Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dostawy w trybie licytacji publicznej nieruchomości składającej się z niezabudowanej działki nr 1 i prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 2 wraz z prawem własności dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej oraz zespołu budynków biurowo-usługowych parterowych i utwardzenia działki.

Uzupełnił go Pan 11 września 2025 r. (data wpływu) oraz 15 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ... prowadzi postępowanie egzekucyjne wobec Sp. z o.o., NIP: .. Regon: .., Nr KRS: .. z siedzibą w .. ul. …

Zgodnie z wnioskiem wierzycieli postępowanie egzekucyjne zostało skierowane do należących dłużnej spółki:

-nieruchomości położonej: .., ul. .., dla której Sąd Rejonowy w .. V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze … (działka nr 1),

-wieczystego użytkowania nieruchomości, budynków i urządzeń stanowiących odrębną nieruchomość położonych .., ul. .. dla której Sąd Rejonowy w .. V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze .. (działka nr 2).

W toku prowadzonych czynności opisu i oszacowania przedmiotowych nieruchomości ustalono, iż przedmiotowe nieruchomości położone są w .. przy ul. ... Składają się z działek ewidencyjnych oznaczonych nr 2 oraz nr 1 w obrębie … miasta ... Działki stanowią zwarty obszar tworzący kształt nieregularnego wieloboku, o boku dłuższym: północ – południe, około 80 mb i boku krótszym ok. 17 mb - front przy ul. … do 47 mb na zapleczu. Sąsiedztwo stanowią tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, usługowej i produkcyjno-usługowej oraz tereny drogowe. Przedmiotowe działki posiadają bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Brama wjazdowa usytuowana od strony ulicy … [droga publiczna]. Nawierzchnia ulicy ulepszona z obustronnym chodnikiem i oświetleniem ulicznym. W ulicy … dostępna sieć wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna.

Działka ewidencyjna nr 2 posiada obszar 0,2361 ha - użytek Bi – inne tereny zabudowane. Działka posiada kształt nieregularnego wielokąta. Wjazd na posesję od strony ulicy … z bramą automatyczną w konstrukcji stalowej oraz ogrodzenie w konstrukcji stalowej na podmurówce [stan obiektów dobry]. W centralnej części działki posadowiony jest dwupiętrowy budynek o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej. W narożniku południowo-zachodnim i wzdłuż granicy zachodniej znajdują się zabudowania parterowe z powierzchniami użytkowymi. Część działki jest utwardzona.

Działka ewidencyjna nr 1 posiada obszar 0,0183 ha - użytek Bi – inne tereny zabudowane. Działka posiada kształt nieregularnego wielokąta. Teren działki nie jest zabudowany. Nawierzchnia działki nie jest utwardzona. Od strony północnej fragment ogrodzenia. Działki stanowią funkcjonalną i gospodarczą całość. Działka nr 1 pełni rolę parkingu [w dniu oględzin parkowały na jej gruncie samochody osobowe] na potrzeby powierzchni użytkowych funkcjonujących w budynkach usytuowanych na działce nr 2.

Na terenie działki nr 2 usytuowany jest budynek biurowo-usługowy 2 piętrowy oraz zespół budynków biurowo-usługowych parterowy. Budynki wzniesione w latach 20-tych XX-go wieku. Budynek trzykondygnacyjny - zgodnie z zapisami kartoteki budynków obiekt oznaczony jest identyfikatorem …. Budynek posiada trzy kondygnacje naziemne (parter i dwa piętra). Budynek nie jest podpiwniczony. Konstrukcja budynku tradycyjna, murowana. Budynek usytuowany jest na planie prostokąta o wymiarach około 17 metrów szerokości (ściana północna i południowa) oraz około 34 metrów długości (ściana wschodnia i zachodnia). Krótsza ściana budynku położona jest równolegle do ulicy …. Fundamenty budynku murowane. Ściany budynku murowane z elementów drobnowymiarowych na zaprawie cementowo – wapiennej. Stropy międzykondygnacyjne drewniane na belkach drewnianych. Dach w konstrukcji drewnianej kryty papą. Budynek w przeważającej części jest ocieplony i posiada odnowioną elewację północną, wschodnią i częściowo zachodnią. W elewacji północnej widoczne ślady zużycia [ubytki tynku]. W części elewacji nieremontowanej wielkopowierzchniowe ubytki tynku. Rurarz w części PCV, w części blacha ocynkowana. Schody frontowe zdekapitalizowane, z ubytkami, skolonizowane przez roślinność. Stolarka okienna PCV. W części otwory okienne zamurowane [elewacja południowa]. Stolarka drzwiowa wewnętrzna typowa, płycinowa. Stolarka drzwiowa zewnętrzna drewniana i PCV. Wykończenie ścian: tynki cementowo – wapienne malowane, glazura, boazeria. W sanitariatach terakota i glazura w przewadze stan dobry. Część pomieszczeń: ściany wymagają malowania, ślady zawilgocenia. Podłogi wykończone w części w terakocie, w części panele, w części wykładzina podłogowa. Terakota i panele parteru z oznakami zużycia. W budynku znajdują się pomieszczenia o charakterze biurowym, produkcyjnym, usługowym, i magazynowym z towarzyszącymi pomieszczeniami sanitarnymi i socjalnymi. Budynek wyposażony jest w sieciowe instalacje: energii elektrycznej, wodociągową, kanalizacji sanitarnej. Ogrzewanie budynku i ciepła woda ze źródeł lokalnych - zasilanie - piec dwufunkcyjny. Grzejniki c.o. płytowe. C.O. parteru nie działało w dniu oględzin według oświadczeń użytkowników. Część pomieszczeń wyposażona w klimatyzację. Oświetlenie budynku w przewadze jarzeniowe.

