Otrzymane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład na pokrycie wydatków inwestycyjnych, nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.475.2023.1.PM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.475.2023.1.PM

Temat interpretacji

Otrzymane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład na pokrycie wydatków inwestycyjnych, nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dofinansowania na pokrycie wydatków inwestycyjnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·        prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Wykonawców robót w związku z wydatkami inwestycyjnymi dofinansowanymi z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

·        niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dofinansowania na pokrycie wydatków inwestycyjnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnili go Państwo pismem z 25 sierpnia 2023 r. (wpływ 25 sierpnia 2023 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 15 września 2023 r. (wpływ 15 września 2023 r.) oraz z 15 września 2023 r. (wpływ 21 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (zwana dalej: Gminą) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina obecnie prowadzi następujące inwestycje dofinansowane z Rządowego Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych:

1.„X”.

Planowany termin zakończenia powyższego zadania to 13 miesięcy od dnia podpisania umowy z Wykonawcą, która została zawarta (...)2022 r.

Gmina dotychczas nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

Wykonawca jest w trakcie realizacji zadania. Umowa z Wykonawcą przewiduje dwie płatności. Wykonawca wystawił fakturę za wykonanie 50% zadania. Po zakończeniu zadania zostanie wystawiona faktura końcowa. Faktura końcowa wystawiona będzie na kwotę w wysokości różnicy łącznego wynagrodzenia Wykonawcy oraz kwoty faktury zaliczkowej – po wykonaniu wszystkich prac objętych umową.

Inwestycja polega na budowie sali (...). Wykonawca wykona infrastrukturę zewnętrzną (utwardzenie kostką brukową, wykonanie podjazdów, miejsc parkingowych, zagospodarowanie terenu, małą architekturę).

Budynek wraz z infrastrukturą będzie wykorzystywany do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wybudowana sala będzie wynajmowana na organizację szkoleń, warsztatów, konferencji oraz wystaw. Za wynajem sali będą wystawiane faktury VAT (sprzedaż opodatkowana).

Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych.

2.„Y”

Planowany termin zakończenia powyższego zadania to 13 miesięcy od dnia podpisania umowy z Wykonawcą, która została zawarta (...)2022 r.

Gmina dotychczas nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

Wykonawca zakończył już realizację zadania. Umowa z Wykonawcą przewiduje dwie płatności. Wykonawca wystawił fakturę za wykonanie części zadania oraz fakturę końcową.

Inwestycja polega na rozbiórce istniejących zdewastowanych budynków (...) oraz budowie budynku (...). Nowopowstały budynek będzie posiadał zaplecze socjalne. Zadanie obejmuje również budowę infrastruktury towarzyszącej, utwardzenie placu oraz budowę miejsc parkingowych. Wykonawca zobowiązany będzie do zagospodarowania otaczającego terenu w obiekty małej architektury oraz nasadzenie zieleni.

Hala wraz z infrastrukturą będzie wykorzystywana do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu budowy budynek będzie odpłatnie wynajmowany przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu lub usług. Za wynajem hali będą wystawiane faktury VAT (sprzedaż opodatkowana).

Na realizację powyższego zadania Gmina otrzymała dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych. Obecnie Gmina otrzymała już całą kwotę dofinansowania.

3.„Z”.

Planowany termin zakończenia powyższego zadania to 4 miesiące od dnia podpisania umowy z Wykonawcą, która została zawarta (...)2023 r.

Gmina dotychczas nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

Wykonawca wykonał już zadanie. Umowa z Wykonawcą przewiduje jedną płatność. Wykonawca wystawił fakturę końcową za wykonanie całości zadania.

W ramach zadania było zaplanowane:

·wykonanie robót wewnętrznych – wykończeniowych w budynku,

·wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych,

·zakup, dostawa i montaż wyposażenia budynku,

·zagospodarowanie otoczenia budynku: chodniki, plac, mała architektura, zieleń, siłownia zewnętrzna.

Budynek będzie wykorzystywany do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu modernizacji budynek będzie odpłatnie wynajmowany zewnętrznemu przedsiębiorcy/przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego dla osób starszych i niepełnosprawnych. Za wynajem budynku będą wystawiane faktury VAT (sprzedaż opodatkowana).

Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych. Obecnie Gmina otrzymała już cała kwotę dofinansowania.

Dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych jest przyznane w kwocie brutto i jest bezzwrotne. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto.

Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Fundusz został wprowadzony uchwałą Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Uchwałą Rady Ministrów nr 205/2022 z dnia 13 października 2022 r. nastąpiła zmiana uchwały Rady Ministrów nr 84/2021 w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

Poprzez Program następuje realizacja celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2095). Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne inwestycje, zgodnie ze złożonymi przez Gminę wnioskami.

Środki z dofinansowania będą mogły być przeznaczone tylko na ww. inwestycje, nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy.

W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji, to nie realizowałaby ww. zadań.

W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę, środki uzyskane w ramach Programu, podlegają zwrotowi.

Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie nie spowoduje, iż podmioty, dla których Gmina będzie świadczyć usługę, będą uiszczały niższe ceny.

Pozyskane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy”, tzn. zostanie przeznaczone na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”.

Inwestycje opisane powyżej stanowią nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy, i zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nakłady wyniosą powyżej 15 tys. zł.

Wydatki ponoszone w przedmiotowych inwestycjach, stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

I.„X”:

1.Sala (...) po wybudowaniu będzie wynajmowana na organizację wystaw, konferencji, imprez, spotkań. Gmina nie jest w stanie wskazać przewidywanych kwot za wynajem sali. Inwestycja jeszcze trwa. Za wynajem będą wystawiane faktury z naliczonym podatkiem VAT.

2.Obiekt będzie wynajmowany odpłatnie podmiotom zewnętrznym na czas wystaw, konferencji spotkań i imprez. W obecnej chwili Gmina nie jest w stanie wskazać stosunku nakładów na inwestycje do stawek opłat za wynajem.

3.Gmina przewiduje, że opłaty z tytułu wynajmu nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów przez Gminę.

4.Wynagrodzenie dla Gminy z tytułu wynajmu obiektu będzie równe wartości rynkowej. Gmina jest zobowiązana do przestrzegania przepisów ustawy o finansach publicznych.

5.Obrót z tytułu najmu obiektu nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. W chwili obecnej Gmina nie jest w stanie określić stosunku dochodów z najmu do budżetu Gminy, ponieważ nie zna kwot opłat za wynajem.

6.Przy kalkulacji kwoty za wynajem sali będą uwzględniane następujące czynniki:

·lokalizacja budynku,

·stan techniczny,

·a także jego wyposażenie,

·stawki rynkowe za wynajem podobnych obiektów,

·stawka opłaty za wynajem będzie zależała również od rodzaju wynajmującego, tzn. czy jest to przedsiębiorca, osoba fizyczna czy stowarzyszenie.

7.W opłatach za wynajem nie będzie uwzględniona amortyzacja roczna infrastruktury oraz długość użytkowania infrastruktury.

8.Po oddaniu obiektu w najem Gmina nie będzie korzystać z budynku.

9.Po oddaniu obiektu w najem jednostki organizacyjne nie będą korzystały z obiektu.

10.Gmina będzie wynajmować budynek wraz z infrastrukturą na czas wystaw, konferencji, imprez, spotkań. Nie będzie to długookresowy wynajem jednemu podmiotowi. Gmina planuje, że budynek będzie wynajmowany po ukończeniu robót budowlanych, tj. od roku 2024.

11.Obiekt będzie wynajmowany zewnętrznym podmiotom trzecim, tj. przedsiębiorcom, stowarzyszeniom, osobom fizycznym na podstawie umów cywilno-prawnych.

12.Koszty utrzymywania obiektu po oddaniu go w najem będzie ponosić Gmina.

13.Faktury dotyczące przedmiotowej inwestycji zostaną wystawione na Gminę.

14.Budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

15.Wydatki poniesione na realizację inwestycji będą związane wyłącznie z budowanymi obiektami – faktury VAT od Wykonawcy robót budowlanych.

16.Dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych jest przyznane w kwocie brutto i jest bezzwrotne. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Wartość dofinansowania w chwili składania wniosku o udzielenie dofinansowania została ustalona na podstawie regulaminu naboru i stanowiła 85% przewidywanej wartości zadania. Po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wartość robót budowlanych uległa zwiększeniu. W tym przypadku kwota dofinansowania w przyznanej promesie nie uległa zmianie. Spadła natomiast procentowa wartość dofinansowania do 60,57% ostatecznej wartości Inwestycji.

