Prawo do odliczenia części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.130.2024.1.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.130.2024.1.AK

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336) - dalej u.o.p.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270) - dalej: u.f.p.u.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - dalej: u.p.t.u.

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art.9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku (…) na zasadach określonych w planie ochrony i w zarządzeniach dyrektora parku (…),

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Wnioskodawca w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

Wnioskodawca uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży wydawnictw, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu i obiektów parku, z noclegów w pokojach gościnnych,

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej), dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Wnioskodawcy oraz finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dofinansowanie z Funduszu Leśnego (…), dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Budynek (...) jest obiektem wielofunkcyjnym pełniącym funkcje dyrekcji Parku oraz funkcje edukacyjne poprzez zlokalizowaną wewnątrz wystawę przyrodniczą oraz sale edukacyjno-konferencyjne. Budynek został wybudowany w latach dziewięćdziesiątych, nie spełnia obecnych przepisów dotyczących izolacji przegród zewnętrznych. Posiada kotłownię zasilaną olejem opałowym, utworzoną ponad 20 lat temu, wymagającą wymiany z przyczyn technicznych oraz dużej energochłonności. Obiekt posiada oświetlenie pomieszczeń zapewnione przez nieefektywne źródła światła typu świetlówkowego oraz halogenowego, za wyjątkiem sal edukacyjno-konferencyjnych, które posiadają wysokosprawne oświetlenie ledowe dofinansowane z środków NFOŚiGW w 2017 r. i poza zakresem tego wniosku. Infrastruktura wodno-kanalizacyjna obsługująca osady Parku zlokalizowane w (…) była wykonywana kilkadziesiąt lat temu. Badania wykazują nieszczelności kanalizacji sanitarnej co ma wpływ na zanieczyszczenie wód gruntowych oraz gleby, nieszczelności kanalizacji opadowej i wodociągowej, co ma wpływ na podmakanie terenu, a w konsekwencji zawilgocenie istniejących budynków, które nie posiadają odpowiedniej izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych lub piwnic.

Przedsięwzięcie dotyczy terenu Wnioskodawcy, w granicach którego utworzony został obszar Natura 2000 (…) Ochroną objęto fragment (…) o powierzchni (…) ha charakteryzujący się unikatowym charakterem walorów krajobrazowych oraz przyrodniczych.

Pierwotna (…) przyroda ukształtowana przez specyficzne właściwości gleby i klimatu ulegała przez kilka ostatnich stuleci zarówno negatywnym, jak i pozytywnym wpływom gospodarki człowieka. Zmniejszaniu ulegała powierzchnia leśna, a w wyniku nasilonego wszechstronnego użytkowania pozostałych lasów, następowało pogarszanie ich stanu i przekształcanie naturalnej struktury. Działalność człowieka miała również wpływ na kształtowanie się zbiorowisk nieleśnych (łąki, murawy naskalne i kserotermiczne). Zajmują one w (…) stosunkowo niewielką powierzchnię, ale stanowią bardzo istotny i cenny element (…) przyrody i krajobrazu.

Przedsięwzięcie ma na celu obniżenie emisji zanieczyszczeń powietrza generowanych przez budynek Stacji (…).

Planowane jest: wykonanie izolacji zewnętrznych przegród budynku, wymiana stolarki zewnętrznej, wymiana nieefektywnego oświetlenia na wysokosprawne oświetlenie oparte na źródłach ledowych, usunięcie istniejącej wyeksploatowanej kotłowni olejowej oraz utworzenie nowego węzła cieplnego zasilanego zestawem pomp ciepła typu powietrze - woda, połączonego z projektowaną instalacją fotowoltaiczną oraz kotłownią gazową przewidzianą dla szczytowych zapotrzebowań na energię cieplną w górskich warunkach zimowych. Przedmiotem zadania jest również uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej wokół osad Wnioskodawcy, której celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń wód gruntowych oraz gleby generowanej przez nieszczelności kanalizacji.

Przedsięwzięcie jest zgodne z założeniami Planu Ochrony Wnioskodawcy (Dz. U. 2014 poz. 1010) sfinansowanego przez NFOŚiGW.

Towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)” dotyczą budynku Stacji (…), w którym znajduje się dyrekcja Wnioskodawcy oraz wystawa przyrodnicza, biblioteka i sale konferencyjne. Budynek służy do działalności opodatkowanej, nieopodatkowanej i mieszanej.

Osady (…) Wnioskodawcy to budynki mieszkalne, w których znajdują się mieszkania służbowe dla pracowników "służby parku", oraz mieszkania przeznaczone na wynajem dla pozostałych pracowników.

Nie można precyzyjnie rozdzielić tych działalności, w związku z czym podatek od towarów i usług rozliczany będzie strukturą oraz pre-współczynnikiem.

Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawione na Wnioskodawca w (…), NIP: (…).

Pytanie

Czy Wnioskodawcy posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca ma możliwość częściowego odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Wszystkie usługi, środki trwałe i materiały zakupione w ramach dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)” będą rozliczone prewspółczynnikiem i strukturą.

Zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r. poz. 1336 tekst jednolity) - czynności związane z ochroną przyrody nie generują przychodu opodatkowanego, działalność w zakresie udostępniania parku narodowego do zwiedzania generuje przychód opodatkowany.

