i B.:
1.Wnioskodawca nie będzie już podpisywać umów z uczestnikami (rodzicami dzieci i młodzieży).
2.Umowy będą zawierane bezpośrednio pomiędzy B. a rodzicami/opiekunami prawnymi uczestników.
3.B. będzie pobierał opłaty od uczestników oraz będzie administratorem list uczestników.
4.Wnioskodawca będzie świadczył usługę na rzecz B., polegającą na realizacji programu edukacyjno-artystycznego (warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży).
5.Wnioskodawca będzie wystawiał jedną miesięczną fakturę (bez VAT) na B. za usługę organizacji i realizacji warsztatów.
6.Z punktu widzenia Wnioskodawcy nie zmienia się charakter usługi - nadal jest to świadczenie usług edukacyjno-kulturalnych na rzecz dzieci i młodzieży. Zmienia się jedynie relacja formalna (odbiorcą usługi jest instytucja kultury, a nie bezpośrednio uczestnicy).
Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, że po wdrożeniu nowego modelu współpracy będzie on nadal uprawniony do korzystania ze zwolnienia z VAT, ponieważ świadczona przez niego usługa pozostaje usługą edukacyjną na rzecz dzieci i młodzieży, a odbiorcą usługi będzie instytucja kultury, która organizuje dostęp do zajęć.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Uzupełnienie z 3 czerwca 2025 r.
C. jest jednostką organizacyjną A. B. jest instytucją samorządu terytorialnego.
Na pytanie 1: Kto będzie świadczył usługi objęte pytaniem we wniosku, odpowiedzieli Państwo: Usługi będą świadczone przez A. poprzez zatrudnionych instruktorów na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych.
Na pytanie nr 2: Na czym będą polegały świadczone usługi? - proszę opisać, odpowiedzieli Państwo: Usługi ogniska teatralnego dla dzieci i młodzieży polegają na prowadzeniu zajęć teatralnych, które wspierają rozwój artystyczny, emocjonalny i społeczny uczestników. Oto główne elementy takiej działalności:
1.Zajęcia aktorskie: nauka podstaw gry aktorskiej (dykcja, emisja głosu, ruch sceniczny, interpretacja tekstu); ćwiczenia z improwizacji i ekspresji emocjonalnej; praca nad świadomością ciała i przestrzeni scenicznej.
2.Warsztaty teatralne: zajęcia kreatywne oparte na zabawie, improwizacji i pracy zespołowej; tworzenie krótkich scenek, etiud lub całych spektakli; rozwijanie wyobraźni, spontaniczności i umiejętności współpracy.
3.Przygotowanie spektakli - praca nad scenariuszem (czasem dzieci same współtworzą tekst); próby, reżyseria, scenografia, kostiumy - kompleksowe przygotowanie przedstawienia; pokazy dla rodziców, rówieśników lub szerszej publiczności.
4.Rozwój osobisty: budowanie pewności siebie i odwagi do wystąpień publicznych; ćwiczenie komunikacji i empatii; nauka wyrażania emocji i radzenia sobie ze stresem.
5.Udział w festiwalach i przeglądach.
Na pytanie nr 3: Czy opieka nad dziećmi i młodzieżą będzie elementem świadczonej usługi, odpowiedzieli Państwo: Tak, usługi ogniska teatralnego będą obejmowały także element opieki nad dziećmi i młodzieżą, co może wiązać się z odpowiednimi obowiązkami formalnymi i prawnymi (np. wymaganiami wobec kadry, bezpieczeństwa).
Na pytanie nr 4: Na czym będzie polegała świadczona usługa opieki nad dziećmi i młodzieżą, odpowiedzieli Państwo: Usługa będzie polegała na zapewnieniu dzieciom i młodzieży bezpiecznych warunków do uczestniczenia w zajęciach teatralnych, rozwijaniu ich zainteresowań i umiejętności, a także organizowaniu czasu wolnego w sposób sprzyjający ich rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu i artystycznemu.
Na pytanie nr 5: Czy opieka nad dziećmi i młodzieżą świadczona w ramach organizacji warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży będzie organizowana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty, przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)? Jeśli tak, to proszę podać z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, punkt lub paragraf, ustęp, punkt) i jakich ustaw/rozporządzeń wynikają te formy i zasady, odpowiedzieli Państwo: Tak. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.) Art. 2 pkt 3 - Za część systemu oświaty uznaje się: „placówki wychowania pozaszkolnego, w tym ogniska pracy pozaszkolnej, młodzieżowe domy kultury, pałace młodzieży, domy kultury - realizujące zadania z zakresu wychowania, edukacji, opieki i kultury”.
