
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 10 czerwca 2025 r., pismem z 7 lipca 2025 r. oraz pismem z 10 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Z dniem 30 czerwca 2024 r. zakończyła Pani swój pobyt w Niemczech, gdzie mieszkała Pani i pracowała przez ostatnie 22 lata. Od 5 lipca 2024 r. jest Pani zameldowana na pobyt stały razem z córką w Waszym domu w Polsce. Pani niemiecki pracodawca opłaca Pani od lipca 2024 r. w Polsce składki ZUS oraz odprowadza podatek, co wynika z Pani PIT-11. Zaznacza Pani, że za rok 2024 rozlicza się Pani również w Niemczech razem z Pani małżonkiem, który nadal tam przebywa i pracuje. Niemiecki Urząd Skarbowy nie wymaga od Pani, jak do tej pory, żadnych wniosków ani zaświadczeń o przedstawienie Pani zarobków w Polsce.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W piśmie z 10 czerwca 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
1)Czy wniosek dotyczy 2024 r.?
Odpowiedź: Pani wniosek dotyczy roku 2024.
2)Jakiego kraju obywatelstwo Pani posiada?
Odpowiedź: Posiada Pani obywatelstwo polskie i niemieckie.
3)Czy do 30 czerwca 2024 r.:
a)była Pani rezydentem podatkowym Niemiec, tj. Pani centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) znajdowało się w Niemczech?
Odpowiedź: Od lipca 2002 r. do 30 czerwca 2024 r. była Pani rezydentem podatkowym Niemiec.
b)posiada Pani dokumenty potwierdzające miejsce Pani zamieszkania w Niemczech? Jeśli tak, jakie są to dokumenty?
Odpowiedź: Dokumentem potwierdzającym jest Pani niemiecki dowód osobisty.
c)posiadała Pani w Niemczech stałe ognisko domowe, które urządziła i zastrzegła Pani dla swojego trwałego użytkowania?
Odpowiedź: Tak, posiadała Pani w Niemczech stałe ognisko domowe - w 2008 r. wyszła Pani za mąż i urodziła w Niemczech dwoje dzieci.
d)w Niemczech prowadziła Pani aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską? Czy należała Pani do organizacji, klubów, itp.?
Odpowiedź: Nie należała Pani do żadnych organizacji.
e)korzystała Pani ze świadczeń zdrowotnych lub społecznych w Niemczech?
Odpowiedź: Korzystała Pani ze świadczeń: zasiłek wychowawczy na dzieci oraz z sanatorium.
f)uzyskiwała Pani dochody również w Polsce? Należy to dokładnie opisać, wskazując z jakiego tytułu?
Odpowiedź: Nie uzyskiwała Pani w tym czasie: lipiec 2002 r. – 30 czerwca 2024 r. żadnych świadczeń z Polski.
4)Jakie były Pani powiązania osobiste i rodzinne z Niemcami w okresie do 30 czerwca 2024 r.(w szczególności czy ww. okresie miała Pani w Niemczech członków najbliższej rodziny)?
Odpowiedź: W Niemczech przebywali Pani dziadkowie i Pani obecny mąż.
5)Jakie były Pani powiązania gospodarcze z Niemcami w okresie do 30 czerwca 2024 r.? Czy miała Pani w Niemczech konta bankowe, oszczędności, kredyty, ubezpieczenia, inne umowy o świadczenie dla Pani usług (np. telefonia komórkowa, internet)?
Odpowiedź: Posiadała Pani konta bankowe, lokaty, kredyt na zakup własnościowego mieszkania, ubezpieczenia na samochody, umowy na dostarczanie energii elektrycznej, telefonu stacjonarnego z internetem i wszystko to, co jest potrzebne do funkcjonowania rodziny w dzisiejszych czasach.
6)Czy po dniu 30 czerwca 2024 r. zgodnie z wewnętrznym prawem obowiązującym w Niemczech, posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Niemczech? Jeśli tak, prosimy wskazać w jakim okresie?
Odpowiedź: Dnia 30 czerwca 2024 r. opuściła Pani Niemcy i do tej pory przebywa na okres stały w Polsce.
7)Czy przyjechała Pani do Polski tylko celem świadczenia pracy, czy też z zamiarem przesiedlenia się na stałe?
Odpowiedź: Przyjechała Pani w celu przesiedlenia się na stałe do swojej ojczyzny Polski.
8)Czy w 2024 r. przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni?
Odpowiedź: W 2024 r. przebywała Pani w Polsce dokładnie 183 dni.
9)Czy po 30 czerwca 2024 r.:
a)wraz z powrotem do Polski Pani centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) było w Polsce?
