Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy w przedmiotowym zamówieniu będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

-   prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

-   prawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup oprogramowania do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23% (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup monitorów do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),

-   prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),

-   nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 6),

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup oprogramowania do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23% (pytanie oznaczone we wniosku nr 7),

-   nieprawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup monitora do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 8),

-   nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup urządzenia wielofunkcyjnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 9),

-   nieprawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup tablicy multimedialnej do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 10).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy wyposażenia do placówek oświatowych. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 maja 2025 r. (wpływ 23 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jako organ prowadzący Zespół Szkół w (...) i Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w (...) otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych na realizację projektu, w ramach którego zaplanowano zakup wyposażenia do ww. placówek.

Aktualnie Powiat prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wybór dostawcy wyposażenia do Zespołu Szkół oraz do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...). Podczas trwającego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wpłynęło zapytanie do Powiatu, czy w przedmiotowym zamówieniu będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku VAT dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.

W ramach zamówienia zaplanowano zakup do Zespołu Szkół komputerów stacjonarnych, oprogramowania do tych komputerów oraz monitorów do tych komputerów, skanera 3D.

Ponadto do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej zaplanowano zakup: komputera stacjonarnego, oprogramowania do tego komputera, monitora do tego komputera, urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka+scaner), tablicy multimedialnej.

Doprecyzowanie opisu sprawy

Zespół Szkół w (...) jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w (...) jest, zgodnie z przepisami, placówką oświatową nieferyjną.

Dostawca, który zostanie wybrany w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy.

Dostawca przekaże kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, do właściwego urzędu skarbowego.

Pytania

1. Czy w przedmiotowym zamówieniu będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku VAT dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych?

2. Czy na zakup komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

3. Czy na zakup oprogramowania do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

4. Czy na zakup monitorów do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

5. Czy na zakup skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

6. Czy na zakup komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

7. Czy na zakup oprogramowania do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

8. Czy na zakup monitora do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

9. Czy na zakup urządzenia wielofunkcyjnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

10. Czy na zakup tablicy multimedialnej do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1.W przedmiotowym zamówieniu będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku VAT dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.

2.Na zakup komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

3.Na zakup oprogramowania do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23%.

4.Na zakup monitorów do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

5.Na zakup skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

6.Na zakup komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

7.Na zakup oprogramowania do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23%.

8.Na zakup monitora do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

9.Na zakup urządzenia wielofunkcyjnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

10.Na zakup tablicy multimedialnej do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy w przedmiotowym zamówieniu będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

-   prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

-   prawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup oprogramowania do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23% (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup monitorów do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),

-   prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),

-   nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 6),

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup oprogramowania do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23% (pytanie oznaczone we wniosku nr 7),

-   nieprawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup monitora do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 8),

-   nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup urządzenia wielofunkcyjnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 9),

-   nieprawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup tablicy multimedialnej do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 10).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.Drukarki

3.Skanery

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Przepis art. 43 ust. 9 ustawy stanowi, że:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika zatem, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem, dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, że jako organ prowadzący Zespół Szkół w (...) i Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w (...) otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków unijnych na realizację projektu, w ramach którego zaplanowano zakup wyposażenia do ww. placówek. Aktualnie prowadzicie Państwo postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wybór dostawcy wyposażenia do Zespołu Szkół oraz do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...). W ramach zamówienia zaplanowano zakup do Zespołu Szkół komputerów stacjonarnych, oprogramowania do tych komputerów oraz monitorów do tych komputerów, skanera 3D. Ponadto do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej zaplanowano zakup: komputera stacjonarnego, oprogramowania do tego komputera, monitora do tego komputera, urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka+scaner), tablicy multimedialnej.

Zespół Szkół w (...) jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w (...) jest, zgodnie z przepisami, placówką oświatową nieferyjną. Dostawca, który zostanie wybrany w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Dostawca przekaże kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy do właściwego urzędu skarbowego.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w ww. zamówieniu, będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych oraz czy na zakup poszczególnych ww. sprzętów do Zespołu Szkół w (...) oraz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...), Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0%.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że komputery stacjonarne, monitory, drukarki, skanery, stanowią towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy i ich dostawa, po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków, może korzystać z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Przy czym należy wskazać, że aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej.

Z Państwa wniosku wynika, że dostawy będą realizowane na rzecz placówki oświatowej, w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy – Zespołu Szkół w (...). Ponadto, dostawca, który zostanie wybrany w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz przekaże kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, skoro – jak wskazano we wniosku – zakup komputerów stacjonarnych, monitorów do komputerów stacjonarnych, skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) będzie dokonywany na rzecz placówki oświatowej i dostawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz przekaże kopię odpowiednich dokumentów do właściwego urzędu skarbowego, to spełnione będą warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy zakupie przedmiotowych urządzeń będą Państwo uprawnieni do skorzystania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, że zgodnie z przywołanym już powyżej art. 43 ust. 9 ustawy, ustawodawca przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Przepis ten odnosi się zatem do:

-szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych określonych w art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.),

-szkół wyższych, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.),

-placówek opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49).

Wymieniona przez Państwa placówka, tj. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w (...), na rzecz której ma być również dostarczony sprzęt komputerowy, jako taka nie jest zatem podmiotem, dla której dostawy mogą korzystać ze stawki podatku w wysokości 0%, gdyż nie została wymieniona w art. 43 ust. 9 ustawy.

