Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.234.2025.2.MKA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...). Uzupełnili go Państwo pismem z 6 czerwca 2025 r. (wpływ 6 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Projekt (…) jest współrealizowany przez Miasto (…) i Gminę (…). Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, Priorytet II Transformacja gospodarcza i cyfrowa regionu, Działanie 2.2 Cyfrowe (…) w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy JST Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (…) (tj. Urząd Miasta (…) - dalej: UM) oraz Urząd Gminy (…) - dalej: UG). Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:

1)Informatyzację procesów wewnętrznych w urzędach JST MOF poprzez rozbudowę, modernizację i wdrożenie nowych systemów informatycznych,

2)Uruchomienie nowych e-usług oraz poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości aktualnie udostępnianych e-usług w JST realizujących projekt poprzez tworzenie i rozwijanie platform e-usługowych.

Uruchomienie e-usług będzie zrealizowane w wyniku działań zaplanowanych w projekcie, tj. wdrożeniu i modernizacji systemów informatycznych w urzędach JST MOF, integracji tych systemów w poszczególnych urzędach oraz uruchomienie dedykowanych rozwiązań front-office dla mieszkańców. Należy zwrócić uwagę, że informatyzacja procesów wewnętrznych jest realizowana tylko w takim zakresie, jaki jest niezbędny dla uruchomienia nowych e-usług oraz poprawa funkcjonalności i e-dojrzałości aktualnie udostępnianych e-usług. Wnioskodawca przyjmuje zatem, że to zakres merytoryczny e-usług określa, czy wdrażane lub rozbudowywane systemy informatyczne, sprzęt i inne produkty projektu mają związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Wszystkie wydatki w projekcie będą ponoszone przez Miasto (…) i Gminę (…). Obydwie gminy realizujące projekt, tj. Miasto (…) i Gmina (…) są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wydatki poniesione w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT każdorazowo wystawionymi na jedną z gmin.

W budżecie projektu wyróżniono zadania wspólne, w przypadku których obydwie JST ponoszą koszty według ustalonej proporcji, oraz zadania indywidualne przypisane wyłącznie do jednej z JST współrealizujących projekt.

Zadania wspólne:

  • Uruchomienie wspólnych platform e-usługowych MOF, obejmujące:
  • (...),
  • zakup licencji i usług wdrożenia oprogramowania portalu partycypacji społecznej,
  • Rozwój kompetencji cyfrowych pracowników urzędów (UM i UG) ze szczególnym uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa, polegające na zakupie usług szkolenia pracowników.

Zadania indywidualne Miasta (…):

  • (...), w tym:
  • zakup usług rozbudowy systemów e-usługowych i uruchomienia zintegrowanej platformy informacyjno-płatniczej,
  • zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych,
  • zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją,
  • zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych,
  • zakup usług wdrożenia oraz inne usługi informatyczne;
  • (...), obejmujące zakup licencji oprogramowania systemu do zarządzania cmentarzami wraz z usługami wdrożenia oraz towarzyszącymi usługami informatycznymi;
  • Uruchomienie systemu pracy zdalnej i zdalnej obsługi interesanta, w tym:
  • zakup licencji oprogramowania do obsługi pracy zdalnej,
  • zakup serwera na cele ww. systemu.

Zadania indywidualne Gminy (…):

  • (...), w tym:
  • zakup usług rozbudowy systemów e-usługowych i uruchomienia zintegrowanej platformy informacyjno-płatniczej,
  • zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych,
  • zakup licencji i usług wdrożenia oprogramowania systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją wraz z towarzyszącymi usługami informatycznymi (integracja systemu z pozostałymi systemami w urzędzie),
  • zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych;
  • Uruchomienie systemu pracy zdalnej i zdalnej obsługi interesanta, w tym:
  • zakup licencji oprogramowania do obsługi pracy zdalnej,
  • zakup serwera na cele ww. systemu.

Zadania „(...)” w obydwu gminach dotyczą uruchomienia następujących e-usług:

  • obsługa podatku od nieruchomości od osób fizycznych (wydawanie decyzji o wymiarze podatku, składanie informacji podatkowych),
  • obsługa podatku od nieruchomości od osób prawnych (wydawanie decyzji o wymiarze podatku, składanie deklaracji podatkowych),
  • obsługa podatku od nieruchomości rolnych od osób fizycznych (wydawanie decyzji o wymiarze podatku, składanie informacji podatkowych),
  • obsługa podatku od nieruchomości rolnych od osób prawnych (wydawanie decyzji o wymiarze podatku, składanie deklaracji podatkowych),
  • obsługa podatku od nieruchomości leśnych od osób fizycznych (wydawanie decyzji o wymiarze podatku, składanie informacji podatkowych),
  • obsługa podatku od nieruchomości leśnych od osób prawnych (wydawanie decyzji o wymiarze podatku, składanie deklaracji podatkowych),
  • składanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • składanie oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych,
  • ustalenie stanu zobowiązań podatnika wobec gminy z tytułu podatków i opłat lokalnych z możliwością uregulowania zobowiązania on-line,
  • składanie wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku,
  • składanie wniosku o zaliczenie nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych,
  • wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego/użytków rolnych gospodarstwa rolnego,
  • wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości,
  • wydanie zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników,
  • składanie wniosku o zwrot opłaty skarbowej,
  • złożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Dodatkowo, w przypadku Miasta (…), w ramach zadania „(...)” zostaną uruchomione nw. e-usługi, które będą świadczone przez (...) Zarząd Dróg w (…) (jednostka organizacyjna Miasta (…)), takie jak:

