Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.687.2025.2.PR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego.

Jak wynika z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm., dalej: u.s.p.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz ma osobowość prawną. Organami powiatu są: rada powiatu oraz zarząd powiatu. Starosta natomiast jest członkiem i jednocześnie przewodniczącym Zarządu Powiatu.

Jak wynika z art. 34 i art. 35 u.s.p.:

-starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz;

-opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy;

-wykonuje zadania organu ochrony ludności i obrony cywilnej określone w ustawie z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907);

-w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu;

-jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.

W myśl art. 4 u.s.p., jednym z zadań powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego, jest wspieranie rodziny i pieczy zastępczej. Szczegółowe zadania powiatu w tym zakresie określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49).

W treści tej ustawy jako organ właściwy do podejmowania poszczególnych czynności związanych ze wspieraniem rodziny oraz organizacją pieczy zastępczej wskazany został Starosta, np.:

-art. 19: Wójt albo starosta wydaje zezwolenie na prowadzenie placówki wsparcia dziennego;

-art. 38d ust. 2: Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony przez starostę;

-art. 42 ust. 5a: Przed wydaniem rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w ust. 4 i 5, sąd zasięga opinii właściwego starosty;

-art. 54: z rodziną zastępczą niezawodową spełniającą warunki do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, posiadającą opinię koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie jako rodzina zastępcza, prowadzący rodzinny dom dziecka lub pełniący funkcję dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, starosta zawiera, na wniosek tej rodziny, umowę o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej. Z rodziną zastępczą niezawodową spełniającą warunki do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, posiadającą pozytywną opinię koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, starosta może zawrzeć, na wniosek tej rodziny, umowę o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej;

-art. 55: Z kandydatami spełniającymi warunki do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka, na ich wniosek, starosta może zawierać umowy o utworzeniu rodziny zastępczej zawodowej lub rodzinnego domu dziecka;

-art. 57: W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej, starosta może zatrudnić osobę do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich;

-art. 75: Podstawą umieszczenia dziecka w rodzinie pomocowej jest umowa między starostą a rodziną pomocową.

Do ww. umów, o których mowa w art. 54, 55, 57 i 75 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w zakresie nieuregulowanym ustawą, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny dotyczące zlecenia.

Wobec powyższego, pomimo faktu, iż starosta nie posiada osobowości prawnej, przepis szczególny wskazuje starostę jako stronę i podmiot upoważniony do zawarcia umów z osobami fizycznymi w przedmiocie sprawowania przez nich funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodzinnego domu dziecka, osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich, rodziny pomocowej.

Zgodnie z art. 6 u.s.p., w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostki te tworzone są na postawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), które regulują zasady ich działania oraz organizację jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych.

Zgodnie z art. 11 ww. aktu, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.

Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Przywołane zadania Starosty …, wskazane w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wykonywane są przy pomocy powołanej ku temu jednostki budżetowej powiatu …. – Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w … .

Zgodnie ze statutem tej jednostki, PCPR w … działa w szczególności na podstawie m.in. ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Zgodnie z przyjętym regulaminem organizacyjnym tej jednostki budżetowej, w ramach zadań wykonywanych przez tą jednostkę, znajdują się w szczególności:

-realizacja zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

-wspieranie rodzin zastępczych, koordynacja planów pracy z rodziną i dzieckiem we współpracy z asystentem rodziny;

-prowadzenie poradnictwa specjalistycznego dla rodzin zastępczych;

-dokonywanie oceny sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej oraz oceny rodziny zastępczej;

-sporządzanie opinii dotyczących zasadności pobytu dziecka w pieczy zastępczej i przekazywanie ich do właściwego sądu;

-pozyskiwanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej;

-kwalifikacja kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, w tym wydawania zaświadczeń kwalifikacyjnych, zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnieniu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;

-organizacja szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej;

-stwarzanie warunków do powstania grup wsparcia rodzin zastępczych i usamodzielnianych wychowanków;

-organizacja dla rodzin zastępczych szkoleń w celu podnoszenia ich kwalifikacji;

-umożliwianie kontaktu ze socjalistami w miarę potrzeb;

-organizacja opieki nad dzieckiem, w przypadku problemów zdrowotnych, losowych lub zaplanowanego wypoczynku rodziny zastępczej;

-opracowanie i realizacja 3-letniego planu rozwoju pieczy zastępczej z uwzględnieniem limitu rodzin zastępczych na dany rok;

-prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej oraz przekazywanie tych danych do właściwego sądu;

-udzielanie wsparcia wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;

-sporządzanie okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

-współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i innymi organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi;

-organizacja pomocy wolontariuszy dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka;

-wydawanie opinii na temat sprawowania opieki nad dziećmi w przypadku kontynuacji lub podjęcia dodatkowego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przez osobę, której przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

-zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacje o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;

-prowadzenia spraw związanych z powództwem alimentacyjnym rodziców dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, sporządzanie pozwów sądowych;

-inicjacja oraz prowadzenie programu i projektów dotyczących pieczy zastępczej i przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;

-prowadzenie nadzoru merytorycznego nad placówkami pieczy zastępczej utworzonymi przez Powiat …;

-przygotowanie treści merytorycznych w konkursach na utworzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych;

-prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków i przyznaniem środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego, które ponosi rodzina zastępcza i prowadzący rodzinny dom dziecka oraz świadczenia pieniężnego na przeprowadzenie niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego;

-prowadzenie spraw związanych z przyznaniem dofinansowania do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dziecka umieszczonego w rodzinnej pieczy zastępczej;

-prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków i przyznaniem świadczeń dla osób usamodzielniających się;

-sporządzanie porozumień w sprawie umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej na terenie innych powiatów;

-prowadzenie spraw związanych z odpłatnością rodziców biologicznych za pobyt dziecka w pieczy zastępczej;

-sporządzanie list płac, not księgowych, rachunków, zestawień udzielonych i otrzymanych dotacji na podstawie zawartych umów i porozumień;

-prowadzenie spraw dotyczących obciążeń gmin powiatu … z tytułu współfinansowania pobytu dzieci w pieczy zastępczej.

Ponadto, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … ma własną strukturę organizacyjną, regulamin i jest reprezentowane przez Dyrektora PCPR, stosuje zasady gospodarki finansowej określone w ustawie o finansach publicznych, pokrywa wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu powiatu. Podstawą gospodarki finansowej PCPR w …. jest plan dochodów i wydatków, tj. plan finansowy jednostki budżetowej.

Jednostka ta pełni role płatnika składek ZUS oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do własnych pracowników.

W oparciu o powyższe, w zakresie tworzenia rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych zawodowych zawiera się umowę zlecenia, której stronami są odpowiednio: osoby prowadzące rodzinny dom dziecka/sprawujące funkcje rodziny zastępczej zawodowej oraz Starosta …, z którego upoważnienia działa Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w … (art. 54 oraz art. 55 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprost wskazują Starostę jako stronę przedmiotowej umowy).

Zgodnie z art. 57 i art. 75 tej ustawy, Starosta … zawiera również umowy zlecenia z osobami do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich oraz rodzinami pomocowymi.

Powyższe umowy zlecenia zawierane są z osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Z tego tytułu zleceniobiorcom przysługuje wynagrodzenie, które wypłacane jest w okresach miesięcznych, po zakończeniu danego miesiąca, na podstawie przedłożonego przez zleceniobiorcę rachunku i po potwierdzeniu wykonania zlecenia przez właściwą merytorycznie osobę w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Całkowitą obsługę techniczną zawieranych umów, począwszy od pozyskania kandydatów, szkolenia tych kandydatów, weryfikację możliwości zawarcia umowy z dana osobą, przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, po sporządzenie i zawarcie umowy, o której mowa w art. 54, 55, 57 i 75 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej świadczy PCPR. Centrum sprawuje też kontrolę merytoryczną nad wykonaniem zawartych umów.

W związku z zawartymi umowami zlecenia, poszczególne osoby fizyczne podlegają do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350 ze zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 ze zm.).

Aktualnie to Powiat … zgłasza osoby, z którymi zawierane są ww. umowy, do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, wypłaca zleceniobiorcom należne świadczenia, oblicza i odprowadza do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła do właściwego urzędu skarbowego roczne deklaracje wg ustalonego wzoru, a zatem wypełnia obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych. Jednakże, z uwagi na właściwość merytoryczną, zadania związane z naliczaniem i dokonywaniem świadczeń dla zleceniobiorców (z którymi zawarte są umowy zlecenia w przedmiocie pieczy zastępczej), zgłaszaniem ich do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego zostaną przekazane do wykonywania w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w … .

