Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.181.2025.4.AB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.181.2025.4.AB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia części majątku Spółki w postaci Portalu za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia tej czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 kwietnia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) została zarejestrowana w 2001 roku. Wnioskodawca prowadzi działalności w ramach szeroko pojętej branży medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem rynku mediów elektronicznych. Trzonem działalności Spółki jest Telewizja (...), która stanowi telewizję regionalną o profilu informacyjnym, stworzoną z myślą o widzach z (...), którzy uzyskują aktualną wiedzę odnośnie do tego co dzieje się w (...) oraz okolicach. Dużą część ramówki stanowią relacje na żywo z najważniejszych wydarzeń społecznych, politycznych, sportowych, kulturalnych i biznesowych, a także magazyny tematyczne.

W ramach Spółki utworzona została grupa medialna (dalej jako „Grupa Medialna”), w ramach której wyodrębnione zostały następujące rodzaje działalności medialnej Spółki:

1. Telewizja (...);

2. (...) - portal informacyjny telewizji (...), obejmujący dziennikarstwo za pośrednictwem sieci internetowej;

3. (...) TV - telewizja przeznaczona dla widzów zainteresowanych sportem transmitująca m.in. mecze piłkarskie, siatkarskie, koszykarskie, żużel czy imprezy biegowe;

4. (...) - część grupy odpowiedzialna za prowadzenie działalności w zakresie produkcji reklamowych, promocyjnych, realizacji telewizyjnych, czy reklam;

5. portal (...) oraz (...).

Ostatnia z ww. działalności, istotnych dla (...), a wyodrębnionych w ramach funkcjonującej (...), jest portal internetowy (...) oraz powiązany, dopiero rozpoczynający swoją działalność portal www. (...) (dalej jako „Portal”). Oba portale są ze sobą ściśle powiązane, korzystają z tego samego silnika, designu oraz skryptu, a witryny obu z tych portali są niemal analogiczne pod względem designu oraz sposobu działania. Dodatkowo oba z ww. portali posiadają dedykowane aplikacje mobilne, które - podobnie, jak w przypadku witryn - korzystają z tego samego szkieletu oraz oprogramowania. Historycznie Portal niegdyś był prowadzony w ramach odrębnej od Wnioskodawcy spółki.

W 2017 roku doszło do połączenia Wnioskodawcy oraz spółki (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej jako „(...)”), która to spółka była pierwotnie wydawcą (...). Połączenie nastąpiło w trybie przewidzianym art. 492 KSH, tj. poprzez przejęcie całości majątku (...) przez Wnioskodawcę.

Działalność prowadzona w ramach Portalu jest w pełni wyodrębniona w odniesieniu do działalności Spółki, posiada własnych przyporządkowanych dla tej gałęzi działalności pracowników, współpracujących w oparciu o umowy o pracę, umowy o dzieło oraz umowy cywilnoprawne, którzy są dedykowani do świadczenia usług i realizacji zadań w ramach działalności portali (...) i (...). Pracownicy realizujący zadania dla Portalu są zatrudnieni przede wszystkich w działach redakcji, marketingu oraz w dziale handlowym. Portal posiada swoją redakcję zlokalizowaną w siedzibie Wnioskodawcy - jest ona oznaczona oraz posiada własny szyld, co pozwala odróżnić ją wobec pozostałych gałęzi działalności w ramach (...).

W strukturze Spółki został również wyodrębniony, wspólny dla wszystkich gałęzi dział handlowy, który obejmuje pracowników odpowiedzialnych za pozyskiwanie reklam dla Portalu. Reklamy stanowią jednocześnie jeden z podstawowych sposobów finansowania działalności portali (...) oraz (...). Około 60% obrotów z tytułu reklam za rok 2024, były wygenerowane właśnie dla Portalu.

Zaznaczyć ponadto należy, iż (...) jest wpisany do rejestru (...) w (...) pod numerem (...) na mocy postanowienia Sądu Okręgowego z dnia 14 czerwca 2007 r., posiada zarejestrowany znak towarowy w postaci graficznej w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej pod numerem (...).

