Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.445.2025.3.WL

ShutterStock
Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT dla jednoosobowej działalności gospodarczej świadczącej usługi organizacyjno-techniczne w modelu B2B - Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.445.2025.3.WL

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy który dotyczy:

możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku prowadzeniem działalności gospodarczej,

podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zdarzenie przyszłe 1 – VAT

Planuje Pan rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), która będzie prowadzona zdalnie z miejsca zamieszkania. W ramach tej działalności zamierza Pan świadczyć usługi w modelu B2B dla jednego kontrahenta (firmy realizującej projekty z zakresu tworzenia oprogramowania).

Działalność będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zakres planowanych usług będzie obejmować:

koordynację prac zespołu deweloperskiego odpowiedzialnego za tworzenie aplikacji IT,

kontakt z zespołem programistów w celu monitorowania postępu prac i zapewnienia zgodności z dokumentacją projektową,

testowanie manualne aplikacji (usługi typu quality assurance), mające na celu wychwycenie błędów oraz sprawdzenie zgodności z wymaganiami,

informowanie przełożonego po stronie zleceniodawcy o ewentualnych opóźnieniach względem wewnętrznego harmonogramu,

okazjonalny kontakt z klientem końcowym wyłącznie w celu doprecyzowania wymagań funkcjonalnych lub zebrania informacji zwrotnej.

Nie planuje Pan podejmować żadnych decyzji w imieniu klienta ani Pana zleceniodawcy. Nie będzie Pan ustalać budżetów ani harmonogramów w umowach zawieranych z klientami końcowymi. Nie będzie Pan świadczyć usług w zakresie doradztwa podatkowego, finansowego, strategicznego ani technologicznego w rozumieniu profesjonalnego doradztwa. Charakter usług będzie organizacyjno-techniczny, a nie doradczy. Nie planuje Pan stosowania w korespondencji lub dokumentacji określeń takich jak „doradztwo” czy „konsulting”. Nie będzie Pan zatrudniać pracowników ani korzystać z podwykonawców. Usługi będą świadczone samodzielnie przy użyciu własnych narzędzi (komputera, oprogramowania, Internetu). Działalność będzie prowadzona z miejsca zamieszkania.

Planuje Pan przypisać do działalności następujące kody PKD: 62.01.Z, 62.02.Z, 62.09.Z oraz 74.10.Z. Kod 62.02.Z (doradztwo w zakresie informatyki) budzi Pana wątpliwości w kontekście ewentualnego wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia z VAT, dlatego jest Pan gotowy zrezygnować z jego stosowania, jeśli zostanie uznane, że zakres moich usług nie kwalifikuje się do tego kodu.

Zdarzenie przyszłe 2 – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

W ramach tej samej działalności (jak opisana wyżej), planuje Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Usługi, które planuje Pan świadczyć, mają charakter organizacyjno-techniczny, obejmujący zarządzanie i nadzór nad zespołem deweloperskim oraz testy aplikacji, lecz nie obejmują świadczenia usług doradczych. Pana rola nie będzie obejmować podejmowania decyzji w imieniu klienta, ustalania zakresu projektów, harmonogramów, budżetów ani przygotowywania strategii technologicznych. Zamierza Pan przypisać do działalności m.in. kod PKD 62.01.Z oraz 62.09.Z. Kod 62.02.Z (doradztwo w zakresie informatyki) nie będzie stosowany, jeśli organy podatkowe uznają, że zakres Pana usług nie uzasadnia jego użycia.

Ponadto, na pytania Organu w zakresie podatku od towarów i usług wskazał Pan odpowiednio:

1)Kiedy zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wskazanym we wniosku (prosimy wskazać miesiąc i rok)?

„Działalność planuję rozpocząć w Sierpniu 2025 lub Wrześniu 2025.”

2)Czy przewidywana przez Pana wartość Pana sprzedaży za 2025 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025 r., przekroczy kwotę 200.000 zł?

„Nie przewiduję, aby wartość sprzedaży przekroczyła 200 000 zł w 2025 roku.”

3)Na czym będą polegać realizowane przez Pana w ramach świadczonych usług, wymienione we wniosku czynności/usługi? Jakie zadania lub ewentualnie działania będzie Pan podejmował w ramach tych czynności? Czego będą dotyczyły? Co będzie ich efektem i jak efekty tych czynności będzie wykorzystywał zleceniodawca?

„1. Usługi organizacyjno-techniczne w projektach IT

2. Testowanie manualne oprogramowania

3. Tworzenie materiałów …

4. Tworzenie dokumentacji projektowej

…”

4)Czy w ramach świadczonych usług będzie Pan udzielał porad, wskazywał sposób postępowania w jakiejś sprawie?

„Nie. Nie będę udzielał porad ani wskazywał sposobu postępowania.”

5)(…) Proszę zatem jednoznacznie wskazać czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej będzie Pan wykonywał usługi w zakresie doradztwa?

„Nie będę świadczył usług doradczych. Charakter usług jest organizacyjno-techniczny, nie doradczy.”

6)Czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej będzie Pan wykonywał - inne niż usługi w zakresie doradztwa - czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności?

„Nie planuję wykonywania czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, innych niż wymienione powyżej.”

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę, że usługi nie mają charakteru doradztwa w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a tej ustawy? (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1)

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie wnioskodawcy, przedstawione we wniosku usługi nie mają charakteru doradztwa w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, ponieważ nie polegają na formułowaniu zaleceń, opinii czy analiz, które mogłyby stanowić podstawę do podejmowania decyzji przez klienta. Wnioskodawca nie uczestniczy w ustalaniu budżetów, harmonogramów, strategii projektowych ani nie reprezentuje klienta wobec osób trzecich. W związku z tym wnioskodawca uważa, że będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Wskazuję, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

̶energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

̶wyrobów tytoniowych,

̶samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

̶preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

̶komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

̶urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

̶maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

̶pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

̶motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)(uchylony)

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z opisu sprawy wynika, że planuje Pan rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Nie przewiduje Pan aby wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r., przekroczyła 200.000 zł. Nie będzie świadczył Pan usług doradczych. Charakter usług jest organizacyjno-techniczny, nie doradczy. Ponadto, nie planuje Pan wykonywania innych czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Mając na uwadze opis sprawy stwierdzam, że skoro przewidywana wartość Pana sprzedaży w 2025 roku nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł oraz – jak Pan wskazał – nie będzie Pani wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to w 2025 roku, będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 w zw. z ust. 1 ustawy.

Należy jednakże zaznaczyć, że jeżeli w 2025 roku wartość Pana sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy kwotę 200.000 zł lub w kolejnych latach wartość sprzedaży przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Utraci Pan również prawo do zwolnienia w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, zaś w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.