Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…..”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.47.2024.1.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2024.1.AR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…..”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…..”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – Gmina (zwana dalej „Gminą”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT, co oznacza, że rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jednostki organizacyjne gminy nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, a zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane są traktowane jako czynności rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Gmina będzie realizować projekt pn. „….” w ramach dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację typu „…..”.

Realizacja przedsięwzięcia w zamierzonym kształcie przyczyni się do osiągnięcia licznych korzyści społeczno-ekonomicznych m.in.:

-    zmniejszenie uciążliwości związanych z odprowadzaniem ścieków nieoczyszczonych bezpośrednio do środowiska na terenie gminy (likwidacja zagrożeń epidemiologicznych, likwidacja odorów itp.);

-    zmniejszenie uciążliwości związanych z użytkowaniem zbiorników bezodpływowych. Likwidacja zbiorników bezodpływowych na terenie inwestycji wpłynie na zmniejszenie ilości odorów, zmniejszenie natężenia ruchu poprzez eliminację z ruchu beczkowozów;

-    poprawa warunków upraw roślinnych i zwiększenie ich przydatności do spożycia;

-    zwiększenie atrakcyjności Gminy jako miejsca do życia.

Projekt realizowany będzie w formule zaprojektuj i wybuduj. Jeden wykonawca inwestycji będzie miał za zadanie zarówno wykonanie projektu budowlanego jak i budowę sieci kanalizacji sanitarnej.

W ramach projektu planuje się budowę sieci kanalizacji sanitarnej o długości około 1,3 km oraz pompowni ścieków 1 szt. Do sieci planuje się przyłączenie (...) nieruchomości.

Beneficjentem projektu, jak i jednostką odpowiedzialną za wdrożenie oraz eksploatację systemu jest Gmina. Projekt będzie wdrażany przez Gminę, która odpowiedzialna będzie także za stronę techniczną, procedury przetargowe, odbiory, rozliczenie projektu oraz monitoring wskaźników.

Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia zarządzanie będzie po stronie Gminy.

Po zrealizowaniu projektu sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić elementy infrastruktury odprowadzania i oczyszczania ścieków na terenie Gminy i pozostanie własnością Gminy.

Obsługa techniczna, konserwacje i bieżąca eksploatacja pozostanie w gestii X Sp. z o.o. w Y (zwanej dalej „X w Y”), której przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań własnych gmin A, B i C w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

Wydatki związane z realizacją inwestycji ponoszone będą na podstawie faktur VAT wystawianych na Gminę.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania, tj. kanalizacja sanitarna przy ul. C. w X nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla Gminy, gdyż usługi w zakresie odbioru ścieków i ich oczyszczania świadczone będą przez X w Y, a co za tym idzie mieszkańcy Gminy będą bezpośrednio zawierać umowy cywilnoprawne z tymże podmiotem. X w Y posiada dla Gminy zatwierdzoną przez Y taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Wydatki Gminy poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, gdyż takiej sprzedaży w związku z omawianą inwestycją Gmina nie będzie prowadziła.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstała w wyniku projektu infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniana X w Y na podstawie umowy spisanej pomiędzy Gminą oraz X w Y (w celu realizacji zadań własnych gminy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

X w Y przy użyciu tej infrastruktury będzie świadczyć usługi odbioru i oczyszczenia ścieków od mieszkańców gminy.

Opłaty za świadczone usługi będą wnoszone przez mieszkańców do X w Y na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Gmina nie będzie pobierała opłat od X w Y za udostępnienie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie, gdyż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków niniejszego projektu. W ramach przedmiotowego projektu Gmina działa w charakterze podmiotu publicznego co nie daje mu prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanych inwestycji.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, w których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Taka sytuacja nie zachodzi w przypadku realizacji ww. projektu.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. „…..”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „….”.

Uzasadnienie

Zebrana dokumentacja dla realizowanego zadania wyraźnie wskazuje na to, że koszty związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. C. w X będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek w omawianej sprawie nie zostanie zatem spełniony, ponieważ poniesione wydatki dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Patrząc na zakres merytoryczny zadania wydatki poniesione w związku z jego realizacją nie będą miały realnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, stąd też Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania, a co za tym idzie w Państwa ocenie Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina stojąc na stanowisku w zakresie realizowanego zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonywaniem budowy sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. C. w X.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będą realizować projekt pn. „…..”. Po zrealizowaniu projektu sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić elementy infrastruktury odprowadzania i oczyszczania ścieków na terenie Gminy i pozostanie własnością Gminy. Obsługa techniczna, konserwacje i bieżąca eksploatacja pozostanie w gestii X Sp. z o. o. w Y. Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla Gminy, gdyż usługi w zakresie odbioru ścieków i ich oczyszczania świadczone będą przez X. Powstała w wyniku projektu infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniana X na podstawie umowy spisanej pomiędzy Gminą oraz X. X przy użyciu tej infrastruktury będzie świadczyć usługi odbioru i oczyszczenia ścieków od mieszkańców Gminy. Opłaty za świadczone usługi będą wnoszone przez mieszkańców do X na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej. Gmina nie będzie pobierała opłat od X za udostępnienie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „….”.

W tym miejscu powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, ponieważ jak Państwo wskazali, towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki Gminy poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, gdyż takiej sprzedaży w związku z omawianą inwestycją Gmina nie będzie prowadziła.

Podsumowując, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „….”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w……. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.