Ustalenie, czy sprzedaży nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT oraz dokumentowania tej transakcji fakturą - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.450.2023.2.EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.450.2023.2.EB

Temat interpretacji

Ustalenie, czy sprzedaży nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT oraz dokumentowania tej transakcji fakturą

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy sprzedaży nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT oraz dokumentowania tej transakcji fakturą. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – działając jako komornik – prowadzi pod sygnaturą (…) postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi (…) z nieruchomości objętych:

·(…) oznaczonej ewidencyjnie jako dz. Nr (…) o pow. (…) ha, zabudowanej (…) kurnikami o łącznej powierzchni użytkowej (…) m² i budynkiem agregatu prądotwórczego o powierzchni zabudowy (…) m²,

·(…) oznaczonej ewidencyjnie jako dz. Nr (…) o pow. (…) ha, zabudowanej wagą towarową 50t z budką wagową, utwardzonym placem pod butle gazowe, basenem przeciwpożarowym,

·KW (…) zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym o powierzchni zabudowy (…) m² i powierzchni użytkowej (…) m², oznaczona ewidencyjnie jako działka nr (…) o powierzchni (…) ha.

Na 28 sierpnia 2023 r. dłużnik figuruje w rejestrze VAT.

Według opinii biegłego sądowego wartość nieruchomości została określona:

·KW (…) – (…) zł,

·KW (…) – (…) zł,

·KW (…) – (…) zł.

Nieruchomość KW (…) i KW (…) objęte są umową dzierżawy zawartą na czas oznaczony do 7 września 2040 r. Wartość dzierżawy została wyliczona na kwotę (…) zł.

Dla danego obszaru brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Nieruchomość położona jest na terenie:

­w części w jednostce oznaczonej symbolem (…) opisana jako wytwórczość, przemysł, składy, transport, hodowla, ogrodnictwo,

­w części jednostce oznaczonej symbolem E5 opisanej jako tereny ekologia (las, park, tereny otwarte) obszar rolniczej przestrzeni produkcyjnej (pola).

Studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednak na jego podstawie sporządzane są plany miejscowe.

Komornik, w myśl w art. 43 ust. 21 ustawy o VAT, podjął udokumentowane działania i wezwał pisemnie dłużnika do udzielenia niezbędnych informacji, czy w przypadku przyszłej skutecznej sprzedaży w trybie licytacji komornik jako płatnik powinien za dłużnika odprowadzić z uzyskanej ceny podatek od towarów i usług, czy też sprzedaż będzie zwolniona od opodatkowania tym podatkiem. Dłużnik udzielił odpowiedzi na ww. wezwanie, iż w przypadku skutecznej sprzedaży licytacyjnej należy odprowadzić podatek od towarów i usług.

Uzupełnienie opisu sprawy

1.Działka nr (…) została nabyta 15 maja 2006 r. na podstawie umowy darowizny.

Na pytania o treści:

2.Czy nabycie przez dłużnika działek będących przedmiotem postępowania egzekucyjnego, nastąpiło w ramach transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT)? Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdej z działek, które mają być przedmiotem sprzedaży.

3.Czy przy nabyciu działek będących przedmiotem postępowania egzekucyjnego dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego? Jeżeli tak, należy wskazać, czy z tego prawa dłużnik skorzystał. Jeśli nie przysługiwało, należy wskazać dlaczego. Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdej z działek, które mają być przedmiotem sprzedaży.

4.W jakim dokładnie celu dłużnik nabył działki wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnych działkach będących przedmiotem postępowania egzekucyjnego?

5.Czy na dzień nabycia ww. działek dłużnik był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

6.Od kiedy i z tytułu prowadzenia jakiej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą, dłużnik figuruje w „rejestrze VAT”?

wskazała Pani: „BRAK INFORMACJI”.

7.Na pytanie o treści: „Czy ww. działki zabudowane wraz z naniesieniami były wykorzystywane przez dłużnika w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, z tytułu prowadzenia której dłużnik jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?”,

Wskazała Pani: „BYŁY WYKORZYSTYWANE DO DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, DŁUŻNIK ZOSTAŁ WYKREŚLONY Z DNIEM 7 września 2023 ZGODNIE ART. 96 UST. 9A PKT 2”.

