Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.192.2025.2.AKS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Niemiec na rzecz polskiego Zleceniodawcy – jest prawidłowe,

-miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Niemiec na rzecz niemieckiego Zleceniodawcy – jest nieprawidłowe,

-miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Niemiec na rzecz słowackiego Zleceniodawcy – jest nieprawidłowe,

-miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Norwegii na rzecz polskiego Zleceniodawcy – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania świadczonych przez Państwa usług transportu kabotażowego. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 maja 2025 r. (wpływ 7 maja 2025 r.) oraz z 13 maja 2025 r. (wpływ 13 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania transportu. Spółka zamierza rozszerzyć swoją działalność na transport kabotażowy. Transport kabotażowy to przewóz ładunków na terytorium danego państwa przez przewoźnika, który nie ma tam siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności.

W ramach zadanego pytania jest trójstronna transakcja, w której Spółka (organizator transportu) występuje pomiędzy zlecającym transport a przewoźnikiem, który fizycznie kabotaż wykonuje.

Spółka jest podmiotem zajmującym się pośrednictwem w organizacji transportu. Zadanie Spółki polega na przyjęciu zlecenia transportowego od klienta i przekazaniu go do realizacji podmiotowi podwykonawczemu (w tym przypadku firmie transportowej). Zlecający i przewoźnik nie są połączeni żadnym stosunkiem prawnym. Spółka zawiera umowę tak ze zlecającym (przyjmuje zlecenie), jak i przewoźnikiem (zleca transport). Za wykonaną usługę Spółka otrzymuje fakturę VAT od przewoźnika, a sama wystawia taka fakturę VAT zlecającemu transport.

Transport będzie odbywać się w 4 wariantach

1.Polski Zleceniodawca – kabotaż wykonywany w innym kraju UE: Zleceniodawca z Polski, Zleceniobiorca (Spółka) + Przewoźnik z Polski – kabotaż po kraju UE np. Niemcy-Niemcy.

2.Zagraniczny Zleceniodawca z kraju po którym będzie wykonywany kabotaż – kabotaż po kraju UE: Zleceniodawca Zagraniczny z Niemiec, Zleceniobiorca (Spółka) + Przewoźnik z Polski – kabotaż Niemcy-Niemcy.

3.Zagraniczny Zleceniodawca z kraju innego niż kraj po którym będzie wykonywany kabotaż – kabotaż po kraju UE: Zleceniodawca Zagraniczny z Słowacji, Zleceniobiorca (Spółka) + Przewoźnik z Polski, kabotaż Niemcy-Niemcy.

4.Polski Zleceniodawca – kabotaż po kraju poza UE: Zleceniodawca z Polski, Zleceniobiorca (Spółka) + Przewoźnik z Polski, kabotaż Norwegia-Norwegia.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Na pytanie Organu: Czy mają Państwo siedzibę działalności na terytorium kraju? Jeśli nie, to proszę wskazać na terytorium jakiego kraju znajduje się Państwa siedziba?

wskazali Państwo:

Spółka posiada siedzibę działalności na terytorium kraju.

2.Na pytanie Organu: Czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to proszę wskazać:

a)na terytorium jakiego kraju znajduje się ww. stałe miejsce prowadzenia działalności?

b)czy usługi objęte zakresem pytania będą świadczone z ww. stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Spółki?

wskazali Państwo:

Spółka nie posiada stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej.

3.Na pytanie Organu: Czy Zleceniodawcy usług transportu kabotażowego są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

wskazali Państwo:

Tak.

4.Na pytanie Organu: Na terenie jakich krajów znajdują się siedziby Zleceniodawców, dla których będą Państwo świadczyli ww. usługi?

wskazali Państwo:

Polska, Niemcy, Słowacja.

5.Na pytanie Organu: Czy ww. Zleceniodawcy posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to proszę wskazać:

a)na terytorium jakiego kraju znajduje się ww. stałe miejsce prowadzenia działalności?

b)czy usługi objęte zakresem pytania będą świadczone dla ww. stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Zleceniodawcy?

wskazali Państwo:

Nie.

6.Na pytanie Organu: Czy transport kabotażowy o którym mowa w wariancie 4, tj. Zleceniodawca z Polski, Zleceniobiorca (Spółka) + Przewoźnik z Polski, kabotaż Norwegia-Norwegia, będzie odbywał się w całości na terytorium Norwegii?

wskazali Państwo:

Tak.

