Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.612.2025.1.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.612.2025.1.AS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie (...) w ramach działów specjalnych produkcji rolnej („Gospodarstwo”).

Wnioskodawca planuje przeprowadzić modernizację Gospodarstwa w drugiej połowie 2025 r., mającą na celu poprawę efektywności energetycznej, m.in. poprzez budowę odpowiednich kurtyn („Modernizacja”). Wnioskodawca poniesie koszty modernizacji.

W związku z przyszłą modernizacją Wnioskodawca planuje uzyskać od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki („Prezes URE”) świadectwa efektywności energetycznej, o których mowa w art. 20 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1047 ze zm., dalej jako: „Ustawa EE”) (dalej także jako: „Białe Certyfikaty”). Białe Certyfikaty są to świadectwa efektywności energetycznej, które są przyznawane podmiotom gospodarczym za przeprowadzenie przedsięwzięć służących poprawie efektywności.

Poprawie efektywności energetycznej służą m.in. następujące rodzaje przedsięwzięć (art. 19 ust. 1 Ustawy EE):

izolacja instalacji przemysłowych;

przebudowa lub remont budynku wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi;

odzyskiwanie energii, w tym odzyskiwanie energii w procesach przemysłowych;

ograniczenie strat związanych z poborem energii biernej, z systemami zasilania urządzeń telekomunikacyjnych lub informatycznych, z magazynowaniem i przeładunkiem paliw ciekłych.

Białe Certyfikaty stanowią potwierdzenie planowanej do zaoszczędzenia ilości energii finalnej wynikającej z przedsięwzięcia poprawiającego efektywność energetyczną (art. 20 ust. 1 Ustawy EE).

Białe certyfikaty są przyznawane przez Prezesa URE na wniosek podmiotu planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej lub podmiotu upoważnionego przez ten podmiot (art. 20 ust. 3 Ustawy EE). Istotnym faktem jest, że Białe Certyfikaty mogą zostać uzyskane jedynie na przedsięwzięcie planowane – takie, które nie zostało rozpoczęte przed złożeniem wniosku.

Co do zasady Białe Certyfikaty mogą zostać przyznane na rzecz każdego podmiotu planującego inwestycję, która przełoży się na osiągnięcie oszczędności energii.

Świadectwo efektywności energetycznej zawiera w szczególności (art. 21 ust. 1 Ustawy EE):

numer świadectwa;

dane identyfikacyjne podmiotu otrzymującego;

określenie wartości świadectwa, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego, równej ilości energii finalnej planowanej do zaoszczędzenia średnio w ciągu roku, przy czym wartość tę ustala się z uwzględnieniem współczynników sprawności procesów przetwarzania energii pierwotnej w energię finalną (art. 21 ust. 2 Ustawy EE).

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie (art. 22 ust. 1 Ustawy EE).

Podmiot, któremu wydano Białe Certyfikaty, sporządza audyt efektywności energetycznej potwierdzający uzyskanie planowanej oszczędności energii finalnej z zakończonego przedsięwzięcia (art. 23 ust. 1 Ustawy EE).

Stosownie do art. 30 ust. 1-3 Ustawy EE, prawa majątkowe wynikające ze świadectw efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych.

Przyznane Białe Certyfikaty są zbywalne. Powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta. Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot prowadzący giełdę towarową. W przypadku Wnioskodawcy podmiotem tym jest Towarowa Giełda Energii.

Po otrzymaniu Białych Certyfikatów Wnioskodawca rozważy ich sprzedaż na Towarowej Giełdzie Energii do 31 grudnia 2025 r.

Uzyskanie Białych Certyfikatów oraz zbycie jest związane z poniesieniem przez Wnioskodawcę kosztów transakcyjnych, w tym w szczególności uiszczania opłat i prowizji oraz wynagrodzenia wyspecjalizowanego podmiotu odpowiadającego m.in. za ocenę planowanych Modernizacji, weryfikowanie ich zgodności z przepisami Ustawy EE, przygotowywaniem dokumentacji i pośrednictwem w zbyciu Białych Certyfikatów („Wydatki Transakcyjne”).