Powierzchnia zabudowy budynku wynosi 572 m² (zgodnie z wypisem z rejestru budynków).

Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1 349,20 m² (zgodnie z udostępnioną przez właścicieli inwentaryzacją - patrz ryc. nr 5a oraz obmiarem kontrolnym) w tym:

-parter 464,10 m²,

-pierwsze piętro 441,70 m²,

-drugie piętro 443,40 m².

Na terenie działki nr 2 w narożniku południowo-wschodnim oraz wzdłuż granicy wschodniej działki usytuowane są trzy połączone ze sobą funkcjonalnie budynki o kształcie litery L. Budynki są obiektami jednokondygnacyjnymi (parterowymi) wybudowanymi w latach 20 – tych XX wieku. Budynki wykonane zostały w konstrukcji tradycyjnej murowanej. Fundamenty budynku murowane. Ściany murowane z elementów drobnowymiarowych na zaprawie cementowo – wapiennej. Dach w konstrukcji drewnianej, kryty blachą trapezową. Rurarz PCV. Parapety PCV. Stolarka okienna PCV. Stolarka drzwiowa wewnętrzna typowa, płycinowa. Stolarka drzwiowa zewnętrzna PCV. Oświetlenie w przewadze jarzeniowe. Wykończenie ścian: tynki cementowo – wapienne malowane i glazura. Widoczne ślady zawilgocenia sufitu. Na podłogach wylewka betonowa, terakota, wykładzina, posadzka przemysłowa. W budynku znajdują się pomieszczenia o charakterze biurowym, usługowym i magazynowym z towarzyszącymi pomieszczeniami sanitarnymi i socjalnymi. Budynek wyposażony jest w sieciowe instalacje: energii elektrycznej, wodociągową, kanalizacji sanitarnej. Ogrzewanie budynku i ciepła woda ze źródeł lokalnych – zasilanie - piec dwufunkcyjny. Grzejniki płytowe. Powierzchnia zabudowy budynków wynosi odpowiednio:

-budynek oznaczony identyfikatorem .. - 95 m²,

-budynek oznaczony identyfikatorem …- 46 m²,

-budynek oznaczony identyfikatorem … - 311 m²

(zgodnie z zapisami kartoteki budynków oznaczony jest łączna powierzchnia użytkowa budynków wynosi 362,50 m² (zgodnie z udostępnioną przez właścicieli inwentaryzacją załączoną do operatu oraz obmiarem kontrolnym) w tym: tym: budynek nr 1 – 107,80 m²,  budynek nr 2 – 34,10 m², budynek nr 3 – 220,60 m².

