
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystania ze zwolnienia dostawy działki nr 1,
-podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystania ze zwolnienia dostawy działki nr 2 z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 czerwca 2025 r.(wpływ 18 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) planuje zawrzeć z kontrahentem, tj. Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Nadleśnictwo, będącym podatnikiem podatku od towarów i usług („Kupujący”) umowę sprzedaży („Umowa sprzedaży”) prawa własności gruntu, tj. opisanych poniżej działek.
Spółka planuje zawrzeć Umowę sprzedaży z uwagi na wyeksploatowanie złoża kruszywa lub z powodu braku ekonomicznego uzasadnienia dla dalszego wydobycia przez dzierżawcę (wydobycie nie jest dla dzierżawcy opłacalne).
Zarówno Wnioskodawca, jak i Kupujący są podatnikami VAT czynnymi.
Kupujący planuje nabyć działkę w celu jej zalesienia (Kupujący w ramach prowadzonej gospodarki leśnej prowadzi działalność gospodarczą, obejmującą m.in. sprzedaż drewna opodatkowaną podatkiem VAT).
DZIAŁKA NR 1
Wnioskodawca zamierza sprzedać na rzecz Kupującego m.in. działkę opatrzoną numerem 1 („Działka nr 1”).
Działka nr 1 jest niezabudowana. W szczególności, nie znajdują się na niej żadne budynki, budowle lub ich części.
Działka nr 1 jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, Przepisy prawa miejscowego określają zatem przeznaczenie terenu, na którym znajduje się Działka nr 1.
Zgodnie z powołanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie Działki nr 1 w częściach (wg zaświadczenia z gminy), to:
1.symbol 3.10.KGg (Tereny komunikacji) – …%,
2.symbol 3.13.PE (Tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) – …%,
3.symbol 3.14.RL,R,MR (Tereny leśne, rolne oraz tereny zabudowy zagrodowej) – …%.
Zgodnie z ww. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, poniższe funkcje terenów należy rozumieć w następujący sposób:
1.Symbol „R” (Tereny rolne) - tereny przeznaczone do gospodarowania rolniczego, w tym: obszary określone w ewidencji gruntów jako użytki rolne, obszary zrekultywowane dla potrzeb rolnictwa, torfowiska i oczka wodne, obszary pod urządzeniami melioracji wodnych, przeciwpowodziowymi, przeciwpożarowymi i ujęciami wodnymi dla potrzeb rolnictwa, a także drogi polne i wiejskie, które w planie nie zostały wyodrębnione jako tereny komunikacji;
2.Symbol „RL” (Tereny leśne) - tereny przeznaczone do gospodarowania leśnego, w tym: obszary określone w ewidencji gruntów jako lasy i grunty leśne, obszary gruntów przeznaczonych do zalesienia, zrekultywowanych dla potrzeb gospodarki leśnej oraz pod leśnymi drogami dojazdowymi, które w planie nie zostały wyodrębnione jako tereny komunikacji;
3.Symbol „MR” (Tereny zabudowy zagrodowej)- tereny przeznaczone do utrzymania istniejącej oraz realizowania projektowanej zabudowy mieszkalno-produkcyjnej w gospodarstwie rolnym, w skład której wchodzi budynek mieszkalny, budynki i urządzenia służące przechowywaniu środków produkcji, prowadzeniu produkcji rolniczej, przetwarzaniu i magazynowaniu wyprodukowanych w gospodarstwie produktów rolniczych i przeznaczonych dla potrzeb własnych gospodarstwa rolnego, z niezbędną do funkcjonowania tych budynków infrastrukturą techniczną, w tym lokalnymi ujęciami wody dla potrzeb rolnictwa;
4.Symbol „PE” (tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) – tereny przeznaczone do utrzymania istniejącego oraz realizacji projektowanego zakładu górniczego, eksploatującego złoże kopaliny pospolitej, obejmujący:
-obszar górniczy złoża,
-tereny przyległe niezbędne do prowadzenia eksploatacji złoża,
-tereny przyległe do obszaru górniczego niezbędne do zachowania bezpieczeństwa terenów otaczających,
5.Symbol „K” (tereny komunikacji) - tereny przeznaczone do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych dróg określonych liniami rozgraniczającymi pas drogowy.
Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dodano dodatkowe założenia:
1)Dla terenów o oznaczeniu 3.14.RL,R,MR - Tereny leśne, rolne oraz tereny zabudowy zagrodowej ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-dopuszcza się zalesianie istniejących terenów rolnych i nieużytków;
-budynki przeznaczone na stały pobyt ludzi wymagają zastosowania środków ochrony czynnej od wpływów komunikacyjnych autostrady A2, w konstrukcji budynków oraz w zagospodarowaniu terenów otaczających;
-zakaz tworzenia nowych siedlisk zabudowy zagrodowej.