8.Na pytanie o treści „Czy dłużnik nabył działki będące przedmiotem postępowania egzekucyjnego wraz z naniesieniami, czy je wybudował? Jeśli wybudował, to:

a)kiedy dokładnie budowa tych naniesień została zakończona?

b)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę tych naniesień? Jeśli nie, to dlaczego?

c)w jakim celu dłużnik wybudował te naniesienia?

Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach”;

wskazała Pani: „BRAK INFORMACJI”.

9.W odpowiedzi na pytanie „Jakie dokładnie naniesienia, które są własnością dłużnika, znajdują się na działce nr (…)? Należy dokładnie wskazać:

a)który obiekt jest budynkiem, a który budowlą lub ich częścią, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)?

Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdego obiektu znajdującego się na działce nr (…), z uwzględnieniem obiektów wskazanych w złożonym wniosku.

b)jeśli na ww. działce znajdują się urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, to należy wskazać, jakie są to urządzenia oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane? (…)”;

wskazała Pani:

a)zabudowę działki stanowią budowle: waga towarowa 50t z budką wagową nietrwale z gruntem związaną, kontener z płyt PW8, utwardzony plac i basen przeciwpożarowy,

b)brak informacji.

10.Nieruchomość (…) nie była przedmiotem najmu/dzierżawy, brak informacji o sposobie wykorzystywania przez dłużnika.

11.Przedmiotem dzierżawy były budynki znajdujące się na działce nr (…) i nr (…) w załączeniu umowa dzierżawy z 7 września 2020 r.

12.Nieruchomości są udostępniane przez dłużnika na podstawie umowy dzierżawy od 7 września 2020 r. na okres 20 lat.

W odpowiedzi na pytania o treści:

13.Czy dłużnik w związku z dzierżawą nieruchomości był/jest/będzie zobowiązany do wystawienia faktury i zapłaty podatku należnego?

14.Czy dłużnik dokonywał/dokonuje rozliczenia podatku należnego z tytułu dzierżawy przedmiotowych nieruchomości? W przypadku, gdy podatek należny z tytułu dzierżawy nieruchomości nie był/nie jest przez dłużnika rozliczany, prosimy wskazać z jakiego powodu.

15.Czy naniesienia znajdujące się na działkach będących przedmiotem postępowania egzekucyjnego były udostępniane osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. umowy najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeśli tak, to czy była/jest to umowa odpłatna i w jakim czasie obowiązywała? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego naniesienia znajdującego się na poszczególnych działkach będących przedmiotem zbycia.

16.Czy dłużnik wprowadził działki i naniesienia znajdujące się na poszczególnych działkach do ewidencji środków trwałych? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej działki oraz każdego z budynku/budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach.

17.W jaki sposób działki wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnych działkach były wykorzystywane przez dłużnika przez cały okres posiadania? Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach.

18.Czy działki zabudowane wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnych działkach będące przedmiotem postępowania egzekucyjnego wykorzystywane były przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była nieruchomość wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnej działce, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia. Informacji proszę udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach.

wskazała Pani „BRAK INFORMACJI”.

19.W odpowiedzi na pytanie „Czy nastąpiło już pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do używania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) położonych na działkach poszczególnych budynków/budowli lub ich części? Jeżeli tak, to należy wskazać, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem każdego budynku/budowli lub ich części a ich sprzedażą przez komornika, upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach”,

wskazała Pani: „NASTĄPIŁO PIERWSZE ZASIEDLENIE, MINĄŁ OKRES POWYŻEJ 2 LAT”.

20.W odpowiedzi na pytanie: „Czy w ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą działek zabudowanych w drodze egzekucji komorniczej ponoszono wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia? Jeżeli ponoszono takie wydatki, to:

a)kto i na jakiej podstawie ponosił te wydatki?

b)kiedy były one ponoszone?

c)czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki/budowle lub ich części były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej ponoszącego wydatki oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?

d)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z budynków/budowli lub ich części znajdujących się na poszczególnych działkach;

wskazała Pani: „BRAK INFORMACJI”.