Ponadto przy południowej granicy działki nr 2 znajduje się fragment budynku posadowionego na działce nr 3 przy ulicy …

Dla przedmiotowego terenu jest obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Obowiązującym dokumentem planistycznym (zgodnie z art. 154 UGN) jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego podjęty Uchwałą Nr ..Rady Miasta … z dnia 26 sierpnia 2010 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w .. ograniczonego ulicą .., ulicą .., ulicą .. i ulicą …. Plan powyższy przeznacza przedmiotowy teren mozaiką przeznaczenia terenów:

Dla działki nr 2: W części dominującej: 24U3 - tereny zabudowy usług o nowych cechach zagospodarowania przestrzennego. W części północnej [o szerokości ~ 2 - 3 mb]: symbol 2KDL przeznacza teren pod poszerzenie drogi lokalnej. W części zachodniej [o szerokości ~ 13 mb]: symbol 3KDD przeznacza teren pod drogę dojazdową. W przedmiotowym obszarze w pasie posadowione są zabudowania o funkcji biurowo - usługowej.

Dla działki nr 1: symbol 24U3 przeznacza teren pod zabudowę usług o nowych cechach zagospodarowania przestrzennego.

W toku prowadzonego postępowania komornik działając w oparciu o art. 761 kpc oraz o art. 18,  43 ust. 1 pkt 10 i 10a, ust. 7a, 10, 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. z dnia 05.04.2004r., Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami ) - zwanej dalej ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym z nieruchomości wezwał dłużną spółkę, do złożenie oświadczenia: czy dłużna spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz czy na dłużniku ciąży obowiązek odprowadzenia podatku od towarów i usług w razie sprzedaży powyżej opisanej nieruchomości. W szczególności wzywał Pan do wyjaśnienia czy dłużnik:

1.dłużnik jest lub był czynnym podatnikiem podatku VAT. Jeżeli nie jest to z jakiej przyczyny  i na jakiej podstawie oraz od kiedy. Należy także wskazać właściwy dla dłużnika urząd skarbowy i NIP.

2.kiedy i od kogo dłużnik nabyła wyżej oznaczone nieruchomości?

3.czy w chwili nabycia nieruchomości były zabudowane budynkami i budowlami (należy oznaczyć i opisać każdy z budynków i budowli z osobna wraz ze wskazaniem jego stanu). Czy wszystkie obiekty stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 394 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332)?

4.czy przy zakupie oznaczonych powyżej nieruchomości przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

5.czy po nabyciu przedmiotowych nieruchomości dłużnik wybudował na terenie nieruchomości nowe budynki, budowle - jeżeli tak to należy wskazać datę rozpoczęcia i zakończenia budowy (lub w jakiej fazie budowy budynki lub budowle się znajdują).

6.czy budynki lub budowle wybudowane na przedmiotowej nieruchomości stanowią majątek osobisty dłużnika, który nie jest związany z prowadzoną działalności gospodarcza, czy też były one wykorzystywane przez dłużnika w związku z prowadzona działalnością gospodarczą (jeżeli tak należy wskazać w jakim zakresie i w jakich pomieszczeniach).

7.wskazać czy budynek lub budowla została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - np. najem, dzierżawa lub były użytkowane przez dłużnika na potrzeby własnej działalności gospodarczej i w jakich okresach i w jakim zakresie.

8.czy dłużnik dokonała ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, kiedy te wydatki zostały poniesione oraz  czy w stosunku do tych wydatków miał on prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? – należy odnieść się do poszczególnych budynków/budowli przedmiotowej nieruchomości oraz kiedy to miało miejsce – podać datę.

9.czy po ulepszeniach powyżej 30% wartości początkowej, budynki lub budowle zostały oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. najem, dzierżawa? – należy informacje odnieść do poszczególnych budynków, które podlegały ulepszeniom powyżej 30% ich wartości początkowej oraz wskazać okresy w jakich były wynajmowane / wydzierżawiane?

10.czy w stanie ulepszonym budynki/budowle lub ich części były wykorzystywane przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez okres co najmniej 5 lat? – informację należy podać odrębnie dla każdego budynku”.

W odpowiedzi na powyższe wezwania pismem z dnia 15.05.2025 r. dłużna spółka oświadczyła, iż:

ad. 1. jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Po sprzedaży nieruchomości mieszczącej się w .. przy ul. … Spółka będzie musiała odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek od towarów i usług.

ad. 2. właściwy Urząd Skarbowy dla Spółki to Urząd Skarbowy ., NIP: …

ad. 3. Nieruchomość, SP. Z O.O. nabyło 16 marca 2020 r od .. i …

ad. 4 W chwili nabycia nieruchomość była zabudowana budynkami: Budynek nr 1 biurowo usługowy 572,63 m2, Budynek nr 2 usługowy 468,10 m2.. Teren niezabudowany 1503,27 m2.Opis budynków załącznik.