2)Dla terenów o oznaczeniu 3.13.PE. - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-uciążliwość obiektów i urządzeń niewykraczająca poza granice terenu,
-dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego,
-wzdłuż granic terenu należy zachować filar ochronny oraz wykonać zabezpieczenia w celu zachowania bezpieczeństwa ruchu,
-realizacja zagospodarowania wymaga określenia wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze i jego wykorzystanie,
-rekultywacja terenu po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym.
3)Dla terenów o oznaczeniu 3.10.KGg. - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-ogólnodostępna droga wewnętrzna,
-szerokość w liniach rozgraniczających wg stanu istniejącego, na odcinku projektowanym - 6 m,
-szerokość jezdni minimum 3,5 m.
W ww. miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, w szczególności:
1)Dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.
2)Realizacja sieci infrastruktury technicznej (podziemnej i nadziemnej) wszystkich mediów dopuszczalna jest:
-w ramach pasów drogowych dróg i ich poszerzeń na całym obszarze zmiany planu,
-w ramach pasów przydrogowych o granicach określonych liniami zabudowy (minimalną odległością budynków) i linią rozgraniczającą dróg przy zachowaniu pozostałych ustaleń planu,
-w osiach istniejących sieci infrastruktury technicznej.
3)W obrębie terenów o symbolu "R" i "RL" dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych pełniących bezpośrednią obsługę tych terenów, według zapotrzebowania.
Spółka wykorzystywała Działkę nr 1 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy na rzecz dzierżawcy, który prowadził działalność związaną z wydobyciem kruszywa. Działalność Spółki nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług.
Sprzedający posiada interpretację indywidualną, o którą wystąpił przy nabyciu Działki nr 1. W przedmiotowej interpretacji potwierdzono, że:
1)prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dla uznania Działki nr 1 za teren budowlany na gruncie VAT wystarczającym jest możliwość zabudowy danej działki jakimkolwiek budynkiem, budowlą lub ich częścią, w szczególności w ramach przeznaczenia uzupełniającego;
2)prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 1” podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.
3)prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Kupujący (Spółka) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez Spółkę faktury dokumentującej dostawę Działki nr 1.
Spółka występuje z nowym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącym Działki nr 1 ze względu na zmianę w stanie faktycznym. Na ww. działce nie dochodzi już bowiem do wydobycia surowców mineralnych. Na działce przeprowadzono proces rekultywacji.
DZIAŁKA NR 2
Oprócz Działki nr 1, Wnioskodawca planuje sprzedać na rzecz Kupującego również działkę opatrzoną numerem 2 („Działka nr 2”).
Działka nr 2 została zakupiona przez Spółkę od podmiotu powiązanego w 2016 roku. Od momentu nabycia Spółka wynajmowała Działkę nr 2 na rzecz tego samego podmiotu powiązanego.
Na Działce nr 2 znajduje się droga utwardzona, która powstała zanim Spółka stała się prawnym właścicielem ww. działki. Poza wskazaną drogą, na Działce nr 2 nie znajdują się żadne budynki, budowle lub ich części.
Wnioskodawca nie dokonywał ulepszeń drogi znajdującej się na Działce nr 2, w przypadku których poniesione wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.
Spółka wykorzystywała Działkę nr 2 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy na rzecz dzierżawcy, który prowadził działalność związaną z wydobyciem kruszywa. Działalność Spółki nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług.
Działka nr 2 jest objęta wskazanym wyżej MPZP. Przepisy prawa miejscowego określają zatem przeznaczenie terenu, na którym znajdują się Działki nr 2.
Zgodnie z powołanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie Działka nr 2 w częściach (wg zaświadczenia z gminy), to:
1.symbol 5.5.PE (Tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) – ….%,
2.symbol 5.4.PU (Tereny produkcyjno-usługowe) – ….%,
3.symbol 3.9.KGg (Tereny komunikacji) – ….%.
Zgodnie z MPZP, poniższe funkcje terenów należy rozumieć w następujący sposób:
1)Symbol „PE” (tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) – tereny przeznaczone do utrzymania istniejącego oraz realizacji projektowanego zakładu górniczego, eksploatującego złoże kopaliny pospolitej, obejmujący:
-obszar górniczy złoża,
-tereny przyległe niezbędne do prowadzenia eksploatacji złoża,
-tereny przyległe do obszaru górniczego niezbędne do zachowania bezpieczeństwa terenów otaczających,
2)Symbol „PU” (tereny produkcyjno-usługowe) - tereny przeznaczone do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych zakładów produkcyjnych w tym: składów, baz budowlanych, baz transportowych, usług technicznych motoryzacji, zakładów usług produkcyjnych oraz zakładów obsługi gospodarki rolnej i leśnej z niezbędną infrastrukturą obsługi technicznej, gospodarczą, garażami oraz terenami komunikacji wewnętrznej, zieleni,
3)Symbol „K” (tereny komunikacji) - tereny przeznaczone do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych dróg określonych liniami rozgraniczającymi pas drogowy.
Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 2 przyjęto dodatkowe założenia:
1)Dla terenów o oznaczeniu 5.5.PE. - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-uciążliwość obiektów i urządzeń nie wykraczająca poza granice terenu,
-dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego,
-wzdłuż granic terenu należy zachować filar ochronny oraz wykonać zabezpieczenia w celu zachowania bezpieczeństwa ruchu,
-realizacja zagospodarowania wymaga określenia wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze i jego wykorzystanie,
-rekultywacja terenu po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym.
2)Dla terenów o oznaczeniu 5.4.PU - tereny produkcyjno-usługowe ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-uciążliwość obiektów i urządzeń nie wykraczającą poza granice niniejszego terenu i terenu o symbolu 3.15.PU traktowanych łącznie,
-realizacja zagospodarowania wymaga określenia wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze i jego wykorzystanie,
-obsługa komunikacyjna obiektów usługowych i produkcyjnych wymaga budowy zatok postojowych lub parkingów wewnętrznych.
3)Dla terenów o oznaczeniu 5.9.KGg. - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-ogólnodostępna droga wewnętrzna,
-szerokość w liniach rozgraniczających wg stanu istniejącego, na odcinku projektowanym - 6 m,
-szerokość jezdni minimum 3,5 m.
W MPZP określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, w szczególności:
1)Dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.
2)Realizacja sieci infrastruktury technicznej (podziemnej i nadziemnej) wszystkich mediów dopuszczalna jest:
-ramach pasów drogowych dróg i ich poszerzeń na całym obszarze zmiany planu,
-w ramach pasów przydrogowych o granicach określonych liniami zabudowy (minimalną odległością budynków) i linią rozgraniczającą dróg przy zachowaniu pozostałych ustaleń planu,
-w osiach istniejących sieci infrastruktury technicznej.
3)W obrębie terenów o symbolu "R" i "RL" dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych pełniących bezpośrednią obsługę tych terenów, według zapotrzebowania.
Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:
1)Kiedy nabyli Państwo działki nr 1 i 2, będące przedmiotem planowanej sprzedaży?
Odp. Działka nr 1 została nabyta przez Wnioskodawcę 2 marca 2016 roku.
Działka nr 2 została nabyta przez Wnioskodawcę 29 grudnia 2015 roku.
2)Czy nabycie ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży, nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Odp. Nabycie Działki nr 1 nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Innymi słowy, nabycie Działki nr 1 było opodatkowane podatkiem VAT.
Nabycie Działki nr 2 było zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC).
3)W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży (np. fakturą, rachunkiem)?
Odp. Nabycie Działki nr 1 przez Wnioskodawcę zostało udokumentowane fakturą, na której wskazano opodatkowanie transakcji podatkiem VAT ze stawką 23%.
Nabycie Działki nr 2 przez Wnioskodawcę zostało udokumentowane fakturą ze wskazaniem zwolnienia z VAT.
4)Czy przy nabyciu ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży, był wykazany podatek należny? Jeżeli nie, to dlaczego podatek nie był wykazany?
Odp. W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 1 na rzecz Wnioskodawcy zbywca wykazał podatek należny. W treści aktu notarialnego dokumentującego ww. transakcję wskazano, że zbywca Działki nr 1 był podatnikiem VAT z tytułu jej sprzedaży oraz że sprzedaż Działki nr 1 była objęta podatkiem VAT według stawki 23%.
W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 2 nie był wykazany podatek należny. Transakcja była zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (nie skorzystano z możliwości rezygnacji ze zwolnienia) lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT i w konsekwencji podlegała PCC. Wnioskodawca nie posiada szczegółowych informacji dotyczących zastosowanego przez zbywcę zwolnienia z VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 2 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%.
5)Czy w związku z nabyciem ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży, przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Odp. W związku z nabyciem Działki nr 1 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Działka nr 1 została nabyta na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, a jej nabycie jak już wskazano powyżej było opodatkowane podatkiem VAT.
W związku z nabyciem Działki nr 2 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 2 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.
6)Czy na dzień sprzedaży w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla ww. działek będą wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu?
Odp. W chwili obecnej, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla Działki nr 1 oraz Działki nr 2 są wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Na dzień sprzedaży również będą one wyznaczone.
7)W odniesieniu do drogi znajdującej się na działce nr 2 proszę wskazać:
-czy ww. droga stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)?
-czy ww. droga jest trwale związana z gruntem?
-kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. drogi w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Proszę podać datę (miesiąc i rok).
Odp. Droga znajdująca się na działce nr 2:
-stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418) oraz
-jest trwale związana z gruntem.
