Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 17 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A.Rodzaj prowadzonej działalności:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych. Podstawowy przedmiot działalności, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), obejmuje:

56.12.Z – Ruchome placówki gastronomiczne; oraz

56.21.Z – Okazjonalne przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering okazjonalny).

B.Szczegółowy opis prowadzonej działalności:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest przygotowywanie i sprzedaż pizzy oraz napojów bezalkoholowych. Działalność ta jest realizowana w dwóch punktach gastronomicznych:

(…).

Oba punkty są prowadzone w formie kiosku/kontenera (food truck). W obu punktach przygotowywana i sprzedawana jest pizza oraz napoje bezalkoholowe. Klienci mają możliwość spożywania posiłków na miejscu w ramach food parku/ogólnodostępnej strefy konsumpcji lub odbierania ich na wynos. W obu punktach oferowane są usługi dostawy pizzy i napojów bezalkoholowych bezpośrednio do klientów. Usługa dostawy jest integralną częścią kompleksowej usługi sprzedaży posiłku, a nie odrębną usługą transportową czy cateringową niezwiązaną z przygotowaniem posiłku. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych w żadnym z punktów gastronomicznych ani w ramach usług dostawy. Sprzedawane są wyłącznie napoje bezalkoholowe. Wnioskodawca rozlicza się zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności, w tym działalności wyłączonej z opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (gdy istnieje taka sytuacja)?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności gospodarczej.

3.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność gastronomiczną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843). Usługa dostawy jest integralną częścią kompleksowej działalności gastronomicznej, a nie odrębną usługą transportową czy cateringową niezwiązaną z przygotowaniem posiłku.

4.Jak są sklasyfikowane – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności polegające na przygotowywaniu i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych?

Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką.

Odpowiedź: Faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegające na przygotowywaniu i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych sklasyfikowane są jako: 56.10.19.0 Pozostałe usługi podawania posiłków.

W przeciwieństwie do działalności usługowej ustawodawca, w art. 4 ust. 1 pkt 2 RyczałtU, założył brak konieczności odwołania się do poszczególnych grupowań statystycznych PKWiU przy ustalaniu zakresu działalności gastronomicznej. Brak referencji ustawodawcy podczas ustalania zakresu działalności gastronomicznej do grupowań PKWiU na pierwszy rzut oka może budzić pewne wątpliwości odnośnie do braku zachowania spójności przez ustawodawcę przy ustalaniu definicji działalności gastronomicznej. Niemniej jednak szeroki zakres definicji obejmujący nie tylko same usługi przygotowywania posiłków, lecz także czynności związane z przygotowaniem posiłków oraz samą sprzedażą posiłków i towarów wskazuje, że ustawodawca nie chciał ograniczać definicji działalności wyłącznie do grupowań PKWiU przewidzianych dla usług gastronomicznych (Ł. Kumkowski, D. Osada, P. Roszkowski, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz praktyczny, wyd. 1, 2025).

Definiując działalność gastronomiczną, ustawodawca przyjął opisowy sposób ustalenia czynności składających się na działalność gastronomiczną, wskazując, że należy przez nią rozumieć usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

W celu ustalenia zakresu działalności gastronomicznej należy odwołać się do wykładni językowej. W definicji zawartej w Słowniku języka polskiego PWN pod pojęciem gastronomii została zdefiniowana „działalność produkcyjno-usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów itp.”, jak również sama „sztuka przyrządzania potraw”. Przywołana definicja wskazuje na wytwórczo-usługowy charakter działalności gastronomicznej, umożliwiający łączenie przygotowywania posiłków z dodatkowymi czynnościami. W efekcie realizowanych czynności dochodzi bowiem do przygotowania gotowych posiłków, które następnie serwowane są przez dedykowaną obsługę w miejscach przeznaczonych do konsumpcji (restauracje, kawiarnie, bary).

Szeroki zakres definicji działalności gastronomicznej wskazuje na otwarty katalog czynności, które podatnicy mogą starać się zaliczać do tego rodzaju działalności. Fakt, że ustawodawca zalicza do działalności gastronomicznej również usługi związane z przygotowaniem posiłków, sprawia, że wiele form aktywności, w których dochodzi do przygotowania posiłku można wykonywać w ramach działalności gastronomicznej.

Tytułem przykładu należy wskazać usługę transportową, która niejednokrotnie świadczona jest przez podatnika realizującego transport przygotowanego na zamówienie posiłku. W takiej sytuacji kluczowe pozostaje, że transport realizowany jest przez Wnioskodawcę wraz ze sprzedażą posiłków i towarzyszących im towarów, pozostając usługą związaną z przygotowaniem i sprzedażą posiłków.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z opisanej we wniosku działalności gospodarczej, polegającej na przygotowywaniu i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych w punktach typu food truck, w tym z dostawą do klienta, mogą być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z całości opisanej działalności gospodarczej, tj. z przygotowywania i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych w dwóch punktach typu food truck, w tym z dostawą do klienta, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 z późn. zm.).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, działalność gastronomiczna to „usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów”.