ad. 5. Przy zakupie nieruchomości Firmie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na to, że nieruchomość była zakupiona od osób fizycznych.

ad. 6.Spółka po nabyciu nieruchomości nie wybudowała nowych budynków. Z bilansu terenu i usytuowania budynków nieruchomość nie posiada potencjału rozwojowego, brak możliwości rozbudowy istniejących obiektów kubaturowych na terenie działki gruntu.

ad.7. Budynki wybudowane na przedmiotowej nieruchomości są wykorzystywane w związku z prowadzoną bieżącą działalnością gospodarczą, jak również najmem.

ad. 8. Budynek częściowo był przekazany na wynajem począwszy od miesiąca kwietnia 2020 roku bezpośrednio dla indywidualnych małych przedsiębiorstw.

ad. 9 Firma Sp. z o.o. dokonała ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Kwota poniesionych ulepszeń to 2.293.403,69 zł. Wydatki ww. były dokonywane w latach 2020-2021. Przysługiwało Spółce prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie od 2020 do 2021.

ad. 10 Po dokonaniu ulepszeń powyżej 30% wartości początkowej, budynki były w dalszym ciągu najmowane tym samym firmą co przed ulepszeniem, co wiązało się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Pismem z dnia 27.05.2025 r. komornik wezwał dłużną spółkę do: uzupełnienia złożonych oświadczeń przez:

1. wskazanie zakresu przeprowadzonych prac remontowych opisanych w pkt 9 pisma z dnia 15.05.2025 r.

2. wskazanie daty zakończenia prac remontowych – ulepszeń.

3. wskazanie daty od której budynki w stanie ulepszonym zostały oddane do użytkowania oraz w jakim zakresie w najem a w jaki na potrzeby własnej działalności przez dłużną spółkę.

4. wskazanie czy po zakończeniu ulepszeń opisanych w pkt 9 pisma z dnia 15.05.2025 r. były prowadzone inne prace, które doprowadziły do ulepszenia poszczególnych budynków lub budowli powyżej 30% wartości początkowej,

Wskazano także, iż powyższych informacji należy udzielić odnieść do poszczególnych budynków, które podlegały ulepszeniom powyżej 30% ich wartości początkowej (z rozbiciem na poszczególne budynki i budowle).

Pismem z dnia 04.06.2025 r. dłużna spółka udzieliła odpowiedzi na powyższe wezwanie informując, iż:

1.Prace remontowe obejmowały:

-wykonanie ocieplenia budynków

-wykonanie elewacji budynków

-wykonanie prac budowlanych wewnątrz budynku ( posadzki, tynki…)

2. Data zakończenia znacznych prac remontowych – ulepszeń to 30.09.2023 r., jednakże po tej dacie były wykonywane jeszcze kolejne prace remontowe, realizowane na bieżąco, wedle potrzeb. Ostatnie prace remontowe zostały zakończone wraz z zajęciem ww. nieruchomości.

3. Budynki były użytkowane cały czas, również w trakcie prac budowlanych. Nieruchomości na podnajem oraz do własnej działalności były ulepszane w takim samym zakresie.

Na pytania Organu:

1)Czy przedmiotem sprzedaży w trybie postępowania egzekucyjnego działki nr 1 jest prawo własności gruntu czy prawo wieczystego użytkowania działki?

2)Czy poszczególne naniesienia na:

a)działce nr 2: dwupiętrowy budynek o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej, budynki (połączone ze sobą o kształcie litery L) z powierzchniami użytkowymi, tj.: budynek oznaczony identyfikatorem …-95 m², budynek oznaczony identyfikatorem … - 46 m², budynek oznaczony identyfikatorem … - 311 m², utwardzenie działki oraz

b)działce nr 1 - ogrodzenie, którego fragment znajduje się na tej działce,

stanowią:

-budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 394 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418),

-budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane,

-urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane?

3)Czy fragment budynku znajdujący się przy południowej granicy działki nr 2 (posadowionego na działce nr 3 przy ulicy …) jest objęty przedmiotem sprzedaży w prowadzonym przez Pana postępowaniu egzekucyjnym wobec Sp. z o.o.?

4)Czy poszczególne budynki/budowle znajdujące się na działce/działkach są trwale związane z gruntem?

5)Czy budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są działki oraz budynki/budowle, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

6)Czy ww. prace remontowe – ulepszenia były wykonane we wszystkich budynkach/budowlach wymienionych w pkt 2a) wezwania?

