Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.512.2025.3.ICZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.512.2025.3.ICZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka X Sp. z o.o. w rozliczeniu podatku od towarów i usług za maj 2023 r. nie wykazała podatku należnego wynikającego z wystawionej przez nią faktury VAT na rzecz nabywcy - innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dokumentującej sprzedaż jachtu motorowego. Nabywca do dnia złożenia niniejszego wniosku nie zapłacił za dostawę jachtu.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż spółka X Sp. z o.o. została wpisana do KRS w dniu 11 stycznia 2023r. był to więc początek jej działalności, zaś główny udziałowiec i prezes spółki od 2004 roku prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko w zakresie tożsamym z przedmiotem działalności spółki pod nazwą - Z. Nazwy jak wynika z powyższego zarówno spółki jak też i JDG są niemal identyczne.

Wystawiając przedmiotową fakturę osoba wystawiająca działała pod wpływem błędu co do podmiotu wystawiającego przedmiotową fakturę. Intencją osoby wystawiającej (Z.) było wystawienie faktury we własnym imieniu, a omyłkowo wystawiła tę fakturę w imieniu spółki. Zamierzonym przedmiotem transakcji z nabywcą jachtu była sprzedaż tego jachtu na rzecz tego nabywcy przez Z. prowadzącego JDG jachtu motorowego. Sposobem zapłaty za dostarczony jacht miała być zapłata barterowa polegająca na dostawie przez nabywcę 3 łodzi motorowych o łącznej odpowiadającej wartości sprzedawanego jachtu.

Zbywany jacht był własnością Z. - został nabyty w celu świadczenia usług czarterów w styczniu 2021r. i po wykonaniu zabudowy oraz wyposażeniu w silnik został wobec zmiany zamierzeń sprzedany do nabywcy uwidocznionego w fakturze z maja 2023r. Jacht nigdy nie został, ani sprzedany, ani wniesiony aportem do spółki wobec czego nigdy nie był własnością spółki X Sp. z o.o. spółka ta nie mogła zatem tego jachtu zbyć.

W realizacji przedmiotowej transakcji działając w ramach JDG Z. wystawił w dniu 14 kwietnia 2023 dokument PRO forma opiewający na umówioną kwotę.

W maju 2023r. działając pod wpływem błędu po awarii systemu komputerowego Z. wystawił fakturę sprzedaży jachtu gdzie jako sprzedawca uwidoczniona była spółka X Sp. z o.o. zamiast Z.

Jacht został odebrany transportem nabywcy, a faktura została wysłana do nabywcy listem poleconym i najprawdopodobniej emailem.

Za jacht nie wpłynęła zapłata, ani zapłaty w postaci przelewu, ani umówionych jednostek - faktura ta nie została również do dnia złożenia niniejszego wniosku w żaden inny sposób opłacona.

List z wysłaną fakturą wrócił z adnotacją nie podjęto w terminie, zaś z korespondencji emailowej i SMS wynikało, że nabywca nie przyjmuje tej faktury i żąda jej wycofania. Ówcześnie zatem Z. uznał, że do transakcji nie doszło i fakturę tę anulował wobec jej nieprzyjęcia przez Nabywcę. Nabywca mimo zastrzeżeń do faktury ujął ją w swojej ewidencji nabyć.

Jednocześnie powstał spór co do rozliczenia za dostarczony jacht, a kontakt ze spółką - nabywcą tymczasowo został zerwany, jednak wobec wieloletniej wcześniejszej współpracy Z. oczekiwał, że sytuacja zostanie rozwiązana. Podnieść należy, iż przez cały ten okres Z. pozostawał w przekonaniu, iż dostawy dokonał w ramach JDG.

W sierpniu 2024 roku w toku prowadzonych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego czynności sprawdzających Z. zauważył błąd polegający na wystawieniu faktury sprzedaży jachtu przez spółkę zamiast przez JDG Z. i wobec tego, iż nabrał wtedy przeświadczenia, że do transakcji jednak doszło - jacht został bowiem wydany nabywcy - podjął działania zmierzające do zarejestrowania transakcji zgodnie z prawem.

Opierając się na treści interpretacji indywidualnej KIS z dnia 2 listopada 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP4-1.4012.457.2022.1.BS - spółka oraz Z. w ramach JDG wystawiły następujące dokumenty - prawidłową fakturę opiewającą na JDG oraz korektę faktury sprzedaży wystawioną przez JDG Z. Aby wystawić korektę faktury niezbędne było wcześniejsze wystawienie faktury sprzedaży (wymogi systemu) stąd taka treść faktury korygującej dwie faktury pierwotne.