Na pytanie nr 6: Czy celem świadczenia poszczególnych usług w ramach organizacji warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży jest osiągnięcie przez Państwa dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku, odpowiedzieli Państwo: Stowarzyszenie realizuje cel społeczny, a nie zarobkowy.
Uzupełnienie z 24 czerwca 2025 r.
Na pytanie nr 1: „Czy są Państwo: a) jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)”, odpowiedzieli Państwo: Tak;
„b) uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym”, odpowiedzieli Państwo: Nie.
Na pytanie nr 2: „Czy świadczą Państwo usługi w zakresie kształcenia i wychowania”, odpowiedzieli Państwo: Tak.
Na pytanie nr 3: „Czy zajęcia teatralne opisane we wniosku objęte będą wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o których mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe”, odpowiedzieli Państwo: Tak.
Na pytanie nr 4: „Czy są Państwo organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.)”, odpowiedzieli Państwo: Tak.
Na pytanie nr 5: „Czy prowadzą Państwo działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”, odpowiedzieli Państwo: Tak.
15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego”.
Na pytanie nr 6: „Czy są Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 87)”, odpowiedzieli Państwo: Nie.
Na pytanie nr 7: „Czy są Państwo podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym - jeśli tak, proszę wskazać na podstawie konkretnie jakich przepisów”, odpowiedzieli Państwo: Nie.
Na pytanie nr 8: „Czy zajęcia organizacji warsztatów teatralnych stanowią usługi kulturalne? Proszę wskazać czynniki, które decydują o kulturalnym charakterze tych usług”, odpowiedzieli Państwo: „Tak, realizujemy corocznie pokazy teatralne, literackie, fotograficzne i muzyczne przygotowane przez dzieci i młodzież pod kierunkiem profesjonalnych instruktorów teatralnych (aktorzy, reżyserzy, pedagodzy teatru), prezentowane publicznie i nieodpłatnie społeczności lokalnej i (…)”.
Na pytanie nr 9: „Czy ww. usługi przyczyniają się do tworzenia i upowszechniania dorobku kulturalnego? Jeśli tak, to w czym to się przejawia”, odpowiedzieli Państwo: „Tak, efekty naszych działań skupiają się m.in. na prezentacji tekstów kultury polskiej i światowej w formie publicznych pokazów artystycznych; zarówno podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą skupiamy się na upowszechnianiu dzieł kultury polskiej i światowej (sztuki, wiersze, obrazy, zdjęcia, filmy itd.) oraz pracujemy nad ich interpretacją, analizą i prezentacją widzom (rodzice, rodziny, goście), Aktywnie uczestniczymy w kształtowaniu życia artystycznego i kulturalnego stolicy oraz województwa (letnie i zimowe warsztaty teatralne)”.
Na pytanie nr 10: „Czy osiągają Państwo w sposób systematyczny zyski z działalności polegającej na organizacji warsztatów teatralnych - jeśli tak proszę wskazać czy zyski te przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług”, odpowiedzieli Państwo: Tak.
Na pytanie nr 11: „Czy usługi polegające na organizacji warsztatów teatralnych należą do którejś z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj.:
a)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
b)wstępu:
- na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego”, odpowiedzieli Państwo: Tak;
- do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych”, odpowiedzieli Państwo”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
- do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym”, odpowiedzieli Państwo”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
c)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą”, odpowiedzieli Państwo”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
d)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
e)działalności agencji informacyjnych”, odpowiedzieli Państwo”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
f)usług wydawniczych”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
g)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34”, odpowiedzieli Państwo: Nie;
h)usług ochrony praw”, odpowiedzieli Państwo: Nie.
Na pytanie nr: „Czy opieka nad dziećmi i młodzieżą świadczona w ramach organizacji warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży będzie organizowana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty, przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)? Jeśli tak, to proszę podać z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, punkt lub paragraf, ustęp, punkt) i jakich ustaw/rozporządzeń wynikają te formy i zasady”, odpowiedzieli Państwo: „Tak, Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. poz. 651).
Rozdział 2 Placówki oświatowo-wychowawcze:
§ 2. Lista placówek oświatowo-wychowawczych
Placówkami oświatowo-wychowawczymi są:
1)placówki wychowania pozaszkolnego:
a)pałace młodzieży,
b)młodzieżowe domy kultury,
c)międzyszkolne ośrodki sportowe,
d)ogniska pracy pozaszkolnej,
e)ogrody jordanowskie,
f)pozaszkolne placówki specjalistyczne;
2)szkolne schroniska młodzieżowe:
a)całoroczne,
b)sezonowe.