Całość prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności wpisuje się w tę definicję, ponieważ jej głównym przedmiotem jest przygotowywanie (pieczenie pizzy) i sprzedaż posiłków (pizzy) oraz towarzyszących im towarów (napojów bezalkoholowych).

Art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ww. ustawy wyraźnie wskazuje stawkę 3% dla przychodów z działalności gastronomicznej, z jedynym wyłączeniem dotyczącym przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%. Ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych o takiej zawartości, wyłączenie to nie ma zastosowania do żadnej części jego przychodów. To oznacza, że wszystkie przychody generowane przez działalność Wnioskodawcy, w świetle ustawy, powinny być objęte stawką 3%.

Sprzedaż pizzy i napojów bezalkoholowych w food truckach stanowi klasyczną działalność gastronomiczną. Fakt, że food truck jest mobilny, nie zmienia charakteru świadczonych usług jako gastronomicznych. Przygotowanie i sprzedaż posiłków w tych punktach w pełni odpowiada definicji działalności gastronomicznej.

Dostawy do klienta (catering/dowóz): Aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych oraz nowsze interpretacje indywidualne Dyrektora KIS jednoznacznie wskazują, że usługa dowozu posiłków, stanowiąca integralną część działalności polegającej na przygotowaniu i sprzedaży posiłków, mieści się w pojęciu działalności gastronomicznej objętej stawką 3%. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. I SA/Gd 358/23, uchylił interpretację KIS i uznał usługi cateringowe za działalność gastronomiczną objętą 3% stawką ryczałtu.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z utrwaloną praktyką interpretacyjną i orzeczniczą, czego dowodem są liczne interpretacje indywidualne Dyrektora KIS oraz wyroki sądów administracyjnych, m.in.:

wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r., sygn. I SA/Gd 358/23, uchylający interpretację KIS i uznający usługi cateringowe za działalność gastronomiczną objętą 3% stawką ryczałtu;

interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 29 kwietnia 2024 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.117.2024.2.BM, potwierdzająca 3% stawkę ryczałtu dla działalności gastronomicznej – obejmującej dowóz do klienta lub odbiór osobisty, bez sprzedaży alkoholu powyżej 1,5%;

interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 31 grudnia 2024 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011. 491.2024.2.AW, potwierdzająca 3% stawkę dla usług gastronomicznych (w tym dostarczanych do domu klienta, spożywanych na miejscu, przygotowywanych na wynos), bez alkoholu powyżej 1,5%;

interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 3 stycznia 2025 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.145. 2025.1.PS, potwierdzająca 3% stawkę dla restauracji i cateringu, bez alkoholu powyżej 1,5%.

W świetle powyższego, wszystkie przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na przygotowywaniu i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych w punktach typu food truck, z uwzględnieniem dostaw oraz produktów gotowych do odgrzania, powinny być opodatkowane jednolitą 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I – usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.:

·usługi gastronomiczne,

·usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

·usługi stołówkowe,

·usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 – Usługi związane z wyżywieniem wymienił:

·56.10. Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych,

·56.21. Usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych,

·56.29. Pozostałe usługi gastronomiczne,

·56.30. Usługi przygotowywania i podawania napojów.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych, której głównym przedmiotem jest przygotowywanie i sprzedaż pizzy oraz napojów bezalkoholowych. Działalność ta jest realizowana w dwóch punktach gastronomicznych prowadzonych w formie kiosku/kontenera (food truck). W obu punktach przygotowywana i sprzedawana jest pizza oraz napoje bezalkoholowe. Klienci mają możliwość spożywania posiłków na miejscu w ramach food parku/ogólnodostępnej strefy konsumpcji lub odbierania ich na wynos. W obu punktach oferowane są usługi dostawy pizzy i napojów bezalkoholowych bezpośrednio do klientów. Usługa dostawy jest integralną częścią kompleksowej usługi sprzedaży posiłku, a nie odrębną usługą transportową czy cateringową niezwiązaną z przygotowaniem posiłku. Nie prowadzi Pan sprzedaży napojów alkoholowych w żadnym z punktów gastronomicznych ani w ramach usług dostawy. Sprzedawane są wyłącznie napoje bezalkoholowe. Faktycznie wykonywane przez Pana czynności polegające na przygotowywaniu i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 56.10.19.0 – Pozostałe usługi podawania posiłków. Nie prowadzi Pan innej działalności gospodarczej.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku i jego uzupełnienia stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana ze świadczenia usług polegających na przygotowywaniu i sprzedaży pizzy oraz napojów bezalkoholowych w food trucku, które spożywane przez klienta na miejscu, odbierane na wynos lub dostarczane do klienta, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przewidzianą dla działalności gastronomicznej, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli faktycznie – jak Pan wskazał – świadczone usługi nie obejmują sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji oraz wyroku sądu wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.