Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismami z 22 maja 2025 r. oraz 3 czerwca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnień wniosku)

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...” w ramach umowy o partnerstwie w celu wspólnej realizacji projektu wraz z innymi gminami ościennymi.

Głównym celem projektu jest (...).

Projekt będzie realizowany w partnerstwie, liderem jest Gmina … . Wnioskodawca jest partnerem w projekcie.

Realizowany projekt będzie obejmował:

1.   (...)

W ramach projektu Partnerzy będą realizować następujące zadania w zakresie, który ich dotyczy: rozwój finansowych e-usług publicznych, rozwój e-usług publicznych SIP, rozwój oświatowych e-usług publicznych system informacji przestrzennej, rozwój cyberbezpieczeństwa oraz uzupełnienie infrastruktury sprzętowej i szkolenia. Wszystkie działania wchodzące w zakres zadań realizowanych stanowią wydatki kwalifikowane w projekcie.

Dla zadania rozwój finansowych e-usług publicznych przyjęto do realizacji głównie rozbudowę systemu dziedzinowego w zakresie obsługi płatności i procesów dla nowych lub znacząco zmodernizowanych e-usług publicznych oraz rozbudowę istniejących portali podatkowych/portali e-usług publicznych.

Dla zadania system informacji przestrzennej przyjęto dla wszystkich partnerów zakup licencji i wdrożenie partnerskiej platformy informacji przestrzennej wraz z uruchomieniem czterech, wspólnych e-usług publicznych. Dodatkowo dla …, … oraz … w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z zagospodarowaniem przestrzennym w zakresie procesu wydawania wypisów i wyrysów oraz zaświadczeń dotyczących dokumentów planistycznych oraz elektronizacji i automatyzacji wnoszenia opłat w związku z powyższym przewiduje się wdrożenie rozbudowanego systemu informacji przestrzennej.

Wszyscy partnerzy projektu uruchomią zaawansowane e-usługi rekrutacji – przewiduje się wsparcie obejmujące zakup i wdrożenie niezbędnej infrastruktury oprogramowania w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z przeprowadzeniem naboru do przedszkoli i szkół, a dla Wnioskodawcy rozbudowę istniejącej platformy rekrutacji o rekrutację do żłobków.

Część partnerów będzie realizować zadania w ramach uzupełnienia infrastruktury. Wszyscy przeprowadzą szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa. Właścicielem produktów projektu będą partnerzy projektu. Gwarantuje to wiarygodność, pewność i wypłacalność w zakresie działań związanych z zarządzaniem powstałą w ramach projektu infrastrukturą. Sporządzona zostanie stosowna dokumentacja księgowa, na podstawie której zakupiona infrastruktura zostanie wpisana na stan majątku partnerów. Powstały majątek będzie zarządzany przez gminy partnerskie, wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem i celami określonymi w projekcie. Nie przewiduje się żadnych zmian organizacyjnych, prawnych czy własnościowych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu bądź zmianą zarządzającego projektem. Podmiotami odpowiedzialnymi za finansowanie projektu po jego zakończeniu będą gminy partnerskie.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie realizować następujące zadania:

·rozwój e-usług publicznych SIP (udział w zakupie licencji portalu turystycznego, udział w zakupie licencji oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, zakup usług wdrożenia oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, zakup usług doradztwa technicznego),

·rozwój oświatowych e-usług publicznych (rozbudowa systemu rekrutacji zdalnych, zakup usług doradztwa technicznego),

·rozwój cyberbezpieczeństwa oraz uzupełnienie infrastruktury sprzętowej i szkolenia (przeprowadzenie szkoleń z cyberbezpieczeństwa, rozbudowa okablowania strukturalnego).

Wszystkie działania wchodzące w zakres zadań realizowanych stanowią wydatki kwalifikowane w projekcie.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją opisanego projektu są dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Właścicielem produktów projektu będzie Miasto ..... Gwarantuje to wiarygodność, pewność i wypłacalność w zakresie działań związanych z zarządzaniem powstałą w ramach projektu infrastrukturą. Sporządzona zostanie stosowna dokumentacja księgowa, na podstawie której zakupiona infrastruktura zostanie wpisana na stan majątku miasta. Powstały majątek będzie zarządzany przez Miasto ...., wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem i celami określonymi w projekcie. Nie przewiduje się żadnych zmian organizacyjnych, prawnych czy własnościowych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu bądź zmianą zarządzającego projektem. Podmiotem odpowiedzialnym za finansowanie projektu po jego zakończeniu będzie Miasto .....

Jednocześnie Miasto ....wyjaśnia, iż:

·Projekt będzie realizowany w partnerstwie, liderem jest gmina … . Wnioskodawca jest partnerem w projekcie,

·Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

·w ramach projektu Wnioskodawca będzie realizować następujące zadania:

  • rozwój e-usług publicznych SIP (udział w zakupie licencji portalu turystycznego, udział w zakupie licencji oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, zakup usług wdrożenia oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, zakup usług doradztwa technicznego),
  • rozwój oświatowych e-usług publicznych (rozbudowa systemu rekrutacji zdalnych, zakup usług doradztwa technicznego),
  • rozwój cyberbezpieczeństwa oraz uzupełnienie infrastruktury sprzętowej i szkolenia (przeprowadzenie szkoleń z cyberbezpieczeństwa, rozbudowa okablowania strukturalnego),

·nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT;

·realizowany projekt należy do zadań własnych miasta nałożonych na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została one powołane;

·towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza;

·faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Ponadto, realizacja projektu będącego przedmiotem wniosku będzie należała do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w szczególności:

·art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym – system informacji przestrzennej (SIP) wspiera planowanie przestrzenne, które jest kluczowe dla ładu przestrzennego;

·art. 7 ust. 1 pkt 6a oraz art. 7 ust. 1 pkt 16 – rozbudowa systemu rekrutacji zdalnych o rekrutację do żłobka jest narzędziem usprawniającym realizację zadań związanych ze wspieraniem rodziny i kształtowaniem polityki prorodzinnej;

·art. 7 ust. 1 pkt 10 oraz art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym – rozwój portalu turystycznego wpisuje się w działania związane z turystyką oraz promocją, która jest jednym z celów rozwoju gminy;

·art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym – cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla ochrony danych mieszkańców i zapewnienia ciągłości działania usług publicznych, co bezpośrednio wpływa na porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli;

·art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym – rozwój e-usług zwiększa dostępność informacji i wspiera partycypację społeczną.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...” pytając, czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1, w związku z art 15. ust. 6 oraz art. 86 ust 2a-2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą o VAT, istnieje możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją opisanego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „...”. Efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efektywne wykonanie zadań własnych wymaga zapewnienia środków na ich realizację, stąd Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego ma konstytucyjnie zagwarantowany udział w dochodach publicznych, odpowiednio do przypadających jej zadań. Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-usług, które pośrednio można zakwalifikować jako realizację zadań własnych, tzn. zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania miasta należą bowiem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaś zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, art. 1c, organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w ustawie (więc podatkach i opłatach lokalnych) jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Realizacja projektu polega na wdrożeniu i usprawnień w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym, nie cywilnoprawnym.

Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny w całości (nie może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe). Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – towary i usługi określone w projekcie, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a między nimi nie istnieje udokumentowany związek, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy. Jednocześnie wnioskodawca zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części/całości poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Podatek VAT w projekcie zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowany w wysokości 100%, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. VAT w projekcie jako koszt kwalifikowalny przyjęto w oparciu o „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027” opracowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zgodnie z tymi wytycznymi, podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania tego podatku, tj. brak jest prawnej możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – w ocenie Miasta nie istnieje konieczność zastosowania prewspółczynnika. Produkty projektu nie będą wykorzystywane również do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje – w związku z tym nie istnieje konieczność zastosowania proporcji.

Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne), przeprowadzone roboty budowlane, instalacyjne oraz adaptacyjne, a także usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie … . Miasto będzie ich właścicielem, będzie też ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usług wytworzonych w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Miasto .....

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik – Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Działalność związana z wykorzystaniem produktów projektu będzie stanowiła działalność nieopodatkowaną, niezwiązaną z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z powołanym wyżej artykułem podatnikowi (Wnioskodawcy), o których mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

1.nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT – ten warunek Wnioskodawca spełnia

oraz

2.nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto ....do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa) tym samym tego warunku Wnioskodawca nie spełnia.

Na podstawie art. 15. ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Miasto ....podkreśla, że realizacja projektu nie wpływa w żaden sposób na:

-zawieranie umów cywilnoprawnych – ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu – żadne z wdrożeń w ramach projektu nie doprowadzi do zawierania innych, nowych umów, świadczenie dodatkowej działalności,

-efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych – projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostki: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, iż:

·Projekt będzie realizowany w partnerstwie, liderem jest Gmina … . Wnioskodawca jest partnerem w projekcie,

·Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

·w ramach projektu Wnioskodawca będzie realizować następujące zadania:

  • rozwój e-usług publicznych SIP (udział w zakupie licencji portalu turystycznego, udział w zakupie licencji oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, zakup usług wdrożenia oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, zakup usług doradztwa technicznego),
  • rozwój oświatowych e-usług publicznych (rozbudowa systemu rekrutacji zdalnych, zakup usług doradztwa technicznego),
  • rozwój cyberbezpieczeństwa oraz uzupełnienie infrastruktury sprzętowej i szkolenia (przeprowadzenie szkoleń z cyberbezpieczeństwa, rozbudowa okablowania strukturalnego),

·nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT;

·realizowany projekt należy do zadań własnych miasta nałożonych na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została one powołane;

·towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza;

·faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Ponadto, realizacja projektu będącego przedmiotem wniosku będzie należała do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w szczególności:

·art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym – system informacji przestrzennej (SIP) wspiera planowanie przestrzenne, które jest kluczowe dla ładu przestrzennego;

·art. 7 ust. 1 pkt 6a oraz art. 7 ust. 1 pkt 16 – rozbudowa systemu rekrutacji zdalnych o rekrutację do żłobka jest narzędziem usprawniającym realizację zadań związanych ze wspieraniem rodziny i kształtowaniem polityki prorodzinnej;

·art. 7 ust. 1 pkt 10 oraz art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym – rozwój portalu turystycznego wpisuje się w działania związane z turystyką oraz promocją, która jest jednym z celów rozwoju gminy;

·art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym – cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla ochrony danych mieszkańców i zapewnienia ciągłości działania usług publicznych, co bezpośrednio wpływa na porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli;

·art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym – rozwój e-usług zwiększa dostępność informacji i wspiera partycypację społeczną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwa we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwa wskazali – nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak Państwa wskazali – nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, interpretacja dotyczy tylko Państwa jako Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych partnerów projektu, będącego przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.