Ponadto, Portalu dotyczą liczne umowy, wśród których należy wymienić w szczególności umowę na serwery, które są wykorzystywane stricte w zakresie działalności Portalu oraz umowę na obsługę reklamy programatycznej dla (...), która stanowi również jedno z istotnych źródeł finansowania tej gałęzi działalności. Dodatkowo Portal jest związany umową o świadczenie usług teleinformatycznych w zakresie systemu obsługi marketingu mobilnego (SMS), a także umową na zakup repertuaru kin dla (...).

Wnioskodawca planuje obecnie reorganizację prowadzonej przez siebie działalności oraz dokonać podziału Spółki. Planowane jest przeniesienie części majątku Spółki, na który składa się Portal do nowo zawiązanej spółki (dalej jako „(...)”), która będzie kontynuować działalność prowadzoną przez portale (...) i (...) w zamian za udziały, które obejmą dotychczasowi wspólnicy Wnioskodawcy (tj. w trybie przewidzianym art. 529 § 1 pkt 4 KSH) (dalej jako „Podział”).

Celem gospodarczym, który przyświeca Wnioskodawcy jest umożliwienie prowadzenia działalności w ramach Portalu w niezakłócony sposób za pośrednictwem jednego, dedykowanego podmiotu, tj. (...), która wyposażona zostanie we wszystkie niezbędne elementy (w tym przede wszystkim w niezbędną infrastrukturę oraz personel) zapewniającą bieżącą kontrolę nad prowadzeniem działalności w ramach Portalu.

Głównym celem planowanego Podziału jest powierzenie zadań realizowanych dotychczas w ramach Spółki dotyczących działalności Portalu jednemu podmiotowi, co w ocenie Spółki usprawni organizację pracy, a w konsekwencji będzie mieć pozytywny wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa w oczach klientów.

(...), do której wniesiony zostanie Portal w ramach planowanego Podziału (stanowiący w ocenie Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa) będzie w stanie – w oparciu o nabywane składniki (tj. środki trwałe, wartości niematerialne oraz prawne) – prowadzić działalność prowadzoną za pośrednictwem (...) i (...), zaś zespół składników materialnych i niematerialnych podlegających wydzielenie ze Spółki będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań.

Ponadto dojdzie do przeniesienia zakładu pracy w myśl art. 231 Kodeksu Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 240 z późn. zm., dalej jako "Kodeks Pracy"). Wskazać należy, iż pracownicy już w chwili obecnej odpowiadają za udzielanie niezbędnego wsparcia technicznego oraz merytorycznego Portalowi. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, iż w Spółce nadal pozostanie personel odpowiedzialny za realizację zadań z zakresu innych gałęzi działalności w ramach istniejącej w Spółce (...).

W ramach planowanego Podziału Wnioskodawca planuje dodatkowo wydzielić i wnieść do (...) również dział handlowy odpowiedzialny za pozyskiwanie reklam dla Portalu, co będzie mieć w jego ocenie istotne znaczenie w kontekście finansowania działalności Portalu i zapewnienia jego rentowności. W powyższy sposób Wnioskodawca będzie mógł skupić się wyłącznie na realizacji zadań w ramach pozostałych gałęzi swoich działalności - w szczególności w odniesieniu do działalności telewizyjnej.

Biorąc pod uwagę, iż działalność prowadzona za pośrednictwem Portalu jest już dostatecznie wyodrębniona, realizowane przez nią zadania mają swoją specyfikę i zasadniczo różnią się od czynności, które realizuje personel w kontekście działalności telewizyjnej, powierzenie jej zarządzania przez (...) może w ocenie Wnioskodawcy przynieść korzyści polegająca przede wszystkim na usprawnieniu prac portali (...) i (...), jak i pozwolić na lepszą organizację oraz ustrukturowanie pracy w ich ramach. To z kolei doprowadzi w ocenie Wnioskodawcy do efektywniejszego i skuteczniejszego zarządzania różnymi obszarami działalności w ramach (...). Podział ten pozwoli w ocenie Spółki na skuteczne rozdzielenie funkcji zarządczych w odniesieniu do różnych obszarów działalności Wnioskodawcy. Powierzenie zarządzania nad działalnością Portalu (...) będzie istotnym krokiem do utworzenia bardziej dopracowanej, zorientowanej biznesowo struktury, która zapewni efektywną koordynację każdego z rodzajów i segmentów działalności (...) Wnioskodawcy, w tym do efektywniejszego zarządzania posiadanym przez Spółkę majątkiem.