Odpowiedź: Od 1 lipca 2024 r. przeniosła Pani centrum swoich interesów osobistych i gospodarczych do Polski.
b)posiadała Pani w Polsce stałe ognisko domowe, które urządziła i zastrzegła Pani dla swojego trwałego użytkowania?
Odpowiedź: Posiada Pani w Polsce stałe ognisko domowe na własny i rodzinny użytek.
c)w Polsce prowadziła Pani aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską? Czy należy Pani do organizacji, klubów, itp.?
Odpowiedź: Nie prowadzi Pani żadnych aktywności społecznych, nie należy do żadnych klubów ani organizacji.
d)korzystała Pani ze świadczeń zdrowotnych lub społecznych w Polsce?
Odpowiedź: Korzystała Pani z zasiłku wychowawczego 800 plus oraz zasiłku dla dzieci na start do szkoły 300 PLN.
10)Jakie były Pani powiązania osobiste i rodzinne z Polską po dniu 30 czerwca 2024 r. (w szczególności czy ww. okresie miała Pani w Polsce członków najbliższej rodziny)?
Odpowiedź: W Polsce ma Pani swoją rodzinę - rodziców i brata - których opuściła Pani 22 lata temu, kiedy to wyjechała Pani do Niemiec.
11)Jakie były Pani powiązania gospodarcze z Polską po dniu 30 czerwca 2024 r.? Czy miała Pani w Polsce konta bankowe, oszczędności, kredyty, ubezpieczenia, inne umowy o świadczenie dla Pani usług (np. telefonia komórkowa, internet)?
Odpowiedź: Jest Pani w posiadaniu kont bankowych, ubezpieczeń na dom i samochody, umowy na nielimitowany internet oraz inne potrzebne umowy do funkcjonowania rodziny w Polsce.
12)W związku ze wskazaniem:
Mój niemiecki pracodawca opłaca mi od lipca 24 w Polsce składki ZUS oraz odprowadza podatek, co wynika z mojego PIT-11 (…)
należy wyjaśnić:
a)czy wynagrodzenie było wypłacane Pani przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który ma siedzibę w Niemczech; czy wynagrodzenie było ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w innym państwie (jakim?);
Odpowiedź: Wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę, który ma siedzibę w Niemczech.
b)na podstawie jakiej umowy (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, inna – jaka?) świadczyła Pani w 2024 r. pracę na rzecz niemieckiego pracodawcy?
Odpowiedź: Na podstawie umowy o pracę, jest Pani zatrudniona u pracodawcy niemieckiego i pracuje dla niego w trybie Home Office.
c)gdzie (w którym państwie) faktycznie świadczyła Pani pracę (w jaki sposób wykonywała Pani pracę)?
Odpowiedź: Świadczy Pani pracę w Polsce dla pracodawcy niemieckiego z siedzibą w Niemczech.
d)jeżeli wykonywała Pani pracę na podstawie umowy zlecenia, to należy wskazać, czy wykonywała ją Pani poprzez zakład lub stałą placówkę w rozumieniu umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania?
Odpowiedź: Brak odpowiedzi.
13)Czy w okresie po dniu 30 czerwca 2024 r., uzyskiwała Pani (poza dochodami od niemieckiego pracodawcy) dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce? Jeżeli tak, to na jakich zasadach?
Odpowiedź: Nie, uzyskiwała Pani tylko dochody wynikające z umowy o pracę z niemieckim pracodawcą, które podlegają opodatkowaniu w Polsce – co też Pani uczyniła, ponieważ pracodawca opłaca tutaj Pani składki ZUS i podatek.
Następnie, w piśmie z 7 lipca 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
1)Czy po 30 czerwca 2024 r. zgodnie z wewnętrznym prawem obowiązującym w Niemczech, posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Niemczech?
Zauważyć należy, że na tak sformułowane pytanie z I wezwania wskazała Pani, że cyt.:
Dnia 30 czerwca 2024 r. opuściłam Niemcy i do tej pory przebywa na okres stały w Polsce.
Zatem, należy jednoznacznie wskazać, czy po 30 czerwca 2024 r. nie była Pani traktowana przez Niemcy jako rezydent podatkowy tego kraju, tzn. czy według prawa tego państwa nie podlegała tam Pani w ww. okresie opodatkowaniu, z uwagi na swoje miejsce zamieszkania (nie posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Niemczech zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju)?
