Opodatkowanie wycofania Nieruchomości z działalności gospodarczej i obowiązku dokonania korekty. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.563.2023.3.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.563.2023.3.KF

Temat interpretacji

Opodatkowanie wycofania Nieruchomości z działalności gospodarczej i obowiązku dokonania korekty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z  29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania czynności wycofania z działalności gospodarczej nieruchomości i braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 listopada 2023 r. (wpływ 6 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzi Pani od 1 lutego 1997 r. jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważający przedmiot działalności, stosownie do aktualnych danych z centralnej ewidencji działalności gospodarczej klasyfikowany jest jako sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów gospodarstwa domowego (PKD 46.49.Z). Sprzedaż prowadzona przez Panią koncentruje się na rynku sprzedaży rowerów oraz akcesoriów i sprzętu związanego z branżą rowerową.

Stosownie do treści ujawnionej w Centralnej Ewidencji działalności gospodarczej w zakresie stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, ta prowadzona jest aktualnie w (…). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest Pani od 31 grudnia 1998 r. zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Rozliczenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzone są w oparciu o prowadzone księgi rachunkowe, a to z uwagi na obowiązek stosowania regulacji ustawy z dnia 19 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. 2023 poz. 120), wynikający z treści regulacji art. 2 pkt 2 tej ustawy tj. osiąganie przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy w wysokości przekraczającej równowartość 2 000 000 Euro.

W zakres przedsiębiorstwa podatnika wchodzą w szczególności:

1. Zespół środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, na który składają się m.in. środki transportu, urządzenia biurowe, urządzenia i maszyny techniczne, a także budynek stanowiący pawilon handlowo-usługowy zlokalizowany w (…) o wartości początkowej (...) zł wybudowany w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w oparciu o decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę z 25 lipca 2012 r., który został oddany do użytkowania w maju 2013 r., co zostało stwierdzone decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 14 maja 2013 r. W aspekcie stanowiącego aktualnie środek trwały w postaci przedmiotowego budynku wskazania wymaga, iż został on wybudowany w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz dla celów tej działalności, przy czym budynek ten został wybudowany na nieruchomości gruntowej składającej się z działek oznaczonych numerami 1 i 2, objętej księgą wieczystą o numerze (…), stanowiącą majątek odrębny Pani małżonka. W konsekwencji, stosownie do treści regulacji art. 22a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. 2022 poz. 1647) budynek ten stanowi podlegający amortyzacji środek trwały kwalifikowany jako budynek wybudowany na cudzym gruncie. Podkreślenia zarazem wymaga, iż w związku z wybudowaniem wskazanego, a stanowiącego środek trwały budynku, Pani, jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabywanych towarów i usług dla celów budowy przedmiotowego budynku.

Łącznie, w ramach prowadzonej ewidencji środków trwałych Pani przedsiębiorstwa ujawnione zostało 94 pozycji, na które składają się składniki majątku kwalifikowane stosownie do regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako środki trwałe albo wartości niematerialne i prawne wykorzystywane dla celów prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej od ustalonej na 31 sierpnia 2023 r. łącznej wartości początkowej w wysokości 1 539 94243 zł. W aspekcie środków trwałych wskazania wymaga zarazem, iż w miesiącu wrześniu 2023 r. dodatkowo nabyła Pani  instalację fotowoltaiczną, która została oddana do używania, a której proces amortyzacji, jako odrębnego środka trwałego zostanie rozpoczęty poczynając od pierwszego dnia października 2023 r.

2. Towary handlowe - wg stanu na 31 sierpnia 2023 r. na stanie magazynowym Pani przedsiębiorstwa znajdują się towary kwalifikowane jako towary handlowe o łącznej wartości 10 533 930,93 zł. Na towary handlowe składają się głównie:

  • rowery,
  • części i akcesoria rowerowe,
  • odzież sportowa.

3.Personel na który składa się aktualnie 19 osób zatrudnionych na podstawie umowy pracę zatrudniony na stanowiskach:

  • handlowiec,
  • sprzedawca,
  • serwisant rowerowy,
  • magazynier,
  • księgowa.

4.Zobowiązania wynikające z zawartych umów leasingu :

  • leasing na samochód osobowy (…) - wartość pozostała 29 100,05 zł,
  • leasing na samochód osobowy (…) - wartość pozostała 10 906,79 zł.