§ 3. Zadania realizowane przez placówkę wychowania pozaszkolnego
1.Placówka wychowania pozaszkolnego realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne, prozdrowotne, kulturalne, sportowe i rekreacyjne.
2.Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane przez:
1)prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
a)rozwijanie zainteresowań, szczególnych uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
b)kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,
c)kształtowanie poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur oraz poczucia własnej tożsamości, w szczególności narodowej, etnicznej i językowej,
d)przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
2)organizowanie:
a)imprez kulturalnych, w szczególności przeglądów, wystaw i festiwali,
b)wypoczynku, sportu i rekreacji dla dzieci i młodzieży,
c)działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
3.Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w siedzibie placówki wychowania pozaszkolnego lub poza tą siedzibą.
Pytanie
Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz dzieci i młodzieży za pośrednictwem B. będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, zwolnieniu z opodatkowania podlegają: „usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe”.
Wnioskodawca - stowarzyszenie prowadzące (…) - świadczy usługi edukacyjno-wychowawcze skierowane wyłącznie do dzieci i młodzieży. Działalność ta obejmuje organizację i prowadzenie warsztatów teatralnych, których celem jest rozwój artystyczny, społeczny i emocjonalny uczestników.
Prowadzone warsztaty realizowane są zgodnie z programem edukacyjnym przygotowanym przez wykwalifikowanych pedagogów i artystów, który pozostaje spójny z celami i zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w szczególności: wspierają rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży (art. 1 pkt 3 Prawa oświatowego), pełnią funkcję wychowawczą, integracyjną i wspomagającą rozwój osobowy, stanowią formę zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Wnioskodawca posiada stosowną dokumentację potwierdzającą organizację zajęć w formach i na zasadach wynikających z przepisów oświatowych, co kwalifikuje świadczone usługi do objęcia zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.
Zmiana formalnej relacji - polegająca na tym, że usługę edukacyjną Wnioskodawca świadczy na rzecz B., a nie bezpośrednio na rzecz uczestników - nie zmienia charakteru świadczonej usługi. Nadal bowiem jest to świadczenie edukacyjne, kierowane do dzieci i młodzieży, ściśle związane z ich wychowaniem i rozwojem.
B., jako instytucja kultury, pełni w nowym modelu funkcję organizacyjną, odpowiadając za administracyjną stronę kontaktu z uczestnikami (zawieranie umów, pobór opłat, lista obecności), jednak merytoryczne świadczenie usługi edukacyjnej pozostaje w całości po stronie Wnioskodawcy.
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych oraz stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zwolnieniu z VAT mogą podlegać także świadczenia pośrednie, jeśli pozostają funkcjonalnie i organizacyjnie związane z edukacją dzieci i młodzieży (por. interpretacje indywidualne oraz wyrok NSA z 18.05.2017 r., I FSK 1924/15).
W omawianym przypadku usługi świadczone przez Wnioskodawcę są ściśle i bezpośrednio związane z edukacją dzieci i młodzieży - stanowią główny cel działalności i nie mają charakteru komercyjnego, rekreacyjnego ani usług czasu wolnego.
Z uwagi na to, że Wnioskodawca spełnia przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, oraz że nie zmienia się cel, grupa docelowa, ani charakter usługi, a jedynie sposób zawierania umów i fakturowania, Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestrowania się jako czynny podatnik VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
a) w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.),
b) przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22‑24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty oraz przepisów ustawy Prawo oświatowe.
Przytaczając przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) wskazać należy, że w myśl art. 1 pkt 1 ustawy:
system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Zgodnie z art. 2 ustawy Prawo oświatowe:
system oświaty obejmuje:
1) przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
2) szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne;
3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
4) placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
6) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
7) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
9) placówki doskonalenia nauczycieli;
10) biblioteki pedagogiczne;
11) kolegia pracowników służb społecznych.
W myśl art. 124 ust. 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe:
1. Placówka artystyczna umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych uczniów poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych artystycznych w zakresie edukacji muzycznej, plastycznej lub baletowej.
2. Zajęcia edukacyjne artystyczne w placówce artystycznej są prowadzone zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1a.
Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 651) w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty:
Placówkami oświatowo-wychowawczymi są:
1) placówki wychowania pozaszkolnego:
a) pałace młodzieży,
b) młodzieżowe domy kultury,
c) międzyszkolne ośrodki sportowe,
d) ogniska pracy pozaszkolnej,
e) ogrody jordanowskie,
f) pozaszkolne placówki specjalistyczne;
2) szkolne schroniska młodzieżowe:
a) całoroczne,
b) sezonowe.
