Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.250.2025.1.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.250.2025.1.JS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miasto ... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina Miasto ... wypełniając wskazania ustawowe zawarte w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami oraz zawiera umowy cywilnoprawne z innymi podmiotami.

Gmina Miasto ... wypełniając obowiązki w formie zadań własnych nałożonych ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych (Dz. U z 2023 r. poz. 1719) zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. „...”, nr ... w ramach (...), w ramach którego zostaną wykonane następujące nw. działania.

1.Wykonanie kompleksowej oceny stanu środowiska obszarów zdegradowanych występujących na terenie ... wraz z inwentaryzacją terenu, w tym:

1)wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej i aktualizacji mapy zasadniczej, wykonanie mapy terenu z naniesieniami (naniesieniem lokalizacji i pomiarem wysokościowym składowisk, naniesieniem lokalizacji dróg dojazdowych, piezometrów i innych elementów infrastruktury, linii brzegowej rzeki ..., naniesieniem występowania poszczególnych drzew i krzewów wraz z inwentaryzacją drzew co do gatunku i obwodu pnia oraz krzewów co do gatunku i powierzchowni skupisk), wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej;

2)wykonanie kompleksowej oceny stanu środowiska w obszarze składowisk historycznych odpadów przemysłowych i w obszarze miejsca gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych, w tym wykonanie i opracowanie wyników badań terenowych i badań laboratoryjnych, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2024 roku o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych oraz określenie warunków geologicznych, hydrologicznych, stabilności geotechnicznej.

2.Analiza uzyskanych danych prowadząca do przygotowania kompletnej dokumentacji na potrzeby opracowania planu poprawy stanu środowiska wraz z jego wykonaniem, w tym:

1)analiza uzyskanych danych prowadząca do przygotowania kompletnej dokumentacji na potrzeby opracowania planu poprawy stanu środowiska i wykonanie planu poprawy stanu środowiska zgodnie z art. 6 ust. 15 ustawy z dnia 16 września 2024 roku o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych.

3.Działania niezbędne do prawidłowego wykonania zadań 1 i 2 oraz zapewnienia trwałości wyników ich wykonania, tj.:

1)Wyłonienie i praca grona ekspertów merytorycznych doradzających i weryfikujących zakres przygotowywanych i wykonywanych prac badawczo-analitycznych oraz poprawy stanu środowiska w zakresie m. in. analizy wielkoobszarowego tereny zdegradowanego; udziału w komisji przetargowej w tym przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia dla wykonania kompleksowej oceny stanu środowiska, inwentaryzacji terenu, wykonania planu poprawy stanu środowiska, oceny i wyboru ofert, nadzoru i oceny poprawności wykonywanych i wykonanych prac i dokumentów;

2)Wykonanie zabezpieczenia terenu obszaru składowisk historycznych odpadów przemysłowych i obszaru miejsca gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych poprzez wykonanie instalacji monitoringu;

3)Wykonanie zabezpieczenia terenu obszaru składowisk historycznych odpadów przemysłowych i obszaru miejsca gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych poprzez ogrodzenie terenu;

4)Ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń poprzez usunięcie, transport i utylizację uszkodzonych, niezabezpieczonych wyrobów zawierających azbest oraz odpadów znajdujących się na wierzchowinie składowiska;

5)Ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń poprzez opracowanie dokumentacji i budowę instalacji odbierającej odcieki ze składowiska odpadów poprodukcyjnych w tym niebezpiecznych ze względu na brak wiedzy o obecnym stanie technicznym instalacji na odcinku od składowiska do studni kanalizacyjnej przy ul. ... oraz ze względu na usytuowanie dalszego odcinka jej przebiegu na nieruchomościach prywatnych (bez uregulowania kwestii korzystania z terenu), co pozwoli na usytuowanie sieci kanalizacyjnej na terenach stanowiących pasy drogowe;

6)Ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń poprzez przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych (B+R) nad opracowaniem metody fizykochemicznej do zapobiegania samozapłonowi nielegalnie zdeponowanych odpadów o morfologii zbliżonej do morfologii odpadów komunalnych na składowisku gipsów i popiołów. Opracowanie kliku wariantów technologii. Wybór wariantu optymalnego;

7)Wykonanie zabezpieczenia terenu obszaru składowisk historycznych odpadów przemysłowych i obszaru miejsca gromadzenia historycznych odpadów przemysłowych poprzez wykonanie dokumentacji projektowej dla przebudowy dróg umożliwiających dojazd do poszczególnych obszarów w zakresie przebudowy jezdni wraz z chodnikiem lub ciągiem pieszo-rowerowym, budowa oświetlenia, odwodnienia ulicy, usunięcia kolizji w obszarze budowy z istniejącą infrastrukturą oraz przebudowy mostu na rzece ... w tym niezbędne uzgodnienia;

8)Ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń poprzez odbiór odcieków ze składowiska odpadów poprodukcyjnych w tym niebezpiecznych - refundacja za okres od 01.02.2020 do 31.08.2021 r. - refundacja poniesionych kosztów;

9)Ograniczenie możliwości rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń poprzez odbiór odcieków ze składowiska odpadów poprodukcyjnych w tym niebezpiecznych - w okresie od 28.05.2024 do 30.06.2026 r.

Wyżej wymienione wydatki opodatkowane będą podatkiem od towarów i usług na podstawie wystawionych faktur VAT. Planowane wydatki projektu wynoszą ... zł brutto, zaś spodziewana wartość podatku VAT stanowiącego niekwalifikowalne koszty projektu wyniesie ... zł brutto. Po zakończeniu przedmiotu projektu opracowane w jego ramach dokumenty tj. kompleksowa ocena stanu środowiska oraz przygotowany projekt planu poprawy stanu środowiska posłużą w przyszłości do wykonania drugiej części zadań tj. wykonania decyzji w sprawie poprawy stanu środowiska tj. realizacji działań zmierzających do rekultywacji lub remediacji wspomnianych powyżej terenów. Z uwagi na charakter obiektów oraz przeprowadzonych prac Gmina nie będzie mogła w okresie 30 lat od zakończenia etapu II (rekultywacji/remediacji) zmienić przeznaczenia tych nieruchomości z uwagi na konieczność prowadzenia monitoringu tych miejsc i tym samym czerpać z tego tytułu żadnych korzyści finansowych, w tym również uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w analizowanym przypadku Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie w następnych co najmniej 30 latach wykorzystywane do prowadzenia przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz, że Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT - Gminie Miasto ... nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W żadnym z powyższych przypadków Gmina Miasto ... na dzień złożenia niniejszego wniosku nie zamierza uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.