
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawek ryczałtu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (Firmę). Jest polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”), a prowadzona przez Niego działalność gospodarcza stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą na gruncie ustawy o PIT.
Wnioskodawca korzysta z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i spełnia warunki wskazane w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności:
·przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły w latach poprzednich kwoty 2 000 000 euro i limit ten nie zostanie przekroczony w najbliższych latach;
·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy;
·Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy kilka rodzajów usług, które można podzielić na:
1.Tworzenie i udostępnianie na ... filmów:
Działalność ta obejmuje publikację materiałów wideo na kanale Wnioskodawcy w serwisie .... W wyniku publikacji na kanale Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie z tytułu reklam wyświetlanych przez użytkowników platformy. Reklamy te (tzw. reklamy ....) mogą występować w postaci wyświetlonych grafik w materiale wideo, fragmentu publikowanego wideo oraz nakładek reklamowych. Wnioskodawca jest autorem umieszczanych na platformie filmów podczas emisji, których prezentowane są materiały reklamowe, ale przeważnie nie jest autorem treści, czy banerów reklamowych. W chwili obecnej, główną tematyką treści publikowanych przez Wnioskodawcę są tzw. materiały commentary - czyli nagrania, w których Wnioskodawca komentuje istotne z Jego punktu widzenia zdarzenia i zjawiska społeczne. Materiały wideo powstają przede wszystkim w wyniku pracy własnej Wnioskodawcy, którą wspierają osoby takie jak operatorzy kamer, czy montażyści wideo. Wnioskodawca nie jest związany konkretną umową z platformą .... Nie otrzymuje wynagrodzenia za samo publikowanie treści na platformie. Wynagrodzenie Wnioskodawcy przyznawane jest na podstawie warunków programu partnerskiego, które Wnioskodawca zaakceptował. Z regulaminu programu wynika zgoda twórców na wyświetlanie reklam w udostępnionych na platformie filmach, w zamian za co Wnioskodawca, jako twórca, uzyskuje wynagrodzenie. Dodatkowo, poza głównym kanałem ..., Wnioskodawca posiada inne kanały ... na których głównymi występującymi są inni twórcy (dalej: „Twórcy”). Analogicznie, jak w przypadku głównego kanału ... Wnioskodawcy, wspomniane kanały są zintegrowane w ramach jednego konta ..... Wnioskodawcy, na które wpływają skumulowane środki. Za występy Twórcy uzyskują odrębne wynagrodzenie ustalone w umowie zawartej z Wnioskodawcą, ustalone zwyczajowo, jako określony procent przychodów generowanych z ..... przez kanał ... Wnioskodawcy.
2.Współprace reklamowe:
Wnioskodawca realizuje również współprace reklamowe na platformach takich jak (...). Wnioskodawca nie wyklucza podjęcia analogicznej aktywności na innych platformach internetowych. W ramach tej działalności prezentowane są kampanie reklamowe, zarówno na własnych kanałach Wnioskodawcy, jak i kanałach Twórców. W przypadku współprac na własnych kanałach, Wnioskodawca przygotowuje materiały reklamowe zgodnie z wytycznymi przedstawionymi przez klienta lub agencję reklamową, np. nagranie wstawki do publikowanego filmu, w której Wnioskodawca opowiada o produkcie kontrahenta. Bardzo często, materiały reklamowe są również dostarczane bezpośrednio przez agencją reklamową (lub klienta) jako np. gotowe banery reklamowe do umieszczenia w publikowanych treściach, bądź umieszczenia w innych social mediach. Materiały te są akceptowane przez zlecającego przed ich publikacją. Umowy na realizację kampanii są zawierane zarówno bezpośrednio z klientami, jak i za pośrednictwem agencji reklamowych. Przy realizacji kampanii na kanałach Wnioskodawcy często angażowani są Twórcy, którzy występują na tych kanałach, zgodnie z wcześniejszym opisem. Są oni wynagradzani zgodnie z odrębnymi umowami. Wynagrodzenie to często ustalone jest jako określony procent przychodu z takiej współpracy reklamowej.