5.Zobowiązania wynikające z zawartej/zawartych umów rachunku bankowego: kredyt w rachunku bieżącym w wysokości 2 mln złotych.

6.Zobowiązania wobec kontrahentów - wg stanu na dzień złożenia niniejszego wniosku łączna wartość to 705 206,74 zł (stan na 31 sierpnia 2023 r.).

7.Należności od kontrahentów - wg stanu na dzień złożenia niniejszego wniosku łączna wartość to 1 151 913,96 zł (stan na 31 sierpnia 2023 r.).

8.Prezentowane w księgach rachunkowych zobowiązania wobec właściciela z tytułu wypracowanego w latach poprzednich zysku (w aspekcie podatkowym stanowiące opodatkowane dochody z prowadzonej działalności gospodarczej) w łącznej kwocie ustalonej na 31 sierpnia 2023 r. w wysokości 9 349 35,14 zł. Wypracowany zysk z każdego zamkniętego roku prowadzenia działalności prezentowany jest w księgach rachunkowych jako odnoszony na kapitał podstawowy (kapitał właścicielski). Wypłacone w ciągu roku przez Panią środki z działalności pomniejszają na koniec roku ten kapitał.

9.Zespół zawartych, stałych umów w związku z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą, na które składają się m.in:

  • umowa w zakresie monitoringu obiektu, w którym prowadzona jest Pani działalność gospodarcza;
  • umowa w zakresie usług telekomunikacyjnych;
  • umowy związane z obsługą kurierską i obsługa przesyłek (usługi kurierskie, usługi paczkomatowe);
  • umowa w zakresie obsługi płatności dokonywanych za pomocą instrumentów płatniczych;
  • umowy dotyczące dostaw mediów do obiektu (energia elektryczna, woda, odprowadzanie ścieków);
  • umowy dotyczące wywozu odpadów;
  • umowa dotycząca dostaw internetu;
  • umowy z bankami w zakresie sprzedaży ratalnej;
  • umowy ubezpieczeń o charakterze majątkowym (samochody - 9 pojazdów), jak i ubezpieczenia działalności gospodarczej.

Dodatkowego wykazania wymaga, iż dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, wykorzystywana jest także część budynku mieszkalnego zlokalizowanego w (…) (aktualnie zgłoszone jako stałe miejsce Pani działalności gospodarczej oraz jako Pani miejsce zamieszkania), który jest posadowiony na nieruchomości składającej się z działek oznaczonych numerami 1 i 2 objętej księgą wieczystą o numerze (…), a który to budynek mieszkalny ani żadna jego część nigdy nie stanowiła i nie stanowi środka trwałego rozpoznawanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stanowi on bowiem majątek prywatny, tj. prywatną nieruchomość w odniesieniu, do której prawo własności przysługuje wyłącznie Pani małżonkowi, a która to nieruchomość gruntowa jest również zabudowana budynkiem stanowiącym środek trwały prowadzonej działalności gospodarczej, a to budynkiem stanowiącym obiekt handlowo-usługowy pod adresem ul. (…) (szczegółowo opisanym na wstępie).

W związku ze znaczącym wzrostem rozmiaru prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, jak również dalszym projektowanym jej rozwojem, planuje Pani dokonać przekształcenia prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej w spółkę z o.o. na zasadach przewidzianych regulacjami art. 5841-58413 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t. j. Dz.U. 2022 poz. 1467) (dalej: KSH). Odpowiednio, w świetle regulacji art. 551 § 5 KSH przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24 i 974) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

W związku z zamiarem dokonania przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę z o.o. przed przystąpieniem do procesu przekształcenia (tj. przed sporządzeniem planu przekształcenia stosownie do treści regulacji 5845 pkt 1 KSH) zamierza Pani wycofać z działalności gospodarczej stanowiący środek trwały budynek handlowo-usługowy zlokalizowany przy ul. (…) na nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych oznaczonych numerami 1 i 2 objętej księgą wieczystą oznaczoną numerem (…), który to budynek następnie będzie jako składnik majątku prywatnego wynajmowany dla celów działalności gospodarczej prowadzonej w ramach powstałej z przekształcenia przedsiębiorcy będącego osoba fizyczną spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Podobnie, w razie takich potrzeb przekształconej spółki na jej rzecz będzie wynajmowana także część budynku mieszkalnego (…), w którym aktualnie Pani zamieszkuje, a którego to część jest aktualnie wykorzystywana dla celów prowadzonej Pani indywidualnej działalności gospodarczej.