  • opłacenie dzierżawy grobu,
  • rezerwacja miejsca na cmentarzu,
  • złożenie deklaracji przez opiekuna lub dysponenta grobu,
  • wyszukiwanie zapewniające możliwość zlokalizowania grobu pochowanej osoby,
  • informacje o rocznicach urodzin i śmierci w danym dniu,
  • mapę cmentarza uwzględniającą podział sektorowy i szczegółowy.

W wyniku realizacji zadania „(...)” zostaną uruchomione e-usługi:

  • prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do szkół,
  • prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do przedszkoli.

Ww. e-usługi będą świadczone przez szkoły i przedszkola, dla których organami prowadzącymi są: Miasto (…) i Gmina (…).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Określone w zapytaniu jako zadania wspólne, tj.:

  • Uruchomienie wspólnych platform e-usługowych MOF, obejmujące:
  • (...),
  • zakup licencji i usług wdrożenia oprogramowania portalu partycypacji społecznej,
  • Rozwój kompetencji cyfrowych pracowników urzędów (UM i UG) ze szczególnym uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa polegające na zakupie usług szkolenia pracowników

są w 50% wydatkami ponoszonymi przez Miasto (…) oraz w 50% Gminę (…) i będą fakturowane w 50% na Miasto (…) oraz Gminę (…). Zakupy ww. usług dotyczą rekrutacji do szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto (…) oraz Gmina (…). W myśl art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi edukacyjne są zwolnione z VAT.

Uruchomienie portalu partycypacji społecznej oraz szkolenia pracowników głównie w zakresie cyberbezpieczeństwa w żaden sposób nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze sprzedażą opodatkowaną.

Nabywane towary i usługi związane z rozwojem e-usług publicznych z zakresu podatków i opłat lokalnych w oparciu o rozbudowane i zmodernizowane systemy wewnętrzne urzędu, w tym:

  • zakup usług rozbudowy systemów e-usługowych i uruchomienia zintegrowanej platformy informacyjno-płatniczej,
  • zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych,
  • zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją,
  • zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych,
  • zakup usług wdrożenia oraz inne usługi informatyczne,

jako podatki i opłaty lokalne są czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Nabywane towary i usługi związane z uruchomieniem e-usług komunalnych w oparciu o system do zarządzania cmentarzami stanowić będzie jedynie usprawnienie dla mieszkańców dostępu do informacji wynikających z funkcji jaką pełni cmentarz komunalny miedzy innymi poprzez elektroniczną mapę cmentarza pozwalającą na lokalizację grobów, uzyskiwanie informacji o rocznicach urodzin lub śmierci w danym dniu.

Nabywane towary i usługi i ich wykorzystanie nie przełożą się na obszar działalności opodatkowanej prowadzonej na cmentarzu komunalnym.

Zdalna rekrutacja do szkół i przedszkoli uzupełniona w pkt 1.

Wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi są wg Miasta (…) związane za sprzedażą zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu i Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania nabywanych towarów i usług do poszczególnych rodzajów czynności.

Korzystanie z ww. e-usług będzie bezpłatne dla wszystkich korzystających i nie będą pobierane z tytułu korzystania z ww. e-usług żadne opłaty.

Pytania

1)Czy zakupy dotyczące rozwoju e-usług publicznych z zakresu podatków i opłat lokalnych w oparciu o rozbudowane i zmodernizowane systemy wewnętrzne urzędu będą podlegały odliczeniu podatku VAT?

2)Czy zakupy związane z uruchomieniem e-usług komunalnych w oparciu o system do zarządzania cmentarzami będą podlegały odliczeniu podatku VAT?

3)Czy zakupy usług dotyczące zdalnej rekrutacji do szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto (…) będą podlegały odliczeniu podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1)(...) jako działalność nieopodatkowana nie będzie podlegała odliczeniu podatku VAT.

2)(...), przeznaczony dla mieszkańców, wiąże się pośrednio z działalnością opodatkowaną i większość ww. e-usług nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, w związku z tym nie będzie podlegała odliczeniu podatku VAT.

3)Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do szkół i przedszkoli, dla których organami prowadzącymi są Miasto (…) i Gmina (…), jako usługi w zakresie edukacji zwolnione, nie będą podlegały odliczeniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)  nabycia towarów i usług,

b)  dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Współrealizują Państwo projekt pn. (…). Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:

1)informatyzację procesów wewnętrznych w urzędach JST MOF poprzez rozbudowę, modernizację i wdrożenie nowych systemów informatycznych,

2)uruchomienie nowych e-usług oraz poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości aktualnie udostępnianych e-usług w JST realizujących projekt poprzez tworzenie i rozwijanie platform e-usługowych.

