Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.239.2025.2.EJU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.239.2025.2.EJU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT opłaty za zajęcia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 kwietnia 2025 r. (wpływ 30 kwietnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina (..). Podmiot jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

(…) jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Prezydenta Miasta (…) pod pozycją 2 w dniu 9 marca 1992 r., w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Do podstawowych zadań (…) należy między innymi: organizacja imprez kulturalnych, prowadzenie zajęć w ramach sekcji i kół zainteresowań, organizacja koncertów, wystaw czy konkursów. Tworzenie i upowszechnianie kultury odbywa się w dwóch obiektach. (…) działa w oparciu o Statut i Regulamin organizacyjny.

Zajęcia ruchowe dla dzieci odgrywają istotną rolę w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Ich kluczowymi aspektami są:

   - przekazywanie tradycji: wiele zabaw i gier ruchowych ma swoje korzenie w tradycji ludowej, uczestnicząc w nich, dzieci poznają i przekazują dalej elementy kultury swoich przodków,

   - rozwój kreatywności: zajęcia ruchowe, pozwalają dzieciom wyrażać siebie poprzez ruch, to forma artystycznej ekspresji, która rozwija wyobraźnię i kreatywność, a tym samym wzbogaca kulturę,

   - integracja społeczna: gimnastyka ruchowa odbywa się w grupach, co sprzyja integracji społecznej i budowaniu więzi, dzieci uczą się współpracy, szacunku dla innych i zasad fair play, co jest ważne dla funkcjonowania w społeczeństwie,

   - kształtowanie tożsamości: poprzez uczestnictwo w zajęciach, dzieci odkrywają swoje talenty i pasje, co wpływa na kształtowanie ich tożsamości,

   - aktywność fizyczna może również pomóc w budowaniu poczucia przynależności do danej społeczności lub grupy kulturowej,

   - zdrowy styl życia: aktywność fizyczna kształtuje nawyki zdrowego stylu życia, gimnastyka ruchowa dla dzieci to nie tylko sposób na aktywność fizyczną, ale również ważny element edukacji kulturalnej i społecznej.

Prowadzone zajęcia dla dzieci nie stanowią czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zajęcia są planowane i prowadzone (w sali sekcyjnej (…)) w kilkuosobowej grupie, przeznaczonej dla dzieci w wieku szkolno-przedszkolnym.

Gimnastykę ruchową prowadzi instruktor w oparciu o umowę cywilnoprawną (zawartą między instruktorem (…)).

Uczestnicy wnoszą opłatę miesięczną za zajęcia. Kalkulacja opłaty to w przypadku, gdy jej wysokość stanowi 90% wynagrodzenia instruktora prowadzącego zajęcia dla dzieci, jest głównie negocjowana z instruktorem prowadzącym, a pozostała część 10% przeznaczana jest na działalność kulturalną oraz częściowe pokrycie kosztów utrzymania.

Po ukończeniu zajęć uczestnicy nie otrzymują żadnych certyfikatów, zaświadczeń czy dyplomów z tytułu uczęszczania na zajęcia.

W uzupełnieniu udzielili Państwo następujących informacji:

Na pytanie Organu „Jakie konkretnie czynności wykonują Państwo w celu realizacji zajęć gimnastyki ruchowej dla dzieci, będącej przedmiotem wniosku? Należy wymienić i szczegółowo opisać. Opis usługi powinien zawierać zamknięty katalog czynności wykonywanych w jej ramach oraz nie może być on przykładowy i wielowariantowy.”

Odpowiedzieli Państwo, że „W celu realizacji zajęć gimnastyki ruchowej dla dzieci wykonuje się następujące czynności:

- przeprowadzenie naboru na organizację zajęć,

- zatrudnienie wykwalifikowanego instruktora,

- przygotowanie sali - upewnienie się, że przestrzeń jest bezpieczna, przygotowanie niezbędnego sprzętu (piłki, skakanki), ewentualnie rekwizyty, materiały,

- przeprowadzenie zajęć przez instruktora.”