21.W odpowiedzi na pytanie: „Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

─ czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią działań?

─ czy działania te zostały udokumentowane?

─ czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?;

wskazała Pani: „DNIA 06-10-2023 R. DŁUŻNIK (…) ZŁOŻYŁA OŚWIADCZENIE O OBOWIĄZKU ODPROWADZENIA PODATKU VAT W PRZYPADKU SKUTECZNEJ LICYTACJI WSZYSTKIMI NIERUCHOMOŚCI”.

Pytanie

Czy w przypadku przyszłej sprzedaży licytacyjnej nieruchomości objętych KW (…) komornik sądowy, w myśl art. 18 ustawy o VAT, jako płatnik będzie zobowiązany odprowadzić za dłużnika z sumy uzyskanej z licytacji należny podatek VAT i wystawić fakturę VAT dokumentującą sprzedaż, czy też licytacyjna sprzedaż tych nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT i tylko na ewentualne żądanie nabywcy komornik będzie obowiązany wystawić fakturę VAT ze stawką zwolnioną od podatku VAT w myśl art. 106c i następne ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu do wniosku z 17 października 2023 r.)

Zdaniem Pani, wobec uzyskania od dłużnika oświadczenia na skutek podjęcia udokumentowanych działań w trybie art. 43 ust. 21 ustawy o VAT – że od przyszłej sprzedaży licytacyjnej opisanych nieruchomości – Wnioskodawca, jako komornik sądowy, od ceny nabycia uzyskanej ze sprzedaży odprowadzi VAT i wystawi fakturę VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów tej ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika.

Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani postępowanie egzekucyjne przeciwko Dłużnikowi – z nieruchomości:

KW (…) oznaczonej ewidencyjnie jako dz. Nr (…) o pow. (…) ha, zabudowanej (…) kurnikami o łącznej powierzchni użytkowej (…) m² i budynkiem agregatu prądotwórczego o powierzchni zabudowy (…) m²,

KW (…) oznaczonej ewidencyjnie jako dz. Nr (…) o pow. (…) ha, zabudowanej wagą towarową 50t z budką wagową, utwardzonym placem pod butle gazowe, basenem przeciwpożarowym,

KW (…) zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym o powierzchni zabudowy (…) m² i powierzchni użytkowej (…) m², oznaczona ewidencyjnie jako działka nr (…) o powierzchni (…) ha.

Na 28 sierpnia 2023 r. dłużnik figuruje w rejestrze VAT.

Według opinii biegłego sądowego wartość nieruchomości została określona:

• KW (…) – (…) zł,

• KW (…) – (…) zł,

• KW (…) – (…) zł.

Nieruchomość (…) objęte są umową dzierżawy zawartą na czas oznaczony do 7 września 2040 r. Wartość dzierżawy została wyliczona na kwotę (…) zł.

Dla danego obszaru brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.

Działki zabudowane wraz z naniesieniami były wykorzystywane przez dłużnika w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Pani zobowiązana odprowadzić za dłużnika z sumy uzyskanej z licytacji należny podatek VAT i wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, czy też licytacyjna sprzedaż tych nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT i tylko na ewentualne żądanie nabywcy komornik będzie obowiązany wystawić fakturę ze stawką zwolnioną od podatku VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc, dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

Zatem, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.

Należy zaznaczyć, że umową dzierżawy zawartą na czas oznaczony do 7 września 2040 r. objęte były budynki znajdujące się na działce nr 8/24 i 8/20. Zatem wskazać należy, że przedmiotowe nieruchomości były oddane w dzierżawę, która stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na to, czy dzierżawa jest prowadzona w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, że – jak wynika z opisu sprawy na 28 sierpnia 2023 r. dłużnik figurował w rejestrze VAT, a przedmiotowe nieruchomości zabudowane były wykorzystywane przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej w ramach art. 15 ust. 2 ustawy, a ponadto 2 nieruchomości zabudowane (nr 8/24 i nr 8/20) były i są przedmiotem dzierżawy, to z tytułu transakcji sprzedaży wszystkich tych nieruchomości, dłużnik będzie występował w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy

W konsekwencji, dostawa ww. nieruchomości w drodze licytacji komorniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, zawierających zwolnienie dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Przykładowo, pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku oddany zostanie on w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej – w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku. Również w przypadku gdy nieruchomość jest wykorzystywana dla celów osobistych np. mieszkalnych również mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl bowiem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogicznie opodatkowanie podatkiem VAT, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W okolicznościach opisanej we wniosku sprawy wskazać także należy na art. 43 ust. 21 ustawy, zgodnie z którym:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów dokonana w trybie egzekucji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu braku informacji od Dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Panią działek zabudowanych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Nie możemy bowiem ocenić możliwości zastosowania zwolnienia do sprzedaży działek zabudowanych w sytuacji, gdy w opisie sprawy nie ma m.in. informacji, do jakich czynności wykorzystywane były zabudowane działki, które będą przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej, oraz czy w odniesieniu do ww. działek mających być przedmiotem sprzedaży Dłużnik przed sprzedażą ponosił wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły 30% wartości początkowej budynku ich części i kiedy ewentualnie je ponosił.

Wskazała Pani, że brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Panią udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

W związku z powyższym w sprawie znajduje zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnienia do dostawy działek nr (…) objętych KW (…). Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

Skoro dostawa działek nr (…) wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnych działkach nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a i pkt 2 ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa gruntów, na których posadowione są budynki/budowle, nie będzie objęta zwolnieniem od podatku.

Tym samym, sprzedaż w trybie egzekucji działek nr (…) wraz z naniesieniami znajdującymi się na poszczególnych działkach nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanych będzie Pani zobowiązana jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z powyższego fakturę wystawia się w celu udokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast z art. 106b ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Z opisu sprawy wynika, że będzie Pani jako komornik dokonywała sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT nieruchomości zabudowanych należących do dłużnika, który w ramach tej transakcji będzie podatnikiem podatku VAT.

Zatem Pani jako płatnik, o którym mowa w art. 18 ustawy, zobowiązana będzie do obliczenia i pobrania podatku VAT z tytułu dokonanej w imieniu Dłużnika dostawy w drodze sprzedaży licytacyjnej nieruchomości zabudowanej oraz do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz Dłużnika, stosownie do treści art. 106c ustawy, w przypadku, gdy sprzedaż dokonana zostanie na rzecz podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w przypadku dostawy tej nieruchomości na rzecz podmiotów niebędących podatnikiem podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz podmiotu, który nie jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, będzie Pani obowiązana do wystawienia faktury na żądanie nabywcy, jeżeli żądanie jej wystawienia zostanie zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczony zostanie towar, bądź otrzymana zostanie całość lub część zapłaty.

Podsumowując, w przypadku dokonania przyszłej sprzedaży licytacyjnej nieruchomości objętych KW (…) będzie Pani zobowiązana jako płatnik podatku VAT odprowadzić za dłużnika z sumy uzyskanej z licytacji należny podatek VAT i co do zasady wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, w przypadku gdy sprzedaż dokonana zostanie na rzecz podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w przypadku dostawy tej nieruchomości na rzecz podmiotów niebędących podatnikiem podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz podmiotu, który nie jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, będzie Pani obowiązana do wystawienia faktury na żądanie nabywcy, jeżeli żądanie jej wystawienia zostanie zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczony zostanie towar, bądź otrzymana zostanie całość lub część zapłaty.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację oparto się w szczególności na informacji, że „Komornik, w myśl w art. 43 ust. 21 ustawy o VAT, podjął udokumentowane działania i wezwał pisemnie dłużnika do udzielenia niezbędnych informacji, czy w przypadku przyszłej skutecznej sprzedaży w trybie licytacji komornik jako płatnik powinien za dłużnika odprowadzić z uzyskanej ceny podatek od towarów i usług, czy też sprzedaż będzie zwolniona od opodatkowania tym podatkiem”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy wskazać, że analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku lub uzupełnienia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).