Pierwsze zasiedlenie ww. drogi w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT jeszcze przed nabyciem działki przez Wnioskodawcę, Wnioskodawcy nie jest znana jego pewna data. Najpóźniej pierwsze zasiedlenie nastąpiło w listopadzie 2013 r., tj. ponad dwa lata przed nabyciem działki przez Wnioskodawcę. Obiekt ten po nabyciu był używany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nieruchomość powoływaną jako „Działka nr 1” należy uznać za teren budowlany na gruncie VAT, pomimo przeznaczenia 20% tego terenu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do rekultywacji w kierunku leśnym po wyeksploatowaniu złoża, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 1” podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dla uznania nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” za teren zabudowany na gruncie VAT wystarczającym jest istnienie na tej działce jakiegokolwiek budynku, budowli lub ich części, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
1.Zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym nieruchomość powoływaną jako „Działka nr 1” należy uznać za teren budowlany na gruncie VAT, pomimo przeznaczenia 20% tego terenu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do rekultywacji w kierunku leśnym po wyeksploatowaniu złoża, a w konsekwencji prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 1” podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT.
2.Zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dla uznania nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” za teren zabudowany na gruncie VAT wystarczającym jest istnienie na tej działce jakiegokolwiek budynku, budowli lub ich części, a w konsekwencji prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy podatkiem VAT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Definicja towaru na gruncie ustawy o VAT została określona w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z uwagi na fakt, że ustawodawca nie przewidział - na gruncie ustawy o VAT - definicji legalnej rzeczy, koniecznym jest odwołanie się do przepisów części ogólnej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024, poz. 1061, ze zm., powoływana dalej jako „k.c.”). W rozumieniu art. 45 i art. 46 k.c., za rzeczy uważa się także nieruchomości, w zakresie których wyróżnia się grunty oraz budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
W związku z powyższym, zdaniem Spółki uzasadnionym jest wniosek, iż Działka nr 1 oraz Działka nr 2 stanowią towary w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji, sprzedaż Działki nr 1 oraz Działki nr 2 stanowi odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Oceny sposobu opodatkowania dostawy nieruchomości należy dokonać w szczególności w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 lub pkt 10 ustawy o VAT – w zależności od tego, czy zbywana działka jest działką niezabudowaną, czy też zabudowaną.
Ad. 1.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie przedmiotowe (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT) po łącznym spełnieniu przesłanek:
1)przedmiotem dostawy jest teren niezabudowany,
2)teren nie może być uznany jako teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.
Na Działce nr 1 nie znajdują się żadne obiekty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r., poz. 725, powoływana dalej jako „Prawo budowlane”).
Przepis wskazuje, że za obiekt budowlany należy uznać „budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych”.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 Prawa budowlanego, przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.
Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, za obiekty liniowe uważa się obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Z uwagi na brak ww. obiektów, Działka nr 1 jest niezabudowana.
Jednocześnie przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT zawiera definicję legalną terenów budowlanych na potrzeby ustawy o VAT.
Ustawodawca wskazuje, że przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP), a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że ustawodawca – w odniesieniu do ustawy o VAT – wskazuje konieczność wzięcia pod uwagę przeznaczenia gruntu zgodnie z MPZP, tj. dopuszczającego możliwość istnienia na danym terenie obiektów budowlanych.
W ocenie Wnioskodawcy przy interpretowaniu przepisu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy zwrócić uwagę na fakt, iż o tym, czy grunt jest zabudowany czy niezabudowany decyduje istnienie przynajmniej jednej budowli, budynku lub ich części. Oznacza to, że na gruncie VAT wystarczające jest istnienie na danej działce jednego obiektu, dla uznawania takiej działki za zabudowaną. Ma to istotne znaczenie w kontekście definiowania terenu budowlanego, bowiem jeśli MPZP dopuszcza np. powstanie infrastruktury na danym terenie, to po jej powstaniu teren taki zostanie uznany za teren zabudowany.
W konsekwencji, możliwość powstania na danym terenie jakiejkolwiek budowli, budynku lub ich części, np. infrastruktury, oznacza, że teren ten winien być uznany za teren budowlany (skoro po powstaniu takiego obiektu będzie to teren zabudowany).
O kwalifikacji terenu jako terenu budowlanego przesądza w ocenie Wnioskodawcy możliwość umieszczenia na działce jakiejkolwiek obiektu budowlanego nawet, jeśli taka możliwość wynika z przeznaczenia uzupełniającego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Takie podejście potwierdza praktyka organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2024 r., znak: 0114-KDIP4-3.4012.184.2024.3.DS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie, czy dane tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego danego terenu. Sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że grunty te stanowią grunty przeznaczone pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu. W związku z tym, że ustawa o VAT nie precyzuje, jakie tereny przeznaczone pod zabudowę korzystają ze zwolnienia od podatku, przyjąć trzeba, że pojęcie "tereny przeznaczone pod zabudowę" obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.”.