Zadanie dotyczy budynku Stacji (…), w którym znajduje się dyrekcja Wnioskodawcy oraz wystawa przyrodnicza, biblioteka i sale konferencyjne. Budynek służy do działalności opodatkowanej, nieopodatkowanej i mieszanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatek ten jest odliczany tylko w części wyliczonej prewspółczynnikiem i strukturą. Pozostała część podatku od towarów i usług stanowi koszt Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a ustawy i następne ustawy (w zakresie tzw. prewspółczynnika) oraz art. 90 ustawy (w zakresie proporcji sprzedaży).

Art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, zastosowanie będzie miał również art. 90 ustawy, który stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w art. 86 ustawy.

Art. 90 ust. 1-4 ustawy:

1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

3. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

4. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10.000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą tylko czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

We wniosku wskazali Państwo, że uzyskują Państwo przychody: opodatkowane, zwolnione oraz związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej), dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Wnioskodawcy oraz finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dofinansowanie z Funduszu Leśnego (…), dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Budynek (...) jest obiektem wielofunkcyjnym pełniącym funkcje dyrekcji Parku oraz funkcje edukacyjne poprzez zlokalizowaną wewnątrz wystawę przyrodniczą oraz sale edukacyjno-konferencyjne. Budynek został wybudowany w latach dziewięćdziesiątych, nie spełnia obecnych przepisów dotyczących izolacji przegród zewnętrznych. Posiada kotłownię zasilaną olejem opałowym, utworzoną ponad 20 lat temu, wymagającą wymiany z przyczyn technicznych oraz dużej energochłonności. Obiekt posiada oświetlenie pomieszczeń zapewnione przez nieefektywne źródła światła typu świetlówkowego oraz halogenowego (za wyjątkiem sal edukacyjno-konferencyjnych, które posiadają wysokosprawne oświetlenie ledowe dofinansowane z środków NFOŚiGW w 2017 r. i poza zakresem tego wniosku). Infrastruktura wodno-kanalizacyjna obsługująca osady Parku zlokalizowane w (…) była wykonywana kilkadziesiąt lat temu. Badania wykazują nieszczelności kanalizacji sanitarnej co ma wpływ na zanieczyszczenie wód gruntowych oraz gleby, nieszczelności kanalizacji opadowej i wodociągowej, co ma wpływ na podmakanie terenu, a w konsekwencji zawilgocenie istniejących budynków, które nie posiadają odpowiedniej izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych lub piwnic.

Przedsięwzięcie dotyczy terenu Wnioskodawcy, w granicach którego utworzony został obszar Natura 2000 (…). Przedsięwzięcie ma na celu obniżenie emisji zanieczyszczeń powietrza generowanych przez budynek Stacji (…).

Planowane jest: wykonanie izolacji zewnętrznych przegród budynku, wymiana stolarki zewnętrznej, wymiana nieefektywnego oświetlenia na wysokosprawne oświetlenie oparte na źródłach ledowych, usunięcie istniejącej wyeksploatowanej kotłowni olejowej oraz utworzenie nowego węzła cieplnego zasilanego zestawem pomp ciepła typu powietrze - woda, połączonego z projektowaną instalacją fotowoltaiczną oraz kotłownią gazową przewidzianą dla szczytowych zapotrzebowań na energię cieplną w górskich warunkach zimowych. Przedmiotem zadania jest również uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej wokół osad Wnioskodawcy, której celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń wód gruntowych oraz gleby generowanej przez nieszczelności kanalizacji.

Towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)” dotyczą budynku Stacji (…), w którym znajduje się dyrekcja Wnioskodawcy oraz wystawa przyrodnicza, biblioteka i sale konferencyjne. Budynek służy do działalności opodatkowanej, nieopodatkowanej i mieszanej.

Osady Wnioskodawcy to budynki mieszkalne, w których znajdują się mieszkania służbowe dla pracowników "służby parku", oraz mieszkania przeznaczone na wynajem dla pozostałych pracowników.

Nie można precyzyjnie rozdzielić tych działalności, w związku z czym podatek od towarów i usług rozliczany będzie strukturą oraz pre-współczynnikiem.

Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawione na Wnioskodawca w (…).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia bądź zwrotu części podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „(…)”.

Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. W sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Wskazali Państwo, że towary, środki trwałe i usługi zakupione na potrzeby realizacji Projektu dotyczą budynku Stacji (…), który służy do działalności opodatkowanej, nieopodatkowanej i mieszanej. Osady (…) Wnioskodawcy to budynki mieszkalne, w których znajdują się mieszkania służbowe dla pracowników "służby parku", oraz mieszkania przeznaczone na wynajem dla pozostałych pracowników.

Nie można precyzyjnie rozdzielić tych działalności.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika więc, że towary (w tym środki trwałe) i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi jaki i niepodlegającymi opodatkowaniu oraz zwolnionymi z tego podatku.

Zatem w związku z realizacją Projektu przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabyć towarów (w tym środków trwałych) i usług, które będą Państwo wykorzystywać w całości do czynności opodatkowanych. Od zakupionych towarów i usług, które będą wykorzystywane wyłączenia do czynności niepodlegających opodatkowaniu i zwolnionych nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku.

Odnośnie nabywanych w ramach realizacji Projektu towarów (w tym środków trwałych) i usług, dla których nie są Państwo w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego w zakresie w jakim służą one do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu i niepodlegających opodatkowaniu, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.

Następnie, w związku z tym, że nabywane towary i usługi wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, w zakresie w jakim nie będą Państwo w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, powinni Państwo dokonać odliczenia podatku naliczonego stosując zasady wskazane w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy.

Zaznaczyć jednocześnie należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, będą mieli Państwo prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).