Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) Skarb Państwa będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 czerwca 2025 r. (wpływ 17 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Skarb Państwa jest właścicielem zabudowanej nieruchomości położonej w (…), oznaczonej działką nr (…). Nieruchomość jest zabudowana budynkiem (…) z wiatą, na działce znajdują się drogi wewnętrzne, place manewrowe oraz punkty postojowe.

Skarb Państwa nabył przedmiotową nieruchomość na podstawie art. 32 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej w 1950 r.

Nieruchomość ta do początku lat (…) ubiegłego wieku była w zarządzie (…) i stanowiła teren (…). Po likwidacji (…), teren działki nr (…) został przejęty na początku przez (…), a następnie przez Starostę (…) i wchodzi w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

Od połowy lat 90-tych do stycznia 2025 r. przedmiotowa działka była dzierżawiona przez Skarb Państwa podmiotom prowadzącym działalność w zakresie (…).

Skarb Państwa nie dokonywał żadnych nakładów na przedmiotowej nieruchomości. Dzierżawcy dokonywali tylko niezbędnych nakładów utrzymania nieruchomości w stanie niezbędnym do prowadzonej działalności, bez zmiany przedmiotu umowy.

Z ostatnim dzierżawcą nie zawarto kolejnej umowy dzierżawy, planowanej od grudnia 2024 r., z uwagi na brak porozumienia co do nowej stawki czynszu oraz brak zgody Starosty na realizację przez dzierżawcę nowych nakładów (…), które zmieniałyby w istotny sposób przedmiot dzierżawy.

Infrastruktura związana ze (…), w tym w zakresie zbiorników (…), pochodzi jeszcze z czasów, gdy teren obecnej działki nr (…) był wykorzystywany przez (…). Nowy dzierżawca, w przypadku kontynuacji działalności w ramach (…), musiałby w najbliższych latach wykonać szereg prac remontowych na obiekcie, co pociągałoby za sobą konieczność ewentualnych rozliczeń między Nim a Skarbem Państwa właścicielem.

Z tego względu Starosta podjął decyzję o tym, że najlepszą formą zagospodarowania tej działki będzie jej sprzedaż.

Dla przedmiotowej działki nr (…), Miasto i Gmina (…) posiada aktualny plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony (…). W planie tym przedmiotowa działka znajduje się w terenie oznaczonym symbolem (…), dla którego przeznaczenie określono jako tereny zabudowy usługowo-produkcyjnej.

Sprzedaż jest dokonywana na podstawie wyceny sporządzonej przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego.

Pismem z 17 czerwca 2025 r. uzupełnili i doprecyzowali Państwo opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:

1.Czy znajdujące się na działce będącej przedmiotem sprzedaży budynek (…), wiata, drogi wewnętrzne, place manewrowe oraz punkty postojowe stanowią budynki/budowle lub ich części, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

Odpowiedź:

Budynek (…) jest budynkiem w rozumieniu przepisów Prawa budowalnego, jest to bowiem obiekt budowlany, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadający fundamenty i dach, wyposażony w instalacje zapewniające możliwość użytkowania zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wiata jest budowlą w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, bowiem nie spełnia warunków dla budynku (brak ścian, podłogi, a więc brak wydzielenia z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych).

Drogi wewnętrzne, place manewrowe oraz punkty postojowe również stanowią budowle, bowiem nie spełniają wymogów niezbędnych dla uznania obiektu za budynek.

2.Czy infrastruktura w zakresie zbiorników (…) stanowi budynki/budowle lub ich części, urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

Odpowiedź:

Zbiornik (…), w kontekście Prawa budowlanego, jest uznawany za budowlę. Zgodnie z definicją budowli zawartą w ustawie, są to obiekty budowlane niebędące budynkami, takie jak zbiorniki, silosy, elewatory, czy bunkry przeznaczone do magazynowania (…). Zbiorniki (…) na działce nr (…) są więc budowlą.

3.Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części znajdujących się na przedmiotowej działce? Należy wskazać odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części:

-dzień, miesiąc i rok pierwszego zasiedlenia,

-kto dokonał pierwszego zasiedlenia budynku/budowli lub ich części?

-czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku/budowli lub ich części a sprzedażą upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odpowiedź:

Budynek (…):

-pierwsze zasiedlenie budynku (…) nastąpiło z dniem (…) 1984 r.,

-   pierwszego zasiedlenia dokonał ówczesny użytkownik nieruchomości (…),

-   pomiędzy pierwszym zasiedleniem a datą sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata (będzie to 41 lat).

Wiata:

-pierwsze zasiedlenie budowli wiaty nastąpiło z dniem (…) 2000 r.,

-   pierwszego zasiedlenia dokonał ówczesny dzierżawca nieruchomości (…),

-   pomiędzy pierwszym zasiedleniem a datą sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata (będzie to 25 lat).

Drogi wewnętrzne, place manewrowe oraz punkty postojowe:

-   pierwsze zasiedlenie budowli dróg wewnętrznych, placów manewrowych oraz punktów postojowych nastąpiło z dniem (…) 2001 r.,

-   pierwszego zasiedlenia dokonał ówczesny dzierżawca nieruchomości (…),

-   pomiędzy pierwszym zasiedleniem a datą sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata (będą to 24 lata).

4.Czy od momentu powstania do momentu sprzedaży były/będą ponoszone wydatki na ulepszenie znajdujących się na działce budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli lub ich części?

Odpowiedź:

Budynek (…): do momentu sprzedaży nie były i nie będą ponoszone żadne wydatki na ulepszenie budynku (…) znajdującego się na działce nr (…) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wiata: do momentu sprzedaży nie były i nie będą ponoszone żadne wydatki na ulepszenie wiaty znajdującej się na działce nr (…) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Drogi wewnętrzne, place manewrowe oraz punkty postojowe: do momentu sprzedaży nie były i nie będą ponoszone żadne wydatki na ulepszenie dróg wewnętrznych, placów manewrowych oraz punktów postojowych znajdujących się na działce nr (…) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

5.Czy po zakończonych ulepszeniach stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej poszczególnych obiektów, do momentu sprzedaży nastąpi pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź:

Do momentu sprzedaży nie dokonano oraz nie przewiduje się dokonywać żadnych ulepszeń na istniejącym budynku oraz budowlach.

6.Czy budynki/budowle lub ich części znajdujące się na działce będącej przedmiotem sprzedaży, są trwale związane z gruntem?

Odpowiedź:

Budynek (…), budowle wiaty oraz dróg wewnętrznych, placów manewrowych i punktów postojowych są trwale związane z gruntem. Każdy z tych obiektów jest posadowiony na tyle stabilnie, że nie można go łatwo odłączyć od gruntu bez jego uszkodzenia. Oznacza to również, że obiekty te są odporne na czynniki zewnętrzne, takie jak silny wiatr czy opady, które mogłyby je przesunąć lub zniszczyć. Są więc te obiekty zdolne do samodzielnego przeciwdziałania siłom zewnętrznym.

Pytanie

Czy sprzedaż przez Skarb Państwa ww. nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, czy będzie zwolniona z tego podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości składającej się z działki nr (…) położonej w (…), może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W ocenie Starosty, przy sprzedaży działki nr (…) Skarb Państwa ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy: Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy: Przez pierwsze zasiedlenie – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem lub dzierżawę, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Zauważyć też należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o podatku VAT, w myśl którego: W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z okoliczności sprawy wynika, że Skarb Państwa nabył nieruchomość w 1950 r. nieodpłatnie i z mocy prawa. Budynek (…) wraz z wiatą, znajdujące się na działce nr (…) przeznaczonej do sprzedaży, są budowlami i są zasiedlone powyżej 2 lat. Skarb Państwa nie ponosił nakładów i nie dokonywał żadnych ulepszeń.

W konsekwencji, w odniesieniu do dostawy ww. budynku (…) wraz z wiatą spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem sprzedaż ww. budynku (…) wraz z wiatą, znajdujących się na działce nr (…), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tej sytuacji – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa działki nr (…), na której znajduje się budynek (…), również będzie zwolniona od podatku VAT.