Pytania

1.Czy w związku z wykonywanym kabotażem poza terytorium Rzeczypospolitej – na terytorium Republiki Federalnej Niemiec – na rzecz polskiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika Spółka jest zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej?

2.Czy w związku z wykonywanym kabotażem poza terytorium Rzeczypospolitej – na terytorium Republiki Federalnej Niemiec – na rzecz niemieckiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika Spółka jest zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej?

3.Czy w związku z wykonywanym kabotażem poza terytorium Rzeczypospolitej – na terytorium Republiki Federalnej Niemiec – na rzecz słowackiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika Spółka jest zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej?

4.Czy w związku wykonywanym kabotażem poza terytorium Rzeczypospolitej i poza terytorium UE – na terytorium Norwegii – na rzecz polskiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika Spółka jest zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też w innym miejscu.

Spółka zajmuje się organizacją transportu w ten sposób, iż przyjmuje zlecenie transportowe od klienta (z Polski, UE lub spoza UE) i przekazuje je do realizacji podwykonawcy – firmie transportowej. Spółka może wykonywać przewozy np. na terytorium Niemiec (UE) lub Norwegii (poza UE), które zlecać będzie do wykonania podwykonawcy z siedzibą w Polsce. Mamy do czynienia z tzw. odsprzedażą usług.

Kwestię odsprzedaży nabytych usług przewiduje art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z regulacji tej wynika, że można wyróżnić nie tylko usługi wykonywane faktycznie, bezpośrednio, ale też usługi świadczone pośrednio, czyli że dana czynność może zostać zakwalifikowana jako świadczenie usług, nawet jeśli nie była świadczona przez usługodawcę faktycznego.

Oznacza to, że transakcje polegające na „odsprzedaży” w imieniu własnym usług wykonywanych przez podmiot trzeci podlegają opodatkowaniu tak samo jak usługi świadczone przez podatnika. Przyjmuje się wówczas, że każdy z tych podmiotów, tj. i Spółka i podwykonawca (przewoźnik) wykonujący faktycznie transport kabotażowy, dokonał świadczenia usługi.

Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, iż w przedstawionym pytaniu zarówno Spółka jak i podwykonawca, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług są traktowani analogicznie, tj. jako podmioty świadczące usługę kabotażową. W związku z powyższym zarówno do Spółki jak i podwykonawcy będą miały zastosowanie poniższe przepisy dotyczące miejsca świadczenia i fakturowania usług transportu wykonywanych na terytorium UE lub poza UE.

Ogólna reguła wyrażona jest w art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Na podstawie art. 28f ust. 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Art. 28f ust. 1 i 1a ustawy o VAT odnoszą się wprost do usługi transportu – ale tylko w tych dwóch przypadkach – w pozostałych stosuje się zasadę ogólną z art. 28b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28f ust. 1a pkt 1) ustawy o VAT: Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika: posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.

Czyli jeżeli zlecającym transport jest podmiot z siedzibą w Polsce ale transport w całości wykonywany jest poza terytorium Unii Europejskiej, to miejscem świadczenia usługi kabotażu jest kraj w którym transport jest wykonywany.

Z kolei miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju (art. 28f ust. 1a pkt 2 ustawy o VAT). Z uwagi na postawione pytania – art. 28f ust. 1a pkt 2 zastosowania nie znajdzie.

W przypadku wykonywania usług transportowych na zasadzie kabotażu, kluczowe znaczenie ma prawidłowe rozliczenia podatku od towarów i usług. O tym czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie, uzależnione jest od właściwego określenia miejsca realizacji zlecenia (miejsca świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT).

W fakturowaniu usług kabotażowych najważniejsze znaczenie ma Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (par. 6 ust. 1 pkt e), w myśl którego w drodze odstępstwa od zastosowania przepisów wspólnotowych, wykonywanie przewozów kabotażowych podlega przepisom ustawowym Państwa Członkowskiego.

Przy założeniu, że kabotaż wykonywany jest przez przewoźnika polskiego na terenie innego kraju członkowskiego, gdzie nie ma zarejestrowanej działalności  – drugim ważnym źródłem, jest art. 194 Dyrektywy 2006/112/WE, który wyjaśnia, że w przypadku, gdy podlegająca opodatkowaniu dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane przez podatnika niemającego siedziby w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny, państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest odbiorca towarów lub usługobiorca.