W związku z planowanym zamierzeniem przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę z o.o. zamierza Pani dokonać wyboru opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych przekształconej spółki wg reguł przewidzianych regulacjami art. 28c - 28t ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. 2022 poz. 2587) - tj. ryczałtem od przychodów spółek (dalej: ryczałt od przychodów spółek). W powyższym zakresie rozważa Pani dwa możliwe warianty dokonania wyboru opodatkowania dochodów przekształconej spółki wg ryczałtu od przychodów spółek. Odpowiednio:

  • pierwszy z wariantów ma polegać na wyborze opodatkowania przekształconej spółki ryczałtem od przychodów spółek w pierwszym roku podatkowym spółki, tj. w roku podatkowym rozpoczynającym się z dniem dokonania przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę z o. o., albo
  • drugi z wariantów w ramach którego przekształcona spółka dokona wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów spółek w trakcie trwania pierwszego roku podatkowego przekształconej spółki.

Ponadto, z uwagi na istniejące i ujawnione w księgach rachunkowych prowadzonych dla Pani  działalności gospodarczej wypracowane zyski z lat poprzednich (w aspekcie podatkowym dochody już uprzednio opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych), spółka przekształcona planuje dokonać zapłaty zobowiązań na rzecz wspólnika w okresie, gdy będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów spółek. Wypłata ta będzie dotyczyć zysków wypracowanych przez podatnika w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przed przekształceniem w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, co do których przyszły wspólnik (udziałowiec) przed przekształceniem podejmie decyzję o jej wypłacie. W sprawozdaniu finansowym sporządzonym dla celów przekształcenia na określony dzień w miesiącu poprzedzającym przedłożenie wspólnikom planu przekształcenia, przedmiotowy zysk zostanie zaprezentowany jako zobowiązanie wobec wspólnika.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Między małżonkami istnieje małżeńska wspólność majątkowa od 16 czerwca 1984 r.

Wraz z małżonkiem zamierza Pani złożyć oświadczenie o opodatkowaniu przychodów z najmu w całości przez Panią.

Pani wraz z mężem na chwilę obecną nie planujecie rozszerzenia wspólności małżeńskiej, niemniej nie można wykluczyć, iż taka zgodna decyzja zostanie podjęta, a w efekcie tej decyzji Pani wraz z małżonkiem dokonają rozszerzenia małżeńskiej wspólności majątkowej także w odniesieniu do nieruchomości, na której wzniesiony został budynek stanowiący aktualnie składnik majątku związany z Pani działalnością gospodarczą.

Podstawę dla korzystania z nieruchomości stanowiącej majątek odrębny Pani małżonka stanowi jej użyczenie dla celów aktualnie prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Stąd również w tym aspekcie na mocy użyczenia przedmiotowej nieruchomości, na tej nieruchomości wzniesiony został budynek stanowiący aktualnie środek trwały w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Tym samym na mocy ustaleń pomiędzy małżonkami wykorzystuje i będzie Pani w przyszłości wykorzystywać wskazany budynek dla celów aktualnie prowadzonej działalności gospodarczej a w przyszłości dla celów jego wynajmu.

Na płaszczyźnie prawa cywilnego budynek stanowi cześć składową gruntu, na którym został wzniesiony, a zarazem jako część składowa gruntu (nieruchomości) nie może stanowić odrębnego prawa własności. Z tego punktu widzenia stanowi on własność Pani męża, przy czym jeżeli małżonkowie zdecydowaliby się na rozszerzenie współwłasności małżeńskiej, to w takim wypadku będzie on objęty współwłasnością małżonków (jak i cała nieruchomość). Podkreślenia jednak wymaga, iż z uwagi na jego wzniesienie w trakcie trwania małżeństwa, niezależnie od aspektu prawa cywilnego wskazać należy, iż przedmiotowy budynek jako nakład na majątek odrębny dokonany w trakcie trwania małżeństwa w ramach którego istnieje małżeńska wspólność majątkowa stanowi element majątku wspólnego małżonków.