Transakcja sprzedaży jachtu została zatem zaewidencjonowana do opodatkowania przez JDG Z., a faktura wystawiona w wyniku oczywistej omyłki przez X Sp. z o.o. została skorygowana poprzez wskazanie w korekcie prawidłowego określenia zbywcy. Cena jachtu pozostała niezmienna.

Okoliczności przedstawione we wniosku nie są i nie były przedmiotem postępowania podatkowego. Wobec okoliczności, iż w sprawie nie toczyło się postępowanie podatkowe sprawa nie została rozstrzygnięta w decyzji, ani postanowieniu.

Po wystawieniu faktury opiewającej na prawidłowe dane Sprzedającego zdaniem Wnioskodawcy Nabywca mógł swobodnie dysponować przekazanym mu towarem. Nabywca nie zwrócił jachtu Sprzedawcy.

Pytanie

Czy faktury wystawione błędnie przez sprzedawcę, którego dane jako sprzedawcy zostały uwidocznione na fakturze w wyniku ewidentnej pomyłki, mogą zostać skorygowane wystawioną przez nabywcę notą korygującą w zakresie zmiany nabywcy/odbiorcy faktury, czy dane te winny zostać skorygowane przez sprzedawcę za pomocą faktury korygującej w sposób wskazany w wyjaśnieniu stanu faktycznego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym błędy polegające na wskazaniu na fakturze sprzedażowej, danych Spółki jako sprzedawcy, zamiast danych Przedsiębiorcy, powinno zostać skorygowane poprzez wystawienie przez Przedsiębiorcę faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym będzie skorygowanie ww. błędów, poprzez wystawienie faktur korygujących przez Przedsiębiorcę, zawierających informacje wymienione w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, a ponadto wskazujących jako przyczynę korekty błędne określenie danych sprzedawcy w związku z przekształceniem oraz określających prawidłową treść korygowanych pozycji poprzez wskazanie informacji przed korektą/po korekcie, a przez Spółkę skorygowanie faktury dozera”.

Okoliczność, iż fakt wystawienia błędnej faktury został odkryty w toku czynności sprawdzających nie pozbawia Spółkę możliwości sporządzenia korekty faktury i deklaracji JPKV7 gdyż, przepisy art. 81b. Ordynacji podatkowej stanowi w § 1, iż uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Przepisy zatem nie uniemożliwiają złożenia korekty deklaracji (w tym sporządzenia korekt faktur) w toku czy też po zakończeniu czynności sprawdzających.

Przypomnieć wobec powyższego należy, iż według utrwalonego orzecznictwa i stanowiska doktryny w prawie podatkowym obowiązuje ogólna zasada interpretacji ścisłej wszystkich przepisów prawnych, a w szczególności zakaz stosowania wykładni rozszerzającej na niekorzyść podatnika. Nie jest w szczególności dopuszczalne tworzenie w drodze wykładni, czy analogii nowych stanów podatkowych.

W szczególności nie można również wobec powyższego uznać, że pierwotnie wystawiona błędnie, a następnie skorygowana faktura, której dotyczy wniosek byłą fakturą w rozumieniu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT - faktura ta została bowiem skorygowana wobec dostrzeżenia przez wystawcę błędu co do osoby nabywcy fakturą korygującą, w której to korekcie wyzerowała ww sprzedaż. Korektę faktury wysłała do odbiorcy, a nabywca fakturę korygującą odebrał.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

 1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

 2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

 3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

 4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Stosownie do art. 106g ust. 1 ustawy:

Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Przepis art. 106e ust. 1 ustawy zawiera katalog obligatoryjnych danych, które powinna zawierać faktura.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.

Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Podatnik wystawia fakturę m.in. w przypadku sprzedaży towaru lub usługi oraz w przypadku otrzymania zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Faktura jest zatem dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego.

Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową, faktury gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

W praktyce zdarzają się, jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na obowiązek skorygowania takiej faktury przez wystawienie faktury korygującej.

Zasady dotyczące wystawiania faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

 1) (uchylony)

 2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

        2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

 3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

 4) (uchylony)

 5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

 6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe.

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, fakturę korygującą wystawia podatnik, tj. sprzedawca. Fakturę korygującą sprzedawca wystawia w razie stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

W art. 106k ustawy wskazano, że:

 1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

 2. Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

 3. Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

 1) wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;

 2) numer kolejny i datę jej wystawienia;

 3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

 4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

 5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Nota korygująca jest odpowiednikiem faktury korygującej. O ile jednak faktura korygująca jest wystawiana przez podatnika dokonującego dostawy lub wykonującego usługę, nota korygująca wystawiana jest przez nabywcę towaru lub usługi.

Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej wraz z kopią.

Ustawodawca w art. 106k ust. 1 ustawy wskazując, że nota korygująca nie może dotyczyć pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy, określił pozycje faktury, które nie mogą być zmienione poprzez wystawienie noty korygującej.