Już w chwili obecnej różne obszary działalności (...) są od siebie stosownie oddzielone, posiadają swój personel oraz realizują przydzielone zadania w związku z obowiązującymi umowami. Niestety wobec znacznej ilości zagadnień występujących w każdym z obszarów działalności Wnioskodawcy, utrudnione jest skuteczne zarządzanie wszystkimi jej obszarami. Biorąc pod uwagę, iż działalność Portalu generuje duże obroty w Spółce, planowany Podział zakładający wydzielenie tej gałęzi działalności do (...) odbędzie się z korzyścią dla wszystkich obszarów działalności w ramach (...) oraz niewątpliwie usprawni ich skuteczne zarządzanie.

W ramach planowanego Podziału, Wnioskodawca planuje wnieść do (...) składniki majątkowe i niemajątkowe Spółki (Wnioskodawcy) związane z Portalami, na które składają się m.in.:

   - Umowy z pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło oraz umów cywilnoprawnych,

   - Umowę świadczenia usług internetowych w zakresie serwerów dedykowanych działalności Portalu,

   - Umowa dot. przygotowania i udostępnienia (...) bazy seansów kinowych,

   - Umowa, której przedmiotem jest współpraca w zakresie pozyskiwania na rzecz portali kampanii reklamowych, które umieszczane są na bieżąco na stronach internetowych Portalu,

   - Umowa o świadczenie usług teleinformatycznych w zakresie systemu obsługi marketingu mobilnego (SMS),

   - znak towarowy w postaci graficznej zarejestrowany w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej pod numerem (...).

Mając na uwadze powyższe, działalność prowadzona w ramach Portalu, która w ocenie Spółki spełnia przesłanki do uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wyposażona w niezbędne zasoby ludzkie, środki pieniężne, składniki materialne i niematerialne potrzebne do realizacji zadań w obszarze jego działalności.

Portale (...) i (...) samodzielnie współpracują z różnymi klientami, kontraktorami oraz dostawcami. Został do nich przyporządkowany odrębny zespół niematerialnych i materialnych składników majątkowych organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi w ramach działalności Portalu, co umożliwi samodzielnie prowadzenie działalności po ich wydzieleniu za Spółki. Jednocześnie należności i zobowiązania możliwe są do przypisania do każdego z obszarów działalności w ramach (...) Wnioskodawcy. Klasyfikacja ta możliwa jest w szczególności ze względu na fakt, iż każda z działalności Spółki ma inny zakres odpowiedzialności, wykonuje inne zadania oraz współpracuje z różnymi klientami i dostawcami.

Wobec powyższego możliwe jest przyporządkowanie do każdej z działalności należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej przez nie działalności. W ramach Spółki można wydzielić składniki majątkowe, pracowników, należności i zobowiązania oraz umowy, które związane są z każdą z prowadzonych przez Spółkę działalności w ramach (...). (...) nie będzie jednocześnie zmuszona do podejmowania dodatkowych czynności ani angażowania dodatkowych zasobów w celu kontynuowania działalności Portalu. Wraz z wydzieleniem do (...) w mocy nadal pozostawać będą umowy, których realizacja odbywa się na rzecz Portalu, a (...) zostanie wyposażona w cały personel, który realizuje obecnie zadania w ramach działalność Portalu w Spółce.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż Portal podlegający wydzieleniu w ramach planowanego Podziału jest dostatecznie wyodrębniony zarówno pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym, jak i finansowym. Spółka wskazuje ponadto, iż Portale stanowić będą wyodrębnioną organizacyjnie część, do której można będzie przyporządkować poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe. Wyodrębnienie organizacyjne znajduje potwierdzenie także na gruncie aktów wewnętrznych podjętych przez organy Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej polega przede wszystkim na prowadzonej osobno dla Portalu ewidencji księgowej, która umożliwia przyporządkowanie do Portalu składników majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, a także umożliwia Wnioskodawcy dokładne określenie wyniku finansowego. W zakresie wyodrębnienia na płaszczyźnie funkcjonalnej zespół składników majątkowych będzie na tyle zorganizowany, aby samodzielnie realizować zadania i prowadzić działalność gospodarczą.

