Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 maja 2025 r. (data wpływu 29 maja 2025 r.)  oraz - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 czerwca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z decyzją oraz wpisem do rejestru placówek w rozumieniu art. 117 ust. 1a pkt 5 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) Starosty (…) z 11 kwietnia 2025 roku (decyzja w załączeniu) powstała prowadzona przez Pana placówka kształcenia ustawicznego, opierająca się na kształceniu w formie doszkalania i edukacji z zakresu kursów programów komputerowych, w tym kursów programu EXCEL, w formie zdalnej i stacjonarnej.

Dotychczas obowiązywał Pana podatek od towarów i usług w rozumieniu przepisów ogólnych.

Jednakże, prawo polskie przewiduje sytuacje, w których określone podmioty są zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy, są to jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wobec tego, ze zwolnienia z podatku VAT mogą korzystać również placówki kształcenia ustawicznego, które są jednostkami objętymi systemem oświaty, o czym świadczy między innymi fakt podporządkowania pod przepisy ustawy - prawo oświatowe oraz pod reżim administracyjnoprawny w tym zakresie, w tym w związku z koniecznością rejestracji placówki według przepisów ustawy - prawo oświatowe.

Drugą formą zwolnienia jest forma określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy, tj. dla placówek kształcenia ustawicznego, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją.

Przepisy krajowe nie definiują usług kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, dlatego należy sięgnąć po przepisy unijne, szczególnie rozporządzenie Rady Nr 282/2011.

Zgodnie z art. 44, usługi w tym zakresie obejmują nauczanie związane bezpośrednio z branżą lub zawodem, oraz nauczanie mające na celu uzyskanie lub aktualizację wiedzy zawodowej. Istotne jest, że czas trwania kursu nie ma znaczenia.

W polskim prawie oświatowym (art. 117) wskazane są formy zdobywania kwalifikacji zawodowych, m.in. kursy zawodowe, umiejętnościowe, kompetencji ogólnych czy branżowe szkolenia zawodowe. Te formy mogą być pomocne przy określaniu, czy usługa podlega zwolnieniu z VAT. Kluczowe jest jednak to, że zakres usług kształcenia zawodowego należy oceniać w kontekście przepisów unijnych, czyli rozporządzenia Rady, gdzie decydującymi czynnikami są: związek z branżą lub zawodem oraz cel zdobywania lub uaktualniania wiedzy zawodowej, niezależnie od czasu trwania kursu.

Wobec powyższego, jak Pan rozumie - nie jest koniecznym uzyskanie formalnej akredytacji do zwolnienia z podatku VAT.

Kursy prowadzone przez Pana opierają się na doszkalaniu i edukacji osób fizycznych, które pomagają im na rynku zawodowym, podnoszą ich kompetencje, dzięki czemu mają one lepsze szanse na uzyskanie lepszej zarobkowo pracy.

Jak wynika z interpretacji indywidualnej - Pismo z 11 stycznia 2019 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.909.2018.1.AK, Zwolnienie z VAT usług kształcenia świadczonych przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, http:// sip.mf.gov.pl.: Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wynika z powyższego, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Oznacza to, iż nie wystarczy sam wpis do rejestru placówek, należy jeszcze faktycznie wykonywać usługi w zakresie kształcenia, m.in. poprzez uzyskiwanie i uzupełnianie, wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Idąc dalej organ wskazuje, iż: Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że wykonywane przez Wnioskodawcę kursy mające na celu nabycie przez uczestniczące w nich osoby wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych przydatnych do wykonywania zawodu oraz umożliwiających dalsze kształcenie uznać należy za usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Kształcenie to jest bowiem związane z uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Przedmiotowe usługi kształcenia prowadzone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo Oświatowe, będą zatem korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, pomimo iż jednostka wykonuje zadania wyłącznie edukacyjne, ale nie spełniające roli wychowawczej. (Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 kwietnia 2011 r. (ILPP4/443-70/11-2/ISN).

Należy w tym miejscu zauważyć, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Nie jest więc konieczne to, aby jednocześnie kształcić i wychowywać - wystarczy sam element kształcenia aby podlegać zwolnieniu z podatku VAT.