Zgodnie z powołanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie Działki nr 1 w częściach (wg zaświadczenia z gminy), to:
1.symbol 3.10.KGg (Tereny komunikacji) – …%,
2. symbol 3.13.PE (Tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) – …%,
3. symbol 3.14.RL,R,MR (Tereny leśne, rolne oraz tereny zabudowy zagrodowej) – …%.
Zgodnie z ww. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, poniższe funkcje terenów należy rozumieć w następujący sposób:
1)Symbol „R”( Tereny rolne) - tereny przeznaczone do gospodarowania rolniczego, w tym: obszary określone w ewidencji gruntów jako użytki rolne, obszary zrekultywowane dla potrzeb rolnictwa, torfowiska i oczka wodne, obszary pod urządzeniami melioracji wodnych, przeciwpowodziowymi, przeciwpożarowymi i ujęciami wodnymi dla potrzeb rolnictwa, a także drogi polne i wiejskie, które w planie nie zostały wyodrębnione jako tereny komunikacji;
2)Symbol „RL” (Tereny leśne) - tereny przeznaczone do gospodarowania leśnego, w tym: obszary określone w ewidencji gruntów jako lasy i grunty leśne, obszary gruntów przeznaczonych do zalesienia, zrekultywowanych dla potrzeb gospodarki leśnej oraz pod leśnymi drogami dojazdowymi, które w planie nie zostały wyodrębnione jako tereny komunikacji;
3)Symbol „MR” (Tereny zabudowy zagrodowej)- tereny przeznaczone do utrzymania istniejącej oraz realizowania projektowanej zabudowy mieszkalno-produkcyjnej w gospodarstwie rolnym, w skład której wchodzi budynek mieszkalny, budynki i urządzenia służące przechowywaniu środków produkcji, prowadzeniu produkcji rolniczej, przetwarzaniu i magazynowaniu wyprodukowanych w gospodarstwie produktów rolniczych i przeznaczonych dla potrzeb własnych gospodarstwa rolnego, z niezbędną do funkcjonowania tych budynków infrastrukturą techniczną, w tym lokalnymi ujęciami wody dla potrzeb rolnictwa;
4)Symbol „PE” (tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych) – tereny przeznaczone do utrzymania istniejącego oraz realizacji projektowanego zakładu górniczego, eksploatującego złoże kopaliny pospolitej, obejmujący:
-obszar górniczy złoża,
-tereny przyległe niezbędne do prowadzenia eksploatacji złoża,
-tereny przyległe do obszaru górniczego niezbędne do zachowania bezpieczeństwa terenów otaczających,
5)Symbol „K” (tereny komunikacji) - tereny przeznaczone do utrzymania istniejących oraz realizacji projektowanych dróg określonych liniami rozgraniczającymi pas drogowy.
Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dodano dodatkowe założenia:
1)Dla terenów o oznaczeniu 3.14.RL,R,MR - Tereny leśne, rolne oraz tereny zabudowy zagrodowej ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-dopuszcza się zalesianie istniejących terenów rolnych i nieużytków;
-budynki przeznaczone na stały pobyt ludzi wymagają zastosowania środków ochrony czynnej od wpływów komunikacyjnych autostrady A2, w konstrukcji budynków oraz w zagospodarowaniu terenów otaczających;
-zakaz tworzenia nowych siedlisk zabudowy zagrodowej.
2)Dla terenów o oznaczeniu 3.13.PE. - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-uciążliwość obiektów i urządzeń nie wykraczająca poza granice terenu,
-dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego,
-wzdłuż granic terenu należy zachować filar ochronny oraz wykonać zabezpieczenia w celu zachowania bezpieczeństwa ruchu,
-realizacja zagospodarowania wymaga określenia wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze i jego wykorzystanie,
-rekultywacja terenu po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym.
3)Dla terenów o oznaczeniu 3.10.KGg. - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania:
-ogólnodostępna droga wewnętrzna,
-szerokość w liniach rozgraniczających w/g stanu istniejącego, na odcinku projektowanym - 6 m,
-szerokość jezdni minimum 3,5 m.
W MPZP określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, w szczególności:
1)Dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.
2)Realizacja sieci infrastruktury technicznej (podziemnej i nadziemnej) wszystkich mediów dopuszczalna jest:
-ramach pasów drogowych dróg i ich poszerzeń na całym obszarze zmiany planu,
-w ramach pasów przydrogowych o granicach określonych liniami zabudowy (minimalną odległością budynków) i linią rozgraniczającą dróg przy zachowaniu pozostałych ustaleń planu,
-w osiach istniejących sieci infrastruktury technicznej.
3)W obrębie terenów o symbolu "R" i "RL" dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych pełniących bezpośrednią obsługę tych terenów, według zapotrzebowania.
Na cele ustalenia skutków sprzedaży ww. działki należy zbadać, czy poszczególne części działki niezabudowanej objęte wskazanymi we wniosku przeznaczeniami wg MPZP stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę.
