Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z 8 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. ustalenia, czy fakt, że Inwestycja w ramach Decyzji PSI bazuje częściowo na infrastrukturze dofinansowanej w ramach Kredytu technologicznego (tj. na Projekcie POIR), a projekt ten jeszcze przez ponad rok będzie w okresie swojej trwałości, może skutkować ograniczeniem w zastosowaniu ulgi podatkowej w zakresie PSI.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

M. Spółka Komandytowa (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT.

A. Opis przedmiotu działalności Wnioskodawcy

Przedmiotem przeważającej działalności przedsiębiorcy jest wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych (PKD: 43.91.Z). Przedmiot pozostałej działalności przedsiębiorcy to m.in.:

- produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla Budownictwa (PKD 16.23.Z)

- realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem Budynków (PKD: 41.10.Z)

- roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD: 41.20.Z.)

- rozbiórka i przygotowanie terenu pod budowę (PKD: 43.1.)

- wykonywanie instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych (PKD: 43.2.)

- wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych (PKD: 43.3)

- pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej Niesklasyfikowane (PKD: 43.99.Z)

- sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia Sanitarnego (PDK: 46.73.Z)

- sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego (PKD: 46.74.Z).

Wnioskodawca to firma specjalizująca się w produkcji prefabrykowanych konstrukcji dachowych z drewna, takich jak więźby dachowe, stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, użytkowym oraz komercyjnym. Oferuje również przeglądy i naprawy pokryć dachowych.

Spółka oferuje kompleksową obsługę na każdym etapie realizacji prac, od projektu po wykonanie usługi, kładąc duży nacisk na terminowość i profesjonalizm. Działa na rynku prefabrykatów, dostarczając m.in. więźby dachowe na place budowy. Posiada niezbędne uprawnienia do wykonywania przeglądów drewnianych konstrukcji dachowych, wzmocnień więźby i napraw dachów w obiektach należących do wiodących sieci handlowych w Polsce.

Firma kontynuuje działalność istniejącego od (...) roku (…). W 2022 roku, w ramach rozwoju, przekształciła formę prowadzenia działalności na spółkę komandytową.

Spółka Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W toku prowadzenia działalności Spółka skorzystała (pkt 1. poniżej) lub zamierza skorzystać (pkt 2. poniżej) z instrumentów wsparcia:

1) Wsparcie unijne w ramach tzw. Kredytu technologicznego (Poddziałania 3.2.2 PO IR 2014-2020;) na budowę nowego zakładu produkcyjnego i wdrożenia innowacyjnej linii produkcyjnej do prefabrykowanych konstrukcji dachowych technologii, bazującej na specjalnie zaprojektowanej do tego celu linii produkcyjnej (dalej również jako „Projekt nr I” lub „Projekt POIR”)

oraz

2) Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie decyzji o wsparciu z tytułu realizacji nowej inwestycji (dalej: „Decyzja PSI”) na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (t.j. z dnia 28 marca 2024 r., tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 459, dalej: „Ustawa WNI”).

Wnioskodawcy w dniu 20 marca 2025 r. została udzielona Decyzja o wsparciu nr (…).

Powyższe instrumenty (tj. Kredyt technologiczny i wsparcie w związku z Decyzją PSI) służą realizacji dwóch zamierzeń inwestycyjnych. Obie inwestycje należą do zdarzeń odrębnych i jasno zdefiniowanych, co oznacza, że koszty uwzględnione w ramach obu projektów są całkowicie odrębne. Z drugiej jednak strony każde ww. działanie inwestycyjne finalnie zmierza lub będzie zmierzać do zwiększenia zdolności produkcyjnej całego przedsiębiorstwa, dla której pierwszym etapem jest inwestycja w ramach projektu POIR, a drugim etapem jest przyszła inwestycja w ramach (dalej również jako „Projekt PSI”) wydanej Decyzji o PSI.