Odpowiedź: Po 30 czerwca 2024 r. nie była Pani traktowana przez Niemcy jako rezydent podatkowy tego kraju. W dniu dzisiejszym t.j. 7 lipca 2025 r. złożyła Pani deklarację podatkową za okres 2024, w której zaznaczyła Pani, że Pani dochody obejmują I półrocze 2024 r. i że od 1 lipca 2024 r. jest Pani rezydentem podatkowym Polski, w której przebywa Pani na okres stały.
Oświadcza Pani również, że po 30 czerwca 2024 r. nie posiada Pani żadnego miejsca zamieszkania w Niemczech, co poświadcza Pani dokument wymeldowania, który załączyła Pani we wniosku
2)Czy poinformowała Pani organy podatkowe w Niemczech o zmianie rezydencji podatkowej z niemieckiej na polską?
Odpowiedź: Tak, poinformowała Pani organy podatkowe w Niemczech o zmianie rezydencji podatkowej z niemieckiej na polską - pisemnie w dniu dzisiejszym t.j. 7 lipca 2025 r. składając rozliczenie podatkowe za rok 2024. Taką informację otrzymała Pani z niemieckiego organu podatkowego - że takową informację ma Pani złożyć w formie dodatkowych informacji na rozliczeniu podatkowym.
3)Czy do Polski wróciła Pani z wraz z dziećmi? W jakim wieku są Pani dzieci? Gdzie Pani dzieci mają stałe miejsce zamieszkania, gdzie uczęszczają do szkoły, czy pracują, jeśli tak, to w którym kraju? Należy to dokładnie opisać.
Odpowiedź: Tak, wróciła Pani do Polski z 12-letnią córką. Pani córka urodzona w Niemczech w 2012 r. mieszka razem z Panią pod wskazanym adresem ..... Córka uczęszcza do pobliskiej Szkoły Podstawowej, gdzie obecnie ukończyła klasę 5 z wyróżnieniem.
Syn urodzony w Niemczech w 2004 r. - mieszka nadal w Niemczech i studiuje inżynierie budownictwa. Obecnie ukończył pierwszy rok studiów.
4)Czy Pani małżonek pozostał w Niemczech i tam pracuje wyłącznie w celach zarobkowych?
Odpowiedź: Pani małżonek pracował w Niemczech do 30 czerwca 2025 r. w celach zarobkowych, od 1 lipca 2025 r. jest na emeryturze i przebywa i mieszka razem z Panią i córką w Polsce.
5)W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, m.in. że cyt.:
od 1 lipca 2024 r. przeniosłam centrum moich interesów osobistych i gospodarczych do Polski.
W związku z powyższym należy wskazać:
a.Czy po powrocie do Polski Pani stałe miejsce zamieszkania znajduje się tylko w Polsce?
Odpowiedź: Tak, od 1 lipca 2024 r. stałe miejsce zamieszkania Pani i córki znajduje się tylko i wyłącznie w Polsce.
b.Ile dokładnie dni w 2024 r. przebywała Pani w Polsce? W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że cyt.:
W 2024 r. przebywałam w Polsce dokładnie 183 dni.
Z opisu sprawy wynika, że wróciła Pani do Polski 1 lipca 2024 r., a więc jeżeli w Polsce przebywała Pani do końca roku 2024 r. to okres przebywania w Polsce wynosi 184 dni.
Odpowiedź: W roku 2024 w Polsce przebywała Pani 184 dni.
Pytania
1)Czy fakt zmiany rezydencji podatkowej w połowie roku podatkowego ma wpływ na sposób rozliczenia dochodów w formularzu PIT-36?
2)Czy w PIT-36 powinna Pani wykazać dochody uzyskane w Niemczech w pierwszej połowie 2024 r., kiedy była Pani jeszcze rezydentką podatkową Niemiec, czy tylko te dochody, które otrzymała Pani od swojego pracodawcy, po zameldowaniu się na pobyt stały w Polsce?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, nie powinna Pani wykazywać w Polsce dochodów z Niemiec, od których zapłaciła już Pani podatek i składki w Niemczech. W złożonym obecnie PIT-36 została Pani zmuszona wykazać swoje dochody brutto, czyli przed opodatkowaniem i odprowadzeniem składek na ubezpieczenie społeczne, z czym się Pani nie zgadza.
Pismem z 10 lipca 2025 r. doprecyzowała Pani własne stanowisko wskazując, że Pani zdaniem fakt zmiany miejsca zamieszkania w połowie roku podatkowego nie powinien wpływać na sposób wypełnienia formularza PIT-36. Przez pierwszą połowę roku 2024 mieszkała Pani w Niemczech i tam była rezydentką podatkową, dlatego uważa Pani, że dochody osiągnięte w tym okresie nie powinny być wykazywane w PIT-36.
