Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem usług eksperta ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.139.2024.2.LM

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.139.2024.2.LM

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie (…).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie (…). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 marca 2024 r. (wpływ 28 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2023 r. jako jednoosobowa działalność gospodarcza (…) podpisał Pan z Województwem (…) umowę o dzieło na świadczenie usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…).

Zgodnie z zapisami umowy do zadań eksperta należy:

a)ocena spełnienia kryteriów wyboru projektów;

b)ocena projektu po ponownym skierowaniu go do oceny przez zamawiającego na podstawie art. 61 ust. 8 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej (…);

c)weryfikacja (w formie opinii) oceny spełnienia kryteriów wyboru projektów, z którymi nie zgadza się wnioskodawca w ramach procedury odwoławczej;

d)weryfikacja (w formie opinii) zarzutów wnioskodawcy o charakterze proceduralnym w zakresie przeprowadzonej oceny projektu w ramach procedury odwoławczej;

e)opiniowanie zmian w realizowanych projektach w związku z art. 62 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej (…) w ramach zadania Zamawiającego (WK-P) wynikającego z umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu.

W związku z faktem, iż w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży świadczonych usług nie przekroczyła łącznie kwoty 200 000 zł korzysta Pan ze zwolnienia w trybie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2023 poz. 1570), którego stosowanie podlega jednak pewnym ograniczeniom (art. 113 ust. 13).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

2 stycznia 2023 r. rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej pod nazwą (…). W ramach działalności gospodarczej koordynował Pan projekty (organizowanie wsparcia, sprawozdawczość merytoryczna i finansowa) fundacji oraz wspierał podopiecznych fundacji (byli więźniowie) w zakresie udzielania informacji nt. możliwości uzyskania pomocy instytucjonalnej dla osób po odbytej karze pozbawienia wolności. Działalność była finansowana ze środków fundacji pozyskanych z grantu zewnętrznego. Ponadto w 2023 r. przeprowadził Pan jedno szkolenie dla osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.

Planowany profil działalności zakłada działania w obszarze koordynacji projektów organizacji pozarządowych, ocenę wniosków o dofinansowanie oraz ewentualnie działalność szkoleniową. Wartość sprzedaży w 2023 r. nie przekroczyła kwoty 200 000,00 zł.

Ponadto 7 listopada 2023 r. jako jednoosobowa działalność gospodarcza (…) podpisał Pan z Województwem (…) umowę o dzieło na świadczenie usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…).

Zgodnie z zapisami umowy do zadań eksperta należy:

a)ocena spełnienia kryteriów wyboru projektów;

b)ocena projektu po ponownym skierowaniu go do oceny przez zamawiającego na podstawie art. 61 ust. 8 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej (…);

c)weryfikacja (w formie opinii) oceny spełnienia kryteriów wyboru projektów, z którymi nie zgadza się wnioskodawca w ramach procedury odwoławczej;

d)weryfikacja (w formie opinii) zarzutów wnioskodawcy o charakterze proceduralnym w zakresie przeprowadzonej oceny projektu w ramach procedury odwoławczej;

e)opiniowanie zmian w realizowanych projektach w związku z art. 62 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej (…) w ramach zadania Zamawiającego (WK-P) wynikającego z umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku

Czy w związku z wykonywaniem usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Funduszu Europejskiego dla (…) może Pan korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku

Wykonywanie usług eksperta (…) pozwala na korzystanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W Pana ocenie zakres obowiązków eksperta nie ma charakteru usługi doradczej. Ocena wniosków o dofinansowanie polega na weryfikacji spełnienia kryteriów i przyznanie odpowiedniej punktacji. Ekspert oceny wniosków nie ma możliwości rekomendowania zarządowi województwa przyznania dofinansowania danemu projektowi, nie przedkłada opinii, nie udziela porad i wyjaśnień, a jedynie wypełnia kartę oceny wniosków, która ma charakter zamknięty.

Karta oceny formalno-merytorycznej nie przewiduje miejsca na wyrażanie opinii i porad bądź rekomendowania przyznania dofinansowania.

Kryteria oceny wniosków stanowią załącznik do regulaminu wyboru projektów i praca eksperta polega na weryfikacji spełnienia tych kryteriów, a zatem nie ma tu miejsca na dowolność interpretacyjną, a jedynie ocenę stanu faktycznego. Powyższe znajduje potwierdzenie w zakresie obowiązków, w którym pojawiają się słowa „ocena” i „weryfikacja”.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, praca eksperta oceny wniosków o dofinansowanie nie ma charakteru usługi doradczej, a zatem nie mają do niej do niej zastosowania zapisy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ograniczające stosowanie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)    wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)    odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)    transakcji związanych z nieruchomościami,

b)    usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)    usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)    odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”, natomiast pojęcie „doradzić” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z dziedzin technicznych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko, przy czym najistotniejszy jest charakter wykonywanych czynności. Należy podkreślić, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan od 2 stycznia 2023 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Planowany profil działalności zakłada działania w obszarze koordynacji projektów organizacji pozarządowych, ocenę wniosków o dofinansowanie oraz ewentualnie działalność szkoleniową. Wartość sprzedaży w 2023 r. nie przekroczyła kwoty 200 000,00 zł.

W listopadzie 2023 r. zawarł Pan umowę na świadczenie usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie (…).

Zgodnie z zapisami umowy do zadań eksperta należy:

a)ocena spełnienia kryteriów wyboru projektów;

b)ocena projektu po ponownym skierowaniu go do oceny przez zamawiającego na podstawie art. 61 ust. 8 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej (…) (…);

c)weryfikacja (w formie opinii) oceny spełnienia kryteriów wyboru projektów, z którymi nie zgadza się wnioskodawca w ramach procedury odwoławczej;

d)weryfikacja (w formie opinii) zarzutów wnioskodawcy o charakterze proceduralnym w zakresie przeprowadzonej oceny projektu w ramach procedury odwoławczej;

e)opiniowanie zmian w realizowanych projektach w związku z art. 62 ww. ustawy. w ramach zadania Zamawiającego wynikającego z umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu.

Pana wątpliwości dotyczą tego czy w ramach prowadzonej działalności w związku z wykonywaniem usług eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Funduszu Europejskiego dla (…) może Pan korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W nawiązaniu do kwestii objętych zakresem zadanego pytania należy wskazać, że w analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach Pana działalności gospodarczej, który nie wskazuje aby świadczył Pan usługi doradcze.

Analizując opis sprawy należy stwierdzić, że profil Pana działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi, a której zakres obejmuje działania w obszarze koordynacji projektów organizacji pozarządowych, ocenę wniosków o dofinansowanie oraz działalność szkoleniową nie obejmuje usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy ocena wniosków o dofinansowanie polega na weryfikacji spełnienia kryteriów i przyznanie odpowiedniej punktacji. Karta oceny formalno-merytorycznej nie przewiduje miejsca na wyrażanie opinii i porad bądź rekomendowania przyznania dofinansowania. Ekspert oceny wniosków nie ma możliwości rekomendowania zarządowi województwa przyznania dofinansowania danemu projektowi, nie przedkłada opinii, nie udziela porad i wyjaśnień, a jedynie wypełnia kartę oceny wniosków, która ma charakter zamknięty. Zatem świadczenie ww. usług nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan usług doradczych i wartość sprzedaży liczona z całej Pana działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200 000 zł, to uznać należy, że będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, świadcząc również usługi eksperta oceny wniosków o dofinansowanie w ramach programu Funduszu Europejskiego w ramach Pana działalności gospodarczej.

Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł, w roku podatkowym to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pan prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pando interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).