Na pytanie Organu „Jaki cel realizuje wskazana we wniosku usługa? Co jest efektem jej wyświadczenia? Jakie są oczekiwania uczestnika zajęć w odniesieniu do świadczonej przez Państwa usługi?”

Odpowiedzieli Państwo, że:

„Celem zajęć jest rozwijanie u dzieci:

- koordynacji wzrokowo-ruchowej,

- logicznego myślenia,

- poczucia własnej wartości i pewności siebie,

- umiejętności pracy w grupie i pracy samodzielnej,

- synchronizacji dwóch półkul mózgowych,

- planowania motorycznego.

Efekt wyświadczenia usługi:

- rozwój osobisty i społeczny uczestników,

- umiejętności ruchowe, tj. umiejętności, które rozwijają się stopniowo i są kluczowe dla zdrowego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka,

- integracja z rówieśnikami,

- umiejętność pracy w grupie.

Oczekiwania uczestników zajęć:

Rodzice i dzieci biorący udział w zajęciach oczekują:

- atrakcyjnej formy zajęć,

- widocznych postępów,

- pozytywnej atmosfery,

- regularności i profesjonalizmu.”

Na pytanie Organu „Czy będące przedmiotem wniosku usługi organizacji zajęć gimnastyki ruchowej dla dzieci, stanowią usługi kulturalne? Prosimy wskazać czynniki, które decydują o kulturalnym charakterze tych usług tj.:

- Czy ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Prosimy opisać w jaki sposób realizowany jest powyższy cel?

- W czym przejawia się działalność kulturalna?

- Jakie konkretnie czynności decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tych usług?

- W jaki sposób wykonywane usługi przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania dorobku kulturalnego?”

Odpowiedzieli Państwo, że „Zajęcia gimnastyki ruchowej dla dzieci mają charakter kulturalny, ponieważ:

- łączą sztukę, tradycję i nowoczesne metody edukacyjne,

- mają wartość artystyczną, terapeutyczną i społeczną.

Zajęcia gimnastyki ruchowej dla dzieci są formą działalności kulturalnej, która przyczynia się do tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury.

Tworzenie kultury:

   - kreowanie nowych form artystyczno-edukacyjnych - np. łączenie Origami (sztuka tradycyjna) z opowieściami terapeutycznymi (literatura) tworzy unikalne wydarzenia kulturalne,

   - rozwój kultury ruchu - metoda Sherborne i animacje z chustą mogą być traktowane jako forma sztuki per formatywnej lub teatru ruchu,

   - innowacyjne metody pracy - wykorzystanie kinezjologii edukacyjnej (Dennison) jako narzędzia wspierającego rozwój przez kulturę.

Upowszechnianie kultury:

- edukacja kulturalna - np. Origami jako sposób przekazywania wiedzy o kulturze Japonii.

Ochrona kultury:

- kultywowanie tradycji np. Origami jako dziedzictwo niematerialne,

- zachowanie i przekazywanie metod terapeutyczno-artystycznych np. bajkoterapia jako forma sztuki słowa,

- dokumentacja działań np. tworzenie materiałów filmowych lub publikacji z zajęć.”

Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi stanowią usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego?”

Odpowiedzieli Państwo, że „Świadczone przez nas usługi nie stanowią usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego.”

Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi stanowią usługi wstępu do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym?”

Odpowiedzieli Państwo, że „Świadczone przez nas usługi nie stanowią usługi wstępu do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym.”

Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi stanowią usługi wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą?”

Odpowiedzieli Państwo, że „Świadczone przez nas usługi nie stanowią usługi wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą.”

Na pytanie Organu „Czy uzyskują Państwo w sposób systematyczny zysk z tytułu organizacji ww. zajęć gimnastyki ruchowej? Jeśli tak, to czy zysk przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych ww. usług?”

Odpowiedzieli Państwo, że „Nie uzyskujemy w sposób systematyczny zysku z tytułu organizacji zajęć gimnastyki ruchowej dla dzieci.”