17.Dotacja zostanie rozliczona z Bankiem Gospodarstwa Krajowego poprzez złożenie wniosku o płatność.

II.„Y”:

1.Gmina nie jest w stanie na obecnym etapie wskazać przewidywanych kwot za wynajem obiektu. Czynsz za wynajem hali będzie ustalony w wyniku postepowania przetargowego. Za wynajem będą wystawiane faktury z naliczonym podatkiem VAT.

2.W obecnej chwili Gmina nie jest w stanie wskazać stosunku nakładów na inwestycję do stawek opłat za wynajem.

3.Gmina planuje, że opłaty z tytułu wynajmu nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów przez Gminę.

4.Wynagrodzenie dla Gminy z tytułu wynajmu obiektu będzie równe wartości rynkowej. Gmina jest zobowiązana do przestrzegania przepisów ustawy o finansach publicznych. Czynsz za wynajem zostanie ustalony w drodze postępowania przetargowego.

5.Obrót z tytułu najmu obiektu nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. W chwili obecnej Gmina nie jest w stanie określić stosunku dochodów z najmu do budżetu Gminy, ponieważ nie zna kwot opłat za wynajem.

6.Przy kalkulacji kwoty za wynajem hali będą uwzględniane następujące czynniki:

·lokalizacja budynku,

·stan techniczny,

·a także jego wyposażenie,

·stawki rynkowe za wynajem podobnych obiektów.

Ostatecznie stawka czynszu zostanie ustalona w wyniku postępowania przetargowego.

7.W opłacie za wynajem nie będzie uwzględniona amortyzacja roczna infrastruktury oraz długość użytkowania infrastruktury.

8.Gmina nie będzie korzystać z obiektu po oddaniu go w najem.

9.Jednostki organizacyjne nie będą korzystały z obiektu po oddaniu go w najem.

10.Gmina będzie wynajmować obiekt na czas określony. Gmina planuje wynająć halę po przeprowadzeniu przetargu na okres do 3 lat z możliwością przedłużenia. Prawdopodobnie nastąpi to w roku 2024.

11.Obiekt będzie wynajmowany w drodze przetargu zewnętrznym podmiotom trzecim na podstawie umów cywilno-prawnych.

12.Koszty utrzymywania obiektu po oddaniu go w najem będzie ponosić Gmina.

13.Faktury dotyczące przedmiotowej inwestycji zostaną wystawione na Gminę.

14.Budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

15.Wydatki poniesione na realizację przedmiotowej inwestycji stanowią wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z budowanymi obiektami.

16.Dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych jest przyznane w kwocie brutto i jest bezzwrotne. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Wartość dofinansowania w chwili składania wniosku o udzielenie dofinansowania została ustalona na podstawie regulaminu naboru i stanowi 85% przewidywanej wartości zadania.

17.Dotacja zostanie rozliczona z Bankiem Gospodarstwa Krajowego poprzez złożenie wniosku o płatność.

III.„Z”:

1.Gmina nie jest w stanie na obecnym etapie wskazać przewidywanych kwot za wynajem infrastruktury. Czynsz za wynajem obiektu będzie ustalony w wyniku postepowania przetargowego. Za wynajem będą wystawiane faktury z naliczonym podatkiem VAT.

2.W obecnej chwili Gmina nie jest w stanie wskazać stosunku nakładów na inwestycje do stawek czynszu za wynajem.

3.Gmina planuje, że opłaty z tytułu wynajmu nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów przez Gminę.

4.Wynagrodzenie dla Gminy z tytułu wynajmu obiektu będzie równe wartości rynkowej. Gmina jest zobowiązana do przestrzegania przepisów ustawy o finansach publicznych. Czynsz za wynajem zostanie ustalony w drodze postępowania przetargowego.

5.Obrót z tytułu najmu obiektu nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. W chwili obecnej Gmina nie jest w stanie określić stosunku dochodów z najmu do budżetu Gminy, ponieważ nie zna kwot czynszu za wynajem.

6.Przy kalkulacji kwoty za wynajem obiektu będą uwzględniane następujące czynniki:

·lokalizacja budynku,

·stan techniczny,

·a także jego wyposażenie,

·stawki rynkowe za wynajem podobnych obiektów,

·rodzaj planowanej działalności gospodarczej.

