
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i części prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
-nieprawidłowe - w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i rozliczenia podatku należnego, w odniesieniu do dostaw realizowanych na rzecz szkół podstawowych,
-prawidłowe - w zakresie prawa i sposobu odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów realizowanego w ramach „Programu dla szkół”.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i rozliczenia podatku należnego, w odniesieniu do dostaw realizowanych na rzecz szkół podstawowych,
-prawa i sposobu odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów realizowanego w ramach „Programu dla szkół”.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 kwietnia 2025 r. (data wpływu 30 kwietnia 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Działalność polega na sprzedaży owoców i warzyw zewnętrznym firmom. Sprzedaż odbywa się na podstawie faktur sprzedaży.
Ponadto, bierze Pani udział jako dostawca w „Programie dla Szkół”. Program polega na dostarczaniu owoców, warzyw, soków owocowych i przetworów mlecznych do szkół podstawowych w ramach udziału w projekcie: „Program dla szkół”.
Posiada Pani zatwierdzenie do uczestnictwa w ww. Programie zgodnie z warunkami udziału. Program dla szkół skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. dzieci klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas I-II ogólnokształcących szkół baletowych. Celem Programu dla szkół jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców.
Program finansowany jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z Budżetu Krajowego. Podatek od towarów i usług finansowany jest z Budżetu Krajowego. Szkoły podstawowe otrzymują produkty w ramach Programu nieodpłatnie, a zapłatę za dostarczony towar otrzymuje Pani z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Pomoc otrzymywana od KOWR jest zapłatą za dostawy towarów do szkół i jest jednocześnie wynagrodzeniem za dostarczone towary. Dostawy są odpłatne, a KOWR działa jako podmiot finansujący transakcję, a nie jak podmiot przyznający ogólną dotację.
Zawiera Pani bezpośrednio ze szkołami podstawowymi umowy na dostarczanie produktów w ramach Programu.
Przedmiotem umów zawartych ze szkołami jest nieodpłatne dostarczanie do Szkoły:
1)owoców i warzyw (komponent owocowo-warzywny),
2)mleka i produktów mlecznych (komponent mleczny). Dostawy owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych są dostarczane do szkół wraz z dokumentacją potwierdzającą każdą dostawę (WZ).
W celu uzyskania pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych w ramach programu, jako zatwierdzony dostawca, składa Pani do właściwego miejscowo Dyrektora Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wniosek o pomoc. Wniosek o pomoc może zostać złożony po upływie co najmniej dwóch tygodni udostępniania w danym okresie, w terminie trzech miesięcy po zakończeniu udostępniania owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych w okresie, którego dotyczy wniosek.
Zatwierdzony dostawca może złożyć jeden wniosek o pomoc obejmujący cały okres udostępniania lub kilka częściowych wniosków o pomoc. Składa Pani około 50 wniosków, obejmujących dostawy z całego semestru. Decyzje o przyznaniu pomocy w ramach Programu dla szkół są wydawane przez KOWR w różnych terminach. Wpłaty na konto otrzymuje Pani w różnych terminach.
Wysokość stawek pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania ww. produktów określa Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na wypłatę pomocy krajowej i pomocy unijnej w ramach finansowania programu dla szkół oraz wysokości stawek pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach tego programu.
Stawki pomocy są zryczałtowane i skalkulowane przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy na podstawie opracowanej przez siebie metodologii. Oznacza to, że stawka jest jednakowa dla wszystkich rodzajów porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych i nie jest zależna od faktycznie poniesionych kosztów związanych z udostępnianiem ww. produktów. Wysokość pomocy określana jest jako iloczyn odpowiedniej stawki pomocy dla 1 porcji z uwzględnieniem wysokości należnego podatku od towarów i usług oraz liczby porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych udostępnionych dzieciom zgodnie z obowiązującymi warunkami i wymaganiami, umowami oraz oświadczeniami. W przypadku, gdy wniosek będzie spełniał wszystkie wymagania, Dyrektor właściwego miejscowo Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wydaje decyzję o przyznaniu pomocy w ramach „Programu dla szkół”.
Nie zawsze decyzje o przyznaniu pomocy równają się wydanym porcjom, gdyż KOWR po weryfikacji wniosku może uznać, że nie wszystkie porcje należały się dzieciom, ponieważ szkoła nie spełniła wymaganych warunków.
Z podatku od towarów i usług rozlicza się Pani comiesięcznie. Rozliczenia dokonuję na podstawie faktur sprzedażowych (sprzedaż zewnętrznym firmom) oraz dokumentów wewnętrznych (w ramach wydanych produktów do szkół w ramach Programu). Dokumenty wewnętrzne są wystawiane na podstawie wydanych produktów w danym miesiącu, których dostarczenie jest ewidencjonowane na wydaniach zewnętrznych podpisanych przez przedstawiciela szkoły przy dostawie. Produkty są wydawane dzieciom i w tym samym dniu są skonsumowane, do czego obligują Warunki Programu. W miesiącu wydania dostaw oblicza Pani i płaci podatek należny od wydanych towarów na podstawie deklaracji za dany miesiąc. Zakupy towarów dokonywane są wspólnie dla całej działalności, zakupy są udokumentowane fakturami zakupu. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT od zakupionych towarów odlicza Pani podatek naliczony w miesiącu nabycia.
Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:
Przedmiotem pytania zawartego we wniosku jest wyłącznie sposób określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz sposób rozliczania podatku VAT w odniesieniu do dostaw realizowanych w ramach „Programu dla szkół”. Wniosek nie dotyczy sprzedaży owoców i warzyw firmom zewnętrznym.
Wydatki objęte fakturami, z których dokonuje Pani odliczenia podatku naliczonego, obejmują zakup towarów handlowych (owoców, warzyw, soków owocowych, przetworów mlecznych), opakowań do ich transportu i przechowywania, usług transportowych, materiałów eksploatacyjnych, a także niektórych usług związanych z przygotowaniem i logistyką (druk dokumentów, etykiety, itp.). Zakupy te są dokonywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza i są udokumentowane fakturami VAT. Wszystkie te zakupy służą wyłącznie działalności opodatkowanej VAT.
Towary i usługi są nabywane wspólnie dla całej prowadzonej działalności gospodarczej, która obejmuje zarówno dostawy w ramach „Programu dla szkół”, jak i sprzedaż owoców i warzyw na rzecz firm zewnętrznych. Jednak zarówno dostawy w ramach programu, jak i sprzedaż komercyjna są opodatkowane VAT. W związku z tym całość zakupów jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych i nie występują czynności zwolnione z VAT.
W związku z tym, że cała działalność jest opodatkowana VAT, nie zachodzi konieczność dokonywania proporcjonalnego przypisania podatku naliczonego. Nie występują czynności zwolnione z VAT.
Pytanie
Czy sposób określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i sposób rozliczania podatku VAT (tj. wykazywanie VAT należnego na podstawie dokumentów wewnętrznych i faktur sprzedażowych w miesiącu wydania produktów oraz odliczanie VAT naliczonego w miesiącu nabycia) jest prawidłowy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, sposób rozliczania podatku VAT w przedstawionym stanie faktycznym jest prawidłowy i zgodny z obowiązującymi przepisami.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży owoców i warzyw odbiorcom zewnętrznym na podstawie faktur sprzedaży oraz na dostarczaniu produktów w ramach „Programu dla szkół".
Obowiązek podatkowy w VAT powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT z chwilą dokonania dostawy towarów, co w przypadku sprzedaży na rzecz odbiorców zewnętrznych następuje w momencie wydania towaru, a w przypadku dostaw do szkół w ramach programu następuje w momencie fizycznego przekazania towarów szkole, co jest potwierdzane dokumentami WZ. W związku z tym podatek należny powinien być wykazywany w miesiącu, w którym nastąpiła dostawa. W opisywanym przypadku pomoc finansowa stanowi zapłatę za dostawy zrealizowane, co potwierdza prawidłowość rozliczeń stosowanych przez Wnioskodawcę. Środki wypłacane przez KOWR stanowią wynagrodzenie za dostawy towarów i są objęte opodatkowaniem VAT. Wnioskodawca wystawia dokumenty wewnętrzne dokumentujące dostawy do szkół, co jest zgodne z obowiązkiem rzetelnego dokumentowania transakcji wynikającym z art. 106b ustawy o VAT. Dokumenty te stanowią podstawę do wykazania podatku należnego w deklaracji VAT za dany miesiąc.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeśli zakupione towary są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Wnioskodawca dokonuje zakupów na potrzeby całej działalności, zarówno sprzedaży zewnętrznej, jak i dostaw w ramach „Programu dla szkół", a wszystkie transakcje są opodatkowane VAT, w związku z czym odliczenie VAT naliczonego w miesiącu nabycia jest prawidłowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania dostawy, co jest zgodne z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Wystawianie dokumentów wewnętrznych w miesiącu dostawy i rozliczanie VAT należnego na tej podstawie jest prawidłowe. Odliczenie VAT naliczonego od zakupów w miesiącu ich nabycia, jest zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest:
-nieprawidłowe - w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i rozliczenia podatku należnego, w odniesieniu do dostaw realizowanych na rzecz szkół podstawowych,
-prawidłowe - w zakresie prawa i sposobu odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów realizowanego w ramach „Programu dla szkół.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznaczam, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i rozliczenia podatku należnego, w odniesieniu do dostaw realizowanych na rzecz szkół podstawowych oraz prawa i sposobu odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów realizowanego w ramach „Programu dla szkół”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży owoców i warzyw. Bierze Pani udział jako dostawca w „Programie dla Szkół”. Program polega na dostarczaniu owoców, warzyw, soków owocowych i przetworów mlecznych do szkół podstawowych w ramach udziału w projekcie: „Program dla szkół”. Program finansowany jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z Budżetu Krajowego. Szkoły podstawowe otrzymują produkty w ramach Programu nieodpłatnie, a zapłatę za dostarczony towar otrzymuje Pani z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Pomoc otrzymywana od KOWR jest zapłatą za dostawy towarów do szkół i jest jednocześnie wynagrodzeniem za dostarczone towary.
