Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.362.2025.1.KO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Jako osoba fizyczna prowadzę indywidualną działalność gospodarczą pod nazwą (firmą): (…), na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w zakresie sprzedaży detalicznej odzieży. Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej: 5 kwietnia 2006.

Jako emerytka korzysta Pani z usług biura rachunkowego, bowiem ma Pani ukończone 70 lat i dodatkowo w 2016 r. bardzo poważnie zachorowała, przeszła operację chirurgiczną (…).

Jednocześnie nie prowadzi i nie prowadziła Pani działalności w zakresie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), dalej: u.p.t.u.

Od dnia rozpoczęcia działalności nie była Pani też zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i tym samym korzystała ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u.

Będąc przekonana o rzetelnym prowadzeniu swoich rozliczeń podatkowych przez profesjonalistę: biuro rachunkowe - prowadzące Pani księgi podatkowe (ewidencja przychodów) wystąpiła Pani w 2024 r. wraz z mężem o kredyt bankowy w Banku (…) w wysokości 80.000 zł. W tym celu uzyskała Pani w czerwcu 2024 r. od właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) zaświadczenie o braku jakichkolwiek zaległości podatkowych.

Powyższe utwierdziło Panią w przekonaniu, że rzetelnie wywiązuję się ze wszystkich obowiązków podatkowych oraz składania wszelkich deklaracji i zeznań podatkowych.

Jednak z powodów niezależnych od działania Pani, pomimo zawartej umowy cywilnoprawnej na prowadzenie ksiąg i rozliczeń podatkowych - na skutek niedopełnienia przez biuro rachunkowe obowiązków profesjonalisty - nie została Pani poinformowana o przekroczeniu kwoty limitu zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u.

Dopiero w dniu 8.10.2024 r. biuro rachunkowe przekazało Pani informację o utracie przez Panią zwolnienia podmiotowego w dniu 1.09.2022 r. - wobec nie naliczania przez biuro rachunkowe przychodów z najmu do limitu zwolnienia z VAT. Okazało się zatem, nie wiedząc o tym nic wcześniej, będąc zarazem osobą starszą i schorowaną, że w wyniku tego niedopatrzenia biura rachunkowego utraciła Pani zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. już w dniu 01.09.2022 r.

Dlatego od 1.09.2022 r. i również w całym 2023 roku - nie mogła Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

Nie ulega wątpliwości, że błąd profesjonalisty - biura rachunkowego stanowił dla Pani jako podatnika sytuację nadzwyczajną, która spowodowała trudną do przewidzenia szkodę. Nie była Pani w stanie, z powodów obiektywnych, uregulować jednorazowo z własnych środków finansowych wszystkich zaległości podatkowych powstałych za okres kilkudziesięciu miesięcy, gdzie VAT nie był pobierany od Pani kontrahentów - konsumentów, tak jak to wynika z konstrukcji podatku od wartości dodanej, jako podatku konsumpcyjnego.

W tej sytuacji wystąpiła Pani z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) o rozłożenie zaległości podatkowej na raty. Ale w końcu to córka Pani wzięła kredyt i przekazała Pani brakującą kwotę umową darowizny, wobec czego Pani zaległość podatkowa w podatku od towarów i usług została przez Panią spłacona wraz z odsetkami.

Za rok 2023 r. wartość sprzedaży nie przekroczyła natomiast limitu zwolnienia tj. 200.000 zł, zatem w 2024 r. przysługiwało Pani zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u.

Wobec powyższego natychmiast po uzyskaniu informacji o utracie zwolnienia podmiotowego w dniu 8.10.2024 r. - w związku z błędem biura rachunkowego, które nie doliczało przychodów z najmu lokalu do limitu zwolnienia z VAT - złożyła Pani we właściwym Urzędzie Skarbowym (…) zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując jako datę utraty zwolnienia podmiotowego: 1.09.2022 r. Została Pani też zarejestrowana jako podatnik VAT czynny - z datą rejestracji jako podatnika VAT: 01.09.2022.

Ponadto w dniu 23.10.2024 r. złożyła Pani w Urzędzie Skarbowym (…) zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R, w którym oświadczyłam że będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. - od dnia 01.01.2024 r.

Następnie w dniu 24.10.2024 r. złożyła Pani w Urzędzie Skarbowym (…) zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R - aktualizując dane - w związku z utratą zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. - w dniu 31.07.2024 r.

Do dnia dzisiejszego nie otrzymała Pani merytorycznego rozstrzygnięcia w przedmiocie złożonych zgłoszeń aktualizacyjnych z dnia 23.10.2024 r. i z dnia 24.10.2024 r.