B. Opis pierwszej inwestycji w ramach projektu POIR

Spółka w związku z rozwojem prowadzonej działalności gospodarczej w okresie od 3 maja 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. przeprowadziła inwestycję objętą wsparciem unijnym w ramach tzw. Kredytu technologicznego (Poddziałania 3.2.2 PO IR 2014-2020;). Inwestycja ta dotyczyła:

- budowy nowego zakładu produkcyjnego i

- wdrożenia innowacyjnej linii produkcyjnej do prefabrykowanych konstrukcji dachowych technologii, bazującej na specjalnie zaprojektowanej do tego celu linii produkcyjnej.

Aktualnie ww. Projekt POIR jest już zakończony, ale znajduje się w połowie trwania jego 3-letniego okresu trwałości. Trwałość projektu oznacza utrzymanie inwestycji przez okres trzech lat od daty rozliczenia projektu. W wyznaczonym okresie beneficjent nie może m.in. dokonać istotnych zmian w projekcie ani zaprzestać działalności.

Wnioskodawca podkreśla, że warunki trwałości nie są sprzeczne z wymogami nowej inwestycji zawartymi we wniosku o Decyzję PSI.

C. Opis nowej inwestycji będącej kontynuacją rozwoju przedsiębiorstwa (dalej również jako „Inwestycja PSI”)

Inwestycja zgłaszana pod ulgę PSI, dla której została wydana „Decyzja PSI”, jest de facto kolejnym etapem rozwoju przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i rozbudowy zakładu produkcyjnego Spółki, a ściślej zwiększania jego zdolności produkcyjnych, w oparciu o zainstalowaną już technologię zakupioną w ramach kredytu technologicznego.

Planowana przez Spółkę inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu Wnioskodawcy, zlokalizowanego w miejscowości (…), poprzez automatyzację dwóch kluczowych procesów produkcyjnych tj. cięcia i składania wiązarów. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwoli na poprawę efektywności, precyzji oraz ergonomii pracy, a także optymalizację wykorzystania surowców.

Istota inwestycji sprowadza się do nabycia i montażu w zakładzie produkcyjnym:

- nowej piły wyposażonej w system automatycznego podawania i odbierania desek, co umożliwi płynny i bardziej wydajny proces cięcia,

- urządzenia do automatycznego układania wiązarów, które usprawni proces składania i poprawi powtarzalność gotowych elementów.

Dodatkowo, w celu dostosowania infrastruktury zakładu do nowych urządzeń, wykonane zostaną prace obejmujące:

- zmianę ustawienia maszyn w hali,

- modyfikację posadzki przemysłowej,

- budowę nowego zasilania w energię elektryczną i sprężone powietrze.

Ponadto, inwestycja obejmie modernizację zaplecza logistycznego, poprzez zakup wyposażenia magazynowego i transportowego, co przyczyni się do lepszego zarządzania surowcami oraz usprawnienia przepływu materiałów w zakładzie.

Opis stanu przed inwestycją:

W dziale cięć zainstalowane są sterowane cyfrowo piły do cięcia drewna. Jedna z tych pił stanowi rezerwę, na wypadek awarii piły głównej, gdyż ze względu na jej wiek ((...) lat), nie jest wykorzystywana w ruchu ciągłym. Surowiec w postaci suszonych i struganych kantówek świerkowych jest podawany ręcznie przez pracowników również ręcznie pocięte elementy są przez nich odbierane. Rodzi to konieczność utrzymywania 3 osobowych załóg dla każdej z pił. Jest to praca wymagająca znacznego wysiłku fizycznego, szczególnie, gdy cięte są elementy o największych przekrojach. Powszechne braki kadrowe, uniemożliwiają zwiększenie czasu wykorzystania piły.

W dziale składania zainstalowana jest najnowocześniejsza, spersonalizowana prasa do wiązarów. Do zdejmowania wiązarów zainstalowana jest suwnica.