Z opisu sprawy wynika, że w maju 2023 r. działając pod wpływem błędu po awarii systemu komputerowego Z. i wystawił fakturę sprzedaży jachtu, gdzie jako sprzedawca uwidoczniona była spółka X Sp. z o.o. - zamiast Z.  

Zbywany jacht był własnością Z. Jacht nigdy nie został ani sprzedany, ani wniesiony aportem do spółki, wobec czego nigdy nie był własnością spółki X Sp. z o.o. spółka ta nie mogła zatem tego jachtu zbyć.

Nabywca mimo zastrzeżeń do faktury ujął ją w swojej ewidencji nabyć. Po wystawieniu faktury opiewającej na prawidłowe dane Sprzedającego, Nabywca mógł swobodnie dysponować przekazanym mu towarem. Nabywca nie zwrócił jachtu Sprzedawcy. Jacht został odebrany transportem nabywcy, a faktura została wysłana do nabywcy listem poleconym i najprawdopodobniej emailem.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy faktury wystawione błędnie przez sprzedawcę, którego dane jako sprzedawcy zostały uwidocznione na fakturze w wyniku ewidentnej pomyłki, mogą zostać skorygowane wystawioną przez nabywcę notą korygującą w zakresie zmiany nabywcy/odbiorcy faktury, czy dane te winny zostać skorygowane przez sprzedawcę za pomocą faktury korygującej w sposób wskazany w wyjaśnieniu stanu faktycznego.

Z wyjaśnienia stanu faktycznego wynika, że spółka oraz Z w ramach JDG wystawiły następujące dokumenty - prawidłową fakturę opiewającą na JDG oraz korektę faktury sprzedaży wystawioną przez JDG Z. Aby wystawić korektę faktury niezbędne było wcześniejsze wystawienie faktury sprzedaży (wymogi systemu) stąd taka treść faktury korygującej dwie faktury pierwotne.

Transakcja sprzedaży jachtu została zatem zaewidencjonowana do opodatkowania przez JDG Z., a faktura wystawiona w wyniku oczywistej omyłki przez X Sp. z o.o. została skorygowana poprzez wskazanie w korekcie prawidłowego określenia zbywcy. Cena jachtu pozostała niezmienna.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy wyjaśnić, że z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. W przypadku bowiem, gdy błędne są wszystkie dane sprzedawcy wskazane na fakturze, wówczas nie jest dopuszczalne jej korygowanie przez nabywcę notą korygującą.

Zmiana całej strony transakcji jest istotnym błędem, który powinien zostać skorygowany poprzez fakturę korygującą.

Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

W sytuacji opisanej we wniosku, wystawcą faktury dokumentującej sprzedaż jachtu była spółka X Sp. z o.o. Jak Państwo wyjaśnili zbywany jacht był własnością Z.. Jacht nigdy nie został sprzedany ani wniesiony aportem do spółki wobec czego nigdy nie był własnością spółki X Sp. z o.o. Zatem spółka X Sp. z o.o. nie była właścicielem tego towaru, tym samym nie mogła dokonać jego sprzedaży.

Wobec powyższego Spółka X Sp. z o.o. nie mogła być stroną umowy sprzedaży, czyli nie była podmiotem zobowiązanym do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż jachtu. Faktura wystawiona przez podmiot, który nie jest stroną transakcji, w tym przypadku - X Sp. z o.o. - nie dokumentuje transakcji dokonanej przez Spółkę.

W takim przypadku podmiot, który wystawił fakturę, jako podmiot, który w rzeczywistości nie był stroną transakcji, zobowiązany jest do skorygowania błędnie wystawionej faktury. Skorygowanie tego błędu powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera”, zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT bez zmiany określenia zbywcy.

Zatem, jeżeli faktura została wystawiona przez podmiot, który nie był stroną transakcji (czyli w omawianej sprawie X Sp. z o.o.), a faktura została doręczona do Nabywcy, to Państwo (X Sp. z o.o.) są zobowiązani do wystawienia faktury korygującej, zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT - poprzez skorygowanie sprzedaży „do zera”, bez zmiany określenia nazwy zbywcy.

Wobec tego skoro - jak Państwo wyjaśnili - transakcja sprzedaży jachtu została zaewidencjonowana do opodatkowania przez JDG Z., a faktura wystawiona w wyniku oczywistej omyłki przez X Sp. z o.o. została skorygowana poprzez wskazanie w korekcie prawidłowego określenia zbywcy - to w tym zakresie Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe, bowiem X Sp. z o.o. nie może za pomocą faktury korygującej dokonać zmiany nazwy zbywcy, może tylko wystawić fakturę korygującą sprzedaż do „do zera”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zadanego przez Państwa pytania. Podkreślenia wymaga, że granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji indywidualnej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, wynikające z Państwa stanowiska, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.