W myśl § 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty:
1. Placówka wychowania pozaszkolnego realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne, prozdrowotne, kulturalne, sportowe i rekreacyjne.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane przez:
1) prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
a) rozwijanie zainteresowań, szczególnych uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
b) kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,
c) kształtowanie poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur oraz poczucia własnej tożsamości, w szczególności narodowej, etnicznej i językowej,
d) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
2) organizowanie:
a) imprez kulturalnych, w szczególności przeglądów, wystaw i festiwali,
b) wypoczynku, sportu i rekreacji dla dzieci i młodzieży,
c) działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w siedzibie placówki wychowania pozaszkolnego lub poza tą siedzibą.
Z opisu sprawy wynika, że:
- prowadzą Państwo (...), które świadczy usługi edukacyjno-wychowawcze skierowane wyłącznie do dzieci i młodzieży. Planują Państwo zmianę modelu współpracy Państwa i B.:
‒nie będą już Państwo podpisywać umów z uczestnikami (rodzicami dzieci i młodzieży),
‒umowy będą zawierane bezpośrednio pomiędzy B. a rodzicami/opiekunami prawnymi uczestników,
‒B. będzie pobierał opłaty od uczestników oraz będzie administratorem list uczestników,
‒będą Państwo świadczyć usługę na rzecz B., polegającą na realizacji programu edukacyjno-artystycznego (warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży),
‒będą Państwo wystawiać jedną miesięczną fakturę (bez VAT) na B.za usługę organizacji i realizacji warsztatów,
‒z Państwa punktu widzenia nie zmienia się charakter usługi - nadal jest to świadczenie usług edukacyjno-kulturalnych na rzecz dzieci i młodzieży. Zmienia się jedynie relacja formalna (odbiorcą usługi jest instytucja kultury, a nie bezpośrednio uczestnicy).
- B. jest instytucją samorządu terytorialnego;
- usługi będą świadczone przez Państwa poprzez zatrudnionych instruktorów na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;
- usługi ogniska teatralnego dla dzieci i młodzieży polegają na prowadzeniu zajęć teatralnych, które wspierają rozwój artystyczny, emocjonalny i społeczny uczestników;
- usługa będzie polegała na zapewnieniu dzieciom i młodzieży bezpiecznych warunków do uczestniczenia w zajęciach teatralnych, rozwijaniu ich zainteresowań i umiejętności, a także organizowaniu czasu wolnego w sposób sprzyjający ich rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu i artystycznemu;
- usługi ogniska teatralnego będą obejmowały element opieki nad dziećmi i młodzieżą, co może wiązać się z odpowiednimi obowiązkami formalnymi i prawnymi (np. wymaganiami wobec kadry, bezpieczeństwa);
- opieka nad dziećmi i młodzieżą świadczona w ramach organizacji warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży będzie organizowana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty, przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
- zajęcia teatralne opisane we wniosku objęte będą wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o których mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
- Stowarzyszenie realizuje cel społeczny, a nie zarobkowy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy usługi świadczone przez Państwa na rzecz dzieci i młodzieży za pośrednictwem B. będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, piecza, kuratela (...)”.
Na podstawie przytoczonych wyżej wyjaśnień nie można uznać, że organizowanie warsztatów teatralnych stanowi usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ich głównym celem - jak Państwo wskazali, jest realizacja programu edukacyjno-artystycznego (warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży), poprzez świadczenie usług edukacyjno-kulturalnych na rzecz dzieci i młodzieży, polegających na prowadzeniu zajęć teatralnych, które wspierają rozwój artystyczny, emocjonalny i społeczny uczestników. Usługa będzie polegała na zapewnieniu dzieciom i młodzieży bezpiecznych warunków do uczestniczenia w zajęciach teatralnych, rozwijaniu ich zainteresowań i umiejętności, a także organizowaniu czasu wolnego w sposób sprzyjający ich rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu i artystycznemu.
Tym samym, świadczone przez Państwa usługi ogniska teatralnego dla dzieci i młodzieży polegające na prowadzeniu zajęć teatralnych, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, gdyż w istocie stanowią one usługi edukacyjno-wychowawcze.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) oraz, że świadczą Państwo usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak wyżej wykazano organizowane przez Państwa warsztaty teatralne stanowią usługi edukacyjno-wychowawcze skierowane wyłącznie do dzieci i młodzieży.
Zatem w opisanej sytuacji spełnione będzie kryterium podmiotowe i przedmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.
W konsekwencji usługi świadczone przez Państwa na rzecz dzieci i młodzieży za pośrednictwem B. nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Będą natomiast korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, gdyż stanowią usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
