Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.435.2025.2.ALN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej dostaw towarów przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji, gdy dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi;
  • braku prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej dostaw towarów przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji, gdy dostawa towaru następuje poprzez odbiór osobisty przez klienta w siedzibie lub magazynie Spółki;
  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, dostaw towarów przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji, gdy dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi na rzecz innego podmiotu niż klient, który zakupił towar.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 12 czerwca 2025 r.

Opis zdarzenia przyszłego

(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod nr: (...), NIP: (...), REGON: (...), zwana dalej: „Spółką”, jest Spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa pozostałych półproduktów (46.76.Z.). Spółka prowadzi sprzedaż m.in. przez Internet za pośrednictwem ....(elektronicznej platformy sprzedażowej: (...)) lub portalu aukcyjnego (...).

Oferta Spółki jest skierowana zarówno do przedsiębiorców (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą), jak też do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Istnieje możliwość wyboru metody całości zapłaty - przelewem bankowym: (...), (...). Nie ma możliwości zapłaty w gotówce. Niezależnie od wybranej metody zapłaty, płatność trafia w pierwszej kolejności na konto Spółki w .... lub portalu aukcyjnym, a następnie jest przekazywana na rachunek bankowy Spółki. Zatem, całość zapłaty dokonywana jest za pośrednictwem banku, która ostatecznie następuje na rachunek bankowy Spółki.

Dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi (w zależności od gabarytu).

Możliwy jest też odbiór osobisty przez klienta w siedzibie lub magazynie Spółki, w sytuacji, gdy klient wybierze taką opcję w .... lub portalu aukcyjnym.

Dostawa towaru pocztą lub przesyłkami kurierskimi może również nastąpić na rzecz innego podmiotu i na inny adres niż podany przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (np. zakup prezentu).

Udokumentowanie sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego następuje:

1)wyłącznie w formie faktury VAT, w przypadku, gdy:

  • całość zapłaty dokonano przelewem: (...), (...);
  • z faktury VAT jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła sprzedaż i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
  • z wpływu całości zapłaty na rachunek bankowy Spółki jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
  • dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi;

2)poprzez ewidencjonowanie na kasie rejestrującej, w przypadku, gdy:

  • całość zapłaty nastąpi przelewem: (...), (...);
  • z wpływu całości zapłaty na rachunek bankowy Spółki jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
  • wyboru przez klienta opcji odbioru osobistego towaru.

Na pytanie postawione w wezwaniu o treści:

a)Czy przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych? Jeśli nie, proszę opisać co jest objęte zakresem wniosku.

b)Od kiedy świadczą Państwo dostawy towarów i/lub czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Od kiedy ewidencjonują Państwo sprzedaż towarów i/lub czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?

c)Czy dokonują/będą dokonywać Państwo sprzedaży towarów i/lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902)? Jeśli tak, proszę wskazać konkretny punkt.

d)Czy dokonują/będą dokonywać Państwo sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902)? Jeśli tak, proszę wskazać konkretny punkt.

e)Czy, w każdym z wymienionych w opisie sprawy przypadków, będą Państwo prowadzić ewidencję, z której jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?

Udzielili Państwo odpowiedzi:

a)Tak , przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

b)Dostawy towarów i/lub czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych są świadczone od lutego 2015 r.

c)Ewidencjonowanie sprzedaży towarów i/lub czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest od lutego 2015 r.

d)Nie dokonują Państwo/nie będą Państwo dokonywać sprzedaży towarów i/lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).

e)Nie dokonują Państwo/nie będą dokonywać sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).

f)Tak, w każdym z wymienionych w opisie sprawy przypadków, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, z której jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Pytania

1)Czy w opisanych okolicznościach stanu faktycznego, Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, wskazanego w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902) w zw. z poz. 41 załącznika do tego rozporządzenia, w odniesieniu do dostaw towarów dokonywanych przez Internet za pośrednictwem .... (elektronicznej platformy sprzedażowej: (...)) lub portalu aukcyjnego (...), w sytuacji, gdy dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi?

2)Czy w opisanych okolicznościach stanu faktycznego, Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, wskazanego w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz.1902) w zw. z poz. 41 załącznika do tego rozporządzenia, w odniesieniu do dostaw towarów dokonywanych przez Internet za pośrednictwem .... (elektronicznej platformy sprzedażowej: (...)) lub portalu aukcyjnego (...), w sytuacji, gdy dostawa towaru następuje poprzez odbiór osobisty przez klienta (osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego) w siedzibie lub magazynie Spółki?

3)Czy w opisanych okolicznościach stanu faktycznego, Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, wskazanego w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902) w zw. z poz. 41 załącznika do tego rozporządzenia, w odniesieniu do dostaw towarów dokonywanych przez Internet za pośrednictwem .... (elektronicznej platformy sprzedażowej: (...)) lub portalu aukcyjnego (...), w sytuacji, gdy dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi na rzecz innego podmiotu niż klient (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy), który zakupił towar?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) zwanej dalej: „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z jego treścią, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten statuuje generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Natomiast, przepis art. 111 ust. 8 zdanie pierwsze ustawy stanowi, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Z kolei, kwestie dotyczące zwolnień na czas określony z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, niektórych grup podatników i niektórych czynności oraz warunki korzystania ze zwolnienia, od 01 stycznia 2025 r. określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902), zwane dalej: „rozporządzeniem”. Regulacje zawarte w ww. rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku. Z kolei, załącznik do rozporządzenia, stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji.