Pytanie

Czy prawidłowym jest klasyfikowanie opłaty za zajęcia jako zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z w art. 43 ust. 1 pkt 33a [winno być art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a - przypis Organu]?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem z uwagi na fakt, iż świadczona przez (…) forma prowadzonych przez instruktora zajęć stanowi usługę kulturalną, kwalifikuje się do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a [winno być art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a - przypis Organu]. Zastosowanie ww. zwolnienia w przypadku organizowanych przez (…) zajęć ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, a przytoczony przepis prawa jak najbardziej odnosi się do tego typu działalności (…) jako podmiotu będącego instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury oraz utworzoną przez organizatora (gminę) w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

 1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22‑24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

 2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

  Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5) działalności agencji informacyjnych;

6) usług wydawniczych;

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8) usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87):

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Zgodnie z art. 10 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1. Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina. Prowadzą Państwo odpłatne zajęcia gimnastyki ruchowej dla dzieci.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez (…).

W następnej kolejności zbadania wymaga, czy będące przedmiotem wniosku zajęcia gimnastyki ruchowej dla dzieci wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość, itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Ponadto, jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Z opisu sprawy wynika, że zajęcia gimnastyki ruchowej dla dzieci są planowane i prowadzone (w sali sekcyjnej (…)) w kilkuosobowej grupie, przeznaczonej dla dzieci w wieku szkolno-przedszkolnym. Gimnastykę ruchową prowadzi instruktor w oparciu o umowę cywilnoprawną (zawartą między instruktorem (…)).

Wskazali Państwo, że celem zajęć jest rozwijanie u dzieci:

- koordynacji wzrokowo-ruchowej,

- logicznego myślenia,

- poczucia własnej wartości i pewności siebie,

- umiejętności pracy w grupie i pracy samodzielnej,

- synchronizacji dwóch półkul mózgowych,

- planowania motorycznego.

Efekt wyświadczenia usługi to:

- rozwój osobisty i społeczny uczestników,

- umiejętności ruchowe, tj. umiejętności, które rozwijają się stopniowo i są kluczowe dla zdrowego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka,

- integracja z rówieśnikami,

- umiejętność pracy w grupie.

W świetle powyższego wskazać należy, że prowadzone przez Państwa zajęcia gimnastyki ruchowej dla dzieci - wbrew Państwa twierdzeniu - nie wpisują się w definicję działalności kulturalnej. Z opisu sprawy bowiem jednoznacznie wynika, że usługi te nie mają na celu tworzenia, upowszechniania czy ochrony kultury, lecz rozwijanie u dzieci koordynacji wzrokowo-ruchowej, logicznego myślenia, poczucia własnej wartości i pewności siebie, umiejętności pracy w grupie i pracy samodzielnej, synchronizacji dwóch półkul mózgowych oraz planowania motorycznego.

Fakt, że - jak Państwo wskazali - gimnastyka ruchowa dla dzieci to nie tylko sposób na aktywność fizyczną, ale również ważny element edukacji kulturalnej i społecznej, nie może mieć wpływu na klasyfikację tych zajęć jako usług kulturalnych. Efektem ww. zajęć jest bowiem rozwój osobisty i społeczny uczestników, umiejętności ruchowe, tj. umiejętności, które rozwijają się stopniowo i są kluczowe dla zdrowego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka, integracja z rówieśnikami oraz umiejętność pracy w grupie.

Tym samym, w świetle przedstawionych okoliczności sprawy, świadczonych przez Państwa usług polegających na organizacji zajęć gimnastyki ruchowej dla dzieci nie można uznać za usługi kulturalne w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Zatem świadczone przez Państwa usługi zajęć gimnastyki ruchowej dla dzieci, nie spełniają przesłanki przedmiotowej warunkującej zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa - samorządową instytucję kultury - usługi kulturalne polegające na organizacji zajęć gimnastyki ruchowej nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.