7)Jeżeli odpowiedź na pytanie jest przecząca, to proszę wymienić budynki, w których zostały wykonane prace remontowe – ulepszenia.

8)W odniesieniu do budynków, w których zostały wykonane prace remontowe – ulepszenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, przekraczające 30% wartości początkowej budynku/budowli, należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?

b)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

c)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

d)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

e)Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

9)W odniesieniu do których budynków/budowli wykonywane były kolejne prace remontowe?

10)Czy ww. kolejne prace remontowe stanowiły ulepszenie ww. budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekraczające 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to proszę o podanie:

11)Daty zakończenia ww. prac remontowych.

12)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 9-10 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

b)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

c)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

d)Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki, wykonywała dłużna spółka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

13)Czy ogrodzenie, którego fragment znajduje się na działce nr 1, jest funkcjonalnie związane z budynkiem/budowlą bądź innym obiektem?

14)Jeżeli odpowiedź ma ww. pytanie jest twierdząca to proszę o wskazanie, z jakim budynkiem/budowlą/obiektem budowlanym związane jest ogrodzenie, którego fragment znajduje się na działce nr 1?

15)Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9-10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana jako Komornika działań?

-czy działania te zostały udokumentowane?

-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

odpowiedział Pan:

Ad 1. Przedmiotem sprzedaży w trybie postępowania egzekucyjnego co do działki 1 będzie własność.

Ad 2.

a)dwupiętowy budynek o funkcji biurowo - produkcyjno - magazynowej stanowi budynek w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane,

-budynki (połączone ze sobą o kształcie litery L) z powierzchniami użytkowymi tj.:

-budynek oznaczony identyfikatorem … - 95 m²,

-budynek oznaczony identyfikatorem … - 46 m²,

-budynek oznaczony identyfikatorem … - 311 m²

-stanowią budynki w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane,

-utwardzenie działki 2 stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane,

b)ogrodzenie, którego fragment znajduje się w części NE działki 1 - stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane,

Ad 3. Fragment budynku znajdujący się przy południowej granicy działki 2 (posadowiony na działce nr 3 przy ulicy ..) – nie stanowi przedmiotu sprzedaży w powadzonym postępowaniu egzekucyjnym wobec Sp. z o.o.

Ad 4. Tak. Wszystkie budynki/budowle znajdujące się na przedmiotowych działkach gruntu są trwale związane z gruntem.

Ad 5. Nie. Budynki i budowle nie były wykorzystywane przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej. Zgodnie ze złożonymi przez dłużną spółkę wyjaśnieniami - budynki wybudowane na przedmiotowej nieruchomości są wykorzystywane w związku z prowadzoną bieżącą działalnością gospodarczą, jak również najmem. Budynek częściowo był przekazany na wynajem począwszy od miesiąca kwietnia 2020 roku bezpośrednio dla indywidualnych małych przedsiębiorstw.

Ad 6. Tak. Prace remontowe – ulepszenia były wykonywane we wszystkich budynkach/budowlach wymienionych w pkt 2a) wezwania.

Ad 8. Udzielają odpowiedzi na zagadnienia zawarte w pkt od a do e należy wskazać, iż komornik pismami z dnia 14.04.2025 r. oraz wezwaniem uzupełniającym z dnia 27.05.2025 r. wezwał dłużną spółkę od udzielenia wyjaśnień w tym przedmiocie. Dłużna Spółka udzieliła następujących odpowiedzi:

-w piśmie z dnia 15.05.2025 r. udzielono wyjaśnień : „w pkt 9 Firma Sp. z o.o. dokonała ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Kwota poniesionych ulepszeń to 2.293.403,69 zł. Wydatki ww. były dokonywane w latach 2020-2021. Przysługiwało Spółce prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie od 2020 do 2021.  W pkt 10 wyjaśniono, iż po dokonaniu ulepszeń powyżej 30% wartości początkowej, budynki były w dalszym ciągu najmowane tym samym firmą co przed ulepszeniem, co wiązało się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.”