Podsumowując, o ile placówka podlega wpisowi do rejestru placówek oraz wykonuje usługę kształcenia rozumianą również jako uzupełnianie wiedzy i umiejętności - podlega ona zwolnieniu z podatku VAT, a jeśli jest placówką akredytowaną - podlega również zwolnieniu w tym zakresie, w którym są to czynności objęte akredytacją, a mogłyby nie być objęte zwolnieniem na kanwie samej zarejestrowanej placówki.

Nadto, zwolnienie z podatku VAT przysługuje na podstawie podmiotowej, wynikającej z art. 113 ust. 1 Ustawy do 200 tysięcy złotych, do kwoty której nie wlicza się usług zwolnionych z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 Ustawy.

Nadto, celem potwierdzenia w załączniku przesyła Pan statut placówki oraz opinię Kuratora Oświaty o jej założeniu.

Celem rozwoju swojej działalności oraz profesjonalizacji działań postanowił Pan więc o założeniu placówki oświatowej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego w piśmie z 28 maja 2025 r.

Na zadane pytanie, jakie konkretnie usługi są objęte wnioskiem (np. kursy programów komputerowych, inne usługi kształcenia/dokształcania - jakie)? Jaki jest zakres świadczonych przez Pana usług? Proszę przyporządkować jakie konkretnie usługi szkoleniowe odnoszą się do każdego z zadanych pytań.

Odpowiedź: Zakres świadczonych usług - w ramach każdego z pytań - odnosi się do oferowanych przez Pana kursów programów komputerowych z programu EXCEL. Kursy te świadczone są zarówno w formie offline - na przygotowanej przez Pana platformie edukacyjnej, jak i w formie zajęć zdalnych i stacjonarnych jako tradycyjne kursy, tut. z programu komputerowego EXCEL - na różnym poziomie i w różnym zakresie tego programu.

Na zadane pytanie, czy usługi doszkalania i edukacji z zakresu kursów programów komputerowych objęte są wpisem do szkół i placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)?

Odpowiedź: Jest Pan placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 117 ust. 1a pkt 5 Ustawy - Prawo Oświatowe, a wpisaną do rejestru placówek na podstawie art. 168 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Na zadane pytanie, kto jest odbiorcą kursów z zakresu programów komputerowych, tj. do kogo są kierowane te usługi (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby prawne)?

Odpowiedź: Odbiorcami usług są głównie osoby fizyczne, które chcą rozszerzyć swoje kompetencje oraz nabyć wiedzę i umiejętności w zakresie programu EXCEL. Częściowo, w około 25% są to podmioty (przedsiębiorcy), którzy chcą rozwinąć swoich pracowników w tym samym zakresie.

Na zadane pytanie, czy kursy z zakresu programów komputerowych stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Odpowiedź proszę uzasadnić.

Odpowiedź: Tak, nauka programu EXCEL na zaawansowanym poziomie pozwala odbiorcom usług dokształcić się zawodowo i uzyskać kolejne kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania zawodów w różnych dziedzinach (zaczynając od prac administracyjnych, przez pracę w zawodzie prawniczym, w działalności edukacyjnej, biznesowej, a także informatycznej - szereg zawodów korzysta w dzisiejszym czasie z tego typu programów). Dla osób niepodejmujących wcześniej podobnych zawodów przedmiotowe kursy mogą stanowić formę przekwalifikowania zawodowego, wobec zdobycia nowych umiejętności, często koniecznych do uzyskania pracy w określonych zawodach i stanowiskach.

Na zadane pytanie, czy kursy z zakresu programów komputerowych mają związek z branżą lub zawodem nabywców usług i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? W czym przejawia się ten związek?

Odpowiedź: Związek przejawia się w fakcie wykorzystywania programu EXCEL oraz programów podobnych do gamy zagadnień faktycznych podejmowanych przez branże i zawody, które są odbiorcami moich usług - program ten na różnym poziomie oraz w różnym zakresie wykorzystuje się dzisiaj w większości miejsc pracy, a zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności w tym zakresie bezpośrednio świadczy o zwiększeniu swoich kompetencji i uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych.

Na zadane pytanie, czy kursy z zakresu programów komputerowych są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).