Wobec powyższego, w przypadku zakupu komputera stacjonarnego, monitora do komputera stacjonarnego, urządzenia wielofunkcyjnego (składającego się z drukarki i skanera) do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) nie będzie spełniony warunek podmiotowy, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy i tym samym, przy zakupie przedmiotowych urządzeń nie będą Państwo uprawnieni do skorzystania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%.

Ponadto, jak wskazano powyżej, nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu.

Przyjęcie definicji zestawów komputerów stacjonarnych wykraczającej poza wskazane powyżej rozumienie potoczne, może doprowadzić do rozszerzenia preferencyjnej stawki VAT na szeroki wachlarz urządzeń interaktywnych (np. systemów do gier). Tymczasem z treści załącznika nr 8 do ustawy wynika, że wolą ustawodawcy było objęcie stawką preferencyjną jedynie sprzętu komputerowego mającego charakter podstawowej pomocy dydaktycznej.

W wyroku z 30 września 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 473/16, WSA we Wrocławiu stwierdził, iż:

„Katalog towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0%, jest szeroki. Wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednak jest to katalog zamknięty. Oznacza to, że ustawodawca nie przewidział żadnych wyjątków ani też interpretacji rozszerzających. Ustawodawca przewidział w załączniku nr 8 do ustawy o VAT konkretne urządzenia. W poz. 1 wymienił zestawy komputerów stacjonarnych jak również elementy które mogą składać się na komputer stacjonarny jak jednostki centralne czy monitory. Wymienił także serwery. Nie każdy zatem sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych będzie opodatkowany stawką 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT. Jak wynika z definicji słownikowych komputer, elektroniczna maszyna cyfrowa, rodzaj maszyny matematycznej, urządzenie elektroniczne przeznaczone do przetwarzania informacji przedstawionych w postaci cyfrowej. Wśród komputerów wymieniono m.in. komputery osobiste przeznaczone dla pojedynczego użytkownika korzystającego z oprogramowania biurowego, przeglądarek internetowych, gier itp. Do takich komputerów można dołączyć pojedynczy monitor, klawiaturę, mysz, obecnie komputery te przystosowane są do pracy w sieci komputerowej. Serwery zwane też minikomputerami są przeznaczone do jednoczesnej obsługi wielu użytkowników, pracujących na własnych komputerach osobistych lub stacjach roboczych dołączonych przez sieć komputerową. (...). Komputer stacjonarny (z ang. Desktop – na biurko) to rodzaj komputera osobistego, który zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku. Składa się co najmniej z trzech zasadniczych elementów jednostki centralnej, monitora i klawiatury. Dynamiczny rozwój techniki produkcji powoduje gwałtowny wzrost szybkości i funkcjonalności komputerów. Niemniej jednak zróżnicowanie komputerów m.in. na komputery stacjonarne czy laptopy funkcjonuje niezmiennie”.

Potoczne rozumienie pojęcia zestawu komputerów stacjonarnych na gruncie przepisów ustawy podzielił również WSA w Kielcach w wyroku z 20 lipca 2017 r., sygn. akt I SA/Ke 327/17. Sąd w wyroku tym zgodził się z definicją przedstawioną przez organ podatkowy, w świetle której na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia, gdzie urządzeniem wejścia co do zasady jest np. klawiatura, myszka itp. a urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem.

W takim rozumieniu w pojęciu zestawu komputera stacjonarnego nie mieści się urządzenie będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. tablica multimedialna. Fakt, że przedmiotowe urządzenie posiada niektóre elementy charakterystyczne dla zestawu komputerowego stacjonarnego nie oznacza, że jest tym zestawem komputerowym stacjonarnym wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy.

Należy podkreślić, że nie można jej uznać za jednostkę centralną komputera, serwer, monitor, zestaw komputera stacjonarnego, drukarkę, skaner, urządzenie komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących) ani za urządzenie do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentrator i switch sieciowy, router i modem).

Również oprogramowanie do komputerów stacjonarnych nie mieści się w wykazie towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.

Zatem, z uwagi na to, że tablica multimedialna oraz oprogramowanie do komputerów stacjonarnych nie zostały wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie ma zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem ich dostawa podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku.

Podsumowując, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy w związku z art. 83 ust. 13 ustawy, zakup komputerów stacjonarnych, monitorów do komputerów stacjonarnych, skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) korzysta z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Natomiast, w związku z tym, że Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w (...) nie jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy, zakup komputera stacjonarnego, monitora do komputera stacjonarnego, urządzenia wielofunkcyjnego (składającego się z drukarki i skanera) do ww. placówki nie korzysta z opodatkowania stawką w wysokości 0%.

Ponadto, z uwagi na niespełnienie przesłanek wynikających z art. 83 ust. 13 ustawy w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy, zakup oprogramowania do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) oraz na zakup tablicy multimedialnej oraz oprogramowania do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) nie korzysta z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Tym samym, Państwa stanowisko jest:

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy w przedmiotowym zamówieniu będą miały zastosowanie zapisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy dotyczące dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

-   prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

-   prawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup oprogramowania do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23% (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup monitorów do komputerów stacjonarnych do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),

-   prawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup skanera 3D do Zespołu Szkół w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),

-   nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 6),

-   prawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup oprogramowania do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 23% (pytanie oznaczone we wniosku nr 7),

-   nieprawidłowe – w zakresie stwierdzenia, czy na zakup monitora do komputera stacjonarnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 8),

-   nieprawidłowe – w zakresie określenia, czy na zakup urządzenia wielofunkcyjnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 9),

-   nieprawidłowe – w zakresie wskazania, czy na zakup tablicy multimedialnej do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w (...) Wykonawcy w ofertach winni wskazać stawkę VAT w wysokości 0% (pytanie oznaczone we wniosku nr 10).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.