Wnioskodawca szacuje, że cena sprzedaży Białych Certyfikatów będzie przewyższała łączną sumę Wydatków Transakcyjnych oraz wydatków poniesionych przez niego w związku z dokonaniem Modernizacji.

Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną w swojej indywidualnej sprawie z (...) 2025 roku o numerze (...) potwierdzającą, iż przychody ze zbycia świadectw efektywności energetycznej to zbywalne prawa majątkowe będące towarem giełdowym, co wynika wprost z art. 30 ust. 1 Ustawy EE, (...) uznać należy, że przychody z ich planowanej sprzedaży kwalifikować należy do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT (sprzedaż praw majątkowych).

Pytania

1)Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć koszty przeprowadzenia Modernizacji jako koszty uzyskania przychodów ze zbycia Białych Certyfikatów?

2)Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć Wydatki Transakcyjne związane z pozyskaniem i zbyciem Białych Certyfikatów jako koszty uzyskania przychodów ze zbycia Białych Certyfikatów?

3)Czy dochód Wnioskodawcy z tytułu zbycia Białych Certyfikatów powinien zostać zaklasyfikowany jako dochód z zysków kapitałowych wykazywany w deklaracji PIT-38 i opodatkowany według stawki 19%?

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie

1)Wnioskodawca ma prawo zaliczyć koszty przeprowadzenia Modernizacji jako koszty uzyskania przychodów ze zbycia Białych Certyfikatów.

2)Wnioskodawca ma prawo zaliczyć Wydatki Transakcyjne związane z pozyskaniem i zbyciem Białych Certyfikatów jako koszty uzyskania przychodów ze zbycia Białych Certyfikatów.

3)Dochód Wnioskodawcy z tytułu zbycia Białych Certyfikatów powinien zostać zaklasyfikowany jako dochód z zysków kapitałowych wykazywany w deklaracji PIT-38 i opodatkowany według stawki 19%.

Uzasadnienie

1) Przychody ze zbycia świadectw efektywności energetycznej – zasady opodatkowania

Zgodnie z art. 30 ust. 1 Ustawy EE: Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Stosownie do treści art. 30 ust. 2 Ustawy EE: Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Źródłami przychodów są między innymi:

działy specjalne produkcji rolnej (art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT);

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT);

inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT).

Wydana interpretacja indywidualna w sprawie Wnioskodawcy potwierdza, iż przychody ze zbycia świadectw efektywności energetycznej to zbywalne prawa majątkowe będące towarem giełdowym, co wynika wprost z art. 30 ust. 1 Ustawy EE, (...) uznać należy, że przychody z ich planowanej sprzedaży kwalifikować należy do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT (sprzedaż praw majątkowych).

Świadectwa efektywności energetycznej są instrumentem, z którego wynikają zbywalne prawa majątkowe, których zbycie powoduje powstanie określonego przysporzenia. Uwzględniając powyższe, dochód ze zbycia Białych Certyfikatów należy uznać za dochód z zysków kapitałowych wykazywany w deklaracji PIT-38 i opodatkowany według stawki 19%.

2) Koszty uzyskania przychodu

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie czy dochodem ze zbycia Białych Certyfikatów będzie przychód z ich zbycia pomniejszony o:

koszty przeprowadzenia Modernizacji Gospodarstwa jako nieosiągnięty w ramach działów specjalnych produkcji rolnej (możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychów ze zbycia certyfikatów wydatków na modernizację);

Wydatki Transakcyjne.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej oraz planuje osiągnąć przychód (dochód) ze sprzedaży Białych Certyfikatów. Co do zasady, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o PIT: Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 Ustawy o PIT.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem od tej zasady może być wyłącznie sytuacja, w której przepisy prawa wyraźnie wskazują przynależność danego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów (lub też przepisy te wyłączają możliwość jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów). W pozostałych przypadkach kluczowe jest przeanalizowanie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania. Powyższe oznacza, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Jeżeli pomiędzy poniesieniem danego wydatku a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy, podatnik ma prawo do zaliczenia go w koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

jego poniesienie miało na celu uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 Ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Co ważne, kosztami uzyskania przychodów są zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i wydatki inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim), jeżeli podatnik jest w stanie wykazać, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. W tym kontekście należy uznać, że wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione koszty pozwalają na normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a w sensie podatkowym zabezpieczają źródło przychodów.