Odpowiedź: Kształcenie odbywa się na podstawie przepisów Ustawy - Prawo Oświatowe, w tym na podstawie art. 117 przedmiotowej ustawy. Placówka Kształcenia Ustawicznego została założona zgodnie z przepisami i wpisana do rejestru placówek oferujących tego typu działalność. Przepisy nie przewidują szczególnej formy oraz programów (jak np. dla szkół publicznych), a sam program i kursy są dostosowywane przez prowadzącego placówkę – co potwierdza właściwe Kuratorium Oświaty na drodze opinii przed wpisem do rejestru.

Na zadane pytanie, czy kursy z zakresu programów komputerowych są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego?

Odpowiedź: Dotychczas nie uzyskano akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa Oświatowego ze względu na czas trwania działalności jako Placówka Kształcenia Ustawicznego, który uniemożliwia uzyskanie akredytacji.

Na zadane pytanie, czy kursy z zakresu programów komputerowych są w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.)? Jeśli tak, czy posiada Pan potwierdzające, że finansowanie usług nastąpi ze środków publicznych?

Odpowiedź: Nie, działalność nie jest w żadnym stopniu finansowana ze środków publicznych i nie planuje się tego.

Na zadane pytanie, jeżeli przedmiotem wniosku są również inne świadczone przez Pana usługi proszę, żeby Pan wskazał odrębnie dla każdego rodzaju usługi (szkolenia/kursu) objętego wnioskiem:

  • Czy dana usługa objęta jest wpisem do szkół i placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?
  • Kto jest odbiorcą usługi, tj. do kogo jest kierowana (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby prawne)?
  • Czy dana usługa stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Odpowiedź proszę uzasadnić.
  • Czy dana usługa ma związek z branżą lub zawodem nabywców usług i ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? W czym przejawia się ten związek?
  • Czy dana usługa szkoleniowa prowadzona jest w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają.
  • Czy dana usługa szkoleniowa objęta jest akredytacją w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego?
  • Czy dana usługa szkoleniowa jest w całości albo w co najmniej 70% finansowana ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych? Jeśli tak, czy posiada posiadał dokumenty potwierdzające, że finansowanie usług nastąpi ze środków publicznych?

Odpowiedź: W zakresie tego pytania wskazuje Pan, iż pytaniami wnioskodawcy objęto wszelkie czynności przez niego podejmowane w ramach placówki, które uszczegółowiono w powyższych punktach.

Na zadane pytanie, czy jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym?

Odpowiedź: Tak

Na zadane pytanie, czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym przekroczyła kwotę 200.000 zł (bez podatku VAT)?

Odpowiedź: Tak

Na zadane pytanie, czy wykonuje/będzie wykonywał Pan czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), a jeśli tak to jakie, proszę je wymienić?

Odpowiedź: Nie, zdecydowanie nie.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego w piśmie z 16 czerwca 2025 r.

Na zadane pytanie, czy oferowane przez Pana kursy z programu EXCEL objęte są wpisem do szkół i placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?

Odpowiedź: Tak, oferowane kursy objęte są wpisem do rejestru placówek kształcenia ustawicznego przez Starostę (…) oraz objęte są wydaniem pozytywnej opinii (…) Kuratora Oświaty.

Na zadane pytanie, na jakich dokładnie zasadach funkcjonuje przygotowana przez Pana platforma edukacyjna? Czy kursy na platformie są świadczone w formie offline, czy też w formie online?

Odpowiedź: Kursy są świadczone w formie online, na dedykowanej platformie edukacyjnej oraz w formie „na żywo” stacjonarnie lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Na zadane pytanie, co dokładnie oznacza, że kursy są świadczone offline? W jaki konkretnie sposób (w aspekcie technicznym) odbywają się kursy poprzez platformę edukacyjną?

Odpowiedź: Kursy nie są świadczone offline. Wszystkie materiały są dostępne online poprzez przeglądarkę internetową, po zalogowaniu się na dedykowaną platformę edukacyjną oraz w formie „na żywo” stacjonarnie lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Na zadane pytanie, czy możliwość korzystania z platformy edukacyjnej osoba zainteresowana uzyskuje po wykupieniu subskrypcji? Jeśli nie, proszę opisać w jaki sposób.

Odpowiedź: Osoba zainteresowana uzyskuje dostęp po jednorazowym zakupie konkretnego kursu. Nie funkcjonuje model subskrypcyjny – kursy są udostępniane w ramach opłaty za dostęp na określony czas, w czasie którego - w ramach trwania kursu - uczestnik może przejść szkolenie. Kursy w formie na żywo również odbywają się poprzez zakup określonego kursu.