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze. zm., dalej: u.p.d.o.f.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Według normy zawartej w art. 13 pkt 8 u.p.d.o.f., za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością, przedsiębiorstwa w spadku, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wskazuje art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast art. 41 u.p.d.o.f., stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 u.p.d.o.f., płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Starosta … zawierający umowy zlecenia z osobami fizycznymi prowadzącymi rodzinny dom dziecka, sprawującymi funkcję rodziny zastępczej zawodowej, osobami do pomocy w RDD/RZZ nie posiada własnego nr NIP ani REGON, nie jest płatnikiem zidentyfikowanym do celów podatkowych.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … posiada własny nr NIP i REGON i pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do pracowników tej jednostki, jest jednostką budżetową Powiatu …, nieposiadającą osobowości prawnej.

Powiat … posiada własny nr NIP i REGON, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym posiada osobowość prawną. W odniesieniu do umów zleceń zawieranych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zarówno będącymi, jak i niebędącymi pracownikami jednostek organizacyjnych powiatu), których stroną jest Powiat … – jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu świadczeń wynikających z tych umów.

Uzupełnienie

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazali Państwo, że w zakresie doprecyzowania, który podmiot będzie faktycznie dokonywał wypłat świadczeń wynikających z zawartych umów ze zleceniobiorcami, tj. osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej: podmiotem tym będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … .

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy po przekazaniu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w … obowiązków związanych z:

a)wypłatą świadczeń wynikających z zawartych umów zleceń z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej,

b)rozliczaniem tych świadczeń w ZUS i US

Powiat … będzie zobowiązany pełnić funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do tych osób?

Państwa stanowisko w sprawie po uzupełnieniu wniosku

Zdaniem Starosty … w odniesieniu do umów zleceń zawieranych w oparciu o art. 54, 55, 57 i 75 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej pomiędzy Starostą …, z upoważnienia którego działa Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, a osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, z tytułu wypłaty wynikających z tych umów świadczeń przez PCPR, Powiat … nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przypadek zawierania umów zleceń, o których mowa w art. 54, 55, 57 i 75 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jest przypadkiem szczególnym, w którym ustawodawca – pomimo wskazania w ustawie o samorządzie powiatowym wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej jako zadanie powiatu – wskazał starostę jako podmiot upoważniony do zawierania tych umów.

Jak wskazuje art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt  1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Powyższa definicja zawiera dwie przesłanki, które należy jednocześnie spełnić aby być płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Podmiotową poprzez posiadanie statusu jednego z enumeratywnie wymienionych podmiotów, tj.:

-osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,

-osoby prawnej,

-jednostki organizacyjnej osoby prawnej oraz

-jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej

oraz przedmiotową poprzez dokonywanie świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1.

Powiat … definicję tę wypełnia tylko częściowo (będąc osobą prawną) ponieważ w opisanym stanie przyszłym nie będzie dokonywał świadczeń z tytułu umów zleceń wobec czego na gruncie art. 41 u.p.d.o.f. nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanowiska zaprezentowanego przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 sierpnia 2024 r. sygn. akt II FSK 1469/21, LEX nr 3759006: „Z literalnego brzmienia art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. wynika zaś, że okolicznością, która decyduje o przypisaniu statusu płatnika osobie prawnej, czy też jej jednostce organizacyjnej, może być wyłącznie „dokonywanie świadczeń z tytułu działalności określonym osobom fizycznym”, a więc także dokonywanie wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej. Przepis art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. przypisuje status płatnika podmiotowi, który dokonuje świadczenia, czyli dokonuje wypłaty na rzecz podatnika, co wskazuje na okoliczność wykonywania technicznej czynności wypłaty, nie zaś na okoliczność prawną będącą rezultatem zawarcia umowy cywilnoprawnej, a co za tym idzie – byciem stroną stosunku zobowiązaniowego, z którego wypłata wynika. Ustawa podatkowa nie przypisuje statusu płatnika podmiotowi odpowiedzialnemu na mocy zawartej umowy cywilnoprawnej za wypłatę wynagrodzenia, ale podmiotowi, który tej wypłaty technicznie dokonuje. Skoro art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. wskazuje jako płatników zarówno osoby prawne, jak i ich jednostki organizacyjne, oznacza to, że ustawodawca dopuszcza, że płatnik nie jest stroną umowy, która stanowi tytuł prawny do wypłaty należności. Jednostki organizacyjne osób prawnych, które pozbawione są odrębnej osobowości prawnej, nie zawierają samodzielnie umów stanowiących podstawę do wypłaty świadczeń. Jeżeli jednostki organizacyjne osób prawnych zawierają umowy, to czynią to wyłącznie w imieniu i na rzecz osoby prawnej, na podstawie udzielonego ich kierownikom pełnomocnictwa. Jeżeli zatem ustawodawca chciałby powiązać obowiązki płatnika z byciem stroną umowy, to nie wskazałby w art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. jednostek organizacyjnych osoby prawnej jako płatników, obok samej osoby prawnej”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.              