Ostatecznie stawka czynszu zostanie ustalona w wyniku postępowania przetargowego.

7.W czynszu za wynajem nie będzie uwzględniona amortyzacja roczna infrastruktury oraz długość użytkowania infrastruktury.

8.Gmina nie będzie korzystać z obiektu po oddaniu go w najem.

9.Jednostki organizacyjne nie będą korzystały z obiektu po oddaniu go w najem.

10.Gmina będzie wynajmować budynek wraz z infrastrukturą. Gmina planuje wynająć obiekt po przeprowadzeniu przetargu na okres co najmniej 3 lat. Prawdopodobnie nastąpi to w roku 2024.

11.Obiekt będzie wynajmowany w drodze przetargu zewnętrznym podmiotom trzecim na podstawie umów cywilno-prawnych.

12.Koszty utrzymywania obiektu po oddaniu go w najem będzie ponosić Gmina.

13.Faktury dotyczące przedmiotowej inwestycji zostaną wystawione na Gminę.

14.Budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

15.Wydatki poniesione na realizację inwestycji są wyłącznie związane z budowanymi obiektami – faktury VAT od Wykonawcy robót budowlanych.

16.Dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych jest przyznane w kwocie brutto i jest bezzwrotne. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Wartość dofinansowania w chwili składania wniosku o udzielenie dofinansowania została ustalona na podstawie regulaminu naboru i stanowiła 85% przewidywanej wartości zadania. Po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wartość robót budowlanych uległa zwiększeniu. W tym przypadku kwota dofinansowania w przyznanej promesie nie uległa zmianie. Spadła natomiast procentowa wartość dofinansowania do 80,13% ostatecznej wartości Inwestycji.

17.Dotacja zostanie rozliczona z Bankiem Gospodarstwa Krajowego poprzez złożenie wniosku o płatność.

Pytanie

Czy otrzymane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład na pokrycie wydatków inwestycyjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2

Otrzymane przez Gminę dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na realizację inwestycji nie będzie stanowić dopłaty do ceny świadczonych usług, w związku z tym nie zwiększa ono podstawy opodatkowania i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2

Zgodnie z uchwałą Nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 205/2022 z dnia 13 października 2022 r., wypłaty środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 jako wsparcie z Rządowego Funduszu Polski Ład nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych, w związku z czym nie będzie miał zastosowania art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto otrzymane przez Gminę środki z Rządowego Funduszu Polski Ład przeznaczone jako dofinansowanie na realizację projektu: „(...)”, nie będzie stanowić dopłaty do ceny świadczonych usług i w związku z tym nie będzie zwiększać ono podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT, podstawę opodatkowania VAT stanowi wszystko to, co może być uznane za zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Zdaniem Gminy, dofinansowanie jest opodatkowane podatkiem VAT tylko w przypadku, kiedy wpływa na wysokość ceny towarów i usług.

Z ustawy o podatku VAT wynika, że dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów i usług, należy włączyć do podstawy opodatkowania VAT, czyli warunkiem zaliczenia dotacji do podstawy opodatkowania jest jej bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone powinno zostać, że:

1.Dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17).

2.Dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).

3.Nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z dnia 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34).

4.Dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).

Powyższe wskazuje, że nie wszystkie dotacje/dopłaty podlegają opodatkowaniu VAT.

Przy realizacji inwestycji przez Gminę brak będzie bezpośredniego wpływu dofinansowania na cenę świadczenia usług wynajmu rzecz odbiorców najemców. Gmina otrzyma środki, które przeznaczy na pokrycie kosztów związanych z „(...)”, które przeznaczone są na różne wydatki (m.in. na roboty budowlane). W tym przypadku mamy do czynienia ze środkami o charakterze zakupowym, a nie dotacją/dopłatą mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Powyższe potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2022 r. znak pisma: 0112-KDIL1-3.4012.627.2021.2.AKR, w której uznał, że: „włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi. W konsekwencji, w opisanych we wniosku okolicznościach otrzymana przez Gminę dotacja będąca dofinansowaniem do zakupionych towarów i usług na potrzeby zrealizowania inwestycji, nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, bowiem jest to jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Podsumowując, otrzymane dofinansowanie (...) na pokrycie wydatków inwestycyjnych dotyczących »(...)«, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.”