W ocenie Spółki z powołanego MPZP bezsprzecznie wynika, że na terenie Działki nr 1 może powstać droga (w ramach przeznaczenia 3.10.KGg), a zatem budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Już zatem sam fakt możliwości powstania drogi na tej działce przesądza o tym, że teren ta ma charakter budowlany. Jeśli bowiem droga taka powstanie, co jest możliwe w świetle postanowień MPZP 2, Działka nr 1 uzyska status terenu zabudowanego (w całości).
Zgodnie również z postanowieniami MPZP, na terenie Działki nr 1 mogą być zlokalizowane elementy i urządzenia zakładu górniczego (w ramach przeznaczenia 3.13.PE.), a zatem na terenie Działki nr 1 mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
W zbliżonym stanie faktycznym stanowisko, zgodnie z którym tereny o przeznaczeniu „powierzchniowej eksploatacji kopalin (symbol PG)” stanowią tereny budowlane, w szczególności z uwagi na możliwość powstania infrastruktury do eksploatacji kopalin, przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2015 r. nr ILPP1/4512-1-650/15-5/AP oraz nr ILPP1/4512-1-649/15-6/AP.
Jednocześnie, odnosząc się do trzeciego z przeznaczeń przewidzianych dla Działki nr 1 Spółka wskazuje, że w jej ocenie także i przeznaczenie określone symbolem 3.14.RL, R, MR pozwala na powstanie obiektów budowlanych na ww. działce. Zabudowa zagrodowa bez wątpienia stanowi o przeznaczeniu terenów pod zabudowę. W stanowiskach organów podatkowych prezentowany jest pogląd wskazujący, iż tzw. zabudowa zagrodowa przesądza o budowlanym charakterze nieruchomości gruntowej.
Z powołanego MPZP w ocenie Spółki bezsprzecznie wynika, że na terenie Działki nr 1 mogą być zlokalizowane różnego rodzaju obiekty budowlane. W szczególności:
-w ramach przeznaczenia opisanego symbolem 3.13.PE. mogą być zlokalizowane elementy i urządzenia zakładu górniczego - zatem na tym terenie mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego;
-w ramach przeznaczenia opisanego symbolem 3.10.KGg może powstać droga, tj. budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,
-w ramach przeznaczenia opisanego symbolem 3.14.RL,R,MR może powstać zabudowa zagrodowa, tj. np.: budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie.
W ocenie Wnioskodawcy, już na podstawie powyższych informacji należy zatem uznać Działkę nr 1 za teren budowlany.
Wnioskodawca wskazuje również, że w jego ocenie z ww. postanowień M PZP wynika, że w odniesieniu do Działki nr 1 możliwe jest powstanie urządzeń infrastruktury technicznej. Takie działanie ma być podyktowane stworzeniem możliwości właściwego użytkowania nieruchomości.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm., „ustawa o PZP”). W ustawie o PZP nie zdefiniowano pojęcia urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej, jednakże zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy, przez „działkę budowlaną” rozumie się nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. Powyższe wskazuje, iż urządzenia i obiekty infrastruktury technicznej stanowią elementy charakterystyczne dla terenów budowlanych.
Należy przy tym zauważyć, że ww. pojęcie funkcjonuje także na gruncie innych regulacji prawnych związanych z nieruchomościami, wskazując na jego budowlany charakter.
Przykładowo, definicja działki budowlanej zawarta w art. 4 pkt 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 1774 ze zm.) stanowi, że pod tym pojęciem należy rozumieć zabudowaną działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń położonych na tej działce. Z kolei zgodnie z art. 143 ust. 2 ww. ustawy, przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych. Tym samym ww. urządzenia można wprost uznać za obiekty, które na gruncie Prawa budowlanego klasyfikowane są jako budowle (obiekty liniowe, sieci techniczne, sieci uzbrojenia terenu).
Zgodnie z § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie powszechnej taksacji nieruchomości (Dz.U.2005.131.1092) do charakterystycznych cech gruntów zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę, a także gruntów przeznaczonych na inne cele niż rolne i leśne, wpływających na wartość katastralną zalicza się:
1)położenie;
2)przeznaczenie ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku tego planu sposób użytkowania;
3)stan wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej;
4)stan zagospodarowania;
5)klasę gleboznawczą gruntu, jeżeli została określona w katastrze nieruchomości,
zaś do charakterystycznych cech gruntów rolnych i leśnych wpływających na wartość katastralną zalicza się:
1)położenie;
2)rodzaj użytku gruntowego;
3)stan wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej służące produkcji rolnej lub leśnej;
4)klasę gleboznawczą gruntu.
Powyższe oznacza, że obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej są jednoznacznie związane z budowlanym charakterem gruntu, tj. bezpośrednio wpływają na jego charakter i stanowią cechę takich gruntów (zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę).