Opisany budynek (stanowiący środek trwały w ramach Pani działalności) wzniesiony w ramach współwłasności małżeńskiej przez Panią na nieruchomości stanowiącej majątek odrębny małżonków chociaż na gruncie prawa cywilnego stanowi część składową majątku odrębnego Pani męża to wzniesiony został w ramach działalności gospodarczej za zgodą Pani małżonka. Za zgodą Pani małżonka jest on cały czas wykorzystywany aktualnie dla celów działalności, a w przyszłości dla celów wynajmu. W powyższym kontekście zauważyć należy, iż małżonkowie tj. Pani wraz z mężem z uwagi na istniejącą pomiędzy nimi wspólność majątkową oraz trwający związek małżeński nie planują dokonywać pomiędzy sobą rozliczeń w zakresie czynionych w trakcje małżeństwa nakładów na majątek odrębny jednego z małżonków.

Spółka dokonałaby wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów spółek dokonując wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów spółek już w trakcie trwania pierwszego roku podatkowego spółki z o.o. tj. na zasadzie wynikającej z treści regulacji art. 28j ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zakłada Pani możliwość dokonania takiego wyboru po upływie kilku miesięcy od dnia przekształcenia składając stosowne zawiadomienie w terminie wynikającym z treści regulacji art. 28j ust. 1 pkt. 7 ustawy dochowując zarazem warunki wskazane w treści regulacji art. 28j ust. 5 ustawy, tj. zamykając księgi rachunkowe oraz sporządzając sprawozdanie finansowe na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem.

Przekształcona spółka z o.o. będzie spełniała warunki, o których mowa w treści regulacji art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W analizowanej sprawie nie zachodzą przesłanki negatywne wyłączające spółkę powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na zasadzie wynikającej z treści regulacji art. 5841 i następne KSH z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów spółek w oparciu o treść regulacji art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności nie zachodzą przesłanki negatywne wskazane w treści regulacji art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ww. ustawy. Podkreślenia jednak wymaga, iż jednym z zagadnień (pytań) zawartych w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego stanowi kwestia możliwości opodatkowania wg reguł ryczałtu od przychodów spółek w pierwszym roku podatkowym spółki powstałej w wyniku analizowanego przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę z o.o., a to oznacza iż analiza taka wymaga ustalenia czy w sytuacji przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę z o.o. zdarzenie takie nie mieści się w treści regulacji art. 28k ust. 1 pkt 5 lub 6 ustawy. W Pani ocenie, takie zdarzenie znajduje się poza tymi regulacjami.

W Pani ocenie, trudno jest dokonać takiej kwalifikacji. Zapłata czynszu za najem będzie miała wyłącznie charakter wypłaty rynkowo ustalonego wynagrodzenia wynikającego z zawartej umowy najmu, której przedmiot będzie stanowiło wykorzystywanie przez najemcę (spółkę przekształconą) wynajętego budynku. Podkreślenia zarazem wymaga, iż przedmiotowy wynajem będzie wynikał wyłącznie z uzasadnionych potrzeb gospodarczych spółki przekształconej i wyłącznie dla celów jej działalności gospodarczej.

Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie i przedmiocie, w którym aktualnie ta działalność jest prowadzona przez Panią w ramach jej indywidualnej działalności gospodarczej wymaga wykorzystywania nieruchomości o określonych parametrach użytkowych, zarówno dla celów magazynowych jak i dla celów prowadzonej sprzedaży, prezentacji produktów oraz aktualnej oferty jak również dla celów świadczenia usług serwisowych w zakresie sprzętu rowerowego. Z uwagi na powyższe należy jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie, iż w sytuacji, w której projektowana umowa najmu nie byłaby zawierana pomiędzy podmiotami powiązanymi to do jej zawarcia doszłoby na tożsamych warunkach. Podkreślenia wymaga, iż jak wskazywano w treści opisu zdarzenia przyszłego, przyszła umowa najmu zostanie zawarta na warunkach rynkowych. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj również lokalizacja Pani dotychczasowej działalności i rynkowego kontynuowania tej działalności przez spółkę przekształconą.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 11 umowa najmu zostanie zawarta na warunkach rynkowych w związku z realną potrzebą gospodarczą powstałej przyszłej spółki w aspekcie posiadania i wykorzystywania dla celów działalności gospodarczej budynku mającego stanowić przedmiot przyszłej umowy najmu.