Analiza opisu sprawy oraz powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w omawianej sytuacji dokonując przekazania owoców, warzyw oraz mleka i produktów mlecznych w ramach programu „Program dla szkół” na rzecz szkół w istocie dokonuje Pani odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, za którą wynagrodzeniem są środki przekazywane za pośrednictwem Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa a finansowane przez Unię Europejską.
Wysokość stawek pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania ww. produktów określa Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na wypłatę pomocy krajowej i pomocy unijnej w ramach finansowania programu dla szkół oraz wysokości stawek pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach tego programu. Wysokość pomocy określana jest jako iloczyn odpowiedniej stawki pomocy dla 1 porcji z uwzględnieniem wysokości należnego podatku od towarów i usług oraz liczby porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych udostępnionych dzieciom zgodnie z obowiązującymi warunkami i wymaganiami, umowami oraz oświadczeniami.
Wskazane okoliczności sprawy oraz zapisy rozporządzenia pozwalają na uznanie, że przekazywana pomoc jest zapłatą za dokonaną dostawę. Co prawda, jak wynika z wniosku, dostawa towarów jest dokonywana na rzecz innych podmiotów, niż te które dokonują płatności, jednak charakter wyliczenia należności przesądza o uznaniu, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przekazując pomoc w imieniu Unii Europejskiej w istocie przekazuje należność za dostawę owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych.
Jak wyżej wskazałem jedynie dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w omawianej sytuacji przekazywana pomoc dotyczy należności za owoce i warzywa oraz mleko i produkty mleczne. Tym samym należy uznać, że pomoc, którą Pani otrzymuje do przekazywanych owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowi należność za wykonane przez Panią czynności na rzecz szkół w ramach programu „Program dla szkół”, jest zapłatą ceny przekazywanych owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. Powyższe oznacza, że w analizowanej sprawie wystąpi dopłata mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży dostarczanych towarów (owoców i warzyw, mleka i produktów mlecznych), o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Według art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Powyższy przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.
Odstępstwem od zasady ogólnej zawartej w art. 19a ust. 1 ustawy są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, które mają zastosowanie w przypadku spełnienia szczególnych warunków określonych ustawą.
Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
W myśl art. 19a ust. 6 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Tak więc w przypadku uzyskania przez Panią dopłaty, która jest w istocie formą wynagrodzenia za wykonane usługi, mającą bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części tej dopłaty - w odniesieniu do otrzymanej kwoty niezależnie od tego, kiedy wpływ tych środków nastąpi.
Zatem w odniesieniu do dostaw owoców, warzyw, soków owocowych i przetworów mlecznych do szkół podstawowych z uwagi na fakt otrzymywania pomocy (środków finansowych od KOWR) podlegających ze względu na swój charakter opodatkowaniu, zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, na co jednoznacznie wskazuje treść art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy. Tym samym, obowiązek podatkowy (rozliczenie podatku VAT należnego) powstanie w momencie otrzymania od KOWR środków finansowych.
Reasumując, pomoc (środki finansowe) którą otrzymuje Pani od KOWR do przekazywanych owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych stanowi dopłatę mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży dostarczanych towarów (owoców i warzyw, mleka i produktów mlecznych), o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, z tytułu której obowiązek podatkowy powstanie w dacie otrzymania całości lub części tej dopłaty. Zatem rozliczenia podatku należnego z tytułu jej otrzymania winna Pani dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym otrzymała pomoc (środki finansowe od KOWR).
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zauważenia wymaga, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
W rozpatrywanej sprawie przekazanie przez Panią owoców, warzyw oraz mleka i produktów mlecznych w ramach programu „Program dla szkół” na rzecz szkół stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu, za którą wynagrodzenie (należność) przekazuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Zatem nabywane towary i usługi związane z tym przekazaniem mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto - jak Pani wskazała - zakupy są dokonywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza i są udokumentowane fakturami VAT. Wszystkie zakupy służą wyłącznie działalności opodatkowanej VAT.
W konsekwencji powyższego, zgodnie z powołaną dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku związanego z tymi zakupami.
Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Na podstawie ust. 13 powołanego artykułu:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W kontekście ww. przepisów należy stwierdzić, że prawo do odliczenia powstaje w związku z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej źródłem podatku naliczonego. Zatem jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności powstanie u dostawcy towarów czy usług, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia. Przy czym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Zatem w analizowanej sprawie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Pani w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała Pani fakturę (art. 86 ust. 10b pkt 1 w zw. z art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).
Jeśli zatem w odniesieniu do nabytych towarów obowiązek podatkowy powstał w miesiącu ich nabycia, to może Pani dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej i otrzymanej w miesiącu nabycia, w deklaracji podatkowej składanej za ten miesiąc.
W konsekwencji powyższego, Pani stanowisko w części dotyczącej określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i rozliczenia podatku należnego, na podstawie wystawionych dokumentów wewnętrznych w miesiącu dostawy, jest nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej prawa i sposobu odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów jest prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