Niemniej jednak, aby odbiorca lub usługobiorca mógł wziąć na siebie zobowiązanie podatkowe, musi być zarejestrowanym podatnikiem (VAT) i składać deklaracje podatkowe.

O tym, kto i gdzie ma zapłacić podatek VAT od transportu towarów, decyduje głównie to, skąd i dokąd ładunki są przewożone oraz na czyje zlecenie. Zagadnienie odsprzedaży nabytych usług uwzględnia Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z art. 28 owej dyrektywy, w przypadku gdy podatnik działa we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej (tj. bierze udział w transakcji), przyjmuje się, że podatnik sam pozyskał i wykonał usługę.

Zarówno w przypadku spedycji (organizatora transportu), jak i przewoźnika mają zastosowanie przepisy dotyczące miejsca wykonywania kabotażu, co ma istotny wpływ na jego fakturowanie.

Miejscem wykonywania usług według zasad ogólnych jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, o ile świadczy usługi na rzecz podatnika w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z tym w przypadku:

1)usługa jest opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczypospolitej Polskiej z uwagi na miejsce w którym usługobiorca (zlecający transport) ma siedzibę działalności gospodarczej,

2)usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a opodatkowanie ma miejsce w kraju gdzie wykonywany jest transport kabotażowy,

3)usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a opodatkowanie ma miejsce w kraju gdzie wykonywany jest transport kabotażowy,

4)usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a opodatkowanie ma miejsce w kraju gdzie wykonywany jest transport kabotażowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-prawidłowe – w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Niemiec na rzecz polskiego Zleceniodawcy,

-nieprawidłowe – w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Niemiec na rzecz niemieckiego Zleceniodawcy,

-nieprawidłowe – w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Niemiec na rzecz słowackiego Zleceniodawcy,

-prawidłowe – w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług transportu kabotażowego wykonywanych na terytorium Norwegii na rzecz polskiego Zleceniodawcy.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Przy czym, stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1)posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2)posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo (Spółka) działalność gospodarczą w zakresie organizowania transportu. Zamierzają Państwo rozszerzyć swoją działalność na transport kabotażowy. Transport kabotażowy to przewóz ładunków na terytorium danego państwa przez przewoźnika, który nie ma tam siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Spółka posiada siedzibę działalności na terytorium kraju. Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej.

Spółka (organizator transportu) występuje pomiędzy zlecającym transport a przewoźnikiem, który fizycznie kabotaż wykonuje.

Zadanie Spółki polega na przyjęciu zlecenia transportowego od klienta i przekazaniu go do realizacji podmiotowi podwykonawczemu (w tym przypadku firmie transportowej). Zlecający i przewoźnik nie są połączeni żadnym stosunkiem prawnym. Spółka zawiera umowę tak ze zlecającym (przyjmuje zlecenie), jak i przewoźnikiem (zleca transport). Za wykonaną usługę Spółka otrzymuje fakturę VAT od przewoźnika, a sama wystawia fakturę VAT zlecającemu transport.

Transport będzie odbywać się w 4 wariantach

1.Kabotaż będzie wykonywany w innym kraju UE, np. Niemcy-Niemcy: Zleceniodawca z Polski – Zleceniobiorca (Spółka) – Przewoźnik z Polski.

2.Zleceniodawca z kraju po którym będzie wykonywany kabotaż – kabotaż po kraju UE, np. Niemcy-Niemcy: Zleceniodawca z Niemiec – Zleceniobiorca (Spółka) – Przewoźnik z Polski – kabotaż Niemcy-Niemcy.

3.Zleceniodawca z kraju innego niż kraj po którym będzie wykonywany kabotaż – kabotaż po kraju UE, np. Niemcy-Niemcy: Zleceniodawca ze Słowacji – Zleceniobiorca (Spółka) – Przewoźnik z Polski.

4.Kabotaż będzie wykonywany po kraju poza UE, np. Norwegia-Norwegia: Zleceniodawca z Polski – Zleceniobiorca (Spółka) – Przewoźnik z Polski.

Zleceniodawcy usług transportu kabotażowego są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy. Siedziby Zleceniodawców, dla których będą Państwo świadczyli ww. usługi znajdują się w Polsce, Niemczech oraz Słowacji. Zleceniodawcy nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej.