Opis stanu po zrealizowaniu inwestycji zgodnie z założeniami wniosku o wydanie Decyzji PSI:

Najstarsza, piła zostanie wystawiona na sprzedaż. Rolę piły zapasowej, dodatkowej przejmie piła obecnie używana, jest to dwuletnie urządzenie, które daje gwarancję jeszcze wieloletniej pracy. Tym samym będzie to nie tylko piła rezerwowa, ale przede wszystkim pełnoprawna piła dodatkowa. W celu przyspieszenia procesu cięcia, zostanie zakupiona nowa piła, wyposażona dodatkowo w system automatycznego podawania desek i automatycznego zdejmowania i układania pociętych elementów. Takie rozwiązanie pozwoli zmniejszyć obsadę do 1 osoby przy pile. Odzyskani pracownicy, w tej chwili wykorzystywani nieefektywnie, pozwolą uruchomić ewentualną kolejną zmianę, lub zostaną przesunięci do innych działów, gdzie firma również boryka się z brakami kadrowymi.

Automatyzacja procesu (niemożliwa na etapie budowy zakładu - COVID i brak komponentów elektronicznych) wydaje się jedynym możliwym rozwiązaniem, aby podnieść wydajności produkcji. System podawania automatycznego pracuje dwukrotnie szybciej niż praca ręczna.

W dziale składania, zakup automatu do układania wiązarów, zastąpi suwnicę, która oczywiście będzie wykorzystywana, ale tylko do najcięższych i największych elementów. To rozwiązania pozwoli ograniczyć ilość pracowników na jednej zmianie o jedną osobę.

Wszystkie te zmiany, pozwolą uruchomić trzecią zmianę produkcyjną, zatrudniając tylko 2 dodatkowe osoby.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że poziom zintegrowania dotychczasowych aktywów produkcyjnych zakupionych w związku z Projektem POIR ze środkami trwałymi, które Spółka zamierza nabyć w związku z realizacją inwestycji zgodnie z wydaną Decyzją PSI, jest na tyle ścisły, że nie będzie możliwa planowana produkcja bez wykorzystania dotychczas posiadanych składników majątkowych.

Między dofinansowaniem w ramach projektu POIR, a wnioskiem o wsparcie w ramach PSI nie zachodzi zjawisko podwójnego finansowania tych samych kosztów (jest tu pełna rozłączność w sensie rzeczowym i finansowym inwestycji w tym zakresie).

Ulga w zakresie PSI będzie wiązała się z działalnością oznaczoną w PKWiU pod nr 16.23 - pozostałe wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa.

Działalność finansowana w ramach projektu POIR wiązała się z koniecznością powstawania przychodów z działalności prowadzonej pod konkretnym adresem (Pikutkowo 35d) w nowym zakładzie produkcyjnym.

W powyższym kontekście należy podkreślić, że wielkość dochodu (przychodu) podlegającego przyszłemu zwolnieniu z opodatkowania na podstawie wydanej już Decyzji o PSI ustalana będzie z uwzględnieniem wykorzystania posiadanych dotychczas składników majątku. Tym samym, sposób zintegrowania inwestycji w ramach PSI i dotychczasowych inwestycji w zwiększeniu mocy produkcyjnych zakładu nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji w ramach PSI, zważywszy na istniejące ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między przyszłymi wydatkami inwestycyjnymi w ramach PSI oraz istniejącą infrastrukturą zakupioną w ramach Projektu POiR.

Wnioskodawca nie będzie miał również technicznych możliwości wydzielenia dochodów osiąganych wyłącznie z realizacji inwestycji w ramach PSI, od dochodów generowanych przez dotychczas posiadane składniki majątku.

W oparciu o powyższy opis, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy fakt współfinansowania zakończonego Projektu POIR z wykorzystaniem środków z kredytu technologicznego może skutkować ograniczeniem przyszłej ulgi podatkowej (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT) w postaci zwolnienia uzyskanego z dochodu z inwestycji w ramach Decyzji PSI.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponieważ nowa inwestycja w ramach PSI jest ściśle zintegrowana z istniejącym zakładem (w tym z istniejącą inwestycją), że trudno byłoby wydzielać dla celów zwolnienia podatkowego dochód uzyskany wyłącznie z nowej inwestycji w ramach Decyzji PSI. Spółka faktycznie uzyskuje dochód przy wykorzystaniu całego posiadanego parku maszynowego i byłoby trudne od strony księgowej i biznesowej sztuczne dzielenie przypisania jego przychodów do danej części parku.