Analogiczne stanowisko przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 29 listopada 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.725.2022.2.ŻR, w której potwierdził, że „otrzymana przez Państwa Gminę dotacja będąca dofinansowaniem do zakupionych towarów i usług na potrzeby zrealizowania Inwestycji, nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, bowiem jest to jedynie zwrot ponoszonych kosztów. W konsekwencji, otrzymane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację Inwestycji pn. »...«, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.”

Uzyskane przez Gminę środki z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych nie powinny być wliczone w podstawę opodatkowania i nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dofinansowania na pokrycie wydatków inwestycyjnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Analizując bowiem powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i obecnie prowadzi następujące inwestycje dofinansowane z Rządowego Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych:

1.„X”. Inwestycja polega na budowie sali (...). Budynek wraz z infrastrukturą będzie wykorzystywany do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wybudowana sala będzie wynajmowana na organizację szkoleń, warsztatów, konferencji oraz wystaw.

2.„Y”.

Inwestycja polega na rozbiórce istniejących zdewastowanych budynków (...) oraz budowie budynku (...). Hala wraz z infrastrukturą będzie wykorzystywana do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu budowy budynek będzie odpłatnie wynajmowany przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu lub usług.

3.„Z”. Budynek będzie wykorzystywany do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu modernizacji budynek będzie odpłatnie wynajmowany zewnętrznemu przedsiębiorcy/przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych jest przyznane w kwocie brutto i jest bezzwrotne. Program nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Fundusz został wprowadzony uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Poprzez Program następuje realizacja celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wartość dofinansowania w chwili składania wniosku o udzielenie dofinansowania została ustalona na podstawie regulaminu naboru i stanowiła 85% przewidywanej wartości zadania. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne inwestycje, zgodnie ze złożonymi przez Gminę wnioskami, nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy.

W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę, środki uzyskane w ramach Programu, podlegają zwrotowi. Dotacja zostanie rozliczona z Bankiem Gospodarstwa Krajowego poprzez złożenie wniosku o płatność. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie nie spowoduje, iż podmioty, dla których Gmina będzie świadczyć usługę, będą uiszczały niższe ceny. Pozyskane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy”, tzn. zostanie przeznaczone na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. Inwestycje opisane powyżej stanowią nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy, i zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy. Wydatki ponoszone w przedmiotowych inwestycjach, stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Gminy dotyczą uznania, czy otrzymane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład na pokrycie wydatków inwestycyjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna. Wynagrodzenie za wykonywane czynności dostawy i usługi montażu instalacji ma charakter ryczałtowy a cena obejmuje całość świadczenia.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności nie wynika, aby w odniesieniu do dofinansowania otrzymanego w związku z realizacją przedmiotowych inwestycji, został spełniony warunek „bezpośredniego wpływu” dofinansowania na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. W przedmiotowej sprawie z całą pewnością nie będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie, bowiem przedmiotem realizowanych przez Gminę inwestycji będzie poniesienie nakładów na wytworzenie nieruchomości, stanowiących środki trwałe będące własnością Gminy. Przedmiotowe nieruchomości po zakończeniu inwestycji będą wynajmowane – jednak otrzymane dofinansowanie nie spowoduje, iż podmioty, dla których Gmina będzie świadczyć usługę, będą uiszczały niższe ceny. Ponadto, sama Gmina w opisie sprawy wskazała, że dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych świadczonych przez Nią usług.

Dofinansowanie w ww. zakresie nie będzie zatem wykorzystywane na określone i zindywidualizowane działania. Dofinansowanie dotyczące przedmiotowych inwestycji będzie związane z ogólną działalnością Gminy, a nie skonkretyzowaną działalnością realizowaną na rzecz zindywidualizowanego podmiotu. Tym samym, dofinansowanie w ww. zakresach, nie będzie ściśle i bezpośrednio związane z konkretnymi usługami wykonywanymi przez Gminę na rzecz zindywidualizowanych odbiorców.

W konsekwencji, dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowych inwestycji, nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy. Konsekwentnie, dofinansowanie to nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, otrzymane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład na pokrycie wydatków inwestycyjnych, nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dofinansowania na pokrycie wydatków inwestycyjnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Wykonawców robót w związku z wydatkami inwestycyjnymi dofinansowanymi z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).