-w piśmie z dnia 04.06.2025 r. uzupełniono wyjaśnienia przez oświadczenie: „w pkt 2 data zakończenia znacznych prac remontowych – ulepszeń to 30.09.2023 r., jednakże po tej dacie były wykonywane jeszcze kolejne prace remontowe, realizowane na bieżąc, wedle potrzeb. Ostatnie prace remontowe zostały zakończone wraz z zajęciem ww. nieruchomości. W pkt 3. wyjaśniono, iż budynki były użytkowane cały czas, również w trakcie prac budowlanych. Nieruchomości na podnajem oraz do własnej działalności były ulepszane w takim samym zakresie. Jak z powyższego wynika mimo podjętych przez komornika działań zmierzających do poczynienie przedmiotowych ustaleń dłużna spółka udzieliła jedynie powyższych odpowiedzi. Wobec powyższego w oparciu o odpowiedzi udzielone przez dłużna spółkę na zadane pytania można odpowiedzieć:

a) z dniem 30.09.2023 r. skoro z tym dniem zakończono prace remontowe a budynki były użytkowane przez cały czas, również w trakcie remontu.

b) Tak.

c) Z dniem 30.09.2023 r.

d) Tak.

e) Nie.

Ad 9. W oparciu o odpowiedzi dłużnej spółki opisane w Ad 8. Kolejne prace remontowe – ulepszenia były wykonywane we wszystkich budynkach/budowlach wymienionych w pkt 2a) wezwania.

Ad. 10. W oparciu o odpowiedzi dłużnej spółki opisane w Ad 8. Kolejne prace remontowe nie stanowiły ulepszenia budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekraczające 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli.

Ad 13. Tak.

Ad 14. Fragment ogrodzenia wkraczający na działkę nr 1 jest związany funkcjonalnie z budynkami i budowlami znajdującymi się na działce 2.

Komornik podjął wszelkie czynności w celu ustalenia okoliczności niezbędnych do oceny,  czy w przedmiotowej sprawie będzie miło zastosowanie zwolnieni od podatku na podstawie  art. 43 ust 1 pkt 2, 9-10a ustawy o podatku od towarów i usług tj. między innymi wezwania kierowane do dłużnej spółki o złożenie w tym przedmiocie wyjaśnień, przeprowadzenie oględzin nieruchomości, zgromadzenie przez Biegłego dokumentacji geodezyjnej i projektowej, uzyskanie stanowiska Biegłego i opisu nieruchomości i jej zabudowań.

W uzupełnieniu wniosku z 15 września 2025 r. (data wpływu 15 września 2025 r.) wskazał Pan:

Działka o nr 1 nie była wykorzystywana przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od opodatkowania podatkiem VAT.

Pytanie

Czy dostawa wyżej oznaczonej niezabudowanej nieruchomości .. (działka nr 1) i zabudowanego użytkowania wieczystego KW …(działka nr 2) będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy komornik sądowy dokonujący sprzedaży w trybie licytacji publicznej tych nieruchomości będzie zobowiązany obliczyć i „odprowadzić” podatek od towarów i usług, czy też podlega ona zwolnieniu z podatku?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie wnioskodawcy dostawa wyżej oznaczonej niezabudowanej nieruchomości .. (działka nr 1) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w przypadku jej sprzedaży komornik zobowiązany będzie obliczyć i „odprowadzić” podatek od towarów i usług w stawce 23%.

W ocenie wnioskodawcy dostawa wyżej opisanego zabudowanego użytkowania wieczystego  KW … (działka nr 2) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jednakże będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług - ponieważ w przypadku przedmiotowej nieruchomości doszło do pierwszego zasiedlenia tej nieruchomości po jej ulepszeniu przez dłużną spółkę o ponad 30% wartości początkowej a w chwili ewentualnej licytacji (dostawy), która może mieć miejsce na przełomie 2025-2026, upłynie okres 2 lat od zasiedlenia nieruchomości po jej ulepszeniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 366 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2025 r. poz. 132 i 620) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 397 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to  charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle powołanych powyżej przepisów grunt oraz budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa  w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy,  że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.

W rozpatrywanej sprawie prowadzi Pan – jako komornik - postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi Sp. z o.o. Przedmiotem sprzedaży licytacyjnej będzie nieruchomość składająca się z prawa własności niezabudowanej działki nr 1 wraz z prawem własności fragmentu ogrodzenia znajdującego się na tej działce oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 2 wraz z prawem własności znajdujących się na działce naniesień, tj. dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej oraz zespołu budynków biurowo-usługowych parterowych i utwardzenia działki. Nieruchomość była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ww. nieruchomość stanowi majątek spółki, wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, zatem w odniesieniu do sprzedaży licytacyjnej tej nieruchomości dłużnik będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, dostawa przez Pana nieruchomości składającej się z prawa własności niezabudowanej działki nr 1 wraz z prawem własności fragmentu ogrodzenia znajdującego się na tej działce oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 2 wraz z prawem własności znajdujących się na działce naniesień, tj. dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej i zespołu budynków biurowo-usługowych parterowych i utwardzenia działki, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 13 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych  w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248,  z późn. zm.) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień  31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie  z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)  stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a  i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)  stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)  stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)  stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację  art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa  w art. 12 ust. 1 lit. b.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 396 r. w sprawie C-468/93 – Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