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Na podstawie art. 11 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wynika natomiast z treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art.22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosowanie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1a wyżej cytowanej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 42 ust. 2 przywołanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj: obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku, zaliczki lub raty.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Jednym z zadań powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego, jest wspieranie rodziny i pieczy zastępczej. Szczegółowe zadania powiatu w tym zakresie określa ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Do umów, o których mowa w art. 54, 55, 57 i 75 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w zakresie nieuregulowanym ustawą, mają zastosowanie przepisy ustawy Kodeks cywilny dotyczące zlecenia. Wobec powyższego, pomimo faktu, iż starosta nie posiada osobowości prawnej, przepis szczególny wskazuje starostę jako stronę i podmiot upoważniony do zawarcia umów z osobami fizycznymi w przedmiocie sprawowania przez nich funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodzinnego domu dziecka, osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich, rodziny pomocowej. Zgodnie z art. 6 u.s.p., w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostki te tworzone są na postawie przepisów ustawy o finansach publicznych, które regulują zasady ich działania oraz organizację jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych. Przywołane zadania Starosty …, wskazane w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wykonywane są przy pomocy powołanej ku temu jednostki budżetowej powiatu … – Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w … . Ponadto, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … ma własną strukturę organizacyjną, regulamin i jest reprezentowane przez Dyrektora PCPR, stosuje zasady gospodarki finansowej określone w ustawie o finansach publicznych, pokrywa wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu powiatu. Jednostka ta pełni role płatnika składek ZUS oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do własnych pracowników. W oparciu o powyższe, w zakresie tworzenia rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych zawodowych zawiera się umowę zlecenia, której stronami są odpowiednio: osoby prowadzące rodzinny dom dziecka/sprawujące funkcje rodziny zastępczej zawodowej oraz Starosta …, z którego upoważnienia działa Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w … . Zgodnie z art. 57 i art. 75 tej ustawy, Starosta … zawiera również umowy zlecenia z osobami do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich oraz rodzinami pomocowymi. Powyższe umowy zlecenia zawierane są z osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Z tego tytułu zleceniobiorcom przysługuje wynagrodzenie, które wypłacane jest w okresach miesięcznych, po zakończeniu danego miesiąca, na podstawie przedłożonego przez zleceniobiorcę rachunku i po potwierdzeniu wykonania zlecenia przez właściwą merytorycznie osobę w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Całkowitą obsługę techniczną zawieranych umów, począwszy od pozyskania kandydatów, szkolenia tych kandydatów, weryfikację możliwości zawarcia umowy z dana osobą, przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, po sporządzenie i zawarcie umowy, o której mowa w art. 54, 55, 57 i 75 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej świadczy PCPR. Centrum sprawuje też kontrolę merytoryczną nad wykonaniem zawartych umów. Podmiotem, który będzie faktycznie dokonywał wypłat świadczeń wynikających z zawartych umów ze zleceniobiorcami, tj. osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … .

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Mając na uwadze powyższe przepisy, stwierdzam, że płatnikiem osoby prawnej, czy też jednostki organizacyjnej, jest podmiot dokonujący wypłaty należności lub świadczeń lub stawiający do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne. Zatem dla ustalenia osoby płatnika nie ma znaczenia, który podmiot jest stroną zawartej umowy, a jedynie fakt który podmiot dokonuje fizycznie wypłaty świadczeń.

Skoro – jak wynika z przedstawionych informacji – podmiotem, który będzie dokonywał wypłaty świadczeń wynikających z zawartych umów ze zleceniobiorcami, tj. osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … to Powiat … nie będzie zobowiązany do pełnienia roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do tych osób.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Państwa we wniosku wyroku NSA wskazuję, że został on wydany w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie wiąże organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Został wydany w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Nie może on zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.