Zgodnie z postanowieniami MPZP pojęcia i określenia nie zdefiniowane w niniejszej zmianie planu, należy rozumieć zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa. Jakkolwiek na gruncie MPZP urządzenia infrastruktury technicznej nie zostały zdefiniowane wprost, należy przyjąć, że chodzi o infrastrukturę zarówno nadziemną jak i podziemną związaną z dostawą mediów dla danego terenu, w szczególności o charakterze sieci.
Z uwagi na powyższe, w związku z definicją budowli zawartą w przepisach Prawa budowlanego, która wymienia w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu, należy przyjąć, że MPZP dla Działki nr 1 dopuszcza wzniesienie obiektów budowlanych w postaci budowli, tj. w szczególności sieci technicznych czy sieci uzbrojenia terenu. Powyższe oznacza, że nieruchomości mają budowlany charakter w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że skoro dany teren może zostać zabudowany określonymi budynkami, budowlami lub ich częściami, taki teren w całości zostanie uznany za zabudowany (po powstaniu ww. obiektów). W konsekwencji, przed ich powstaniem teren taki winien być w całości uznany za teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.
W tym kontekście warto zwrócić dodatkowo uwagę na stanowisko przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2012 r., nr IPTPP2/443-346/12-2/PR, w której organ stwierdził, że: „Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż planowana dostawa gruntu jako terenu niezabudowanego, którego zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczeniem podstawowym są cele rolnicze, natomiast przeznaczeniem uzupełniającym są obiekty infrastruktury technicznej i komunikacji lokalnej, zbiorniki wodne, zabudowa zagrodowa zgodnie z przepisami ustawy, nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 23 %. Z opisu sprawy wynika bowiem, iż zgodnie z przeznaczeniem możliwa jest zabudowa. Natomiast okoliczność, czy jest to przeznaczenie podstawowe czy uzupełniające nie ma znaczenia w tej sprawie, skoro ustawodawca nie precyzuje w tym zakresie żadnych zastrzeżeń. W przedmiotowej sprawie powyższe przeznaczenie gruntu zostało określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.” Powyższe oznacza, że tak jak już wskazano, przeznaczenie gruntu pod zabudowę (w tym przypadku m.in. obiektami infrastruktury) może także wynikać z uzupełniającego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Jak zostało już podniesione, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP), a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że ustawodawca – w odniesieniu do ustawy o VAT – wskazuje konieczność wzięcia pod uwagę przeznaczenia gruntu zgodnie z MPZP, tj. dopuszczającego możliwość istnienia na danym terenie obiektów budowlanych (budynków, budowli lub ich części).
Skoro na gruncie oznaczonym symbolem 3.10.KGg, 3.13.PE, 3.14.RL,R,MR, tj. Tereny komunikacji (K), Tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych (PE), Tereny leśne, rolne oraz tereny zabudowy zagrodowej (RL,R,MR), gdzie:
-dla symbolu PE dopuszczalna jest w szczególności realizacja zakładu górniczego, eksploatującego złoże kopaliny pospolitej, wprost przewidziano możliwość realizacji zakładu górniczego,
-dla symboli K, R i RL przewidziano możliwość zlokalizowania drogi,
-dla symbolu 3.14.RL,R,MR przewidziano możliwość realizowania zabudowy mieszkalnoprodukcyjnej w gospodarstwie rolnym,
-a w ramach wszystkich tych symboli możliwe jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej
należy przyjąć że Działka nr 1 stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.
Zdaniem Spółki prawidłowe jest zatem stanowisko, zgodnie z którym dla uznania ww. nieruchomości za teren budowlany na gruncie VAT wystarczającym jest możliwość zabudowy danej działki jakimkolwiek budynkiem, budowlą lub ich częścią, w szczególności w ramach przeznaczenia uzupełniającego.
Powyższe stanowisko (w odniesieniu do wszystkich trzech przeznaczeń przewidzianych dla Działki nr 1) potwierdza otrzymana przez Spółkę interpretacja indywidualna: Pismo Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 listopada 2016 r., znak: 3063-ILPP2-3.4512.78.2016.2.AK.
W ocenie Wnioskodawcy powyższej konkluzji nie zmienia fakt, że Działka nr 1 nabywana jest przez Kupującego w celu jej ewentualnego zalesienia oraz znajduje się w części na terenie, dla którego MPZP przewiduje rekultywację po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym (teren o oznaczeniu 3.13.PE.-tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych).
Nawet bowiem w przypadku przeprowadzenia procesu rekultywacji na Działce nr 1, zgodnie z MPZP możliwe będzie umieszczanie na niej sieci infrastruktury technicznej. Obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej są jednoznacznie związane z budowlanym charakterem gruntu, tj. bezpośrednio wpływają na jego charakter i stanowią cechę takich gruntów. Możliwe będzie także zlokalizowanie drogi (na działkach oznaczonych symbolem K, R, RL).