W Pani ocenie, spółka zostanie wyposażona we wszelkie aktywa pozwalające na bezpośrednie i niezakłócone prowadzenie działalności gospodarczej w przedmiocie i zakresie dotychczas prowadzonym przez Panią w ramach jej dotychczasowej działalności gospodarczej i to bezpośrednio od dnia przekształcenia.

Według Pani, trudno zgodzić się z tezą jakoby projektowany w przyszłości wynajem nieruchomości miał być przyczyną działań polegających na dekapitalizowaniu Spółki w innej formie niż wkładu do Spółki. W przedmiotowym aspekcie warto także zwrócić uwagę, iż przedmiotowa nieruchomość w aspekcie cywilistycznym stanowi majątek odrębny Pani małżonka. Ponadto, obok jej zabudowania budynkiem użytkowym jest także zabudowana budynkiem mieszkalnym, w której Pani zamieszkuje wraz z mężem. Powyższy stan prawny wskazuje zatem na zasadność prawną oraz gospodarczą rozwiązania w wyniku którego spółka przekształcona będzie wykorzystywała przedmiotową nieruchomość w zakresie budynku użytkowego w oparciu o tytuł prawny oparty na umowie najmu.

Nie jest możliwym prowadzenie działalności w przedmiocie oraz zakresie aktualnego Pani przedsiębiorstwa bez wykorzystywania powierzchni budynku wraz z konieczną infrastrukturą o cechach odpowiadających nieruchomości mającej stanowić przedmiot przyszłej umowy najmu. Stąd projektowana transakcja z podmiotem powiązanym w zakresie najmu nieruchomości wynika wyłącznie z potrzeb biznesowych spółki. Ponadto w aspekcie biznesowym tj. aspekcie kontynuowania działalności przedsiębiorstwa przez spółkę powstała z przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej (tj. Pani) postrzegać należy także zapewnienie przez spółkę sobie prowadzenie działalności w dotychczasowej jej lokalizacji, która stanowi punkt znany Klientom Pani od lat.

Jedynym i wyłącznym celem wynajmowania przedmiotowej nieruchomości przez spółkę będzie prowadzenie działalności gospodarczej przez tą spółkę w przedmiocie, zakresie i rozmiarze odpowiadającym działalności gospodarczej aktualnie prowadzonej przez Panią, a to odpowiednio poprzez :

  • prowadzenie hurtowej i detalicznej sprzedaży sprzętu rowerowego,
  • prowadzenie serwisu rowerowego,
  • prowadzenie salonu ekspozycyjnego związanego z działalnością w zakresie obrotu sprzętem rowerowym,
  • posiadanie powierzchni magazynowej dla ww. celów.

Jak wcześniej wskazano, umowa najmu zostanie zawarta na warunkach rynkowych, zarówno w aspekcie ceny jak i innych postanowień i warunków umowy. Ponadto jej zawarcie będzie wynikało wyłącznie z realnych potrzeb gospodarczych spółki przekształconej.

Dla celów prowadzenia działalności przez spółkę w zakresie, przedmiocie i rozmiarze odpowiadającym dotychczasowemu przedsiębiorstwu Pani przedmiotowa nieruchomość mająca być oddana spółce w najem nie wymaga doposażenia.

W zakresie pytania czy będzie Pani w stanie udokumentować, że wskazane we wniosku wypłaty zysków będą stanowić wypłatę zysków wypracowanych przez jednoosobową działalność gospodarczą w okresie poprzedzającym przekształcenie i opodatkowanie Spółki z o.o. ryczałtem od dochodów spółek, w Pani ocenie istnieje taka możliwość. Podkreślenia bowiem wymaga, iż w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej dla celów rachunkowych prowadzi Pani księgi rachunkowe, a to z uwagi na treść regulacji art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości. Jednocześnie, jak wskazano w treści opisu stanu faktycznego odnoszącego się do zdarzenia przyszłego w aktualnie prowadzonych księgach rachunkowych Pani dochody wypracowane w ramach tej działalności, które nie zostały wypłacone są prezentowane w odrębnej pozycji.