Pytanie

Czy fakt, że Inwestycja w ramach Decyzji PSI bazuje częściowo na infrastrukturze dofinansowanej w ramach Kredytu technologicznego (tj. na Projekcie POIR), a projekt ten jeszcze przez ponad rok będzie w okresie swojej trwałości, może skutkować ograniczeniem w zastosowaniu ulgi podatkowej w zakresie PSI? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy fakt, że inwestycja według wydanej Decyzji PSI będzie zwiększała zdolność produkcyjną, w oparciu o zainstalowaną już technologię zakupioną w ramach kredytu technologicznego w żadnym stopniu nie wypływa na możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego w ramach ulgi w zakresie PSI.

Fakt, że Projekt POIR jest obecnie w okresie tzw. trwałości również nie ogranicza możliwości skorzystania z ulgi w zakresie PSI w przyszłości.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Jak stanowi art. 3 ust. 1 Ustawy WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest w formie zwolnienia od podatku dochodowego. Zasady zwolnienia określa ustawa o CIT, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w oparciu o Decyzję PSI. Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy WNI Decyzję PSI wydaje się na realizację nowej inwestycji spełniającej kryteria ilościowe i jakościowe oraz niewyłączonej przepisami ust. 3 pkt 1 Ustawy WNI.

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu kosztów nowej inwestycji, zgodnie z § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 108, dalej: „Rozporządzenie PSI”), jest liczona, jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia PSI, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7.

Zasadniczym elementem zastosowania ulgi wynikającej z przyznania Decyzji PSI jest łączne spełnienie następujących warunków:

- prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

- uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

W toku prowadzenia działalności Spółka korzystała i skorzysta z instrumentów wsparcia stanowiących pomoc publiczną (Decyzja PSI i Kredyt technologiczny). Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że możliwa jest kumulacja różnych form pomocy publicznej pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych. Tym bardziej taka możliwość istnieje w sytuacji gdy pierwsza pomoc publiczna została już zakończona (tj. Projekt POiR).

Tym samym, należy uznać, że wskazane w opisie zdarzenia sfinansowanie kredytem technologicznym w ramach Projektu POIR pierwszego etapu inwestycji w rozwój zdolności produkcyjnych Spółki nie powinno skutkować utratą prawa do przyszłego zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, w odniesieniu do dochodu wygenerowanego z inwestycji w ramach Decyzji PSI.

Ponadto należy zauważyć, że w Ustawie o CIT nie istnieje przepis, który określałby przeciwwskazania do zastosowania zwolnienia w związku z otrzymaniem przez przedsiębiorcę Decyzji PSI oraz jednocześnie skorzystał z innej pomocy publicznej, dla której okres trwałości jeszcze się nie zakończył.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 września 2021 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.587.2021.1.AD, w której organ, w podobnym, ale nie identycznym stanie faktycznym, uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i potwierdził tym samym zasadę zgodnie, z którą można korzystać z dwóch różnych form wsparcia:

„Ustosunkowując się do przedstawionej kwestii wskazać należy, że zgodnie z § 5 ust. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713) pomoc udzielana na podstawie decyzji o wsparciu może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub zatrudnienie określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem, że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.”

Korzystne interpretacje istnieją również w podobnych stanach faktycznych, które potwierdzają możliwość kumulowania wsparcia w ramach jednej inwestycji. Przykładowo w interpretacji z dnia 20 maja 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.118.2022.1.PC. Organ potwierdził prawo do zwolnienia dochodu w ramach Decyzji PSI w sytuacji częściowego otrzymania dotacji na ten sam cel. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu działalności określonej w decyzji o wsparciu niezależnie od wcześniej uzyskanego wsparcia w zakresie POIR, dla którego okres trwałości jeszcze nie upłynął.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 469, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 4 ustawy o WNI,

zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI,

przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,

przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego spod opodatkowania.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT,

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością z nowej inwestycji określoną w decyzji o wsparciu oraz pozostałą działalnością podatnika.