Odnosząc powyższe do kosztów Modernizacji i Wydatków Transakcyjnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełniają one wszystkie przesłanki do uznania ich za wydatek związany z uzyskaniem/ zachowaniem/zabezpieczeniem źródła przychodów. Modernizacje, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę, niewątpliwie mają na celu uzyskanie przychodu (ze zbycia Białych Certyfikatów). Ponosząc te wydatki Wnioskodawca uzyska wymierne korzyści finansowe w postaci przychodu ze zbycia Białych Certyfikatów.

Dodatkowo, koszty i opłaty związane z technicznymi kwestiami uzyskania Białych Certyfikatów, wynagrodzenie specjalistycznego podmiotu będącego sui generis pośrednikiem pomiędzy Wnioskodawcą a odpowiednimi organami/podmiotami również spełniają warunek poniesienia ich w związku z zamiarem uzyskania przychodu.

Wydatki poniesione na Modernizacje oraz Wydatki Transakcyjne będą należycie udokumentowane, bowiem Wnioskodawca będzie otrzymywał z tego tytułu faktury VAT dokumentujące świadczenie Usług.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy będzie miał on prawo do zaliczenia kosztów Modernizacji i Wydatków Transakcyjnych do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ:

będą one ponoszone przez podatnika (Wnioskodawcę) w związku z prowadzoną przez niego działalnością;

będą definitywne (rzeczywiste), ponieważ z tego tytułu będą świadczone rzeczywiste usługi/ dostawy towarów;

ich ponoszenie będzie miało na celu uzyskanie/zachowanie/zabezpieczenie źródła przychodów i z założenia będzie miało wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, co wynika z korzyści płynących ze zbycia Białych Certyfikatów przez Wnioskodawcę;

będą właściwie udokumentowane;

nie znajdują się one w grupie wydatków, o których mowa w art. 23 ust. 1 Ustawy o PIT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, dochód ze zbycia Białych Certyfikatów będzie stanowił przychód z ich zbycia pomniejszony o koszty przeprowadzenia Modernizacji Gospodarstwa oraz o Wydatki Transakcyjne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 711, dalej: „uee”) reguluje system świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Jest to mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania prooszczędnościowe. Ustawa ta przewiduje, że można je uzyskać tylko za przedsięwzięcia o najwyższej efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 3 tej ustawy:

Potwierdzeniem planowanej do zaoszczędzenia ilości energii finalnej wynikającej z przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej, o których mowa w art. 19 ust. 1, jest świadectwo efektywności energetycznej.

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu:

1) planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej albo

2) upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w pkt 1.

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie (art. 22 ust. 1 uee).

Podmiot, któremu wydano Białe Certyfikaty sporządza audyt efektywności energetycznej potwierdzający uzyskanie planowanej oszczędności energii finalnej z zakończonego przedsięwzięcia (art. 23 ust. 1 uee).

Jak stanowi art. 30 ust. 1 uee:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Stosownie do treści art. 30 ust. 2 uee:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Z uzasadnienia projektu ustawy o efektywności energetycznej wynika, że:

Wydawanie świadectw efektywności energetycznej ma na celu zmotywowanie podmiotów określonych w projekcie ustawy, w tym w szczególności przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców końcowych, do podjęcia działań inwestycyjnych przyśpieszających osiągnięcie krajowego celu w zakresie efektywności energetycznej oraz przyczyniających się, przez zmniejszenie zużycia energii, do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i innych substancji szkodliwych do atmosfery.