17 marca 2025 r. Wnioskodawca skierował wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej: „GUS”) o sklasyfikowanie na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”). Zgodnie z klasyfikacją PKWiU przedstawioną przez GUS w opinii z 7 maja 2025 r. (dalej: „Opinia GUS”), wymienione powyżej usługi mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:
- PKWiU 59.11.1 - Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, w przypadku tworzenia i udostępniania na ... własnych filmów;
- PKWiU 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, w zakresie nagrywania wstawek reklamowych do filmów publikowanych w Internecie, np. w mediach społecznościowych;
- PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych, w zakresie:
- udostępniania miejsca na reklamy (wstawki partnerskie/kampanie reklamowe/gotowe banery reklamowe) wyświetlane w trakcie trwania filmików umieszczanych przez ich autora na platformie (...);
- sprzedaż czasu lub miejsca na reklamę w tworzonych materiałach wideo, w celu lokowania produktów lub usług innych podmiotów.
Ponieważ współpraca Twórców z Wnioskodawcą i występy na Jego kanale ... powodują zwiększoną rozpoznawalność Twórców w mediach społecznościowych, co przekłada się na zarobki na ich kanałach, Wnioskodawca zagwarantował sobie udział w przychodach z tytułu .... generowanego na kanałach należących do Twórców. Wysokość takiego wynagrodzenia ustalona jest podobnie, jak w wyżej opisanym przypadku, jako określony procent od kwoty uzyskanej z .... kanału Twórcy. Zastrzec należy, że uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów z .....nie jest uwarunkowane żadnymi usługami reklamowymi na rzecz Twórców, a są jedynie udziałem w przychodach z ..... generowanych przez kanały Twórców.
Podsumowując zatem, w różnych konfiguracjach, Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu tworzenia i udostępniania na ... filmów i generowanych przez nie przychodów z ..... Z uwagi na opisaną wyżej współpracę z Twórcami, Wnioskodawca na podobnych zasadach, jak w przypadku udziału w przychodach twórców z ...., uprawniony jest do uzyskiwania przychodu ze współprac reklamowych, realizowanych przez Twórcę za pośrednictwem innych niż kanał Wnioskodawcy, kanałów i profili w mediach społecznościowych Twórcy. Wynagrodzenie to ustalane jest jako określony procent wartości współpracy reklamowej.
Pytania
1.Czy opisany we wniosku przychód z tytułu usług związanych z tworzeniem i udostępnianiem filmów oraz miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania publikowanych na platformach internetowych (np. ...) filmów, Wnioskodawca może opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
2.Czy opisany we wniosku przychód z tytułu usług polegających na prezentowaniu produktów lub usług w formie reklamy na platformach internetowych (...), Wnioskodawca może opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, może On opodatkować przychód z tytułu świadczonych usług, opisanych w stanie faktycznym, zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosując stawkę 8,5%.
Zważywszy na przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że spełnia i będzie spełniał ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
W szczególności do Wnioskodawcy nie mają zastosowania przesłanki negatywne wskazane w ustawie, wykluczające Wnioskodawcę z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Do usług (opisanych w pkt 1) związanych tworzeniem filmów i udostępnianiem filmów oraz miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania publikowanych na platformach internetowych (...) filmików, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego będzie 8,5%.
Usługi udostępniania miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie filmików zostały sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Z kolei, w przypadku tworzenia i udostępniania filmów na platformach internetowych (w tym na ...) zgodnie z Opinią GUS właściwym jest kod PKWiU 59.11.1 - Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, tak należy sklasyfikować świadczone przez Niego usługi. Zarówno kod PKWiU 59.11.30.0, jak i PKWiU 59.11.1 nie zostały przez ustawodawcę przypisane do żadnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 lub 6-8 ww. ustawy.