Nie zgadza się Pani z tym, że w formularzu PIT-36 powinna Pani wykazać dochody uzyskane w I połowie 2024 r., kiedy to była Pani rezydentką podatkową Niemiec i tam uiszczała Pani wszelkie należne podatki i składki ZUS wynikające z Pani zatrudnienia. Pani zdaniem, powinna Pani w rozliczeniu dochodów za rok 2024 w PIT-36 lub PIT-37 wykazać dochody osiągnięte od lipca 2024 r., czyli od momentu, gdy Pani rezydencja podatkowa uległa zmianie na rezydencję polską.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90; dalej: umowa polsko- niemiecka):
W rozumieniu niniejszej umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.
Co istotne, zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, do dnia pozostawania polskim rezydentem podatkowym podatnik rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania za granicę, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski.
Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem art. 4 ww. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Przy tym wskazać należy, iż według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, iż osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.
Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.
Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
W opisie sprawy wskazała Pani, że od lipca 2002 r. do 30 czerwca 2024 r. była Pani rezydentem podatkowym Niemiec, tj. Pani centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) znajdowało się w Niemczech. Dokumentem potwierdzającym jest Pani niemiecki dowód osobisty, posiadała Pani w Niemczech stałe ognisko domowe - w 2008 r. wyszła Pani za mąż i urodziła w Niemczech dwoje dzieci, korzystała Pani ze świadczeń zdrowotnych lub społecznych w Niemczech - zasiłek wychowawczy na dzieci oraz z sanatorium. Nie uzyskiwała Pani w tym czasie: lipiec 2002 r. – 30 czerwca 2024 r. żadnych świadczeń z Polski. W Niemczech przebywali Pani dziadkowie i Pani obecny mąż. Posiadała Pani konta bankowe, lokaty, kredyt na zakup własnościowego mieszkania, ubezpieczenia na samochody, umowy na dostarczanie energii elektrycznej, telefonu stacjonarnego z internetem i wszystko to, co jest potrzebne do funkcjonowania rodziny w dzisiejszych czasach.
Od 1 lipca 2024 r. przeniosła Pani centrum swoich interesów osobistych i gospodarczych do Polski. Posiada Pani w Polsce stale ognisko domowe na własny i rodzinny użytek. Korzystała Pani z zasiłku wychowawczego 800 plus oraz zasiłek dla dzieci na start do szkoły 300 PLN. Jest Pani w posiadaniu kont bankowych, ubezpieczeń na dom i samochody, umowy na nielimitowany internet oraz inne potrzebne umowy do funkcjonowania rodziny w Polsce. Po 30 czerwca 2024 r. nie była Pani traktowana przez Niemcy jako rezydent podatkowy tego kraju i po tym dniu nie posiada Pani żadnego miejsca zamieszkania w Niemczech. Do Polski wróciła Pani z 12-letnią córką. Syn urodzony w Niemczech w 2004 r. mieszka nadal w Niemczech i studiuje inżynierie budownictwa. Pani małżonek pracował w Niemczech do 30 czerwca 2025 r. w celach zarobkowych, od 1 lipca 2025 r. jest na emeryturze i przebywa i mieszka razem z Panią i córką w Polsce. Od 1 lipca 2024 r. stałe miejsce zamieszkania Pani i córki znajduje się tylko i wyłącznie w Polsce. W roku 2024 w Polsce przebywała Pani 184 dni.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że w okresie od lipca 2002 r. do 30 czerwca 2024 r. tj. do momentu powrotu do Polski, nie posiadała Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terenie Polski. W konsekwencji, w tym okresie podlegała Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowi, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wyłącznie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast, w związku ze zmianą Pani rezydencji podatkowej w połowie roku, Pani powrotem na stałe od 1 lipca 2024 r. do Polski, i jak Pani wskazała w opisie sprawy przeniesieniem Pani centrum interesów osobistych i gospodarczych do Polski, nastąpiła zmiana Pani miejsca zamieszkania. Skutkuje to tym, że po przeniesieniu miejsca zamieszkania do Polski od 1 lipca 2024 r. podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. opodatkowaniu w Polsce podlegały wszystkie dochody, osiągnięte w tym czasie zarówno w Polsce, jak i za granicą z uwzględnieniem zapisów umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Podsumowując, Pani dochody uzyskane w Niemczech w okresie do 30 czerwca 2024 r. nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym za 2024 r. składanym w Polsce. Natomiast Pani dochody uzyskane od 1 lipca 2024 r. – po powrocie na stałe do Polski i po zmianie przez Panią rezydencji podatkowej – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bez względu na miejsce położenia ich źródeł.
Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