(…) Ze świadectwa efektywności energetycznej wynikają zbywalne prawa majątkowe, które są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 197), a więc podlegają obrotowi na Towarowej Giełdzie Energii.

(…) Świadectwo efektywności energetycznej będzie wydawane dla potwierdzenia deklarowanej oszczędności energii finalnej wynikającej z realizacji określonego przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.

Źródłami przychodów są między innymi:

działy specjalne produkcji rolnej (art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy);

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy);

inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że prowadzi Pan działalność w zakresie (...) w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. W związku z przyszłą modernizacją planuje Pan uzyskać od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki świadectwa efektywności energetycznej (Białe Certyfikaty).

Biorąc pod uwagę, że przychody ze zbycia świadectw efektywności energetycznej to zbywalne prawa majątkowe będące towarem giełdowym, przychody z ich planowanej sprzedaży kwalifikować należy do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy (sprzedaż praw majątkowych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:

a) odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Zgodnie z art. 5a pkt 13 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):

Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1) papiery wartościowe;

2) niebędące papierami wartościowymi:

a) tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b) instrumenty rynku pieniężnego,

c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

d) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h) kontrakty na różnicę,

i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

j) uprawnienia do emisji.

Świadectwo efektywności energetycznej jest prawem majątkowym i nie spełnia przesłanek do uznania za pochodny instrument finansowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi opcji, kontraktu terminowego, swapu, umowy forward, kontraktu bądź innego instrumentu wymienionego w poszczególnych literach art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Biały Certyfikat nie jest także papierem wartościowym. Sam fakt, że prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym nie oznacza, że przychód z ich sprzedaży podlega opodatkowaniu właściwemu dla kapitałów pieniężnych. Jako walory niewskazane w treści art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaż Białych Certyfikatów należy opodatkować jak pozostałe prawa majątkowe, czyli zgodnie z dyspozycją art. 18 ustawy.

Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy dochód ten powinien być wykazany w zeznaniu rocznym (w zależności o pozostałych przychodów: PIT-37 lub PIT-36) składanym za określony rok podatkowy (rok uzyskania przychodu). Dochód ten podlega opodatkowaniu według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest więc nieprawidłowe.

Treść art. 9 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie, jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowego, tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła.

Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów. Koszty poniesione przez podatnika należy zatem oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodu, a nie niezbędności.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

zostały faktycznie poniesione w celu uzyskania przychodu, tzn. pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami oraz

nie zostały wymienione w art. 23 ustawy zawierającym katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność w zakresie (…) w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Planuje Pan przeprowadzić modernizację gospodarstwa mającą na celu poprawę efektywności energetycznej. Poniesione przez Pana koszty modernizacji będą dotyczyły więc źródła przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a nie sprzedaży praw majątkowych. Celem poniesienia tych wydatków, jak wynika z przepisów ustawy o efektywności energetycznej, jest poprawa efektywności energetycznej Pana działalności. Z kolei celem wydania świadectw efektywności energetycznej jest zmotywowanie podmiotów do podjęcia określonych działań inwestycyjnych. Uzyskanie świadectw efektywności energetycznej nastąpi niejako przy okazji tej modernizacji, tak więc wydatki modernizacyjne z pewnością nie służą stricte uzyskaniu Białych Certyfikatów i nie są kosztem uzyskania przychodu z ich dalszej sprzedaży.

Także przedstawione przez Pana w drugim pytaniu wydatki transakcyjne (w większości) nie mogą być uznane za jako koszty uzyskania przychodów ze zbycia Białych Certyfikatów, gdyż jak już wcześniej wskazano celem wydawania świadectw efektywności energetycznej jest zmotywowanie podmiotów do podjęcia określonych działań inwestycyjnych i poprawa efektywności energetycznej.

Z przedstawionych przez Pana wydatków jedynie koszty pośrednictwa w zbyciu oraz opłaty i prowizje bezpośrednio związane ze zbyciem mogą być ujęte jako koszty uzyskania przychodów ze zbycia Białych Certyfikatów.

W rezultacie Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 także jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.