Jak wynika z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 108):

    maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

 1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

 2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

                  - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W myśl § 5 pkt 3 rozporządzenia:

warunkiem udzielenia wsparcia z tytułu kosztów nowej inwestycji albo z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy jest udział środków własnych przedsiębiorcy lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Stosownie do § 5 pkt 7 rozporządzenia:

pomoc udzielana na podstawie decyzji o wsparciu może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub tworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Zgodnie z § 8 ust. 7 rozporządzenia:

maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, jakie są uwzględniane przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej, nie może przekroczyć kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, do których poniesienia w określonym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z decyzją o wsparciu.

Podstawę wyliczenia maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy na daną inwestycję stanowią koszty kwalifikowane tej inwestycji oraz właściwa intensywność pomocy regionalnej. Przepisy zatem ustalają maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy, jaką może uzyskać przedsiębiorca na daną inwestycję. Odrębną kwestią pozostaje ile takiej pomocy, w jakiej formie i od kogo przedsiębiorca uzyska w praktyce. Istotne jest, aby uzyskana przez przedsiębiorcę faktyczna pomoc z różnych źródeł nie przewyższała maksymalnej kwoty dopuszczalnej pomocy. Kwestię tę regulują przepisy dotyczące kumulacji pomocy publicznej zawarte w ww. rozporządzeniu.

Możliwa jest kumulacja różnych form pomocy publicznej pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych. Ponadto, łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Jak wynika z przedstawionego opisu, w toku prowadzenia działalności Spółka skorzystała (pkt 1 poniżej) lub zamierza skorzystać (pkt 2 poniżej) z instrumentów wsparcia:

1) Wsparcie unijne w ramach tzw. Kredytu technologicznego (Poddziałania 3.2.2 PO IR 2014-2020;) na budowę nowego zakładu produkcyjnego i wdrożenia innowacyjnej linii produkcyjnej do prefabrykowanych konstrukcji dachowych technologii, bazującej na specjalnie zaprojektowanej do tego celu linii produkcyjnej (dalej również jako „Projekt nr I” lub „Projekt POIR”)

oraz

2) Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie decyzji o wsparciu z tytułu realizacji nowej inwestycji.

Wnioskodawcy w dniu 20 marca 2025 r. została udzielona Decyzja o wsparciu nr PSSE.DW.12.2025.

Powyższe instrumenty (tj. Kredyt technologiczny i wsparcie w związku z Decyzją PSI) służą realizacji dwóch zamierzeń inwestycyjnych. Obie inwestycje należą do zdarzeń odrębnych i jasno zdefiniowanych, co oznacza, że koszty uwzględnione w ramach obu projektów są całkowicie odrębne. Z drugiej jednak strony każde ww. działanie inwestycyjne finalnie zmierza lub będzie zmierzać do zwiększenia zdolności produkcyjnej całego przedsiębiorstwa, dla której pierwszym etapem jest inwestycja w ramach projektu POIR, a drugim etapem jest przyszła inwestycja w ramach (dalej również jako „Projekt PSI”) wydanej Decyzji o PSI.

Między dofinansowaniem w ramach projektu POIR, a wnioskiem o wsparcie w ramach PSI nie zachodzi zjawisko podwójnego finansowania tych samych kosztów (jest tu pełna rozłączność w sensie rzeczowym i finansowym inwestycji w tym zakresie).

Tym samym, należy uznać, że wskazane w opisie stanu faktycznego sfinansowanie kredytem technologicznym w ramach Projektu POIR pierwszego etapu inwestycji w rozwój zdolności produkcyjnych Spółki nie powinno skutkować utratą prawa do przyszłego zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, w odniesieniu do dochodu wygenerowanego z inwestycji w ramach Decyzji PSI.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.