Dodatkowo, stosownie do wymogów w zakresie tej kwestii dochody takie zostaną zaprezentowane dla celów przekształcenia jako zobowiązanie wobec wspólnika. Powyższe oznacza zatem, iż dochody, które zostały już uprzednio opodatkowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (wypracowane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w okresie poprzedzającym przekształcenie ), a które nie zostały wypłacone są ewidencjonowane w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a ponadto zostaną dla potrzeb przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej zaprezentowane jako zobowiązanie wobec wspólnika. Powyższe rozwiązanie pozwala na jednoznaczne udokumentowanie i odrębne przypisanie dokonywanych w ramach spółki przekształconej wypłat, które stanowią opodatkowane dochody osiągnięte przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (do dnia przekształcenia), a które stosownie do ich prezentacji stanowić będą zobowiązanie spółki wobec Pani.

W wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. nie dojdzie do przeszacowania wartości składników majątkowych.

Przekształcona spółka będzie kontynuowała wycenę składników majątkowych.

W wyniku przekształcenia nie wystąpi nadwyżka wartości bilansowej poszczególnych składników majątku (w tym środków trwałych) ponad ich wartość przyjętą dla celów amortyzacji.

Na chwilę obecną wg aktualnie posiadanej wiedzy nie dostrzega Pani płaszczyzn dla wystąpienia w ramach Pani działalności w związku z dokonywanym przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. dochodu z przekształcenia, o którym mowa w treści art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT w związku z treścią art. 7aa ust. 8 tej ustawy. Spółka przekształcona zamierza bowiem kontynuować zasady wyceny składników majątkowych przyjęte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zauważyć jednak należy, iż w odniesieniu do poszczególnych składników majątkowych dochód taki może wystąpić (np. w przypadku samochodów osobowych). Ponadto w przedmiotowym zakresie wskazać należy, iż stosownie do treści zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego Pani wątpliwości budzi konieczność ustalania dochodu z przekształcenia w wypadku dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów spółek na zasadzie wynikającej z treści regulacji art. 28j ust. 5 ustawy o CIT (tj. np. po kilku miesiącach od dnia dokonania przekształcenia).

Z uwagi na moment składania wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego oraz jej przedmiotu, który odnosi się do zdarzenia przyszłego nie sposób odpowiedzieć czy wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) spółki przekształconej przekroczy w roku podatkowym poprzedzającym rok opodatkowania ryczałtem od przychodu spółek wskazany poziom tj. równowartość 2 000 000 euro. Założyć jednak należy, iż w sytuacji w której spółka przekształcona dokonywałaby wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów spółek w trakcie pierwszego roku podatkowego na zasadzie wynikającej z treści regulacji art. 28j ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wartość wskazanego przychodu w okresie od dnia przekształcenia do końca ostatniego miesiąca poprzedzającego miesiąc opodatkowania ryczałtem nie zostanie osiągnięta.

Pytanie (we wniosku oznaczone nr 1)  

Czy wycofanie stanowiącego środek trwały w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budynku będzie podlegało opodatkowaniu VAT stosownie do treści regulacji art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Czy w związku z takim wycofaniem podatnik będzie obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, stosownie do treści regulacji art. 91 ust. 2 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

W aspekcie przedmiotowego zagadnienia w pierwszej kolejności wskazać należy, iż stosownie do brzmienia regulacji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. 2022 poz. 931) - dalej: ustawa o VAT - w świetle której to regulacji w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie dyspozycja art. 15 ust. 1 ustawy o VAT ustala, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei regulacja art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, definiując dla potrzeb tego podatku pojęcie działalności gospodarczej ustala, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W powyższym aspekcie jednoczesnego zauważenia wymaga, iż stosownie do treści regulacji art. 91 ustawy o VAT przewidziane zostały zasady dokonywania korekty podatku naliczonego w związku z zaistnieniem zmian w zakresie wykorzystywania składników majątku podatnika w ustalonym tymi regułami okresie korekty (m.in. w przypadku zmiany przeznaczenia środków trwałych ze związanego z czynnościami opodatkowanymi na związane z czynnościami zwolnionymi od podatku).

Dokonując analizy skutków wyłączenia z działalności gospodarczej przed dokonaniem przekształcenia przedsiębiorstwa stanowiącego środek trwały budynku zlokalizowanego w (…), a także części wykorzystywanego dla celów działalności gospodarczej budynku mieszkalnego zlokalizowanego w (…) (budynek mieszkalny w ramach, którego część powierzchni służy Pani działalności) pod kątem skutków w zakresie odliczonego w związku z prowadzonymi nakładami inwestycyjnymi szczegółowo opisanymi w zaprezentowanym opisie zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności warto odnieść się do regulacji art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Ustalona tą norma definicja działalności gospodarczej ma znacząco szerszy zakres w stosunku do pojęcia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców.