Zauważyć należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne dotyczące nieruchomości składającej się z prawa własności niezabudowanej działki nr 1 oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 2 wraz z prawem własności znajdujących się na działce naniesień, tj. dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej oraz zespołu budynków biurowo-usługowych parterowych. Działki te znajdują się bezpośrednio obok siebie, stanowiąc całość gospodarczą.

Odnosząc się do Pana wątpliwości w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że towarem jest każda geodezyjnie wyodrębniona działka. Zatem na gruncie podatku od towarów i usług każdą wyodrębnioną geodezyjnie działkę składającą się na daną nieruchomość będącą przedmiotem dostawy należy traktować odrębnie.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy, działka nr 1 jest niezabudowana. Nawierzchnia działki nie jest utwardzona. Na działce nr 1 od strony północnej znajduje się fragment ogrodzenia, który jest związany funkcjonalnie z budynkami i budowlami znajdującymi się na działce 2. Jak Pan wskazał ogrodzenie, którego fragment znajduje się w części działki 1 - stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane.

Z przedstawionych przez Pana okoliczności wynika, że ww. działka nr 1 jest niezabudowana.

Zatem, w przypadku dostawy działki nr 1 należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Treść ww. przepisu jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.

Jednocześnie – jak zostało wskazane powyżej – ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Z informacji podanych przez Pana wynika, że dla przedmiotowego terenu jest obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka nr 1 stanowi teren pod zabudowę usług o nowych cechach zagospodarowania przestrzennego.

Mając na uwadze wskazane przez Pana okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że działka nr 1 jest działką przeznaczoną pod zabudowę.

Zatem dostawa ww. działki nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie  art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy sprzedaży działki wystąpiły przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Dostawa działki nr 1 nie będzie korzystać także ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W opisie sprawy wskazał Pan, że działka o nr 1 nie była wykorzystywana przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zwolnienie przysługuje natomiast w razie łącznego spełnienia warunków wskazanych  w ww. przepisie. Zatem brak zaistnienia jednego z warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Również w stosunku do dostawy fragmentu ogrodzenia znajdującego się na działce 1, które stanowi urządzenie budowlane, nie znajdzie zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że działka o nr 1 nie była wykorzystywana przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od opodatkowania podatkiem VAT nie można uznać, że ww. urządzenie budowlane było wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym dostawa w trybie postępowania egzekucyjnego prawa własności niezabudowanej działki nr 1 wraz z prawem własności fragmentu ogrodzenia znajdującego się na tej działce będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT

Odnośnie dostawy prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 2 należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem budynków znajdujących się na tej działce doszło do pierwszego zasiedlenia.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części zostanie on oddany w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej - w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania dostawy ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budynku” i „urządzeń budowlanych”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 394 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).

W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej będzie również prawo użytkowania wieczystego działki nr 2. Na jej terenie znajdują się następujące budynki: dwupiętrowy budynek o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej, budynki (połączone ze sobą o kształcie litery L), tj.: budynek o powierzchni 95 m², budynek o powierzchni 46 m² oraz budynek o powierzchni 311 m², które stanowią budynki w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane oraz urządzenie budowlane - utwardzenie działki, które stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 ustawy prawo budowlane. Na działce 2 przy południowej granicy działki znajduje się również fragment budynku (posadowiony na działce nr 3 przy ulicy …), który nie stanowi przedmiotu sprzedaży w powadzonym postępowaniu egzekucyjnym. Wszystkie budynki znajdujące się na przedmiotowej działce są trwale związane z gruntem. Nieruchomość dłużna spółka nabyła 16 marca 2020 r. Przy zakupie nieruchomości Firmie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka po nabyciu nieruchomości nie wybudowała nowych budynków. Budynki wybudowane na przedmiotowej nieruchomości są wykorzystywane w związku z prowadzoną bieżącą działalnością gospodarczą, jak również najmem. Dłużna spółka dokonała ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Prace remontowe – ulepszenia były wykonywane we wszystkich budynkach a wydatki były dokonywane w latach 2020-2021. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie od 2020 do 2021. Data zakończenia znacznych prac remontowych – ulepszeń to 30.09.2023 r. Po dokonaniu ulepszeń powyżej 30% wartości początkowej, budynki były w dalszym ciągu najmowane tym samym firmom co przed ulepszeniem, co wiązało się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Po tej dacie były wykonywane jeszcze kolejne prace remontowe, realizowane na bieżąco, wedle potrzeb. Kolejne prace remontowe – ulepszenia były wykonywane we wszystkich budynkach/ budowlach wymienionych w pkt 2a) wezwania. Kolejne prace remontowe nie stanowiły ulepszenia budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekraczającego 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli.