Na zadane pytanie, czy oferowane na platformie edukacyjnej kursy do nauki programów komputerowych z programu EXCEL stanowią wyłącznie nagrania (gotowe nagrania przygotowane wcześniej, które nabywca dostępu do platformy może odtwarzać w dowolnym momencie), czy też są to np. usługi realizowane w czasie rzeczywistym („na żywo”)?

Odpowiedź: Kursy oferowane na platformie to gotowe nagrania wideo + pliki Excel, które uczestnik może odtwarzać w dowolnym czasie i miejscu. Nie są realizowane „na żywo”. Jednocześnie, jako prowadzący zapewniam ciągłe wsparcie merytoryczne w formie wiadomości oraz indywidualnie uzgodnionych spotkań, podczas których tłumaczę niezrozumiałe kwestie.

Na zadane pytanie, czy na platformie znajdują się wyłącznie kursy do nauki programów komputerowych z programu EXCEL, czy też udostępnia Pan materiały wspierające proces nauki? Jeśli udostępnia Pan materiały, to proszę opisać jakie oraz czy udostępniane na platformie materiały są usługami ściśle związanymi ze świadczonymi przez Pana usługami nauki programów komputerowych z programu EXCEL oraz w czym się przejawia ten związek?

Odpowiedź: Na platformie znajdują się również dodatkowe materiały wspierające naukę, takie jak:

  • pliki Excel z ćwiczeniami i rozwiązaniami,
  • Quizy sprawdzające wiedzę,
  • krótkie opisowe instrukcje.

Materiały te są ściśle związane z nauką Excela – służą do praktycznego ćwiczenia umiejętności omawianych w kursach i wzmacniają efektywność nauki. Jednocześnie, jako prowadzący zapewniam ciągłe wsparcie merytoryczne w formie wiadomości oraz indywidualnie uzgodnionych spotkań, podczas których tłumaczę niezrozumiałe kwestie.

Na zadane pytanie, czy pomiędzy użytkownikiem, który wykupił dostęp do platformy edukacyjnej, dochodzi do jakiejkolwiek interakcji z prowadzącym kurs? Jeśli tak, w jakiej formie?

Odpowiedź: Tak – bezpośrednia interakcja jest pod każdym materiałem wideo w sekcji komentarzy. Dodatkowo istnieje możliwość kontaktu mailowego, poprzez wiadomość na platformie szkoleniowej lub czat publiczny na platformie szkoleniowej w celu zadania pytań związanych z treścią kursu. Odpowiedzi są udzielane indywidualnie przez prowadzącego bezpośrednio pod komentarzem lub w formie mailowej. Jednocześnie, prowadzone są indywidualne spotkania w celu wyjaśnienia kwestii niejasnych lub niezrozumiałych.

Na zadane pytanie, czy weryfikuje Pan postępy w nauce osób, które wykupiły dostęp do platformy edukacyjnej? Czy weryfikacja odbywa się automatycznie (np. za pomocą stosownego oprogramowania), czy też wymaga innych działań?

Odpowiedź: Postępy są weryfikowane za pomocą ilości ukończonych lekcji, testów i quizów dostępnych na platformie – są one automatyczne. Po ukończeniu wystarczającej ilości kursu (wraz z lekcjami, testami i quizami) uczestnik otrzymuje potwierdzenie przebycia kursu. Ponadto, w ramach kursów prowadzonych na żywo - zgodnie z postanowieniami i brzmieniem statutu - mogą być przeprowadzane sprawdziany wiedzy i umiejętności.

Na zadane pytanie, czy osoba, która wykupiła dostęp do platformy edukacyjnej może zadawać pytania (skonsultować wątpliwości) związane z treściami umieszczanymi na platformie – jeśli tak, proszę opisać w jaki sposób (w jakim trybie) są zadawane pytania oraz w jaki sposób (w jakim trybie) udzielane są odpowiedzi

Odpowiedź: Tak – uczestnik może kontaktować się z prowadzącym poprzez formularz kontaktowy na platformie, czat publiczny na platformie, mailowo lub bezpośrednio pod treściami zamieszczonymi na platformie w sekcji komentarzy. Pytania są przesyłane asynchronicznie, a odpowiedzi udzielane są bezpośrednio pod zadanym pytaniem w komentarzu lub drogą mailową zazwyczaj w kilka godzin, a bardzo często w kilka minut. Nadto, możliwe są spotkania indywidualne w celu wyjaśnienia kwestii oraz udzielenia dodatkowej pomocy w nauce.