Do (...) wniesione zostaną również prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę w związku z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy. Mając na uwadze opisany powyżej kontekst oraz uwarunkowania biznesowe, Wnioskodawca wskazuje, iż opisany we wniosku planowany Podział polegający na przeniesieniu części majątku Spółki, na który składają się portale (...) i (...) do (...) zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, zaś głównym celem transakcji nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Ad.1

Wnioskodawca informuje, iż nowo zawiązana spółka (tj. (...)) będzie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ad.2

W okresie przejściowym, (...) będzie wynajmować od Wnioskodawcy przestrzeń biurową na warunkach rynkowych. Następnie (w przeciągu maksymalnie dwóch lat od założenia (...)) planowane jest przeniesienie (...) do nowej, niezależnej siedziby, która będzie wynajmowana od podmiotu trzeciego.

Ad.3a

Wnioskodawca wyjaśnia, iż do nowo zawiązanej spółki (...) będzie przenoszony Portal (w skład którego wchodzi portal (...) oraz powiązany, dopiero rozpoczynający swoją działalność portal www.(...)) oraz podporządkowany mu funkcjonalnie dział handlowy, który w istocie stanowi w połączeniu z Portalem całość, odpowiedzialną za biznes internetowy (reklamowy) prowadzony przez Spółkę. Ta część działalności ma wejść w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do (...) w ramach Podziału.

Ad.3b

Jak już wskazano wyżej, dział handlowy nie stanowi obecnie działu ściśle wyodrębnionego w Spółce (Spółce Dzielonej). Nie stanowi również odrębnej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a część przedsiębiorstwa podporządkowaną Portalowi. Pracownicy działu wykonują bowiem czynności przede wszystkim dedykowane działalności Portalu. Mimo że dział handlowy obejmuje pracowników, którzy są odpowiedzialni również za pozyskiwanie reklam dla innych gałęzi działalności Spółki, Wnioskodawca wyjaśnia, że wykonywane przez nich czynności są funkcjonalnie powiązane z działaniem Portalu i to tej działalności czynności pracowników działu handlowego są w głównej mierze podporządkowane.

Stąd też pracownicy działu handlowego wchodzą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która ma wejść do (...) w ramach Podziału. Pozwoli to (...) na niezakłócone kontynuowanie prowadzenia działalności w ramach Portalu. Czynnikiem decydującym w kontekście przeniesienia pracowników zatrudnionych w ramach działu handlowego do (...) jest ich funkcjonalny związek z zadaniami mającymi kluczowe znaczenie dla działalności Portalu. Celem Wnioskodawcy jest zapewnienie zdolności do samodzielnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w ramach (...), w tym także w zakresie czynności realizowanych w ramach działu handlowego.

Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w podobnych stanach faktycznych (por. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 kwietnia 2025 r., 0111-KDIB2-1.4010.62.2025.2.AG; pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 kwietnia 2025 r., 0111-KDIB1-1.4010.19.2025.3.RH oraz pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2025 r., 0111-KDIB3-3.4012.9.2025.3.MPU), a także liczne wyroki sądów administracyjnych, w tym wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 marca 20014 r., sygn. akt III SA/Wa 2514/13, wyrok NSA z dnia 22 marca 2018 r. o sygn. akt II FSK 808/16 oraz wyrok NSA z dnia 23 listopada 2017 r. o sygn. akt I FSK 327/16.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planowany przez Wnioskodawcę Podział Spółki (tj. podział przez wydzielenie) zakładający przeniesienie części majątku Spółki (tj. Portalu) do nowo zawiązanej (...) będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie zakresie podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e) tej ustawy, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa uważa się: „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”. Należy zauważyć, że powyższa definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT jest zbieżna z definicją wskazaną na gruncie ustawy o CIT. W związku z tym, w oparciu o argumentację dotyczącą statusu Portalu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa przytoczoną w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania pierwszego, zdaniem Spółki, Portal, który będzie podlegać wydzieleniu ze Spółki do (...) będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy „zbycie”, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem „zbycie” rozumie się także np. zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności - w tym jej przeniesienie w formie wkładu niepieniężnego. Takie stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe w interpretacjach wydanych przez: Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15 lutego 2006 r. o sygn. PP/443-7/2006, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2008 r. (nr: IPPP1/443-1956/08-2/BS),  Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 grudnia 2009 r. (nr: IPPP3/443- 928/09-2/MPe).