Tym samym skoro data zakończenia znacznych prac remontowych – ulepszeń to 30.09.2023 r. a dostawa przedmiotowej nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego wobec dłużnej spółki dopiero się odbędzie, to należy uznać, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków, tj. dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej, połączonych ze sobą o kształcie litery L budynków o powierzchniach: 95 m², 46 m², 311 m², po ulepszeniu a ich sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W konsekwencji, sprzedaż ww. budynków, tj. dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej, połączonych ze sobą o kształcie litery L budynków o powierzchniach: 95 m², 46 m², 311 m², w trybie postępowania egzekucyjnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy

Ponadto, jak wyżej wskazano na działce nr 2, oprócz budynków znajduje się urządzenie budowlane tj. utwardzenie działki.

Zaznaczenia wymaga, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem,  nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynku, do którego przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Tym samym, z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. budynków, tj. dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej, połączonych ze sobą o kształcie litery L budynków o powierzchniach: 95 m², 46 m², 311 m², znajdujących się na działce nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to tym samym sprzedaż ww. urządzenia budowlanego związanego z tymi budynkami będzie korzystała ze zwolnienia.

Jak wskazałem wyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki nr 2, na której posadowione są ww. budynki również będzie zwolniona od podatku.

Tym samym, analiza powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że zbycie w drodze egzekucji komorniczej prawa własności budynków i urządzenia budowlanego znajdujących się na działce nr 2 wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Reasumując, dostawa w trybie licytacji publicznej nieruchomości składającej się z niezabudowanej działki nr 1 wraz z prawem własności fragmentu ogrodzenia znajdującego się na tej działce, stanowiącego urządzenie budowlane, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Natomiast dostawa w trybie licytacji publicznej nieruchomości składającej się z prawa użytkowania wieczystego działki nr 2 wraz z prawem własności dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej oraz zespołu budynków biurowo-usługowych parterowych i urządzenia budowlanego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego, dokonując jako Komornik Sądowy sprzedaży:

-niezabudowanej działki nr 1 z prawem własności fragmentu ogrodzenia znajdującego się na tej działce, będzie Pan zobowiązany do obliczenia i odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

-prawa użytkowania wieczystego działki nr 2 wraz z prawem własności dwupiętrowego budynku o funkcji biurowo-usługowo-produkcyjno-magazynowej oraz zespołu budynków biurowo-usługowych parterowych i urządzenia budowlanego (utwardzenie działki), skoro dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to nie będzie Pan zobowiązany z tego tytułu do obliczenia i odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

W konsekwencji, Pana stanowisko, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że zgodnie z art. 14b § 1a ustawy Ordynacja podatkowa, od 1 lipca 2020 r. nie wydaję interpretacji indywidualnych w zakresie określenia stawki podatku VAT dla towarów i usług. Kwestie określenia stawki podatku VAT dotyczące stanu prawnego od 1 lipca 2020 r. rozstrzygane  są w ramach odrębnej instytucji – wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym nie odniosłem się do Pana stanowiska w części dotyczącej odprowadzenia podatku od towarów i usług w stawce 23%.

Zaznaczam ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.

Z tytułu złożenia niniejszego wniosku wniósł Pan opłatę w wysokości 160 zł. Analiza wniosku wskazuje, iż dotyczy on 2 zdarzeń przyszłych. Zatem opłata należna od Pana wniosku wynosi 80 zł (40 zł x 2 zdarzenia przyszłe). W związku z tym, opłata w wysokości 80 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy, z którego dokonano opłaty za wniosek.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 397 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 13a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.