Natomiast w dniu 3.04.2025 r. na spotkaniu w Urzędzie Skarbowym (…) została Pani pouczona, że w przedmiocie Pani rejestracji jako podatnika VAT zwolnionego od 1.01.2024 r. do 31.07.2024 r. ma Pani wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, co niniejszym Pani czyni.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym miała (ma) Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 lipca 2024 r. na podstawie art. 113 ust. 11 w związku z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.)?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), dalej: u.p.t.u., zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Natomiast jak wynika z art. 113 ust. 1 u.p.t.u. w brzmieniu obowiązującym w zaistniałym stanie faktycznym:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 u.p.t.u.:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 u.p.t.u.:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 u.p.t.u. w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca. Stosownie bowiem do cyt. art. 113 ust. 11 u.p.t.u.: podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Jako podatnik utraciła Pani zwolnienie 01.09.2022 r. W roku 2023 nie przekroczyła Pani wskazanej w art. 113 ust. 1 u.p.t.u. wartości sprzedaży. Wystąpienie przesłanek z art. 113 ust. 1 u.p.t.u. dawało Pani jako podatnikowi prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Niezłożenie zgłoszenia o ponownym wyborze zwolnienia w terminie wynikało, z błędu biura rachunkowego, które nie informowało Pani jako podatnika o utracie zwolnienia. Jako podatnik cały czas była Pani w przeświadczeniu, że nie jest czynnym podatnikiem - płatnikiem VAT. Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 u.p.t.u. nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie skarbowym. Zatem fakt złożenia przez Panią jako podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Pani prawa do wyboru przysługującego zwolnienia.

Reasumując, zdaniem Pani - jako Wnioskodawcy - fakt niezłożenia w terminie formularza VAT-R w zakresie zawiadomienia o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego, które to zdarzenie było efektem przeoczenia biura rachunkowego, nie powinien skutkować brakiem możliwości skorzystania z tegoż zwolnienia, jeżeli zostały spełnione kryteria do zwolnienia wynikające z treści art. 113 ust. 11 u.p.t.u. i podatnik nie wykonuje czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 u.p.t.u., szczególnie, że przepisy u.p.t.u. nie przewidują sankcji dla dokonania ww. czynności po upływie 7 dni od zaistnienia zmiany danych objętych formularzem.

Tym samym, stanowisko Pani jako Wnioskodawcy powinno być uznane za prawidłowe.

Równocześnie wskazuje Pani, że zasadność swojego stanowiska jako Wnioskodawcy potwierdza argumentacja i stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w licznych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, np.

 1)z dnia 28.02.2025 r., sygn. 0111 -KDIB3-3.4012.623.2024.2.MPU:

„Jednocześnie, podkreślić należy, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia, jeżeli spełnia pozostałe warunki dotyczące tego zwolnienia”.

 2) z 25.02.2025 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.823.2024.2.AK:

„Podsumowując, stwierdzam, że przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11 ustawy, od początku roku, tj. od (...) stycznia 2024 r. Złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego (...) grudnia 2024 r. nie pozbawiło Pani prawa do korzystania z ww. zwolnienia”.

 3) z 31.01.2025 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.775.2024.1 .LM:

„W niniejszej sprawie w roku 2021 przekroczyła Pani limit sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży w 2022 r. nie przekroczyła kwoty 200 000 zł to może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 113 ust. 1 ustawy od roku 2023. Tym samym, jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonywała Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 (wraz z najmem) nie przekroczyła 200 000 zł, to od 1 stycznia 2023 r. przysługiwało Pani prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy. Przepis art. 113 ust. 11 ustawy, umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia - ponowny jego wybór, po spełnieniu określonych warunków. Przepis ten, nie określa w jakim terminie podatnik jest zobowiązany o zamiarze wyboru zwolnienia poinformować urząd. W związku z tym, należy przyjąć ogólnie stosowaną zasadę aktualizacji danych wynikająca z art. 96 ust. 12 ustawy, według której podatnik o wszelkich zmianach objętych zgłoszeniem rejestracyjnym jest zobowiązany poinformować urząd w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, czyli od momentu wyboru przez podatnika zwolnienia podmiotowego na formularzu VAT-R. Wymieniony art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia jednak prawa wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia. Zatem, jeżeli w 2022 r. nie osiągnięta Pani kwoty sprzedaży 200 000 zł, to miała Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy od 1 stycznia 2023 r. Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 4 wniosku uznaję za prawidłowe”.

 4) z dnia 10 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.53.2023.2.MPU:

„Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie tylko od spełnienia warunku określonego w tym przepisie tj. bycia czynnym podatnikiem podatku VAT co najmniej przez rok licząc od końca roku, w którym Podatnik utracił lub zrezygnował ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia.”