W związku z powyższym, w opinii Spółki, planowany Podział zakładający wydzielenie Portalu do (...) będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, jako że Portal spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Portal, który zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, na skutek Podziału Spółki zostanie wydzielony do (...), stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa zarówno w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, jak i art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT. Jak wykazano już we wcześniejszej części niniejszego wniosku - w szczególności w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 oraz 2 - planowany Podział polegający na wydzieleniu Portalu do (...) stanowi w ocenie Spółki wydzielony i wyodrębniony w sposób funkcjonalny, organizacyjny i finansowy zespół składników materialnych i niematerialnych, który może po przeprowadzeniu Podziału samodzielnie funkcjonować jako odrębne i niezależne przedsiębiorstwo. Tym samym Spółka stoi na stanowisku, iż zostaną spełnione wszelkie przesłanki do uznania, iż Podział będzie neutralny dla Wnioskodawcy na gruncie ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników materialnych i niematerialnych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że   w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, np. w wyroku NSA z 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12, czy z 24 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 1316/15.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):

   Podział może być dokonany:

1) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);

 4) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia kwestii czy planowany przez Państwa Podział Spółki (tj. podział przez wydzielenie) zakładający przeniesienie części majątku Spółki (tj. Portalu) do nowo zawiązanej (...) będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Przechodząc do kwestii objętych zakresem zadanego pytania w pierwszej kolejności wskazać należy, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala - z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp. - na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny.

Aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa powinno zachodzić łącznie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej. Ponadto wyodrębnienie to powinno istnieć na moment dokonania danej transakcji, nie zaś po jej dokonaniu. Istotne znaczenie ma ocena, czy ta przenoszona część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Brak spełnienia jednej z przesłanek wyklucza możliwość uznania, iż mamy do czynienia z dostawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Majątek ten powinien stanowić już u spółki dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego przeniesieniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez spółkę, do której jest wydzielany, bez angażowania przez tę spółkę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowania dodatkowych działań umożliwiających kontynuację tej działalności.

Zestawiając przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami prawa oraz orzecznictwem TSUE i analizując go w kontekście zadanego we wniosku pytania, wskazać należy, że zespół składników majątkowych tj. Portal mający być efektem planowanego podziału przez wydzielenie nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z treści wniosku wynika, że planują Państwo przeniesienie części majątku Spółki, na który składa się Portal do nowo zawiązanej spółki „(...)”, która będzie kontynuować działalność prowadzoną przez portale (...) i (...) w zamian za udziały, które obejmą dotychczasowi wspólnicy.  Celem planowanego Podziału jest powierzenie zadań realizowanych dotychczas w ramach Spółki dotyczących działalności Portalu jednemu podmiotowi, co w ocenie Spółki usprawni organizację pracy, a w konsekwencji będzie mieć pozytywny wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa w oczach klientów. (...), do której wniesiony zostanie Portal w ramach planowanego Podziału będzie w stanie - w oparciu o nabywane składniki (tj. środki trwałe, wartości niematerialne oraz prawne) - prowadzić działalność prowadzoną za pośrednictwem (...) i (...), zaś zespół składników materialnych i niematerialnych podlegających wydzielenie ze Spółki będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań. Działalność prowadzona za pośrednictwem Portalu jest już dostatecznie wyodrębniona, realizowane przez nią zadania mają swoją specyfikę i zasadniczo różnią się od czynności, które realizuje personel w kontekście działalności telewizyjnej, powierzenie jej zarządzania przez (...) może w ocenie Wnioskodawcy przynieść korzyści polegająca przede wszystkim na usprawnieniu prac portali (...) i (...), jak i pozwolić na lepszą organizację oraz ustrukturowanie pracy w ich ramach.

W ramach planowanego Podziału, planują Państwo wnieść do (...) składniki majątkowe i niemajątkowe Spółki  związane z Portalami, na które składają się m. in.: Umowy z pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło oraz umów cywilnoprawnych, Umowę świadczenia usług internetowych w zakresie serwerów dedykowanych działalności Portalu, Umowa dot. przygotowania i udostępnienia (...) bazy seansów kinowych, Umowa, której przedmiotem jest współpraca w zakresie pozyskiwania na rzecz portali kampanii reklamowych, które umieszczane są na bieżąco na stronach internetowych Portalu, Umowa o świadczenie usług teleinformatycznych w zakresie systemu obsługi marketingu mobilnego (SMS), znak towarowy w postaci graficznej zarejestrowany w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej

Portale (...) i (...) samodzielnie współpracują z różnymi klientami, kontraktorami oraz dostawcami. Został do nich przyporządkowany odrębny zespół niematerialnych i materialnych składników majątkowych organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi w ramach działalności Portalu, co umożliwi samodzielnie prowadzenie działalności po ich wydzieleniu za Spółki. Jednocześnie należności i zobowiązania możliwe są do przypisania do każdego z obszarów działalności w ramach (...) Wnioskodawcy. Zatem możliwe jest przyporządkowanie do każdej z działalności należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej przez nie działalności. W ramach Spółki można wydzielić składniki majątkowe, pracowników, należności i zobowiązania oraz umowy, które związane są z każdą z prowadzonych przez Spółkę działalności w ramach (...). (...) nie będzie jednocześnie zmuszona do podejmowania dodatkowych czynności ani angażowania dodatkowych zasobów w celu kontynuowania działalności Portalu. Wraz z wydzieleniem do (...) w mocy nadal pozostawać będą umowy, których realizacja odbywa się na rzecz Portalu, a (...) zostanie wyposażona w cały personel, który realizuje obecnie zadania w ramach działalność Portalu w Spółce. Portal podlegający wydzieleniu w ramach planowanego Podziału jest dostatecznie wyodrębniony zarówno pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym, jak i finansowym. Portale stanowić będą wyodrębnioną organizacyjnie część, do której można będzie przyporządkować poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe. Wyodrębnienie organizacyjne znajduje potwierdzenie także na gruncie aktów wewnętrznych. Wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej polega na prowadzonej osobno dla Portalu ewidencji księgowej, która umożliwia przyporządkowanie do Portalu składników majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, a także umożliwia dokładne określenie wyniku finansowego. W zakresie wyodrębnienia na płaszczyźnie funkcjonalnej zespół składników majątkowych będzie na tyle zorganizowany, aby samodzielnie realizować zadania i prowadzić działalność gospodarczą. Do (...) wniesione zostaną również prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę w związku z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy.

Jednocześnie wskazali Państwo, że w ramach planowanego Podziału planują Państwo dodatkowo wydzielić i wnieść do (...) również dział handlowy odpowiedzialny za pozyskiwanie reklam dla Portalu, co będzie mieć istotne znaczenie w kontekście finansowania działalności Portalu i zapewnienia jego rentowności. Do nowo zawiązanej spółki (...) będzie przenoszony Portal (w skład którego wchodzi portal (...) oraz powiązany, dopiero rozpoczynający swoją działalność portal www.(...)) oraz podporządkowany mu funkcjonalnie dział handlowy, który w istocie stanowi w połączeniu z Portalem całość, odpowiedzialną za biznes internetowy (reklamowy) prowadzony przez Spółkę. Ta część działalności ma wejść w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa do (...) w ramach Podziału. Dział handlowy nie stanowi obecnie działu ściśle wyodrębnionego w Spółce (Spółce Dzielonej). Nie stanowi również odrębnej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a część przedsiębiorstwa podporządkowaną Portalowi. Pracownicy działu wykonują bowiem czynności przede wszystkim dedykowane działalności Portalu. Mimo że dział handlowy obejmuje pracowników, którzy są odpowiedzialni również za pozyskiwanie reklam dla innych gałęzi działalności Spółki, wykonywane przez nich czynności są funkcjonalnie powiązane z działaniem Portalu i to tej działalności czynności pracowników działu handlowego są w głównej mierze podporządkowane. Stąd też pracownicy działu handlowego wchodzą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która ma wejść do (...) w ramach Podziału. Pozwoli to (...) na niezakłócone kontynuowanie prowadzenia działalności w ramach Portalu. Czynnikiem decydującym w kontekście przeniesienia pracowników zatrudnionych w ramach działu handlowego do (...) jest ich funkcjonalny związek z zadaniami mającymi kluczowe znaczenie dla działalności Portalu. Celem Wnioskodawcy jest zapewnienie zdolności do samodzielnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w ramach (...), w tym także w zakresie czynności realizowanych w ramach działu handlowego.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, że opisany we wniosku przedmiot transakcji tj. Portal - nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ nie odznacza się odrębnością funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