Podsumowując, zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym nieruchomość powoływaną jako „Działka nr 1” należy uznać za teren budowlany na gruncie VAT, pomimo częściowego przeznaczenia tego terenu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do rekultywacji w kierunku leśnym po wyeksploatowaniu złoża.
W ocenie Wnioskodawcy istotne znaczenie ma również fakt, iż zwolnienia podatkowe, stanowiące wyjątek od zasady opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług podstawową stawką podatku określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, winny być stosowane w sposób ścisły i nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający. Powyższe oznacza, że skoro zasadą jest opodatkowanie czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku, przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy interpretować w sposób szeroki, aby zwolnieniem wynikającym z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT (o charakterze wyjątku) nie objąć gruntów, wobec których postanowienia MPZP przewidują możliwość powstania w szczególności budowli.
Jednocześnie, mając na uwadze, że Spółka wykorzystywała Działkę nr 1 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy na potrzeby działalności związanej z wydobyciem kruszywa przez dzierżawcę, a działalność ta nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie spełniał przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z niespełnieniem przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 2 lub 9 ustawy o VAT), opisana w stanie faktycznym dostawa nieruchomości niezabudowanej podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 1” podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.
Ad. 2.
Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, przepisy Prawa budowlanego wskazują, że za obiekt budowlany należy uznać „budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych”.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 Prawa budowlanego, przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.
Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, za obiekty liniowe uważa się obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Obecnie na Działce nr 2 znajduje się droga utwardzona.
W ocenie Wnioskodawcy, drogę znajdującą się na obszarze Działki nr 2 należy uznać za obiekt liniowy, i dalej, za budowlę w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.
W ocenie Wnioskodawcy, o tym, czy grunt jest zabudowany czy niezabudowany decyduje istnienie przynajmniej jednej budowli, budynku lub ich części. Oznacza to, że na gruncie VAT wystarczające jest istnienie na danej działce jednego obiektu, dla uznawania takiej działki za zabudowaną.
Zdaniem Spółki, prawidłowe jest zatem stanowisko, zgodnie z którym dla uznania nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” za teren zabudowany na gruncie VAT wystarczającym jest istnienie na tej działce jakiegokolwiek budynku, budowli lub ich części.
Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy Działkę nr 2 należy uznać za zabudowaną.
W analizowanym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Spółka nie musi zatem analizować, czy teren, na którym znajduje się Działka nr 2 jest terenem budowlanym, czy też niezabudowanym innym niż tereny budowlane.
W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Dla zbycia działek zabudowanych znajduje zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje zwolnienie od opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jako pierwsze zasiedlenie ustawodawca rozumie oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zdaniem Wnioskodawcy, kluczowym dla oceny, czy Działka nr 2 będzie korzystać z powyższego zwolnienia od podatku VAT jest ustalenie, czy dostawa będzie miała miejsce w ramach pierwszego zasiedlenia lub w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.
Działka nr 2 została nabyta przez Spółkę w 2016 roku od podmiotu powiązanego.
Droga znajdująca się na Działce nr 2 powstała zanim Spółka stała się prawnym właścicielem ww. działki.
Wnioskodawca nie dokonywał ulepszeń drogi znajdującej się na Działce nr 2, w przypadku których poniesione wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów.
Od momentu, kiedy Wnioskodawca stał się prawnym właścicielem Działki nr 2, Spółka wykorzystywała znajdującą się na niej budowlę (drogę) do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy (na rzecz dzierżawcy prowadzącego działalność związaną z wydobyciem kruszywa), a działalność ta podlegała opodatkowaniu VAT oraz nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe informacje w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia, w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie po nabyciu budowli znajdującej się na Działce nr 2 nastąpiło jej pierwsze zasiedlenie. Powyższe wynika z faktu, że obiekt ten po nabyciu był używany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
W ocenie Wnioskodawcy zatem, dostawa budowli znajdującej się na Działce nr 2:
-nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
-pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budowli znajdującej się na Działce nr 2 nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
W konsekwencji, przy sprzedaży Działki nr 2 Spółka może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Należy jednak zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
Zarówno Wnioskodawca, jak i Kupujący są podatnikami VAT czynnymi.
Jeśli zatem przed dniem dokonania dostawy Działki nr 2 Wnioskodawca i Kupujący złożą właściwemu dla Kupującego naczelnikowi urzędu skarbowego lub w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części – wówczas możliwa będzie rezygnacja ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u stawy o VAT. W konsekwencji dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” będzie podlegać opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.
Podsumowując, zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanej jako „Działka nr 2” podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia i opodatkowania przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk zaprezentowanych w niniejszym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w tym w szczególności zastosowanie podstawowej stawki podatku VAT, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zauważam, że Organ nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie stawki podatku VAT. Kwestie te są rozstrzygane w ramach odrębnej instytucji – wiążących informacji stawkowych.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