Na zadane pytanie, czy realizacja kursów za pomocą platformy edukacyjnej jest całkowicie zautomatyzowana, a udział człowieka niewielki?

Odpowiedź: Kursy nie są zautomatyzowane - są utworzone na specjalnie powstałej i dedykowanej platformie edukacyjnej. Wszelkie materiały edukacyjne są stworzone przez Pana - forma odpowiada jedynie na potrzeby uczestników, którzy mogą odtwarzać nagrania, ćwiczenia oraz materiały w dowolnym dla siebie terminie. Nadto, oferowana jest ciągła pomoc merytoryczna. Nie dotyczy to oczywiście kursów na żywo, które całkowicie pozbawiają niniejszego pytania treści.

Na zadane pytanie, czy realizacja oferowanych kursów na platformie edukacyjnej bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwa?

Odpowiedź: Nie – kursy wymagają korzystania z internetu i urządzenia z przeglądarką (np. komputer, laptop, tablet, smarfon). Bez technologii informacyjnej nie ma możliwości realizacji kursu, chyba że uczestnik zdecyduje się na kurs „na żywo” - co w dalszym ciągu wymaga technologii w zw. z tym, że jest to kurs programu komputerowego.

Na zadane pytanie, czy udostępniane za pomocą platformy edukacyjnej kursy stanowią produkty w formie cyfrowej (łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami)?

Odpowiedź: Udostępnione produkty stanowią kursy wiedzy i umiejętności z programu excel, które są w całości indywidualnie przygotowane, a ich forma - z której można korzystać - spowodowana jest potrzebami uczestników. Co oczywiście nie przeczy formie na żywo oferowanych kursów.

Pytania

1)Czy przysługuje Panu zwolnienie z podatku VAT na czynności przez Pana podejmowane, tj. prowadzenie szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkolenia i kursy zdalne oraz stacjonarne, które wykonywane są w ramach prowadzonej i zarejestrowanej Placówki Kształcenia Ustawicznego na podstawie przepisów prawa oświatowego? (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 maja 2025 r.)

2)Jeśli tak, czy przysługuje Panu ono w nieograniczonej kwocie, czy w pewnym zakresie?

Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 maja 2025 r.

Uważa Pan, że tak.

Zgodnie z decyzją oraz wpisem do rejestru placówek w rozumieniu art. 117 ust. 1a pkt 5 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) Starosty (…) z 11 kwietnia 2025 roku (decyzja w załączeniu) powstała prowadzona przez Pana placówka kształcenia ustawicznego, opierająca się na kształceniu w formie doszkalania i edukacji z zakresu kursów programów komputerowych, w tym kursów programu EXCEL, w formie zdalnej i stacjonarnej.

Kursy prowadzone przez Pana opierają się na doszkalaniu i edukacji osób fizycznych, które pomagają im na rynku zawodowym, podnoszą ich kompetencje, dzięki czemu mają one lepsze szanse na uzyskanie lepszej zarobkowo pracy. Należy w tym miejscu zauważyć, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.

Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Uważa Pan więc, iż przysługuje Panu zwolnienie z podatku VAT, jako że wykonuje Pan działalność edukacyjną na podstawie przepisów prawa oświatowego w postaci doszkalania zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:

przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:

ust. 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)(uchylona)

r)(uchylona)

s)(uchylona)

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:

oprócz dwóch stawek obniżonych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie mogą stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w maksymalnie siedmiu punktach w załączniku III.

Stawka obniżona niższa niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w następujących punktach w załączniku III, pkt 1-6 oraz pkt 10c.

Jak stanowi art. 98 ust. 3 Dyrektywy:

stawek obniżonych i zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, nie stosuje się do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług wymienionych w załączniku III pkt 6, 7, 8 oraz 13.

Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)    jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)    uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

  • kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
  • formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1)kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2)kurs umiejętności zawodowych;

3)kurs kompetencji ogólnych;

4)turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

5)branżowe szkolenie zawodowe;

6)kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowychlub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Panu zwolnienie od podatku VAT na czynności przez Pana podejmowane, tj. prowadzenie szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkolenia i kursy zdalne oraz stacjonarne, które wykonywane są w ramach prowadzonej i zarejestrowanej Placówki Kształcenia Ustawicznego na podstawie przepisów prawa oświatowego.

W odniesieniu do Pana wątpliwości w pierwszej kolejności należy ustalić, czy oferowane przez Pana szkolenia z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.

Jak wskazano we wniosku, kursy są świadczone w formie online, na dedykowanej platformie edukacyjnej oraz w formie „na żywo” stacjonarnie lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Wszystkie materiały są dostępne online poprzez przeglądarkę internetową, po zalogowaniu się na dedykowaną platformę edukacyjną oraz w formie „na żywo” stacjonarnie lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Osoba zainteresowana uzyskuje dostęp po jednorazowym zakupie konkretnego kursu. Nie funkcjonuje model subskrypcyjny – kursy są udostępniane w ramach opłaty za dostęp na określony czas, w czasie którego - w ramach trwania kursu - uczestnik może przejść szkolenie. Kursy w formie na żywo również odbywają się poprzez zakup określonego kursu. Kursy oferowane na platformie to gotowe nagrania wideo + pliki Excel, które uczestnik może odtwarzać w dowolnym czasie i miejscu. Nie są realizowane „na żywo”.

Pomiędzy użytkownikiem, który wykupił dostęp do platformy edukacyjnej, dochodzi do interakcji z prowadzącym kurs. Bezpośrednia interakcja jest pod każdym materiałem wideo w sekcji komentarzy. Dodatkowo istnieje możliwość kontaktu mailowego, poprzez wiadomość na platformie szkoleniowej lub czat publiczny na platformie szkoleniowej w celu zadania pytań związanych z treścią kursu. Odpowiedzi są udzielane indywidualnie przez prowadzącego bezpośrednio pod komentarzem lub w formie mailowej. Jednocześnie, prowadzone są indywidualne spotkania w celu wyjaśnienia kwestii niejasnych lub niezrozumiałych. Postępy są weryfikowane za pomocą ilości ukończonych lekcji, testów i quizów dostępnych na platformie – są one automatyczne. Po ukończeniu wystarczającej ilości kursu (wraz z lekcjami, testami i quizami) uczestnik otrzymuje potwierdzenie przebycia kursu. Ponadto, w ramach kursów prowadzonych na żywo - zgodnie z postanowieniami i brzmieniem statutu - mogą być przeprowadzane sprawdziany wiedzy i umiejętności.

Kursy nie są zautomatyzowane - są utworzone na specjalnie powstałej i dedykowanej platformie edukacyjnej. Wszelkie materiały edukacyjne są stworzone przez Pana - forma odpowiada jedynie na potrzeby uczestników, którzy mogą odtwarzać nagrania, ćwiczenia oraz materiały w dowolnym dla siebie terminie. Ponadto, oferowana jest ciągła pomoc merytoryczna.

Kursy wymagają korzystania z internetu i urządzenia z przeglądarką (np. komputer, laptop, tablet, smarfon). Bez technologii informacyjnej nie ma możliwości realizacji kursu, chyba że uczestnik zdecyduje się na kurs „na żywo” - co w dalszym ciągu wymaga technologii w zw. z tym, że jest to kurs programu komputerowego.

Udostępnione produkty stanowią kursy wiedzy i umiejętności z programu excel, które są w całości indywidualnie przygotowane, a ich forma - z której można korzystać - spowodowana jest potrzebami uczestników. Co oczywiście nie przeczy formie na żywo oferowanych kursów.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz definicję usług elektronicznych zawartą w rozporządzeniu 282/2011 stwierdzić należy, że oferowane przez Pana szkolenia z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie usług jest zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług jest minimalny. Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że mimo znacznego stopnia automatyzacji udział człowieka jest znaczący.

W następnej kolejności należy przeanalizować, czy zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma zastosowanie do wykonywanych przez Pana w ramach placówki kształcenia ustawicznego usług w postaci szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkoleń i kursów zdalnych oraz stacjonarnych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. 