Transport kabotażowy, o którym mowa w wariancie 4, tj. Zleceniodawca z Polski, Zleceniobiorca (Spółka) – Przewoźnik z Polski, kabotaż Norwegia-Norwegia, będzie odbywał się w całości na terytorium Norwegii.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania czy będą Państwo zobowiązani do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu kabotażowego) podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Jak wynika z powołanych wcześniej przepisów, w sytuacji gdy usługa transportowa będzie świadczona na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju (tj. na terytorium Polski) siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi transportowe, w sytuacji gdy transport w ramach usługi jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, zgodnie z art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy, miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania tej usługi będzie terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.

Wskazali Państwo, że transport kabotażowy o którym mowa w wariancie 4 będzie odbywał się w całości na terytorium Norwegii (czyli poza terytorium UE), Zleceniodawcą transportu będzie podatnik mający siedzibę działalności na terytorium Polski – Zleceniobiorcą będzie Spółka – Przewoźnik będzie z Polski. Zatem miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania tej usługi, zgodnie z art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy, będzie terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej (tj. terytorium Norwegii). W związku z powyższym Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT na terytorium Polski.

Natomiast do usług transportu kabotażowego, o których mowa w wariancie 1, 2 i 3, zastosowanie będzie miał art. 28b ustawy, oznacza to, że ww. usługi będą opodatkowane w kraju siedziby zleceniodawców. Wskazali Państwo, że Zleceniodawcy będą podatnikami, a siedziby Zleceniodawców, dla których będą Państwo świadczyli ww. usługi znajdują się w Polsce, Niemczech oraz Słowacji. Zleceniodawcy nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba ich działalności gospodarczej.

Zatem w wariancie 1, gdzie usługi transportu kabotażowego wykonywane będą w innym kraju UE, np. Niemcy-Niemcy: Zleceniodawca będzie z Polski, Zleceniobiorcą będzie Spółka – Przewoźnik będzie z Polski, to miejscem świadczenia i opodatkowania usługi będzie terytorium Polski.

W wariancie 2 natomiast, gdzie Zleceniodawca będzie z kraju po którym będą wykonywane usługi transportu kabotażowego – kabotaż po kraju UE, np. Niemcy-Niemcy: Zleceniodawca będzie z Niemiec, Zleceniobiorcą będzie Spółka – Przewoźnik będzie z Polski, to miejscem świadczenia/opodatkowania usługi będzie terytorium Niemiec.

W wariancie 3, gdzie Zleceniodawca będzie z kraju innego niż kraj w którym będą wykonywane usługi transportu kabotażowego – kabotaż po kraju UE, np. Niemcy-Niemcy: Zleceniodawca będzie ze Słowacji, Zleceniobiorcą będzie Spółka – Przewoźnik będzie z Polski, to miejscem świadczenia/opodatkowania usługi będzie terytorium Słowacji.

Podsumowując, stwierdzić należy, że:

1.W związku z wykonywanym transportem kabotażowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. na terytorium Republiki Federalnej Niemiec – na rzecz polskiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika, Spółka będzie zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu kabotażowego) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2.W związku z wykonywanym transportem kabotażowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. na terytorium Republiki Federalnej Niemiec – na rzecz niemieckiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika, Spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu kabotażowego) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3.W związku z wykonywanym kabotażem poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. na terytorium Republiki Federalnej Niemiec – na rzecz słowackiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika, Spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu kabotażowego) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4.W związku z wykonywanym kabotażem poza terytorium Rzeczypospolitej i poza terytorium UE, tj. na terytorium Norwegii na rzecz polskiego Zleceniodawcy i wykonywanym przez polskiego Przewoźnika, Spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowania usług pośrednictwa (organizowania transportu kabotażowego) podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 4 jest prawidłowe.

Natomiast Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 jest nieprawidłowe.

Wskazać należy, że usługi transportu kabotażowego, o których mowa w pkt 2 i 3 nie będą opodatkowane na terytorium Polski, jednak Państwa stanowisko jest nieprawidłowe ze względu na wskazanie przez Państwa, że dla ww. usług transportu kabotażowego „opodatkowanie ma miejsce w kraju gdzie wykonywany jest transport kabotażowy”, podczas gdy, jak wskazano wyżej, zastosowanie będzie miał art. 28b ustawy, co oznacza że ww. usługi będą opodatkowane w kraju siedziby zleceniodawców.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.