  4)z 26 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.560.2023.2.DS , w której stwierdzono:

„Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia. (...) fakt złożenia zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Panią prawa do wyboru przysługującego jej zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie. Zatem, może Pani korzystać ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług począwszy od 1 stycznia 2023 r., w sytuacji złożenia zawiadomienia aktualizacyjnego VAT-R o zmianie w listopadzie 2023 r.”

 5) z 4 listopada 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.402.2022.2.BG, w której stwierdzono:

„Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia. (.) może Pani korzystać ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług począwszy od 1 stycznia 2021 r., w sytuacji złożenia zawiadomienia aktualizacyjnego VAT-R o zmianie po 7 stycznia 2022 r.”

  6) z 14 grudnia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.756.2018.2.MSU, w której stwierdzono:

„Wymieniony art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia”

 7) z 7 grudnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.482.2017.1.JK, w której stwierdzono:

„Odnośnie momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym Wnioskodawca powinien w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy oraz podając datę, od której będzie korzystał lub już korzysta ze zwolnienia. Należy nadmienić, że wymieniony art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

 1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

    1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

 2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

 4) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

 a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

 b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

   - energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

   - wyrobów tytoniowych,

   - samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

 c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

 d) terenów budowlanych,

 e) nowych środków transportu,

  f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

 g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

 a) prawnicze,

 b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

 c) jubilerskie,

 d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) (uchylony)

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą od 5 kwietnia 2006 r.

Nie prowadzi i nie prowadziła Pani działalności w zakresie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Od dnia rozpoczęcia działalności nie była Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i korzystała ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

W dniu 8.10.2024 r. biuro rachunkowe przekazało Pani informację o utracie przez Panią zwolnienia podmiotowego w dniu 1.09.2022 r. Dlatego od 1.09.2022 r. i również w całym 2023 roku - nie mogła Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

Za rok 2023 r. wartość sprzedaży nie przekroczyła limitu zwolnienia tj. 200.000 zł, zatem w 2024 r. przysługiwało Pani zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Po uzyskaniu informacji o utracie zwolnienia podmiotowego w dniu 8.10.2024 r. złożyła Pani we właściwym Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wskazując jako datę utraty zwolnienia podmiotowego: 1.09.2022 r. Została Pani też zarejestrowana jako podatnik VAT czynny - z datą rejestracji jako podatnika VAT: 01.09.2022.

Ponadto w dniu 23.10.2024 r. złożyła Pani w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R, w którym oświadczyła że będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy - od dnia 01.01.2024 r.

Następnie w dniu 24.10.2024 r. złożyła Pani w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R - aktualizując dane - w związku z utratą zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy - w dniu 31.07.2024 r.

Wątpliwości Pani dotyczą kwestii czy miała Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w okresie od 1.01.2024 r. do 30.07.2024 r. na podstawie art. 113 ust. 11 w związku z art. 113 ust. 1 ustawy.

Odnośnie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że według art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1) „podatnika VAT czynnego”,

2) „podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a) ust. 3 i 3c,

b) art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

Według art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

 1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

 2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

 3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

 4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 96 ust. 10 ustawy:

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Na podstawie art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2023 nie przekroczyła 200 000 zł, to od 1.01.2024 r. przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAY.

Odnośnie momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym powinna Pani w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy oraz podając datę, od której będzie Pani korzystała lub już korzysta ze zwolnienia.

Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia.

Zatem w analizowanej sprawie, uzyskując możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od 1.01.2024 r., powinna była Pani złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w terminie do 7 dni licząc od dnia, w którym nabyła Pani prawo do tego zwolnienia. Jednakże fakt złożenia zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Panią prawa do wyboru przysługującego jej zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie. Zatem, może Pani korzystać ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług począwszy od 1.01.2024 r. do 30.07.2024 r., w sytuacji złożenia zawiadomienia aktualizacyjnego VAT-R o zmianie w dniu 23.10.2024 r.

Przepis art. 113 ust. 11 ustawy, umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia - ponowny jego wybór, po spełnieniu określonych warunków. Przepis ten, nie określa w jakim terminie podatnik jest zobowiązany o zamiarze wyboru zwolnienia poinformować urząd. W związku z tym, należy przyjąć ogólnie stosowaną zasadę aktualizacji danych wynikająca z art. 96 ust. 12 ustawy, według której podatnik o wszelkich zmianach objętych zgłoszeniem rejestracyjnym jest zobowiązany poinformować urząd w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, czyli od momentu wyboru przez podatnika zwolnienia podmiotowego na formularzu VAT-R.

Wymieniony art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia jednak prawa wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia.

Reasumując, jeżeli w 2023 r. nie osiągnięła Pani kwoty sprzedaży 200 000 zł, to miała (ma) Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 lipca 2024r. na podstawie art. 113 ust. 11 w związku z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Pani uznaję za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, że to organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie rejestracji podatnika jako podatnik VAT zwolniony.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.