W przedmiotowej sprawie warunek kontynuacji działalności przez (...) nie zostanie spełniony. Aby móc kontynuować działalność w tożsamym zakresie (...) będzie musiała angażować dodatkowe środki w celu kontynuacji działalności z wykorzystaniem otrzymanych składników. A mianowicie jak wskazali Państwo w opisie sprawy oprócz Portalu który zostanie wniesiony do  (...) zostanie również wniesiony podporządkowany mu funkcjonalnie dział handlowy, który w istocie stanowi w połączeniu z Portalem całość. Dział handlowy nie stanowi obecnie działu ściśle wyodrębnionego w Spółce (Spółce Dzielonej) i nie stanowi również odrębnej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a część przedsiębiorstwa podporządkowaną Portalowi. Pracownicy działu wykonują czynności przede wszystkim dedykowane działalności Portalu. Wykonywane przez Pracowników czynności są funkcjonalnie powiązane z działaniem Portalu i to tej działalności czynności pracowników działu handlowego są w głównej mierze podporządkowane. Pozwoli to (...) na niezakłócone kontynuowanie prowadzenia działalności w ramach Portalu. Czynnikiem decydującym w kontekście przeniesienia pracowników zatrudnionych w ramach działu handlowego do (...) jest ich funkcjonalny związek z zadaniami mającymi kluczowe znaczenie dla działalności Portalu.

Zatem powyższe świadczy o braku wyodrębnienia funkcjonalnego, gdyż przedmiot transakcji tj. Portal, nie obejmuje pracowników. Pracownicy potrzebni do obsługi Portalu są ściśle związani z działem handlowym i w ramach tego działu będą przeniesieni do (...), a nie w ramach Portalu. Zatem samodzielne prowadzenie działań gospodarczych Portalu możliwe będzie dopiero po zapewnieniu pracowników, którzy przejdą do (...) w ramach działu handlowego.

Tym samym, należy uznać, że (...) nie będzie miała faktycznej możliwości prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie, wyłącznie w oparciu o nabyte składniki, bez konieczności angażowania dodatkowych składników lub podejmowania dodatkowych działań. Należy podkreślić, nie chodzi o zespół składników majątkowych, które po podjęciu określonych działań (np. zatrudnieniu lub wydzieleniu grupy pracowników do obsługi tej działalności) będą mogły funkcjonować jako niezależny zakład (dział, wydział itp.), a o przekazanie takiego zespołu składników majątkowych, który już jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania w takim charakterze.

W analizowanej sprawie Portal na moment podziału przez wydzielenie posiada takie składniki majątku, które nie pozwalają samodzielnie funkcjonować, jako niezależne, odrębne przedsiębiorstwo, gdyż jak Państwo wskazali dział handlowy stanowi z połączeniu z Portalem całość a pracownicy którzy mają wejść w skład (...) powiązani są ściśle z działem handlowym a nie z Portalem. Tym samym nie sposób uznać, że występuje wyodrębnienie funkcjonalne.

Podsumowując należy wskazać, że powyższe okoliczności nie pozwalają uznać, że wyodrębniony w przedsiębiorstwie Portal stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ nie zostały spełnione łącznie wszystkie poniższe warunki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W związku z powyższym należy wskazać, że zespół składników majątkowych składający się na Portal nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym przeniesienie go w ramach podziału przez wydzielenie do (...) nie będzie stanowiło czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.

Odpowiadając zatem na Państwa pytanie, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planowany przez Wnioskodawcę Podział Spółki (tj. podział przez wydzielenie) zakładający przeniesienie części majątku Spółki (tj. Portalu) do nowo zawiązanej (...) będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, należy stwierdzić, że planowany przez Państwa Podział Spółki (tj. podział przez wydzielenie) zakładający przeniesienie części majątku Spółki (tj. Portalu) do nowo zawiązanej (...), nie będzie stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i tym samym nie będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie podatku od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie postawionego przez Państwa pytania i stanowiska tj. tylko i wyłącznie w zakresie przeniesienia części majątku Spółki w postaci Portalu do (...).

Kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, należy zwrócić uwagę na to, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą innych organów wydających interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom. Również interpretacje powołane przez Państwa na poparcie własnego stanowiska rozstrzygają w odmiennych stanach faktycznych od sytuacji przedstawionej we wniosku. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Państwa interpretacje indywidualne nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.