Odpowiednio, w myśl powołanej regulacji art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W konsekwencji nie budzi wątpliwości, iż za działalność gospodarczą na gruncie regulacji ustawy o VAT uznać należy także wynajem budynków, niezależnie czy on jest prowadzony przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu regulacji prawo przedsiębiorców czy też w ramach tzw. najmu prywatnego.

W kontekście analizowanego zagadnienia zasadnym staje się jednoczesne wskazanie na treść dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Mianowicie, norma ta ustala, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W kontekście przytoczonej dyspozycji art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT zauważenia zarazem wymaga, iż regulacje ustawy o VAT nie definiują pojęcia celów osobistych podatnika na aspekt ten wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w treści indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 31 stycznia 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.624.2021.1.WR, w której to interpretacji uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano: „Ustawa VAT nie definiuje potrzeb osobistych, można jednak przyjąć, że przez cele osobiste podatnika należy rozumieć zaspokajanie jego potrzeb osobistych (w odniesieniu do nieruchomości będą to np. własne cele mieszkaniowe). Zatem, nie będzie to dotyczyć sytuacji zmiany sposobu wykorzystywania danych towarów, np. z wykorzystywania ich w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na przeznaczenie ich na wynajem poza tą działalnością. W takim wypadku nie dochodzi bowiem do zaspokojenia potrzeb osobistych w rozumieniu podatku VAT, bowiem ten sposób ich wykorzystania jest także uznawany za działalność gospodarczą w rozumieniu podatku VAT, a tym samym nie może stanowić zaspokajania potrzeb osobistych w rozumieniu Ustawy VAT”.

Konsekwentnie zatem, nie sposób jest przyjąć, aby wyłączenie przed dokonaniem przekształcenia Pani działalności gospodarczej w spółkę z o.o. w ramach przekształcenia, o którym mowa w treści art. 5841 KSH przedmiotowego, a stanowiącego aktualnie środek trwały budynku (…) z zakresu składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowiło o jego przekazaniu na cele prywatne w sytuacji, w której będzie Pani wykorzystywała przedmiotowy budynek w całości dla celów świadczenia usług najmu (bez względu czy będzie ten najem prowadzony w ramach nowej indywidualnej działalności gospodarczej, czy też jako najem prywatny).

Stąd w analizowanej sprawie nie zaistnieje przypadek objęty regulacją art. 7 ust 2 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem konieczność kwalifikacji wyłączenia przedmiotowej nieruchomości z majątku związanego z działalnością gospodarczą podatnika przed przekształceniem przedsiębiorstwa podatnika w spółkę z o.o. jako dostawy towarów.

Podkreślenia zarazem wymaga, iż w związku z wyłączeniem przedmiotowej nieruchomości przed przekształceniem Pani przedsiębiorstwa, nie zamierza Pani dokonać wykreślenia swojej osoby z rejestru podatników VAT czynnych, ponieważ jako taki podatnik będzie nadal świadczyć usługi wynajmu budynków na rzecz przekształconej spółki z o.o. opodatkowując te usługi wg właściwych stawek tego podatku. Stąd brak podstaw jest w Pani ocenie dla dokonania kwalifikacji w świetle której wycofanie przed dokonaniem przekształcenia przedmiotowego, a aktualnie stanowiącego środek trwały Pani przedsiębiorstwa nieruchomości na cele świadczenia opodatkowanych usług wynajmu, będzie prowadziło do zasadności uznania iż zaistnieje w tym przypadku dostawa towarów, o której mowa w treści regulacji art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Ponadto, Pani zdaniem, skoro brak jest podstaw dla uznania czynności wycofania przedmiotowego budynku za dostawę towarów (art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawa o VAT) oraz brak jest podstaw dla uznania, iż w przedmiotowej sytuacji dojdzie do zmiany jego przeznaczenia związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych na związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania, to Pani zdaniem nie zaistnieje także podstawa dla dokonania okresowej korekty podatku naliczonego wynikającego z dokonanych przez podatnika inwestycji (budowa budynku (…)). Obiekt ten będzie bowiem nadal wykorzystywany dla celów działalności opodatkowanych przez Panią jako podatnika VAT czynnego (tutaj opodatkowanych usług najmu).