Podsumowując, w ocenie Starosty (…), sprzedaż działki nr (…) położonej w (…) wraz z posadowionym na niej budynkiem (…) i wiatą, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej: „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt zabudowany spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

W myśl art. 11 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Przepis art. 11 ust. 1 stosuje się do czynności prawnych lub czynności procesowych podejmowanych

na rzecz lub w interesie Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

Z opisu sprawy wynika, że Skarb Państwa jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej działką nr (…). Nieruchomość jest zabudowana budynkiem (…) z wiatą, na działce znajdują się również drogi wewnętrzne, place manewrowe, punkty postojowe i zbiorniki (…).

Skarb Państwa nabył przedmiotową nieruchomość w 1950 r. na podstawie (…).

Nieruchomość ta do początku lat 90-tych ubiegłego wieku była w zarządzie (…) i stanowiła teren (…). Po likwidacji (…), teren działki nr (…) został przejęty na początku przez (…), a następnie przez Starostę (…) i wchodzi w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

Od połowy lat 90-tych do stycznia 2025 r. przedmiotowa działka była dzierżawiona przez Skarb Państwa podmiotom prowadzącym działalność w zakresie (…).

Z uwagi na brak przedłużenia umowy dzierżawy z ostatnim dzierżawcą, Starosta podjął decyzję o sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy sprzedaż przez Skarb Państwa ww. nieruchomości zabudowanej będzie opodatkowana podatkiem VAT, czy też będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), tym samym Powiat, dla planowanej czynności sprzedaży działki nr (…), jako pełniący rolę podatnika w związku z gospodarowaniem nieruchomością będącą własnością Skarbu Państwa, będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, przedmiotowa sprzedaż nieruchomości zabudowanej będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT u podatnika z tego tytułu, tj. Państwa.

Jednakże przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

 i.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

ii.    pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków i budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Jednocześnie należy wskazać, że zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, dostawca i nabywca mają możliwość rezygnacji z niniejszego zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania planowanej dostawy budynków, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

-zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem, ustawodawca zapewnił podatnikom dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym należy podkreślić, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Natomiast, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wskazać należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle powyższego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia tego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem dostawy będzie działka zabudowana budynkiem (…) oraz budowlami w postaci wiaty, dróg wewnętrznych, placów manewrowych, punktów postojowych i zbiorników (…).

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku, czy też opodatkowanie właściwą stawką podatku VAT należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem budynku i budowli znajdujących się na sprzedawanej działce nr (…) nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku (…) oraz budowli (wiata, drogi wewnętrzne, place manewrowe, punkty postojowe i zbiorniki (…)) znajdujących się na działce nr (…) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż, jak wynika z wniosku, ww. budynek i budowle zostały zasiedlone w okresie dużo wcześniejszym niż dwa lata od planowanej dostawy. Zatem, od pierwszego zasiedlenia do planowanej dostawy budynku i budowli upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Jednocześnie wskazali Państwo, że do momentu sprzedaży nie były i nie będą ponoszone żadne wydatki na ulepszenie budynku i budowli znajdujących się na działce nr (…) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ponadto, z opisu sprawy wynika, że Infrastruktura związana ze (…), w tym w zakresie zbiorników (…), pochodzi jeszcze z czasów, gdy teren obecnej działki nr (…) był wykorzystywany przez (…). Do momentu sprzedaży nie dokonano oraz nie przewiduje się dokonywać żadnych ulepszeń na istniejącym budynku oraz budowlach. Tym samym, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym, zbycie przedmiotowego budynku i budowli będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazałem wyżej, na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, w sytuacji, gdy dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Tym samym dostawa działki, na której posadowiony jest sprzedawany budynek i budowle – stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy – również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z tym, że dostawa budynku i budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień dla ww. czynności – wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

Podsumowując stwierdzam, że planowana przez Skarb Państwa sprzedaż nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.