Jak wskazał Pan w opisie sprawy, jest Pan placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 117 ust. 1a pkt 5 Ustawy - Prawo Oświatowe, a wpisaną do rejestru placówek na podstawie art. 168 ust. 1 ww. ustawy. Oferowane kursy objęte są wpisem do rejestru placówek kształcenia ustawicznego przez Starostę w (...) oraz objęte są wydaniem pozytywnej opinii (...) Kuratora Oświaty.

Tym samym w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizie podlega przesłanka przedmiotowa, tj. czy świadczone przez Pana usługi w postaci szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkoleń i kursów zdalnych oraz stacjonarnych są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wskazał Pan w opisie sprawy, odbiorcami usług są głównie osoby fizyczne, które chcą rozszerzyć swoje kompetencje oraz nabyć wiedzę i umiejętności w zakresie programu EXCEL. Częściowo, w około 25% są to podmioty (przedsiębiorcy), którzy chcą rozwinąć swoich pracowników w tym samym zakresie. Nauka programu EXCEL na zaawansowanym poziomie pozwala odbiorcom usług dokształcić się zawodowo i uzyskać kolejne kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania zawodów w różnych dziedzinach (zaczynając od prac administracyjnych, przez pracę w zawodzie prawniczym, w działalności edukacyjnej, biznesowej, a także informatycznej - szereg zawodów korzysta w dzisiejszym czasie z tego typu programów). Dla osób niepodejmujących wcześniej podobnych zawodów przedmiotowe kursy mogą stanowić formę przekwalifikowania zawodowego, wobec zdobycia nowych umiejętności, często koniecznych do uzyskania pracy w określonych zawodach i stanowiskach. Związek przejawia się w fakcie wykorzystywania programu EXCEL oraz programów podobnych do gamy zagadnień faktycznych podejmowanych przez branże i zawody, które są odbiorcami moich usług - program ten na różnym poziomie oraz w różnym zakresie wykorzystuje się dzisiaj w większości miejsc pracy, a zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności w tym zakresie bezpośrednio świadczy o zwiększeniu swoich kompetencji i uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych.

Ponadto wskazał Pan, że kształcenie odbywa się na podstawie przepisów ustawy Prawo Oświatowe, w tym na podstawie art. 117 ww. ustawy. Placówka Kształcenia Ustawicznego została założona zgodnie z przepisami i wpisana do rejestru placówek oferujących tego typu działalność. Przepisy nie przewidują szczególnej formy oraz programów (jak np. dla szkół publicznych), a sam program i kursy są dostosowywane przez prowadzącego placówkę – co potwierdza właściwe Kuratorium Oświaty na drodze opinii przed wpisem do rejestru.

Tym samym w analizowanym przypadku jest spełniona również przesłanka przedmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

A zatem wskazać należy, że świadczone przez Pana usługi w postaci szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkoleń i kursów zdalnych oraz stacjonarnych spełniają kryteria podmiotowo-przedmiotowe zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi w postaci szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkoleń i kursów zdalnych oraz stacjonarnych będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ponieważ świadczone są przez Pana w ramach prowadzonej placówki kształcenia ustawicznego oraz jak wynika z opisu sprawy są usługami w zakresie kształcenia.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników.

Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.

Według art. 113. ust. 1 ustawy

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

Zatem, w treści art. 113 ust. 2 ustawy o VAT został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej świadczone przez Pana usługi w postaci szkoleń z zakresu programu komputerowego EXCEL w formie online, poprzez przygotowaną przez Pana indywidualnie platformę edukacyjną oraz szkoleń i kursów zdalnych oraz stacjonarnych będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Zatem ich wartości nie należy wliczać do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy jako wartości sprzedaży zwolnionej.

Tym samym, wskazać należy, że w związku ze zwolnieniem świadczonych przez Pana ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, przysługuje Panu prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku w stosunku do świadczonych usług bez względu na wysokość osiąganego obrotu z tytułu świadczenia ww. usług.

A zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informujemy, że wszystkie informacje niezbędne z punktu widzenia przepisów, których interpretacji Pan oczekuje powinny wynikać z opisu stanu faktycznego, a nie z załączonych dokumentów. W ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego Dyrektor KIS nie prowadzi postępowania dowodowego i nie analizuje załączników.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.