W Pani ocenie, jak wskazano w treści opisu zdarzenia przyszłego, przekształcając przedsiębiorstwo w spółkę z o.o. w trybie regulacji art. 5841 KSH nie zamierza Pani rezygnować ze statusu podatnika VAT czynnego, bowiem po przekształceniu świadczyć będzie jako podatnik VAT czynny opodatkowane usługi najmu budynku zlokalizowanego w (…) (ewentualnie części budynku mieszkalnego zlokalizowanego w (…)). Co istotne, w wyniku przekształcenia prowadzonego przez Panią przedsiębiorstwa w spółkę z o.o. oraz zawarcia z tą spółka umowy najmu budynku zlokalizowanego w (…) (ewentualnie części budynku mieszkalnego zlokalizowanego w (…)) nie wystąpi nawet jakakolwiek przerwa wykorzystaniu przez Panią jako podatnika VAT przedmiotowej nieruchomości dla celów wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Powyższe oznacza, iż przedmiotowy, a stanowiący aktualnie środek trwały budynek w sposób nieprzerwany będzie wykorzystywana przez podatnika jako podatnika VAT czynnego dla celów wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a w efekcie w Pani ocenie brak tutaj będzie podstaw dla dokonywania jakiejkolwiek korekty podatku naliczonego wynikającego z inwestycji prowadzonej przez podatnika na nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Jak wynika z art. 659 § 2 Kodeksu Cywilnego:

Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243).

Zatem ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Wobec powyższego, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi w zakresie wynajmowania i dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, natomiast usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym podlegają opodatkowaniu właściwą dla tej czynności stawką podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, najem nieruchomości niemieszkalnych stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, w odniesieniu do nieruchomości, którą zamierza Pani wycofać z majątku firmy do majątku osobistego z zamiarem jej dalszego wynajmowania, nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, nie nastąpi tutaj bowiem dostawa towaru na Pani cele osobiste. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, nieruchomość po wycofaniu z działalności gospodarczej, przeznaczona będzie do dalszego wynajmu i nadal będzie wykorzystywana przez Panią w sposób ciągły dla celów zarobkowych do wykonywania czynności opodatkowanych. Co za tym idzie czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pani wątpliwości dotyczą również kwestii dokonania korekty podatku VAT naliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości stanowiącej środek trwały w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Natomiast jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Jak stanowi art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą polegającą głównie na sprzedaży hurtowej pozostałych artykułów gospodarstwa domowego. Sprzedaż prowadzona przez Panią koncentruje się na rynku sprzedaży rowerów oraz akcesoriów i sprzętu związanego z branżą rowerową. Jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z prowadzoną działalnością wykorzystuje Pani m.in. nieruchomość (budynek handlowo-usługowy). Budynek handlowo-usługowy został wybudowany w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej na gruncie stanowiącym odrębny majątek Pani męża. Przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabywanych towarów i usług dla celów budowy przedmiotowego budynku.

Aktualnie planuje Pani przekształcenie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z planowanym przekształceniem planuje Pan przenieść nieruchomość stanowiącą środek trwały do majątku prywatnego. Przy czym co istotne sposób wykorzystania tej nieruchomości nie ulegnie zmianie, gdyż będzie ona wynajmowana spółce przekształconej – w ramach tzw. najmu prywatnego. Wskazała Pani, że nieruchomość, będzie wynajmowana dla celów działalności gospodarczej.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy zauważyć, że nie będzie miała Pani obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, w odniesieniu do składników majątkowych mających być przedmiotem planowanego najmu gdyż:

  • przekazanie nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku osobistego celem jej wynajmu nie będzie stanowiło zmiany w sposobie jej wykorzystania w szczególności nie będzie stanowiło czynności zwolnionej od podatku;
  • przedmiotowa nieruchomość nadal będzie przez Panią wykorzystywana do działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych tj. wynajmu.

Nie nastąpi więc w tym przypadku zmiana przeznaczenia wykorzystywania nieruchomości, a tylko taka sytuacja rodzi obowiązek korekty.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z wycofaniem z majątku firmy nieruchomości stanowiącej środek trwały Pani przedsiębiorstwa i przekazaniem jej do majątku prywatnego – w celu wynajmu prywatnego opodatkowanego podatkiem od towarów i usług - nie ma Pani obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-7 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).