W budżecie projektu wyróżniono zadania wspólne, w przypadku których Państwo i gmina współrealizująca zadanie, ponoszą koszty według ustalonej proporcji, oraz zadania indywidualne przypisane wyłącznie do jednej z JST współrealizujących projekt.

Państwa zadania indywidualne:

  • (...), w tym:
  • zakup usług rozbudowy systemów e-usługowych i uruchomienia zintegrowanej platformy informacyjno-płatniczej,
  • zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych,
  • zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją,
  • zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych,
  • zakup usług wdrożenia oraz inne usługi informatyczne;
  • (...), obejmujące zakup licencji oprogramowania systemu do zarządzania cmentarzami wraz z usługami wdrożenia oraz towarzyszącymi usługami informatycznymi;
  • Uruchomienie systemu pracy zdalnej i zdalnej obsługi interesanta, w tym:
  • zakup licencji oprogramowania do obsługi pracy zdalnej,
  • zakup serwera na cele ww. systemu.

Określone zadania wspólne, tj.:

  • Uruchomienie wspólnych platform e-usługowych MOF, obejmujące:
  • (...),
  • zakup licencji i usług wdrożenia oprogramowania portalu partycypacji społecznej,
  • Rozwój kompetencji cyfrowych pracowników urzędów (UM i UG) ze szczególnym uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa polegające na zakupie usług szkolenia pracowników

są w 50% wydatkami ponoszonymi przez Państwa oraz w 50% Gminę i będą fakturowane w 50% na Państwa oraz Gminę. Zakupy ww. usług dotyczą rekrutacji do szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym są Państwo oraz Gmina (…).

Uruchomienie portalu partycypacji społecznej oraz szkolenia pracowników głównie w zakresie cyberbezpieczeństwa w żaden sposób nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze sprzedażą opodatkowaną.

Nabywane towary i usługi związane z rozwojem e-usług publicznych z zakresu podatków i opłat lokalnych w oparciu o rozbudowane i zmodernizowane systemy wewnętrzne urzędu, w tym:

  • zakup usług rozbudowy systemów e-usługowych i uruchomienia zintegrowanej platformy informacyjno-płatniczej,
  • zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych,
  • zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją,
  • zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych,
  • zakup usług wdrożenia oraz inne usługi informatyczne,

jako podatki i opłaty lokalne są czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Nabywane towary i usługi związane z uruchomieniem e-usług komunalnych w oparciu o system do zarządzania cmentarzami stanowić będzie jedynie usprawnienie dla mieszkańców dostępu do informacji wynikających z funkcji jaką pełni cmentarz komunalny miedzy innymi poprzez elektroniczną mapę cmentarza pozwalającą na lokalizację grobów, uzyskiwanie informacji o rocznicach urodzin lub śmierci w danym dniu. Nabywane towary i usługi i ich wykorzystanie nie przełożą się na obszar działalności opodatkowanej prowadzonej na cmentarzu komunalnym.

Wszystkie nabywane przez Państwa towary i usługi Państwa zadaniem, są związane za sprzedażą zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu. Korzystanie z ww. e-usług będzie bezpłatne dla wszystkich korzystających i nie będą pobierane z tytułu korzystania z ww. e-usług żadne opłaty.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją opisanego projektu w zakresie zadań dotyczących:

1)rozwoju e-usług publicznych z zakresu podatków i opłat lokalnych w oparciu o rozbudowane i zmodernizowane systemy wewnętrzne urzędu (pytanie nr 1 wniosku),

2)uruchomienia e-usług komunalnych w oparciu o system do zarządzania cmentarzami (pytanie nr 2 wniosku),

3)usług zdalnej rekrutacji do szkół i przedszkoli (pytanie nr 3 wniosku).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie jest spełniony. Jak Państwo bowiem wskazali, wszystkie nabywane towary i usługi są związane za sprzedażą zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu. Korzystanie z e-usług będzie bezpłatne dla wszystkich korzystających i nie będą pobierane z tytułu korzystania z ww. e-usług żadne opłaty.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. brak związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych na Państwa faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu pn. (…) w zakresie zadań dotyczących:

1)rozwoju e-usług publicznych z zakresu podatków i opłat lokalnych w oparciu o rozbudowane i zmodernizowane systemy wewnętrzne urzędu,

2)uruchomienia e-usług komunalnych w oparciu o system do zarządzania cmentarzami,

3)usług zdalnej rekrutacji do szkół i przedszkoli.

Państwa stanowisko w zakresie pytań 1-3 jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest rozstrzygnięcie co do właściwego opodatkowania dokonywanych przez Państwa czynności, a zwłaszcza ocena czy czynności związane z realizacją projektu pn. (…) w zakresie ujętych w pytaniach zadań, stanowią dla Państwa czynności opodatkowane podatkiem VAT, czy też są czynnościami zwolnionymi od podatku.

Ponadto, należy wskazać, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem, niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla współrealizatora projektu – Gminy (…).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.