W poz. 41 załącznika do rozporządzenia, jako czynność zwolnioną z obowiązku prowadzenia ewidencji - wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jednocześnie, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w nim przypadkach. Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz przedmiotowo-podmiotowe.

Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów dokonywanej przez Internet za pośrednictwem .... (elektronicznej platformy sprzedażowej) lub portalu aukcyjnego na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, w sytuacji, kiedy istnieje możliwość wyboru przez klienta (osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego) sposobu dostawy towaru, jak też w sytuacji, kiedy dostawa towaru następuje na rzecz innego podmiotu niż klient (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej), który zakupił towar.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, w przypadku, gdy:

1)dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi:

  • środki pieniężne z realizowanych transakcji wpływają na rachunek bankowy Spółki
  • udokumentowanie sprzedaży nastąpi wyłącznie w formie faktury VAT
  • z faktur VAT dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia,

Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywanej przez Internet za pośrednictwem .... (elektronicznej platformy sprzedażowej) lub portalu aukcyjnego w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy zostały łącznie spełnione wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

2)dostawa towaru ma miejsce w siedzibie lub magazynie Spółki (dokonanie przez Klienta wyboru opcji odbioru osobistego w siedzibie lub magazynie Spółki):

  • środki pieniężne z realizowanych transakcji wpływają na rachunek bankowy Spółki
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia
  • udokumentowanie sprzedaży nastąpi na kasie rejestrującej,

Spółka nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy nie zostały łącznie spełnione wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Spowodowane jest to niespełnieniem warunku, iż dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), lecz poprzez odbiór osobisty przez klienta (osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego) w siedzibie lub magazynie Spółki.

3)dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi:

  • środki pieniężne z realizowanych transakcji wpływają na rachunek bankowy Spółki,
  • udokumentowanie sprzedaży nastąpi wyłącznie w formie faktury VAT
  • z faktur VAT dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
  • dostawa towaru nastąpiła na rzecz innego podmiotu niż klient (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej), który zakupił towar
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia,

Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywanej przez Internet za pośrednictwem ....(elektronicznej platformy sprzedażowej) lub portalu aukcyjnego w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, gdyż zostały łącznie spełnione wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Natomiast w stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:

1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;

Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 41 załącznika do rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących korzysta:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

  • ciągników,
  • pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
  • samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
  • pojazdów silnikowych do transportu towarów,
  • pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
  • z wyłączeniem motocykli,

h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo sprzedaż m.in. przez Internet za pośrednictwem ....(elektronicznej platformy sprzedażowej: (...)) lub portalu aukcyjnego (...). Przedmiotem Państwa wniosku jest wyłącznie sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Nie dokonują Państwo/nie będą Państwo dokonywać sprzedaży towarów i/lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Całość zapłaty dokonywana jest za pośrednictwem banku, która ostatecznie następuje na rachunek bankowy Spółki. W każdym z wymienionych w opisie sprawy przypadków, będą Państwo prowadzili ewidencję, z której jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Towar dostarczają Państwo pocztą lub przesyłkami kurierskimi, za wyjątkiem przypadku, gdy odbiór następuje w Państwa siedzibie lub magazynie.

Dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi również w sytuacji, gdy odbiorcą jest inny podmiot niż klient, który zakupił towar.

Odnosząc się zatem do sprzedaży towarów przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji, gdy dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi, w tym również na rzecz innego podmiotu niż klient, który zakupił towar, zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Z wniosku wynika, że będą Państwo prowadzili sprzedaż w systemie wysyłkowym i:

  • towar będzie dostarczany pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
  • całość zapłaty dokonywana będzie za pośrednictwem banku,
  • będą Państwo prowadzili ewidencję, z której jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem sprzedaży nie będą towary o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Zatem w stosunku do sprzedaży objętej pytaniami 1 i 3 będzie Państwu przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r. na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Bez wpływu pozostaje miejsce dostawy, tj. na adres i dane innego podmiotu jako odbiorcy przesyłki zakupionej przez nabywcę, gdyż jak wynika z opisu sprawy z prowadzonej przez Państwa ewidencji będzie wynikało jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana dostawa (dane nabywcy, w tym jego adres), dostawa nastąpi w systemie wysyłkowym, a zrealizowanie wysyłki towaru na inny adres nastąpi zgodnie z dyspozycją kupującego.

Natomiast, w przypadku sprzedaży towarów przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji, gdy dostawa gdy towaru następuje poprzez odbiór osobisty przez klienta w siedzibie lub magazynie Spółki (sprzedaż objęta zakresem pytania nr 2) nie będzie spełniony jeden z warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, tj. nie nastąpi dostawa towaru w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Zatem nie będą mieli Państwo prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji, gdy dostawa towaru następuje poprzez odbiór osobisty przez klienta w siedzibie lub magazynie Spółki.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.