Z kolei, jak wynika z treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zdaniem Wnioskodawcy, analogiczna klasyfikacja PKWiU i stawka ryczałtu jest właściwa dla przychodów Wnioskodawcy z tytułu udziału w przychodach z .... Twórców.
Na potwierdzenie, że opisane we wniosku usługi, przyporządkowane do wskazanych kodów PKWiU są opodatkowane stawką 8,5% należy przytoczyć interpretacje wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo z:
- 17 czerwca 2025 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.207.2025.2.AW, w której wskazano: „Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych według PKWiU w kategorii 59.11.1 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- 17 maja 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.280.2024.1.AW, w której wskazano: „Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU 59.11.30.0 (...) stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach”.
W zakresie usług opisanych w punkcie 2, Wnioskodawca także stoi na stanowisku, że właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego będzie stawka 8,5%.
Zgodnie z przedstawioną opinią GUS, usługi w zakresie nagrywania wstawek reklamowych do filmów publikowanych w Internecie, np. w mediach społecznościowych, sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 59.11.1 - Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.
Z kolei, w zakresie udostępniania miejsca na reklamy (wstawki partnerskie/kampanie reklamowe/gotowe banery reklamowe) wyświetlane w trakcie trwania filmików umieszczanych przez ich autora na platformie (...) oraz sprzedaży czasu lub miejsca na reklamę w tworzonych materiałach wideo, w celu lokowania produktów lub usług innych podmiotów, opinia GUS wskazuje jako właściwą klasyfikację PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
W odniesieniu do nagrywania wstawek reklamowych do filmów publikowanych w Internecie np. w mediach społecznościowych, właściwą klasyfikacją, w opinii GUS, jest kod PKWiU 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo.
Zarówno kod PKWiU 59.11.1, PKWiU 59.11.12.0, jak i kod PKWiU 59.11.30 nie zostały przez ustawodawcę przypisane do żadnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 lub 6-8 Ustawy.
Powoduje to, zdaniem Wnioskodawcy, konieczność stosowania stawki właściwej dla działalności usługowej.
Jak wynika z treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W ocenie Wnioskodawcy, usługi wskazane powyżej powinny być opodatkowane na zasadach przytoczonego przepisu.
Zdaniem Wnioskodawcy, analogiczna klasyfikacja PKWiU i stawka ryczałtu jest właściwa dla przychodów Wnioskodawcy z tytułu udziału w przychodach Twórców z ich współprac reklamowych.
Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo w interpretacji z:
- 4 czerwca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.330.2025.2.RK, w której wskazano: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innych stawek ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach;
- 8 kwietnia 2025 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.691.2024.3.AG, w której wskazano: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług, sklasyfikowanych (...) w grupowaniu 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwych stawek ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonych grupowań PKWiU.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, które mieszczą się w następujących grupowaniach:
- PKWiU 59.11.1 - Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych w przypadku tworzenia i udostępniania na ... własnych filmów;
- PKWiU 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo w zakresie nagrywania wstawek reklamowych do filmów publikowanych w Internecie np. w mediach społecznościowych;
- PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych w zakresie:
- udostępniania miejsca na reklamy (wstawki partnerskie/kampanie reklamowe/gotowe banery reklamowe) wyświetlane w trakcie trwania filmików umieszczanych przez ich autora na platformie (...);
- sprzedaż czasu lub miejsca na reklamę w tworzonych materiałach wideo, w celu lokowania produktów lub usług innych podmiotów.
Wskazał Pan też, że korzysta z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i że spełnia warunki do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu, wskazane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskane ze świadczonych przez Pana usług - związanych z tworzeniem i udostępnianiem filmów oraz miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania publikowanych na platformach internetowych (np. ...) filmów oraz usług polegających na prezentowaniu produktów lub usług w formie reklamy na platformach internetowych (...) - które mieszczą się w grupowaniach PKWiU 59.11.1 - Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, PKWiU 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo oraz PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych - podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu według 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pana przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna jest wydana na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji zaznaczam, że dotyczą one indywidualnych spraw innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/Skrytka ESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
